RECENZIE: Peter Gabriel și perenitatea muzicii sale - POZE

Peter Gabriel și-a bucurat fanii din România cu prilejul primului concert susținut la București. Evenimentul organizat de Emagic a reunit peste 8000 de spectatori (potrivit promoterului), care au umplut Pavilionul Central Romexpo. Concertul a făcut parte din turneul "Back to Front" care promovează reeditarea albumului "So".

Peter Gabriel în concert la București (8 mai 2014, Romexpo)
Peter Gabriel în concert la București (8 mai 2014, Romexpo) │ FOTO: Mihai Anghel / InfoMusic.ro

Spiritul nu îmbătrânește niciodată, deși de la suprafață așa se lasă impresia - e ca de obicei, una dintre reflecțiile fiecărui concert în care un artist trecut de șaizeci de ani de viață și de patruzeci de ani de carieră arată că nu a schimbat nimic în afară de aparențe. I-am spus bun venit lui Peter Gabriel în București după o lungă așteptare ca să îi sorbim inteligența, energia, densitatea și diversitatea oferite pe scenă de către el și muzicienii de excepție care l-au însoțit, în interpretarea unui album care va rămâne peren în istoria muzicii mondiale.

Concertul susținut de Peter Gabriel la Romexpo București pe 8 mai 2014

Concertul susținut de Peter Gabriel la Romexpo București pe 8 mai 2014 │ FOTO: Mihai Anghel / InfoMusic.ro

Când afli că un artist pe care îl admiri profund urmează să cânte pentru prima oară și pe o scenă din țara ta, deși cariera lui se desfășoară deja de peste treizeci de ani, senzația trăită poate fi pe de o parte satisfăcătoare, pe de altă parte adânc tristă. Satisfăcătoare pentru că în sfârșit poți împărți același spațiu cu artistul preferat și tristă pentru că nu ai reușit să te deplasezi pentru a-i urmări un concert într-un alt loc al lumii. Turismul cultural îți poate oferi de multe ori experiențe incomparabile cu cele din România. Spun asta poate și pentru că sala Romexpo cu praful și vechimea ei, cu bannerele comerciale și galbenul comunist al balcoanelor nu a fost cel mai agreabil loc pentru un astfel de concert. Desigur, nu i-a mai păsat nimănui de aceste lucruri odată ce concertul a început, însă după părerea mea, o experiență ideală ia în calcul toate aspectele.

Calitatea a fost unul dintre cuvintele cheie ale serii, având pe scenă o sumă de muzicieni incredibili cu un portofoliu solid și o mulțime de proiecte inedite la activ, printre care basistul Tony Levin și bateristul Manu Katche, alături de David Rhodes la chitară, David Sancious la clape, Jennie Abrahamson și Linnea Olsson - backing vocals. Această calitate am regăsit-o în fiecare mic sau mare aspect al spectacolului, de la sunet, lumini, proiecții, scenă, organizare, senzații transmise publicului, reacții ale publicului și așa mai departe.

Dacă sunteți câtuși de puțin fani Peter Gabriel și i-ați mai urmărit concertele și videoclipurile până acum, sigur ați regăsit o mare parte din elementele spectacolului de la Romexpo ca fiindu-i caracteristice. Mișcările scenice, sincroanele cu instrumentiștii, pașii specifici anumitor piese, filmările dintr-un unghi foarte apropiat de subiect, cercurile concentrice din centrul scenei, misticismul anumitor piese, alternanța pieselor energice cu cele lente, și așa mai departe, toate acestea sunt lucruri care s-au strâns pe parcursul anilor și au creat un stil unic, specific lui Peter Gabriel.

Trecerea dincolo de simpla reprezentație scenică a unei piese a fost întotdeauna unul din punctele forte ale artistului, aducând mereu în scenă o poveste de ansamblu sau povești specifice fiecărei piese în parte. Povestea dominantă a serii la Romexpo a fost lupta și interacțiunea cu reflectoarele și oamenii mascați care le mânuiau. Formatul în care a fost prezentat concertul a fost de asemenea unul bine organizat, prezentat ca o cină cu trei feluri de mâncare: antreul constituit dintr-o bucată acustică, felul principal constituit dintr-un calup de piese însoțite de imagini și lumini în alb și negru și desertul multicolor alcătuit din albumul „So”.

Publicul a fost ușor amorțit pentru o parte din concert, poate și din cauza scaunelor din zona principală din fața scenei, dar pe parcurs ce spectacolul a avansat, bună dispoziția s-a arătat, iar interacțiunea dintre artiști și public a devenit din ce în ce mai evidentă. Este întotdeauna impresionant să auzi cum cineva din spatele tău cântă toate versurile unei piese, cât de tare poate, cu o voce foarte melodioasă. Sentimentele de încântare și entuziasm ale acelui om se transmit automat și celor din jur, rezultând o atmosferă generală de veselie și bună dispoziție.

Peter Gabriel la București

Peter Gabriel la București │ FOTO: Mihai Anghel / InfoMusic.ro

Un gând de final legat de Peter Gabriel și turneul său de re-promovare a albumului „So”, lansat în 1986 și remasterizat într-o nouă ediție în 2012, este acela că un artist care își permite să promoveze iar și iar un album lansat cu treizeci de ani în urmă este un artist care produce muzică perenă. Trecând prin atâtea generații și câștigând de fiecare dată noi simpatizanți, muzica lui Peter Gabriel va rămâne întotdeauna în istoria fonică a omenirii.

Setlist Peter Gabriel, București, 8 mai 2014

1. OBUT
  2. Come Talk to Me