Urmărește-ne în Social Media
Horia Brenciu - My Way (Crăciunul începe cu mine)

rock

Slipknot pentru prima dată în România: începutul sfârşitului Slipknot cu un 10/10 pentru prestaţie

Ştiţi cum e fiinţa umană: chiar dacă îi place un film de 2 ore, reţine şi acel lucru negativ care îl bântuie. Din concertul Slipknot de 2 ore am reţinut aluzia la finalul carierei trupei, reflectată şi în titlul albumului "The End, So Far", care vine pe 30 septembrie 2022. Dacă asculţi cu atenţie ce a tot zis Corey în concerte şi interviuri, o să deduci cam acelaşi lucru: vine sfârşitul. Sfârşitul a ce? Nu ştim, dar sperăm să nu fie vorba de trupă. Dar să lăsăm asta şi să vedem la ce am asistat pe 20 iulie 2022 la Romexpo, acolo unde Slipknot a urcat pe scenă, alături de Jinjer şi Vended.

Publicat

pe

Organizare:

Au fost 3 categorii în care puteai intra: A, B şi C, iar sincer de la C vizibilitatea nu era deloc cea mai bună. Categoria “A” a fost baza pentru a putea simţi concertul din plin. În spate de tot erau food trucks, iar la nici unul dintre baruri nu am remarcat cozi. Era totuşi o tendinţă ca fiecare "baricadă" dintre sectoare să aibă zona frontală buluc de fani. Intrarea s-a făcut rapid, cu ciudăţenia faptului că având bilet la B, am stat un pic la C (pe unde se intra) şi nu ştiam că pot intra la B pentru că nu vedeam un indicator al acestui lucru, al porţii ce făcea legătura.

Se puteau cumpăra şi bilete de la intrare, categoriile B şi C, iar controlul a fost mult mai civilizat şi politicos decât la SAGA aş zice. Plata s-a făcut cu cardul sau cash, fără jetoane de această dată.

Vended:

Vended este o trupă formată de fiul lui Corey Taylor şi fiul lui Clown de la Slipknot. Sună ca un Slipknot foarte "crud", care încă îşi cauta identitatea. Vocea nu s-a maturizat încă, dar chitara şi tobele au ce le trebuie pentru a fi în rotaţie pe un radio de metal. Am auzit piesa "Antibody", poate cea mai celebră a grupului şi am avut parte de headbanding şi o prestaţie energică a solistului, o veritabilă bestie Blanka din Street Fighter. Băieţii sunt energie pură, dar neşlefuită.

Jinjer:

A urcat apoi pe scenă Jinjer, trupa pe care (că vă vine să credeţi sau nu) eram mai curios să o văd decât pe Slipknot. Asta pentru că am tot văzut Slipknot în înregistrări de concerte, dar la Jinjer m-am mulţumit cu clipurile oficiale şi piesele. S-a bifat Pisces, iar trupa ucrainiană continuă să o aibă ca star pe Tatiana Shmaylyuk, solistă foarte versatilă la trecerea între cântat curat, cu voce blândă, ca de baladă Guano Apes şi growl-uri supărate, care ar face cinste şi la Arch Enemy şi Spiritbox. Parcă growl-urile nu au răzbătut aşa puternic, fiind acoperite de bas şi chitara.

Am auzit şi "Disclosure" cu al său ritm sacadat şi cu nişte vocalize pe care descopeream o nouă Tatiana la fiecare vers. Aşa cum bine zicea cineva: "solista are două voci de îngeri, de Gabriel şi de Lucifer". Am mai auzit şi poate cel mai mare hit al ucrainenilor, "Teacher, Teacher!", care aduce şi câteva elemente de rock progresiv şi de djent. Apropo am auzit jocuri de cuvinte şi glume cu "djent" în public, semn că a ajuns şi la noi această cultură.

Ce e clar e că Tatiana e un fenomen şi merită să intre în orice top 10 al unor soliste metal.

Slipknot:

Se crease deja mult hype după ce Slipknot lansase piesa "The Dying Song" cu doar ore înainte de concert.

Când a intrat Slipknot eram cu setlist-ul în mână, cel din Mexic, cum te duci cu reţeta la farmacie. S-au ţinut de el ceas, până la piesa 10, unde în loc să cânte "Duality" au cântat "The Devil In I". Am avut şi un setlist mult mai lung decât ultimele concerte ale formaţiei, ceea ce mă bucură. Apropo, concertul de la Romexpo a fost primul din Europa din februarie 2020 şi au ales tocmai România pentru asta! Au promis şi că vor reveni aici, iar Corey Taylor a fost foarte impresionat de atmosferă.

Am şi o teorie personală în cap: a zis exagerat de des Bucharest, poate pentru a nu confunda cu Budapest? Fiecare al treilea cuvânt era Bucharest. Am avut parte de 16 piese în setlist şi 2 la bis, iar Slipknot s-a dovedit a fi o maşinărie bine unsă. A sunat totul perfect, că pe disc, cu mici momente în care mi se părea că solistul a grăbit puţin ritmul sau în general piesa a fost grăbită. Pe "Psychosocial" am simţit asta.

Corey a avut vocea impecabilă, chiar şi acele părţi mai "rap" pe care le avea pe "People = Shit", iar jocurile pirotehnice, artificiile şi traznaile colegilor de trupă au fost on point. L-am avut pe Sid Wilson la platane cu acel costum de Împăratul din Star Wars, cu un al doilea cap la subraţ. Clown, creierul din spatele clipurilor Slipknot are acum o mască mai glam, lucioasă, din oglinzi şi metal. Toţi artiştii de pe scenă sunt bărbaţi la 44-50 de ani, dar au avut energie mai ceva juniorii de la început.

Corey Taylor nu s-a lăsat de headbanging, ajutat şi de o mască mai light decât monstruozităţile de la început de carieră. Ochii săi siniştri îmi amintesc de filmul "Coraline". Am avut şi mosh pit în câteva segmente din public, dar unul timid, nimic memorabil, sub ce am văzut la Slayer în 2019 la Arenele Romane per total. E posibil ca în faţă, la categoria A să fi fost prăpăd totuşi. Poate cea mai mare surpriză a serii a fost că am auzit şi balade, precum "Snuff", o piesă de suflet pentru mine, ascultată pe repeat în 2009.

Am avut parte şi de "Vermilion", care nu e chiar balada, dar pune bazele pentru ceea ce avea să fie partea 2. Cat despre dezmăţ, el s-a petrecut pe ultima piesă a serii, "Surfacing", cu acea chitară demenţială, care te face să ajungi de la zero la 100 în 2 secunde. S-a cântat "Custer" cu Griffin Taylor, s-a scăzut tempo-ul cu "Dead Memories" şi s-a făcut prăpăd cu "Duality". Cele mai multe piese au fost de pe albumul "All Hope Is Gone", 4, iar de pe "Iowa", am auzit 3.

Până şi noul track "The Chapeltown Tag" şi-a găsit loc în setlist. Am avut şi un moment identic cu cel de la Prodigy din 2011 în Piaţa Constituţiei, când Corey ne-a invitat să stăm cu toţii jos şi apoi să sărim la comandă, pentru o bucată de "Jump the Fuck Up". Juriul încă deliberează dacă era o aluzie la piesa cu Soulfly cu acest nume.

Concluzie:

Slipknot e o maşinărie bine unsă, cu cheiţa potrivită, îi dai drumul pe scenă şi îţi livrează show impecabil. Zero note greşite, o mică senzaţie de grabă ici şi colo, show pirotehnic, căldură faţă de public. Şi publicul ştia exact în ce se băga, am auzit asta în discuţii, am văzut mulţi străini, am văzut bannere cu aluzii la albumul solo al lui Corey, "CMFT". A fost convenţia fanilor Slipknot practic, schimb de chimie între trupa şi fani, care se încărcau unii de la alţii. Duse sunt vremurile când 9 bărbaţi teribili de 20 şi ceva de ani se tăiau pe piept în studio şi miroseau un borcan cu o cioară moartă pe scenă la început de ani 2000 pentru a vomita.

Acum avem un masterclass de showmanship şi sper că teoria mea de la începutul recenziei să nu fie reală şi să nu fi prins Slipknot la apus, aşa cum am prins Stone Sour în 2018.

Galerie foto concert Slipknot la Romexpo 2022:

Comentează

Industria muzicala

Piesa "Duality" de la Slipknot a depășit 1 miliard de stream-uri pe Spotify

Cu noul record stabilit de "Duality", Slipknot își consolidează statutul de fenomen global și demonstrează încă o dată relevanța sa, chiar și la două decenii de la lansarea melodiei.

Publicat

pe

Slipknot at Rock Am Ring 2019 live streaming
Slipknot at Rock Am Ring 2019 live streaming │ FOTO: Slipknot

Slipknot și-au făcut intrarea în clubul pieselor cu peste 1 miliard de stream-uri pe Spotify cu hit-ul "Duality". Următoarele la rând pentru trecerea acestui prag sunt "Psychosocial" (peste 764 de milioane de stream-uri) și "Before I Forget" (peste 667 de milioane).

Lansat în 2004 ca prim single de pe albumul Vol. 3: (The Subliminal Verses), "Duality" a devenit rapid unul dintre cele mai reprezentative cântece pentru trupa americană. Muzical, îmbină agresivitatea specifică nu metalului cu riffuri mai melodice, în timp ce versurile explorează luptele interioare, durerea și modul în care emoțiile intense pot fi eliberate.

În timp ce melodia a depășit 1 miliard de stream-uri pe Spotify, videoclipul muzical a cumulat peste 459 de milioane de vizualizări pe YouTube. Regizat de Tony Petrossian, clipul surprinde energia haotică a universului muzical Slipknot, cu fani năvălind într-o casă și distrugând-o în timp ce formația cântă.

VIDEOCLIP: Slipknot - Duality

Bazele Slipknot au fost puse în 1995 de Shawn Crahan, Anders Colsefni și Paul Gray. Componența trupei s-a modificat constant, Shawn rămânând singurul membru original care mai urcă pe scenă alături de formație. De-a lungul carierei, Slipknot a fost nominalizată la 10 Premii Grammy. Membrii trupei au reușit să și câștige în 2006 cu "Before I Forget", nominalizare pentru Best Metal Performance. În plus, artiștii din Iowa au câștigat de șapte ori Kerrang! Awards, de patru ori Metal Hammer Golden God Awards și de cinci ori Revolver Golden God Awards.

Ca orice formație care a avut un impact major asupra culturii muzicale, Slipknot nu a fost scutita de controverse. În 2003, doi tineri au dat vina pe versurile piesei "Disasterpiece" pentru o crimă comisă, iar apoi, diferite alte episoade de violență au fost văzute ca fiind influențate de muzica Slipknot. Vorbind despre formațiile care și-au pus amprenta asupra lor, membrii trupei au declarat că stilul Slipknot s-a născut și datorita faptului că fiecare muzician în parte a fost influențat de diferiți artiști, de la Jimi Hendrix la Pantera, de la Johnny Cash la Mayhem sau de la Bestie Boys la Cannibal Corpse. După 25 de ani de activitate și șapte albume de studio lansate, Slipknot și-a câștigat locul în galeria formațiilor legendare ale scenei metal internaționale, iar acum au ajuns la rândul lor să influențeze o mulțime de artiști din întreaga lume.

Citește în continuare

Albume noi

SLIPKNOT lansează ediția aniversară a albumului de debut (25 de ani)

SLIPKNOT anunță lansarea unei ediții deluxe a albumului care le-a schimbat radical parcursul artistic: „Slipknot (25th Anniversary Edition)”, un box set aniversar ce va fi disponibil din 5 septembrie 2025 prin Roadrunner Records. Albumul original, lansat în iunie 1999, a redefinit așteptările în muzica metal și a transformat trupa dintr-un nume obscur din Iowa într-un fenomen global.

Publicat

pe

Slipknot - ”The Dying Song”
Slipknot - ”The Dying Song” │ FOTO: Captură YouTube

Ediția aniversară de prim album Slipknot include mixuri rare și demouri originale înregistrate înainte ca trupa să intre în studio cu producătorul Ross Robinson la Indigo Ranch. Setul conține 6 LP-uri, în diverse variante — inclusiv o ediție limitată de 1899 de viniluri „sângerii” și o versiune exclusivă de 100 de viniluri umplute cu sânge sintetic, vândute direct pe site-ul 742617000027.net — care s-a blocat în câteva secunde de la lansare.

Pe lângă albumul original, reeditarea mai aduce mixuri alternative realizate de Jay Baumgardner și Ulrich Wild, dar și înregistrări live din 1999 și 2000, extrase din primele turnee mondiale ale trupei. Materialul live provine dintr-un concert la Webster Theater din Connecticut, dar și din show-uri susținute în Marea Britanie și Iowa, în perioada când SLIPKNOT începea să-și formeze reputația explozivă de pe scenă.

Albumul „Slipknot” a primit discul de platină și a fost considerat de mulți critici drept o declarație de război față de convențiile metalului de la sfârșitul anilor ’90. Deși violența sonoră a fost esențială, succesul real a venit din coerența și intensitatea compozițiilor. La 25 de ani distanță, SLIPKNOT încă explorează același filon artistic: brut, nefiltrat, și direct conectat cu fanii, așa cum reiese și din lansarea acestui box set.

Pe lângă reeditarea albumului, SLIPKNOT a publicat în avanpremieră demo-ul piesei „Prosthetics”, înregistrat înainte ca trupa să intre în studio. Lansarea se vrea mai mult decât un simplu tribut — este o radiografie completă a unui moment de cotitură în istoria metalului contemporan. În paralel cu lansarea aniversară, membrii trupei rememorează perioada formativă în care SLIPKNOT s-a conturat nu doar ca identitate sonoră, ci și ca forță vizuală și culturală.

Jim Root, chitaristul formației, recunoaște că nu aveau așteptări uriașe la debut — ci doar dorința ca muzica lor să ajungă la oameni. Iar ceea ce a urmat a fost mai mult decât succes comercial: a fost apariția unei comunități devotate, cu propriile reguli, simboluri și intensități. Cultura „maggot” a devenit un fenomen intergenerațional, iar această ediție aniversară nu e doar pentru nostalgici, ci pentru oricine vrea să înțeleagă de unde a pornit totul.

Citește în continuare
Horia Brenciu - My Way (Crăciunul începe cu mine)

CONCERTELE LUNII

Trending