RECENZIE: Învață de la Partizan, live-ul din Manual - POZE

Trupa Partizan a încheiat prima parte a turneului de promovare "Manualul e manual", după ce a concertat prin 14 orașe. Ceea ce a început pe 24 octombrie la București s-a încheiat tot în capitală. Pe 5 decembrie Adrian Pleșca "Artan" la voce, Răzvan Moldovan "Suedezu" la chitară, Andrei Bărbulescu la tobe și Adrian Borțun la bas ne-au oferit o lecție de live fără inhibiții, ca între vechi prieteni.

Artan în concertul Partizan din Control de pe 5 decembrie 2013
Artan în concertul Partizan din Control de pe 5 decembrie 2013 │ FOTO: Mihai Anghel / InfoMusic.ro

Inevitabil am făcut o comparație între cele două concerte din capitală. La o lună și jumătate distanță, concertul de Control a arătat rodajul după turneul de toamnă. A fost și un context diferit - cu mai multă promovare, sunetul mai bun, iar publicul mai numeros și cunoscător. Cu hipsterii plecați la Woodkid, Controlul a fost cucerit de rockerii cu ștate vechi, ce și-au descătușat energia prin pogo (în limitele locului) și chiar stage diving. Lucrurile s-au încins destul de tare,  la un moment dat Suedezu' domolind spiritele cu un cover după Nine Inch Nails. Piesa "Hurt" compusă de  Trent Reznor (relansată de Johnny Cash în ultima parte a vieții) nu figura în setlistul original, dar a avut darul de a stabiliza audiența. Coverul a fost de data aceasta electric, în trecut el fiind interpretat doar la chitara acustică.

Răzvan Moldovan în timpul concertului Partizan din Control - 5 decembrie 2013

Sala Berlin din Control s-a umplut, dar fără a se crea înghesuială. Puteai să mergi în fața scenei pentru piesele favorite sau să te retragi în spatele amatorilor de pogo. Probabil toată lumea a rămas cu imaginea spectatorului extra-energizat care a urcat de numeroase ori pe scenă alături de Partizan pentru a se arunca mereu încrezător în brațele susținătorilor săi din primele rânduri. A fost o stare generală de bine, alimentată de muzica preferată, de comunicarea prietenească dintre membrii trupei și spectatori, de umorul plin de aluzii ce învăluie toată discografia Partizan.

Încă de la început, Artan, Suedezu', Borțun și celălalt Andrei de la tobe ne-au arătat că n-au nicio problemă. În acest sens, melodia "N-avem probleme cu formația" a deschis concertul după o mică așteptare. Înainte să urce pe scenă, membrii trupei au socializat puțin cu cei din sală, încă o motiv ce mă făcea să cred că lucrurile aveau să sune foarte familiar. Majoritatea celor prezenți s-au dezlănțuit pe muzica Partizanilor, doar autocontrolul limitându-i pe unii la datul din cap pe refren sau în ritm.

Trupa Partizan in concert in Club Control pe 5 decembrie 2013

Artan și Suedezu' ne-au oferit la bis interpretarea aparte a piesei "Păpușea masculină", cei doi rămânând la bustul gol. A fost încă o dovadă că spiritul le e liber și la 50+, mesajul firesc, iar dăruirea pentru muzică este totală. Evident, cadrul ni s-a întipărit pe retină, cu Artan într-un fizic refăcut după o cură de slăbire. Cei care și-l amintesc din perioada cu ceva kilograme în plus au fost la fel de șocați văzându-l, ca și cum l-ar fi zărit pe Iggy Pop îmbrăcat. Evident, a fost un moment plin de expresivitate în ton cu mesajul piesei: "Și dacă fetele mă plac / Woo haa! / Mă plac pentru ce am în cap / Woo haa! / Sunt o păpușe masculină / Woo haa!  / Și mi se spune sex mașină!" Concertul s-a terminat cu poza de final lăsându-mi versurile "We like disco / We like the disco sound" în minte. Și le-aș fi fredonat până acasă, dacă nu mi-aș fi întârziat plecarea din Control.

Poza de final: Trupa Partizan in concert in Club Control pe 5 decembrie 2013

Partizan i-a avut ca invitați pe Adi Despot și Dan Byron. Solistul de la Vița de Vie a cântat "Dușmănia", iar Dan Byron i-a însoțit la "Perfect" - o piesă relansată de byron în 2011, dând titlul albumului de atunci.

Dan Byron verificând identitatea lui Artan în timpul concertului Partizan

Setlist Partizan, Control, 5 decembrie 2013

1. N-avem probleme cu formația