rock, jazz, world music

Oregon la Jazz Nouveau - Incursiune în rezonanța Schumann

Mult-apreciata trupa americană Oregon a revenit la București în cadrul seriei de concerte Jazz Nouveau pe data de 12 martie, amintind publicului pasionat de jazz și genuri experimentale de diversitatea și complexitatea ce pot fi exprimate prin muzică.

Concertul Oregon din Club Control - 12 martie 2018 │ FOTO: Andrei Zidaroiu / InfoMusic.ro

Experiența unui concert Oregon este atât de vastă, complexă și în același timp personală, încât am putea scrie chiar un eseu întreg în loc de o recenzie. Un eseu, o pagină de jurnal, o relatare a unei călătorii interioare și planetare, combinație rezultată în urma procesului de contemplare la care am fost invitați de către membrii trupei și muzica adusă prin intermediul lor.

Oregon este Ralph Towner (chitară), Paul McCandless (oboi), saxofon, Paolino Dalla Porta (contrabas) și Mark Walker (tobe, percuții), un cvartet de exploratori, vizionari, druizi conectați cu Terra și cu ritmurile ei, așa i-am văzut și ascultat prin ochi jucăuși. Trupa a luat naștere în 1970, iar Towner și McCandles au rămas membri de bază de atunci, pe parcursul a 48 de ani, aducând în fața ascultătorilor 30 de materiale discografice și o mulțime de colaborări și experimente muzicale concertistice.

Ascultând muzica lor, care poate fi încadrată în diferite genuri, inclusiv cel intitulat "world music", realizăm că denumirea nu este deloc întâmplătoare, căci muzica lor este într-adevăr despre întreaga lume, despre conexiunea între popoare și planeta pe care locuim. Privindu-le chipurile brăzdate de trecerea vremii, dar în același timp radiante de o lumină interioară, și ascultându-le muzica, realizam cum acești oameni joacă roluri arhetipale de "Keepers", Păstrători sau gardieni ai vieții, ai planetei, ai uriașei biodiversități în mijlocul căreia trăim, iar rolul lor este să ne amintească prin intermediul sunetului de minunățiile din care facem parte.

Ralph Towner, chitaristul Oregon │ FOTO: Andrei Zidaroiu / InfoMusic.ro

Experiența din timpul concertului m-a dus cu gândul la Rezonanța Schumann, simțind armonia interioară care se instala odată cu firul narativ muzical al concertului. Rezonanța Schumann este, pe scurt, frecvența electro-magnetică a Pământului, descoperită și măsurată la mijlocul secolului XX la 7,83 Hz, frecvență la care suntem racordați și noi prin frecvențele creierul nostru, ca parte a acestui organism viu numit Terra.

Acest subiect a fost chiar tema principală la Săptămâna Sunetului, eveniment internațional care s-a desfășurat în paralel în mai multe orașe din Europa, inclusiv București, prin intermediul asociației Jumătatea Plină, unde focusul a fost pe frecvența ideală a sunetului și zgomotele care ne îndepărtează de ea. Așadar, după experiența de la Săptămâna Sunetului, Oregon a venit să confirme cât de sănătos pentru urechile, creierul și sufletul nostru este să ascultăm muzică racordată la frecvențele naturii, mai ales prin prisma mediului urban în care locuim, care ne îndepărtează de acest echilibru și ne modifică frecvența interioară.

Ieșind din această constatare și revenind la atmosfera concertului, a fost clară încântarea oamenilor din trei generații diferite care au umplut clubul Control luni seară, chiar dacă nu știau despre rezonanța Schumann și nu îi vedeau pe muzicieni ca pe niște barzi ai naturii, pur și simplu se lăsau încântați de muzica lor, de complexitatea instrumentală care le bucura inima și mintea, lăsând undeva în adâncuri un sentiment de bucurie și pace, iar la suprafață un zâmbet larg și multe aplauze.

Oregon ne-au prezentat luni seară cea mai recentă apariție discografică a lor, albumul intitulat Lantern, care poartă chiar numărul 30 în șirul producțiilor trupei, lansat în vara lui 2017. Fanii au putut achiziționa albumul după concert, din mânuțele inginerului de sunet care însoțește trupa în concerte.

Cu amprenta lor unică și cu sentimentul de muzică nemuritoare, care va continua să se descifreze pe măsură ce umanitatea va evolua, Towner și restul trupei ne-au onorat în final cu un bis mult dorit, lăsând în urmă pe chipurile publicului de toate vârstele zâmbetul sentimentului de "acasă" și conexiunea cu muzica planetei, amintirea unui viitor care va fi și regăsirea sunetelor în interiorul corpului.

Cu gândul și conexiunea sonoră și fizică la rezonanța Schumann, am plecat acasă cu un sentiment imens de satisfacție și recunoștință pentru această experiența memorabilă Jazz Nouveau. Muzica adevărată rămâne nemuritoare, atemporală și adimensională.