Simfonie pentru suflet, URMA la MTV Unplugged - FOTO

Recenzia concertului unplugged URMA de la Cinema Patria de pe 10 mai. A fost un duo între URMA și Green Orchestra. Mani Gutău şi colegii au fermecat sala. Vezi detalii.

Concert URMA la Cinema Patria pe 10 mai 2013 pentru MTV Unplugged

Nu este lucru ușor să scrii despre formația ta preferată din România. Uneori cuvintele nu reușesc să surprindă precis toată gama de sentimente pe care le-ai simțit în momentul în care trupa era pe scenă. Provocarea constă întotdeauna în a nu te repeta. Singura critică pe care ai putea să o aduci rămâne aceea că reprezentația a durat prea puțin. În seara de 10 mai, am asistat alături de alte suflete, la o terapie cu muzică oferită de URMA. Cinema Patria a fost locul unde s-a produs o ediție marcantă MTV UNPLUGGED.

Urmărește galeria de poze URMA la MTV Unplugged

Trebuie să vă mărturisesc că trupa aceasta iese din orice fel de normă muzicală sau de stil, nu există bariere și nici momente în care să sesizezi eventuale imperfecțiuni. După mărturisirile solistului Mani Gutău, repetițiile pentru acest spectacol-eveniment au fost intense, toate piesele căpătând alte valențe în momentul în care au fost reorchestrate. Concertul a fost un duo între URMA și Green Orchestra, fiind într-adevăr o reușită și un pariu câștigat.

Puțin după ora anunțată, magia a început să se propage în sală odată cu primele acorduri. Cred cu tărie că orice neinițiat în muzica URMA nu ar putea rămâne indiferent atunci când ascultă un asemenea cumul. Este genul de creație care sparge granițele, fiind până la urmă atât de universală, cumva nomadă, dar în același familiară, oferind sentimentul de acasă.

Cu un playlist bine ales și un public aproximativ connaisseur și inițiat, am asistat la un început alături de "This Time", "Afterall","Is It Fair", "All Wrong". Până să înceapă nu știam cum ar putea suna melodiile pe care deja le vedeam fără nevoie de adăugiri. Timpul deja înghețase, mult nerv și patos se transmiteau de pe scenă, iar "A Place For Me" a constituit primul apogeu al concertului. Cu un Dominic Csergo pe post de toboșar și backing-vocals suprinzător, piesa a fost magistrală, iar completarea gravă a fost asigurată de modul armonios în care au sunat partiturile de vioară, violă, violoncel și contrabas.

Dominic Csergo - Concert URMA la Cinema Patria pe 10 mai 2013 pentru MTV Unplugged

Simona Strungaru pe post de dirijor și Sebastian Burneci la trompetă au fost cei care au reușit să ofere o nouă direcție pieselor semnate de către Mani Gutău & Co. Primul invitat al serii a fost Eugen Nuțescu/Oigăn din KUMM, cel care a preluat chitara de la Jimmy Cserkesz și a interpretat alături de ceilalți artiști "The Simple Things".

A urmat un moment tare greu de expus în cuvinte acum - reinventarea piesei "Slide", preferata mea din repertoriul URMA. Spiritul acela străvechi de luptă, de a nu te lasă bătut în fața intemperiilor vieții, a fost aceea coordonată mai mult decât oricând prezentă. Mani a cântat această piesă diferit, tumultul sufletesc a fost la intensitate maximă, iar frământarea s-a resimțit din nou grație orchestrei. Începutul de chitară pasional al lui Jimmy, discursul intim al solistului care a crescut în intensitate pe parcursul melodiei au fost acele elemente incredibile, cumva ireale dacă stau și îmi aduc aminte de trăirea resimțită în acele momente.

Mani Gutău- Concert URMA la Cinema Patria pe 10 mai 2013 pentru MTV Unplugged

De pe albumul "Trend Off", au urmat "Alright", unde orchestra a amuțit și "A door To My World", ambele avându-l în punct central pe Luis Palomino și al său saxofon. Momentul "Alright" a fost de excepție, surpriza mea a fost să descopăr la un moment dat câteva acorduri din "Come Together" - The Beatles.

A fost un dialog permanent cu publicul, Mani susținând încă o dată cauza restaurării unor monumente de patrimoniu. Acela a fost momentul după care a urmat piesa "Cine iubește și lasă", cumva firesc, după un discurs cu un impact social atât de mare.

"Buy Me With A Coffee" a început lin, cu sunetele unei tinere care cântă la harpă, piesa reușind să îmi activeze modul de visare în diferite nuanțe spre alte meleaguri. Din nou natural sentimentul, având în vedere că URMA este un nume care poate susține reprezentații fără probleme pe marile scene ale lumii. Mi-ar plăcea mult ca acest concert să fie lansat pe un DVD și motivul ar fi simplu: cu siguranță ar servi drept pildă despre ceea ce semnifică și trebuie să transmită arta pentru tinerii care vor să aleagă acest drum greu, fără compromisuri.

Al doilea invitat al trupei a fost Florin Romașcu, cel care a intepretat la timpan o parte antrenantă, în permant dialog cu toboșarul trupei. Bătăile sale ancestrale au creionat ușor un moment oriental, în care oamenii au început să aplaude și cumva să regrete că au existat locuri pe scaune. Cu Florin am vorbit înainte de concert și am aflat că vara aceasta va fi una plină cu reprezentații alături de Cobzality, trupa din care face parte alături de Sebastian Burneci. De asemenea, la identitatea formației Yoon se lucrează în continuare pentru a depăși granițele României. Trupa Sistem care l-a consacrat este într-o pauză prelungită, dar artistul nu a exclus ideea unui concert de revenire la un moment dat, cu piese noi, scrise în acestă perioadă de inactivitate.

Penultima melodie a fost "Terminus", unde, ca de fiecare dată, partea de bass asigurată de Sorin Erhan a conturat bătăile inimii, atât de bine balansată și echilibrată fiind linia sa muzicală, iar acesta a continuat să zâmbească cu ochii închiși, cumva retras în universul propriu, dar atât de prezent.

Sorin Erhan, concert URMA la Cinema Patria pe 10 mai 2013 pentru MTV Unplugged

Sorin Erhan - concert URMA la Cinema Patria pe 10 mai 2013 pentru MTV Unplugged

Pe scenă, a revenit Catrinel Bejenariu, iar finalul a fost unul ales cu grijă, unde toți artiștii au strălucit pe melodia "What Are Friends For". Într-adevăr, a fost un concert cu și despre prietenie, despre valori frumoase, care ne conturează și ne leagă mai presus de orice.

"Lost End Found" - un album pe care îl aștept de mult timp, va constitui o premieră în cariera trupei în ceea ce privește linia melodică a pieselor și prezentarea grafică. Cu un sound îmbogățit cu riff-uri de chitară electrică și influențe de jazz alternativ, întregul material este conceput sub forma unei cărți cu poze, versuri și texte reprezentative pentru muzica trupei. Selecțiuni din acest concert vor fi prezentate în emisiunea MTV Unplugged, programată duminică, după ora 23. URMA este o fereastră larg deschisă spre umanitate, valori de suflet, modestie, profesionalism. "Let it all go, let it all come".