electronica

SAGA Festival 2022 Recenzie: rave-uială pe Arena Naţională, reviriment pentru brostep

SAGA Festival 2022 tocmai s-a încheiat, după un weekend care a strâns peste 150.000 de persoane la Arena Naţională din Bucureşti. Evenimentul s-a desfăşurat între 3 şi 5 iunie 2022 şi a adus la Bucureşti DJi din toată lumea, cu nume mari ca Tiesto sau Marshmello, dar şi nume apreciate din underground. Distracţia s-a desfăşurat la peste 11 scene, a fost şi o zonă food court, concept de Dinner In the Sky pe macara şi o roată panoramică. Impresii de la festival găsiţi în articol.

Joel Corry la Saga Festival pe 4 iunie 2022 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Organizare:

SAGA Festival 2022 a avut două zone de bază: inelul din jurul Arenei Naţionale, pe care se găseau scene şi food truck-uri şi gazonul Arenei Naţionale, unde se afla scena principală, Source, dar şi roata panoramică. Accesul se făcea prin 3 zone: Pierre de Coubertin, Maior Coravu şi Bulevardul Basarabia. Plus o intrare laterală pentru presă. Totul s-a făcut fluidizat, zero cozi la intrare (cel puţin când am fost eu) şi cozi destul de mici şi la mâncare şi la top-up. Cantitatea de case de top-up era impresionantă şi primeai şi 20% bonus dacă încărcai la ele, cel puţin în prima zi.

Au fost controale la sânge la intrare, verificare corporală destul de apăsată, înteţită mai ales în ziua 2 şi 3 de festival, după ce au apărut ştirile cu cei care au fost prinşi cu substanţe interzise plus supradoze. Spaţiul a fost foarte încăpător şi un inconvenient a fost ploaia. Din totalul de 36 de ore al festivalului (de la 17:00 la 05:00 3 zile) cam 4 ore a fost ploaie, doar duminica. Din păcate acoperişul stadionului nu a fost tras, iar ploaia ajungea inclusiv în zonele acoperite, atunci când bătea o pală de vânt. Din fericire au fost distribuite pelerine şi asta gratuit (nu ştiu în ce măsură au ajuns la toţi).

Aş vrea să spun şi că o treime, dacă nu chiar jumătate din inelul din jurul stadionului era plin de pompieri, SMURD, medici, mecanici, organizatori, care forfoteau pentru bunul mers al festivalului. Era zona de trecere între scene, nu prea populată.

Exista şi o zonă de unde puteai cumpăra haine, ochelari, zone de activări Coca-Cola (cu o nouă specialitate lansată la festival), o zonă Orange/ Samsung cu jocuri 5G şi AR, standuri Winston, Heineken Silver (cu un design foarte arătos) şi porţiunea de chillout Carrefour, cu hamace. Tuneul de Good Vibrations era o oază de drum & bass şi ducea spre zona de food court.

Plata se făcea contactless, cu o brăţară pe care o încărcai la punctele de top-up (sau online din aplicaţie).

Atmosfera:

Segmentarea publicului de la SAGA 2022 era foarte clară: am văzut puşti în faţă, în primul rând la Marshmello, veterani techno la scena Heat la 30+ ani şi raveri cu experienţă în rave pit la Pan-Pot. La VIP am văzut şi persoane cu păr alb şi copii (sau poate chiar nepoţi după ei), câteva celebrităţi locale şi toţi pe o serie de schele care tremurau atunci când DJ Snake a băgat hardcore olandez cu BPM super ridicat.

Ce am remarcat la public totuşi e că nu a fost constant în priză şi că erau mulţi în marea de oameni de pe gazon care nu dansau sau nu simţeau vibe-ul, mai ales la începutul serii. Am remarcat asta mai ales la partea a doua a show-ului lui Salvatore Ganacci şi la The Stickmen Project. Mult public tânăr, poate la primul mare festival, poate la primul festival după 2-3 ani de pauză. E de înţeles.

Pe de altă parte la scena Heat se dansa la greu şi non stop. A fost destul de frecventată şi scena de artişti rap, în special la concertul lui Spike, dar scena de la exterior, de lângă intrare a fost cea mai puţin populată, deşi ziua de 5 iunie a adus un trance bunicel... dar şi ploaie.

Pregătirile pentru SAGA Festival 2022 pe Arena Națională

Pregătirile pentru SAGA Festival 2022 pe Arena Națională │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Mâncare şi băutură:

Mâncarea se procura de la food trucks, fie cele din inelul din jurul stadionului, fie cele de la food court. Preţurile erau între 30 şi 40 de lei pentru orice preparat, cartofii daţi separat de burger şi cozile destul de mici. Puteai mânca conopidă prăjită cu blue cheese (35 lei), burgeri, mâncare columbiană la Arepas Colombianas, clătite la vreo 2 van-uri, mâncare libaneză (berbecuţ cu humus la 38 de lei la lipie) la Riders, cannoli, pleskaviţa, pizza la Camionetta şi Stamazzaincoada (40 lei cea quattro formaggi) şi multe, multe altele.

Băutura se procura de la standurile omniprezente şi includea clasicele Cuba Libre, bere, sucuri acidulate, gin tonic şi mai era şi în afara meniului Vodka Cranberry, pe care trebuia să o ceri tu. Era şi un aspect ecologic aici: veneai cu un jeton şi îl lăsai pentru pahar sau cu alt pahar la schimb. Dacă nu aveai nici una, nici alta plăteai 5 lei în plus. Mă rog, regula nu prea a fost aplicată şi am fost iertat de vreo 2-3 ori.

Băutura cam diluată, multă gheaţă, pahare destul de mici, dacă e să fim realişti. Ginul tonic era 28 lei, Cuba Libre 25, shotul 15 lei, berea sau Coca-Cola 10 lei.

Deadmau5 la Saga Festival pe 3 iunie 2022 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Muzica:

La finalul celor 3 zile mi-au rămas 3 artişti în cap: Marshmello locul întâi, DJ Snake pe locul 2, iar pe 3 este duo-ul Pan Pot de la scena Heat. DeadMau5 a fost vedeta primei zile, de 3 iunie, coborând şi printre "muritori" pentru a face poze cu ei în rombul luminos SAGA. Show-urile de deschidere din fiecare seară au implicat un joc de efecte şi lumini pe panourile de lângă scena principală, alături de jerbe de artificii. Parcă au fost mai impresionante cele din 2021, cu acele drone sincronizate. Totuşi scena mi s-a părut mai mare de această dată, sau cel puţin partea digitală şi zona DJ-ului. Cumva anul trecut DJ-ul părea înghesuit în acel spaţiu din centrul cubului SAGA. Salvatore Ganacci a avut loc să facă chiar piruete şi cardio.

La scena Heat (techno) s-a auzit mai des minimal decât techno, dar toată lumea era pe vibe-ul potrivit. Mulţi raveri, dar şi multe grade în acel cort iniţial închis. Sesizând zăpuşeala, organizatorii au deschis cortul din metru în metru şi totul s-a făcut mai respirabil. Aici cozile erau ceva mai mari la băutură, deoarece şi spaţiul era mai mic şi mai închis Predispus de asemenea la noroi şi alunecare, fiind o combinaţie de iarbă cu pământ moale pe jos.

Pan-Pot a fost de excepţie, livrând un techno mereu surprinzător şi băgând lumea în transă, dar şi depăşind timpul alocat. Show-ul de la scenă cred că s-a întins până spre ora 5 chiar, dacă nu chiar după. Sven Vath a fost apreciat de fanii minimalelor (era plin de fani la Rave Pit, super animaţi), iar Black Coffee a crescut temperatura cu câteva grade.

La main stage s-au mixat şi evergreen-uri, cu care mergi la sigur ca DJ, de la piese Queen la "Tainted Love" şi am auzit surprinzător de mult Darude. Evident nu a lipsit refrenul "All I Need Is Your Love Tonight", auzit de vreo 16 ori în 2021 şi vreo 20 în 2022. DeadMau5 a mixat când cu casca sa specială pe cap, când fără şi a avut mai multe variante de măşti (inclusiv cea cu ochi iluminaţi), reprezentând momente din cariera sa. A avut un vizual foarte catchy şi complex, cu animaţii 3D foarte imersive.

EDM-ul i-a ridicat pe toţi în picioare şi la final am avut parte chiar de dubstep.

DJ Snake a fost surpriza serii, crescând BPM-ul foarte mult şi având foarte multe urcări de ritm însoţite de jerbe de foc. Modul în care alterna între hardcore olandez şi hituri comerciale cu influenţe tribale era imprevizibil. De altfel asta a fost un simpton pentru toţi DJii de la SAGA: lăsau piesele să curgă 40 de secunde maxim, poate 1 minut şi jumătate la hituri.

Tiesto la Saga Festival pe 4 iunie 2022 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Stickmen Project au avut gimmick-ul cu costumele iluminate şi acele tobe/clapte digitale care adăugau un extra element de live reprezentaţiei. Tiesto a fost poate singurul care a ridicat toată lumea în picioare, inclusiv pe cei din spate, de lângă roata panoramică, unde erau cei mai cuminţi.

Salvatore Ganacci a vorbit mult cu publicul, a făcut scheme de dans, ne-a pus şi manele, a pus piese despre visul balcanicului de înavuţire, a făcut show. Totuşi cred că Marshmello a plăcut cel mai mult publicului, punând surprinzător de mult brostep şi hip-hop combinat cu EDM şi dubstep. A pus hiturile sale în colaborare cu Anne-Marie, Halsey şi Bastille, iar gloate întregi de liceeni din faţa scenei au făcut chiar şi mosh pit pe cele mai violente track-uri dubstep (de fapt brostep).

O menţiune specială şi pentru scena de la subsol, din parcarea stadionului cu DJ Herodot şi alţi DJi români, unde se întâmplau fenomene meteo misterioase: era foarte răcoare la intrare şi până la jumătatea locului şi lângă scenă era insurportabil de cald şi umed. Uşor claustrofobic şi aglomerat rău la standul cu băuturi.

Concluzii:

M-a bucurat să văd totul organizat ca la carte. Plângerile legate de zgomot sunt inevitabile în zona unde se întâmplă concertul, nu ai ce să faci în această privinţă. Anul trecut a fost la marginea oraşului şi au fost plângeri. Acum spre centrul oraşului şi au fost din nou plângeri, dar mult mai puţine parcă. Mi s-a părut şi că nivelul de decibeli a fost mai mic în acest an, puteai purta o conversaţie cam peste tot, dacă ţineai morţiş. Anul trecut? Nu prea.

Mi-a plăcut lipsa de cozi, mobilizarea la nivel de personal medical şi de pază, plata facilă contactless, bonusul la încărcare, varietatea de mâncare, chimia DJilor cu publicul. Şi roata panoramică a fost o idee bună, iar apropo o tură cu ea era 20 de lei, dacă eraţi curioşi.

Ce aş vrea diferit? Să fie drum & bass şi dincolo de un tunel spre food court, scena de la subsol nu a fost o idee prea bună şi anume zone de gazon acoperite cu acel cauciuc special au devenit destul de alunecoase în ultima seară. Scena Heat/Techno din 2021 a arătat mai bine în hangar, iar cea rap a fost subdimensionată la câţi fani ascultă Spike, Guess Who, Doc şi restul. S-a întrerupt şi sunetul la Sickick de la o defecţiune tehnică 1-2 minute, dacă e să căutăm nod în papură.

Per total mi s-a părut un festival organizat bine, cu un public mai tânăr decât anul trecut, dar parcă mai timorat în a dansa şi a se manifesta cum simte. Se vedea că unii sunt la primul festival mare sau la primul după 2 ani de pauză. Aşteptăm SAGA Festival 2023!

Tiesto a lansat prima piesă din 2023, "Lay Low" - AUDIO

Tiesto începe anul 2023 cu prima lansare de single, "Lay Low", care sună imediat a hit. Evocă zilele călduroase ale festivalurilor de muzică din Ibiza sau Ultra Miami. Partea corală face toată piesa.

Coperta single Tiesto Lay Low
Coperta single Tiesto Lay Low │ FOTO: Tiesto

Câştigător de premii Grammy şi discuri de platină, Tiesto a terminat 2022 cu 38.3 milioane de ascultători pe reţelele de streaming. În 2023 ne aduce piesa "Lay Low", cu o abordare catchy şi moody, cu nostalgia clasică a începutului de an. E un deep house cu un hook proaspăt, care cu siguranţă a cucerit toate radio-urile de muzică electronică deja. Tiesto a petrecut o bună parte din 2022 creând hype pentru viitorul său album, "Drive".

DJ-ul olandez a promis că pe acest nou LP va explora noi teritorii şi se va axa pe muzica house pură. În vara anului trecut artistul a revenit la rădăcini, axându-se pe track-uri trance în cadrul apariţiei sale la Tomorrowland. Hiturile sale recente includ "The Business" şi "Hot In It". Ce e drept acelea sunt ceva mai complexe decât "Lay Low", care e în mare o linie de bas şi un "zid fonic" de coruri feminine.

Suntem la doar o lună distanţă de lansarea albumului "Drive", care are loc în februarie 2023 şi cel mai recent release a fost colaborarea cu Tate McRae, "10:35", care se axa mai degrabă pe un pop-house, prinzând loc fruntaş la radio-uri. Pe 24 februarie soseşte noul material discografic şi el include 12 piese.

Pe Tiesto l-am văzut la SAGA Festival 2022, pe Arena Naţională, ca un headliner versat şi un crowd pleaser, care a picat totuşi în acelaşi păcat ca şi mulţi alţi DJ de la Saga. E vorba despre faptul că a lăsat piesele să curgă 35-45 de secunde până a le schimba. În 2022 ne-a oferit şi un re-remix la "Pump It" de la Black Eyed Peas, cu un beat diferit.

Pe numele său complet Tijs Michiel Verwest, Tiesto are 54 de ani, provine din Breda, Olanda şi e activ din 1994. A abordat toate genurile majore house de la trance la bass house, electro, tropical house, progressive house, big room, progressive house. E privit de experţi ca "Naşul EDM-ului", dar e mai degrabă omul EP-urilor şi single-urilor decât al albumelor full. De altfel primul său album venea de abia în 2001 şi are 7 LP-uri scoase până acum.

SAGA Festival 2023 se întoarce la Romaero Băneasa

În prag de sărbători de iarnă, organizatorii SAGA Festival au făcut un anunţ cu privire la locul în care se va ţine evenimentul. Se pare că el va reveni la Romaero Băneasa, ca la prima ediţie, cea din toamna lui 2021.

Poster Saga Festival 2023
Poster Saga Festival 2023 │ FOTO: ALDA www.facebook.com

Vă reamintesc că ediţia din 2022 s-a ţinut la Arena Naţională, după ce prima ediţie, cea de la Romaero a provocat ceva nemulţumire în rândul celor care locuiesc în nordul Capitalei. Acum, se pare că ediţia din 2023 a SAGA Festival revine la Romaero, într-un spaţiu cu design industrial, cu avioane parcate în proximitate şi un areal foarte mare pentru desfăşurare.

SAGA Festival 2023 are loc pe 23, 24 şi 25 iunie 2023. Decizia organizatorilor de a reveni la locul iniţial de desfăşurare a venit după ce au fost întrebaţi fanii ce preferă, Arena Naţională sau Romaero. Mulţi alegând a doua variantă... organizatorii s-au conformat. În 2022 au participat la festival peste 150.000 de oameni, iar printre numele mari care au mixat au fost Marshmello, Salvatore Gannaci, Tiesto, DJ SNake, Deadmau5, Timmy Trumpet, Sickick.

În 2021 a avut loc prima ediţie şi atunci au venit la noi Don Diablo, Tiesto, John Newman, Carl Cox, Vini Vici.

Pentru 2023 încă nu avem nume de artişti anunţate, dar bănuim că vor fi tot marii sferei EDM/trance/electro. Posibil să vină Tiesto pentru a treia oară, nu m-ar deranja să îl văd pe Masked Wolf iar, poate şi ceva mai multă prezenţă DNB şi dubstep nu ar strica deloc. Avantajul Romaero faţă de Arenă Naţională e spaţiul mai generos de desfăşurare, dar trebuie grijă mai mare la sonorizare, deoarece scena Heat şi cea principală se încălecau la nivel sonor.

Pe de altă parte hangarul cu lasere verzi al scenei HEAT arata spectaculos în 2021, în vreme ce roata panoramică din 2022 de pe stadion a fost mai impunătoare decât cea din 2021. Sunt plusuri şi minusuri la fiecare ediţie. Aş vrea un spaţiu mai mare dedicat pentru artişti români, care au primit un hangar mic în 2021 şi un subsol/parcare în 2022 la Arena Naţională.

Tiesto lansează piesa "10:35" şi anunţă albumul "Drive"

Tiesto rămâne cât se poate de relevant şi în sezonul rece, lansând piesa "10:35", colaborare cu Tate McRae. Odată cu lansarea acestui single am aflat şi că artistul olandez ne va oferi un nou album numit "Drive", care va fi lansat în 2023.

Videoclip Tiesto 10:35 Tate McRae
Videoclip Tiesto 10:35 Tate McRae │ FOTO: Tiesto

În 2022 Tiesto a lansat un hit al verii, "Hot In It", colaborare cu Charli XCX. A mai readus în actualitate şi hitul Black Eyed Peas "Pump It Louder", cu un twist house. Pe DJ l-am văzut de altfel în România în iunie 2022, în cadrul SAGA Festival 2022. "10:35" este un hit de la primele beat-uri, iar vocea lui Tate McRae rămâne în mintea ascultătorului. Avem parte şi de un videoclip că la începutul anilor 2000, amintind de Sonique cumva.

Tiesto ne oferă şi un drop discret care ne conduce spre un bas şi sintetizator perfecte pentru club. Ceea ce avem aici e mai mult EDM decât trance, dar e unul de calitate. Nu e de mirare că piesa şi clipul au sărit de 1.2 milioane de vizualizări în 5 zile. Basul din părţile mai soft ale acestui single amintesc de hiturile începutului de ani 2000. Vocea lui Tate McRae duce puţin cu gândul la Dua Lipa, doar că având rostogoliri mai jucăuşe de silabe.

Aparent "10:35" are şi o poveste în spate, fiind inspirat de "esenţa şi energia lui Atlantis The Royal", cel mai nou hotel/resort de lux din Dubai. De altfel acolo s-a şi filmat noul videoclip. Pentru a populariza melodia, ea a fost transmisă în premieră pe MTV Live, MTVU, MTV Biggest Pop şi panouri uriaşe din Times Square deţinute de Paramount. McRae a crescut în Orientul Mijlociu, deci e apropiată de conceptul şi cultura din spatele hotelului din Dubai. Cântăreaţa a fost finalistă a show-ului de talente "So You Think You Can Dance" la vârsta fragedă de 13 ani.

Tiesto a promis că noul său album, "Drive" este inspirat de Formula 1 şi va avea şi visualizere cu aceeaşi inspiraţie. LP-ul vine la 2 ani de la ultimul album al lui Tiesto, "The London Sessions". Fanii pot aştepta 12 track-uri noi, printre care şi "The Business", "Hot In It" şi "The Motto".

Concert Depeche Mode 2023

<< ian. 2023 >>
26 27 28 29 30 31 1