Placebo la București: magia primelor albume și două decenii de experienţă sublimate în sunet

Fiecare sosire a formaţiei Placebo în România a fost primită cu entuziasm. În ţara noastră mică şi depresivă, melodiile formaţiei au alinat multe angoase de liceu şi şcoală generală şi au însoţit fanii în maturizare, odată cu maturizarea trupei de altfel. Pe 28 iunie, Placebo ne-a vizitat pentru a cincea oară, la un deceniu de la prima lor întâlnire cu publicul autohton. În 2006 soseau la Arene, în perioada lui "Meds" şi iată-i acum, la 11 ani distanţă, din nou la Arenele Romane.

Concert Placebo la Arenele Romane din Bucuresti pe 28 iunie 2017 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Show-ul a fost deschis de Greetings Sugar, trupă autohtonă, care o are pe Lydia Lunch ca producătoare şi Bill Gould de la Faith No More responsabil cu mixajul. Greetings Sugar cântă o muzică melancolică şi au un aer întunecat, suav şi misterios. Au ceva din imaginea Mars Volta, dar muzica lor este un indie visător. Live am auzit multe improvizaţii la clape şi băieţii au dansat "like nobody was watching".

RECOMANDARE: Vezi galeria de poze de la concertul Placebo

Improvizaţia a fost cuvântul cheie, împreună cu versurile profunde. Pe măsură ce curgeau melodiile trupei în deschidere, Arenele se umpleau până la refuz, deveneau arhipline şi gemeau de public. Nu cred că am mai văzut vreodată atâta lume în acest amfiteatru roman. Fluxul de persoane a continuat nestingherit 20 de minute şi chiar îmi făceam griji legat de cozile de la standurile cu băuturi sau toalete, dar cumva nu au fost chiar gigantice cozile.

Şi apoi a venit ora 21:15, când a început un filmuleţ cu extrase din cariera Placebo, având în fundal piesa "Every You Every Me". Apoi au intrat în scenă Brian Molko, Stefan Olsdal, dar şi chitaristul de turneu şi noul toboşar. Pe Stefan îl cunoşteam pentru părul său tuns scurt mai mereu în cariera de muzician de 20 de ani, de aceea m-a şocat creasta sa terminată într-o codiţă. În continuare dă senzaţia unei combinaţii badass dintre Agent Smith din Matrix şi Spud din "Trainspotting".

Trupa a început cu "Pure Morning", de pe albumul din 1998 "Without you I'm Nothing", ducându-ne pe înălţimile depresive ale anilor '90, cu versuri despre narcotice şi aluzii la suicid în videoclipul oficial. Am revenit în prezent cu "Loud Like Love" din 2013, piesă prin care Molko părea să fi găsit zenul şi Nirvana, adoptând o filosofie orientală benevolă şi pacifistă.

Am ajuns apoi în prezentul imediat cu "Jesus Son", piesă lansată recent de trupă, cu ocazia albumului aniversar. Brian Molko a găsit momentul să ne salute şi să amintească faptul că a revenit în România de multiple ori, dar şi că o face cu plăcere. Am fost apoi loviţi direct în plexul angoasei cu "Soulmates", probabil cea mai tristă piesă a trupei, extrasă de pe LP-ul "Soulmates Never Die".

Piesa şi albumul au marcat despărţirile şi poveştile de dragoste a mulţi liceeni de-a lungul ultimelor decenii în România şi nu numai. Se citea nostalgia în ochii celor de la Arene şi Molko a continuat în aceeaşi notă cu "Speecial Needs", de pe acelaşi album. Pe parcursul concertului publicul majoritar feminin a dansat, a fredonat (chiar şi piesele mai puţin cunoscute) şi a aplaudat cu mare entuziasm fiecare primă notă şi ultima notă a pieselor celebre.

Profesionismul muzicienilor a fost desăvârşit, dar nu nemţesc, nu robotic, nu mecanic. Au fost capabili să "walk the extra mile" şi să dea ceva în plus. Astfel am auzit o variantă a piesei "Twenty Years" care păstra intacte pianul şi melancolia, dar primea un instrumental heavy incredibil de plăcut urechilor. Un regret este că pe parcursul întregului concert nu am auzit aproape nimic din vioara celuilalt membru al trupei, care avea şi rol de backing vocal, o domnişoară care e de ceva vreme alături de Placebo.

M-a surprins că Placebo a ales să cânte varianta în engleză a lui "Protect Me From What I Want", deşi cea în franceză e mai cunoscută şi mai apreciată de fani. Nu suntem destul de francofoni pesemne... Şi pentru a înţelege că Brian şi compania nu erau "la muncă", ci în sufrageria proprie, casa de dincolo de acasă, am asistat şi la sesiuni de "joacă" ale artiştilor.

Spre exemplu, la final de concert, Brian se juca cu consola de mixaj şi efectele chitarelor, iar câteva dintre piesele cu BPM ridicat, precum "Special K" sau "The Bitter End" au primit solo-uri furioase extra la final. Nu se putea fără un tribut adus artiştilor care ne-au părăsit. Deznădejdea despărţirii distilată în melodie, "Without You I'm Nothing" a curs cu fotografii cu David Bowie pe ecranul central, legendarul rocker fiind cel care a cântat live piesa cu Brian Molko de câte ori a avut ocazia.

Am mai auzit şi piese pe care Placebo nu le-a mai cântat în România şi pe care în general nu prea le cântă la concerte, precum "Space Monkey", "36 Degrees" sau "Nancy Boy". Hiturile cele mari ca "Special K", "For What It's Worth" sau "The Bitter End" au fost bifate, cu tot cu crâmpeie din videoclipuri pe ecrane. Apropo de ecrane, ţin să felicit persoana care s-a ocupat de efectele speciale aplicate asupra imaginilor din live feed sau videoclipuri. Cred că a folosit toate filtrele, efectele şi combinaţiile de filtre cunoscute omului, creând o atmosferă psihedelică, deşi uneori parcă a fost prea mult.

Evident că am avut şi bis, nu doar unul, ci două, unul invocat cu un moment magic de public. Recapitulând parcă vibe-ul care ne-a consacrat în Europa prin mişcarea #rezist, toată lumea de la Arene şi-a aprins blitzul telefonului, creând o feerie tehnologică la care Brian ar fi strâmbat teoretic din nas. A subliniat de multe ori că ne vrea telefoanele închise şi a numit YouTube "lucrul ăla de pe telefon", dar aici s-a înclinat în faţa unui public care a folosit tehnologia pentru a face atmosferă.

Şi ca în 2014 la Summer Well, "stingerea" s-a dat cu "Running Up That Hill", cover Kate Bush şi una dintre melodiile cele mai romantice de pe Terra. Ce poate fi mai romantic decât să propui divinităţii să schimbi locul cu cel drag care suferă, căci despre asta e piesa. Brian Molko e la fel de proaspăt la 44 de ani ca la 20, vocea sa unică nu a avut de suferit deloc, în ciuda faptului că rămâne fumător înrăit, iar prestaţia scenică a fost excelentă.

Stefan Oldsdal rămâne scheletul acestei trupe, preluând şi rol de pianist, basist şi chitarist de multiple ori pe durata showului. Placebo s-a maturizat în trupa angoaselor asumate, a dependenţelor peste care s-a trecut, a androginiei începutului de mileniu transformată într-un Polaroid sărutat cu ruj negru. Nu mai e nevoie ca Brian să fie ambiguu sexual, să vedem membrii formaţiei narcotizaţi pe scenă, într-o transă a artistului clasic.

Invocarea, amintirea acelor momente este de ajuns pentru ca băieţii să îşi regăsească inspiraţia, iar şi iar şi iar. Cel mai bun concert Placebo din România? Lupta e strânsă cu cel din 2014, de la Summer Well, unde Mama Natură a contribuit la atmosferă. Dar la nivel spiritual, Placebo a atins pe absolut toată lumea de la Arene, fani vechi şi noi, persoane cu angoase sau optimişti înrăiţi.

Setlist Placebo la Arenele Romane 2017:

1. Every You Every Me ("Early Cut")
  2. Pure Morning
  3. Loud Like Love
  4. Jesus' Son
  5. Soulmates
  6. Special Needs
  7. Lazarus
  8. Too Many Friends
  9. Twenty Years
  10. I Know
  11. Devil in the Details
  12. Space Monkey
  13. Exit Wounds
  14. Protect Me from What I Want
  15. Without You I'm Nothing
  16. 36 Degrees (slow version)
  17. Lady of the Flowers
  18. For What It's Worth
  19. Slave to the Wage
  20. Special K
  21. Song to Say Goodbye
  22. The Bitter End

Bis 1:

1. Teenage Angst
  2. Nancy Boy
  3. Infra-red

Bis 2:

• Running Up That Hill (A Deal with God)

Mai avem o recenzie pentru tine: Placebo la Arenele Romane - Două decenii de muzică într-un carusel al emoțiilor

Placebo a lansat un cover după piesa Tears for Fears "Shout" - AUDIO

Placebo nu se mulţumeşte doar cu un nou album lansat în 2022, ci a lansat şi un single, un cover de această dată. Brian Molko and co au lansat piesa "Shout", cover după hitul Tears for Fears. Rezultatul e plin de sintetizatoare şi are un aer visător.

Cover single Placebo Shout
Cover single Placebo Shout │ FOTO: Placebo

"Shout" nu se îndepărtează foarte mult de versiunea originală în cea Placebo, doar că primeşte o uşoară tuşă de rock alternativ şi chiar industrial. E un registru în care nu i-am mai auzit pe cei de la Placebo cântând. Poate cel mai celebru cover după "Shout" rămâne totuşi cel de la Disturbed de la început de mileniu. Într-un fel avem o continuare a tradiţiei aici: un duo din UK, Placebo adică Molko şi Stefan fac un cover după duo-ul Tears for Fears, care făcea senzaţie cu piesa aceasta în anii '80.

"Shout" sosea în 1984 ca al doilea single de pe al doilea album Tears for Fears, "Songs From the Big Chair". Avea să devină al şaselea hit Top 40 al duo-ului în Marea Britanie. În SUA a ajuns în vârful Billboard Hot 100 la 9 luni după debut.

În versiunea nouă avem sintetizatoare mai "grele" şi percuţie ceva mai pregnantă. Molko nu e deloc străin de coveruri, cel mai celebru fiind poate cel după Kate Bush, "Running Up the Hill". A făcut senzaţie şi cu coveruri după "Daddy Cool" de la Boney M, "Bigmouth Strikes Again" the The Smiths, "Where Is My Mind" de la The Pixies. Nu uităm şi de versiunea foarte tristă a lui Molko pentru piesa lui Sinead O'Connor "Jackie".

Cel mai nou album Placebo se numeşte "Never Let Me Go" şi a debutat în martie 2022. Include mesaje despre însingurare, câteva balade, versuri despre adicţia de tehnologie şi poluarea planetei. Placebo trebuia să cânte în România pe 13 iulie 2022, dar şi-a amânat concertul pentru jumătatea lui august. Ulterior avea să îl anuleze pe acela, din cauza unor motive legate de familiile artiştilor. Trupa se pregăteşte să plece acum într-un turneu în Marea Britanie şi Irlanda, care începe pe 18 noiembrie în Portsmouth şi se desfăşoară până pe 8 decembrie, când se opreşte la Birmingham.

Grupul şi-a anulat recent concertul din Mexico City din cauza problemelor cu viza.

Placebo şi-a amânat concertul din România de pe 13 iulie

O veste proastă vine azi pentru fanii trupei Placebo, cu 24 de ore înaintea concertului: evenimentul a fost anulat, sau mai bine zis amânat. Trupa a fost nevoită să îşi anuleze câteva concerte din cauza cazurilor de Covid-19 din trupă şi staff. Avem detalii mai jos.

Placebo - Running Up That Hill (Cover Kate Bush) | Rock am Ring 2022
Placebo - Running Up That Hill (Cover Kate Bush) | Rock am Ring 2022 │ FOTO: Captură YouTube

Într-o postare pe Instagram, trupa a dezvăluit că nu va mai putea să onoreze apariţiile din Bucureşti, pe 13 iulie 2022 şi de la Skopje Calling în Macedonia pe 16 iulie. Grupul ar fi trebuit să cânte la Romexpo, avându-i pe cei de la Red Roll şi Black Magic Trees în deschidere. Ar fi fost o ocazie excelenta să auzim live pentru prima dată în ţara noastră piesele de pe noul album "Never Let Me Go", lansat în primăvara lui 2022, după 9 ani de pauză.

Iată mesajul transmis de trupă cu privire la această anulare:

Suntem frustraţi şi dezamagitit că nu vom putea cânta la acele show-uri care sunt importante pentru noi, aşa cum sunt şi pentru voi. Ne cerem scuze cu toată sinceritatea pentru inconvenient şi dezamăgire. Facem tot posibilul să reprogramăm şi vă rugăm să verificaţi ce spun organizatorii despre anunţuri ulterioare.

Placebo a fost cap de afiş în ultima vreme datorită relaţiei sale speciale cu piesa "Running Up the Hill" a lui Kate Bush. Aceasta domină topurile muzicale de 2 luni, de când a apărut în serialul "Stranger Things", iar Placebo are unul dintre cele mai apreciate coveruri ale piesei. S-a auzit live la Bucureşti la miezul nopţii la Summer Well 2014, cântată într-un mod magic şi care a emoţionat publicul prezent. Formaţia a mai fost în România în 2006, la Aenele Romane, în 2009, la Romexpo, în 2012 la stadionul de rugby Iolanda Balaş Söter, în 2014 la Summer Well şi în 2017 la Arenele Romane.

Ultima dată când l-am văzut pe Brian Molko la Arene, venea cu un mesaj puternic anti Trump la final de concert şi a avut un moment lung de improvizaţie la clape. Ultimele albume Placebo au dezvăluit o latură mistică a artiştilor, ezoterică, mesaje ecologiste şi de acceptare a sinelui şi a celor din jur. Trupa Placebo se apropie de 30 de ani de existenţă, pe care îi împlineşte în 2024, iar componenţa sa actuală este Brian Molko, la chitară, voce, versificaţie, mixaj şi Stefan Olsdal, la bas şi chitarâ.

Toboşarii se tot schimbâ în ultimi ani, dar cei care au stat cel mai mult în grup sunt Steve Hewitt şi Steve Forrest.

Reprogramare concert

Legat de anularea concertului, am înţeles că acesta ar fi fost amânat de fapt şi s-ar reprograma după jumătatea lui august 2022.

Placebo la Romexpo în iulie 2022 - Program și reguli de acces

Trupa britanică Placebo revine la București pe 13 iulie 2022 la Romexpo, în aer liber. În deschidere vor cânta Black Magic Trees și Red Roll, două trupe din Italia. Găsești în articol detalii despre program, reguli de acces și alte informații utile.

Concertul are loc în Parcarea C de la Romexpo. Accesul se va face prin Intrarea C, din Bulevardul Expoziției, începând cu ora 18:00, iar concertele încep de la ora 19:00. După deschiderea porților puteți sosi la orice ora doriți pentru a vedea trupele favorite. Evenimentul are loc in aer liber.

Programul concertului Placebo de la Romexpo:

• Open Doors - 18:00
  • Red Roll - 19:00 - 19:30
  • Black Magic Trees - 20:00 - 20:45
  • Placebo - 21:15 - 23:00

*Guest list-ul este valabil 90 de minute de la deschiderea porților.

Reguli de acces la concertul Placebo de la Romexpo:

Este interzis accesul cu:

• sticle, conserve;
  • mâncare sau băuturi de orice fel;
  • artificii, arme, obiecte periculoase;
  • obiecte cu laser (ex. pointere, brichete cu laser);
  • umbrele (va rugam in caz ca se anunță ploaie să veniți cu pelerine);
  • aparate foto/video profesionale sau semi-profesionale (cu obiectiv detașabil);
  • aparate de înregistrare audio-video profesionale sau semi-profesionale;
  • animale de companie;
  • persoanele cu probleme de ordin medical trebuie să aibă asupra lor dovezi clare pentru a putea intra la concert cu medicamentele necesare.

*Organizatorii NU vor stoca și NU vor păzi obiectelor prezentate în lista de mai sus pe durata evenimentului.

*La intrarea în perimetrul evenimentului, toți participanții vor fi percheziționați de către agenții de securitate.

*Organizatorii informează publicul participant că spectacolele includ lumini puternice ce pot afecta persoanele epileptice.

*La Romexpo va fi prezent un medic care poate oferi Primul Ajutor în caz de nevoie.

Accesul copiilor:

• Copiii sub 7 ani au acces gratuit însoțiți de un adult posesor de bilet valabil.
  • Accesul minorilor sub 14 ani se face doar pe bază de bilet si doar dacă aceștia sunt însoțiți de către un adult posesor de bilet valid.
  • Organizatorii nu recomandă prezența la concert a copiilor fără căști de protecție. Zgomotul foarte puternic poate dăuna auzului celor mici.

Categorii de bilete și brățări:

Accesul în spațiul de eveniment va fi permis unei singure persoane pe baza biletului valid, o singură dată. Biletul în baza căruia se va face accesul va trebui păstrat pe toată durata concertului.

Părăsirea perimetrului de concert, după validarea biletului de acces, va fi strict interzisă. Persoanele care doresc să părăsească zona de eveniment o pot face, dar la ieșire brățara le va fi ruptă și dacă doresc să intre din nou, vor trebui să-și cumpere alte bilete.

Toți posesorii de bilete la categoriile VIP, Special K (A) și Meds (B) vor primi la acces brățări speciale, ce le permit accesul în zona în care au bilete. Brățările trebuie păstrate la mână, exact ața cum au fost puse, pe toata durata concertului. Brățările nu sunt transmisibile și nu trebuie deteriorate pe întreaga perioadă a evenimentului. Posesorii de bilete la Categoria Bitter End (C) nu vor primi brățara la acces.

• Categoria VIP - aproape de scenă, pe platformă la înălțime, cu locuri la canapele și bar separat
  • Categoria A - în picioare, în fața scenei; posesorii de biletele la categoria A au voie și în categoriile B și C, dar nu au voie la Categoria VIP
  • Categoria B - în picioare în spatele categoriei A. Posesorii de bilete la categoria B nu au voie să intre la categoria VIP și categoria A, dar au voie la categoria C.