Rockstadt Extreme Fest 2013 - Trei zile de metal extrem la cote maxime

Iubitorii de sonorități extreme au avut privilegiul în perioada 29-31 august să vadă si să asculte live la Rockstadt Extreme Fest 2013 unele dintre cele mai apreciate formații de gen, atât din România, cât și din străinătate. Gojira, Septicflesh, Textures, Primordial, Napalmdeath, Decapitated, Abigail, Trooper, Indian Fall au oferit publicului show-uri de excepție, poalele Cetății Râșnov devenind pentru cei aproximativ 3.500-4.000 de spectatori o adevărată oază de întâlnire a metaliștilor.

Gojira la Rockstadt Extreme Fest 2013
Gojira la Rockstadt Extreme Fest 2013

Rockeri veniți din toată țara, dar și din alte colțuri ale lumii, precum Statele Unite, Mexic, Australia, Irlanda, Franța, Polonia, Ungaria, Bulgaria sau Republica Moldova, au fost primiți cum se cuvine, bucurându-ne cu toții de o servire și organizare impecabile, dar și prețuri rezonabile. Pe lângă plăcerea de a-și vedea pe scenă preferații, rockerii s-au bucurat de reîntâlniri, amintiri, au fost mulțumiți de mâncarea bună, băutură, țigări și, bineînțeles, de aerul curat și peisajul demn de a fi admirat.

Trei zile și trei nopți de festival, cu și despre metalul extrem, care s-au desfășurat fără incidente și în care cei prezenți s-au comportat liniștit, oameni de aproape toate vârstele, inclusiv copii de 12-14 ani. Acest lucru a fost îmbucurător până și pentru localnici, semn că încetișor intrăm și noi în rând cu lumea mai civilizată și începem să pricepem esența unor astfel de manifestări artistice. A fost metal, a fost adrenalină, a fost « bang your heads », energie, emoție, profunzime, ploaie, vânt, ceva noroi, oboseală, dar… s-a meritat. Probabil, cel mai enervant lucru care s-a petrecut pe parcursul acestor zile a fost lipsa de reacție a publicului la multe dintre trupele care s-au prezentat extrem de bine. Vedem cazul Gojira sau Textures. Ar fi timpul să învățăm să răsplătim artistul cu aplauze venite din suflet. Luat per ansamblu, evenimentul a fost o reușită din toate punctele de vedere și pentru care organizatorii merită felicitați. După un an de muncă intensă vine și răsplata.

Publicul la Rockstadt Extreme Fest 2013

Publicul la Rockstadt Extreme Fest 2013

Prima zi a festivalului a fost dedicată exclusiv trupelor autohtone, pe scenă urcând cele mai reprezentative formații ale scenei metal din România, precum DAYS OF CONFUSION, o trupă care câștigă teren cu fiecare nouă apariție ; ROADKILLSODA, artiști care își cultivă identitatea valorificând filonul stoner rock ; GOTHIC care au venit și de această dată cu un recital versatil, ce a îmbinat doom-death-ul cu elemente de black, goth și chiar heavy metal ; ABIGAIL, trupa cu muzicieni experimentați și nume etalon pentru scena doom-metal din România, care a susținut compoziții complexe, precum "Mirror..a Room Without Windows", "Astral Sleep", "Shades of a Distant Light", "Kogaion", "Sweet Cruelty", « Sonet » și o piesă nouă, ce în acest moment încă nu are o denumire. Pe scenă, pe lângă cei menționați, au mai participat GOODBYE TO GRAVITY, care a venit cu un show dinamic; TROOPER, cu un concert old school, în care au predominat piesele de pe primele două albume din discografia formației. Seara s-a încheiat cu NEGATIVE CORE PROJECT, un deathcore ce a pus publicul pe jar și a generat în fața scenei mișcarea și atmosfera ce caracterizează festivalurile de metal extrem.

Trooper la Rockstadt Extreme Fest 2013

Trooper la Rockstadt Extreme Fest 2013

Cea de-a doua zi Rockstadt Extreme Fest a reprezentat, în primul rând, o luptă cu frigul și ploaia, dar acest fapt nu i-a împiedicat pe fanii trupelor să plece, mai ales că pentru mulți dintre cei prezenti la poalele Cetatii Rasnov a fost cea mai asteptata dintre zile. Gheata a fost sparta de catre brasovenii FALSE REALITY si CODE RED, cea din urma formatie prezentand si piese ce se vor regasi pe primul album. La rand au urmat cei de la BUCOVINA, trupa etalon in zona folk metalului romanesc, o formatie foarte indragita si care s-a simtit excelent pe scena de la Rockstadt, facandu-i pe cei prezenti sa rezoneze cu accentele traditionale, compozitiile ample si tranzitiile melodice. Acestia au atins printe altele si problema exploatarii de la Rosia Montana, starnind si mai tare reactia publicului.

Poate cea mai cunoscută formație hardcore din zona balcanica, LAST HOPE (Bulgaria), a revenit in fata publicului din Romania bine sustinut, o combinatie intre energie bruta si intensitatea exprimarii, fapt care a starnit si reactia pe masura a celor prezenti in fata scenei. Schimbarea de stil a sosit imediat cu cei de la CARACH ANGREN, blackeri apreciati in tara de origine, Olanda. Pot spune ca s-au potrivit manusa cu ploaia care a inceput sa cada exact in deschiderea concertului, lasand senzatia unei povesti pline de tenebre si spectacol ce a imbinat sonoritatile brutale, influentele teatrale si accentele simfonice. Inedit pentru o trupa de black metal a fost wall of death. Fara sa astepte prea mult, polonezii de la DECAPITATED, cotati de catre unii specialisti in domeniu drept una dintre cele mai tehnice si apreciate trupe death metal din lume, au avut o prestatie live aproape pe masura asteptarilor, derulata in forta si caracterizata de solo-uri de chitara si riff-uri disonante. Aproape de lasarea intunericului, NAPALM DEATH au luat scena in stapanire, dovedind ca dupa mai bine de 30 ani de cariera isi pastreaza reputatia de nume simbol al scenei grind-death. In stilul caracteristic, au incalzit publicul cu un show consistet, animat de prezenta scenica a frontman-ului Barney Greenway. Setlist cuprinzator, a acoperit in mare parte ampla discografie a formatiei, iar printre piesele cele mai apreciate s-au numarat “Suffer The Children,” “Scum,” “The Kill,” “Dead,” “Nazi Punks Fuck Off” si “Seige of Power”.

Napalm Death la Rockstadt Extreme Fest 2013

Apogeul serii cu numarul doi a fost atins odata cu intrarea in scena a celor de la… GOJIRA, o formatie in plina ascensiune si premiata anul acesta la Golden Gods, pentru categoria cea mai buna trupa live ! Grup emblema al progressive death-ul francez a punctat elegant la Rockstadt Extreme Fest prima prezenta in calitate de cap de afis pe o scena din Europa de est, insa care a fost mai scurta decat ma asteptam, concertul fiind incheiat cu aproape 20 de minute inainte de ora 1,30. Ce-i drept a fost destul de multa agitatie in fata scenei, s-a dat din cap, s-a cantat si s-a facut mosh pit, insa parca meritau mai multa daruire din partea celor prezenti. Show-ul a fost unul solid, greu ca si intensitate emotionala si totodata plin de o energie. Printre piesele interpretate s-au gasit: “Explosia”, “Flying Whales”, “Backbone”, “The Heaviest Matter Of The Universe”, “L'Enfant Sauvage”, “Toxic Garbage Island”, “Wisdom Comes”, “Oroborus”, “The Axe” si ca bis “The Gift Of Guilt”.

Gojira la Rockstadt Extreme Fest 2013

Gojira la Rockstadt Extreme Fest 2013

Startul celei de-a treia zi a festivalului a apartinut altor brasoveni, de data aceasta fiind vorba despre DELIVER THE GOD, care au venit in fata publicului cu un death metal imbogatit cu elemente de melodic deathcore si progressive, fiind urmati imediat de ABNORMYNDEFFECT, trupa apreciata de grindcore din Republica Moldova. Continuand tot cu elemente sonore din acelasi spectru muzical, SPIRITUAL RAVISHMENT, din Oradea, au provocat agitatie in randul spectatorilor care s-au lasat purtati de sunetul death-grind. Odata cu intrarea in scena a brasovenilor de la INDIAN FALL, trupa care are in spate peste 15 ani de activitate, atmosfera a devenit tot mai incarcata de adrenalina, spectatorii apreciind sonoritatile black metal melodice oferite de acestia. Un moment interesant a fost cel al brazilienilor de la KROW, formatie ce abordeaza un mix brutal de inspiratie death, cu izbucniri thrash si ruperi de ritm de factura contemporana.

Si, in sfarsit, dupa prestatia brazilienilor au urmat pregatirile pentru concertul celor de la TEXTURES, care au venit special pentru acest festival, promitand fanilor din Romania inca de acum 2 luni un show plin de energie. «We gonna rock your balls off », spuneau ei si acest lucru s-a si intamplat, fapt pentru care au oferit serii o nota, sa-i spunem, poate prea sofisticata pentru publicul prezent, trupetii solicitand din partea spectatorilor mai multa miscare. Era inevitabil, circlepit de cateva ori. Cu o abordare vocala atragatoare, pregatiti pentru noi experiente si jam session-uri, ruperi de ritm, trupa a venit cu un concert spectaculos, caracterizat de un melanj de sonoritati extreme si in acelasi timp rafinate. Textures, trupa formata in 2001, a impus un nou standard pe scena metal din Olanda inca de la lansarea primului album « Polars », datat 2003. Olandezii abordeaza un stil complex, cu influente progressive metal, metalcore, technical death metal si groove metal, combinate cu pasaje melodioase si atmosferice, cucerind piata de profil din intreaga lume. Printre piesele interpretate in cadrul Rockstadt Extreme Fest s-au gasit « Singularity », « Sanguine Draws the Oath », dar si « Awake », cea mai melodioasa piesa a lor pana la ultimul album, moment in care fanii au inceput sa cante in forta.

Textures la Rockstadt Extreme Fest 2013

Textures la Rockstadt Extreme Fest 2013

SEPTICFLESH, sosiți la Râșnov cu putin timp inainte de sustinerea concertului, au fost o prezenta de-a dreptul impresionanta, incantand metalistii cu amalgamul perfect al riff-urilor de chitara in maniera clasica, pasaje instrumentale sofisticate si aranjamentele orchestrale complexe, toate intr-o atmosfera muzicala sumbra, cu accente goth si intruchipari tenebroase. Recital acompaniat din plin de headbanging si moshing. Din cat s-a putut suprinde, baietii de la Septicflesh au atras, poate, cel mai mare numar de spectatori.

SEPTICFLESH la Rockstadt Extreme Fest 2013

Închiderea zilei cu numarul trei, cu aceasta ocazie si cei care au adus toamna, a apartinut celor de la PRIMORDIAL. Nume cult al scenei metal contemporane, PRIMORDIAL a incitat si infierbantat publicul cu imbinarea dintre sound-ul ravasitor, elementele atmosferice subtile, pasajele lumioase de inspiratie celtica sau folk metal, acordurile impunatoare de pagan metal si accentele sumbre de black metal. Allan Averill (Nemtheanga), solistul formatiei, a facut senzatie cu prezenta si interpretarea sa teatrala, elemente ce au reprezentat alaturi de trecerile versatile si exprimarile melodice pana la tonalitatile agresive, ingredientele cheie pentru o experienta live cu adevarat inedita. Din setlist nu au lipsit piese etalon, precum: “No Grave Deep Enough”, “Bloodied Yet Unbowed”, “The Coffin Ships”, sau “Empire Falls”. Show-ul exclusiv al formatiei PRIOMORDIAL, care a adurata aproape doua ceasuri, a lasat spectatorii sub imperiul unei reverii metal si a pus punct, intr-o maniera inedita primei editii Rockstadt Extreme Fest.

Primordial la Rockstadt Extreme Fest 2013

De subliniat, de asemenea, că pe parcursul zilei, concursul Beer Mile a fost unul dintre cele mai gustate si amuzante momente, partidele de paintball au fost si ele la mare cautare, la fel ca si cursele cu tiroliana. Pentru momentele de pauza cei prezenti au luat cu asalt terasele Ciuc Premium si zona de relaxare Coca Cola. După încheierea concertelor, distractia a continuat la Rockoteca unde metalul extrem a răsunat până în zori.