Roger Waters a mai rupt o frântură din zidul constiinței noastre - FOTO

Pentru mulți dintre cei peste 50000 de oameni care au văzut, au auzit și au simțit The Wall la București, venirea lui Roger Waters era un vis. Pe 28 august 2013, Roger Waters a mai rupt o frântură din zidul conștiinței noastre.

Roger Waters The Wall la Bucuresti pe 28 august 2013

În 1980, când Roger Waters și colegii săi din Pink Floyd cântau The Wall la Earls Court în Londra, opțiunile muzicale ale majorității românilor erau limitate la Angela Similea și Corina Chiriac. Chiar dacă zidul comunist s-a prăbușit câțiva ani mai târziu, separarea Pink Floyd le năruise deja orice speranțe că își vor mai vedea idolii. De foarte multe ori, în publicul de aseară, puteai auzi oameni care spuneau "nu-mi vine să cred că sunt aici." Însă, după cum spune zicala- speranța moare ultima.

Duetul artistului cu "versiunea sa mai tânără", pe care a descris-o ca "amărâtul ăsta de Roger", în timpul piesei "Mother", a fost o revanșă personală a multora asupra trecutului și unul din cele mai intense momente ale concertului. Pentru câteva momente măcar, au putut să dea timpul înapoi și să experimenteze un concert Pink Floyd în anii de maximă creativitate artistică a trupei.

Iată ce spune Roger Waters despre versiunea sa mai tânară:

"Acum 30 de ani când am scris The Wall, eram un tânar speriat. De fapt, nu chiar atât de tânăr, aveam 36 de ani. Mi-a luat mult timp să îmi depășesc temerile. În orice caz, în anii care au urmat, m-am gândit că poate povestea pierderii și fricii mele, cu inevitabilele rămășițe de ridicol, rușine și pedeapsă, servește ca o alegorie pentru preocupări mai largi: nationalism, rasism, sexism, religie, Orice!"

Ce face din The Wall un spectacol universal este faptul că împărțim cu toții aceleași temeri și, mai devreme sau mai târziu, vom avea aceeași soartă. De aceea, poza tatălui său, a cărui absență l-a marcat pentru totdeauna ("Daddy's gone across the ocean/Leaving just a memory/A snapshot in the family album/Daddy, what else did you leave for me?") deschidea un lung șir de povești diferite, dar în esență la fel, despre oameni care au împărțit aceeași soartă.

Printre zecile de "anonimi" ale căror poze și viață apăreau pe zid, era și scriitorul spaniol Federico Garcia Lorca, ucis în timpul războiului civil spaniol în 1936, sau liderul indian Mahatma Gandhi, asasinat în 1948.

Chiar dacă vorbim despre familie, societate, bani, religie, libertate, sau orice altceva, viziunea lui Roger Waters este că "united we stand, divided we fall" și interpretările personale ale fiecăruia dintre cei prezenți aseară la concert nu pot fi departe de aceasta paradigmă. Pentru oricine a ascultat albumul The Wall și a văzut filmul, personajele familiare ca Profesorul, Mama, Soția, Judecătorul, au ieșit din film și au plutit aievea în fața ochilor lor.

Ca o paranteză, pentru a sărbători căderea Zidului Berlinului, Roger Waters a adus producția The Wall în capitala germană în fața a 200.000 de oameni, iar astăzi, pe una din bucățile din zid care încă mai stau în picioare, unul dintre artiștii care au pictat the East Side Gallery a înfățișat personajele din film.

Însă producția a fost adaptată pentru publicul de la București. Roger Waters a pregătit un discurs într-o limbă română impecabilă (vorbită, dar neînțeleasă, după cum a recunoscut glumind) în care a dedicat concertul lui Jean Charles de Menezes, un brazilian împușcat mortal de poliția din Londra, după ce a fost confundat cu un terorist, precum și tuturor victimelor terorismului de stat din întreaga lume."Cam atât în frumoasa voastră limbă", a spus el, în încheierea unuia dintre cele mai lungi discursuri în limba română ale unor artiști străini.

Mici adăugiri în română apăreau și pe zid. În timp ce cânta "Mother, should I trust the government?", răspunsul "La dracu, nu!" a apărut pe perete în limba româna, întâmpinat cu urale și ropote de aplauze din public. Zidul era dinamic, se recompunea în mod diferit pentru fiecare piesă pentru a servi recuzitei artistului, iar la finalul piesei "The Trial", când toți strigau la unison "Tear down the wall!", s-a năruit complet.

Fiecare a putut experimenta sentimentul de groază dintr-o zonă de război, înconjurați de sunetul avioanelor de luptă și a mitralierelor în timp ce în imagini se succedau simboluri ale unor ideologii cum ar fi fascismul sau comunismul și ale unor branduri cunoscute ca Shell sau Mercedes. Un porc mistreț urias pe care erau scrise mesaje ca "Trust us", "Everything will be ok. Just keep consuming" sau "What is wrong with people?" a plutit deasupra mulțimii, iar către final a coborât și a fost desființat de către cei din public.

Din multe puncte de vedere, experiența The Wall a fost cel mai bun show pe care l-a văzut România până în acest moment. A fost un spectacol complet din care fiecare a putut culege o părticică pentru sine. Poate că nu a reusit să îl dărâme complet, dar aseară Roger Waters a mai rupt o frântură din zidul conștiinței noastre.

După cum afirmă chiar el, "există o viziune cinică conform căreia ființele umane văzute colectiv sunt incapabile să dezvolte relații mai 'umane', mai bune, mai generoase, mai cooperante, mai empatice cu ceilalți. Nu sunt de acord cu acest lucru. În viziunea mea, este prea devreme în povestea noastră să ajungem la o asemenea concluzie, până la urmă suntem o specie tânără. Cred că avem măcar o sansă să aspirăm la ceva mai bun decât ritualul junglei care este răspunsul nostru actual la teama instituționalizată de ceilalți."

Vezi galeria completă de poze de la Roger Waters - The Wall, 28 august 2013, Piața Constituției, București

Evenimentul The Wall a fost organizat la București de promoterul Emagic, care a reușit să ofere logistic cadrul ideal pentru un asemenea show. Organizarea a decurs fără incidente, cozi inutile sau nemulțumiri de orice fel. Chiar și cei din sectorul Gazon B au beneficiat de o sonorizare bună, chiar dacă distanța le-a permis în mare vizionarea unei proiecții uriașe. Cei din piață s-au bucurat de un sunet surround, așa cum nu le-a mai fost dat să trăiască cu vreun alt prilej la București. Nu de puține ori, efectele sonore în aport la vizualul grandios a stârnit fiori pe șira spinării. Roger Waters le-a dăruit multora trăiri și emoții irepetabile.

Roger Waters s-a căsătorit pentru a cincea oară; Cofondatorul Pink Floyd a dezvăluit fotografii de la ceremonie

Roger Waters, unul dintre cei mai apreciaţi muzicieni din toate timpurile s-a căsătorit din nou şi în ciuda faptului că este o persoană care ţine la intimitatea sa, a dorit să împărtăşească momentul special cu fanii. Astfel, artistul a postat pe contul său de Facebook fotografii de la ceremonie, alături de un mesaj.

Roger Waters casatorie 2021 Kamilah Chavis
Roger Waters casatorie 2021 Kamilah Chavis │ FOTO: Roger Waters www.facebook.com

În vârstă de 78 de ani, Roger Waters este cofondatorul trupei Pink Floyd, unde a fost întâi basist şi ulterior textier, solist şi lider. Pe 13 octombrie artistul a făcut publice fotografii de la nunta sa cu Kamilah Chavis. Cei doi au fost fotografiaţi împreună ca un cuplu pentru prima oară la Festivalul de Film de la Veneţia în 2019. Este a cincea căsătorie a lui Waters şi el a postat următorul mesaj în social media:

Sunt atât de fericit, în sfârşit o soţie de păstrat.

Ceremonia a avut loc în Bridgehampton, New York, acolo unde Waters are un domeniu. Legenda prog rock a încheiat ultima căsnicie în 2015, odată cu divorţul de cineasta Laurie Durning, după 4 ani de mariaj. În cele 8 fotografii de la nuntă se află şi câinele perechii, numit Sweet Georgia Brown. Waters a dezvăluit că are o relaţie cu Chavis de câţiva ani şi asta într-un interviu din 2018. Povestea pe atunci că a întâlnit-o la un concert cu câţiva ani înainte, iar Kamilah lucra în transport, aflându-se la volanul maşinii care îl transporta pe artist.

Cum el s-a aflat două săptămâni în acea zonă, a făcut multe drumuri între stadion şi hotel şi a început să o cunoască pe şoferiţa sa. Primele 3 căsnicii ale lui Roger Waters au început în 1969, cu iubita sa din copilărie, Judy Trim, în 1976 cu Lady Carolyne Christie (care i-a oferit doi copii) şi în 1993 cu Priscilla Philips (care i-a oferit un fiu).

În altă ordine de idei trupa Pink Floyd rămâne dizolvată, iar ultima reprezentaţie a muzicienilor ca un grup a fost în 2014. Recent toboşarul Nick Mason l-a comparat pe Waters cu Stalin, descriind dinamica în cadrul trupei în anii săi de glorie.

Waters dispută drepturile asupra numelui Pink Floyd cu chitaristul David Gilmour, iar în 2020 basistul a dat în judecată formaţia.

Roger Waters îl atacă pe Mark Zuckerberg, pe tema utilizării unei piese Pink Floyd

Roger Waters, basistul şi compozitorul trupei Pink Floyd a fost mereu vocal pe temele sociale şi politice, iar acum are o dispută personală cu Mark Zuckerberg, CEO-ul Facebook. Muzicianul l-a numit pe oficialul reţelei de socializare "un idiot", atunci când i s-a propus ca o faimoasă piesa Pink Floyd să fie folosită pentru a promova serviciile Instagram. Avem detalii în articol.

Fondatorul trupei Pink Floyd, Roger Waters s-a inflamat atunci când i s-a făcut o ofertă "uriaşă" din partea lui Mark Zuckerberg pentru a folosi piesa "Another Brick In the Wall". Melodia ar fi urmat să ajungă într-un film promoţional pentru Instagram. În general Pink Floyd şi piesele sale nu s-au asociat cu campanii promoţionale şi cu reclame televizate sau online.

Invitat la un forum de discuţii cu privire la întemniţarea lui Julian Assange, Waters a povestit despre oferta care i-a fost făcută de către Zuckerberg. Artistul nu s-a ferit să folosească vorbe grele, numindu-l pe CEO-ul Facebook "idiot" şi acuzându-l că se numără printre motivele pentru care povestea lui Assange nu a ajuns la publicul de masă. Assange a fost urmărit internaţional pentru scurgerea de informaţii secrete şi documente vitale pentru statul american.

În vreme ce Roger Waters se afla pe scenă unde se discută subiectul, a prezentat o scrisoare de la Mark Zuckerberg, care îi solicită utilizarea melodiei Pink Floyd. Artistul a folosit expresii ca "f*ck you" şi a declarat că luptă împotriva "lor, cei care vor să ia absolut tot".

Iată cum sună scrisoarea de la Facebook:

Am dorit să vă mulţumim că aţi luat luat în calcul acest proiect. Simţim că sentimentul din miezul piesei este încă relevant şi necesar în zua de azi, ceea cât de atemporală este opera ta/voastră.

Apoi Waters a pufnit şi a spus:

Şi ei vor să o folosească să facă Facebook şi Instagram şi mai mari şi mai puternice decât sunt deja, astfel încât să poată continua să ne cenzureze pe noi toţi din această cameră şi să împiedice această poveste despre Julian Assange să vadă lumina zilei. Publicul general ar putea zice "Ce!? Ce!? Nu mai vrem!".

Nu vreau să iau parte la acest "bullsh*t" Zuckerberg.

"Another Brick în the Wall" a apărut pe albumul Pink Floyd din 1979 "The Wall", ca o parte a unei compoziţii triple. A doua parte a fost lansată ca un single şi a cucerit topul Billboard Hot 100, primind apoi discul de platină în SUA. Este imnul rebelilor, inadaptaţilor, celor care gândesc diferit şi se opun opresiunii şi are această însemnătate de decenii.