Afinităţi muzicale complexe byron - "Eternal Return"

Trupa byron revine cu cel de-al şaselea disc de studio, acesta fiind intitulat "Eternal Return". Lansarea online a albumului de pe 6 noiembrie 2015 va fi urmată de un concert în Berăria H din București pe 29 noiembrie. Citeşte recenzia noastră în continuare.

Coperta albumului byron - Eternal Return

Muzica byron a purtat de la apariţie o amprentă clară, un semn anume care o face să se diferenţieze instant de orice altă trupă din peisajul actual românesc. De fapt, este mult mai asemănătoare cu una din America, poate datorită unui solist cu o dicţie impecabilă cumulat cu o profunzime stilistică aparte. Instrumental, avem în faţă patru muzicieni care jonglează perfect cu multe genuri muzicale, lucru care se simte şi transpare în fiecare creaţie.

Materialul, compus pe parcursul unui an, a fost înregistrat în High Resolution Sound (24 bit/96 kHz) la Windmill Lane Recording Studios, renumitele "studiouri U2" din Dublin, Irlanda. Masterul a fost realizat la studioul Abbey Road din Londra de către cunoscutul Frank Arkwright (Joy Division, Blur, Arcade Fire, Belle and Sebastian, New Order etc.).

Prima piesă de pe acest disc, "Settling Down", are un intro misterios, cu câteva lătraturi de câine şi te face ca ascultător să aştepţi nerăbdător să cadă cortina. Vei sesiza apoi ştiri în limba franceză dublate de un scurt moment de cor al unor copiii pentru ca apoi chitara să pătrundă intens în difuzoare, accentuând sentimentul de revoltă. Piesa este construită în manieră crescendo, pentru ca după cel de-al patrulea minut, să regăsim o tonalitate mai aşezată, propice introspecţiei, iar versurile reuşesc să ne ducă cu gândul la sentimentul de apartenenţă care vine uneori cu renunţarea la egosim, omul drag având rol de salvator. ("My trip came to a close / I am as happy as I can be / I do anything to keep / Whatever we got here that makes us feel complete.../ You smoothly laid down my pride / Devoured my selfishness / I'd kill to know you're fine / I'd die for you, questionless.") Se readuce piesa în crescendo pentru outro, muzicalitatea dintre clapă, chitară şi secţia ritmică fiind completă.

Rămânem în aceeaşi notă dramatică alături de "Most Inexplicable Plague", care conturează de fapt întreaga linie teatrală a materialului. Piesa aceasta alături de încă unele pot fi incluse cu succes în backgroundul unei variaţiuni sau scenete tragice sau chiar unui film cu răsturnări de situaţie. Vocea lui  Dan este în penumbră, iar distorsul aplicat pe refren este obositor, însă imediat liniile de bass se conturează discret cu aceleaşi ciripituri de păsări de la început. Solistul în gamă urcă, 6fingers coboară pe partitură şi imediat începe cea de-a treia piesă cu un telefon care sună. Ideea continuităţii pieselor se aplică cu succes pentru a releva strânsa legatură dintre fiecare poveste expusă în parte.

Pentru "A Walking Piece of Art", regăsim printre note şi accente muzicale, o voce feminină care îşi caută iubirea. Solistul reapare şi povesteşte în manieră piano întâmplări din relaţia cu aceasta. Refren puternic, strigăt în gol dublat de polifonia obsedantă a clapelor şi solo-ului de chitară. Piesa se întrerupe brusc, lăsând sunetul ploii şi un receptor închis să continue povestea în ritm alert cu "The Sea". Dan povesteşte alte frânturi din istoria unui cuplu zbuciumat. ("We're two crabs involved in a parallel dance / On a deserted beach at the end of the word / We didn't attend a single ballet class / But we try pas de deux right here, in the dirt.") Apare momentul de flaut pentru ca mai apoi temele muzicale să se amestece într-un dans spectral puternic. Pe refrenul final, am simţit nevoia de o voce feminină care să atenueze puţin jocul de lumini şi umbre.

Sunetul unei cutiuţe muzicale...zâmbesc, titlul este sugestiv ("History as a Child"), însă povestea conţine mult mai mult decât aparente amintiri din copilărie. O avem în prim-plan pe Cleopatra, regina Egiptului, cea care l-a sedus pe Caesar şi deopotrivă a contribuit la pierirea sa. Refrenul constituie îndemnul perfect pentru orice persoană aflată la un moment de cotitură în viaţă. Durata este redusă, de aici apare şi instinctul firesc de a apăsa replay. ( "I suggest you carefully choose your friends / At times lions can be mistaken for lambs / Once you turn your back, you're under attack, boy / Open your eyes!")

Cum sună oare noţiunea atât de abstractă de "Peace"? Trebuie să fie asezonată cu o linie de bass uşor de ţinut minte şi un mesaj social. Byron ştie bine cum să mânuiască jocul de cuvinte cu armoniile şi notele muzicale. Ritm rapid, versuri recitate şi un solo instrumental de final care încheie o compoziţie fără un refren clar definit.

"City on Fire" este o creaţie la care m-am întors de zeci de ori, devenind şi favorita mea de pe album. Este de o tristeţe profundă, cred ca va deveni chiar un memento etern al tragediei din club Colectiv în care ne-am pierdut cu toţii prieteni, artişti, colaboratori...în definitiv, oameni frumoşi care au plătit cu viaţa un sistem găunos. Dan a scris piesa înaintea acestui dezastru, cu gândul la drama din SUA produsă la 11 septembrie 2001, însă a punctat bine lipsa de umanitate şi greselile cu care ne confruntăm în zilele agitate pe care cu toţii le întâmpinăm. ("The city's burning to remind us all / We are completely out of control / A milestone of horror on this anxious earth / The day we lost our soul.")

Mers cu trenul...Da, oriunde, dar împreună. Plecăm pe "Wall of Shame". Cu acorduri de pian similare Queens of the Stone Age / Muse şi cu gândul la maxima latină "Carpe Diem!", ne întâlnim la punctul final cu ambiţii frânte şi cu aceleaşi vicii. Dacă ne vom opri / cădea, ne vom ridica de jos şi îi vom face pe toţi să ne admire talentul de a trăi din nou, în ciuda calamităţilor sufleteşti care ne-au încolţit şi vom reîncerca apoi orice tratament pentru a le da uitării. Piesa rămâne fidelă polifoniei şi accentelor grave care subliniază esenţa mesajului.

Ne revenim cu greu din tumultul muzical pentru o creaţie creionată acustic, "Little by Little". Vocea solistului, mai light, dar fără să îşi piardă din greutate, ne prezintă în tonuri sumbre imnul existenţei care pare scris în jurul citatului: "Povestea unei vieţi, oricare ar fi ea, este povestea unui eşec". (Jean-Paul Sartre) Doar un riff the chitară pus pe repeat dublat de câteva game la pian evidenţiază, din nou, starea de tragedie a fiinţei umane.

Muzica byron are această coordonată. Nu găsim cei patru artişti în roluri de contre-emploi, ci unicitatea este conferită exact de cadenţa şi măiestria cu care teme umane sunt reliefate în cuvinte şi tonalităţi naturale.

Din nou mister pentru "One Day a Year". Cu aceeaşi melancolie şi joc al umbrelor, partitura îţi dă fiori. Cred că este cea mai complexă creaţie de pe întreg materialul şi se simte tare bine printre rânduri şi game influenţa Queen. Singurul minus sesizat este acela că pe refren vocea este acoperită de tumultul muzical.

Ultimele două compoziţii "In Between" şi "Gone Fishing" închid povestea de dragostea dintre cei doi protagonişti. Prima din ele aduce în prim plan eternele certuri în genul rock progresiv şi decizia unuia din parteneri de a pleca şi a porni la un nou drum fără iubirea sa. Cea de-a doua este o partitură în care scenografia este sărăcă , la fel ca sufletele răvăşite ale celor doi. Muzical, 6fingers îl dublează pe Dan Byron la voce, iar accentele la toba premier par a fi părţi din zbuciumul sufletesc resimţit în momentul de adio. Eliberarea de sub o rutină destul de urâtă duce şi la eliberarea sufletelor. ("The icy claws are ripping me apart / Ah, astounding / The shock of this coldness is making my heart / Beat again.")

Noul disc byron este cu siguranţă unul care se va face remarcat nu doar pe plan intern. Curat şi profund, în acelaşi timp complex şi retrospectiv, reprezintă un material care nu poate trece neobservat, indiferent de genul muzical care te caracterizează. Lansarea oficială de pe 6 noiembrie 2015 (via Universal Music Romania) va fi însoțită de un concert în Berăria H pe 29 noiembrie 2015.

Piesele se pot asculta pe deezer, itunes și zonga. Discul poate fi cumpărat și în format CD de aici.

Află programul și regulile de acces pentru concertul byron de la Arenele Romane

byron prezintă mâine, 18 noiembrie, albumul "Efemeride" în cadrul unui concert ce are loc la Arenele Romane. Te invităm să afli programul, regulile de acces și alte informații utile în cazul în care vei participa la eveniment.

Trupa byron
Trupa byron │ FOTO: Cristina Oltean

La începutul lunii octombrie, byron a lansat "Efemeride", cel de-al optulea album din carieră. Materialul va putea fi auzit live la Arenele Romane, într-un concert plin de surprize și invitați. Printre aceștia se numără Dora Gaitanovici și Pinholes, artiști ce vor cânta în deschidere.

Program concert byron la Arenele Romane

• 19:00 - Acces
  • 20:00 - Dora Gaitanovici
  • 21:00 - Pinholes
  • 22:15 - byron

Reguli de acces:

• Concertele au loc în cort încălzit. În interiorul cortului, fumatul este strict interzis. Se fumează doar în locurile special amenajate!
  • Accesul publicului se va face pe la portile de jos din parc ale Arenelor Romane.
  • La accesul în perimetrul evenimentului toți participanții vor fi percheziționați de către agenți de securitate. Organizatorii NU vor stoca și NU vor păzi obiectele prezentate în lista de mai sus pe durata evenimentului.
  • Spectacolele includ lumini puternice ce pot afecta persoanele epileptice.
  • Este interzisă vânzarea sau cumpărarea invitațiilor și vânzarea sau cumpărarea biletelor la suprapreț.
  • Organizatorii își rezerva dreptul de a interzice intrarea la concert a persoanelor care vor fi depistate că desfășoară astfel de activități și de a confisca invitațiile, respectiv biletele, aflate în posesia acestora. Se recomandă achiziționarea biletelor doar din punctele de vânzare autorizate.

Acces copii și persoane cu dezabilități

• Accesul copiilor sub 12 ani este gratuit, însoțiți de minim un părinte sau tutore legal posesori de bilet.
  • Accesul persoanelor cu dizabilități este gratuit împreună cu însoțitorul legal în baza documentelor doveditoare.

Este INTERZIS accesul cu:

• În perimetrul Arenelor Romane este interzis accesul cu: umbrele (în caz de ploaie să veniți cu pelerine), sticle, conserve, caserole sau alte vase de stocare pentru mâncare sau băuturi; artificii, arme, cuțite sau orice ale obiecte contondente; parfumuri, deodorante, în orice cantitate sau ambalaj; mâncare sau băuturi de orice fel; obiecte cu laser (de ex. pointere, brichete cu laser); rucsacuri și bagaje voluminoase; încălțăminte sau bagaje care prezintă elemente dure, ce ar putea pune în pericol sănătatea participanților în cazul în care, din accident, ar veni în contact cu ele; animale de companie; medicamente (persoanele cu probleme medicale trebuie să aibă asupra lor dovezi clare pentru a putea intra la eveniment cu medicamentele necesare)

Prețuri bilete concert byron la Arenele Romane

• Biletele se găsesc online la prețul de 135 de lei. Vor fi disponibile bilete și la intrare la prețul de 150 de lei. Plata se va putea face atât cash, cât și cu cardul.

Dora Gaitanovici și Pinholes cântă în deschiderea concertului byron de la Arenele Romane

byron urmează să prezinte albumul "Efemeride" în cadrul unui concert la Arenele Romane, programat pentru 18 noiembrie. Trupa va fi susținută în deschidere de Dora Gaitanovici și Pinholes. Găsești în articol mai multe detalii despre eveniment.

Copertă album "Efemeride" - byron
Copertă album "Efemeride" - byron │ FOTO: byron

Pe 6 octombrie, byron a lansat "Efemeride", cel de-al optulea album din carieră. Materialul va putea fi auzit live la Arenele Romane, într-un concert plin de surprize și invitați. Printre aceștia se numără Dora Gaitanovici și Pinholes, artiști ce vor cânta în deschidere.

Pinholes s-a format în 2011, iar albumul de debut "Zmei" a apărut în 2013. Piese precum "Avem un Loc" sau "Poza" au adunat rapid susținători în circuitul de radio alternativ din țară. Începând cu 2014 Pinholes a devenit o constantă în circuitul cluburilor, pub-urilor și locațiilor din țară, pregătind în același timp cel de-al doilea album. La începutul lui 2015 a fost lansat "Era Pietrelor Neșlefuite", titlul fiind inspirat de poezia "La Lecție" a lui Marin Sorescu.

Obsedați de metafore și asumați dramatici, Pinholes caută să găsească mijlocul între alternative rock, post rock, post punk și Alexandru Andrieș, Marin Sorescu și Negură Bunget. Pinholes înseamnă Vlad Ivanov (voce/chitară), Andrei Gheo (chitară/pian), Vlad Vârtosu (voce/chitară), Robert Moțoc (tobe), Sergiu Ivanov (bas).

Dora Gaitanovici este una dintre cele mai talentate tinere artiste din peisajul muzical românesc și are deja în palmares zeci de trofee naționale, pe lângă participarea cu succes în cadrul Vocea României 2018, unde a fost unul dintre cei patru finaliști. Ea studiază pian, saxofon, canto și este pasionată de jazz, blues, rock sau de muzică clasică. Primele piese lansate oficial au fost "El nu ma vrea", "Colț de lună" sau "Eu te las".

Recent, artista a lansat "Descântec", un album conceptual, în care prezintă dualitatea, fiecare piesă având un corespondent. Astfel, sunt prezentate piesele "Ana" și "Manole", "Făt-Frumos" și "Cosânzeana", "Soarele" și "Luna", "Miorița" și "Moldoveanu".

Despre albumul "Efemeride"

"Efemeride" este compus din 10 piese ce poartă ascultătorii printr-o călătorie prin universul complex al gândurilor și trăirilor de zi cu zi, al anxietăților și întrebărilor existențiale, toate împletite subtil cu un fir de speranță și unul de distors.

În tracklist se regăsesc cea mai lungă piesă a trupei, "În infern", care însumează aproape 11 minute, o piesă despre meditație pe sound de rock alternativ, "Cine sunt eu să mă opun", dar și o experimentală de hard rock - "Monstrul de sub pat".

• Biletele se găsesc online, la prețul de 135 de lei. Pentru mai multe detalii despre concert și modalitatea de achiziționare, accesează agenda InfoMusic.