electronica

Atoms for Peace - Amok - RECENZIE

Amok distilează esența electronică a unor piese de pe King of Limbs. Este o rătăcire bezmetică a lui Thom Yorke pe tărâmul muzicii dance și electronice. Citește recenzia albumului Atoms for Peace - Amok.

Thom Yorke (Radiohead, Atoms for Peace)
Thom Yorke (Radiohead, Atoms for Peace) │ FOTO: TY www.facebook.com

Prin albumul "Amok", Yorke nu se îndepărtează prea mult de genul dance-electronic explorat în cel mai recent album Radiohead, numit "King of Limbs". Deși o comparație strictă între aceste două proiecte nu ar păstra simțul proporțiilor - în cazul "Amok" fiind vorba de un proiect personal al lui Yorke, fără imixtiunea unui alt membru Radiohead - poate fi o modalitate de a ne face o idee despre cât de mult cântărește cuvântul lui Yorke în Radiohead - și la o primă vedere, pare foarte mult.

Thom Yorke (Radiohead, Atoms for Peace)

Faptul că "Amok" este o continuare pe un anumit palier pentru "King of Limbs" este evident și din videoclipurile "Lotus Flower" (de pe "King of Limbs") și "Ingenue" (de pe "Amok"). În ambele, Yorke apare el însuși dansând, deși în decoruri diferite.

"Amok" distilează esența electronică a unor piese de pe "King of Limbs", cum ar fi "Bloom", "Feral", "Lotus Flower". Este o rătăcire bezmetică a lui Yorke pe tărâmul muzicii dance și electronice, cu influențe minimaliste din partea altor genuri muzicale. Pentru a pune punct unei comparații dusă deja prea departe, în ciuda a ceea ce ar putea sugera numele său, "Amok" (care s-ar putea traduce ca "bezmetic," "scăpat de sub control") - este mai omogen decât "King of Limbs", atât din punct de vedere a construcției pieselor, cât și ca instrumentație.

Artwork - Atoms for Peace - AMOK

Artwork - Atoms for Peace - AMOK

Pentru acest album, Yorke a lucrat cu nume mari ale scenei muzicale: Flea, basistul Red Hot Chili Peppers, Nigel Godrich, vechi producător și colaborator al Radiohead, Joey Waronker, toboșar în trupele Beck și REM, precum și Mauro Refosco, percuționist în Forro in the Dark.

Într-un interviu cu actorul Alec Baldwin, solistul Atoms for Peace a explicat că a fost un proces creativ diferit de felul în care se desfășoară lucrurile la Radiohead. Yorke a venit cu piesele deja schițate pe calculator, iar trupa a luat ființă în funcție de aceste cântece și de unde dorea el să ajungă cu ele. Însă, în ciuda acestor muzicieni renumiți, "Amok" este surprinzător de minimalist - a nu se înțelege simplist - și de multe ori pare că nu reușește să pună în evidență la maximum talentul celor implicați.

Thom Yorke

Thom Yorke

Totul era parte dintr-un plan, dacă ar fi să judecam după cuvintele lui Yorke: "one of the things we were most excited about was ending up with a record where you weren't quite sure where the human starts and the machine ends" ("Unul dintre lucrurile care ne entuziasmau cel mai tare era să sfârșim cu un album unde nu erai prea sigur unde începe omul și unde se sfârșește mașina").

Piese ca "Default", "Ingenue" sau "Judge Jury and Executioner" alcătuiesc structura de rezistență a albumului. "Default" este primul single de pe "Amok", și după cum ne-am obișnuit în cazul lui Yorke, versurile ambigue duc la formarea unor opinii diverse. Unii interpretează piesa ca vorbind despre o relație bolnăvicioasă, în timp ce alții consideră că face trimiteri la dependența de droguri.

Audio: Atoms for Peace - Default

Pentru "Ingenue", Atoms for Peace a filmat și un videoclip, care reia tema dansului pe care o întâlnim și în "Lotus Flower" ("King of Limbs"). Yorke apare dansând în ambele videoclipuri, deși în ipostaze diferite. Mai mult, clipul "Ingenue" a fost regizat de Garth Jennings, iar coregrafia videoclipului a fost semnată de Wayne McGregor, amândoi lucrând și cu Yorke pentru "Lotus Flower".

Videoclip: Atoms for Peace - Ingenue

"Judge Jury and Executioner" debutează pe acorduri de sintetizator și chitară acustică. Yorke vorbește despre persecuție în versuri ca "Just can't talk or reason with my executioner" sau "When darkness follows/And no tomorrows" și face o asociere între "judge and jury, executioner".

Audio: Atoms for Peace - Judge Jury and Executioner

"Amok" este un experiment electronic în mai multe straturi, în care ritmurile se frâng, fraze muzicale subversive preiau controlul și se erijează în tema principala a pieselor. Însă totul ar fi fost doar un exercițiu steril de instrumentație dacă peste toate acestea nu s-ar fi suprapus vocea lui Yorke. Timbrul său fragil și melancolic conferă căldură și sensibilitate, este partea umană a unui material destul de "tehnic". Poate singurul lucru care poate fi imputat acestui album este că nu "se pierde", că nu își dă frâu liber - sau mai bine spus, că nu lasă mai mult spațiu de manifestare "omului" și mai puțin "mașinii".

Thom Yorke vine în România! The Smile, proiectul său muzical include încă un membru Radiohead

Fanii Radiohead jubilează azi, la aflarea veştii că Thom Yorke vine în România. Nu vine cu Radiohead totuşi, ci cu celălalt proiect muzical al său, The Smile. E drept că acolo se află alt coleg din trupa legendară, Johnny Greenwood.

Poster concert The Smile Thom Yorke 2024
Poster concert The Smile Thom Yorke 2024 │ FOTO: Metalhead www.facebook.com

The Smile, trupa lui Thom Yorke, solist Radiohead şi Johnny Greenwood va concerta în România pe 17 iunie 2024. Evenimentul se desfăşoară la Arenele Romane din Bucureşti, iar în deschidere cântă britanicul James Holden. Biletele se vor pune în vânzare de pe 12 ianuarie, de la ora 11:00. The Smile e greu de încadrat într-un gen muzical, de vreme ce include influenţe foarte variate, de la Afrobeat la muzică electronică, rock progresiv şi chiar punk.

"Art rock" ar fi cea mai reuşită definiţie a sa. Până acum, trupa secundară a lui Yorke are la activ un album lansat, "A Light for Attracting Attention", care a urcat în top 5 în Marea Britanie şi în top 20 în Statele Unite. Vestea bună e că în puţin timp va apărea un nou album, "Wall of Eyes", care debutează pe 26 ianuarie 2024.

Vestea şi mai bună e că pe 9 ianuarie, fix în ziua când s-a anunţat concertul de la noi, trupa a lansat un single, "Wall of Eyes". Este un single extras de pe noul album din 2024, "Wall of Eyes". Videoclipul acestei piese este regizat de nimeni altul decât Paul Thomas Anderson şi va fi proiectat în 16 cinematografe între 18 şi 25 ianuarie, acoperind zone variate de pe glob, de la Sydney la Buenos Aires.

Acest proiect se va numi "Wall of Eyes on Film" şi va fi însoţită de o audiţie în surround a noului LP. Nici nu a trecut prea multă vreme de la ultimul material discografic, "A Light for Attracting Attention" fiind lansat în 2022. Pe lângă Yorke şi Greenwood, proiectul îl include şi pe Tom Skinner, care cânta la tobe.

Single-ul cel nou s-a auzit deja live în concertele din 2022 şi 2023 ale formaţiei, iar versiunea de studio include şi viorile de la London Contemporary Orchestră şi un saxofon de la Robert Stillman.