electronica

SAGA Festival 2022 Recenzie: rave-uială pe Arena Naţională, reviriment pentru brostep

SAGA Festival 2022 tocmai s-a încheiat, după un weekend care a strâns peste 150.000 de persoane la Arena Naţională din Bucureşti. Evenimentul s-a desfăşurat între 3 şi 5 iunie 2022 şi a adus la Bucureşti DJi din toată lumea, cu nume mari ca Tiesto sau Marshmello, dar şi nume apreciate din underground. Distracţia s-a desfăşurat la peste 11 scene, a fost şi o zonă food court, concept de Dinner In the Sky pe macara şi o roată panoramică. Impresii de la festival găsiţi în articol.

Joel Corry la Saga Festival pe 4 iunie 2022 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Organizare:

SAGA Festival 2022 a avut două zone de bază: inelul din jurul Arenei Naţionale, pe care se găseau scene şi food truck-uri şi gazonul Arenei Naţionale, unde se afla scena principală, Source, dar şi roata panoramică. Accesul se făcea prin 3 zone: Pierre de Coubertin, Maior Coravu şi Bulevardul Basarabia. Plus o intrare laterală pentru presă. Totul s-a făcut fluidizat, zero cozi la intrare (cel puţin când am fost eu) şi cozi destul de mici şi la mâncare şi la top-up. Cantitatea de case de top-up era impresionantă şi primeai şi 20% bonus dacă încărcai la ele, cel puţin în prima zi.

Au fost controale la sânge la intrare, verificare corporală destul de apăsată, înteţită mai ales în ziua 2 şi 3 de festival, după ce au apărut ştirile cu cei care au fost prinşi cu substanţe interzise plus supradoze. Spaţiul a fost foarte încăpător şi un inconvenient a fost ploaia. Din totalul de 36 de ore al festivalului (de la 17:00 la 05:00 3 zile) cam 4 ore a fost ploaie, doar duminica. Din păcate acoperişul stadionului nu a fost tras, iar ploaia ajungea inclusiv în zonele acoperite, atunci când bătea o pală de vânt. Din fericire au fost distribuite pelerine şi asta gratuit (nu ştiu în ce măsură au ajuns la toţi).

Aş vrea să spun şi că o treime, dacă nu chiar jumătate din inelul din jurul stadionului era plin de pompieri, SMURD, medici, mecanici, organizatori, care forfoteau pentru bunul mers al festivalului. Era zona de trecere între scene, nu prea populată.

Exista şi o zonă de unde puteai cumpăra haine, ochelari, zone de activări Coca-Cola (cu o nouă specialitate lansată la festival), o zonă Orange/ Samsung cu jocuri 5G şi AR, standuri Winston, Heineken Silver (cu un design foarte arătos) şi porţiunea de chillout Carrefour, cu hamace. Tuneul de Good Vibrations era o oază de drum & bass şi ducea spre zona de food court.

Plata se făcea contactless, cu o brăţară pe care o încărcai la punctele de top-up (sau online din aplicaţie).

Atmosfera:

Segmentarea publicului de la SAGA 2022 era foarte clară: am văzut puşti în faţă, în primul rând la Marshmello, veterani techno la scena Heat la 30+ ani şi raveri cu experienţă în rave pit la Pan-Pot. La VIP am văzut şi persoane cu păr alb şi copii (sau poate chiar nepoţi după ei), câteva celebrităţi locale şi toţi pe o serie de schele care tremurau atunci când DJ Snake a băgat hardcore olandez cu BPM super ridicat.

Ce am remarcat la public totuşi e că nu a fost constant în priză şi că erau mulţi în marea de oameni de pe gazon care nu dansau sau nu simţeau vibe-ul, mai ales la începutul serii. Am remarcat asta mai ales la partea a doua a show-ului lui Salvatore Ganacci şi la The Stickmen Project. Mult public tânăr, poate la primul mare festival, poate la primul festival după 2-3 ani de pauză. E de înţeles.

Pe de altă parte la scena Heat se dansa la greu şi non stop. A fost destul de frecventată şi scena de artişti rap, în special la concertul lui Spike, dar scena de la exterior, de lângă intrare a fost cea mai puţin populată, deşi ziua de 5 iunie a adus un trance bunicel... dar şi ploaie.

Pregătirile pentru SAGA Festival 2022 pe Arena Națională

Pregătirile pentru SAGA Festival 2022 pe Arena Națională │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Mâncare şi băutură:

Mâncarea se procura de la food trucks, fie cele din inelul din jurul stadionului, fie cele de la food court. Preţurile erau între 30 şi 40 de lei pentru orice preparat, cartofii daţi separat de burger şi cozile destul de mici. Puteai mânca conopidă prăjită cu blue cheese (35 lei), burgeri, mâncare columbiană la Arepas Colombianas, clătite la vreo 2 van-uri, mâncare libaneză (berbecuţ cu humus la 38 de lei la lipie) la Riders, cannoli, pleskaviţa, pizza la Camionetta şi Stamazzaincoada (40 lei cea quattro formaggi) şi multe, multe altele.

Băutura se procura de la standurile omniprezente şi includea clasicele Cuba Libre, bere, sucuri acidulate, gin tonic şi mai era şi în afara meniului Vodka Cranberry, pe care trebuia să o ceri tu. Era şi un aspect ecologic aici: veneai cu un jeton şi îl lăsai pentru pahar sau cu alt pahar la schimb. Dacă nu aveai nici una, nici alta plăteai 5 lei în plus. Mă rog, regula nu prea a fost aplicată şi am fost iertat de vreo 2-3 ori.

Băutura cam diluată, multă gheaţă, pahare destul de mici, dacă e să fim realişti. Ginul tonic era 28 lei, Cuba Libre 25, shotul 15 lei, berea sau Coca-Cola 10 lei.

Deadmau5 la Saga Festival pe 3 iunie 2022 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Muzica:

La finalul celor 3 zile mi-au rămas 3 artişti în cap: Marshmello locul întâi, DJ Snake pe locul 2, iar pe 3 este duo-ul Pan Pot de la scena Heat. DeadMau5 a fost vedeta primei zile, de 3 iunie, coborând şi printre "muritori" pentru a face poze cu ei în rombul luminos SAGA. Show-urile de deschidere din fiecare seară au implicat un joc de efecte şi lumini pe panourile de lângă scena principală, alături de jerbe de artificii. Parcă au fost mai impresionante cele din 2021, cu acele drone sincronizate. Totuşi scena mi s-a părut mai mare de această dată, sau cel puţin partea digitală şi zona DJ-ului. Cumva anul trecut DJ-ul părea înghesuit în acel spaţiu din centrul cubului SAGA. Salvatore Ganacci a avut loc să facă chiar piruete şi cardio.

La scena Heat (techno) s-a auzit mai des minimal decât techno, dar toată lumea era pe vibe-ul potrivit. Mulţi raveri, dar şi multe grade în acel cort iniţial închis. Sesizând zăpuşeala, organizatorii au deschis cortul din metru în metru şi totul s-a făcut mai respirabil. Aici cozile erau ceva mai mari la băutură, deoarece şi spaţiul era mai mic şi mai închis Predispus de asemenea la noroi şi alunecare, fiind o combinaţie de iarbă cu pământ moale pe jos.

Pan-Pot a fost de excepţie, livrând un techno mereu surprinzător şi băgând lumea în transă, dar şi depăşind timpul alocat. Show-ul de la scenă cred că s-a întins până spre ora 5 chiar, dacă nu chiar după. Sven Vath a fost apreciat de fanii minimalelor (era plin de fani la Rave Pit, super animaţi), iar Black Coffee a crescut temperatura cu câteva grade.

La main stage s-au mixat şi evergreen-uri, cu care mergi la sigur ca DJ, de la piese Queen la "Tainted Love" şi am auzit surprinzător de mult Darude. Evident nu a lipsit refrenul "All I Need Is Your Love Tonight", auzit de vreo 16 ori în 2021 şi vreo 20 în 2022. DeadMau5 a mixat când cu casca sa specială pe cap, când fără şi a avut mai multe variante de măşti (inclusiv cea cu ochi iluminaţi), reprezentând momente din cariera sa. A avut un vizual foarte catchy şi complex, cu animaţii 3D foarte imersive.

EDM-ul i-a ridicat pe toţi în picioare şi la final am avut parte chiar de dubstep.

DJ Snake a fost surpriza serii, crescând BPM-ul foarte mult şi având foarte multe urcări de ritm însoţite de jerbe de foc. Modul în care alterna între hardcore olandez şi hituri comerciale cu influenţe tribale era imprevizibil. De altfel asta a fost un simpton pentru toţi DJii de la SAGA: lăsau piesele să curgă 40 de secunde maxim, poate 1 minut şi jumătate la hituri.

Tiesto la Saga Festival pe 4 iunie 2022 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Stickmen Project au avut gimmick-ul cu costumele iluminate şi acele tobe/clapte digitale care adăugau un extra element de live reprezentaţiei. Tiesto a fost poate singurul care a ridicat toată lumea în picioare, inclusiv pe cei din spate, de lângă roata panoramică, unde erau cei mai cuminţi.

Salvatore Ganacci a vorbit mult cu publicul, a făcut scheme de dans, ne-a pus şi manele, a pus piese despre visul balcanicului de înavuţire, a făcut show. Totuşi cred că Marshmello a plăcut cel mai mult publicului, punând surprinzător de mult brostep şi hip-hop combinat cu EDM şi dubstep. A pus hiturile sale în colaborare cu Anne-Marie, Halsey şi Bastille, iar gloate întregi de liceeni din faţa scenei au făcut chiar şi mosh pit pe cele mai violente track-uri dubstep (de fapt brostep).

O menţiune specială şi pentru scena de la subsol, din parcarea stadionului cu DJ Herodot şi alţi DJi români, unde se întâmplau fenomene meteo misterioase: era foarte răcoare la intrare şi până la jumătatea locului şi lângă scenă era insurportabil de cald şi umed. Uşor claustrofobic şi aglomerat rău la standul cu băuturi.

Concluzii:

M-a bucurat să văd totul organizat ca la carte. Plângerile legate de zgomot sunt inevitabile în zona unde se întâmplă concertul, nu ai ce să faci în această privinţă. Anul trecut a fost la marginea oraşului şi au fost plângeri. Acum spre centrul oraşului şi au fost din nou plângeri, dar mult mai puţine parcă. Mi s-a părut şi că nivelul de decibeli a fost mai mic în acest an, puteai purta o conversaţie cam peste tot, dacă ţineai morţiş. Anul trecut? Nu prea.

Mi-a plăcut lipsa de cozi, mobilizarea la nivel de personal medical şi de pază, plata facilă contactless, bonusul la încărcare, varietatea de mâncare, chimia DJilor cu publicul. Şi roata panoramică a fost o idee bună, iar apropo o tură cu ea era 20 de lei, dacă eraţi curioşi.

Ce aş vrea diferit? Să fie drum & bass şi dincolo de un tunel spre food court, scena de la subsol nu a fost o idee prea bună şi anume zone de gazon acoperite cu acel cauciuc special au devenit destul de alunecoase în ultima seară. Scena Heat/Techno din 2021 a arătat mai bine în hangar, iar cea rap a fost subdimensionată la câţi fani ascultă Spike, Guess Who, Doc şi restul. S-a întrerupt şi sunetul la Sickick de la o defecţiune tehnică 1-2 minute, dacă e să căutăm nod în papură.

Per total mi s-a părut un festival organizat bine, cu un public mai tânăr decât anul trecut, dar parcă mai timorat în a dansa şi a se manifesta cum simte. Se vedea că unii sunt la primul festival mare sau la primul după 2 ani de pauză. Aşteptăm SAGA Festival 2023!

Dimitri Vegas & Like Mike, Martin Garrix, Alok, Timmy Trumpet vin la UNTOLD 2024

Organizatorii UNTOLD au anunțat un nou val de artiști care vor ajunge la cea de-a noua ediție a festivalului. Unii dintre cei mai apreciați DJ-i din lume promit show-uri de neratat. Te invităm să afli mai multe detalii.

Bebe Rexha in concert la Untold 2023 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

UNTOLD se pregătește să-și deschidă porțile universului magic în perioada 8-11 august pentru sutele de mii de fani din întreaga lume, pentru care organizatorii pregătesc noi experiențe memorabile și un lineup impresionant în care sunt incluși DJ de top la nivel global: Dimitri Vegas & Like Mike, Martin Garrix, Alok, Timmy Trumpet, Lost Frequencies, Purple Disco Machine.

DJ-ii de pe scena principală a festivalului UNTOLD

Duo-ul Dimitri Vegas & Like Mike revine pe scena principală a festivalului UNTOLD. În 2024, cei doi au urcat pe locul 2 în clasamentul realizat de DJ Mag, Top 100 DJs, și pentru al 10-lea an la rând au fost recompensați cu trofeul la categoria Highest Duo. Show-urile live unice i-au transformat în staruri globale, iar cei doi au fost headlineri la cele mai mari festivaluri din lume. Dimitri Vegas & Like Mike sunt cunoscuți și pentru producțiile memorabile precum "The Hum", single recompensat cu Discul de Platină sau "Higher Place", colaborarea cu Ne-Yo care le-a adus locul 1 în Billboard Dance Chart.

Martin Garrix, DJ-ul care ocupă locul 3 în Top 100 DJ Mag, revine pe scena principală de la UNTOLD. Garrix a lucrat cu cei mai mari artiști mainstream, de la Dua Lipa, Usher, Bonn sau U2, și este al doilea olandez din istoria muzicii electronice care a ocupat de patru ori locul 1 în Top 100 DJs.

Alok, DJ-ul care ocupă locul 4 în clasamentul oficial Top 100 DJ Mag, a reușit la fiecare apariție live de pe mainstage-ul UNTOLD să ofere show-uri special pregătite pentru fanii de festival. Este producătorul care marchează un număr record de ascultări pe platformele de streaming, peste 6 miliarde pe Spotify, fiind cel mai ascultat artist brazilian la nivel internațional.

Lost Frequencies, unul dintre cei mai carismatici artiști din muzica electronică, este una dintre surprizele frumoase oferite de creatorii UNTOLD pentru cea de-a 9-a ediție a festivalului. Belgianul are 10 single-uri premiate cu Discul de Platină, peste 23 milioane de ascultări lunar și peste 1 miliard de stream-uri pe platforma Spotify. Colaborarea cu britanicul Calum Scott pentru single-ul "Where Are You Now", lansat în exclusivitate la festivalul UNTOLD, i-a adus o nominalizare la categoria "Best International Song", în cadrul BRIT Awards.

Timothy Jude Smith probabil nu înseamnă nimic, dar Timmy Trumpet înseamnă nebunie la Mainstage. Este singurul DJ din lume care a pus muzică pentru 22 de secunde în stare de imponderabilitate, gravitație zero, a plutit la propriu, în cadrul unui program derulat cu Agenția Spațială Europeană și germanii de la BigCityBeat.

Germanul Purple Disco Machine, recompensat cu un premiu Grammy la categoria "Cea mai bună versiune remix" pentru single-ul semnat Lizzo, "About Damn Time", va ajunge pentru prima dată pe Cluj-Arena. Este considerat arhitectul sound-ului disco, este producătorul care a combinat în piesele sale nostalgia anilor '70 cu sound-ul actual al muzicii electronice. Piesele germanului sunt difuzate la radiourile din întreaga lume, multe dintre ele au ocupat locul 1 în European Airplay Chart: "Hypnotized", "Fireworks", "Dopamine", "In The Dark" și "Substitution".

Solomun, Carl Cox și Fisher pe scena Galaxy

Cultura underground are scena ei în universul UNTOLD, iar în 2024, scena Galaxy va fi un adevărat fenomen datorită celor mai cunoscuți DJ din curentul techno, confirmați pentru cea de-a 9-a ediție a festivalului UNTOLD: Carl Cox, Solomun și australianul FISHER.

Carl Cox a fost parte a școlii dance din Marea Britanie, de la începutul erei disco, până în prezent. A experimentat tot, de la breakbeat, disco, hip-hop, la Italian house până la hard techno. Cunoscut drept un adevărat pionier al muzicii electronice și un ambasador al scenei techno la nivel global, Carl Cox este un artist complet, care a contribuit la dezvoltarea genurilor techno și house. Abordarea versatilă a sound-ului techno l-a plasat pe lista scurtă a celor mai respectați artiști din industria muzicii electronice. Producții precum "I Want You (Forever)", "Phoebus Apollo" sau "The Player" sunt printre cele mai apreciate piese din repertoriul său.

Paul Nicholas Fisher, cunoscut sub numele de scenă FISHER, DJ-ul și producătorul australian care a reușit să cucerească scena muzicii electronice cu un sound unic și fresh, va ajunge pentru prima dată la festivalul UNTOLD. Stilul distinctiv al lui FISHER, combinat cu prezența sa carismatică, l-au transformat într-un favorit al marilor cluburi și al festivalurilor din întreaga lume. "Losing It" a fost un succes internațional, a fost certificat cu Discul de Aur și Discul de Platină pentru vânzări record, a fost nominalizat la Premiile Grammy, la categoria "Best Dance Recording", și a primit aprecieri pentru sound-ul inovator.

Este unul dintre cei mai aclamați artiști ai genului melodic house & techno, se numește Solomun și e DJ-ul care a avut un live spectaculos de 3 ore la Galaxy Stage în cadrul ediției aniversare a festivalului UNTOLD, ediția 2019. A fost recompensat în cadrul DJ Awards la categoriile "Best Producer", "Best DJ", "Best Melodic House DJ", iar cititorii revistei Mixmag l-au votat "DJ of The Year".

Info bilete UNTOLD 2024:

• Din data de 25 martie prețurile abonamentelor pentru ediția 2024 a festivalului  UNTOLD vor crește, cei care optează pentru accesul general timp de 4 zile vor achita 159 Euro plus taxe.

UNTOLD Dubai găzduiește o petrecere la peste 11.000 de metri altitudine

Fanii UNTOLD sunt invitați să trăiască o experiență exclusivistă care redefinește conceptul de distracție în lumea festivalurilor. Prima ediție UNTOLD Dubai debutează pe data de 14 februarie, cu o petrecere în aer, la 11.000 de metri altitudine.

UNTOLD Flying Stage
UNTOLD Flying Stage │ FOTO: UNTOLD

La bordul UNTOLD Flying Stage, zborul nu este doar un drum, ci o călătorie unde muzica și distracția îți oferă senzația că te afli într-un club elitist, cu vedere panoramică asupra norilor. La aterizarea în Dubai, fanii vor fi întâmpinați la aeroport și transportați spre hoteluri, unde se vor bucura de cazare pe toată durata festivalului.

Pe 19 februarie, la întoarcerea în România, petrecerea continuă, iar fanii vor avea ocazia de a împărtăși momente de distracție alături de prieteni și fanii UNTOLD. Numărul de locuri disponibile este limitat, cei interesați pot achiziționa bilete online, alături de mai multe oferte de cazare.

Lineup-ul festivalului UNTOLD Dubai cuprinde nume celebre din industria muzicală internațională precum PSY, TIËSTO, Mahmut Orhan, Ellie Goulding, G-Eazy, Major Lazer, Armin Van Buuren, Bebe Rexha, Don Diablo, Paul Kalkbrenner, Timmy Trumpet, Hardwell și mulți alții.

UNTOLD Dubai va avea loc în perioada 15-18 februarie și promite fanilor o extravaganță muzicală. Cu peste 100 de artiști din întreaga lume, festivalul combină diversitatea de genuri, de la DJ set-uri senzaționale la ritmuri dinamice de hip-hop, techno, bollywood music, trance, R&B, dance, pop, K-pop sau rock alternativ la cele 5 scene construite la EXPO CITY DUBAI.

Participanții vor descoperi un tărâm magic, de peste 170.000 de metri pătrați, unde imaginația nu cunoaște limite, un paradis al entertainmentului și al inovație. La prima ediție UNTOLD Dubai sunt așteptați peste 70.000 de fani pe zi, veniți din toate colțurile lumii.

Cum vor arăta scenele festivalului UNTOLD Dubai și cine sunt primii artiști anunțați - VIDEO

Timp de patru zile, între 15 și 18 februarie 2024, UNTOLD va transforma Expo City Dubai într-un paradis al diversității muzicale și culturale. Află cum vor arăta scenele care vor defini această experiență.

Scene UNTOLD Dubai 2024
Scene UNTOLD Dubai 2024 │ FOTO: UNTOLD

Participanții vor descoperi un tărâm magic, de peste 170.000 de metri pătrați, unde imaginația nu cunoaște limite, un paradis al entertainment-ului și al inovației. Cel mai interesant fenomen muzical din orașul viitorului, UNTOLD Dubai își prezintă scenele pe care urca artiști îndrăgiți.

Scene UNTOLD Dubai 2024

Fiecare dintre scenele UNTOLD Dubai promite să ofere o experiență muzicală în sine. De la diversitatea pe care o vor descoperi la Mainstage, la călătoria în universul techno de la scena Galaxy, la nostalgia fermecătoare a scenei Retro Fantesia, există ceva pentru fiecare iubitor de muzică. Festivalul, prezentat în colaborare cu Expo City Dubai, promite să ofere o experiență completă, cu genuri muzicale diverse.

• Mainstage-ul UNTOLD Dubai este un univers al sunetelor eclectice, locul dedicat superstarurilor la nivel global, fie că vorbim de DJ, artiști K-pop sau live act-uri. Este scena dedicată diversității de genuri muzicale.
  • Galaxy, casa techno a festivalului UNTOLD, este o scenă în care peisajul se schimbă constant datorită proiecțiilor de video-mapping. Setup-ul constă în obiecte astronomice, galaxii, particule de energie, portaluri și tuneluri spațiu-timp.
  • Scena Alchemy e un laborator dedicat alchimiștilor, acei artiști care reușesc să combine elemente din genuri diferite, de la trap, hip-hop, drum & bass cu un strop de culoare și dinamism cu reprezentanți ai genului Bollywood.
  • Un concept imersiv unde nu există noțiunea de spațiu ori timp, scena Time este locul care te invită la o călătorie printre clepsidre și hărți stelare, este tărâmul minunilor atemporale.
  • Scena Retro Fantesia este locul unde viitorul face o călătorie nostalgică, dedicată fanilor care care găsesc bucurie în amintiri.

Primul val de artiști anunțați la UNTOLD Dubai 2024