world music

Nikos Vertis a strălucit din nou la București

Nikos Vertis a strălucit din nou la Bucureşti în cadrul celor două concerte de la Sala Palatului, pe 8 și 9 februarie. Vă invităm să citiți impresii de la prima sa reprezentație.

Nikos Vertis în concert la Sala Palatului din București pe 8 februarie 2024 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

A ieşi din zona de confort muzical este o adevărată provocare pe care mulţi dintre noi ar trebui să ne-o oferim din când în când. A-ţi extinde orizonturile muzicale, a rămâne curios şi intrigat de anumite fenomene care nu îţi sunt neapărat familiare reprezintă o modalitate de creştere, în ciuda unor anumite bariere lingvistice sau de stil.

Nikos Vertis. Un nume cunoscut, celebrat la nivel mondial este unul din artiştii la al cărui concert merită să asiști măcar o dată în viaţă. Vorbim aici despre un adevărat exponent al fiorului artistic elen, despre un om care reuşeşte în cele două ore de act artistic să te ducă în variate dimensiuni, să te ţină captivat şi atent la tot ceea ce înseamnă muzicalitate, învăluiri şi straturi stilistice, captivând şi uimind prin cel mai important atu: sinceritatea. Un artist adevărat ar trebui să deţină o anume francheţe, o jovialitate şi o putere de a face publicul parte din spectacolul pe care îl propune. Cu o echipă impresionantă de instrumentişti, dispusă într-o manieră neobişnuită pe verticală, acest nou spectacol propus de Vertis te încântă şi emoţionează deopotrivă.

Revenirea la Sala Palatului pentru două seri consecutive este un indicator al magnetismului pe care Nikos a reuşit să îl genereze de ani buni. Această periodicitate a show-urilor sale în ţara noastră îl plasează ca unul din artiştii care face să pară foarte simplă umplerea aproape până la refuz a unor spaţii de audiţie.

Artistul şi-a făcut apariţia după ora 20 după un intro instrumental în care am fost transpuşi parcă pe unul din ţărmurile Greciei şi clipele de ploaie întregeau astfel tabloul. Ceea ce am sesizat din punct de vedere muzical au fost accentele, acele pusee staccato care uneori indicau schimbări de ritm sau noi reaşezări în partitură.

“Nu sunt cuvinte care să exprime sentimentul pe care îl am de fiecare dată când vin aici. Este foarte ciudat pentru că am senzaţia că este a 16-a oară când vin aici şi mereu sunt înconjurat de iubire şi suport. Dumnezeu să vă binecuvânteze pe toţi! Vă mulţumesc mult! O să ne dăm toată silinţa în această seară şi vom adăuga praf de stele în interpretare pentru a face din acest show unul de neuitat. Şi, nu se ştie, poate ne veţi dori înapoi curând!”

Toţi muzicienii aflaţi pe scenă purtau o îmbrăcăminte sobră, elegantă şi străluceau, fiind puşi foarte bine în evidenţă de maniera în care erau poziţionaţi, dar şi de jocurile de lumini în tandem cu orchestraţiile.

Vorbim despre un playlist cumva comprimat, în care mai multe piese au fost adunate şi legate în momente în care pauzele erau practic insesizabile. În definitiv, a cânta şi a face să pară totul simplu este de fapt cel mai complicat lucru. Nikos nu bravează, este de o sinceritate şi de o modestie covârşitoare în performance-ul său şi de aceea această autencitate a condus la fidelizarea publicului. Oamenii nu pot fi păcăliţi sau nu pentru lungi perioade de timp şi chiar dacă vorbim despre o muzică care deţine un ușor obstacol din punct de vedere textual pentru foarte mulţi din noi, nu are cum să nu te impresioneze şi să nu intuieşti, de cele mai multe ori, temele principale abordate în piese.

“Anul trecut am celebrat 20 de ani de carieră prin concerte în toată lumea, iar acesta este primul concert, în afară Greciei, în cel de-al 21 an de carieră. Numărul 21 este unul norocos pentru mine, deoarece am fost născut pe 21 august.”

Nikos a avut în permanență un contact vizual cu auditoriul său, aducând în atenţie balade romantice sau unele în care lecțiile dobândite prin durere te învăluiau (“Giati To Metanionis”), momente spectaculoase de solistică în care şi el a cântat la chitară, dar şi piese antrenante pe care a dansat şi a zâmbit cumva complice, ridicând astfel o mare parte a publicului în picioare pentru momente de dans şi chiar hore. Am sesizat chiar şi spectatori care au purtat steagul Greciei în respectivele clipe. Un deliciu auditiv a fost, printre altele, şi felul în care a sunat “Pes To Mou Xana” pe care era imposibil să rămâi aşezat, având în vedere celebrarea iubirii în tonuri orientale.

Neobosit, cu un zâmbet sincer, artistul a fost ovaţionat în scurtele momente de pauze între piese. Preţ de câteva minute am ajuns cu sufletele în Creta atunci când Nikos a ales să cânte acompaniat de încă doi colegi la bouzouki celebra tema din “Zorba Grecul”. De asemenea, le-a pus în evidenţă şi pe cele două colege tinere din zona de backing-vocals cu care a cântat pe rând, una dintre ele interpretând în limba franceză partitura.

Un moment foarte special a fost reprezentat de piesa anthem a sa “An Eisai Ena Asteri” în care publicul a creionat o mare de stele prin luminile de la telefoane şi care a ştiut să cânte vers cu vers aceasta creaţie în care se conturează promisiunea unei iubiri eterne.

Spre finalul reprezentaţiei, Nikos a ales să cânte noul său single lansat la finalul lunii ianuarie, “Argisame Kardia Mou”, piesă pe care i-a dedicat-o Andrei aflată în sala alături de familia sa. Legat de semnificaţia piesei, artisul a punctat: “Uneori iubirea ne poate răni, dar din durerea pe care aceasta ne-o provoacă devenim mai buni şi aceasta este, de fapt, semnificaţia vieţii: eşti rănit ca apoi să fii fericit.”

Muzicianul a plecat cu o parte din florile primite pe acordurile piesei “Thelo Na Me Nioseis”, deloc întâmplător, dacă alegem să vedem piesa din perspectiva unei continuităţi a carierei artistice pornite din şi pentru iubirea publicului care va continua să vină la concertele acestui artist ori de câte ori acestea se vor întâmpla.

τα λέμε σύντομα, Νίκος!