Thirty Seconds to Mars la București - cultul venerării în muzică

Thirty Seconds to Mars a deschis seria concertelor pe teritoriu românesc. Premiera a avut loc pe 5 iulie 2014 în parcarea de la Romexpo, unde s-au strâns în jur de 10.000 de spectatori. Citește recenzia concertului în continuare.

Primul concert Thirty Seconds to Mars în Romania pe 5 iulie 2014 la Romexpo │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Iată că a venit și momentul ca trupa americană Thirty Seconds to Mars să urce  pe o scenă din România - la 12 ani de la lansare. Deși muzica lui Jared Leto și a colegilor săi pare să se îndrepte către o categorie de public bine definită, și anume cea a adolescenților, publicul care s-a bucurat de prezența lor la Romexpo pe 5 iulie 2014 a fost mult mai variat.

Deschiderea a fost onorată de Bad Things, trupa din L.A. care s-a dezlănțuit pe scenă într-un indie rock plin de energie. Încercarea lor de a pregăti publicul pentru concertul care urma să vină s-a bucurat de succes, în special în sectorul din față. Trupa concertează abia de anul trecut, însă a început în stil mare, cu festivalul Lollapalooza (august 2013). Solistul Davis LeDuke a demonstrat că are priză la public, împrumutând câte ceva din elementele de interacțiune ale maestrului Leto. Astfel, LeDuke a coborât de câteva ori printre spectatorii din față și a dat mâna cu ei. Plăcerea a fost de ambele părți, vocile unanime de după show fiind încântate de prestație. Solistul nu și-a mascat uimirea și fericirea văzând publicul foarte receptiv în timpul actului lor de deschidere.

Solistul Davis LeDuke de la Bad Things în deschidere pentru Thirty Seconds to Mars pe 5 iulie 2014 la Romexpo Bucuresti

Solistul Davis LeDuke de la Bad Things în deschidere pentru Thirty Seconds to Mars │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Chiar dacă Davis LeDuke a făcut coborârile printre spectatori, adevăratul snowboarder al trupei este chitaristul Shaun White, acesta având la activ două medalii de aur la Olimpiada de Iarnă. Ca o paranteză, el a înființat trupa Bad Things împreună cu niște prieteni din copilărie: celălalt chitarist Anthony Sañudo și toboșara Lena Zawaideh. Cât despre basistul Jared Palomar, căruia părul i-a acoperit chipul mai tot timpul (modă adoptată și de solist), el s-a transformat ulterior în spectator, urmărind main act-ul din cortul de sonorizare. Soarele era încă pe cer la finalul concertului Bad Things, când publicul se strângea încet pentru 30STM. Totul decurgea conform programului: la ora 21.00 Jared Leto urcă pe scenă.

RECOMANDARE: Deschide galeria de poze de la concertul Bad Things

Concertul poate fi recenzat din mai multe perspective: din punctul de vedere al unui fan, din punctul de vedere al unui meloman, din punctul de vedere al unui observator cu experiență concertistică și din punctul de vedere al unui pasionat de psihologie.

Jared Leto în primul concert Thirty Seconds to Mars în Romania

Jared Leto în primul concert Thirty Seconds to Mars în Romania │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

În primul rând, vorbind despre fanul Thirty Seconds to Mars - care în urmă cu câțiva ani a pornit în urmărirea trupei până i-a găsit într-un concert la Londra - putem spune că a fost extaziat de ceea ce s-a întamplat la București, privind formatul concertului și toată energia resimțită pe parcursul serii. Fanul nu ia în calcul toate detaliile organizatorice sau de ce se întâmplă anumite lucruri pe parcursul evenimentului, ci trăiește energia și extazul concertului, cântând fiecare vers cât poate de tare și urmând toate indicațiile celor de pe scenă. Fanul face asta pentru că așa se simte liber, se simte conectat și mai ales, privilegiat că se află în acel context alături de artistul preferat.

Un fan al formației ia act și de componența live a formației. Din păcate, toboșarul (fratele lui Jared) a lipsit de la concert. Shannon Leto a fost arestat în Los Angeles în urma conducerii automobilului sub influența alcoolului și fără permis. Eliberat pe cauțiune, acesta nu are voie să părăsească țara. Trupa era cât pe ce să anuleze concertele, însă din fericire a ales să plece în turneul "Love, Lust, Faith and Dreams"  în formulă restrânsă: Jared și Tomo. La București au fost acompaniați live un chitarist.

Jared Leto a învățat de la un fan o nouă replică în românește: "Du-te dracu!"

Jared Leto a învățat de la un fan o nouă replică în românește: "Du-te dracu!" │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Din punctul de vedere al unui meloman care se bucură să asculte foarte multe genuri de muzică atâta vreme cât aduc ceva deosebit, vocea lui Jared Leto valorează foarte mult. Calitățile sale vocale sunt într-adevăr remarcabile. Felul în care reușește să le pună în evidență în melanjul comercial de rock alternativ, hard rock și pop pe care Thirty Seconds to Mars îl promovează, este ieșit din tipare. Piesele sunt pline de energie, refrenele sunt foarte ușor de reținut, dar în același timp unice, în timp ce versurile sunt inspiraționale și încearcă să transmită ascultătorilor mesaje de încurajare.

Primul concert Thirty Seconds to Mars  în Romania pe 5 iulie 2014 la Romexpo

Jared Leto a invitat o fană pe scenă pentru o audiție acustică, aceasta și-a chemat prietena │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

În ceea ce privește observațiile ochiului experimentat în materie de concerte, se poate spune că acesta nu a fost nici o secundă plictisit. Combinația perfectă care aduce publicul pe culmile extazului la un concert de dimensiuni mari este o rețetă destul de simplă, urmată de multe trupe mari pe parcursul istoriei și de Thirty Seconds to Mars în prezent: muzica energică și în același timp melodioasă, un solist care știe să comunice cu publicul și să se miște pe scenă,  plus elemente adiționale de interacțiune cu publicul (precum baloane, confetti, dialog sau invitați pe scenă).

Jared Leto în deschiderea concertului de la București │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Având această formulă la bază, Thirty Seconds to Mars adaugă la fiecare concert un melanj ciudat de mesaje subliminale care pune pe gânduri:  solistul Jared Leto pozând într-un zeu sau în cazul de seara trecută, chiar în Iisus, cu simboluri specifice grupării Illuminati arătate în mod repetitiv publicului atât în imagini, cât și în gesturi ale mâinilor, cu mesaje verbale destinate să controleze masele, mesaje motivaționale și invitații la venerație.

Jared Leto salută publicul de la Romexpo București │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Psihologul intră acum în peisaj și începe să se întrebe care este de fapt scopul tuturor acestor mesaje subliminale și al misterului care plutește în jurul acestei practici simbolice prezente la mulți muzicieni americani, întrebări care s-au ridicat de altfel și la concertul Lady Gaga. Cert este că această practică aparent inocentă de a invita la venerație a fost prezentă în moduri mai mult sau mai puțin evidente în rândul muzicienilor de succes internațional. Strategie de marketing sau planuri de cucerire a lumii? Fiecare alege ce variantă dorește să creadă sau alege să ignore aspectul și să se bucure pur și simplu de spectacol.

Setlist concert Thirty Seconds to Mars - București, 5 iulie 2014

Concertul Thirty Seconds to Mars de la București ne-a oferit un amalgam de impresii și trăiri. Nu putem decât să fim mulțumiți și să ne bucurăm că există oportunități de a contrasta atâtea idei într-o singură seară. Muzicienii au promis că vor reveni iar și iar în România, iar publicul cu siguranță deja îi așteaptă.

• Spectatori la concertul Thirty Seconds to Mars de la Bucuresti - 5 iulie 2014

• Tudor Chirilă, printre spectatorii concertului Thirty Seconds to Mars de la Bucuresti - 5 iulie 2014

Vezi mai multe poze cu spectatorii veniți la concert - densitate mare de oameni frumoși printre fanii Thirty Seconds to Mars