RECENZIE: Peter Gabriel și perenitatea muzicii sale - POZE

Peter Gabriel și-a bucurat fanii din România cu prilejul primului concert susținut la București. Evenimentul organizat de Emagic a reunit peste 8000 de spectatori (potrivit promoterului), care au umplut Pavilionul Central Romexpo. Concertul a făcut parte din turneul "Back to Front" care promovează reeditarea albumului "So".

Peter Gabriel în concert la București (8 mai 2014, Romexpo)
Peter Gabriel în concert la București (8 mai 2014, Romexpo) │ FOTO: Mihai Anghel / InfoMusic.ro

Spiritul nu îmbătrânește niciodată, deși de la suprafață așa se lasă impresia - e ca de obicei, una dintre reflecțiile fiecărui concert în care un artist trecut de șaizeci de ani de viață și de patruzeci de ani de carieră arată că nu a schimbat nimic în afară de aparențe. I-am spus bun venit lui Peter Gabriel în București după o lungă așteptare ca să îi sorbim inteligența, energia, densitatea și diversitatea oferite pe scenă de către el și muzicienii de excepție care l-au însoțit, în interpretarea unui album care va rămâne peren în istoria muzicii mondiale.

Concertul susținut de Peter Gabriel la Romexpo București pe 8 mai 2014

Concertul susținut de Peter Gabriel la Romexpo București pe 8 mai 2014 │ FOTO: Mihai Anghel / InfoMusic.ro

Când afli că un artist pe care îl admiri profund urmează să cânte pentru prima oară și pe o scenă din țara ta, deși cariera lui se desfășoară deja de peste treizeci de ani, senzația trăită poate fi pe de o parte satisfăcătoare, pe de altă parte adânc tristă. Satisfăcătoare pentru că în sfârșit poți împărți același spațiu cu artistul preferat și tristă pentru că nu ai reușit să te deplasezi pentru a-i urmări un concert într-un alt loc al lumii. Turismul cultural îți poate oferi de multe ori experiențe incomparabile cu cele din România. Spun asta poate și pentru că sala Romexpo cu praful și vechimea ei, cu bannerele comerciale și galbenul comunist al balcoanelor nu a fost cel mai agreabil loc pentru un astfel de concert. Desigur, nu i-a mai păsat nimănui de aceste lucruri odată ce concertul a început, însă după părerea mea, o experiență ideală ia în calcul toate aspectele.

Calitatea a fost unul dintre cuvintele cheie ale serii, având pe scenă o sumă de muzicieni incredibili cu un portofoliu solid și o mulțime de proiecte inedite la activ, printre care basistul Tony Levin și bateristul Manu Katche, alături de David Rhodes la chitară, David Sancious la clape, Jennie Abrahamson și Linnea Olsson - backing vocals. Această calitate am regăsit-o în fiecare mic sau mare aspect al spectacolului, de la sunet, lumini, proiecții, scenă, organizare, senzații transmise publicului, reacții ale publicului și așa mai departe.

Dacă sunteți câtuși de puțin fani Peter Gabriel și i-ați mai urmărit concertele și videoclipurile până acum, sigur ați regăsit o mare parte din elementele spectacolului de la Romexpo ca fiindu-i caracteristice. Mișcările scenice, sincroanele cu instrumentiștii, pașii specifici anumitor piese, filmările dintr-un unghi foarte apropiat de subiect, cercurile concentrice din centrul scenei, misticismul anumitor piese, alternanța pieselor energice cu cele lente, și așa mai departe, toate acestea sunt lucruri care s-au strâns pe parcursul anilor și au creat un stil unic, specific lui Peter Gabriel.

Trecerea dincolo de simpla reprezentație scenică a unei piese a fost întotdeauna unul din punctele forte ale artistului, aducând mereu în scenă o poveste de ansamblu sau povești specifice fiecărei piese în parte. Povestea dominantă a serii la Romexpo a fost lupta și interacțiunea cu reflectoarele și oamenii mascați care le mânuiau. Formatul în care a fost prezentat concertul a fost de asemenea unul bine organizat, prezentat ca o cină cu trei feluri de mâncare: antreul constituit dintr-o bucată acustică, felul principal constituit dintr-un calup de piese însoțite de imagini și lumini în alb și negru și desertul multicolor alcătuit din albumul „So”.

Publicul a fost ușor amorțit pentru o parte din concert, poate și din cauza scaunelor din zona principală din fața scenei, dar pe parcurs ce spectacolul a avansat, bună dispoziția s-a arătat, iar interacțiunea dintre artiști și public a devenit din ce în ce mai evidentă. Este întotdeauna impresionant să auzi cum cineva din spatele tău cântă toate versurile unei piese, cât de tare poate, cu o voce foarte melodioasă. Sentimentele de încântare și entuziasm ale acelui om se transmit automat și celor din jur, rezultând o atmosferă generală de veselie și bună dispoziție.

Peter Gabriel la București

Peter Gabriel la București │ FOTO: Mihai Anghel / InfoMusic.ro

Un gând de final legat de Peter Gabriel și turneul său de re-promovare a albumului „So”, lansat în 1986 și remasterizat într-o nouă ediție în 2012, este acela că un artist care își permite să promoveze iar și iar un album lansat cu treizeci de ani în urmă este un artist care produce muzică perenă. Trecând prin atâtea generații și câștigând de fiecare dată noi simpatizanți, muzica lui Peter Gabriel va rămâne întotdeauna în istoria fonică a omenirii.

Setlist Peter Gabriel, București, 8 mai 2014

1. OBUT
  2. Come Talk to Me
  3. Shock the Monkey
  4. Family Snapshot
  5. Digging in the Dirt
  6. Secret World
  7. The Family and the Fishing Net
  8. No Self Control
  9. Solsbury Hill
  10. Why Don't You Show Yourself
  11. Red Rain
  12. Sledgehammer
  13. Don't Give Up
  14. That Voice Again
  15. Mercy Street
  16. Big Time
  17. We Do What We're Told (Milgram's 37)
  18. This Is the Picture (Excellent Birds)
  19. In Your Eyes
    BIS:
  20. The Tower That Ate People
  21. Biko

Peter Gabriel lansează piesa "Panopticom" de pe noul album din 2023

Peter Gabriel ne face un cadou la început de an, lansând piesa "Panopticom", ca single extras de pe noul său album. Legendarul component Genesis a ajuns la 72 de ani, dar rămâne la fel de creativ şi inspirat în a mânui sintetizatoarele şi mixajele.

Piesa este eterică şi futuristă, ancorată în sample-uri şi clape ce provoacă nelinişte, neliniştea astronautului în vid. E şi un vibe uşor de Bowie pe care îl simţim aici, un "Major Tom" invizibil pluteşte deasupra acestui track. "Panopticom" este prima sa piesă din 2016 încoace şi a fost realizată printr-o colaborare cu Brian Eno, unul dintre marile nume ale muzicii ambientale, cunoscut şi ca membru Roxy Music.

Pe lângă Brian Eno şi Peter Gabriel, la acest single au mai lucrat şi basistul Tony Levin, toboşarul Manu Katche şi chitaristul David Rhodes. Viitorul album al lui Gabriel se numeşte "i/o" şi va sosi "cândva" în 2023. Melodia a fost înregistrată la Real World Studios şi la The Beehive în Londra.

Peter Gabriel îşi descrie astfel mesajul:

Prima melodie este bazată pe o idee la care am lucrat, pentru a iniţiat crearea unui glob infinit extensibil şi accesibil: Panopticom. Începem să luăm legătura cu un grup de persoane cu aceeaşi mentalitate, care ar putea să transforme proiectul în realitate, încât lumea să se poată percepe mă bine şi să înţeleagă mai bine ce se întâmplă.

Conform comunicatului de presă, "Panopticom" a fost lansat de Lună plină şi viitoarele piese de pe albumul de studio cu numărul 10 vor sosi tot de Lună plină. În 2022 Gabriel a anunţat primul său turneu britanic şi european în aproape un deceniu, unul care are loc în 2023 şi debutează în Polonia pe 18 mai. Are opriri la Verona, Paris, Milano, Berlin, Amsterdam şi multe alte oraşe, până în iunie.

Peter Gabriel este activ în muzică din 1967 şi este un puternic activist, incluzând mesaje anti război şi pro drepturile omului în creaţiile sale. A protestat contra războiului din Siria, experimentelor pe maimuţe, a înăbuşirii revoltelor din Hong Kong şi a lucrat îndeaproape cu Nelson Mandela la proiecte umanitare.

Show Lord of the Dance 2023

<< feb. 2023 >>
30 31 1 2 3 4 5