clasica

Yanni la Sala Palatului - respect, măiestrie și bună-dispoziție

Recenzie de concert - Impresii după reascultarea lui Yanni la Sala Palatului pe 31 martie, cu prilejul celei de-a doua vizite a compozitorului grec la București.

Concert Yanni la Sala Palatului
Concert Yanni la Sala Palatului │ FOTO: Fabian Radu / iConcert.ro

Românii îl iubesc pe Yanni - acesta este primul gând care răsare după cel de-al doilea concert al compozitorului grec în București. Ne amintim că și la prima lui vizită în România la Zone Arena în 2011, publicul a fost numeros, prietenos și entuziasmat de muzica adusă de Yanni și orchestra sa.

Locația a ajutat mult mai mult acum în crearea unei atmosfere vesele, Sala Palatului aducând o intimitate deosebită care i-a incitat pe fanii muzicianului să fluture steaguri ale Greciei, să discute cu el în mod direct atât în limba engleza, cât și în greacă, aducându-i omagii și complimente. Mulțimea de oameni care a întins mâinile către Yanni la sfârșitul concertului ne-a făcut să ne gândim la succesul unor pop-staruri ca Michael Jackson și la "nebunia" pe care o stârnesc în rândul fanilor. Ei bine, pentru Yanni nu a leșinat și nici nu s-a dezbrăcat nimeni, dar gândindu-ne la muzica pe care o face și la concertele pe care le observăm de obicei la Sala Palatului, fanii s-au manifestat mult mai proeminent decât ne-am fi așteptat.

Yanni activează în muzică de mai bine de 30 de ani, iar formula prezentă a adus-o pe scenă în 2011, odată cu lansarea albumului „Truth of Touch”. Atunci a pornit într-un turneu intensiv prin toată lumea, care nu s-a oprit încă. Stilul său muzical este caracterizat de etichetele “New Age” și “Contemporary Instrumental” și reunește cincisprezece muzicieni în formula actuală, fiecare dintre ei dovedind extraordinare calități muzicale.

Concert Yanni la Sala Palatului

Publicul a fost răsfățat cu o mulțime de momente instrumentale deosebite din partea membrilor orchestrei pe tot parcursul celor două ore și cincisprezece de minute ale concertului. Bateristul Charlie Adams, care s-a îmbrăcat în echipamentul echipei de fotbal Steaua București, a făcut publicul să se ridice în picioare în aplauze, după un solo de baterie pur și simplu nebunesc, iar violoniștii Mary Simpson și Samvel Yervinian s-au duelat frenetic în viori, lăsându-ne pe toți cu gura căscată. Pe lânga aceștia, am avut parte de solo-uri de excepție și din partea violoncelistului Alexander Zhiroff, a harpistului Victor Espinola, a bassistului Gabriel Vivas, a lui Ming Freeman la clape și James Matton la French horn. Cu vocea am fost mângâiați de două domnișoare superbe, Lauren Jelenovich și Lisa Lavie.

Fotografii de la concertul Yanni

Credit foto: Fabian Radu / iConcert.ro

Yanni a avut grijă să comunice cu publicul și a introdus diverse scurte istorisiri între melodii, precum povestea cadoului primit din partea Chinei, un pui de panda pe care l-a ales să fie femelă și să se numească “Santorini”, sau pilda astronauților care din spațiu nu reușesc să distingă granițele dintre țări, ducând astfel gândul la o posibilă unificare a tuturor popoarelor de pe acest pământ într-unul singur.

Traducătorul - care din când în când uita să intervină și să traducă în limba română spusele lui Yanni - a adus multe momente amuzante publicului, care a glumit alături de Yanni pe seama sa. Cei 58 de ani ai muzicianului grec nu s-au văzut și nici nu s-au simțit, acesta întorcându-se pe scenă de trei ori, în uralele publicului, alături de orchestra sa de excepție. Durata totală a spectacolului a fost de două ore și cincisprezece minute, un adevărat regal de muzică, dar timpul a curs fără să se simtă.