electronica

SAGA Festival 2021 Recenzie: "UNTOLD de Bucureşti" mai aerisit şi plin de empatie

După principiul "when it rains, it pours", după o lungă perioadă de lipsă de concerte şi festivaluri, în weekend-ul 11-12 septembrie 2021 am avut nu unul, nu două, ci trei festivaluri. Pe de o parte am avut legendarul UNTOLD la Cluj-Napoca, început încă de pe 9 septembrie, apoi la Arenele Romane a fost Maximum Rock Festival, în vreme ce la Romaero Băneasa a avut loc SAGA Festival 2021, între 10 şi 12 septembrie. Un festival axat pe muzică electronică, pe un spaţiu uriaş, cu Tiesto ca headliner şi sosind după multe amânări şi în prag de val 4 al pandemiei. Cum a ieşit aflaţi mai jos.

Atmosfera şi organizare

SAGA Festival 2021 trebuia să aibă loc în 2019, a fost amânat de câteva ori până în 2020 şi apoi din cauza pandemiei mutat în vara lui 2021 şi apoi în septembrie. S-a desfăşurat la Romaero Băneasa şi a adus împreună peste 40.000 de iubitori de muzică house şi nu numai. Având în vedere mărimea uriaşă a Romaero Băneasa, cei 40.000 de oameni erau bine dispersaţi şi păreau mult mai puţini. Cozi au fost la top up şi mâncare, dar nu uriaşe, iar cele care au fost mari au fost provocate de neştiinţă. Şi eu am stat 40 de minute la coada la top up, neştiind că nu e doar o singură casă la hangarul cu mâncare.

SAGA a fost criticat în online pentru că a dus la blocarea nordului Capitalei şi nu a fost antifonat deloc, muzica ţinând trează multă lume din Sectorul 1. E un risc oarecum asumat şi impus de faptul că nu prea ai unde să ţii un eveniment de genul în Capitală. Împărţirea în scene a fost inteligentă şi am avut varietate: artiştii mari din zona EDM la scena principală, cea în formă de navă Star Wars, o scenă-hangar Heat cu techno dur, o scenă Switch unde mixau artişti locali şi era cu precădere muzică hip-hop, iar mai în spate o zonă cu house pur şi o scenă GAIA cu muzică tip Nostalgia (N&D, Andre, LA şi alţii), înfiinţată la un soi de parc de distracţii cu maşinuţe.

Accesul la festival se făcea cu test Covid-19 (fie făcut pe loc, fie făcut înainte) sau cu certificat de vaccinare, dar şi cu document ce atestă că a trecut numărul necesar de zile de la vindecarea după infectare.

Existau şi două zone înalte VIP, ca un soi de loje de stadion, plus un avion vopsit cu graffiti unde se ţinea o petrecere claustrofobică cu mult fum şi bas. Un hangar întreg era dedicat pentru zona de food, dar erau şi camionete separate şi multe standuri cu mâncare şi băutură. Puteai să te opreşti la standul Heineken pentru nişte relaxare, era şi o roată panoramică în miniatură şi un alt avion lângă zona VIP pe care îl puteai vizita (fără party înăuntru).

Exista şi un Silent Disco pentru cei care iubesc fenomenul. Designul scenei principale era undeva între pieptul unui robot Transformers, nava Star Wars şi castel întunecat de vampiri când se stingeau luminile. Au fost efecte pirotehnice din plin, jocuri de lumină excelent sincronizate şi am avut şi show cu drone în fiecare seară, proiectând diferite simboluri pe cer. În ultima noapte s-a lăsat şi cu artificii spectaculoase la final.

Ca reproş la organizare aş avea încălecarea muzicii între scene, cea main şi cea Heat de exemplu suprapunându-şi beat-urile, basul. Hangarul cu techno domina de altfel cu basul său mai tot evenimentul. Am şi un uriaş reproş legat de toalete care erau un dezastru total, ca igienizare, miros, surse de apă şi hârtie igienică. Majoritatea acelor toalete ecologice erau preapline încă de vineri.

Mâncare şi băutură

Nu am mai văzut aşa mare varietate la mâncare şi băutura la un festival de multă vreme, poate niciodată. Puteai bea limonadă, gin tonic, vreo 10 cocktailuri pe bază de Red Bull, inclusiv cu pepene roşu şi fructul pasiunii, vodka, bere Heineken, whisky şi multe carbogazoase. Băuturile la sticlă erau date fără capac, pentru a nu se arunca spre festivalieri sau artişti.

La mâncare era iar destul de multă varietate, de la burgeri la pizza de la Jerry's sau Camioneta, la fructele de mare prăjite la Drunken Squid, care dominau prin miros vreo jumătate de festival, dar şi Pulled Pork, pui prăjit, tortilla şi gofre. Era şi îngheţată, dar şi o camionetă cu wurst şi una pentru iubitorii de cafea. Faţă de alte festivaluri toate restaurantele sau truck-urile au stat deschise şi la ore avansate şi au stat binişor cu stocurile.

Doar standul Red Bull a rămas destul de rapid fără ingrediente. Păcat că locurile de stat jos erau limitate, aşa că mai toţi au mâncat în picioare. La 40.000 de oameni, dacă 2000 aveau loc de stat jos simultan era bine. Cocktailurile cu Red Bull erau 25 lei, burgerii ajungeau şi la 45 lei, iar pizza şi wurst erau undeva la 30 de lei. Plata se făcea cu brăţări luate de la intrare şi alimentate la puncte de top up sau online.

Muzica

Pentru că e greu să fii în mai multe locuri simultan, a trebuit să fiu selectiv. Am vrut neapărat să prind DJ Gojira la scena Switch, iar podcasterul meu preferat a făcut show mixând Queen excelent, a pus şi nişte dubstep şi DNB, fiind cam singurul care a abordat aceste genuri ca intenţie, nu ca o coincidenţă. S-a conectat excelent la public şi întreba la fiecare 20 de minute dacă toată lumea e OK.

Amelie Lens a oferit un techno dur, care aproape că punea în pericol integritatea structurală a hangarului. Don Diablo a venit pe mainstage pentru a îşi lansa noul album şi a fost foarte entuziast. Parcă publicul nu s-a conectat complet la vibe-ul său şi a păstrat energia pentru Tiesto. Am înţeles şi că a fost supărat că i s-a tăiat o piesă la final.

Tiesto a avut poate cel mai lung set şi ne-a trecut prin toată discografia sa, de la "The Business" la "Escape Me" şi remixul pentru "Lasting Lover". A avut jocuri complexe de lumini şi multiple efecte pirotehnice şi a sosit după un joc de 5 minute cu dronele şi după o împrăştiere uriaşă de confetti, care a redat energia publicului care petrecuse deja 4-5 ore la festival.

DJ-ul olandez îşi continuă evoluţia, lăsând în urma trance-ul şi intrând până la brâu în cultura EDM. Vorbim despre omul care a creat "Adagio for Strings", "Lethal Industry", "Traffic". "Elements of Life" şi a bifat colaborări cu mari voci feminine. Dacă nu existau show-urile sale Magik şi Elements of Life nu ar fi existat Tomorrowland şi poate nici Saga. Tiesto este sinonim cu muzica trance şi mai nou cu o parte respectabilă din EDM. Tiesto are un sound de arenă şi e ideal pentru concertele de anvergură, ca Saga, nu e făcut pentru a fi ascultat în incinte mici.

Masked Wolf, sosit pentru prima oară în Europa a cântat o piesă în colaborare cu Grasu XXL şi evident ne-a adus hitul "Astronaut In the Ocean", fredonat de toată lumea la unison. Nervo a cântat cu Alexandra Stan piesa "Come Into My World". Antonia şi Avalan au urcat pe scenă principală pentru a cânta imnul SAGA, "Take Me Somewhere

John Newman a ţinut un DJ set incendiar, diferit de ce îl ştiam noi, arătând că ştie şi la platane nu e doar un creator desăvârşit de hituri prietenoase cu radioul.

Vini Vici a adus un vibe ceva mai dur, s-a dus înspre hardcore, provocând lumea să danseze hardstyle, a mixat nişte Queen şi a sunat pur olandez, deşi e un DJ din Israel. Sună ca luat dintr-un video cu Techno Viking, de pe străzile din Amsterdan sau din cluburile din Berlin.

Alan Walker e omul care ne-a pus Skrillex "Bangarang" la scena principală, aprinzând imediat călcâiele adolescenţilor din public. A avut un vibe foarte "techy", cu imaginea sa cu glugă şi mască şi proiecţii tip Matrix pe zona sa de mixaj. A mixat hituri de la Sia şi am auzit şi cele mai de succes track-uri ale sale de pe Spotify, "Sweet Dreams" şi "Faded". Walker a etalat un aer mai emo şi multe voci femine, dar şi extra sintetizatoare faţă de cei dinaintea sa.

Carl Cox, decanul de vârstă al festivalului, la aproape 60 de ani a reuşit să ajungă la aproape 2 ore de party continuu, dacă nu şi mai mult, dovedind de ce e un nume de bază în muzica house. Toţi oamenii din hangarul dedicat techno erau transpiraţi, aerul era înnăbuşitor, locul era energie pură, argint viu. Laserele verzi proiectate în 3D şi etern mişcătoare îţi dădeau senzaţia că eşti într-o imprimantă 3D care "te rescrie".

Concluzii

Pentru un prim festival SAGA a fost o reuşită. E drept că şi ALDA, din spatele său are o experienţă îndelungată cu evenimente de genul The Mission, dar unul de anvergura celui din Bucureşti nu cred că s-a mai făcut până acum sau cel puţin nu unul axat pe muzică electronică cu peste 40.000 oameni. Atunci când ai doar 4 lucruri rele de spus despre festival şi vreo 10 bune cred că îl poţi încadra la evenimente reuşite.

Lucruri rele:

• traficul blocat în Bucureşti
  • zgomotul în întregul Sector 1 din Bucureşti
  • toaletele oribile,cu igiena la pământ
  • suprapunerea sunetului de la scene

Lucruri bune:

• sonorizare excelentă
  • varietate de mâncare şi băutură
  • conexiune bună cu publicul a artiştilor, empatie multă
  • buna organizare a accesului, sistemului de plată, testare, validare cod QR
  • împărţirea festivalului pe sub-genuri de house
  • abundenţa de stocuri la băutură şi mâncare
  • spaţiu aerisit, nu erau gloate omogene de oameni, puteai respira
  • scena spectaculoasă, efecte pirotehnice, lasere, sistem de iluminat stroboscopic fabulos, drone
  • autobuz special pus la dispoziţie pentru transport, gratuit
  • foarte multă pază, foarte puţine cazuri de turbulenţe legate de abuz de băutură, substanţe narcotice sau violenţă

Saga Festival 2022 a fost confirmat pentru luna iunie 2022 şi se poartă deja negocieri cu mari artişti. Va avea loc pe 3, 4, 5 iunie 2022.

Antonia a fost invitată la podcastul HappyFish "Aproximativ Discuţii" - VIDEO

Finalul de an ne aduce ultimul episod al podcastului "Aproximativ Discuţii" cu DJ Gojira pe canalul de YouTube HappyFish. Invitatul a fost Antonia, care a discutat pe parcursul a o oră şi jumătate despre relaţia cu Alex Velea, transformarea sa faţă de începutul carierei şi... responsabilitatea faţă de fani.

Antonia la podcast HappyFish Aproximativ Discutii cu DJ Gojira
Antonia la podcast HappyFish Aproximativ Discutii cu DJ Gojira │ FOTO: HappyFish

Discuţia a început pe tema desenelor animate şi Antonia a vorbit despre copilăria sa din SUA, cu "Ren and Stimpy" pe micul ecran. S-a vorbit inevitabil şi despre banii produşi de Antonia în comparaţie cu cei produşi de Alex Velea. Artista a subliniat că ea produce mai mult pe partea de influencing, în vreme ce partenerul său produce mai mult din muzică. Am aflat din podcast că Antonia a cochetat cu modelling-ul şi fenomenul pageant încă din copilărie, de la 9 ani.

DJ Gojira a insistat mult şi pe titlul de "cea mai frumoasă femeie din România", adjudecat de Antonia în presă câţiva ani la rând. Artista a subliniat totuşi că ar fi preferat să audă mai multe despre coregrafiile sale, despre talentul muzical şi show-urile extravagante puse în scenă. S-a încercat şi un ASMR în timpul podcast-ului, ca un mic tribut pentru cântatul şoptit al Antoniei din piesă "Marabou".

Ce a fost interesant e că gazda şi invitatul au vorbit mai mult despre muzica din afară, decât despre cea de la noi. E vorba despre hipersexualizarea din rap şi R&B, cu exemple precum Chris Brown, Trey Songz, Saweetie, Megan Thee Stallion. Lucrurile au devenit serioase atunci când s-a intrat în zona de responsabilitate a artistului faţă de publicul său. A fost invocat cazul lui DaBaby, dar şi tragedia de la concertul lui Travis Scott, dar fără prea multe detalii.

Spre final când Antonia s-a relaxat, DJ Gojira a "dat din casă", dezvăluind ca şi "cumnata" şi Alex Velea sunt foarte amuzanţi şi buni la roast-uri şi glume. În acelaşi timp poate fi sensibilă şi foarte plină de candoare când vine vorba despre familia sa.

În 2021 Antonia a lansat piesele "Amor" şi "Benny Hana", dar şi "I Think I Love Him", iar artista a interpretat imnul SAGA Festival "Take Me Somewhere", alături de DJ-ul olandez Avalan.

Alan Walker și Black Eyed Peas vin la Neversea 2022; A fost anunțat primul val de artiști

Lineup-ul Neversea 2022 începe să prindă contur. Alan Walker, Black Eyed Peas, Dimitri Vegas & Like Mike și Don Diablo se regăsesc în lista primilor artiști confirmați la festival. Cea de-a patra escapadă pe The Island of Dreams va avea loc între 7 și 10 iulie 2022.

Alan Walker
Alan Walker │ FOTO: Captură YouTube

În lista primului val de artiști confirmați la Neversea 2022 se numără și Tchami, Timmy Trumpet, Tujamo, Ummet Ozcan, W&W și ZHU.  Scenele secundare vor găzdui cei mai buni artiști și DJ-i din lumea techno, tech-house, house, deep house, ambiental, chill, electronic, dubstep, drum&bass, trap, hip-hop, rap, liquid sau retro. Primii artiști anunțati pentru scenele secundare sunt BBNO$, Borgore, Dirtyphonics, Mahony, Netsky, Priku, Raresh, Sit și Sublee B2B CAP. Canadianul BBNO$ este un fenomen care a surprins întreaga lume cu piesa ,,Lalala”. A devenit rapid un hit și în prezent are peste 485 de milioane de vizualizări pe YouTube și peste 805 milioane de ascultări pe Spotify.

Alan Walker, unul dintre cei mai urmăriți artiști la nivel global, vine la Neversea 2022

Norvegianul Alan Walker este unul dintre cei mai urmăriți artiști la nivel global și este considerat a fi unul dintre cei mai creativi producători din noua generație. Single-ul de debut, ,,Faded”, a ajuns pe lista videoclipurilor cu peste 1 milliard de vizualizări pe YouTube, fiind certificat cu Discul de Platină în 14 țări ale lumii. De-a lungul anilor, producțiile sale au înregistrat un record de vizualizări – 10,8 miliarde. În iulie, fanii îl vor putea vedea pe scena principală a festivalului Neversea.

Alan Walker a pregătit apariția noilor piese din 2021 prin lansarea unui concept video ieșit din tipare - o combinație de science – fiction și jocuri, cu filmări realizate în timpul aparițiilor live ale artistului norvegian.

Black Eyed Peas, în premieră la Neversea 2022

O premieră pentru festivalul Neversea este celebra trupă Black Eyed Peas. Artiștii s-au îndrăgostit de România când au fost prezenți la festivalul UNTOLD în 2018 și au promis că vor reveni la noi. Incluși în "Hot 100 Artist of The Decade" de Billboard, Black Eyed Peas sunt al doilea cel mai bine vândut artist/grup din toate timpurile în clasamentul de download, conform companiei de cercetare Nielsen. Americanii au în palmares 6 premii GRAMMY, au vândut peste 35 de milioane de albume și 120 de milioane de single-uri în întreaga lume și sunt una dintre cele mai iubite trupe din lume.

Dimitri Vegas & Like Mike urcă pe scena principală la Neversea 2022

Dimitri Vegas & Like Mike vor urca pentru prima oară pe scena principală a festivalului Neversea. Duo-ul greco-belgian ocupă locul 2 în clasamentul oficial Top 100 DJ Mag și generează euforie în oricare colț al lumii cu aparițiile live spectaculoase și cel mai tare ,,crowd control” cu zeci de mii de fani. Cei doi frați au reușit să capitalizeze un fanbase uriaș și în social media: 30 de milioane de urmăritori, la care se adaugă și un milliard de vizualizări pentru videoclipurile și DJ set-urile de la cele mai mari festivaluri din lume.

Dimitri Vegas & Like Mike au lansat și cele mai cunoscute producții electronice ale ultimei decade, colaborări cu artiști precum Ne-Yo, Armin van Buuren, Hans Zimmer, Martin Garrix, Diplo, Fatboy Slim, Steve Angello, Afrojack sau Wiz Khalifa. Tot ei sunt și producătorii din spatele uriașului hit ,"Instagram", la care au colaborat cu francezul David Guetta, DJ-ul numărul 1 al planetei. Single-ul a fost recompensat cu Discul de Platină pentru vânzări record, având 256 de milioane de ascultări pe Spotify.

Energicul Timmy Trumpet sosește în premieră la malul Mării Negre. DJ-ul și producătorul australian, care a fost plăcut impresionat de publicul din România, la festivalul UNTOLD, pregătește un set spectaculos pentru fanii Neversea.

Timmy Trumpet stârnește frenezie la fiecare eveniment la care participă și fascinează lumea cu mix-urile sale dinamice de muzică electronică și trompetă, instrument la care cântă de la vârsta de 4 ani. Producțiile sale au intrat în Top 10 Aria Club Chart și în 2021 ocupă locul 9 în Top 100 DJ Mag.

Don Diablo vine la Neversea 2022 cu un show unic

Don Diablo, jucător cheie în muzica electronică de astăzi, este un artist care se reinventează de fiecare dată și pare greu de oprit. Olandezul, care ocupă locul 7 în Top 100 DJ Mag 2021, a vândut primul concert NFT din lume, ,"Destination Hexagonia" cu o sumă uriașă – 1,2 milioane $, echivalentul a 600 cpryptomonede Ethereum. În vară vine pe scena principală a festivalului Neversea cu un show unic.

Tchami, Tujamo, W&W completează primul val de DJ-i pentru Neversea 2022. Organizatorii spun că în curând vor anunța alți artiști de renume care vor urca pe scenele celui mai așteptat festival de la Marea Neagră.

Prețurile abonamentelor la Neversea 2022

• Prețurile pornesc de la 104 euro + taxe. Abonamentele pot fi cumpărate și în rate, exclusiv prin aplicația Extasy, care poate fi descărcată din Google Play pentru Android și din iOS pentru iPhone. Pot fi selectate maximum 7 rate dacă abonamentele sunt achiziționate în luna decembrie. Cei care aleg această opțiune vor plăti mai puțin de 20 de euro pe lună pentru General Access Basic sau General Access Risk Free și sub 40 de euro pe lună pentru VIP.
  • Cei care dețin deja abonamente ANYTIME pot alege să participe la ediția din 2022 sau la una din următoarele două ediții, iar cei care au Freedom Passports pot opta pentru ediția din 2022 sau cea din 2023. Aceștia pot selecta ediția de festival la care vor să meargă până pe 31 ianuarie 2022. Check-in-ul este gratuit timp de 30 zile, apoi costă 15 euro.

Cea de-a patra ediție Neversea are loc între 7 și 10 iulie, în Constanța. În 2019, peste 150 de artiști și DJ-i au urcat pe cele 7 scene și peste 240.000 de participanți din România și din străinătate au trăit, timp de 4 zile și 4 nopți, o poveste unică la malul Mării Negre. Fanii festivalului pot găsi mai multe detalii despre escapada din 2022 pe The Island of Dreams pe neversea.com.

Deliric la podcastul HappyFish: versuri citite de pe foaie, aventuri la Electric Castle în 4 ore de "Aproximativ Discuţii"

Deliric a fost cel mai nou invitat al lui DJ Gojira la podcastul "Aproximativ Discuţii" de pe canalul YouTube HappyFish. Acesta e probabil cel mai lung podcast de până acum realizat de Gojira, depăşindu-l chiar şi pe cel cu Aluziva (4 ore şi 11 minute versus 4 ore). Despre ce s-a discutat aflaţi în articol, unde se poate urmări şi podcastul.

Podcast Aproximativ Discutii Happyfish DJ Gojira Deliric
Podcast Aproximativ Discutii Happyfish DJ Gojira Deliric │ FOTO: HappyFish

După ce DJ Gojira a discutat cu DOC şi Vlad Dobrescu la podcastul "Aproximativ Discuţii", acum întregeşte CTC prin intermediul lui Deliric. Creatorul brandului PORC a discutat pe parcursul a 4 ore despre aventuri la Electric Castle, haterii din comentarii, versuri înţelese greşit şi versuri citite de pe foaie. După o oră de glume axate pe muzica din copilărie s-a trecut la aventuri din cariera muzicală şi apoi la o discuţie serioasă despre modul în care Deliric îşi compune versurile.

Două laitmotivuri care au tot apărut în podcast au fost "coperta de album cu fata cu furca în fund" şi "apăsaţi pe clopoţel". Ca orice om curios din fire am căutat pe Google coperta despre care Toto (Deliric) îşi amintea că a văzut-o la sora sa, care ascultă metale grele când era mică. Ar putea fi "Far Beyond Driven" de la Pantera, dar nu e sigur. Gojira aruncă "vina" pe vreo formaţie de black nordic.

S-a discutat despre faptul că rapperul îşi citea des la concerte versurile de pe foi sau de pe telefon şi îşi deplânge incapacitatea de a reţine chiar toate versurile. Cu tehnologia modernă şi ecrane amplasate în jurul scenei s-a mai atenuat din această problemă. Gazda podcastului a povestit la rândul său momentul când a luat un pumn în frunte în Craiova pentru că nu mixa destul de house. Deliric pe de altă pare şi-a amintit cum la Electric Castle la prima sau a doua ediţie a adormit în backstage, apărând adormit în vlogul unei trupe de pe mainstage.

Am aflat şi că "Venin" a fost o piesă compusă cu o primă strofă şi o a doua strofă cu 6-7 ani distanţă între ele. S-a "bârfit" şi despre hitul "Fugi", colaborare dintre Gojira, Planet H şi Deliric datând din 2012 şi cum s-a născut acest proiect. Cele două albume ale lui Deliric cu Silent Strike au ajuns de asemenea subiecte de discuţii, dar şi natura molcomă a lui Silent Strike şi faptul că e scump la vorbă. Gojira avea totuşi o anecdotă cu el nervos în club Goblin.

De remarcat că în ciuda lungimii uriaşe a podcastului, gazda a ocolit subiecte mondene precum relaţia lui Deliric cu INNA sau chiar şi detalii despre evoluţia brandului PORC. Am aflat şi că Deliric e în pauză acum după al doilea LP cu Silent Strike şi că îşi ia în fiecare vară o lună de călătorii pe glob, de unde îşi trage seva şi unde îi vin ideile. Restul îl aflaţi din acest podcast savuros, al cărui record de durată va fi greu de bătut.