Rockstadt Extreme Fest 2023 Ziua 2: Bine aţi venit în secta Sleep Token, sonorizare WOW Arhitects

Rockstadt Extreme Fest 2023 a fost poate cel mai aşteptat festival metal al verii, organizat la Râşnov între 2 şi 6 august 2023. A inclus formaţii metal uriaşe, nou veniţi care tocmai se afirmă, dar şi rockoteca fix ca pe vremuri. În Ziua 1 i-am ascultat pe Soulfly, Dropkick Murphys sau The Ocean şi s-a lăsat cu crowdsuring şi ritualuari păgâne de la Heilung. Acum să vorbim despre ziua 2.

Sleep Token:

Aş fi zis că motivul pentru că am venit la Rockstadt Extreme Fest 2023 este Sleep Token, dacă nu i-aş fi văzut deja în UK în aprilie. E trupa mea preferată, la bătaie cu TOOL. Revista Metal Hammer i-a poreclit "R&B metal" şi nu e prea departe de adevăr. Gimmick-ul trupei e costumaţia, mişcarea scenică, atmosfera pe care o creează. S-a auzit mai slab decât în UK şi mai slab decât Architects şi alte câteva trupe de la Rockstadt. M-a bucurat totuşi să văd că au ceva fani şi în România, nu sunt doar o "sectă" vestică.

Am auzit "The Love You Want", care lipsise de la precedentul concert la care am fost, iar publicul a părut să ştie hiturile de Spotify, "Alkaline", "The Offering" şi "Higher". Ba mai mult de atât, pe "Higher" a ieşit poate cel mai dur mosh pit la care am asistat la Rockstadt. Altminteri e o trupă romantică, cu solist mascat, versuri despre suferinţă, purificare şi somn sau lipsa lui. Vessel e un personaj carismatic şi enigmatic, la graniţa dintre RPG japonez ca Final Fantasy şi erou de anime. "The Offering" are un mega bass, care a făcut istorie prin metalcore, prin etapele prin care intră pe piesă, plus acea culme atinsă.

Are o voce de înger şi un growl excelent.

Hypocrisy:

Hypocrisy i-am prins doar puţin, dar au sunat mai bine (ca sonorizare) decât Sleep Token, au interacţionat bine cu publicul şi au adus solo-uri de tobe şi chitară foarte savuroase. Peter Tagtgren e o prezenţă impunătoare, cu aer de monstru sacru al metalului. Am auzit "The Final Chapter" şi mi-am amintit că pe lângă concertul din Quantic de anul trecut i-am mai văzut pe aceşti artişti la Rockstadt şi în 2019, când au cântat acea piesă.

Toba s-a auzit cel mai pregnant din interpretare artiştilor, ea şi cu basul tinzând să cam acopere vocea şi uneori şi chitara. O trupă melodic death metal ceva mai întunecată şi sacadată, cu 32 de ani de istorie în spate şi multă introspecţie în versuri.

burst

Architects:

A zice că Architects e surpriza serii e prea puţin şi e prea puţin şi să zic că e surpriza festivalului. Aşa sonorizare şi visualizer nu am mai auzit şi văzut până acum... niciodată. Am fost "certat" de lume că i-am ratat la Electric Castle, unde au fost la fel de fabuloşi prin 2017. Totul s-a auzit incredibl de "crisp", de curat, de clar.

S-a auzit că în studio, ba chiar mai bine, până şi growl-urile solistului au fost perfecte, ba chiar am avut şi un "blergh", gluma fanilor metalcore. Chitara perfectă, tobe perfecte, bas perfect. Totul tunat la perfecţie. Solo-ul de la finalul lui "Dead Butterflies" s-a auzit impecabil, cu toată melancolia aferentă.

Solistul Sam Carter a fost perfect, de la energia cu care a alergt pe scenă, la poveştile despre câinii care i-au salvat viaţa şi pe care i-a adoptat la Sibiu. A fost un set foarte lung la Rockstadt, care a inclus de la piese noi ca "Deep Fake" la hituri că "Doomsday" şi "Animals". Nu ne-am întors chiar în perioada lui "Lost Forever/Lost Together", ci cumva au fost preferate ultmele 3 albume ale trupei.

Ultimul a fost "The Classic Symptoms of a Broken Spirit", lansat în 2022. Vizualizerul din spate a fost un hibrid de simboluri ale crezurilor trupei şi extrase din clipurile oficiale sau plus şi simplu animaţii cool, care furau privirea de la bărcuţa cu fani ce naviga pe braţele publicului. Cea mai bună formaţie de la festival, de departe!

Architects a lansat piesa "Curse", cu uşoare influenţe Bring Me the Horizon

Architects pare a trece printr-o schimbare de sunet, odată cu lansarea piesei "Curse", care tocmai a văzut lumina zilei. E un track care aminteşte pe alocuri de Bring Me the Horizon, ceea ce nu e chiar o coincidenţă, pentru că grupul a colaborat cu Jordan Fish, clăpar şi producător BMTH.

Coperta single Architects Curse
Coperta single Architects Curse │ FOTO: Architects

Melodia e în egală măsură agresivă şi prietenoasă cu radio-ul, prin prisma refrenului cântat curat şi melancolic. "Curse" include o voce de growl puternică a solistului Sam Carter, dar şi tobe şi chitară în rafală. Plus un mixaj specific rock-ului alternativ din anii 2010. De producţie s-a ocupat Jordan Fish, colaborator al celor de la Bring Me the Horizon, iar piesa a debutat prin casa de discuri Epitaph Records. Avem parte şi de un bridge intens, dar şi un breakdown foarte agresiv, chiar şi după standardele Architects.

Pe lângă single, trupa a anunţat şi o a doua etapă a unui turneu nord american. Acesta nu e primul single lansat de formaţia metalcore britanică în ultima vreme, deoarece cu câteva luni în urmă a debutat "Seeing Red", lăudat de publicaţii ca Metal Injection, Alternative Press şi Loudwire. Include până şi trademark-ul metalcore, acel "blergh" pe care îl auzim la voce uneori.

Şi fanii au primit bine acel track, care a strâns peste 23 de milioane de stream-uri la nivel global şi peste un milion de streampuri pe săptămână de la debutul din decembrie 2023. "Seeing Red" a fost prima melodie de la Architects după albumul din 2022, "The Classic Symptons Of a Broken Spirit", care a urcat până pe locul 1 în topul UK Rock & Metal Albums.

Architects pleacă în prima etapă din turneul american alături de Of Mice & Men şi While She Sleeps. În a doua etapă va urca pe scenă alături de We Came As Romans şi Brutus. Au fost nişte ani foarte ocupaţi pentru grupul britanic, care în afară de albumul din 2022 a mai lansat unul în 2021, "For Those That Wish to Exist".

Formaţia împlineşte în 2024 20 de ani de carieră şi a abordat genuri că metalcore, post hardcore, metal alternativ şi chiar mathcore la începuturile sale. A cântat la Rockstad Extreme Fest 2023, la Râşnov.