electronica

SAGA Festival 2021 Recenzie: "UNTOLD de Bucureşti" mai aerisit şi plin de empatie

După principiul "when it rains, it pours", după o lungă perioadă de lipsă de concerte şi festivaluri, în weekend-ul 11-12 septembrie 2021 am avut nu unul, nu două, ci trei festivaluri. Pe de o parte am avut legendarul UNTOLD la Cluj-Napoca, început încă de pe 9 septembrie, apoi la Arenele Romane a fost Maximum Rock Festival, în vreme ce la Romaero Băneasa a avut loc SAGA Festival 2021, între 10 şi 12 septembrie. Un festival axat pe muzică electronică, pe un spaţiu uriaş, cu Tiesto ca headliner şi sosind după multe amânări şi în prag de val 4 al pandemiei. Cum a ieşit aflaţi mai jos.

Atmosfera şi organizare

SAGA Festival 2021 trebuia să aibă loc în 2019, a fost amânat de câteva ori până în 2020 şi apoi din cauza pandemiei mutat în vara lui 2021 şi apoi în septembrie. S-a desfăşurat la Romaero Băneasa şi a adus împreună peste 40.000 de iubitori de muzică house şi nu numai. Având în vedere mărimea uriaşă a Romaero Băneasa, cei 40.000 de oameni erau bine dispersaţi şi păreau mult mai puţini. Cozi au fost la top up şi mâncare, dar nu uriaşe, iar cele care au fost mari au fost provocate de neştiinţă. Şi eu am stat 40 de minute la coada la top up, neştiind că nu e doar o singură casă la hangarul cu mâncare.

SAGA a fost criticat în online pentru că a dus la blocarea nordului Capitalei şi nu a fost antifonat deloc, muzica ţinând trează multă lume din Sectorul 1. E un risc oarecum asumat şi impus de faptul că nu prea ai unde să ţii un eveniment de genul în Capitală. Împărţirea în scene a fost inteligentă şi am avut varietate: artiştii mari din zona EDM la scena principală, cea în formă de navă Star Wars, o scenă-hangar Heat cu techno dur, o scenă Switch unde mixau artişti locali şi era cu precădere muzică hip-hop, iar mai în spate o zonă cu house pur şi o scenă GAIA cu muzică tip Nostalgia (N&D, Andre, LA şi alţii), înfiinţată la un soi de parc de distracţii cu maşinuţe.

Accesul la festival se făcea cu test Covid-19 (fie făcut pe loc, fie făcut înainte) sau cu certificat de vaccinare, dar şi cu document ce atestă că a trecut numărul necesar de zile de la vindecarea după infectare.

Existau şi două zone înalte VIP, ca un soi de loje de stadion, plus un avion vopsit cu graffiti unde se ţinea o petrecere claustrofobică cu mult fum şi bas. Un hangar întreg era dedicat pentru zona de food, dar erau şi camionete separate şi multe standuri cu mâncare şi băutură. Puteai să te opreşti la standul Heineken pentru nişte relaxare, era şi o roată panoramică în miniatură şi un alt avion lângă zona VIP pe care îl puteai vizita (fără party înăuntru).

Exista şi un Silent Disco pentru cei care iubesc fenomenul. Designul scenei principale era undeva între pieptul unui robot Transformers, nava Star Wars şi castel întunecat de vampiri când se stingeau luminile. Au fost efecte pirotehnice din plin, jocuri de lumină excelent sincronizate şi am avut şi show cu drone în fiecare seară, proiectând diferite simboluri pe cer. În ultima noapte s-a lăsat şi cu artificii spectaculoase la final.

Ca reproş la organizare aş avea încălecarea muzicii între scene, cea main şi cea Heat de exemplu suprapunându-şi beat-urile, basul. Hangarul cu techno domina de altfel cu basul său mai tot evenimentul. Am şi un uriaş reproş legat de toalete care erau un dezastru total, ca igienizare, miros, surse de apă şi hârtie igienică. Majoritatea acelor toalete ecologice erau preapline încă de vineri.

Mâncare şi băutură

Nu am mai văzut aşa mare varietate la mâncare şi băutura la un festival de multă vreme, poate niciodată. Puteai bea limonadă, gin tonic, vreo 10 cocktailuri pe bază de Red Bull, inclusiv cu pepene roşu şi fructul pasiunii, vodka, bere Heineken, whisky şi multe carbogazoase. Băuturile la sticlă erau date fără capac, pentru a nu se arunca spre festivalieri sau artişti.

La mâncare era iar destul de multă varietate, de la burgeri la pizza de la Jerry's sau Camioneta, la fructele de mare prăjite la Drunken Squid, care dominau prin miros vreo jumătate de festival, dar şi Pulled Pork, pui prăjit, tortilla şi gofre. Era şi îngheţată, dar şi o camionetă cu wurst şi una pentru iubitorii de cafea. Faţă de alte festivaluri toate restaurantele sau truck-urile au stat deschise şi la ore avansate şi au stat binişor cu stocurile.

Doar standul Red Bull a rămas destul de rapid fără ingrediente. Păcat că locurile de stat jos erau limitate, aşa că mai toţi au mâncat în picioare. La 40.000 de oameni, dacă 2000 aveau loc de stat jos simultan era bine. Cocktailurile cu Red Bull erau 25 lei, burgerii ajungeau şi la 45 lei, iar pizza şi wurst erau undeva la 30 de lei. Plata se făcea cu brăţări luate de la intrare şi alimentate la puncte de top up sau online.

Muzica

Pentru că e greu să fii în mai multe locuri simultan, a trebuit să fiu selectiv. Am vrut neapărat să prind DJ Gojira la scena Switch, iar podcasterul meu preferat a făcut show mixând Queen excelent, a pus şi nişte dubstep şi DNB, fiind cam singurul care a abordat aceste genuri ca intenţie, nu ca o coincidenţă. S-a conectat excelent la public şi întreba la fiecare 20 de minute dacă toată lumea e OK.

Amelie Lens a oferit un techno dur, care aproape că punea în pericol integritatea structurală a hangarului. Don Diablo a venit pe mainstage pentru a îşi lansa noul album şi a fost foarte entuziast. Parcă publicul nu s-a conectat complet la vibe-ul său şi a păstrat energia pentru Tiesto. Am înţeles şi că a fost supărat că i s-a tăiat o piesă la final.

Tiesto a avut poate cel mai lung set şi ne-a trecut prin toată discografia sa, de la "The Business" la "Escape Me" şi remixul pentru "Lasting Lover". A avut jocuri complexe de lumini şi multiple efecte pirotehnice şi a sosit după un joc de 5 minute cu dronele şi după o împrăştiere uriaşă de confetti, care a redat energia publicului care petrecuse deja 4-5 ore la festival.

DJ-ul olandez îşi continuă evoluţia, lăsând în urma trance-ul şi intrând până la brâu în cultura EDM. Vorbim despre omul care a creat "Adagio for Strings", "Lethal Industry", "Traffic". "Elements of Life" şi a bifat colaborări cu mari voci feminine. Dacă nu existau show-urile sale Magik şi Elements of Life nu ar fi existat Tomorrowland şi poate nici Saga. Tiesto este sinonim cu muzica trance şi mai nou cu o parte respectabilă din EDM. Tiesto are un sound de arenă şi e ideal pentru concertele de anvergură, ca Saga, nu e făcut pentru a fi ascultat în incinte mici.

Masked Wolf, sosit pentru prima oară în Europa a cântat o piesă în colaborare cu Grasu XXL şi evident ne-a adus hitul "Astronaut In the Ocean", fredonat de toată lumea la unison. Nervo a cântat cu Alexandra Stan piesa "Come Into My World". Antonia şi Avalan au urcat pe scenă principală pentru a cânta imnul SAGA, "Take Me Somewhere

John Newman a ţinut un DJ set incendiar, diferit de ce îl ştiam noi, arătând că ştie şi la platane nu e doar un creator desăvârşit de hituri prietenoase cu radioul.

Vini Vici a adus un vibe ceva mai dur, s-a dus înspre hardcore, provocând lumea să danseze hardstyle, a mixat nişte Queen şi a sunat pur olandez, deşi e un DJ din Israel. Sună ca luat dintr-un video cu Techno Viking, de pe străzile din Amsterdan sau din cluburile din Berlin.

Alan Walker e omul care ne-a pus Skrillex "Bangarang" la scena principală, aprinzând imediat călcâiele adolescenţilor din public. A avut un vibe foarte "techy", cu imaginea sa cu glugă şi mască şi proiecţii tip Matrix pe zona sa de mixaj. A mixat hituri de la Sia şi am auzit şi cele mai de succes track-uri ale sale de pe Spotify, "Sweet Dreams" şi "Faded". Walker a etalat un aer mai emo şi multe voci femine, dar şi extra sintetizatoare faţă de cei dinaintea sa.

Carl Cox, decanul de vârstă al festivalului, la aproape 60 de ani a reuşit să ajungă la aproape 2 ore de party continuu, dacă nu şi mai mult, dovedind de ce e un nume de bază în muzica house. Toţi oamenii din hangarul dedicat techno erau transpiraţi, aerul era înnăbuşitor, locul era energie pură, argint viu. Laserele verzi proiectate în 3D şi etern mişcătoare îţi dădeau senzaţia că eşti într-o imprimantă 3D care "te rescrie".

Concluzii

Pentru un prim festival SAGA a fost o reuşită. E drept că şi ALDA, din spatele său are o experienţă îndelungată cu evenimente de genul The Mission, dar unul de anvergura celui din Bucureşti nu cred că s-a mai făcut până acum sau cel puţin nu unul axat pe muzică electronică cu peste 40.000 oameni. Atunci când ai doar 4 lucruri rele de spus despre festival şi vreo 10 bune cred că îl poţi încadra la evenimente reuşite.

Lucruri rele:

• traficul blocat în Bucureşti
  • zgomotul în întregul Sector 1 din Bucureşti
  • toaletele oribile,cu igiena la pământ
  • suprapunerea sunetului de la scene

Lucruri bune:

• sonorizare excelentă
  • varietate de mâncare şi băutură
  • conexiune bună cu publicul a artiştilor, empatie multă
  • buna organizare a accesului, sistemului de plată, testare, validare cod QR
  • împărţirea festivalului pe sub-genuri de house
  • abundenţa de stocuri la băutură şi mâncare
  • spaţiu aerisit, nu erau gloate omogene de oameni, puteai respira
  • scena spectaculoasă, efecte pirotehnice, lasere, sistem de iluminat stroboscopic fabulos, drone
  • autobuz special pus la dispoziţie pentru transport, gratuit
  • foarte multă pază, foarte puţine cazuri de turbulenţe legate de abuz de băutură, substanţe narcotice sau violenţă

Saga Festival 2022 a fost confirmat pentru luna iunie 2022 şi se poartă deja negocieri cu mari artişti. Va avea loc pe 3, 4, 5 iunie 2022.

Tiesto lansează piesa "10:35" şi anunţă albumul "Drive"

Tiesto rămâne cât se poate de relevant şi în sezonul rece, lansând piesa "10:35", colaborare cu Tate McRae. Odată cu lansarea acestui single am aflat şi că artistul olandez ne va oferi un nou album numit "Drive", care va fi lansat în 2023.

Videoclip Tiesto 10:35 Tate McRae
Videoclip Tiesto 10:35 Tate McRae │ FOTO: Tiesto

În 2022 Tiesto a lansat un hit al verii, "Hot In It", colaborare cu Charli XCX. A mai readus în actualitate şi hitul Black Eyed Peas "Pump It Louder", cu un twist house. Pe DJ l-am văzut de altfel în România în iunie 2022, în cadrul SAGA Festival 2022. "10:35" este un hit de la primele beat-uri, iar vocea lui Tate McRae rămâne în mintea ascultătorului. Avem parte şi de un videoclip că la începutul anilor 2000, amintind de Sonique cumva.

Tiesto ne oferă şi un drop discret care ne conduce spre un bas şi sintetizator perfecte pentru club. Ceea ce avem aici e mai mult EDM decât trance, dar e unul de calitate. Nu e de mirare că piesa şi clipul au sărit de 1.2 milioane de vizualizări în 5 zile. Basul din părţile mai soft ale acestui single amintesc de hiturile începutului de ani 2000. Vocea lui Tate McRae duce puţin cu gândul la Dua Lipa, doar că având rostogoliri mai jucăuşe de silabe.

Aparent "10:35" are şi o poveste în spate, fiind inspirat de "esenţa şi energia lui Atlantis The Royal", cel mai nou hotel/resort de lux din Dubai. De altfel acolo s-a şi filmat noul videoclip. Pentru a populariza melodia, ea a fost transmisă în premieră pe MTV Live, MTVU, MTV Biggest Pop şi panouri uriaşe din Times Square deţinute de Paramount. McRae a crescut în Orientul Mijlociu, deci e apropiată de conceptul şi cultura din spatele hotelului din Dubai. Cântăreaţa a fost finalistă a show-ului de talente "So You Think You Can Dance" la vârsta fragedă de 13 ani.

Tiesto a promis că noul său album, "Drive" este inspirat de Formula 1 şi va avea şi visualizere cu aceeaşi inspiraţie. LP-ul vine la 2 ani de la ultimul album al lui Tiesto, "The London Sessions". Fanii pot aştepta 12 track-uri noi, printre care şi "The Business", "Hot In It" şi "The Motto".

Premii muzicale

OneRepublic, David Guetta, Gorillaz și Muse se numără printre artiștii ce vor cânta la MTV EMA 2022

MTV a anunțat lista artiștilor care vor urca pe scena EMAs din acest an, eveniment ce va avea loc la Düsseldorf pe 13 noiembrie. Găsești mai multe detalii în articol.

OneRepublic / Muse / David Guetta
OneRepublic / Muse / David Guetta

Gala MTV EMAS 2022 va reuni unii dintre cei mai mari artiști din lume, care vor întreține atmosfera galei cu cele mai iubite piese ale lor: Printre aceștia se numără: Gayle, OneRepublic, David Guetta, Gorillaz, Stormzy, Bebe Rexha, Ava Max, Lewis Capaldi, Muse, SPINALL, Stormzy, Kalush Orchestra, Äyanna și Nasty C.

Anul acesta, gazdele "MTV EMAs" 2022 vor fi artista Rita Ora şi Taika Waititi, scenarist, regizor şi actor, câştigător al unui premiu Oscar şi al unui premiu Grammy. Evenimentul va avea loc în Düsseldorf, pe 13 noiembrie, iar spectatorii din România vor putea să urmărească gala pe Comedy Central, pe 13 noiembrie, de la ora 21.00.

Despre artiștii care vor urca pe scena MTV EMAS 2022:

Stormzy își va lansa de-al treilea album, "This Is What I Mean", pe 25 noiembrie 2022. La lansarea celui de-al treilea album al său, Stormzy este nu numai unul dintre cei mai buni rapperi britanici, ci și unul dintre cei mai buni muzicieni britanici. Stormzy este nominalizat la EMA 2022 pentru "Best Longform Video".

Gayle a debutat în 2020 cu "dumbass", o piesă îndrăzneață și foarte difuzată. Artista din Nashville a lansat independent o serie de single-uri construite pe stilul de compoziție nefiltrată, dar frumos nuanțată. Gayle lucrează acum la proiectul ei de debut. Ea este nominalizată la EMA 2022 pentru "Best New" și "Best Push".

OneRepublic, trupă nominalizată la Grammy, și-a lansat setul de debut "Dreaming Out Loud" în 2007. Lansarea a inclus single-ul "Apologize", care s-a vândut în 20 de milioane de exemplare și a primit o nominalizare la Grammy. Vara trecută, OneRepublic a lansat unul dintre cele mai mari hituri globale ale acestui an, "I Ain't Worried", piesă compusă pentru filmul "Top Gun: Maverick".

Kalush Orchestra, care își face debutul la EMA, își propune să aducă moștenirea și cultura Ucrainei în zilele noastre, sărbătorindu-i unicitatea și promovând-o în întreaga lume. În prezent, membrii trupei sunt vocile principale ale unui hip-hop vibrant în limba ucraineană și au ajuns în lumina reflectoarelor la nivel mondial odată cu senzaționala lor victorie la concursul Eurovision Song Contest din mai 2022.

SPINALL și-a făcut debutul la EMA alături de Äyanna și Nasty C și este unul dintre cei mai recunoscuți și de succes DJs din Africa. DJ-ul, producătorul și compozitor, cunoscut pentru single-urile sale de succes, pentru abilitățile sale supreme la platane și pentru faptul că este primul DJ nigerian care a făcut un turneu în Africa, Marea Britanie și Statele Unite, inclusiv pentru spectacole la Ends Festival, OneAfrica, Afronation și Glastonbury Festival.

Äyanna - single-ul din 2019 al Äyannei, "Party Tricks'', a fost unul dintre primele cântece pe care le-a scris și care a fost inclus în BBC Music Introducing. Äyanna și-a etalat atât abilitățile de compozitoare, cât și de cântăreață alături de SPINALL și DJ Snake pe piesa "Power (Remember Who You Are)", creată pentru scurtmetrajul Flipper's Skate Heist.

Nasty C - Debutând la EMA alături de SPINALL și Äyanna, Nsikayesizwe David Ngcobo, cunoscut sub numele de scenă Nasty C, este un rapper sud-african multipremiat. Cel de-al doilea album al său, "Strings and Bling", care a bătut recorduri, a înregistrat peste 90 de milioane de difuzări. Nasty C lucrează în prezent la cel de-al patrulea album de studio, care va fi lansat de Def Jam Records.

Ava Max - Colaborarea ei cu producătorul Cirkut a dat naștere piesei "Sweet but Psycho", care a fost difuzată de peste două miliarde de ori până în 2020 și a obținut un loc în Top 10 al Billboard Hot 100. Ava a câștigat premiul "Best Push Artist" la "EMAs 2019" și este nominalizată la EMA 2022 pentru "Best Collaboration" ("The Motto" cu Tiësto).

Bebe Rexha - Artista este originară din New York și a fost nominalizată de două ori la Premiile Grammy. Bebe, care a fost gazda EMAs 2016 la Rotterdam, este nominalizată la EMA 2022 pentru "Cea mai bună colaborare" - "I'm Good (Blue)" cu David Guetta.

David Guetta - DJ, producător și artist, deschizător de drumuri muzicale și o personalitate internațională renumită, David Guetta este considerat fondatorul EDM. David este nominalizat de două ori la EMA 2022 pentru "Cea mai bună colaborare" "I'm Good (Blue)" cu Bebe Rexha și "Cea mai bună piesă electronică".

Gorillaz - Cu șapte albume la activ, Gorillaz este un adevărat fenomen global, participând la turnee în întreaga lume și câștigând numeroase premii. Trupa este nominalizată în cadrul EMA 2022 la categoria "Best alternative".

Lewis Capaldi - Single-ul său din 2019, "Someone You Love", a fost timp de șapte săptămâni Numărul 1 și cel mai bine vândut single din Marea Britanie în acel an. În anul următor, a câștigat titlul de "Song of the Year" la BRIT Awards, moment în care a ajuns și în fruntea topurilor Billboard din SUA și a fost nominalizat la Grammy.

Muse - Muse este formată din Matt Bellamy, Dominic Howard și Chris Wolstenholme. Încă de la debutul din 1994, au lansat nouă albume de studio și  au vândut peste 30 de milioane de unități în întreaga lume. Actualul album al trupei Muse, "Will Of The People", a ajuns direct pe primul loc în topul oficial al albumelor din Marea Britanie, fiind al șaptelea album de studio consecutiv al trupei care ajunge în fruntea clasamentului. Muse este nominalizată în cadrul EMA 2022 pentru "Best Rock".

Până pe 9 noiembrie, fanii își pot vota favoriții din 17 categorii neutre din punct de vedere al genului: "Best Song", "Best Artist", "Best Collaboration" și două categorii noi, "Best Longform Video" și "Best Metaverse Performance". Votarea se face pe site-ul mtvema.

Tiesto şi Charli XCX au lansat imnul verii, "Hot In It" - AUDIO

Tiesto a lansat prima piesă după prezenţa la SAGA Festival 2022, "Hot In It", pe care apare artista Charlie XCX. Sună a melodie pe care să faci sport mai degrabă decât a hit de Ibiza, dar e destul de simplă şi golaşă ca sample-uri încât să poată primi remix-uri ceva mai pregătite de terasă şi club.

Coperta single Tiesto Charli XCX
Coperta single Tiesto Charli XCX │ FOTO: Tiesto

Tiesto a mai lansat în ultimul an piesa "The Motto", colaborare cu Ava Max, care s-a auzit la toate marile petreceri house şi trance. DJ Tiesto pregăteşte şi un album complet nou pentru anul 2022, succesorul LP-ului "The London Sessions" din 2020. Charli XCX a mai colaborat cu Tiesto, atunci când DJ-ul i-a remixat piesa "Break the Rules" din 2015.

Iată ce a declarat olandezul despre colaborarea cu Charlie XCX:

Ştiam din secunda când am auzit partea vocală a lui Charli că piesa urma să fie un hit şi a fost uimitor să văd cum toată lumea reacţionează la mesajul melodiei. Căldura de pe acest single este incredibilă, aşa că mă bucur că a văzut lumina zilei.

Charli XCX a vorbit la rândul său despre acest track:

Sunt foarte încântată să "devin fierbinte" în această vară. Simt că acest track este "foarte eu" şi am fost onorată atunci când am primit apelul pentru colaborare, deoarece simt că eram unul în eterul celuilalt de mulţi, mulţi ani, dar nu s-a întâmplat nimic, aşa că sunt fericită că am aşteptat această piesă pentru că este cu adevărat un Imn. Toată lumea vrea să petreacă pe această melodie. E o revenire la rădăcinile mele.

În mai Charlie a oferit un teaser pentru piesa "Hot In It" încă nefinalizată pe TikTok, în vreme ce se pregătea pentru o apariţie la premiile de la Cannes. Artista a organizat un concert în Metaverse în luna iunie, pe platforma Roblox. Charli XCX, pe numele său real Charlotte Emma Aitchison este o cântăreaţă britanică, în vârstă de 29 de ani, care este activă din anul 2007. A devenit celebră prin colaborarea cu Icona Pop pe piesa "I Love It", care s-a auzit obsesiv în jocul de curse Burnout. Albumul său de debut, "True Romance" a sosit în 2013. Charli a compus şi pentru alţi artişti, precum Iggy Azalea, Selena Gomez, Shawn Mendes şi Camila Cabello.

Tiesto se pregăteşte de o sumedenie de apariţii la festivaluri şi concerte în această vară, din Polonia până în Canada şi din Spania până în Ungaria. Va participa şi la festivalul Tomorrowland la final de iulie în Belgia, dar şi la Parken în Norvegia în august.

Concert Depeche Mode 2023

<< dec. 2022 >>
28 29 30 1 2 3 4