electronica

SAGA Festival 2021 Recenzie: "UNTOLD de Bucureşti" mai aerisit şi plin de empatie

După principiul "when it rains, it pours", după o lungă perioadă de lipsă de concerte şi festivaluri, în weekend-ul 11-12 septembrie 2021 am avut nu unul, nu două, ci trei festivaluri. Pe de o parte am avut legendarul UNTOLD la Cluj-Napoca, început încă de pe 9 septembrie, apoi la Arenele Romane a fost Maximum Rock Festival, în vreme ce la Romaero Băneasa a avut loc SAGA Festival 2021, între 10 şi 12 septembrie. Un festival axat pe muzică electronică, pe un spaţiu uriaş, cu Tiesto ca headliner şi sosind după multe amânări şi în prag de val 4 al pandemiei. Cum a ieşit aflaţi mai jos.

Atmosfera şi organizare

SAGA Festival 2021 trebuia să aibă loc în 2019, a fost amânat de câteva ori până în 2020 şi apoi din cauza pandemiei mutat în vara lui 2021 şi apoi în septembrie. S-a desfăşurat la Romaero Băneasa şi a adus împreună peste 40.000 de iubitori de muzică house şi nu numai. Având în vedere mărimea uriaşă a Romaero Băneasa, cei 40.000 de oameni erau bine dispersaţi şi păreau mult mai puţini. Cozi au fost la top up şi mâncare, dar nu uriaşe, iar cele care au fost mari au fost provocate de neştiinţă. Şi eu am stat 40 de minute la coada la top up, neştiind că nu e doar o singură casă la hangarul cu mâncare.

SAGA a fost criticat în online pentru că a dus la blocarea nordului Capitalei şi nu a fost antifonat deloc, muzica ţinând trează multă lume din Sectorul 1. E un risc oarecum asumat şi impus de faptul că nu prea ai unde să ţii un eveniment de genul în Capitală. Împărţirea în scene a fost inteligentă şi am avut varietate: artiştii mari din zona EDM la scena principală, cea în formă de navă Star Wars, o scenă-hangar Heat cu techno dur, o scenă Switch unde mixau artişti locali şi era cu precădere muzică hip-hop, iar mai în spate o zonă cu house pur şi o scenă GAIA cu muzică tip Nostalgia (N&D, Andre, LA şi alţii), înfiinţată la un soi de parc de distracţii cu maşinuţe.

Accesul la festival se făcea cu test Covid-19 (fie făcut pe loc, fie făcut înainte) sau cu certificat de vaccinare, dar şi cu document ce atestă că a trecut numărul necesar de zile de la vindecarea după infectare.

Existau şi două zone înalte VIP, ca un soi de loje de stadion, plus un avion vopsit cu graffiti unde se ţinea o petrecere claustrofobică cu mult fum şi bas. Un hangar întreg era dedicat pentru zona de food, dar erau şi camionete separate şi multe standuri cu mâncare şi băutură. Puteai să te opreşti la standul Heineken pentru nişte relaxare, era şi o roată panoramică în miniatură şi un alt avion lângă zona VIP pe care îl puteai vizita (fără party înăuntru).

Exista şi un Silent Disco pentru cei care iubesc fenomenul. Designul scenei principale era undeva între pieptul unui robot Transformers, nava Star Wars şi castel întunecat de vampiri când se stingeau luminile. Au fost efecte pirotehnice din plin, jocuri de lumină excelent sincronizate şi am avut şi show cu drone în fiecare seară, proiectând diferite simboluri pe cer. În ultima noapte s-a lăsat şi cu artificii spectaculoase la final.

Ca reproş la organizare aş avea încălecarea muzicii între scene, cea main şi cea Heat de exemplu suprapunându-şi beat-urile, basul. Hangarul cu techno domina de altfel cu basul său mai tot evenimentul. Am şi un uriaş reproş legat de toalete care erau un dezastru total, ca igienizare, miros, surse de apă şi hârtie igienică. Majoritatea acelor toalete ecologice erau preapline încă de vineri.

Mâncare şi băutură

Nu am mai văzut aşa mare varietate la mâncare şi băutura la un festival de multă vreme, poate niciodată. Puteai bea limonadă, gin tonic, vreo 10 cocktailuri pe bază de Red Bull, inclusiv cu pepene roşu şi fructul pasiunii, vodka, bere Heineken, whisky şi multe carbogazoase. Băuturile la sticlă erau date fără capac, pentru a nu se arunca spre festivalieri sau artişti.

La mâncare era iar destul de multă varietate, de la burgeri la pizza de la Jerry's sau Camioneta, la fructele de mare prăjite la Drunken Squid, care dominau prin miros vreo jumătate de festival, dar şi Pulled Pork, pui prăjit, tortilla şi gofre. Era şi îngheţată, dar şi o camionetă cu wurst şi una pentru iubitorii de cafea. Faţă de alte festivaluri toate restaurantele sau truck-urile au stat deschise şi la ore avansate şi au stat binişor cu stocurile.

Doar standul Red Bull a rămas destul de rapid fără ingrediente. Păcat că locurile de stat jos erau limitate, aşa că mai toţi au mâncat în picioare. La 40.000 de oameni, dacă 2000 aveau loc de stat jos simultan era bine. Cocktailurile cu Red Bull erau 25 lei, burgerii ajungeau şi la 45 lei, iar pizza şi wurst erau undeva la 30 de lei. Plata se făcea cu brăţări luate de la intrare şi alimentate la puncte de top up sau online.

Muzica

Pentru că e greu să fii în mai multe locuri simultan, a trebuit să fiu selectiv. Am vrut neapărat să prind DJ Gojira la scena Switch, iar podcasterul meu preferat a făcut show mixând Queen excelent, a pus şi nişte dubstep şi DNB, fiind cam singurul care a abordat aceste genuri ca intenţie, nu ca o coincidenţă. S-a conectat excelent la public şi întreba la fiecare 20 de minute dacă toată lumea e OK.

Amelie Lens a oferit un techno dur, care aproape că punea în pericol integritatea structurală a hangarului. Don Diablo a venit pe mainstage pentru a îşi lansa noul album şi a fost foarte entuziast. Parcă publicul nu s-a conectat complet la vibe-ul său şi a păstrat energia pentru Tiesto. Am înţeles şi că a fost supărat că i s-a tăiat o piesă la final.

Tiesto a avut poate cel mai lung set şi ne-a trecut prin toată discografia sa, de la "The Business" la "Escape Me" şi remixul pentru "Lasting Lover". A avut jocuri complexe de lumini şi multiple efecte pirotehnice şi a sosit după un joc de 5 minute cu dronele şi după o împrăştiere uriaşă de confetti, care a redat energia publicului care petrecuse deja 4-5 ore la festival.

DJ-ul olandez îşi continuă evoluţia, lăsând în urma trance-ul şi intrând până la brâu în cultura EDM. Vorbim despre omul care a creat "Adagio for Strings", "Lethal Industry", "Traffic". "Elements of Life" şi a bifat colaborări cu mari voci feminine. Dacă nu existau show-urile sale Magik şi Elements of Life nu ar fi existat Tomorrowland şi poate nici Saga. Tiesto este sinonim cu muzica trance şi mai nou cu o parte respectabilă din EDM. Tiesto are un sound de arenă şi e ideal pentru concertele de anvergură, ca Saga, nu e făcut pentru a fi ascultat în incinte mici.

Masked Wolf, sosit pentru prima oară în Europa a cântat o piesă în colaborare cu Grasu XXL şi evident ne-a adus hitul "Astronaut In the Ocean", fredonat de toată lumea la unison. Nervo a cântat cu Alexandra Stan piesa "Come Into My World". Antonia şi Avalan au urcat pe scenă principală pentru a cânta imnul SAGA, "Take Me Somewhere

John Newman a ţinut un DJ set incendiar, diferit de ce îl ştiam noi, arătând că ştie şi la platane nu e doar un creator desăvârşit de hituri prietenoase cu radioul.

Vini Vici a adus un vibe ceva mai dur, s-a dus înspre hardcore, provocând lumea să danseze hardstyle, a mixat nişte Queen şi a sunat pur olandez, deşi e un DJ din Israel. Sună ca luat dintr-un video cu Techno Viking, de pe străzile din Amsterdan sau din cluburile din Berlin.

Alan Walker e omul care ne-a pus Skrillex "Bangarang" la scena principală, aprinzând imediat călcâiele adolescenţilor din public. A avut un vibe foarte "techy", cu imaginea sa cu glugă şi mască şi proiecţii tip Matrix pe zona sa de mixaj. A mixat hituri de la Sia şi am auzit şi cele mai de succes track-uri ale sale de pe Spotify, "Sweet Dreams" şi "Faded". Walker a etalat un aer mai emo şi multe voci femine, dar şi extra sintetizatoare faţă de cei dinaintea sa.

Carl Cox, decanul de vârstă al festivalului, la aproape 60 de ani a reuşit să ajungă la aproape 2 ore de party continuu, dacă nu şi mai mult, dovedind de ce e un nume de bază în muzica house. Toţi oamenii din hangarul dedicat techno erau transpiraţi, aerul era înnăbuşitor, locul era energie pură, argint viu. Laserele verzi proiectate în 3D şi etern mişcătoare îţi dădeau senzaţia că eşti într-o imprimantă 3D care "te rescrie".

Concluzii

Pentru un prim festival SAGA a fost o reuşită. E drept că şi ALDA, din spatele său are o experienţă îndelungată cu evenimente de genul The Mission, dar unul de anvergura celui din Bucureşti nu cred că s-a mai făcut până acum sau cel puţin nu unul axat pe muzică electronică cu peste 40.000 oameni. Atunci când ai doar 4 lucruri rele de spus despre festival şi vreo 10 bune cred că îl poţi încadra la evenimente reuşite.

Lucruri rele:

• traficul blocat în Bucureşti
  • zgomotul în întregul Sector 1 din Bucureşti
  • toaletele oribile,cu igiena la pământ
  • suprapunerea sunetului de la scene

Lucruri bune:

• sonorizare excelentă
  • varietate de mâncare şi băutură
  • conexiune bună cu publicul a artiştilor, empatie multă
  • buna organizare a accesului, sistemului de plată, testare, validare cod QR
  • împărţirea festivalului pe sub-genuri de house
  • abundenţa de stocuri la băutură şi mâncare
  • spaţiu aerisit, nu erau gloate omogene de oameni, puteai respira
  • scena spectaculoasă, efecte pirotehnice, lasere, sistem de iluminat stroboscopic fabulos, drone
  • autobuz special pus la dispoziţie pentru transport, gratuit
  • foarte multă pază, foarte puţine cazuri de turbulenţe legate de abuz de băutură, substanţe narcotice sau violenţă

Saga Festival 2022 a fost confirmat pentru luna iunie 2022 şi se poartă deja negocieri cu mari artişti. Va avea loc pe 3, 4, 5 iunie 2022.

Nicu Covaci de la Phoenix a fost la podcastul lui DJ Gojira de la HappyFish

Continuă seria invitaţilor cu nume mare de la podcastul Aproximativ Discuţii al lui DJ Gojira de la Happy Fish. După Adi Despot şi Tataee/ Tata Vlad acum a venit Nicu Covaci, fondator şi lider al trupei Phoenix. A vorbit despre părăsirea României în perioada de tristă amintire, muzica din ziua de azi şi... chemtrails.

Podcast Happy Fish Aproximativ Discutii DJ Gojira Nicu Covaci
Podcast Happy Fish Aproximativ Discutii DJ Gojira Nicu Covaci │ FOTO: Happy Fish

Artistul în vârstă de 74 de ani a discutat despre disputa cu Mircea Baniciu şi banii par să fi fost motivul rupturii dintre ei. A vorbit şi despre colaborarea cu Sergiu Nicolaescu, pentru care a creat o coloană sonoră, fără a primi totuşi credit în genericul filmului "Nemuritorii". Am aflat în detaliiu şi legendara poveste cu plecarea din ţară, ascunzând colegii de trupă în boxe golite pe dinăuntru.

Nicu Covaci a atins şi subiecte precum pandemia, teorii ale conspiraţiei şi chiar chemtrails. Consideră pandemia una orchestrată şi pune propagarea virusului pe seama unor rezervoare cu chimicale montate pe avioane, provocând câteva comentarii negative pe YouTube. Spre final s-a intrat pe făgaşul discuţiei tehnice, despre munca în studio, hertzi, calibrarea instrumentelor şi inginerie de sunet.

S-a vorbit la podcast despre JBL şi Marshall, armonii şi modul în care poţi face muzica să transmită ceva, dincolo de "bumţi bumţi" din topuri cum îl numeşte Nicu Covaci. Artistul consideră capitalismul duşmanul muzicii şi obsesia de a face profit cu investiţie minimă a devenit modul de operare acum. Se declară şi deloc încântat de capitalism şi mai degrabă fan al socialismului nordic.

Difuzarea podcastului vine la o zi distanţă de concertul Phoenix din Club Quantic, cel alături de Bucovina de pe 19 septembrie. La "Aproximativ Discuţii" s-a discutat şi despre proiecte muzicale noi şi piese încă nefinisate de Phoenix şi Nicu Covaci, precum "Marea Ţiganiadă", dar şi dorinţa de a transforma "Imperiul Vampirilor" într-o rock opera, de această dată în limba română şi nu engleză.

Am aflat multe în podcast şi despre pasiunea lui Covaci pentru motociclete Triumph şi pentru viaţa de biker, descoperită de artist în ţările nordice. Aparent se lasă şi cu evenimente speciale în 2022, Nicu Covaci dorind să aniverseze în mod special împlinirea a 60 de ani de existenţa Phoenix, iar DJ Gojira a promis că va da o mână de ajutor.

Tiesto, după show-ul din cadrul Saga Festival 2021: "Iubesc România"

Prima ediție SAGA Festival s-a încheiat în aplauzele publicului, Tiesto declarându-se copleșit de energia primită. Peste 45,000 de oameni, din peste 30 de țări, au participat zilnic la festival.

Saga Festival 2021
Saga Festival 2021 │ FOTO: SAGA Festival

Pornind de la Source, energia a plecat către toate celelalte scene, Heat, Spark, Switch, Silent Disco, Bairam și Secret Stage, și a umplut Romaero de lumină și vibrație, iar festivalierii s-au încărcat cu bună dispoziție, s-au distrat, s-au simțit liberi și au legat noi prietenii.

Tiesto, Clean Bandit, John Newman, Nicky Romero, Sickick, W&W, Vini Vici, Amelie Lens, Deborah De Luca, Maceo Plex, Carl Cox, Meduza, Fisher și Artbat sunt doar câțiva dintre artiștii care au urcat pe scenele SAGA și au încântat publicul cu show-uri speciale.

Nervo a cântat cu Alexandra Stan, iar Masked Wolf cu Grasu XXL

Vineri, în prima zi de festival, Don Diablo și-a lansat noul album, "Forever", pe care festivalierii l-au ascultat în exclusivitate, iar Alan Walker și-a lansat duminică EP-ul "Walker Racing League". Tot duminică, Masked Wolf, venit pentru prima dată în Europa la SAGA, a avut o surpriză pentru fanii lui și a cântat împreună cu unul dintre cei mai iubiți artiști din România, Grasu XXL, iar Nervo au avut-o invitată specială pe Alexandra Stan, care a cântat piesa "Come into my world", lansată recent împreună cu duo-ul DJ australian.

Sâmbătă, John Newman și-a surprins fanii cu un DJ set incendiar, un show complet diferit de cele cu care și-a obișnuit publicul.

Tiesto: "Iubesc România. Este una dintre țările cu cel mai tare public din lume"

Saga Festival 2021

Saga Festival 2021 │ FOTO: Saga Festival

Una dintre surprizele festivalului a fost reprezentată de scena secretă dintr-un avion complet modificat. Artiștii care au urcat pe mainstage au fost extrem de aproape de public și la Secret Stage, unde au avut seturi speciale și s-au distrat împreună cu fanii. Aceștia și-au cunoscut DJii preferați la SAGA și au interacționat cu ei așa cum nu au avut ocazia până acum, prin sesiuni de meet & greet, în care au creat o conexiune unică.

"Iubesc România. Este una dintre țările cu cel mai tare public din lume, mulțimea simte muzica și este o bucurie pentru fiecare artist să fie aici. Faptul că festivalul SAGA a avut loc pe un aeroport mi se pare o idee foarte bună, nu se întâmplă foarte des, este ceva unic", a spus Tiesto.

Show special de drone la Saga Festival 2021

În fiecare seară, festivalierii s-au bucurat de show-uri speciale de drone, între 5 și 7 minute de zboruri deasupra scenei cu animații transformaționale declinate din icosaedru, elementul central SAGA, ce au adus mesaje de iubire pentru fani și faptul că, împreună, #WeAreSaga.

Saga Festival 2022 va avea loc în iunie - "Deja purtăm discuții cu artiștii, avem nume mari pentru anul viitor" (Allan Hardenberg)

Duminică, după trei zile care au conturat perfect startul celui mai mare festival EDM din București, au fost anunțate zilele pentru SAGA 2022 - 3, 4, 5 iunie. Cei care își doresc să fie primii care află noutățile despre cea de-a doua ediție și să cumpere bilete la prețuri speciale se pot înregistra aici.

"Le mulțumim tuturor celor care au plecat în această călătorie alături de noi și care ne-au susținut necondiționat. Suntem fericiți pentru această primă ediție și ne gândim la următoarea, care va avea loc pe 3, 4 și 5 iunie 2022, în București. Așadar, vom începe vara împreună.

Deja purtăm discuții cu artiștii, avem nume mari pentru anul viitor, pe care vom începe să le anunțăm în numai câteva săptămâni. Publicul este cel mai important pentru noi și ne dorim de fiecare dată să-l surprindem cu cele mai interesante proiecte. Tot ce putem spune în momentul acesta este că ne vom reîntâni mai repede decât vă imaginați", a declarat Allan Hardenberg - CEO ALDA.

Trei zile, peste 100 dintre cei mai apreciați artiști internaționali și locali, un public formidabil, design-uri unice și show-uri spectaculoase, așa a fost SAGA - The Take Off Edition.

Tataee a explicat de ce şi-a schimbat numele în Tata Vlad la podcastul lui DJ Gojira

Cel mai nou invitat de la podcastul lui DJ Gojira de la Happy Fish a fost Tataee, parte din trupa B.U.G. Mafia. Artistul a explicat şi schimbarea sa de nume artistic în Tata Vlad, a vorbit despre viaţa în Spania, a oferit anecdote din concerte, dar şi despre meseria de producător.

Podcast DJ Gojira Happyfish Tataee Tata Vlad BUG Mafia
Podcast DJ Gojira Happyfish Tataee Tata Vlad BUG Mafia │ FOTO: Happyfish

După podcastul de 3 ore cu Adi Despot, DJ Gojira a înregistrat aproape 3 ore şi cu membrul de bază al trupei B.U.G. Mafia, Tataee. Cu această ocazie am aflat că schimbarea sa de nume artistic are de-a face cu.... SEO. Aparent Tataee e un site de escorte din Asia şi unul destul de celebru, stricând ranking-ul în Google al proiectelor artistului. Aşa s-a născut Tata Vlad şi particula "Tata" nu e o coincidenţă, muzicianul având 4 copii şi gândindu-se la al cincilea.

Tata Vlad susţine că B.U.G. Mafia e una dintre cele mai scumpe trupe din România, ca onorariu de concert şi am aflat şi că din acest motiv a renunţat să mai cânte la baluri. A oferit totuşi prin concurs o reprezentaţie gratuită la un liceu la un moment dat. S-a discutat despre meseria de producător, pe care se axează Tataee acum, dar şi despre prima iteraţie a carierei lui Dr. Dre, care se dusese într-o zonă disco ciudată, conform lui DJ Gojira.

Am aflat şi că Tataee se consumă foarte mult la concerte, stoarce 2 tricouri de sudoare şi slăbeşte 2 kilograme. S-a adus în discuţie şi scandalul cu La Familia, dar muzicianul a preferat să nu abordeze tema şi să lase totul la "securea îngropată". Cât despre noul album, el e departe şi în acelaşi timp... se pregăteşte ceva. A fost şi un moment de mister, când am aflat că Tataee era aproape să semneze cu un post TV mare pentru a face o emisiune cunoscută.

A fost abordat şi subiectul drogurilor, iar Tata Vlad pare convins că în câţiva ani UE va legaliza marijuana şi că asta va ajunge şi la noi. Muzicianul are şi câteva afaceri secundare şi investiţii, în special în crypto şi acţiuni. Restul detaliilor le aflaţi din podcast, unde veţi descoperi o figură marcantă a anilor '90 şi începutul de ani 2000 în muzică românească, devenit un bărbat şugubăţ de vârstă mijlocie şi care nu e absolut deloc superficial şi spune lucrurilor pe nume.

<< sept. 2021 >>
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12