Apocalyptica la Arenele Romane: de la zei Symphonic Metal la un cover band grăbit

Apocalyptica a sosit la fix pentru Halloween 2019 în ţara noastră şi printr-un miracol ne-a scutit de glume cu Dracula şi vampiri. Au adus din nou show-ul "Apocalyptica Plays Metallica by 4 Cellos", de această dată la Arenele Romane, într-un cort înghesuit în care mirosea a pâine caldă. De această dată nu am mai resimţit magia din 2017 de la Sala Palatului şi aflaţi de ce în articol.

Apocalyptica în concert la Arenele Romane pe 29 octombrie 2019
Apocalyptica în concert la Arenele Romane pe 29 octombrie 2019 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Este a treia oară când văd Apocalyptica în concert în România şi am considerat-o drept o oportunitate de a duce un prieten fan Metallica, care a ratat concertul din vară, pentru a se consola. Personal am dorit să retrăiesc emoţiile din 2017, de la Sala Palatului, când mi s-a părut un concert genial al finlandezilor. Am venit strict pentru "Unforgiven" şi "Fade to Black", bifate în ultimele concerte ale trupei din acest turneu (conform Setlist.fm).

Prima oară când am văzut Apocalyptica în concert a fost în 2012, la Arenele Romane, în cea mai rece noapte de mai pe care mi-o amintesc. Era în vogă Master Chef la PRO TV şi un concurent rocker cu creastă de acolo a stat pe lângă mine. Trupa finlandeză venise cu piesele proprii şi discul "7th Symphony" era în vogă. A fost o seară plină de emoţie şi trăiri intense şi am avut parte şi de un element vocal, solistul Tipe Johnson.

În 2017 a fost doar o reprezentaţie instrumentală, ajutată mult de acustica de la Sala Palatului şi de vibe-ul serii. Unul dintre artişti avea piciorul în ghips, lucru care a stârnit ceva glume şi motiv de monolog al trupei spre public. Am ajuns şi în 2019 şi mă gândeam la "more of the same". De fapt s-a micşorat mult anvergura locului, a fost pe bază de cort încălzit şi... încălzit prea mult aş spune.

A fost ceva înghesuială, dar puteai naviga printre oameni totuşi, nu ca la Disturbed. Am fost frapat şi că nu puteai cere energizant Red Bull pe jetoane, ci îţi era oferit doar în combinaţie cu whiskey sau vodka. Nu prea am fost mare fan al modului în care au fost amplasaţi muzicienii. Au avut cu ei acele panouri pe care pare că umbrele lor cântă la violoncel, dar artiştii erau pur şi simplu prea jos faţă de nivelul privirii publicului.

E ca şi cum erau "scufundaţi" şi din spate nu vedeai nimic. De fapt din spate mai vedeai ceva, dar pe la mijloc şi chiar spre faţa aproape de Golden Circle le vedeai doar capetele. Fericiţi cei înalţi, de peste 1.86!

Concertul a inclus două acte, iar în primul am ascultat piese clasice Metallica, în varianta cover Apocalyptica, în vreme ce în partea a doua a apărut şi un toboşar pentru a adăuga ceva percuţie experienţei. Totul a început cu un "Enter Sandman", care a sunat foarte golaş şi minimalist şi parcă... timid şi fără volum. "Master of Puppets" a avut apoi ceva zvâc şi am auzit lumea fredonând abitir, nervos.

"The Unforgiven" a fost un moment de virtuozitate şi ceva emoţie, dar... parcă tot lipsea ceva faţă de 2017. Am ascultat şi "Wheverever I May Roam" şi am avut toată seara senzaţia unei trupe de coveruri, o trupă mută, pe care doar publicul o mai ajuta cu versuri îngânate uneori. Mi s-a părut şi că mai toate piesele au fost cântate pe scurt, grăbite şi sărind peste solo-uri.

Momentul pentru care am venit la concert a fost primul după pauză, când a început "Fade to Black". Bine zicea cineva că atunci când asculţi această piesă în interpretarea Apocalyptica îţi dai seama ce mari artişti sunt cei de la Metallica. Altcineva spunea că "intro-ul ar putea fi lejer introdus în orice simfonie din orice secol şi nu s-ar face de râs". Complet adevărat.

Am văzut şi un nou membru al trupei, cu ochelarii de soare şi modestia actorului din serialul "Daredevil" de pe Netflix şi am tot auzit cum liderul trupei, Eiccca Toppinen se tot declara gripat. Nu la modul "metal, yeah!, sunt răcit, provoc moartea la duel" ci "bebe are buba, pupă să treacă", cu inevitabila caterincă între membrii formaţiei. Lucrurile au crescut puţin în BPM odată cu "For Whom the Bell Tolls" şi "Fight Fire With Fire", apoi clasicul "Orion", considerat de unii cea mai bună piesă Metallica (super discutabil ştiu) s-a auzit din violoncele şi tobe şi din rărunchii tuturor.

A fost şi ceva monolog pe tema faptului că Apocalyptica a cântat "Escape", o piesă pe care nici măcar Metallica nu prea o cântă şi lumea nu prea o ştie. De fapt nici Apocalyptica nu o cântă şi am înţeles că ar fi primul cover pe care l-au făcut vreodată finlandezii. Seara s-a încheiat cu o explozie de arcuşuri lovite şi glisate frenetic peste corzile violoncelelor, pe piesele "Battery" şi "Seek & Destroy".

Ultima a avut şi un moment funky cu un medley de AC/DC. Nu se putea fără bis, unde publicul a primit cele mai mari hituri Metallica, "Nothing Else Matters" şi "One". Chiar eram curios să văd cum le iese solo-ul de la "One" şi nu am fost prea impresionat. Mulţimea a părut totuşi că apreciază ocazia de a asculta Metallica în această formă simfonică. Din păcate concertul ca experienţa artistică nu a avut o latură înălţătoare şi care să umezească ochi, să patrundă suflete.

Cumva la ultimele 2 concerte Apocalyptica aveai momente când te cuprindea o emoţie aparte. Acum i-am simţit pe artişti grăbiţi, cu gândul în altă parte, obosiţi de turneu poate, fără a pune chiar tot sufletul în reprezentaţie. A fost ca un cover band într-o seară de miercuri, care trebuie să "îşi facă datoria". Au rămas de o virtuozitate impecabilă, au atins toate notele bine, dar muzica nu e producţie robotică pe linia de asamblat maşini.

Ai floricele, improvizaţii, surprize, contribuţii proprii şi giumbuşlucuri. Şi repet, amplasarea pe scenă a trupei nu a fost cea mai fericită. Să fi fost răceala lui Eicca... că a noastră nu, publicul fiind destul de cald. Toată tărăşenia a durat cam o oră şi 40 de minute, dar a trecut destul de rapid, piesele fiind scurte şi grăbite.

Iată setlist-ul concertului Apocalyptica de la Bucureşti:

1. Enter Sandman
  2. Master of Puppets
  3. Harvester of Sorrow
  4. The Unforgiven
  5. Sad But True
  6. Creeping Death
  7. Wherever I May Roam

Pauză

1. Fade to Black
  2. For Whom the Bell Tolls
  3. Fight Fire With Fire
  4. Orion
  5. Escape
  6. Battery
  7. Seek & Destroy

1. Nothing Else Matters
  2. One

Apocalyptica şi solistul Papa Roach prezintă piesa "White Room" - AUDIO

Numele Papa Roach s-a aflat pe buzele multor bucureşteni în aceste zile, pentru că ne-am amintit de ultimul mare concert dinainte de pandemie, cel Papa Roach de pe 3 martie 2020, de la Arenele Romane. Acum Papa Roach revine în atenţie, prin colaborarea solistului Jacoby Shaddix cu Apocalyptica pe piesa nouă "White Room". O puteţi asculta în articol.

Coperta single Apocalyptica Jacoby Shaddix White Room
Coperta single Apocalyptica Jacoby Shaddix White Room │ FOTO: Apocalyptica

Apocalyptica a colaborat cu unele dintre cele mai mari nume din rock, de la solista Guano Apes (Sandra Nasic) la Corey Taylor, Gavin Rosdale, Till Lindemann sau Adam Gontier de la Three Days Grace. Acum i-a venit rândul lui Jacoby Shaddix, solistul trupei Papa Roach, care apare pe coverul nou "White Room". Originalul este o piesă a formaţiei Cream cu mult swag şi vibe de Tarantino. Acesta este un single de sine stătător, separat de ultimele albume Apocalyptica sau Papa Roach. Noul track a fost produs de către Howard Benson la West Valley Recording Studios în California şi mixat de Chris Lorde-Alge.

"White Room" este primul single lansat de Apocalyptica de la lansarea albumului instrumental "Cell-0" din ianuarie 2020. Acela a fost primul disc complet instrumental din ultimii 17 ani pentru trupă finlandeză. Grupul a mai avut o premieră în 2015, când pe albumul "Shadowmaker" a folosit doar un singur solist, fostul chitarist Scars on Broadway, Franky Perez. Apocalyptica a ajuns la 10 albume de studio şi ne-a vizitat în 2017 la Sala Palatului, pentru o serie de coveruri Metallica, dar şi în 2019 la Arenele Romane, o oprire în cadrul unui turneu aniversar care nu a mai sunat atât de bine.

Dacă totul merge bine cu combaterea pandemiei, Apocalyptica va concerta de 2 ori în România în 2021, Pe 4 octombrie 2021 la Cluj-Napoca la Form Space, în vreme ce pe 5 octombrie îi vedem la Bucureşti, la Arenele Romane. În 2020 grupul nordic a lansat colaboraea cu Lzzy Hale "Talk to Me", dar şi cea cu Joakim Broden "Live Or Die".

Între timp Papa Roach a profitat de perioada fără concerte pentru a relansa piese vechi. Spre exemplu "Last Resort" a devenit "Last Resort Reloaded", alături de senzaţia TikTok Jeris Johnson. Muzicienii au lansat în 2020 şi piesa "Feel Like Home", cu filmări din izolare ale familiei solistului Jacoby şi alte celorlalţi artişti.

Apocalyptica revine în România cu două concerte în octombrie 2021, la Bucureşti şi Cluj-Napoca

Vestea zilei în peisajul muzical autohton este faptul că trupa Apocalyptica a anunţat două concerte organizate în România în toamna anului 2021. Trupa finlandeză revine pe plaiuri mioritice pe 4 şi 5 octombrie. Va cânta la Cluj-Napoca şi Bucureşti (open air), iar biletele se pun în vânzare vineri pe 29 ianuarie. Avem detalii în articol.

Poster concert Apocalyptica Bucuresti Cluj-Napoca 2021
Poster concert Apocalyptica Bucuresti Cluj-Napoca 2021 │ FOTO: Apocalyptica

Apocalyptica ajunge în România din nou, la 2 ani de la concertul de la Arenele Romane. De această dată va poposi la Cluj-Napoca pe 4 octombrie la Form Space şi la Bucureşti pe 5 octombrie, pentru o reprezentaţie open air (tot la Arenele Romane). Biletele se pun în vânzare de vineri, 29 ianuarie şi primele 200 vor avea un preţ special. Concertul face parte din "The Cell-0 Tour", care promovează albumul "Cell-0", lansat de formaţie în 2020. Acel LP combina muzica de violoncel, cu symphonic metal şi metal progresiv chiar.

Este al nouălea album de studio al nordicilor şi este primul LP complet instrumental de la "Reflections" din 2003. Materialul a fost înregistrat după un turneu îndelungat al formaţiei, pentru a sărbători 20 de ani de la lansarea albumului de debut "Plays Metallica by Four Cellos". Piesele celebre ale acestui disc s-au auzit şi la Bucureşti în toamna lui 2019. "Cell-0" are 9 piese şi se învârte în jurul unui concept numit "particula lui Dumnezeu". Videoclipurile şi artwork-ul abordează teme ecologiste, politice, sociale şi prezintă riscul de autodistrugere pe care îl are omenirea.

În august 2020 trupa a lansat piesa şi videoclipul "Talk to Me", o colaborare cu Lzzy Hale separată de cel mai nou disc. Încă o colaborare, de această dată cu solistul Sabaton a apărut în martie 2021, pe piesa "Live or Die". Alte single-uri lansate în 2019 sunt "En Route to Mayhem" şi "Into Eternity". Pe parcursul anilor finlandezii au avut piese alături de cele mai mari nume din rock, de la Corey Taylor la Cristina Scabbia şi Till Lindemann. Cel mai recent release a inclus şi o colaborare cu Troy Donockley, multi instrumentalistul din Nightwish.

Apocalyptica este activă din 1993 şi îi are în componenţă pe violonceliştii Eicca Toppinen, Paavo Lötjönen şi Perttu Kivilaakso, alături de toboşarul jazz Mikko Siren. Pe lângă reprezentaţia de la Arenele Romane din 2019, care nu a impresionat prea mult, am avut parte de un concert memorabil la Sala Palatului în 2017.