Epoca de aur a muzicii cubaneze sau Orchestra Buena Vista Social Club - FOTO-VIDEO

Recenzia concertului Buena Vista Social Club de la Sala Palatului (25 iunie 2013) cu Omara Portuondo, Eliades Ochua. Analia Selis a deschis concertul. VEZI POZE

Omara Portuondo, Buena Vista Social Club

Orchestra Buena Vista Social Club a adus străzile strâmte și zgomotoase, zidurile vechi, scorojite de soare și localurile ascunse, încărcate de fum și de muzică ale Havanei. Nu am fost niciodată la Havana. Însă, în imaginația mea, Havana arată exact ca într-un cântec Buena Vista Social Club. Tabloul a fost redat pe scena Sălii Palatului pe 25 iunie 2013, în fața a 3000 de oameni.

Omara Portuondo cu Buena Vista Social Club la Bucuresti pe 25 iunie 2013

Argentiniana Analia Selis, stabilită de mai mulți ani în România, a fost o alegere fericită pentru a deschide concertul cubanezilor. Acompaniată de o micuță orchestră care l-a inclus și pe soțul său, violoncelistul Răzvan Suma, Selis a adus cântece din orașul său natal Tucuman. Cea mai emoționantă parte a recitalului ei a fost piesa Paula Ausente, un cântec cu o poveste tristă, despre o scriitoare din Chile care și-a pierdut fiica, piesa fiind compusă de o prietenă de-a lui Selis, Marta Gomez.

Analia Selis și sotul ei, violoncelistul Răzvan Suma alaturi de Analia Selis in deschiderea concertului BVSC

Concert Analia Selis în deschidere la Buena Vista Social Club

Solista a încheiat pe o notă optimistă cu El Hormiguero (Furnicarul), un cântec despre “furnicile care urcă în corpul cuiva atunci când întâlnește persoana pe care o iubește.”. Momentul poate fi urmărit în înregistrarea de mai jos:

Vezi toată galeria de poze cu Analia Selis | Urmărește interviul video cu Analia Selis

Orchestra Buena Vista Social Club a venit cu membri tineri și talentați, care îi conferă exuberanță, alături de muzicieni cu ștate vechi ca Barbarito Torres, Jesus „Aguaje” Ramos, Manuel Guajiro Mirabal, Omara Portuondo și Eliades Ochoa, artiști care reprezintă forța vitală a orchestrei, ce vin din alte timpuri, din acea epocă de aur a Cubei când "se câștigau puțini bani dar toată lumea cânta pentru că dorea asta" - după cum o descria pianistul Ruben Gonzales.

Concert Buena Vista Social Club la Sala Palatului

În acele timpuri s-au născut ori s-au transformat, sub influența jazz-ului, stiluri precum mambo, charanga, rumba și son, care se regăsesc și astăzi în muzica cubanezilor. Cei 15 muzicieni auto-proclamați “las mejores bailadores del mundo” au ridicat sala în picioare de nenumărate ori. La final, după cum se întâmplă de obicei la concertele Buena Vista, publicul și-a părăsit locurile și a început să danseze printre rânduri.

Omara Portuondo, prezentată de colegii săi de orchestră ca “la historia de la musica cubana, la mas bonita, la mas sexy” a apărut pe scenă în momente cheie ale spectacolului, interpretând cântece precum "Veinte Anos" - “a lovely Cuban song”, "Dos Gardenias" sau "Candela", cu o voce care nu și-a pierdut din forță. Ea a fost și cea care a încheiat concertul, fiind ultima care a părăsit scena.

Omara Portuondo,  Buena Vista Social Club

Îmbrăcat în negru și cu binecunoscuta pălărie de cowboy pe cap, Eliades Ochoa a apărut în cea de-a doua parte a spectacolului, interpretând alte cântece celebre cum ar fi "Chan Chan" sau "Quizás, Quizás, Quizás", în timp ce Barbarito Torres a făcut o demonstrație de virtuozitate, cântând la lăută cu mâinile la spate.

Eliades Ochoa, Buena Vista Social Club

Atmosfera specială nu a fost creată doar de cei câțiva membri fondatori ai orchestrei, ci de combinația de sunete, stiluri, culori, de felul cum o temă muzicală reapărea ca din neant după o porțiune de jazz, sau o secvență pasageră cântată la chitară acustică sau saxofon era preluată gradual de întreaga orchestră și se închega ca temă principală a cântecului.

Vezi toată galeria de poze cu orchestra Buena Vista Social Club