Urmărește-ne în Social Media

Industria muzicala

Marius Moga: "Evit să lucrez la o piesă care este destinată unui număr limitat de oameni, ca și cum sunt eu un eclectic elitist"

Marius Moga a făcut analiză pe hit în podcastul "Aproximativ discuții", al lui Gojira. Din perspectiva producătorului, e mai greu să faci muzică comercială decât de nișă, argumentându-și părerea răspicat, cu riscul de a-și supăra colegii din underground.

Publicat

pe

Marius Moga la podcastul lui Gojira
Marius Moga la podcastul lui Gojira │ FOTO: Captură YouTube

Marius Moga a adus în discuție un subiect arzător al industriei muzicale, respectiv segmentul adeseori blamat al hiturilor. Cum apare un hit și de ce ne place sau nu ne place o piesă care atinge un nivel ridicat de popularitate? Vorbind din perspectiva unui producător pop comercial, cu multe piese Number One în tolba sa, Marius e de părere că hitul trebuie să aibă o anume structură și, mai ales, un anume echilibru.

"Mozart a zis-o cel mai bine: cea mai importantă treabă din muzică e pauza. Adică eu, când stau pe idei, este ca să văd dacă nu cumva sunt prea multe idei bune într-o piesă. (...) Nu poți să ai o strofă genială și un pre-refren genial și un refren genial. Omul are nevoie de o ierarhie", i-a explicat Marius lui Gojira

Marius Moga: "Societatea te împinge să faci hitul ăla, nu ai venit tu din munți cu el"

Dincolo de acest aspect, este important și ca versurile să atingă un subiect de impact, ce stă pe buzele tuturor.

"Mai e o treabă adevărată în songwriting și anume că tu trebuie să spui ceva ce este super evident în societate, dar nimeni n-a zis-o. Tu nu trebuie să zici ceva ce nu s-a mai zis sau nimeni nu se gândea la treaba aia. Trebuie să observi ceva ce parcă ar zice-o oamenii cumva mai eficient, decât să te țină de vorbă 10 minute, să-ți explice o treabă, și tu ai găsit cum s-o zici într-o frază. Societatea te împinge să faci hitul ăla, nu ai venit tu din munți cu el."

Marius Moga: "Când faci o piesă să prindă la toată lumea, este cel mai greu lucru din lume"

"Vrei să transmiți cu orice preț optimismul?", l-a întrebat direct Gojira, pornind de la câteva hituri de-ale lui Moga ce au, vădit, un mesaj optimist.

"Nu, nici măcar nu e despre optimism, sau depresie, sau despre melancolie. E despre a fi sigur că nu vorbești numai unor oameni care-ți plac ție. Evit să lucrez la o piesă sau la o creație care este destinată unui număr limitat de oameni, ca și cum sunt eu un eclectic elitist și o fac doar pentru oamenii ăia.

Dacă faci o creație bună, ar trebui să prindă și la unul care n-a făcut o oră de nimic în viața lui, și la unul care e doxă de educație, și la unul care e plin de bani, și la unul care n-are niciun ban în buzunar, și la unul care are toată dragostea din lume, și la unul care n-a avut-o niciodată.

E un principiu pe care nu poți să-l ignori, și anume că, dacă scoatem brand-urile de pe noi, hainele, mașinile, unde locuim, în sectorul 1 sau acolo, și ne pui pe toți în rând, not much of a difference (nu e mare diferență). We all feel the same (cu toții simțim la fel). Suntem toți la fel de plini de frici, de complexe. Nici măcar nu-s ale noastre - sunt de la părinți, de la bunici, de la profesori, toți ne încărcăm cu lucruri în viață. Și când faci o piesă să prindă la toată lumea, este cel mai greu lucru din lume."

Marius Moga: "Nu prea poți să pui degetul pe muzică, să zici că o faci pentru un grup. Aia-i lene. Mi se pare lene s-o faci pentru un singur grup social"

Riscând să atragă criticile colegilor din underground, Marius a concluzionat că a fi producător și a face muzică pentru un singur segment de public este o dovadă de lene.

"Eu am auzit de multe ori: <<A, da, Moga, care face muzică comercială>>. Am o surpriză pentru producătorii care nu fac muzică comercială: it's harder than anything else (e mai greu decât orice altceva). Este mai greu să faci muzică să prindă la toate demograficele decât să cunoști un demografic foarte bine și să fie foarte ușor să le dai ce știi că le place.

Mergi cu ei la party-uri, vezi ce se ascultă, faci exact chestia aia. <<A, tu ai făcut asta? E exact ca aia, ce ascultăm noi. Super, ești genial!>>. Du-te și arată același lucru la alt demografic și-o să zică: <<Ce?>>. (..) Nu prea poți să pui degetul pe muzică, să zici că o faci pentru un grup. Aia-i lene. Mi se pare lene s-o faci pentru un singur grup social. E chiar lene, până la urmă.

Petreci mult mai puține ore pe piesa aia, nu-ți dai interesul așa de mult, pentru că știi că dacă ai bifat un pic de tech house cu un pic de shaker din aia, gata, i-ai nimerit pe ăia. Cum faci să prindă și la fanii Villa-Lobos (compozitorul brazilian) și la ceilalți?"

În cadrul acestui podcast de două ore, Marius și Gojira discută și despre plecarea lui Moga în LA, acuzații de plagiat, sindromul impostorului, concursuri de talente și colaborări cu artiști din România, dar și din afara țării. Întreaga discuție poate fi urmărită/ascultată integral mai jos.

VIDEO: Marius Moga la podcastul lui Gojira

Comentează

Trending