electronica

SAGA Festival 2021 Recenzie: "UNTOLD de Bucureşti" mai aerisit şi plin de empatie

După principiul "when it rains, it pours", după o lungă perioadă de lipsă de concerte şi festivaluri, în weekend-ul 11-12 septembrie 2021 am avut nu unul, nu două, ci trei festivaluri. Pe de o parte am avut legendarul UNTOLD la Cluj-Napoca, început încă de pe 9 septembrie, apoi la Arenele Romane a fost Maximum Rock Festival, în vreme ce la Romaero Băneasa a avut loc SAGA Festival 2021, între 10 şi 12 septembrie. Un festival axat pe muzică electronică, pe un spaţiu uriaş, cu Tiesto ca headliner şi sosind după multe amânări şi în prag de val 4 al pandemiei. Cum a ieşit aflaţi mai jos.

Atmosfera şi organizare

SAGA Festival 2021 trebuia să aibă loc în 2019, a fost amânat de câteva ori până în 2020 şi apoi din cauza pandemiei mutat în vara lui 2021 şi apoi în septembrie. S-a desfăşurat la Romaero Băneasa şi a adus împreună peste 40.000 de iubitori de muzică house şi nu numai. Având în vedere mărimea uriaşă a Romaero Băneasa, cei 40.000 de oameni erau bine dispersaţi şi păreau mult mai puţini. Cozi au fost la top up şi mâncare, dar nu uriaşe, iar cele care au fost mari au fost provocate de neştiinţă. Şi eu am stat 40 de minute la coada la top up, neştiind că nu e doar o singură casă la hangarul cu mâncare.

SAGA a fost criticat în online pentru că a dus la blocarea nordului Capitalei şi nu a fost antifonat deloc, muzica ţinând trează multă lume din Sectorul 1. E un risc oarecum asumat şi impus de faptul că nu prea ai unde să ţii un eveniment de genul în Capitală. Împărţirea în scene a fost inteligentă şi am avut varietate: artiştii mari din zona EDM la scena principală, cea în formă de navă Star Wars, o scenă-hangar Heat cu techno dur, o scenă Switch unde mixau artişti locali şi era cu precădere muzică hip-hop, iar mai în spate o zonă cu house pur şi o scenă GAIA cu muzică tip Nostalgia (N&D, Andre, LA şi alţii), înfiinţată la un soi de parc de distracţii cu maşinuţe.

Accesul la festival se făcea cu test Covid-19 (fie făcut pe loc, fie făcut înainte) sau cu certificat de vaccinare, dar şi cu document ce atestă că a trecut numărul necesar de zile de la vindecarea după infectare.

Existau şi două zone înalte VIP, ca un soi de loje de stadion, plus un avion vopsit cu graffiti unde se ţinea o petrecere claustrofobică cu mult fum şi bas. Un hangar întreg era dedicat pentru zona de food, dar erau şi camionete separate şi multe standuri cu mâncare şi băutură. Puteai să te opreşti la standul Heineken pentru nişte relaxare, era şi o roată panoramică în miniatură şi un alt avion lângă zona VIP pe care îl puteai vizita (fără party înăuntru).

Exista şi un Silent Disco pentru cei care iubesc fenomenul. Designul scenei principale era undeva între pieptul unui robot Transformers, nava Star Wars şi castel întunecat de vampiri când se stingeau luminile. Au fost efecte pirotehnice din plin, jocuri de lumină excelent sincronizate şi am avut şi show cu drone în fiecare seară, proiectând diferite simboluri pe cer. În ultima noapte s-a lăsat şi cu artificii spectaculoase la final.

Ca reproş la organizare aş avea încălecarea muzicii între scene, cea main şi cea Heat de exemplu suprapunându-şi beat-urile, basul. Hangarul cu techno domina de altfel cu basul său mai tot evenimentul. Am şi un uriaş reproş legat de toalete care erau un dezastru total, ca igienizare, miros, surse de apă şi hârtie igienică. Majoritatea acelor toalete ecologice erau preapline încă de vineri.

Mâncare şi băutură

Nu am mai văzut aşa mare varietate la mâncare şi băutura la un festival de multă vreme, poate niciodată. Puteai bea limonadă, gin tonic, vreo 10 cocktailuri pe bază de Red Bull, inclusiv cu pepene roşu şi fructul pasiunii, vodka, bere Heineken, whisky şi multe carbogazoase. Băuturile la sticlă erau date fără capac, pentru a nu se arunca spre festivalieri sau artişti.

La mâncare era iar destul de multă varietate, de la burgeri la pizza de la Jerry's sau Camioneta, la fructele de mare prăjite la Drunken Squid, care dominau prin miros vreo jumătate de festival, dar şi Pulled Pork, pui prăjit, tortilla şi gofre. Era şi îngheţată, dar şi o camionetă cu wurst şi una pentru iubitorii de cafea. Faţă de alte festivaluri toate restaurantele sau truck-urile au stat deschise şi la ore avansate şi au stat binişor cu stocurile.

Doar standul Red Bull a rămas destul de rapid fără ingrediente. Păcat că locurile de stat jos erau limitate, aşa că mai toţi au mâncat în picioare. La 40.000 de oameni, dacă 2000 aveau loc de stat jos simultan era bine. Cocktailurile cu Red Bull erau 25 lei, burgerii ajungeau şi la 45 lei, iar pizza şi wurst erau undeva la 30 de lei. Plata se făcea cu brăţări luate de la intrare şi alimentate la puncte de top up sau online.

Muzica

Pentru că e greu să fii în mai multe locuri simultan, a trebuit să fiu selectiv. Am vrut neapărat să prind DJ Gojira la scena Switch, iar podcasterul meu preferat a făcut show mixând Queen excelent, a pus şi nişte dubstep şi DNB, fiind cam singurul care a abordat aceste genuri ca intenţie, nu ca o coincidenţă. S-a conectat excelent la public şi întreba la fiecare 20 de minute dacă toată lumea e OK.

Amelie Lens a oferit un techno dur, care aproape că punea în pericol integritatea structurală a hangarului. Don Diablo a venit pe mainstage pentru a îşi lansa noul album şi a fost foarte entuziast. Parcă publicul nu s-a conectat complet la vibe-ul său şi a păstrat energia pentru Tiesto. Am înţeles şi că a fost supărat că i s-a tăiat o piesă la final.

Tiesto a avut poate cel mai lung set şi ne-a trecut prin toată discografia sa, de la "The Business" la "Escape Me" şi remixul pentru "Lasting Lover". A avut jocuri complexe de lumini şi multiple efecte pirotehnice şi a sosit după un joc de 5 minute cu dronele şi după o împrăştiere uriaşă de confetti, care a redat energia publicului care petrecuse deja 4-5 ore la festival.

DJ-ul olandez îşi continuă evoluţia, lăsând în urma trance-ul şi intrând până la brâu în cultura EDM. Vorbim despre omul care a creat "Adagio for Strings", "Lethal Industry", "Traffic". "Elements of Life" şi a bifat colaborări cu mari voci feminine. Dacă nu existau show-urile sale Magik şi Elements of Life nu ar fi existat Tomorrowland şi poate nici Saga. Tiesto este sinonim cu muzica trance şi mai nou cu o parte respectabilă din EDM. Tiesto are un sound de arenă şi e ideal pentru concertele de anvergură, ca Saga, nu e făcut pentru a fi ascultat în incinte mici.

Masked Wolf, sosit pentru prima oară în Europa a cântat o piesă în colaborare cu Grasu XXL şi evident ne-a adus hitul "Astronaut In the Ocean", fredonat de toată lumea la unison. Nervo a cântat cu Alexandra Stan piesa "Come Into My World". Antonia şi Avalan au urcat pe scenă principală pentru a cânta imnul SAGA, "Take Me Somewhere

John Newman a ţinut un DJ set incendiar, diferit de ce îl ştiam noi, arătând că ştie şi la platane nu e doar un creator desăvârşit de hituri prietenoase cu radioul.

Vini Vici a adus un vibe ceva mai dur, s-a dus înspre hardcore, provocând lumea să danseze hardstyle, a mixat nişte Queen şi a sunat pur olandez, deşi e un DJ din Israel. Sună ca luat dintr-un video cu Techno Viking, de pe străzile din Amsterdan sau din cluburile din Berlin.

Alan Walker e omul care ne-a pus Skrillex "Bangarang" la scena principală, aprinzând imediat călcâiele adolescenţilor din public. A avut un vibe foarte "techy", cu imaginea sa cu glugă şi mască şi proiecţii tip Matrix pe zona sa de mixaj. A mixat hituri de la Sia şi am auzit şi cele mai de succes track-uri ale sale de pe Spotify, "Sweet Dreams" şi "Faded". Walker a etalat un aer mai emo şi multe voci femine, dar şi extra sintetizatoare faţă de cei dinaintea sa.

Carl Cox, decanul de vârstă al festivalului, la aproape 60 de ani a reuşit să ajungă la aproape 2 ore de party continuu, dacă nu şi mai mult, dovedind de ce e un nume de bază în muzica house. Toţi oamenii din hangarul dedicat techno erau transpiraţi, aerul era înnăbuşitor, locul era energie pură, argint viu. Laserele verzi proiectate în 3D şi etern mişcătoare îţi dădeau senzaţia că eşti într-o imprimantă 3D care "te rescrie".

Concluzii

Pentru un prim festival SAGA a fost o reuşită. E drept că şi ALDA, din spatele său are o experienţă îndelungată cu evenimente de genul The Mission, dar unul de anvergura celui din Bucureşti nu cred că s-a mai făcut până acum sau cel puţin nu unul axat pe muzică electronică cu peste 40.000 oameni. Atunci când ai doar 4 lucruri rele de spus despre festival şi vreo 10 bune cred că îl poţi încadra la evenimente reuşite.

Lucruri rele:

• traficul blocat în Bucureşti
  • zgomotul în întregul Sector 1 din Bucureşti
  • toaletele oribile,cu igiena la pământ
  • suprapunerea sunetului de la scene

Lucruri bune:

• sonorizare excelentă
  • varietate de mâncare şi băutură
  • conexiune bună cu publicul a artiştilor, empatie multă
  • buna organizare a accesului, sistemului de plată, testare, validare cod QR
  • împărţirea festivalului pe sub-genuri de house
  • abundenţa de stocuri la băutură şi mâncare
  • spaţiu aerisit, nu erau gloate omogene de oameni, puteai respira
  • scena spectaculoasă, efecte pirotehnice, lasere, sistem de iluminat stroboscopic fabulos, drone
  • autobuz special pus la dispoziţie pentru transport, gratuit
  • foarte multă pază, foarte puţine cazuri de turbulenţe legate de abuz de băutură, substanţe narcotice sau violenţă

Saga Festival 2022 a fost confirmat pentru luna iunie 2022 şi se poartă deja negocieri cu mari artişti. Va avea loc pe 3, 4, 5 iunie 2022.

Saga Festival 2022 a găzduit peste 150.000 de persoane; Salvatore Ganacci: "Iubesc România și publicul de aici"

SAGA Festival 2022 a dat frâu liber imaginației și creativității în primul weekend din iunie. La eveniment au participat peste 150.000 de persoane, din lineup făcând parte artiști precum Tiesto, Timmy Trumpet, Salvatore Ganacci și Marshmello.

Tiesto la Saga Festival pe 4 iunie 2022 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Cea de-a doua ediție a festivalului Saga a avut loc pe Arena Națională în weekend-ul 3 - 5 iunie. Festivalul a fost umbrit și de câteva evenimente nefericite. Potrivit Pro TV, peste 100 de persoane au avut nevoie de prim-ajutor, câțiva dintre participanți având în posesie droguri. Mai mulți tineri au fost duși, de asemenea, de urgență la spital, un tânăr din Republica Moldova, în vârstă de 25 de ani, murind în noaptea de vineri spre sâmbătă, potrivit Digi24.

Ce declară organizatorii Saga Festival

Potrivit comunicatului oficial transmis de Saga, festivalul a beneficiat de un plan de securitate adaptat continuu în funcție de fluxul de oameni din fiecare zi. Planul de securitate a fost creat cu sprijinul Direcției Generale de Jandarmi a Municipiului București, Poliției Române și Direcției Generale de Poliție a Municipiului București, a Serviciului de Ambulanță București Ilfov - SABIF și SMURD, care a constat în echipe de securitate pe tot perimetrul evenimentului, câini polițiști, echipaje de prim ajutor și echipe de voluntari, puncte de informare despre efectectele consumului de substanțe interzise atât în cadrul unui festival, cât și în viața de zi cu zi.

Allan Hardenberg, CEO ALDA: "Ne luăm întotdeauna măsuri pentru a preveni incidentele de orice fel"

Pentru a preîntâmpina intrarea cu obiecte interzise sau cu impact asupra securității persoanelor participante la festival, la cele patru porți de acces, au fost amplasate dispozitive de agenți, ajustate în funcție de volumul de persoane în afluire.

"Le mulțumim tuturor participanților care au fost alături de noi în aceste 3 zile, am fost sincer copleșit de numărul lor mare. Acest lucru ne motivează și mai mult pentru a aduce o nouă ediție extraordinară în 2023. Siguranța festivalierilor primează pentru noi în fiecare eveniment pe care îl organizăm în România și la nivel mondial.

Ne luăm întotdeauna măsuri pentru a preveni incidentele de orice fel. De fiecare dată când realizăm un astfel de proiect, ma gândesc în primul rând la fiul meu, la protecția și siguranța lui. Cred că orice părinte ar face așa. În momentul în care consider că am creat ceva sigur pentru copilul meu, în mod firesc simt același lucru și pentru fiecare alt participant la festival", a spus Allan Hardenberg - CEO ALDA.

Cine a urcat pe scenele de la Saga Festival 2022

Cea de-a doua ediție a avut loc la Arena Națională din București. Pornind de la scena Source, energia SAGA a încărcat toate celelalte scene și împreună au umplut cu lumină și vibrație Arena Națională și parcul care o împrejmuiește, într-un concept unic în România. Participanții s-au distrat alături de prieteni și de artiștii lor preferați, au umplut întregul spațiu cu bună dispoziție și s-au bucurat de o experiență electrizantă.

Marshmello, Salvatore Ganacci, Tiesto, DJ Snake, Afrojack, Deadmau5, Timmy Trumpet, Fedde Le Grand, Black Coffee, Fisher, Meduza, Oxia, Hot Since 82 și Sickick sunt doar câțiva dintre artiștii care au urcat pe scenele SAGA și au încântat publicul cu show-uri speciale. Purle Disco Machine, Acraze, Camelphat, Da Tweekaz, Honey Dijon, Dom Dolla, John Summit și Riton au venit pentru prima dată în România în acest weekend, iar festivalierii i-au descoperit cu bucurie și au dansat până dimineața pe muzica lor, care i-a cucerit rapid.

"Iubesc România și publicul de aici. România e a doua mea casă", a spus Salvatore Ganacci.

"Anul trecut, am fost încântat de întreaga experiență SAGA și abia așteptam să revin anul acesta în România, la București. Sper să lansez noul album până la finalul anului și să mai adaug câteva piese. Colaborez cu câțiva artiști latino importanți", a spus Tiesto.

Timmy Trumpet: "Iubesc românii. Vă iubesc"

Timmy Trumpet la Saga Festival pe 3 iunie 2022 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Timmy Trumpet i-a avut alături de el sâmbătă seară pe soția lui și pe părinții lui, care l-au văzut pentru prima dată live pe scenă.

"Iubesc România. Practic, și eu sunt est-european, deoarece soția mea este din Ungaria, un fel de a doua casă pentru mine. Iubesc românii. Vă iubesc", a spus celebrul DJ australian.

Oameni din 85 de țări au fost prezenți în weekend la SAGA și s-au distrat alături de artiștii lor preferați și de publicul din țara noastră. Împreună au făcut parte dintr-o mișcare unică, iar la final au spus împreună: We Are Saga.

Când va avea loc Saga Festival 2023

Au fost anunțate zilele pentru SAGA 2023. Anul viitor, festivalul se va desfășura în zilele de 23, 24 și 25 iunie. Lineup-ul pentru cea de-a treia ediție va fi anunțat în perioada următoare.

SAGA Festival 2022 Preview: ce ne aşteaptă la primul mare festival din 2022 (Roată panoramică, 11+ scene)

SAGA Festival 2022 debutează pe 3 iunie şi ţine până pe 5 iunie inclusiv, dar pe 1 iunie am avut ocazia să aruncăm o privire asupra celor pregătite de organizatori pe Arena Naţională. După un 2021 când SAGA s-a ţinut la Romaero Băneasa, acum se mută pe cel mai mare stadion din oraş. Toate detaliile şi tot ce am aflat la acest preview le găsiţi mai jos.

Pregătirile pentru SAGA Festival 2022 pe Arena Națională
Pregătirile pentru SAGA Festival 2022 pe Arena Națională │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

În primul rând, aflaţi că se lucrează la SAGA Fesival 2022 de 4 săptămâni şi 5000 de oameni sunt implicaţi. Sute de tone de materiale au fost folosite şi 200 de kilometri de cablu au fost necesare. Prima scenă văzută este cea din afara stadionului, într-un soi de cort uriaş. Este cea Heat, axată pe techno şi cu un rave pit care te poate aduce de jur împrejurul artistului. Va fi o scenă cu techno şi house şi acest concept de rave pit a avut premieră în România la SAGA 2021. Aici se aud Sven Vath, Pan-Pot, The Model etc.

Publicul cu bilete standard va intra pe la intrarea din Bulevardul Basarabia, iar acolo a fost pregătit un tunel special, întunecat, care te surprinde cu o explozie de lumină la final. De jur împrejurul stadionului sunt food truck-uri şi am văzut Crăpelniţa, Jerry's Pizza, IndiVan, Clătite La Nu Ştiu Cine, Smokin' Pig, Za German WurstWagen şi mulţi alţii. Va fi şi un stand Jaggermeister, Winston, Kinder chiar şi multe altele, plus o zonă de chillout şi relaxare Carrefour.

În total vor fi 11 scene importante, plus alte 2-3 mai mici şi marea surpriză este o scenă la subsol, în parcarea stadionului. Scena de la subsol va găzdui mai degrabă acte de muzică electronică româneşti, sub bagheta lui Herodot.

Marele eveniment e totuşi la scena principală, Source, unde mixează DeadMau5, Tiesto, Afrojack, Marshmello, DJ Snake, Salvatore Gannaci şi alte nume mari. Scena este uriaşă, poate chiar mai mare decât cea din 2021 şi păstrează acel "cub" central, care arată ca un piept de robot Transformers. În spatele său se află un set uriaş de panouri digitale care îşi vor schimba modelul în ton cu muzica. Faţă în faţă cu scena de pe gazonul Arenei Naţionale este o roată panoramică, din care poţi privi show-ul şi în care te poţi da oricând pe parcursul festivalului. Apropo, totul începe la ora 17:00, vineri, pe 3 iunie 2022.

Brăţara de acces la festival se poate alimenta cu credit pentru a plăti cu ea contactless la standurile cu mâncare şi băutură. Nu sunt sigur, dar e posibil ca şi plimbarea în roata panoramică să fie contra cost. Există şi o zonă VIP, iar cei care au acele brăţări speciale au acces prin intrarea la Maior Coravu. Mai este o intrare la Bulevardul Basarabia şi una la Pierre de Coubertin.

Se anunţă vreme bună la prima vedere, cu o eventuală ploaie doar duminică seara (se poate trage copertina pe Arenă). Vom reveni cu impresii de la festival şi aşteptam să vedem cu ce ne vor mai surprinde Tiesto and co.

Program SAGA 2022 AICI.

• Pregătirile pentru SAGA Festival 2022 pe Arena Națională

Mihai Trăistariu a dezvăluit din culisele Eurovision la podcast-ul Aproximativ Discuţii de la HappyFish

Mihai Trăistariu a fost cel mai nou invitat al podcast-ului "Aproximativ Discuţii" cu DJ Gojira de la HappyFish. Cu această ocazie am aflat că Happy Fish şi-a făcut Patreon şi că Mihai Traistariu ştie multe din culisele Eurovision.

Mihai Traistariu la podcast HappyFish Aproximativ Discutii 2022
Mihai Traistariu la podcast HappyFish Aproximativ Discutii 2022 │ FOTO: HappyFish TV

S-a vorbit fără filtru şi s-a creat o chimie excelenta între podcaster şi invitat, chiar dacă ei s-au cunoscut cu 5 minute înainte de REC. Am aflat din ce cauză s-a destrămat trupa Valahia, dar s-a discutat şi despre relevanţa Eurovision. Am aflat spre exemplu că se practică telefoanele date între reprezentanţii juriului ţărilor, pentru a îşi acorda puncte unii altora. Mihai vrea neapărat să facă precum Paula Seling şi să participe de două ori la Eurovision.

Am aflat şi că a avut un mare succes cu piesa "Tornero" de la Eurovision, în special în zona Balcanilor, Grecia, Bulgaria. Artistul a avut nu mai puţin de 32 de concerte doar în Grecia (total 100 internaţional), mulţumită succesului piesei sale. În 2006, când a participat el, a câştigat Lordi prin show-ul său pirotehnic, scenic, prin vibe-ul horror al reprezentaţiei şi costumele deosebite. Mihai Trăistariu a povestit şi din experienţa sa de jurat la Eurovision, etapa preselecţiei locale.

Invitatul a explicat şi modul în care s-au redistribuit punctele de la Eurovision 2022. A fost folosit un AI care a identificat un model neobişnuit de punctare pentru România şi pentru alte câteva ţări şi le-a anulat punctajul, trecând cu zero puncte respectivelor 6 ţări. Apoi AI-ul a luat în calcul punctajele acordate de-a lungul istoriei de către acele ţări şi le-a aplicat pe unele similare. DJ Gojira a avut altă teorie şi anume că punctajul trimis de la Bucureşti era diferit de cel ajuns în Italia, iar la centralizarea datelor s-a făcut o eroare.

S-a mai discutat şi despre prezenţa lui Mihai pe OnlyFans, despre banii făcuţi acolo şi despre faptul că i s-au închis conturile de social media în perioada pandemiei. Asta pentru că a protestat contra restricţiilor a fost împotriva vaccinării şi codului verde. A vorbit cu sinceritate despre artişti care consideră că nu au talent vocal deosebit, menţionând nume ca Dorian Popa, trapperi, ba chiar şi pe Smiley şi Andreea Bălan, chit că ea este menţionată drept o artistă care cântă corect.

Invitatul a declarat totuşi că respectă munca din spatele lui Dorian Popa, dar nu consideră ce face el muzica. Am aflat şi că acea asociere a Valahia cu manele e provocată din cauza faptului că melodiile trupei au fost preluate şi transformate în cântece de petrecere, ca nişte coveruri. Mihai a fost în multe juriuri de talente pentru copii şi le-a văzut pe Theo Rose şi Roxen de când erau mici, cu mare potenţial.

Întregul podcast se vede în clipul YouTube şi lasă loc şi de un episod 2.