pop

O călătorie muzicală cu mașina timpului Alphaville

Trupa Alphaville a susținut un concert la Sala Palatului din București pe 11 februarie 2024, unde a interpretat unele din cele mai apreciate și cunoscute melodii din repertoriu. Revenirea în România cu un performance sub numele "Hit Concert" a fost exact ceea ce publicul de la noi şi-a dorit să (re)asculte. Citește recenzia evenimentului.

Poze concert Alphaville pe 11 februarie 2024 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Să te întorci la muzica reper din anii în care te formai este unul din cele mai plăcute lucruri. Chiar dacă nu am trăit ad litteram momentele din anii '80 când Alphaville era pe un val mondial al celebrităţii cu anumite piese, mi-am dorit mult să le descopăr în maniera live, la fix 42 de ani de la înfiinţarea acestui band. Sunt acele piese care îţi evocă cumva fragmente şi ecouri din copilărie, inocența, bucuria şi puterea unor noi începuturi.

Astfel, am plecat la Sala Palatului într-o seară senină de aproape primăvară şi ceea ce m-a bucurat de când am intrat au fost oamenii prezenţi. De la tineri, născuţi cu siguranţă după momentele de glorie ale trupei, la oameni maturi pe care îi simţeam cum aşteaptă să prindă această călătorie cu maşina timpului condusă de Marian Gold, fondatorul, solistul, compozitorul multor creaţii semnate Alphaville şi singurul membru rămas din componenţa originală.

Te frapează un artist la aproape 70 de ani care pornește într-un nou turneu cu date anunţate până în vara anului viitor, chiar dacă acestea se vor întâmpla în cea mai mare parte în ţara unde trupa s-a născut și creat, Germania. Revenirea în România cu un performance sub numele "Hit Concert" a fost exact ceea ce publicul de la noi şi-a dorit să (re)asculte.

Explozia s-a produs din primele minute cu "The Jet Set" şi atenţia ne-a fost acaparată de bucuria şi jovialitatea clăparului Carsten Brocker şi deja ne dădeam seama astfel că poate cel mai mare fan al trupei este deja pe scenă. Acesta mărturisea la un moment dat că a ascultat trupa din copilărie, atunci când a şi dezvoltat o fascinaţie pentru ceea ce înseamnă sunetul produs de sintetizatorul analogic, în prezent fiind directorul muzical şi membru al trupei din 2014. Debutul lui Carsten în trupă s-a întâmplat chiar în România, la unul din concertele pe care trupa le-a susţinut în Craiova din 2012.

Concertul a continuat cu "Dance With Me", una din piesele cunoscute de aproape toţi cei prezenţi, care ne-a pus rapid zâmbetul pe buze. Mi-am spus în gând atunci că Marian a descoperit cu siguranţă fântâna tinereţii şi că în ciuda acţiunii din jurul său, el umple cu adevărat scena, mai ales dacă ne referim la range-ul său vocal şi modalitatea de a adăuga un anumit tip de vibrato și falsetto în maniera live.

A treia piesă a fost unul din hit-urile de un pur synth-pop de care aminteam mai sus, "Big in Japan", moment în care o parte din cei prezenţi s-au ridicat în picioare. A sunat într-adevăr mai bine decât mi-am imaginat, fetele din backing-vocals au strălucit şi ele, iar eu am zâmbit având în minte adevărata semnificaţie a piesei pe care Gold nu s-a ferit să o mărturisească la un moment dat:

"Piesa povesteşte, de fapt, de doi îndrăgostiţi care îşi imaginează cum ar fi dragostea lor fără droguri, compusă doar din emoţii reale şi cuvinte adevărate."

Unul din momentele mele favorite şi emoţionante din show a fost "Next Generation". Scrisă în 1986 ca un răspuns al dezastrului de la Cernobîl, piesa deţine în continuare o universalitate, având în vedere aceeaşi problemă perpetuă: ignoranţa şi delirurile de grandoare ale oamenilor ajunşi în funcţii de conducere. Pe ecrane au rulat imagini cu mai mulţi copii aflaţi în zone de război, cu răni produse de la conflictele armate cu care suntem contemporani.

Cunoscuta "Jerusalem" ne-a purtat într-o călătorie cu aromă mistică şi spirituală, fiind invocat acel pământ sfânt unde iubirea pură poate fi găsită dacă ne propunem cu adevărat acest lucru. Despre "Summer in Berlin", Gold a punctat că vorbim despre acel tărâm aproape mistic pentru că nu mai există, Berlinul de vest.

"Timp de aproape 2 ani şi ceva nu am mai putut cânta şi de aceea am simţit că suntem într-o problemă dificilă, dar iată că aici suntem din nou alături de voi. V-aţi întors şi vă mulţumim mult pentru acest lucru. În seara aceasta vă dedicăm această piesă pentru că noi, artiştii la modul general, existăm doar prin prisma voastră", astfel că "Flame" a fost dedicată de Gold publicului prezent.

Am aşteptat această piesă clasică şi a sosit spre finalul show-ului. "Sounds Like a Melody" este cumva ca o briză de aer pe malul mării, genul de creaţie care te învăluie şi te inspiră, mai ales dacă la orizont se conturează subtil fiorii unei iubiri eterne. Publicul s-a ridicat aproape în totalitate în picioare, filmând acest moment special şi am sesizat acele priviri pline de speranţă printre oamenii din jur. Deşi a fost scrisă la comanda casei de discuri şi cei din trupă au refuzat să o cânte live mai mulţi ani la rând, creația compusă de trioul Gold-Lloyd-Mertens are o calitate specială: nu îmbătrâneşte. Nici nu ar avea cum, având în vedere că mulţi oameni vor căuta mereu să sărbătorească cumva puterea trascendentală a iubirii, dar şi impactul pe care muzica o are asupra stării noastre spirituale. În definitiv, omul care ne va adăuga plus valoare în viaţă, acela care va rămâne cu noi până la final, ne va transforma existenţa şi putem spune că acest fapt va constitui, de fapt, cea mai reuşită melodie pe care o vom asculta.

"Oraşul acesta este într-adevăr frumos, s-a schimbat mult în bine. Ieri ne-am plimbat, a fost incredibil de cald, părea că suntem într-o vară timpurie în Centrul Vechi. Vă mulţumim pentru aceasta şedere aici şi dedicăm această piesă celor care trăiesc în Bucureşti." - Marian Gold

Audienţa a rămas în picioare, urmând firesc cea mai cunoscută şi preluată piesă a grupului, "Forever Young". "Do you really want to live forever?", întrebarea la care nu putem să ne limităm la un singur răspuns, dacă ne gândim apoi şi la cele lansate la 2 ani distanţă de către Queen, "Who wants to live forever / Who dares to love forever / Who waits forever anyway?". Cumva, în mod ciudat, mereu mi-a plăcut să mă gândesc la contopirea acestor mesaje. Când îl priveam pe Marian cum se manifesta pe scenă nu aveam sentimentul fragilităţii condiţiei umane, deşi şi aceasta este una din temele piesei.

"Piesa aceasta este inclusă de oameni la nunţi, zile de naştere şi ceremonii funerare, cumva ocazii care sunt contradictorii. Mereu am vrut să scriem piese care să treacă granița timpului şi spaţiului, care să fie relevante în variate maniere. Vreau să am sentimentul că am spus ceva important şi adevărat", declara solistul despre acest imn al generaţiilor.

Momentul de encore a sosit într-o manieră uşor acustică atunci când am auzit "Iron John", continuând apoi cu "Monkey in the Moon". Cea din urmă ne-a vorbit, având şi suportul unor imagini, despre forţele prezente în viaţa noastră, prin acestea fiind uneori greu de navigat. Reziliența, puterea de a reîncepe, indiferent de contextul în care ne aflăm, ne pot conduce spre constanța de a trăi frumos. Alphaville au închis cercul muzical în forţă cu "Apollo", una din piesele incluse pe unul din albumele trupei din 1994 cu un titlu controversat. Recomand să nu uităm de aceste versuri în momentele de criză existenţială pe care le vom mai traversa şi să ne păstrăm credinţa că orice încercare, oricât de grea, va fi depăşită.

"And I shall rise from the ashes

Grow like a rose from the ruins

There must be light in the darkness

Hope at the end of the night

Yes, I've been tryin' all my

Life to get to heaven

But awoke in the eye of the storm

But I shall rise from the ashes

Grow from the ruins and return back home."

Cei de la German Quality Entertainment au facut posibilă aceasta revenire Alphaville în Romania. Mulțumim pentru lecția de muzică inspirațională și de viață, Marian Gold & Co.!

Alphaville aduce "Big in Japan" și "Forever Young" la Sala Palatului în 2024

Pe 11 februarie, la Sala Palatului, trupa Alphaville va cânta live cele mai îndrăgite piese ale sale, inclusiv hit-urile "Big in Japan" și Forever Young". Biletele sunt deja disponibile, află cât costă.

Alphaville - Summer In Berlin (Live at the Philharmonie Berlin)
Alphaville - Summer In Berlin (Live at the Philharmonie Berlin) │ FOTO: captură YouTube / Alphaville

Inspirat de trupe new wave precum Ultravox!, XTC și OMD, vocalistul și compozitorul Marian Gold s-a întâlnit pentru prima dată cu Bernhard Lloyd și Frank Mertens în Berlin la sfârșitul anului 1981. Câteva luni mai târziu, după ce s-au mutat din Berlin în Münster, au înființat Alphaville. Trio-ul de băieți, cunoscut inițial ca Forever Young, a devenit Alphaville, împrumutând denumirea filmului știintifico-fantastic regizat de Jean-Luc Godard.

În 1983, trupa a lansat single-ul de debut, "Big in Japan", ce a devenit un hit internațional, iar primul album al trupei, "Forever Young" s-a bucurat, la rândul său, de aprecieri. În ciuda succesului, Frank Mertens a părăsit trupa și a fost înlocuit de Ricky Echolette. În 1986, Alphaville a lansat cel de-al doilea album, "Afternoons in Utopia", care a introdus un sunet ceva mai ambițios pentru trio, iar pentru cel de-al treilea disc, "The Breathtaking Blue", grupul a colaborat cu producătorul Klaus Schulze.

Cu "Afternoons in Utopia", "The Breathtaking Blue", "So Long Celeste" (albumul solo al lui Gold) și "Prostitute", Alphaville s-a îndepărtat de melodiile pop comerciale pentru a îmbrățișa structuri muzicale mult mai complexe și mai întunecate. În 1996, după lansarea celui de-al doilea album solo al lui Gold, "United" și după plecarea lui Echolette, Alphaville a revenit în 1997 cu al cincilea album - "Salvation" - care a marcat o întoarcere la sunetul electronic de la începuturi.

Acesta a fost urmat în 1999 de "Dreamscapes", o compilație de opt CD-uri care urmăresc dezvoltarea muzicală a trupei din ultimii 20 de ani. În toamna anului 2001, după lansarea albumului de remix "Forever Pop", Bernhard Lloyd a părăsit Alphaville pentru a se concentra pe propriul proiect și a fost înlocuit de producătorul britanic Martin Lister.

În noiembrie 2010 a fost lansat discul "Catching Rays on Giant". Din 2014, după moartea tragică a lui Martin Lister, grupul Alphaville este format din solistul și compozitorul principal Marian Gold, chitaristul David Goodes, bateristul Jakob Kiersch, clăparul, programatorul și aranjatorul Carsten Brocker și basista Alexandra Merl. Acest lineup a înregistrat materialul "Strange Attractor" din 2016.

În 2022 a apărut albumul "Eternally Yours", care este mai mult decât o simplă traducere a cântecelor atât de cunoscute în spectrul sonor al unei mari orchestre. Este o simbioză a capacităților vocale unice ale lui Marian Gold, sunetul original Alphaville și puterea maiestuoasă și notele bogate ale Orchestrei Germane de Film Babelsberg.

Prețuri bilete concert Alphaville la Sala Palatului

• Bilete se găsesc online, la prețuri cuprinse între 152 lei și 328 lei. Pentru mai multe detalii despre bilete și modalitatea de achiziționare, accesează agenda InfoMusic.