RECENZIE: Scorpions în 2013, energie pompată la foc continuu - VIDEO

Scorpions a revenit pentru a patra oară la București pe 14 decembrie 2013. Veteranii germani ai genului metal au concertat la Pavilion Central Romexpo, în fața a mii de fani: unii aflați la prima vizionare, alții retrăind anii schimbării pe "Wind of Change".

Scorpions în concert la București pe 14 decembrie 2013

Niciodată să nu spui niciodată și întotdeauna să te aștepți la o manifestare de forțe sfidătoare. Cam așa s-ar rezuma cel de-al patrulea concert Scorpions de la București. Deși pentru mine a fost primul, compatibilitatea cu energia trupei mi-a dat senzația că pentru ei revenirea aici este tratată mereu cu același entuziasm. Dacă nu aș fi știut în ce an suntem sau câte decade a împlinit formația, aș fi putut foarte ușor să cred că totul se întâmplă în premieră în România și că bătrânii scorpioni întineresc ori de câte ori publicul le oferă aplauze cu generozitate. Așa încât, "Rock & Roll Forever", baby, pentru că bruma anilor n-are de-a face cu argintul viu ce stă la fundamentul Scorpions. Cât vulcanul încă erupe, vor exista mereu noi generații care să-și dorească să-i vadă live și vechi generații care să retrăiescă amintiri alături de Rudolf Schenker, Klaus Meine, Matthias Jabs, James Kottak și Paweł Mąciwoda.

Trooper în deschidere

Mihai Georgescu "Mitză" (Bere Gratis) și Alin "Coiotu" Dincă (Trooper) în deschiderea concertului Scorpions de pe 14 decembrie 2013

Seara reîntâlnirii cu veteranii germani ai genului metal a fost deschisă de Trooper, formația funcționând cu o precizie de ceas elvețian. La 8 au urcat pe scenă, vreme de 10 minute au fost acompaniați de solistul de la Bere Gratis, Mihai Georgescu, iar după alte 20 de minute își luau deja rămas-bun de la public, strigând "S-aveți o viață frumoasă, prieteni". Judecând după reacțiile celor din zona normal și golden circle, aș putea spune că prestația a fost una gustată și destul de bine primită, unii ridicând mâinile în aer, dansând și fredonând chiar versurile pieselor Trooper. Trupa și Mitză au lansat de curând piesa “Zi după zi”.

Poze cu Trooper în deschidere

• Trooper în deschiderea concertului Scorpions de pe 14 decembrie 2013

• Alin "Coiotu" Dincă (Trooper) în deschiderea concertului Scorpions de pe 14 decembrie 2013

Click pentru a vedea toată galeria foto Trooper

În jumătatea de oră rămasă până la 9, cât scena a fost pregătită pentru Scorpions, publicul a avut răgaz să-și găsească un "loc cu vedere", unii profitând de ocazie pentru a se opri la standurile cu bere, suc, popcorn. Jetonul a costat 7 lei, fiind echivalentul unui pahar mare (cred că peste 0.5 ml) de băutură sau a două pungi de popcorn. La Pavilion Central Romexpo publicul a avut și garderobă, pentru care trebuia să plătești 5 lei. Nu știu dacă prețul sau cozile care s-ar fi format i-a descurajat pe cei prezenți să apeleze la acest serviciu, însă din ce am putut observa mulți au preferat să rămână cu gecile pe ei, deși în interior era cald spre foarte cald (cu cât înaintai spre scenă).

La ora 9 fix luminile s-au stins și publicul a început să emane energie. Fluierături, aplauze, chiote și mișcări între rânduri. Unii încercau să ajungă mai în față, alții își desfăceau pletele, pregătindu-se de show. În marea cu multe nuanțe de negru altruismul a fost un cuvânt cheie al serii. Și spun asta pentru nu am văzut priviri piezișe aruncate către cei care încercau să se strecoare printre rânduri, ci din contră, chiar am auzit pe cineva spunând "Lasă-i să meargă mai în față. Sunt mai mici și nu văd din spate."

Zumzetul din sală a căpătat proporții când bateristul James Kottak și-a făcut apariția la tobe. Au urmat colegii Rudolf Schenker, Klaus Meine, Matthias Jabs și Paweł Mąciwoda, înfierbântarea celor din public crescând treptat în paralel. Scorpions a intrat în forță pe refrenul piesei "Sting in the Tail", melodie ce dă titlul albumului din 2010, considerat pentru o vreme discul de adio. Trupa a purtat apoi publicul în anii '80, interpretând "Make It Real", de pe albumul "Animal Magnetism".

"Bună seara, Bucharest! Ce mai faceți?", s-a auzit o voce puternică din semiîntuneric, ce a reușit cumva să acopere valul de aplauze din sala aproape plină. "All right, it's good to be back in Romania! Is there anybody there?", a întrebat apoi solistul Klaus Meine, anunțând astfel următoarea piesă din setlist.

SCORPIONS - "Is There Anybody There?" (Live in Bucharest 2013)

Pentru alte două înregistrări video din concert, urmăriți canalul InfoMusic pe Youtube

Începând cu piesa "The Zoo", atmosfera s-a înfierbântat și mai mult pe scenă. James Kottak s-a lăsat la bustul gol în aplauzele zgomotoase ale fanilor, în acest timp solistul aruncând bețe celor din față și chitaristul Matthias Jabs preluând microfonul pentru o intervenție cu un efect de distors pe voce.

"How are you doing tonight? I'm sure we're gonna have fun because the best is yet to come", s-a auzit din nou de pe scenă vocea pătrunzătoare a lui Klaus Meine.

În mâinile germanilor, chiar și cele mai complexe (aparent) solo-uri de chitară păreau o joacă de copii, entuziasmul și plăcerea de a vedea oamenii zâmbind în public emanând constant un val de energie pozitivă. Alături de Scorpions, maturii au redevenit adolescenți, fiecare piesă ce făcea trimitere către anii de început ai trupei fiind trăită la intensitate maximă, cu mâinile zvâcnind în aer pe ritm și buzele fredonând refrenul din impuls.

Spre mijlocul concertului, membrii Scorpions au oferit publicului șansa de a-și reaminti una dintre cele mai îndrăgite balade ale trupei. Pentru acest moment intim au înaintat pe limba ce prelungea scena către publicul din zona golden ring, invitându-i pe cei prezenți să cânte alături de ei.

"Will you sing with me tonight? Come on Romania, this is 'Send Me an Angel'"

Mâinile au început să fluture în aer ca la un semnal, bucuria de a reasculta această piesă fiind transmisă fără rezerve. Refrenul a fost fredonat cu lejeritate, aproape toți cei din sală știind versurile pe dinafară. A urmat apoi o altă bijuterie din repertoriul trupei, "Holiday", primită, aș putea spune, cu și mai mult entuziasm.

"Are you ready to rock? I don't know about you, but I was raised to rock", a exclamat solistul Scorpions, întorcându-se în registrul dinamic al setlistului cu o nouă piesă de pe albumul "Sting in the Tail".

Concertul a continuat într-un ritm nebunesc, scena fiind însuflețită prin fiecare notă produsă. Membrii Scorpions "s-au zbenguit" ca niște puști, fără a trăda măcar o clipă vârstele respectabile pe care le-au împlinit. Cu chitările zbârnâind, tobele sfârâind și vocea planând cu eleganță peste sunetele înlănțuite fără efort, germanii au părut să se simtă excelent în mijlocul fanilor români.

În repertoriul serii au fost incluse și două momente în care tobele și chitara au strălucit individual. Pe "Kottak Attack" l-am putut auzi pe toboșarul Scorpions dezlănțuit, în vreme ce pe funal, pe ecranele mari din spatele scenei, publicul putea urmări imagini cu cele mai bune albume ale formației, călătorind în timp alături de trupă. A urmat apoi "Six String Sting", ce i-a permis lui Matthias Jabs "să gâdile chitara" așa cum știe să o facă de mai bine de 35 de ani.

Hiturile cele mai sonore ale formației au fost păstrate pentru bis. "Still Loving You", "Wind of Change" și "Rock You Like a Hurricane" au stârnit cele mai puternice aplauze din public, deși, în opinia mea, reacțiile au părut totuși ușor stăpânite. Repet, acesta a fost pentru mine primul concert Scorpions, așa încât entuziasmul meu se poate să fi fost ceva mai ridicat decât al celor care i-au mai văzut și cu alte ocazii.

Când am auzit "Wind of Change" mi-am imaginat, recunosc, acea mare de oameni din videoclipul piesei, vizualizând în minte cadrele de la revoluție surprinse în clip. Chiar dacă amintirile mele legate de această piesă sunt de fapt amintirile părinților, ori de câte ori o ascult mi se înmoaie genunchii și mi se pune un gol în stomac, senzații pe care le-am trăit și la concert. Nu știu pentru câți dintre cei prezenți a fost la fel. Probabil, după mai multe ascultări, magia începe să se estompeze.

Am părăsit Pavilionul Central Romexpo pe refrenul piesei "Big City Nights". Un băiețel de vreo 7-8 ani îl fredona coborând scările cu mama sa. Din sală se auzeau aplauze. "Mulțumiiiim, Bucureeești!". Și noi mulțumim, Scorpions, pentru entuziasmul ce nu s-a pierdut și mesajul pe care încă îl transmiteți.

Vezi galeria completă de poze cu Scorpions la București, 14 decembrie 2013

Setlist concert Scorpions 14 decembrie 2013, București, Romexpo

1. Sting in the Tail