Placebo la București: magia primelor albume și două decenii de experienţă sublimate în sunet

Fiecare sosire a formaţiei Placebo în România a fost primită cu entuziasm. În ţara noastră mică şi depresivă, melodiile formaţiei au alinat multe angoase de liceu şi şcoală generală şi au însoţit fanii în maturizare, odată cu maturizarea trupei de altfel. Pe 28 iunie, Placebo ne-a vizitat pentru a cincea oară, la un deceniu de la prima lor întâlnire cu publicul autohton. În 2006 soseau la Arene, în perioada lui "Meds" şi iată-i acum, la 11 ani distanţă, din nou la Arenele Romane.

Concert Placebo la Arenele Romane din Bucuresti pe 28 iunie 2017 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Show-ul a fost deschis de Greetings Sugar, trupă autohtonă, care o are pe Lydia Lunch ca producătoare şi Bill Gould de la Faith No More responsabil cu mixajul. Greetings Sugar cântă o muzică melancolică şi au un aer întunecat, suav şi misterios. Au ceva din imaginea Mars Volta, dar muzica lor este un indie visător. Live am auzit multe improvizaţii la clape şi băieţii au dansat "like nobody was watching".

RECOMANDARE: Vezi galeria de poze de la concertul Placebo

Improvizaţia a fost cuvântul cheie, împreună cu versurile profunde. Pe măsură ce curgeau melodiile trupei în deschidere, Arenele se umpleau până la refuz, deveneau arhipline şi gemeau de public. Nu cred că am mai văzut vreodată atâta lume în acest amfiteatru roman. Fluxul de persoane a continuat nestingherit 20 de minute şi chiar îmi făceam griji legat de cozile de la standurile cu băuturi sau toalete, dar cumva nu au fost chiar gigantice cozile.

Şi apoi a venit ora 21:15, când a început un filmuleţ cu extrase din cariera Placebo, având în fundal piesa "Every You Every Me". Apoi au intrat în scenă Brian Molko, Stefan Olsdal, dar şi chitaristul de turneu şi noul toboşar. Pe Stefan îl cunoşteam pentru părul său tuns scurt mai mereu în cariera de muzician de 20 de ani, de aceea m-a şocat creasta sa terminată într-o codiţă. În continuare dă senzaţia unei combinaţii badass dintre Agent Smith din Matrix şi Spud din "Trainspotting".

Trupa a început cu "Pure Morning", de pe albumul din 1998 "Without you I'm Nothing", ducându-ne pe înălţimile depresive ale anilor '90, cu versuri despre narcotice şi aluzii la suicid în videoclipul oficial. Am revenit în prezent cu "Loud Like Love" din 2013, piesă prin care Molko părea să fi găsit zenul şi Nirvana, adoptând o filosofie orientală benevolă şi pacifistă.

Am ajuns apoi în prezentul imediat cu "Jesus Son", piesă lansată recent de trupă, cu ocazia albumului aniversar. Brian Molko a găsit momentul să ne salute şi să amintească faptul că a revenit în România de multiple ori, dar şi că o face cu plăcere. Am fost apoi loviţi direct în plexul angoasei cu "Soulmates", probabil cea mai tristă piesă a trupei, extrasă de pe LP-ul "Soulmates Never Die".

Piesa şi albumul au marcat despărţirile şi poveştile de dragoste a mulţi liceeni de-a lungul ultimelor decenii în România şi nu numai. Se citea nostalgia în ochii celor de la Arene şi Molko a continuat în aceeaşi notă cu "Speecial Needs", de pe acelaşi album. Pe parcursul concertului publicul majoritar feminin a dansat, a fredonat (chiar şi piesele mai puţin cunoscute) şi a aplaudat cu mare entuziasm fiecare primă notă şi ultima notă a pieselor celebre.

Profesionismul muzicienilor a fost desăvârşit, dar nu nemţesc, nu robotic, nu mecanic. Au fost capabili să "walk the extra mile" şi să dea ceva în plus. Astfel am auzit o variantă a piesei "Twenty Years" care păstra intacte pianul şi melancolia, dar primea un instrumental heavy incredibil de plăcut urechilor. Un regret este că pe parcursul întregului concert nu am auzit aproape nimic din vioara celuilalt membru al trupei, care avea şi rol de backing vocal, o domnişoară care e de ceva vreme alături de Placebo.

M-a surprins că Placebo a ales să cânte varianta în engleză a lui "Protect Me From What I Want", deşi cea în franceză e mai cunoscută şi mai apreciată de fani. Nu suntem destul de francofoni pesemne... Şi pentru a înţelege că Brian şi compania nu erau "la muncă", ci în sufrageria proprie, casa de dincolo de acasă, am asistat şi la sesiuni de "joacă" ale artiştilor.

Spre exemplu, la final de concert, Brian se juca cu consola de mixaj şi efectele chitarelor, iar câteva dintre piesele cu BPM ridicat, precum "Special K" sau "The Bitter End" au primit solo-uri furioase extra la final. Nu se putea fără un tribut adus artiştilor care ne-au părăsit. Deznădejdea despărţirii distilată în melodie, "Without You I'm Nothing" a curs cu fotografii cu David Bowie pe ecranul central, legendarul rocker fiind cel care a cântat live piesa cu Brian Molko de câte ori a avut ocazia.

Am mai auzit şi piese pe care Placebo nu le-a mai cântat în România şi pe care în general nu prea le cântă la concerte, precum "Space Monkey", "36 Degrees" sau "Nancy Boy". Hiturile cele mari ca "Special K", "For What It's Worth" sau "The Bitter End" au fost bifate, cu tot cu crâmpeie din videoclipuri pe ecrane. Apropo de ecrane, ţin să felicit persoana care s-a ocupat de efectele speciale aplicate asupra imaginilor din live feed sau videoclipuri. Cred că a folosit toate filtrele, efectele şi combinaţiile de filtre cunoscute omului, creând o atmosferă psihedelică, deşi uneori parcă a fost prea mult.

Evident că am avut şi bis, nu doar unul, ci două, unul invocat cu un moment magic de public. Recapitulând parcă vibe-ul care ne-a consacrat în Europa prin mişcarea #rezist, toată lumea de la Arene şi-a aprins blitzul telefonului, creând o feerie tehnologică la care Brian ar fi strâmbat teoretic din nas. A subliniat de multe ori că ne vrea telefoanele închise şi a numit YouTube "lucrul ăla de pe telefon", dar aici s-a înclinat în faţa unui public care a folosit tehnologia pentru a face atmosferă.

Şi ca în 2014 la Summer Well, "stingerea" s-a dat cu "Running Up That Hill", cover Kate Bush şi una dintre melodiile cele mai romantice de pe Terra. Ce poate fi mai romantic decât să propui divinităţii să schimbi locul cu cel drag care suferă, căci despre asta e piesa. Brian Molko e la fel de proaspăt la 44 de ani ca la 20, vocea sa unică nu a avut de suferit deloc, în ciuda faptului că rămâne fumător înrăit, iar prestaţia scenică a fost excelentă.

Stefan Oldsdal rămâne scheletul acestei trupe, preluând şi rol de pianist, basist şi chitarist de multiple ori pe durata showului. Placebo s-a maturizat în trupa angoaselor asumate, a dependenţelor peste care s-a trecut, a androginiei începutului de mileniu transformată într-un Polaroid sărutat cu ruj negru. Nu mai e nevoie ca Brian să fie ambiguu sexual, să vedem membrii formaţiei narcotizaţi pe scenă, într-o transă a artistului clasic.

Invocarea, amintirea acelor momente este de ajuns pentru ca băieţii să îşi regăsească inspiraţia, iar şi iar şi iar. Cel mai bun concert Placebo din România? Lupta e strânsă cu cel din 2014, de la Summer Well, unde Mama Natură a contribuit la atmosferă. Dar la nivel spiritual, Placebo a atins pe absolut toată lumea de la Arene, fani vechi şi noi, persoane cu angoase sau optimişti înrăiţi.

Setlist Placebo la Arenele Romane 2017:

1. Every You Every Me ("Early Cut")
  2. Pure Morning
  3. Loud Like Love
  4. Jesus' Son
  5. Soulmates
  6. Special Needs
  7. Lazarus
  8. Too Many Friends
  9. Twenty Years
  10. I Know
  11. Devil in the Details
  12. Space Monkey
  13. Exit Wounds
  14. Protect Me from What I Want
  15. Without You I'm Nothing
  16. 36 Degrees (slow version)
  17. Lady of the Flowers
  18. For What It's Worth
  19. Slave to the Wage
  20. Special K
  21. Song to Say Goodbye
  22. The Bitter End

Bis 1:

1. Teenage Angst
  2. Nancy Boy
  3. Infra-red

Bis 2:

• Running Up That Hill (A Deal with God)

Mai avem o recenzie pentru tine: Placebo la Arenele Romane - Două decenii de muzică într-un carusel al emoțiilor

Placebo concertează în România pe 30 iulie, la Arenele Romane

Placebo trebuia să ajungă în România cu câţiva ani în urmă, pentru a promova albumul "Never Let Me Go", dar din păcate concertul a fost amânat. După încă o amânare a fost anulat, dar iată că britanicii concertează în sfârşit în ţara noastră, pe 30 iulie 2024.

Placebo - Running Up That Hill (Cover Kate Bush) | Rock am Ring 2022
Placebo - Running Up That Hill (Cover Kate Bush) | Rock am Ring 2022 │ FOTO: Captură YouTube

Placebo revine în România după ceva vreme şi va ţine un concert la Arenele Romane în dată de 30 iulie 2024. Ultimul LP lansat a fost "Never Let Me Go", care s-a dovedit a fi un material experiental, cu teme eco-friendly, cu piese despre regăsirea de sine, meditaţie şi cu o abordare mai degrabă light decât "nervoasă", ca rock-ul alternativ al grupului de la început de ani 2000.

Recapitulând incursiunile Placebo pe la noi, îmi amintesc de reprezentaţia din 2017 de la Arenele Romane, unde locul s-a dovedit neîncăpător pentru fani. A fost puţin bizar finalul în care Brian Molko a improvizat mult la clape şi a avut un rant anti Trump. De altfel solistul Placebo a devenit tot mai vocal pe teme politice în ultimii ani, de la Brexit la confruntarea sa recentă cu primul ministru italian, care s-a lăsat şi cu proces.

Ce a mai făcut Placebo între timp? În 2023 a anunţat primul său album live, care a sosit sub formă de box set, ce acoperă cariera de 25 de ani a grupului. Acum trupa este un duo, format din basistul Stefan Olsdal şi solistul şi chitaristul Brian Molko. Activi din 1994, artiştii au mai cântat în România şi în 2014, la Summer Well, dar şi în 2009 la Romexpo, pe vremea când promovau "Battle for the Sun".

A fost şi un concert prin 2012, dacă nu mă înşel la un stadion de rugby din nordul Capitalei pe o vreme toridă. După "Never Let Me Go", care a debutat în 2022 am avut parte şi de un single, un cover după piesa Tears for Fears "Shout". La festivalul Download din 2023, Placebo a cântat pentru prima dată piesa "Nancy Boy" după 6 ani.

Cu puţin noroc auzim şi noi mai multe piese de pe "Sleeping With Ghosts", "Meds" şi "Black Market Music" la concertul de la noi. Biletele se pun în vânzare de pe 14 martie 2024.

Placebo anunță primul său album live, care acoperă cei 25 de ani de carieră

În vreme ce fanii Placebo din România încă își ling rănile cu privire la concertul Placebo anulat acum un an, iată că trupa perseverează în ale sale lansări. Acum Brian Molko și Stefan ne oferă primul album live.

Coperta album Placebo live
Coperta album Placebo live │ FOTO: Placebo

Placebo a anunțat pe 21 noiembrie 2023 primul album live, care acoperă cei 25 de ani de carieră ai trupei britanice. Este și pentru prima dată când reprezentațiile live ale trupei ajung pe vinil și sunt incluse aici concerte din Mexic, Spania și Londra. Acest LP live se numește "Collapse Into Never: Placebo Live In Europe 2023".

A fost înregistrat la Low Festival în Spania la început de a și va sosi ca un dublu vinil. Celelalte două seturi live sunt reprezentații ale Placebo din Mexico City în vara lui 2023, respectiv sesiunile din Studio One, in Twickenham. Ele vin sub numele de "This Is What You Wanted" și respectiv "Live From the White Room". E vorba despre 7 piese de pe albumul Placebo din 2022, "Never Let Me Go". Vor sosi și sub formă de CD softpak gatefold, iar concertul din Mexic apare sub formă de Blu-Ray.

Vom auzi și melodii legendare de pe albume ca "Black Market Music, "Sleeping With Ghosts" și "Battle for the Sun". Totalitatea celor 3 concerte vine sub numele de "Placebo Live" şi se va lansa pe 15 decembrie.

Iată tracklist-ul albumului Placebo live din Europa:

Side1

1. ‘Forever Chemicals’
2. ‘Beautiful James’
3. ‘Scene of the Crime’
4. ‘Hugz’
5. ‘Happy Birthday In The Sky’

Side 2

6. ‘Bionic’
7. ‘Surrounded By Spies’
8. ‘Sad White Reggae’
9. ‘Try Better Next Time’
10. ‘Too Many Friends’

Side 3

11. ‘Went Missing’
12. ‘For What It’s Worth’
13. ‘Slave To The Wage’
14. ‘Song To Say Goodbye’
15. ‘The Bitter End’
16. ‘Infra-Red’

Side 4

17. ‘Shout’
18. ‘Fix Yourself’
19. ‘Running Up That Hill’

Si asa arată cel din Mexic:

1. ‘Opening Titles’
2. ‘Forever Chemicals’
3. ‘Beautiful James’
4. ‘Scene Of The Crime’
5. ‘Hugz’
6. ‘Happy Birthday In The Sky’
7. ‘Bionic’
8. ‘Twin Demons’
9. ‘Surrounded By Spies’
10. ‘Chemtrails’
11. ‘Sad White Reggae’
12. ‘Try Better Next Time’
13. ‘Too Many Friends’
14. ‘Went Missing’
15. ‘For What It’s Worth’
16. ‘Slave To The Wage’
17. ‘Song To Say Goodbye’
18. ‘Come Undone’
19. ‘The Bitter End’
20. ‘Infra-Red’
21. ‘Shout’
22. ‘Fix Yourself’
23. ‘Running Up That Hill’

In vreme ce White Room se prezintă astfel:

1. ‘Beautiful James’
2. ‘Fix Yourself’
3. ‘Happy Birthday In The Sky’
4. ‘Sad White Reggae’
5. ‘Surrounded By Spies’
6. ‘Try Better Next Time’
7. ‘Went Missing’

Placebo s-a viralizat în vara lui 2023, după ce solistul Brian Molko a fost dat în judecată de prim ministrul italan, Giorgia Meloni. Aceasta a fost acuzată de artist de "fascism și rasism". De altfel Molko a avut o diatribă contra lui Trump și când a fost la noi ultima oară, în 2017, la Arenele Române.