Urmărește-ne în Social Media
Horia Brenciu - My Way (Crăciunul începe cu mine)

rock

Rockstadt Extreme Fest 2023 Ziua 3: Meshuggah e prea mult, Amorphis şi Therion au uns la inimă

Rockstadt Extreme Fest 2023 ziua 3 a venit cu iz de prog metal şi... romantism. Rătăcit în Braşov pe rutele autobuzelor 5, 24, 16, 28 şi ce mai ducea spre "rata" 130 spre Râşnov, am ajuns ceva mai târziu la festival. A fost o seară care a combinat romantismul symphonic rock de la Therion cu un Amorphis când progresiv când gothic, plus duritatea Meshuggah şi Marduk. Impresii aflaţi în articol.

Publicat

pe

Therion

Therion ne-a ales prin 2021 pentru a fi prima țară în care concertau după aproape 2 ani de pauză din cauza pandemiei. I-am văzut în 2006 la Sala Palatului, cu orchestra simfonică şi nu voi uita acel concert plin de emoție. Acum Christopher şi ai lui au venit cu un "Abraxas" pătrunzător şi au cântat când încă mai dogorea soarele. Sonorizarea a fost bunicică, vocea solistei Rosalia auzindu-se impecabil, ca şi riff-urile supărate de pe "To Mega Therion". A fost bizar să nu o vedem şi pe solista Chiara, dar ea face pauză de la turneu din cauza sarcinii. Poate cea mai frumoasă piesă Therion, "Lemuria" s-a auzit odată cu apusul, iar aici a strălucit cu adevărat timbrul solistei.

Amorphis

Amorphis e o trupă ciudată, unii au amintiri romantice cu ei, cu balade gothice, alţii au piese prog metal adânc înfipte în creier. Parcă la Rockstadt Extreme Fest 2023 au înclinat o idee mai mult spre partea de prog. Formaţia activa din 1990 a cântat şi death metal şi folk metal cândva, deci nimic nu ne mai surprinde. Ba chiar şi doom şi power metal. Una dintre cele mai apreciate piese care s-au auzit live a fost "Wrong Direction", single de pe albumul "Queen of Time" din 2018. Vocea molatecă a lui Tomi Joutsen a avut ceva de hiturile prog de la început de mileniu, care se auzeau la radio-urile rock ale vremii.

Ne-am dus în trecut, în 2009 cu "Silver Bride" şi ale sale clape magice. Aici chiar avem metal progresiv, cu o chitară înălţătoare şi optimistă, completată de o voce melancolică. Sonorizarea nu a fost rea, dar depinde şi în ce parte stăteai. Vocea puţin mai jos decât ar fi meritat. Şi ne-am dus tocmai până în 1994 la începuturile trupei cu "Black Winter Day" şi ale sale growl-uri.

Parcă urcase altă trupă pe scenă, arătând versatilitate fenomenului Amorphis.

Meshuggah

Am tot ascultat Meshuggah în varianta de studio, am auzit numai vorbe bune despre ei, inclusiv de la solistul de la Taine sau de la jurnalistul sport Narcis Drejan. Pe viu e totuşi altă mâncare de peşte. Îi pot compara cu Rammstein şi Kraftwerk, doar că acele nume sunt gantere de 100 kilograme şi aici avem gantere de o tonă. E un sunet foarte greu, dur, e o formaţie suedeză ca un bloc de metal care te loveşte în urechi. Pe alocuri e djent, pe alocuri technical death metal. E şi mult prog şi nu înţeleg de ce îi tot văd în aceleaşi topuri cu TOOL.

Mă rog, personal mi s-a părut că trupei îi lipseşte structura la melodii: nu au intro, outro, solo, chorus, toată piesa e doar breakdown, totul e la 110%. "Mind's Mirrors" ce să mai fi avut ceva momente lente şi partea electronică, dar în general sunetele au căzut asupra noastră fără milă, ca un baros. Basul e fabulos, îţi va rămâne în cap pe vecie, este extrem de gros şi gâjâit, specific djent aş spune. Formaţia e perfect sincronizată, nu greşeşte o notă şi livrează de la început la sfârşit o avalanşă de sunete dure şi muşcătoare, mai ales pe "In Death".

"The Hurt That Finds You" părea să fie ceva mai inedită, sună a death metal, datorită tobei şi am avut şi un ţipăt mai atipic al solistului. Piesa perfectă de mosh pit şi aş îndrăzni să spun că virează şi spre black chiar, pardon extreme metal cum îi zice acum. Meshuggah merită respect pentru bas, dar sunetul devine obositor după 3-4 piese.

Marduk

Obosit după Meshuggah am vrut să văd Marduk, amintindu-mi de tricourile lor sataniste din liceu. Formaţia suedeză (a fost o zi suedeză se pare la RFE) venea după un Soulfly care nu prea livrase în cort, ca sonorizare. S-a auzit o idee mai bine, dar duritatea sa parcă nu a mai găsit ecou în mintea mea. Toba cu dublă sau triplă pedală s-a auzit savuros, dar vocea de black metal nu mai e aşa de impact acum cum era în 2004. Cumva Dani Filth s-a adaptat mai bine vremurilor de acum decât Marduk. Chitara şi percuţia s-au auzit mult mai bine decât la Soulfly, asta pot constata. Solistul Mortuus (Daniel Rosten) are o prezenţă impunătoare şi diabolică, domina scenă şi publicul cu privirea şi gesturile sale.

După 3 piese am renunţat totuşi şi am plecat la cazare, pentru a mă odihni pentru ziua 4 Rockstadt Extreme Fest 2023 şi In Flames.

Galerie foto Rockstadt Extreme Fest 2023 Ziua 3:

Muzică nouă

AMORPHIS lansează „Light And Shadow” – un nou imn melancolic ce anunță albumul „Borderland”

Legendarii metaliști finlandezi de la AMORPHIS deschid un nou capitol sonor cu lansarea piesei „Light And Shadow”, primul single extras de pe viitorul album „Borderland”, ce va vedea lumina zilei pe 26 septembrie 2025 prin casa de discuri Reigning Phoenix Music. Lyric video-ul piesei a fost publicat astăzi, oferind fanilor o primă incursiune într-un univers sonor unde mitologia, introspecția și forța brută coexistă în echilibru.

Publicat

pe

Noua piesă Amorphis vine cu un intro de pian neașteptat de senin, peste care se aștern straturi de synth-uri și riffuri ce cresc progresiv în intensitate. Este genul acela de construcție sonoră tipic Amorphis: începe aproape ritualic, te poartă prin peisaje interioare melancolice, pentru ca apoi să te izbească frontal cu un refren puternic și o interpretare vocală marcată de contrastul dintre curățenie și growl.

Santeri Kallio, clăparul trupei și compozitorul piesei, explică abordarea: „Mi-am aruncat creierul în dulap și am lăsat muzica să curgă. Nu am vrut să repet trecutul, nici să copiez ce am făcut deja. Când am auzit vocea finală a lui Tomi Joutsen, mi-am dat seama că ‘Light And Shadow’ e intro-ul perfect pentru noul nostru material.”

Înregistrat la Hansen Studios din Ribe, Danemarca, și produs de Jacob Hansen (BEHEMOTH, VOLBEAT), noul album „Borderland” se anunță o continuare matură și evolutivă a direcției impuse de „Halo” în 2022 – un material care a adus trupei două premii Emma Gaala în Finlanda și a urcat în topurile din Germania. Artwork-ul este semnat de ilustratorul olandez Marald Van Haasteren, cunoscut pentru colaborări cu METALLICA, BLACK SABBATH și ALCEST.

Liric, albumul își păstrează profunzimea și rădăcinile mitologice grație poetului Pekka Kainulainen, colaboratorul Amorphis din era „Silent Waters” încoace. Kainulainen explică: „Am vrut să evoc umanitatea noastră comună și curajul strămoșilor. Mitologia ne învață să privim moartea și distrugerea nu cu teamă, ci cu umilință și forță.”

Tracklist-ul complet al albumului include titluri sugestive ca „The Circle”, „Despair”, „The Lantern” sau „Rowan And The Cloud”, confirmând o direcție tematică orientată spre explorarea contrastelor, a conflictelor interioare și a regăsirii de sine.

Lansarea „Borderland” va fi urmată de un turneu masiv în Finlanda și un pachet european de proporții, alături de ARCH ENEMY, ELUVEITIE și GATECREEPER, care va debuta pe 10 octombrie la Stuttgart.

Citește în continuare
Horia Brenciu - My Way (Crăciunul începe cu mine)

CONCERTELE LUNII

Trending