Summer Well 2023: Magie cu Florence, punk cu Yungblud şi show cu brand-uri corporatiste

Între 11 şi 13 august la Domeniul Știrbey din Buftea s-au strâns pasionaţii picnicului anual cu muzica indie, cunoscut că Summer Well. Nu ştiu dacă festivalul mai are motto-ul "un festival că o vacanţă", dar cu siguranţă i se aplică. În acest an am avut un lineup bunicel, cu Florence and the Machine, Yungblud şi Royksopp că headlineri. Cum au fost concertele, organizarea, atmosfera aflaţi în recenzie.

Florence and the Machine la Summer Well 2023 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Organizare şi atmosferă

Ca în fiecare an plata s-a făcut cu brăţări primite la intrare şi top up-ul se putea face din aplicaţia de pe mobil sau de la chioşcuri dedicate. Poate mi s-a părut dar a fost mai uşor de navighez pe moşia Stirbey decât în alţi ani şi scenele secundare au fost amplasate diferit. Deduc că a fost mai puţină lume decât în alţi ani. Şi accesul s-a făcut mai rapid decât în 2022, deşi coada părea înspăimântătoare sâmbătă cel puţin, ca un şarpe care îşi înghiţea singur coadă.

A fost multă fala cu branduri la festival, multe activări, KPI de atins. Fiecare brand care se respectă era acolo, de la cele de sucuri şi băuturi la cele tech. Preţuri... ca la festival, deşi pizza la 56 de lei de la Camionetta parcă e cam next level. A fost şi viralul sandviş cu parizer de 39 de lei de la Tazz, dar băuturile au rămas în cote normale: 10 lei berea cel puţin. Ginul tonic şi cuba libre la 32 lei au fost de porc şi Summer Well continua să fie singurul festival cu shoturi de Jagger de 20 ml.

Am avut destul semnal 5G şi Wi-Fi, am navigat uşor printre oameni, toaletele au fost suficiente şi parcă a fost mai multă butaforie inspirată ca oricând. Mulţi nuferi aprinşi pe lac, un pod mai mare şi amplasat mai deştept, multe standuri luminoase şi uriaş de multe gratuităţi, concursuri, cozi la premii. Parcă lumea a venit mai mult pentru acele extra-uri decât pentru muzică.

Florence and the Machine

Nu îmi pot imagina mediu mai bun pentru Florence and the Machine decât pădurea de la Summer Well. Florence Welch mi s-a părut mereu un spirit al pădurii, personaj de Game of Thrones, o nimfă cu multe poveşti de spus. A făcut senzaţie live şi ne-a rugat să punem telefoanele jos pentru a ne ancora mai bine în moment. A fost extrem de activă, a dansat cum numai ea o face, într-o rochie cu multe voaluri şi a ţopăit plină de energie, atât de des că parcă levita deasupra scenei.

Am auzit "Ship to Wreck", cu un bas foarte funky, dar şi piesa mea preferată, "Hunger", care spune o poveste cât se poate de personală a artistei, lupta cu problemele de alimentaţie. De sonorizare nu are rost să vorbim, a fost senzaţională, Florence a sunat că pe disc şi solista a fost bine pusă în evidenţă de reflectoarele ce picau pe ea.

E incredibil cum toate inflexiunile vocii de pe disc şi dramatismul artistei răzbat şi live, iar backing vocals şi acompaniamentul publicului fac piesele şi mai puternice. Am avut chiar şi o harpă pe scenă pe parcursul concertului, iar revenind puţin la setlist s-a auzit evident şi "Dog Days Are Over", parcă într-o cheie mai rapidă şi vesela decât o ştiam.

A fost o seară de vineri magică, peste aşteptările deja mari.

Röyksopp la Summer Well 2023 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Royksopp

Royksopp a livrat altfel show-ul decât mă aşteptam. Am auzit şi "Monument", colaborarea cu Robyn, dar şi "What Else is There", dar remixate pe un beat ceva mai house şi EDM decât mă aşteptam. Nu s-a dus pe latura dark, nordică, norvegiana pe care o ştiam, cu clape puternice. A venit cu un show gustat mai mult de fanii The Mission şi Saga, decât ceva bun pentru pădure.

Pe de altă parte proiecţiile cu lasere au fost fabuloase, echipa de dansatori perfect sincronizată, iar sonorizarea brici. Am făcut o baie de mulţime să iau pulsul publicului şi nu prea am văzut mari fani Royksopp, ci mai degrabă oameni iubitori de muzică electronică, care savurau başii şi beat-urile. Cumva mi-ar fi dorit să aud mai multe piese originale Royksopp şi mai puţine remixuri.

Yungblud

Îl urmăresc pe Yungblud de când era mic, de când colabora cu Halsey pe "11 Minutes". A devenit un soi de icon punk, un Sid Vicious reîncarnat, dar fără vicii şi drame. A venit la Summer Well pentru a aduce poate cea mai hardcore reprezentaţie din lineup. Este şi rock alternativ şi punk, dar şi pop. A fost ca un Iggy Pop tânăr cu estetica unui personaj de Tim Burton.

"21st Century Liability" a început show-ul exploziv şi producţia a fost una "de stadion", nu de pădure. Sonorizarea a fost excelentă şi chitara s-a auzit perfect. Ce e amuzant e că piesa a sunat a Skindred live, nu a ce cânta Yungblud de obicei. Am avut parte de 13 piese pline de zvâc, dar şi unele cu influenţe reggae precum "California".

"I Think I'm Okay", cover după Machine Gun Kelly a fost mega fredonat, iar la final la "Loner" s-a lăsat cu o invazie a scenei de către fani. Momentul a fost foarte Red Hot Chili Peppers la MTV 1990. Aş menţionat şi că artistul s-a ajutat des de bandă cu vocea sa în fundal, deşi la cât a ţipat nu știu dacă l-ar fi ţinut vocea pentru întregul concert. Cert e că poate, nu a "trişat" în vreun fel cu bandă.

A animat mulţimea mai mult decât Florence and the Machine şi a adus şi flăcări şi degete mijlocii pe "Anarchist". S-a cântat la pian, s-au ridicat luminiţe în aer, a fost totul de poveste pe "Sweet Heroine".

Ocean Wisdom

Nu ştiam mare lucru despre acest rapper, dar un prieten a insistat să îl vedem. A colaborat cu Method Man şi Redman la vremea să şi livrează un flow ultra rapid, a la Busta Rhymes, îmbinat cu nişte grime tipic britanic. Am văzut şi oameni din public care ştiau exact cu ce se mănâncă artistul de la scena secundară Wiings. Mi-a plăcut că faţă de alţi rapperi, acesta nu s-a confruntat cu "înecarea" vocii de către bas.

Alţii

Tom Grennan a venit cu baladele la el, pentru cei dornici de romantism, dar a avut şi câteva piese dansabile, pline de energie, precum "Found What I've Been Looking For". A dominat scenă şi a fost o prezenţă mai impatoare decât mă aşteptam.

M-a intrigat şi Saint Levant, prin mixtura de ritmuri orientale, indie şi R&B. Rareş al nostru s-a maturizat după One True Singer şi a devenit un veritabil Harry Styles de România, acum un pic mai rebel, mai lucrat la sală şi cu crowdsurfing.

FC DNB rămâne cel mai valabil act drum and bass de la noi, iar LVX Machina cel mai trăznit happening artistic, ironico-indie. Mi-am dat seama şi că trapperii aleşi pentru Summer Well au fost mai aproape de boy band decât de bad boys.

Yungblud colaborează cu solistul Bring Me the Horizon pe piesa "Happier" - AUDIO

Yungblud, unul dintre headlinerii de la Summer Well 2023 a revenit cu o nouă piesă, una care pare ideală pentru jogging. I se alătură pe "Happier" solistul trupei Bring Me the Horizon, Oli Sykes. Ce a ieşit aflaţi în articol.

Coperta single Yungblud Oli Sykes Happier
Coperta single Yungblud Oli Sykes Happier │ FOTO: Yungblud

Nu e prima colaborare între Oli şi Yungblud, care şi-au mai unit... ţipetele şi pe piesa BMTH "Obey". La prima vedere am crezu că am de-a face cu un cover după piesa Bastille cu DJ Marshmello. De fapt e o creaţie specifică Yungblud, cu voce "frântă" prin mixaj şi glitch-uri, care exprimă angoase şi primeşte şi câteva elemente de screamo pentru a îi clăti bolta palatină lui Oli.

Surprinzător e negativul, care e undeva între drum 'n bass şi garage specific britanic. Infuzat cu mici sample-uri care l-ar face pe DJ-ul Mistabishi mândru. Aparent Yungblud poate fi văzut în aceste zile alături de Bring Me the Horizon într-o serie de concerte ale trupei care prefaţează un turneu în Asia. Versurile noului single sunt despre depresie, suflet frânt şi ca o concluzie ar fi vorba de fapt despre "frica de a fi mai fericit".

Vorbind despre track, Yungblud, pe numele său real Dominic Harrison a spus următoarele:

Aproape că m-am condiţionat pe mine însumi toată viaţa să simt durere. Atunci când simt durere lucrez mai bine. Funcţionez mai bine, deoarece am ceva cu care să mă lupt. E întunecat, dar e tot ce am ştiut vreodată. Sentimentul de fericire e înspăimântător deoarece simţi că totul e gata să meargă greşit.

Întotdeauna am simţit că dacă sunt fericit mă voi culca pe o ureche, aşa că mi-a pierdut o oportunitate de prietenii şi relaţii în trecut. Am devenit emoţionat când am compus asta. Doream încă o piesă Yungblud care să mă ardă în stomac, să mă facă să simt că totul va fi OK şi să mă încurajeze să mă lupt cu obiceiurile mele vechi şi să încerc din greu să mă realiniez pentru a fi mai bun.

E OK să găseşti fericirea, e OK să o simţi. Sper să găsiţi puţin din ea în piesă. O meritaţi. Toţi o merită.

"Happier" vine după alte single-uri ale lui Yungblud în ultimul an, "Lowlife şi "Hated".