blues, world music, rock

Croazieră pe oceane de sunete cu Mark Knopfler - FOTO

Recenzia concertului Mark Knopfler de la Sala Palatului de pe 25 aprilie 2013. Impresii, setlist si galerie de poze de la spectacol.

Mark Knopfler in concert la Sala Palatului pe 25 aprilie 2013 │ FOTO: Alex Chelba

Mark Knopfler a trecut prin București în turneul de promovare a celui de-al șaptelea disc solo – “Privateering”. Fanii săi, inevitabil ascultători de Dire Straits, au primit deopotrivă noutăți din 2012, cât și hituri ca “Brothers in Arms”, “Sultans of Swing”, “Romeo and Juliet”. Concertul anunțat de Emagic în septembrie anul trecut devenise sold-out încă din ianuarie. Pe 25 aprilie, 4000 de oameni au trăit magia muzicii pe acordurile inconfundabile ale chitarei lui Knopfler, cu arome celtice, blues nostalgic și folk-rock.

Mark Knopfler in concert la Sala Palatului pe 25 aprilie 2013

Aglomerația se formase în fața Sălii Palatului cu mult timp înaintea deschiderii porților, desfășurare de oameni cât se poate de firească cunoscut fiind interesul pentru premieră. Totuși, sala s-a umplut anevoios, de parcă nimeni nu voia să lase vreo țigară sau discuție neterminată, iar asta a contribuit la o ușoară întârziere. Chiar dacă era la prima sa vizită în România, Knopfler părea să cunoască importanța sfertului academic la români.

Așteptarea a fost însă prilej de observație. Scena pregătită ieșea în evidență prin încărcătura de instrumente și amplificare, prin aranjamentul atent, curat, bine distribuit. Ordinea aceasta avea să fie în spiritul întregului concert. În sală erau instalate două pupitre de control în părțile laterale (probabil unul responsabil de înregistrarea cântării). Ca o paranteză, la intrare, un flyer îți propunea să plătești 30 de euro pentru un stick USB de 4GB sub formă de chitară, pe care primeai concertul în format audio. Dacă prețul stick-ului era comentat din 3 în 3 metri, standurile cu tricouri și albume erau luate cu asalt. Revenind la sala fix dinaintea show-ului, toate locurile păreau toate ocupate, lojile fiind pline și ele. Spectatorii prezenți duceau media de vârstă spre 35. Ei și-au chemat vocea/chitara mult așteptată prin ropote de aplauze. Ca orice artist ce se respectă, Mark Knopfler a intrat pe scenă după o introducere de gală. Un crainic îmbrăcat în steagul britanic a asigurat publicul că se afla fix la concertul pentru care își rezervase ziua de 25 aprilie 2013. A fost de altfel și singura prezentare din întreaga seară.

Mă bucur să fiu în acest loc minunat, în sfârșit!” a declarat scoțianul Mark Knopfler (63 de ani) în deschiderea unui concert de aproape 2 ore. Au fost printre puținele cuvinte adresate spectatorilor, restul fiind doar muzică. Și nu s-a zgârcit deloc… S-a dedicat interpretării impecabile alături de cei 7 instrumentiști, ajungând în mod individual la fiecare spectator. Interacțiunea cu sala a fost așadar doar prin muzică, Mark Knopfler nefiind genul de star care să exploateze psihoza unui live mult așteptat, rămânând doar un muzician. Corectitudinea interpretării a lăsat totuși loc unei senzații de răceală, ca și cum pe scenă niște mercenari bine antrenați în ale coardelor-clapelor-tobelor s-au întrecut într-o arenă doar a lor. Colegii lui Mark Knopfler au fost: Guy Fletcher (clape, chitară, backing vocal), Richard Bennett (chitară), Glenn Worf (chitară bas), Ian Thomas (tobe), Jim Cox (pian, acordeon), John McCusker (vioară, fluier) și Michael McGoldrick (flaut, fluier)

Strict pe sunet, direct la suflet

Concertul a început cu “What It Is”, o compoziție proprie din 2000 apărută pe discul solo “Sailing to Philadelphia”. Publicul și-a dat imediat seama ce se întâmplă (“That's what it is / It's what it is now”), tonul inconfundabil de chitară dând impresia unui fan că audiția lui Knopfler era reluată după un soi de pauză. Maestrul a continuat cu “Corned Beef City”, o piesă ritmată din 2011, prezentă pe discul “Privateering” lansat în septembrie 2012. Atunci a fost momentul, când Knopfler ne-a întrebat dacă suntem în regulă. Răspunsul sălii i-a fost suficient să continue fără nicio oprire.

Atmosfera a fost controlată cu o multitudine de instrumente: chitară, vioară, bas, contrabas, tobe, pian, clape, cimpoi, bazooka, acordeon samd. Corzile se schimbau după cerințele pieselor, iar instrumentiștii au ieșit în evidență lejer. După “Privateering”, a urmat tot un sound celtic, “Father And Son” ce a introdus și cimpoiul în scenă. Iubitorii de rock și muzică celtică și-au primit doza recomandată. Aplauze. “I Used to Could” a fost o altă melodie bine primită de pe discul “Privateering”, ce ne-a adus un duet între pian și contrabas. “Romeo and Juliet” a fost primul hit al serii. Piesa de pe albumul Dire Straits din 1980 - “Making Movies” - a incitat la noi aplauze frenetice, de jos până în înaltul sălii.

A fost primul moment când se impunea o prezentare, un dialog cu spectatorii, o tradițională trecere în revistă a echipei. Erai într-o croazieră într-un ocean al sunetelor și voiai să auzi căpitanul. Rigoarea interpretării și jocul de lumini au continuat pe “Sultans of Swing”, cea mai veche piesă Dire Straits din setlistul de la Sala Palatului. Trupa lui Knopfler încânta de aproape o oră. Instrumentele se activau parcă de unele singure, sunetele se întreceau spre urechile tale, basul și chitarele întrecându-se pe “Marbletown”. Te îndemnau să ții ritmul din picior, iar capul ți se balansa precum al unui cățel de mașină.

Sunetul a fost excelent, cum rareori găsești la Sala Palatului. Din capătul sălii, ți-ai fi putut dori doar un nivel sonor puțin mai ridicat, care să acopere diversele trăiri individuale descătușate ici-colo. Trebuie menționat că luminile au fost și ele la înălțime, participând la atmosferă. După “Telegraph Road”, sala l-a chemat la bis, iar Mark Knopfler a încheiat seara prietenește cu încă un hit - “Brothers in Arms”. De pe același album din 1985, a lipsit din păcate “Money for nothing”, un cântec scris împreună cu Sting. “Calling Elvis”, “Walk of Life” și “Ticket to Heaven” au fost alte absențe notabile. Poată că artistul a vrut să lase loc de întoarcere :)

Concertul Mark Knopfler din 25 aprilie 2013 a fost organizat de Emagic, promoterul anului în România, potrivit On Air Music Awards.

SETLIST Mark Knopfler, București, 25 aprilie

• What It Is (Sailing to Philadelphia - 2000)