Urmărește-ne în Social Media

rock

Teodora Moroșanu (Rockabella): "Să vezi cum un alt artist se scufundă în muzica ta (...) e tulburător și incredibil de frumos"

Teodora Moroșanu s-a îndrăgostit iremediabil de muzică tocmai din copilărie. Nu avea mai mult de șase sau șapte ani când compunea primele acorduri pe chitara tatălui său. Ani buni mai târziu avea să pună bazele trupei Rockabella, în care activează în prezent ca vocalistă. Formația are deja un album pe piață și un single proaspăt lansat în colaborare cu Doru Trăscău de la The Mono Jacks. În interviul pe care ni l-a acordat, Teodora ne povestește mai multe despre acest material, precum și despre bucătăria internă a procesului de creație.

Publicat

pe

Teodora Moroșanu (Rockabella)
Teodora Moroșanu (Rockabella) │ FOTO: Iustin Surpanelu

Raluca: Primul cuvânt / prima frază care îți vine în minte atunci când asculți Rockabella.

Teodora: "Aici cred că se mai putea lucra...". Mie asta îmi vine în minte, dar eu sunt mega biased. Eu aud cuvintele pe care le scriu, notele cântate, unde intră toba și cum sună tonul de chitară. Deci când ascult, ascult critic. Dar dacă ai întreba pe altcineva, mi-aș dori să răspundă cum simte că se creează o punte între noi, un pod al momentelor trăite cu putere prin care ne regăsim, umani și vulnerabili și incredibil de curajoși. Cu toate nebuniile noastre și momentele de slăbiciune din care explodăm din când în când.

Raluca: Atunci când compui, ce se aștern întâi în gând: cuvintele sau notele muzicale?

Teodora: În realitate, totul înainte de a lua chitara în mână sau de a pune primul vers pe hârtie. Începe cu o idee, o imagine văzută undeva sau o emoție de moment. De acolo, se dezvoltă o temă, un subiect poate chiar un mic scenariu, scris în pasaje informe în folderul de notițe. Se întâmplă să mă lupt cu o idee zile sau săptămâni întregi până să fiu gata s-o transform în cântec. Când totuși vine momentul să mă apuc de compus, am grijă ca fiecare element al cântecului să exprime starea ideii mele. Armonia, ritmul, melodia și versurile se clădesc cumva legate, iterativ, fiecare acord, notă sau cuvânt alese cu grijă, astfel încât să nu trădeze prozodia și să transmită emoția.

"Am fugit fericită la tata să îi arăt că am compus un cântec"

Raluca: Când ti-ai dat seama că vrei să faci muzică și cine ți-a ascultat prima piesă neterminată?

Teodora: Eram foarte mică atunci când mi-am dat seama că vreau să fac muzică, probabil șase sau șapte ani. După lungi insistențe, tatăl meu a fost de acord să îmi dea chitara lui să mă "joc" cu ea și chiar mi-a arătat două acorduri (La minor și Mi minor). Eu am fugit la mine în cameră, unde am exersat mișcarea de la un acord la celălalt până când mi s-a aprins în minte o melodie. Am fugit fericită la tata să îi arăt că am compus un cântec, deși nu era mai mult decât două acorduri, trei note și vreo patru cuvinte. Deci, tata e persoana care a ascultat prima mea piesă.

"Armonia, linia melodică și versurile trebuie să transmită aceeași emoție fundamentală"

Raluca: Cum îți dai seama dacă o piesă e terminată?

Teodora: Știu că e un clișeu să zic asta, dar o piesă nu e cu adevărat niciodată terminată. Mereu se găsește ceva care poate fi rafinat, corectat, ajustat.

Totuși, îmi dau seama că o piesă e gata de arătat lumii atunci când simt că fiecare element spune aceeași poveste. Armonia, linia melodică și versurile trebuie să transmită aceeași emoție fundamentală, chiar dacă ele deviază ușor de la drum, pentru a da culoare și contrast. Atunci când simt că piesa curge natural de la început până la sfarșit, și că nicio parte nu e acolo doar de dragul de a o face mai interesantă sau complexă, ci pentru că are un rol în a duce povestea mai departe, atunci știu că e gata de dat mai departe.

Raluca: Cum au decurs înregistrările piesei și ale videoclipului "Steagul Alb"? Ai plănuit de la bun început o colaborare cu Doru Trăscău?

Teodora: Am știut de la bun început că "Steagul Alb" are nevoie de două personaje. O singură voce nu ar fi reflectat suficient de clar diferențele dintre cei doi și distanța imposibilă la care se află unul de celălalt. Am compus partea mea știind că va fi completată de un personaj puternic, impulsiv, a cărui voce te oprește în loc.

Nu am știut din start că va fi Doru, dar mai târziu am înțeles că nici nu putea fi altcineva.

Rockabella - Steagul Alb feat. Doru Trăscău (Screenshot)

Rockabella - Steagul Alb feat. Doru Trăscău (Screenshot videoclip)

La sfârșitul anului trecut, i-am trimis piesa - neterminată, versurile pentru partea lui și o descriere a personajului. Pe 4 ianuarie eram în studio.

Până nu a intrat în camera de înregistrat, și-a luat chitara și a început să cânte, nu am știut ce va ieși sau dacă va ieși ce ne dorim. După primele versuri am știut că avem ceva special. S-a conectat imediat cu personajul, a știut să dozeze perfect energia și agresivitatea, și a ieșit o interpretare reală și puternică pentru care îi suntem foarte recunoscători.

Raluca: În versurile piesei "Steagul Alb" este descrisă o situație de conflict, în care "cuvintele sunt arme, iar tăcerea e câmpul de luptă". Poate fi tăcerea mai dureroasă decât cuvintele?

Teodora: Atunci când tăcerea ascunde frustrare, neliniște și distanță, poate fi extrem de dureroasă și apăsătoare. Uneori, de frica schimbării pe care o impune confruntarea directă, alegem să îngropăm conflictul sub pătura auto-victimizării sau incriminării celuilalt.

În paralel, asaltul cuvintelor e un chin pentru o persoană introvertită, a cărei zonă de confort e tăcerea. În cântec este aprinsă lumina asupra acestui tip de incompatibilitate, în care cei doi protagoniști, în absența unui limbaj comun, ajung să nască avataruri, alter-ego-uri, care prin mișcare și expresie non-verbală îi forțează să se vadă cu adevărat și să confrunte schimbarea din relația lor.

"Am avut norocul fantastic de a putea primi feedback legat de acest album ("Clarobscur") de la artiști români pe care îi admir enorm"

Raluca: În luna februarie (2019) a apărut albumul "Clarobscur". Dacă ai putea obține un feedback din partea unui artist pe care îl admiri, opinia cui ți-ai dori să o afli?

Teodora: Am avut norocul fantastic de a putea primi feedback legat de acest album de la artiști români pe care îi admir enorm, Doru Trăscău, Dan Byron, cărora le mulțumesc.

Dar dacă aș avea ocazia să dau cuiva acest album și să îi cer părerea - așa, în mod absolut ireal - ar fi lui Florence Welch. Și aș întreba-o doar dacă mă crede.

Raluca: Ce piesă de pe albumul "Clarobscur" ai recomanda cuiva care nu a ascultat până acum Rockabella?

Teodora: O să-mi permit să le recomand două piese: "Naufragiat", după care "Steagul Alb". În această ordine.

Raluca: Care a fost cel mai fericit moment de când activezi în formula Rockabella?

Teodora: Momentul cel mai fericit, probabil de când fac muzică, nu doar în Rockabella, a fost clipa în care i-am văzut pentru prima oară pe Alexandra și Denis dansând pe "Steagul Alb".

Repetam pentru filmarea videoclipului - un clip la care am muncit din greu multe luni de zile, iar realizarea lui a fost acea aliniere perfectă a planetelor exact în ultimul moment.

După secunde întregi de nemișcare și tensiune pe acordurile piesei, Alexandra și Denis au început să danseze, conturând în aer întreaga poveste a cântecului și cumva, întreaga luptă pentru acest moment în care ideea prinde viață.

Să vezi cum un alt artist se scufundă în muzica ta, și din ea crează artă nouă, emoție nouă, e tulburător și incredibil de frumos. Le mulțumesc din inimă pentru acel moment.

Raluca: Primul cuvânt care îți vine în minte atunci când spui Teodora Moroșanu.

Teodora: Rockabella

Rockabella îmbină influențe art-rock, alternative și indie-pop cu inserții de neașteptat. Dar cel mai mult îmbină trăiri. Acele secunde în care te oprești și nu înțelegi ce se întâmplă cu tine. Acel punct de liniște care se dizolvă în melodie, armonie și ritm. Fiecare cântec aprinde lumina asupra unei clipe trăite cu putere și o îmbracă în povestea infinită de dinaintea și din urma ei.

Din componența trupei fac parte Teodora Moroșanu - voce, Andrei Ilie - tobe, Bogdan Diaconeasa - bass și Ștefan Mustață - chitară.

Rockabella

Rockabella │ FOTO: FOTO & FILM 365

Comentează

pop, rock

Teodora Moroșanu (Rockabella): "Suntem acum într-o etapă în care vrem să venim cât mai aproape de fanii noștri și să vorbim aceeași limbă"

Rockabella vine în atenția ascultătorilor cu o nouă compoziție muzicală ce abordează o tematică complexă. Intitulată "Scut și Armă", piesa vorbește despre explorarea puterii feminine, cu toate fațetele sale. Despre această melodie, dar și despre videoclipul care o va acompania am stat de vorbă cu Teodora Moroșanu, solista trupei.

Publicat

pe

Teodora Moroșanu (Rockabella)
Teodora Moroșanu (Rockabella) │ FOTO: Anemona Petrică www.facebook.com

"Scut și Armă" expune ascultătorilor un caleidoscop de stări și experiențe resimțite parcă mai intens de colectivul feminin. Vulnerabilitatea, creativitatea și sensibilitatea se împletesc cu forța, curajul și rezistența, pictând o imagine cât se poate de autentică a feminității.

Noua piesă semnată Rockabella este acompaniată de un videoclip ce înfățișează 20 de femei din diverse domenii creative: artiste, DJ de radio, oameni de comunicare, prezentatoare TV etc. Materialul va fi prezentat în premieră pe 27 februarie, în cadrul unui concert din Expirat Halele Carol.

Rockabella îmbină influențe art-rock, indie pop și alternative în cântece-poveste despre momentele care ne transformă. Concertele lor sunt experiențe intense de sunet, lumină și culoare, vocalista Teodora Moroșanu dezvăluind publicului poveștile intime și complexe ale pieselor sale.

InfoMusic: Bună, Teodora! Ai pregătit o nouă compoziție muzicală ce abordează o tematică complexă - explorarea puterii feminine. Ce anume te-a motivat să alegi acest subiect pentru "Scut și Armă"?

Teodora: Condiția femeii m-a preocupat dintotdeauna. Poveștile Rockabella sunt adesea introspecții din perspectivă feminină. Realizarea că-mi pot fie mie însămi totul a venit după multă reflecție, căutare și terapie. Și cum îmi e obiceiul, din această reflecție, a ieșit un cântec.

InfoMusic: Povestește-mi puțin despre procesul de creație a acestui cântec. Te-ai confruntat cu anumite blocaje artistice sau dificultăți lirice având în vedere mesajul intens al piesei?

Teodora: "Scut și Armă" a fost o experiență foarte intensă pentru noi. Am vrut să ieșim din zona noastră de confort și să producem o piesă cu puternice inflexiuni pop. Pentru asta i-am cerut ajutorul lui Andi Dumitrescu, care ne-a ghidat cu răbdare spre un nou sound. Am experimentat, ne-am provocat creativitatea și suntem foarte mândri de rezultat.

Filmări videoclip "Scut și Armă"

Filmări videoclip "Scut și Armă" │ FOTO: Cristina Oltean

InfoMusic: Cum vezi relația dintre acest single și identitatea ta artistică în industria muzicală?

Teodora: Acest single marchează o transformare pentru mine personal și pentru Rockabella. Muzica noastră a evoluat foarte mult de-a lungul timpului și suntem acum într-o etapă în care vrem să venim cât mai aproape de fanii noștri și să vorbim aceeași limbă. Simt totodată că "Scut și Armă" continuă misiunea Rockabella, de a ajuta oamenii să se descopere pe ei înșiși prin puterea cântecelor-poveste.

InfoMusic: Ce speri să declanșezi în rândul ascultătorilor prin lansarea "Scut și Armă"?

Teodora: Vreau să ne gândim la felul în care, noi femeile, am fost educate, la rolul ce ne-a fost "predat" în anii de formare. La cine ne raportăm? Care sunt valorile noastre? Ce trebuie să facem pentru a reuși? Condiția femeii poartă în sine putere, intuiție și creativitate, dar adesea, mult prea multă îndoială. Vreau să acționăm autonom, independent, raportându-ne la noi însene, nu la părerea celorlalți și să lăsăm în urmă moștenirea "fetei cuminți".

InfoMusic: "Dar ce poate să vadă/ O lume întreagă cu ochii închiși / Mi-am zis, fă-te și tu oarbă / Fă-te și tu oarbă" sunt versurile care mi-au atins un punct sensibil când le-am citit. Care crezi că este cea mai fericită soluție în a jongla cu două ipostaze diametral opuse: cea de a trece cu vederea și de a juca la sigur și cea de a exprima fără menajamente propriul adevăr?

Teodora: Învăț zi de zi că trebuie să fac ce am de făcut pentru că e necesar, nu pentru că mi-e teamă de consecințe. Să joc la sigur, să mă prefac că nu văd, că nu știu, că nu-mi pasă, sunt doar răspunsuri la teamă. Dar să-mi exprim propriul adevăr, îmi este necesar. Așadar, nu cred că e bine pentru noi să jonglăm între două lumi. Cred că singura soluție este autenticitatea.

Filmări videoclip "Scut și Armă"

Filmări videoclip "Scut și Armă" │ FOTO: Cristina Oltean

InfoMusic: Videoclipul care acompaniază "Scut și Armă" prezintă 20 de femei din diverse domenii creative. Cum a fost să lucrezi împreună cu ele și cu ce amintiri ai rămas din acea experiență?

Teodora: În primul rând, sunt extrem de recunoscătoare că au fost alături de mine în acest proiect. Cu multe dintre ele am colaborat în trecut, sunt femei care m-au inspirat și m-au ajutat enorm. Pe altele abia le-am cunoscut, dar simt deja că s-a creat o legătură puternică între noi.

Ce țin minte din ziua filmării e că-mi tot spuneam să rămân prezentă și să-mi dau voie să mă bucur. Pe platou se întâmplă o sută de lucruri în același timp și e ușor să fii distras, dar eu am încercat să mă concentrez doar pe femeia din fața camerei, care, inspirată de acest cântec, s-a lăsat văzută, vulnerabilă și puternică totodată.

InfoMusic: Există anumite elemente sau simboluri din videoclip care au o semnificație aparte sau care adaugă profunzime mesajului piesei?

Teodora: Mă bucură întrebarea asta pentru că nouă ne place mult să strecurăm simboluri în videoclipuri. Veți vedea că o parte din femei poartă cămașă albă, un simbol pe care l-am mai folosit și în "Iată-ne aici", "Corp Străin", chiar și pe coperta albumului "[In]vulnerabili". Cămașa albă înseamnă pentru noi o mască, un rol pe care-l jucăm pentru a fi acceptați de cei din jur. Cămașa poartă cu sine întrebarea: ce se ascunde în spatele ei? Cine suntem fără această mască? De asemenea, unul din cele mai importante teme din poveștile Rockabella este contrastul: lumină - întuneric, minciună - adevăr, apropiere - distanță. În "Scut și Armă", femeia pasivă se confruntă cu femeia puternică și liberă, prin contrastul alb - roșu.

InfoMusic: "Scut și Armă" se va auzi live pe 27 februarie, în cadrul unui concert din Expirat. Cum te aștepți să decurgă acea seară, cum îți imaginezi că va fi publicul?

Teodora: Sunt super entuziasmată pentru acest concert. Pe lângă faptul că lansăm un cântec foarte important pentru noi, cu un videoclip ce a adus laolaltă atâtea femei minunate, o vom avea în premieră alături de noi, pe scenă, pe Beatrice Gavrilă, la chitară bass și pian. O să fie o seară minunată, iar publicul, pe care-l iubim atât de mult, ne va da curaj și încredere. Evident, după concert, stăm împreună la o poveste și un gin tonic.

InfoMusic: Dacă ai putea să iei cina cu o femeie importantă din istorie, pe cine ai alege și ce subiecte de discuție ai aborda?

Teodora: A existat în Egiptul Antic o regină pe nume Hatshepsut. Femeia asta a înfruntat un sistem patriarhal extrem de rigid, declarându-se faraon, o poziție rezervată bărbaților. Hatshepsut a răsturnat ordinea lucrurilor devenind unul dintre cei mai importanți conducători din istoria Egiptului. Mă fascinează povestea ei și dacă aș putea, aș vrea să aflu toate detaliile experienței sale. Unde și-a găsit curajul, cine i-a fost aproape, care a fost punctul de cotitură. Cu siguranță, n-o putem descrie pe Hatshepsut ca pe o "fată cuminte".

Citește în continuare

Trending