electronica

SAGA Festival 2022 Recenzie: rave-uială pe Arena Naţională, reviriment pentru brostep

SAGA Festival 2022 tocmai s-a încheiat, după un weekend care a strâns peste 150.000 de persoane la Arena Naţională din Bucureşti. Evenimentul s-a desfăşurat între 3 şi 5 iunie 2022 şi a adus la Bucureşti DJi din toată lumea, cu nume mari ca Tiesto sau Marshmello, dar şi nume apreciate din underground. Distracţia s-a desfăşurat la peste 11 scene, a fost şi o zonă food court, concept de Dinner In the Sky pe macara şi o roată panoramică. Impresii de la festival găsiţi în articol.

Joel Corry la Saga Festival pe 4 iunie 2022 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Organizare:

SAGA Festival 2022 a avut două zone de bază: inelul din jurul Arenei Naţionale, pe care se găseau scene şi food truck-uri şi gazonul Arenei Naţionale, unde se afla scena principală, Source, dar şi roata panoramică. Accesul se făcea prin 3 zone: Pierre de Coubertin, Maior Coravu şi Bulevardul Basarabia. Plus o intrare laterală pentru presă. Totul s-a făcut fluidizat, zero cozi la intrare (cel puţin când am fost eu) şi cozi destul de mici şi la mâncare şi la top-up. Cantitatea de case de top-up era impresionantă şi primeai şi 20% bonus dacă încărcai la ele, cel puţin în prima zi.

Au fost controale la sânge la intrare, verificare corporală destul de apăsată, înteţită mai ales în ziua 2 şi 3 de festival, după ce au apărut ştirile cu cei care au fost prinşi cu substanţe interzise plus supradoze. Spaţiul a fost foarte încăpător şi un inconvenient a fost ploaia. Din totalul de 36 de ore al festivalului (de la 17:00 la 05:00 3 zile) cam 4 ore a fost ploaie, doar duminica. Din păcate acoperişul stadionului nu a fost tras, iar ploaia ajungea inclusiv în zonele acoperite, atunci când bătea o pală de vânt. Din fericire au fost distribuite pelerine şi asta gratuit (nu ştiu în ce măsură au ajuns la toţi).

Aş vrea să spun şi că o treime, dacă nu chiar jumătate din inelul din jurul stadionului era plin de pompieri, SMURD, medici, mecanici, organizatori, care forfoteau pentru bunul mers al festivalului. Era zona de trecere între scene, nu prea populată.

Exista şi o zonă de unde puteai cumpăra haine, ochelari, zone de activări Coca-Cola (cu o nouă specialitate lansată la festival), o zonă Orange/ Samsung cu jocuri 5G şi AR, standuri Winston, Heineken Silver (cu un design foarte arătos) şi porţiunea de chillout Carrefour, cu hamace. Tuneul de Good Vibrations era o oază de drum & bass şi ducea spre zona de food court.

Plata se făcea contactless, cu o brăţară pe care o încărcai la punctele de top-up (sau online din aplicaţie).

Atmosfera:

Segmentarea publicului de la SAGA 2022 era foarte clară: am văzut puşti în faţă, în primul rând la Marshmello, veterani techno la scena Heat la 30+ ani şi raveri cu experienţă în rave pit la Pan-Pot. La VIP am văzut şi persoane cu păr alb şi copii (sau poate chiar nepoţi după ei), câteva celebrităţi locale şi toţi pe o serie de schele care tremurau atunci când DJ Snake a băgat hardcore olandez cu BPM super ridicat.

Ce am remarcat la public totuşi e că nu a fost constant în priză şi că erau mulţi în marea de oameni de pe gazon care nu dansau sau nu simţeau vibe-ul, mai ales la începutul serii. Am remarcat asta mai ales la partea a doua a show-ului lui Salvatore Ganacci şi la The Stickmen Project. Mult public tânăr, poate la primul mare festival, poate la primul festival după 2-3 ani de pauză. E de înţeles.

Pe de altă parte la scena Heat se dansa la greu şi non stop. A fost destul de frecventată şi scena de artişti rap, în special la concertul lui Spike, dar scena de la exterior, de lângă intrare a fost cea mai puţin populată, deşi ziua de 5 iunie a adus un trance bunicel... dar şi ploaie.

Pregătirile pentru SAGA Festival 2022 pe Arena Națională

Pregătirile pentru SAGA Festival 2022 pe Arena Națională │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Mâncare şi băutură:

Mâncarea se procura de la food trucks, fie cele din inelul din jurul stadionului, fie cele de la food court. Preţurile erau între 30 şi 40 de lei pentru orice preparat, cartofii daţi separat de burger şi cozile destul de mici. Puteai mânca conopidă prăjită cu blue cheese (35 lei), burgeri, mâncare columbiană la Arepas Colombianas, clătite la vreo 2 van-uri, mâncare libaneză (berbecuţ cu humus la 38 de lei la lipie) la Riders, cannoli, pleskaviţa, pizza la Camionetta şi Stamazzaincoada (40 lei cea quattro formaggi) şi multe, multe altele.

Băutura se procura de la standurile omniprezente şi includea clasicele Cuba Libre, bere, sucuri acidulate, gin tonic şi mai era şi în afara meniului Vodka Cranberry, pe care trebuia să o ceri tu. Era şi un aspect ecologic aici: veneai cu un jeton şi îl lăsai pentru pahar sau cu alt pahar la schimb. Dacă nu aveai nici una, nici alta plăteai 5 lei în plus. Mă rog, regula nu prea a fost aplicată şi am fost iertat de vreo 2-3 ori.

Băutura cam diluată, multă gheaţă, pahare destul de mici, dacă e să fim realişti. Ginul tonic era 28 lei, Cuba Libre 25, shotul 15 lei, berea sau Coca-Cola 10 lei.

Deadmau5 la Saga Festival pe 3 iunie 2022 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Muzica:

La finalul celor 3 zile mi-au rămas 3 artişti în cap: Marshmello locul întâi, DJ Snake pe locul 2, iar pe 3 este duo-ul Pan Pot de la scena Heat. DeadMau5 a fost vedeta primei zile, de 3 iunie, coborând şi printre "muritori" pentru a face poze cu ei în rombul luminos SAGA. Show-urile de deschidere din fiecare seară au implicat un joc de efecte şi lumini pe panourile de lângă scena principală, alături de jerbe de artificii. Parcă au fost mai impresionante cele din 2021, cu acele drone sincronizate. Totuşi scena mi s-a părut mai mare de această dată, sau cel puţin partea digitală şi zona DJ-ului. Cumva anul trecut DJ-ul părea înghesuit în acel spaţiu din centrul cubului SAGA. Salvatore Ganacci a avut loc să facă chiar piruete şi cardio.

La scena Heat (techno) s-a auzit mai des minimal decât techno, dar toată lumea era pe vibe-ul potrivit. Mulţi raveri, dar şi multe grade în acel cort iniţial închis. Sesizând zăpuşeala, organizatorii au deschis cortul din metru în metru şi totul s-a făcut mai respirabil. Aici cozile erau ceva mai mari la băutură, deoarece şi spaţiul era mai mic şi mai închis Predispus de asemenea la noroi şi alunecare, fiind o combinaţie de iarbă cu pământ moale pe jos.

Pan-Pot a fost de excepţie, livrând un techno mereu surprinzător şi băgând lumea în transă, dar şi depăşind timpul alocat. Show-ul de la scenă cred că s-a întins până spre ora 5 chiar, dacă nu chiar după. Sven Vath a fost apreciat de fanii minimalelor (era plin de fani la Rave Pit, super animaţi), iar Black Coffee a crescut temperatura cu câteva grade.

La main stage s-au mixat şi evergreen-uri, cu care mergi la sigur ca DJ, de la piese Queen la "Tainted Love" şi am auzit surprinzător de mult Darude. Evident nu a lipsit refrenul "All I Need Is Your Love Tonight", auzit de vreo 16 ori în 2021 şi vreo 20 în 2022. DeadMau5 a mixat când cu casca sa specială pe cap, când fără şi a avut mai multe variante de măşti (inclusiv cea cu ochi iluminaţi), reprezentând momente din cariera sa. A avut un vizual foarte catchy şi complex, cu animaţii 3D foarte imersive.

EDM-ul i-a ridicat pe toţi în picioare şi la final am avut parte chiar de dubstep.

DJ Snake a fost surpriza serii, crescând BPM-ul foarte mult şi având foarte multe urcări de ritm însoţite de jerbe de foc. Modul în care alterna între hardcore olandez şi hituri comerciale cu influenţe tribale era imprevizibil. De altfel asta a fost un simpton pentru toţi DJii de la SAGA: lăsau piesele să curgă 40 de secunde maxim, poate 1 minut şi jumătate la hituri.

Tiesto la Saga Festival pe 4 iunie 2022 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Stickmen Project au avut gimmick-ul cu costumele iluminate şi acele tobe/clapte digitale care adăugau un extra element de live reprezentaţiei. Tiesto a fost poate singurul care a ridicat toată lumea în picioare, inclusiv pe cei din spate, de lângă roata panoramică, unde erau cei mai cuminţi.

Salvatore Ganacci a vorbit mult cu publicul, a făcut scheme de dans, ne-a pus şi manele, a pus piese despre visul balcanicului de înavuţire, a făcut show. Totuşi cred că Marshmello a plăcut cel mai mult publicului, punând surprinzător de mult brostep şi hip-hop combinat cu EDM şi dubstep. A pus hiturile sale în colaborare cu Anne-Marie, Halsey şi Bastille, iar gloate întregi de liceeni din faţa scenei au făcut chiar şi mosh pit pe cele mai violente track-uri dubstep (de fapt brostep).

O menţiune specială şi pentru scena de la subsol, din parcarea stadionului cu DJ Herodot şi alţi DJi români, unde se întâmplau fenomene meteo misterioase: era foarte răcoare la intrare şi până la jumătatea locului şi lângă scenă era insurportabil de cald şi umed. Uşor claustrofobic şi aglomerat rău la standul cu băuturi.

Concluzii:

M-a bucurat să văd totul organizat ca la carte. Plângerile legate de zgomot sunt inevitabile în zona unde se întâmplă concertul, nu ai ce să faci în această privinţă. Anul trecut a fost la marginea oraşului şi au fost plângeri. Acum spre centrul oraşului şi au fost din nou plângeri, dar mult mai puţine parcă. Mi s-a părut şi că nivelul de decibeli a fost mai mic în acest an, puteai purta o conversaţie cam peste tot, dacă ţineai morţiş. Anul trecut? Nu prea.

Mi-a plăcut lipsa de cozi, mobilizarea la nivel de personal medical şi de pază, plata facilă contactless, bonusul la încărcare, varietatea de mâncare, chimia DJilor cu publicul. Şi roata panoramică a fost o idee bună, iar apropo o tură cu ea era 20 de lei, dacă eraţi curioşi.

Ce aş vrea diferit? Să fie drum & bass şi dincolo de un tunel spre food court, scena de la subsol nu a fost o idee prea bună şi anume zone de gazon acoperite cu acel cauciuc special au devenit destul de alunecoase în ultima seară. Scena Heat/Techno din 2021 a arătat mai bine în hangar, iar cea rap a fost subdimensionată la câţi fani ascultă Spike, Guess Who, Doc şi restul. S-a întrerupt şi sunetul la Sickick de la o defecţiune tehnică 1-2 minute, dacă e să căutăm nod în papură.

Per total mi s-a părut un festival organizat bine, cu un public mai tânăr decât anul trecut, dar parcă mai timorat în a dansa şi a se manifesta cum simte. Se vedea că unii sunt la primul festival mare sau la primul după 2 ani de pauză. Aşteptăm SAGA Festival 2023!

INNA a cântat alături de Timmy Trumpet la Tomorrowland, în fața a peste 200 000 de oameni

În acest weekend, INNA a marcat o nouă premieră. Cântăreața a urcat pe scena de la Tomorrowland în fața unui public numeros, de peste 200 000 de oameni, devenind primul artist din România prezent pe scena acestui eveniment. În curând, Inna va lansa o colaborare cu Timmy Trumpet, publicul de la Tomorrowland ascultând melodia în premieră.

INNA pe scenă la Tomorrowland 2022
INNA pe scenă la Tomorrowland 2022 │ FOTO: Global Records

INNA a participat la Tomorrowland la invitația lui Timmy Trumpet (DJ-ul numărul 9 în lume, conform Top 100 DJ Mag) alături de care va lansa în curând o piesă care a fost ascultată în premieră de cei prezenți la festival. Pe aceeași scenă, se aflau și Dimitri Vegas și Like Mike, DJ-ii care sunt pe poziția numărul 5 în top 100 DJ Mag.

"A fost o experiență fabuloasă, super cool, am trăit la intensitate maximă momentele de pe scenă, în fața unui public numeros, energic, iubitor de muzică electronică, alături de Timmy Trumpet, Dimitri Vegas și Like Mike", a spus INNA.

Tomorrowland este unul din cele mai mari festivaluri de muzică electronică din lume, organizat anual în orașul belgian Boom, pe 16 scene aflate pe o suprafață de 75 de hectare, scena principală întinzându-se pe 160 de metri și cântărind 138 de tone. Mega producția se desfășoară timp de 3 weekend-uri consecutive și este "vizitat" de peste 600 de mii de festivalieri. De-a lungul timpului, pe scena festivalul care este organizat din 2007, au urcat Tiesto, Afrojack, Avicii, Basto, David Guetta, Dimitri Vegas & Like Mike, Steve Aoki sau Armin van Buuren.

INNA este unul dintre cei mai de succes artiști dance din industrie. Cu un șir lung de hituri, ce au obținut multi-platină, artista a colaborat cu unele din cele mai importante nume la nivel global, amintind aici de J Balvin, Sean Paul, ALOK sau Sofi Tukker. Mai mult de atât, lansările ei solo au dus-o până în punctul în care astăzi spunem despre INNA că este cel mai bine vândut artist român.

INNA a doborât recent un record global: a devenit artista cu cele mai multe videoclipuri cu peste un milion de vizualizări din lume. Portofoliul impresionant al INNEI este comparabil cu cele mai mari nume din industria muzicală globală, dar începând din martie 2022, INNA are 269 de videoclipuri pe YouTube ce depășesc un milion de vizualizări, iar acest număr o clasează pe prima poziție, conform Kworb. Pentru o mai bună înțelegere a acestei reușite, Ariana Grande are 268 de videoclipuri, Taylor Swift 231, Shakira 187, Katy Perry 168, iar Rihanna 119.

Neversea 2022 a atras un număr record de participanți

Cea de-a patra ediție Neversea a adunat peste 260.000 de oameni, care s-au bucurat în cele 4 zile și 4 nopți de festival de peste 150 de artiști naționali și internaționali de renume. Astfel, Neversea 2022 stabilește un nou record, fiind ediția cu cel mai mare număr de participanți de până acum.

Neversea 2022
Neversea 2022 │ FOTO: Neversea

Ediția din 2022 a Neversea a fost marcată de emoția revederii dintre public și artiști, după 2 ani de pauză, astfel explicându-se și numărul record de participanți de peste 260.000. Ediția precedentă, cea din 2019, ajungea la 240.000 de festivalieri.

Cum a fost în cea de-a 4-a zi la Neversea 2022

Duminică, ultima zi a Neversea a fost unică pentru cei peste 63.000 de participanți care au venit la malul Mării Negre din toate colțurile lumii să se bucure de cea de-a patra ediție a festivalului.
Cunoscutul rapper TYGA a stârnit zeci de mii de aplauze când a urcat pe mainstage și i-a impresionat pe fani atunci când a coborât de mai multe ori de pe scenă pentru a-i saluta și a da mâna cu ei.

Înainte de încheierea show-ului, mai multe tinere au avut ocazia să urce cu el pe scenă și să danseze alături de el în fața mulțimii. Zeci de mii de fani au cântat în cor celebrul refren al piesei Ayy Macarena și nu numai.

Timmy Trumpet: "Te iubesc, România"

Cu o energie incredibilă și însoțit de o trompetă, Timmy Trumpet a fost extrem de entuziasmat de fanii care au venit să îl vadă. Ca de fiecare dată, artistul a dansat pe scenă, a sărit de pe pupitru și a făcut un adevărat show.

Timmy Trumpet la Neversea 2022

Timmy Trumpet la Neversea 2022 │ FOTO: Neversea

La un moment dat, Timmy Trumpet a remixat legendara piesă Just the two of us, cântată de Bill Withers și Grover Washington Jr., și i-a anunțat pe fani că este proaspăt căsătorit și i-a invitat să danseze împreună. Soția sa Anette, de origine maghiară, a urcat apoi pe mainstage și a salutat mulțimea. Artistul australian și-a încheiat show-ul cu o declarație de dragoste față de fanii festivalului: "Te iubesc, România".

Celebrul DJ duo Dimitri Vegas & Like Mike, aflați în top 5 în clasamentul Top 100 DJ realizat de revista DJ Mag, a încins publicul care a avut ocazia să trăiască unul dintre cele mai frumoase "Crowd Control".

Tujamo a închis ediția Neversea din acest an cu un show live, fără un setlist prestabilit. A mărturisit că i-a fost dor de publicul Neversea și s-a ghidat după energia acestuia, pentru a pune muzică live.

Delia a fost headliner la Neversea 2022

Headlineri ai festivalului Neversea, Delia și trupa sa au cântat alături de public piese vechi și noi. Energia de festival a fost ridicată și de fetele de la NERVO care, timp de 15 minute, au urcat pe scenă alături de Alexandra Stan.

Delia la Neversea 2022

Delia la Neversea 2022 │ FOTO: Neversea

ONE TRUE SINGER (RARESH, ADI, ERIKA, ISAC) au făcut parte din line-up-ul mainstage-ului Neversea în cea de-a patra și ultima zi

Și în ultima zi de festival, scena The Ark a fost locul preferat de fanii hip-hop, rap, trap, dubstep sau breakbeat. Unul dintre cei mai așteptați artiști a fost rapper-ul român Oscar. Rapperul român Ian a fost artistul cu care publicul a cântat aproape toate piesele în cor. Culese din Cartier, Krewella și Dirtyphonics au urcat pe scena The Ark în ultima zi a festivalului Neversea.

Mahony a revenit la festivalul Neversea și a deschis scena Temple, pe care apoi au urcat Jamie Jones și Richy Ahmed, care au făcut show-uri incredibile și i-au purtat pe iubitorii de house, deep house, tech house și techno în călătorii muzicale unice.

La scena Oasis, Maya, Chris Hype, Sasha Lopez, Hiddn, Albwho, DJ Andi, Rosario Internullo, Korolova și Alex Kennon, artiștii invitați în ultima zi a festivalului Neversea, au creat, la rândul lor, mix-ul perfect de house, deep și tech house.

Cele mai impresionante momente de la Neversea 2022

Prima zi de Neversea a venit cu Alesso, care a fost prezent pe mainstage chiar de ziua sa de naștere, 7 iulie, și a fost sărbătorit de zeci de mii de fani veniți din întreaga lume.

Unul dintre cei mai așteptați artiști la Neversea 2022, artistul american KSHMR a cucerit și de această dată publicul și a continuat tradiția de a include în show-ul său o piesă în limba română. De data aceasta a ales ,,Dragostea din Tei” de la O-zone.

În a doua noapte de festival, DJ-ul și producătorul olandez Don Diablo s-a bucurat să revină pe scena principală de la malul Mării Negre. Maestrul future house a mixat piese clasice și producții din noul său album ,"Forever". La final, artistul a pus o piesă nelansată încă ,,Baby” și a generat o energie incredibilă în public. Don Diablo a purtat pe umeri drapelul României, iar show-ul l-a încheiat cu declarația: "Neversea, mi-a fost atât de dor de tine!".

Black Eyed Peas a mulțumit României pentru susținerea arătată Ucrainei

În a treia zi de Neversea, legendara trupă Black Eyed Peas a făcut senzație sâmbătă seară pe scena principală a festivalului Neversea. Will.i.am, solistul trupei, și-a mărturisit recunoștința pentru România și pentru faptul că țara noastră și-a deschis brațele pentru Ucraina.

Pe lângă muzică bună, fanii s-au distrat și cu diverse activități interactive din festival, sporturi pe apă și un hub de beauty unic Designers’ Nest, unde au fost prezenți designeri români, artiști de make-up și hairstyle.

Cea de-a patra ediție Neversea a adunat peste 260.000 de oameni, care s-au bucurat în cele 4 zile și 4 nopți de festival de peste 150 de artiști naționali și internaționali de renume. Danny Avila, Alesso, KSHMR, Ummet Ozcan, Tchami, Parov Stelar, ZHU, Don Diablo, Nicky Romero, Quintino, Black Eyed Peas, Tyga, Alan Walker, W&W, Timmy Trumpet, Dimitri Vegas&Like Mike, Nervo, Brennan Heart, Steve Aoki, Tujamo, Azteck, Madeon și B Jones au fost headlinerii care au făcut senzație pe The Island of Dreams.

Tiesto şi Charli XCX au lansat imnul verii, "Hot In It" - AUDIO

Tiesto a lansat prima piesă după prezenţa la SAGA Festival 2022, "Hot In It", pe care apare artista Charlie XCX. Sună a melodie pe care să faci sport mai degrabă decât a hit de Ibiza, dar e destul de simplă şi golaşă ca sample-uri încât să poată primi remix-uri ceva mai pregătite de terasă şi club.

Coperta single Tiesto Charli XCX
Coperta single Tiesto Charli XCX │ FOTO: Tiesto

Tiesto a mai lansat în ultimul an piesa "The Motto", colaborare cu Ava Max, care s-a auzit la toate marile petreceri house şi trance. DJ Tiesto pregăteşte şi un album complet nou pentru anul 2022, succesorul LP-ului "The London Sessions" din 2020. Charli XCX a mai colaborat cu Tiesto, atunci când DJ-ul i-a remixat piesa "Break the Rules" din 2015.

Iată ce a declarat olandezul despre colaborarea cu Charlie XCX:

Ştiam din secunda când am auzit partea vocală a lui Charli că piesa urma să fie un hit şi a fost uimitor să văd cum toată lumea reacţionează la mesajul melodiei. Căldura de pe acest single este incredibilă, aşa că mă bucur că a văzut lumina zilei.

Charli XCX a vorbit la rândul său despre acest track:

Sunt foarte încântată să "devin fierbinte" în această vară. Simt că acest track este "foarte eu" şi am fost onorată atunci când am primit apelul pentru colaborare, deoarece simt că eram unul în eterul celuilalt de mulţi, mulţi ani, dar nu s-a întâmplat nimic, aşa că sunt fericită că am aşteptat această piesă pentru că este cu adevărat un Imn. Toată lumea vrea să petreacă pe această melodie. E o revenire la rădăcinile mele.

În mai Charlie a oferit un teaser pentru piesa "Hot In It" încă nefinalizată pe TikTok, în vreme ce se pregătea pentru o apariţie la premiile de la Cannes. Artista a organizat un concert în Metaverse în luna iunie, pe platforma Roblox. Charli XCX, pe numele său real Charlotte Emma Aitchison este o cântăreaţă britanică, în vârstă de 29 de ani, care este activă din anul 2007. A devenit celebră prin colaborarea cu Icona Pop pe piesa "I Love It", care s-a auzit obsesiv în jocul de curse Burnout. Albumul său de debut, "True Romance" a sosit în 2013. Charli a compus şi pentru alţi artişti, precum Iggy Azalea, Selena Gomez, Shawn Mendes şi Camila Cabello.

Tiesto se pregăteşte de o sumedenie de apariţii la festivaluri şi concerte în această vară, din Polonia până în Canada şi din Spania până în Ungaria. Va participa şi la festivalul Tomorrowland la final de iulie în Belgia, dar şi la Parken în Norvegia în august.