Muse în Piața Constituției: veni, vidi, vici, în autenticul stil britanic

A venit, a văzut, a cucerit. Fără dulcegării, punctual, și cu fiecare piesă, Muse a câștigat entuziasmul publicului. Mai rar ți-e dat să vezi la București o trupă cu un setlist care să curgă șnur, echilibrat, și fără cover-uri de umplutură. Live-ul a fost ”ca scos din studio”, Muse dând impresia că ar putea înregistra un album cap-coadă în timpul unui concert. Așa s-a simțit show-ul britanicilor de pe 29 iulie, dintr-o zi toridă de ”festival”.

Matt Bellamy (chitară, voce)
Matt Bellamy (chitară, voce) │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Dacă ”de la ruși vine ploaia”, de la britanici, cu siguranță, vine rock-ul. Nu că americanii nu l-ar avea pe-al lor (vezi Metallica, The Doors, etc.), dar în tradiția muzicii britanice, rock-ul e un simbol păstrat cu sfințenie. Există un brand rock autentic britanic, pe care Muse, ca multe alte trupe înaintea lor, l-au reprezentat și îl reprezintă cu mândrie. E-adevărat, în muzica formației au fost incluse de-a lungul anilor diverse influențe, dar esența rock s-a păstrat. Și tocmai această esență a făcut ca Piața Constituției să vibreze.

Înainte, însă, de show-ul britanicilor, publicul a simțit pe pielea lui câteva ”românisme. Până aproape de începerea concertului Muse, încă se vedeau spații goale în mulțime și rânduri dezlânate pe ici pe colo. Nu erau puțini oameni, dar nici plin. Concertul Muse era anunțat pentru 9 și 15, așa că pe la 9, unii încă stateau la cozi, profitând de ultimele minute ale orei de pauză dintre trupe. Mai devreme cântase Firma, deși, pare-se, nu cu mult aplomb. Oamenii încă nu se dezmorțiseră, dar se bucurau de apropierea show-ului headliner-ului. Pentru că da, aceasta a fost o zi de festival. Și ce festival a fost! Bine măcar că nu ne-am înscris la un concurs cu el. Am fi fost eliminați, ca la Eurovision. Și nu din lipsă de fonduri, pentru că biletele au costat ca la un festival în toată regula, ci din lipsă de line-up.

Dar nu-i bai. ”Bucuroși le-om duce toate, de e pace, de-i război”. Așa că pe la 9 și 25 toate aceste ”ciupeli” au fost date uitării. Muse a intrat pe scenă și întreaga Piață a Constituției, plină acum ochi, a gustat un live ”a la carte, cu tobe, chitară, bas, voce și, evident, atitudine. Britanicii au început în forță cu ”Psycho”, primul lor single de pe albumul ”Drones”, setlist-ul continuând cu o piesă de rezistență din perioada lor de început - ”Plug In Baby”.

Matt Bellamy (chitară, voce)

Concert MUSE în Piața Constituției din București pe 29 iulie 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

”Bună seara, București!”, a strigat Matt Bellamy după prima piesă, salutul său fiind aproape acoperit de aplauzele și strigătele din public.

Melodiile alese pentru acest concert au satisfăcut atât vechii, cât și noii fani Muse. Trupa a inclus în setlist cele mai cunoscute piese de pe noul album ”Drones” (”Psycho”, ”The Handler”, ”Dead Inside”, ”Mercy”), melodii care i-au animat chiar și pe cei care le ascultau pentru prima oară. Spre încântarea fanilor câștigați prin albume ca ”Origin of Symmetry”, ”Absolution” sau ”Black Holes and Revelations”, în concert au fost interpretate și ”Plug In Baby”, ”Hysteria”, ”Supermassive Black Hole”, ”Starlight” și nu în ultimul rând, ”Knights of Cydonia”. Setlistul a fost, cred, suficient de variat pentru a mulțumi, dacă nu chiar încânta, pe cei mai mulți din public.

Concert MUSE în Piața Constituției din București pe 29 iulie 2016

Show-ul, per ansambu, a fost bine închegat, interludiile fiind plasate cu cap, pentru a permite trupei și publicului scurte momente de respiro. Dacă ar fi ceva de reproșat, aici ar merita a fi menționată lipsa spontaneității. Deși, pe de altă parte, concertul ”a curs” fără dificultăți sau probleme tocmai pentru că a fost bine exersat. Ceea ce pentru unii a părut poate ”scorțos”, pentru alții a fost ”impecabil”. Aici trebuie luat în seamă și faptul că au fost cam 90 de minute de concert în care vocea și instrumentele au sunat într-un mare fel.  Nu multe trupe reușesc să facă asta în zilele noastre, chiar și cu repetițiile de rigoare.

Matt a mulțumit publicului în mai multe rânduri și ne-a invitat să aplaudăm și să cântăm cu el. ”Come on, Romania!, ne-a strigat solistul pe refrenul piesei ”Starlight”. Și publicul a răspuns bine îndemnului, ținând mâinile sus și cântând din toți rărunchii. Totuși, în ciuda acestor intervenții, britanicii au părut ușor reținuți în interacțiunea cu fanii. Asta nu cred că s-a întâmplat, însă, dintr-o lipsă de empatie. Sunt pur și simplu englezi. Și e pur și simplu un concert rock, unde muzica vorbește de la sine. ”Da, dar au mai cântat la noi”, vor spune unii. Adevărat. Dar au trecut aproape 10 ani de atunci, și după cum bine știm, prietenia la distanță e greu de întreținut. Altfel spus, deși s-au bucurat să ne revadă, nu erau pregătiți încă pentru următorul pas al relației. Era prea devreme pentru stage diving și glume deocheate. Nu ne-au uitat, totuși, toboșarul amintind de prima vizită a trupei la București.

Dominic Howard (tobe)

Dominic Howard (tobe) - Concert MUSE în Piața Constituției din București pe 29 iulie 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

”It's nice to be back in this country. Cheers!” (Ne bucurăm să fim din nou în această țară. Mulțumim!), a spus Dominic în încheierea concertului, făcând referire la primul show Muse în România, din 2007.

Concertul de pe 29 iulie s-a încheiat cu una dintre cele mai populare piese din repertoriul Muse, ”Knights of Cydonia”. Publicul a cerut bis. Dar era deja ora 11 seara și cei din staff începuseră să strângă instrumentele de pe scenă. Fanii au înțeles, deci, că programul a fost respectat (concertul trebuia să se încheie la 11). Așa că Piața Constituției s-a golit, relativ rapid. Unii încă fredonau ”Knights of Cydonia”. Alții discutau despre dronele sau jocul de lumini care au lipsit din show-ul lor. Personal, m-am bucurat mult să văd Muse în concert. E o trupă ce merită a fi văzută și ascultată live. Cu sau fără drone.

Setlist Muse în Piața Constituției, 29 iulie 2016:

1. [Drill Sergeant]
  2. Psycho
  3. Plug In Baby
  4. Interlude
  5. Hysteria
  6. (Led Zeppelin's 'Heartbreaker' riff outro)
  7. Resistance
  8. Citizen Erased
  9. Supermassive Black Hole
  10. The 2nd Law: Isolated System
  11. (shortened)
  12. The Handler
  13. Munich Jam
  14. Madness
  15. Dead Inside
  16. Starlight
  17. Time Is Running Out
  18. The Globalist
  19. Drones
  20. Uprising (Extended outro)
  21. Mercy
  22. Knights of Cydonia

FiRMA ne transpune în "Deșteptarea Primăverii", un univers în care teatrul se împletește cu muzica - AUDIO

"Deșteptarea Primăverii" revine pe scenă nu doar sub forma captivantă a teatrului, ci și ca album. Trupa FiRMA a desăvârșit un nou capitol muzical odată cu lansarea discului "Deșteptarea Primăverii". Materialul a fost prezentat în cadrul unui concert ce a avut loc la ARCUB, pe 1 iunie. Te invităm să îl asculți în articol și să afli ce a avut de spus Rocca, solistul trupei, despre acest proiect.

FiRMA - concert lansare album "Deșteptarea Primăverii"
FiRMA - concert lansare album "Deșteptarea Primăverii" │ FOTO: Bianca Dejanu

Lansarea unui album muzical reprezintă un capitol plin de însemnătate din cariera unei trupe. Pentru muzicieni poate fi un mijloc de a scoate la lumină surse de inspirație, de a spune povești care până atunci ardeau mocnit sau de a se juca cu note muzicale în feluri care mai de care mai complexe. Pentru ascultători, un nou material discografic poate fi un "spațiu" confortabil, unde pot plânge sau râde, unde pot dansa sau cânta. Un album poate fi ca o îmbrățișare caldă, care te primește în brațele sale întotdeauna, fără judecată. Dar, într-o mare de "poate", un lucru este cert: muzica e mereu un prilej de încântare, conexiune și iubire.

FiRMA - concert lansare album "Deșteptarea Primăverii" │ FOTO: Diana Matei

Dar albumul "Deșteptarea Primăverii" nu este doar o suită de melodii. Este un material ce completează povestea tulburătoare a piesei de teatru cu același nume. Este un material atipic, ce vine ca o pecete peste o mișcătoare interpretare actoricească, peste o scenografie minuțioasă și, nu în ultimul rând, peste o regie inteligentă, cârmuită de Vlad Cristache. Regizorul, precum și echipa de la Teatrul Mic, acolo unde este pusă în scenă "Deșteptarea Primăverii", au alimentat ideea de a îmbina teatrul cu muzica.

"Totul a plecat de la o conversație cu Vlad Cristache, regizorul piesei, în care ne-am mărturisit dragostea pentru artă și rock'n'roll în special. A crescut cu albumul <<La Orbire>> și i-a simțit emoția integrată în acest efort contemporan.

Secretul reușitei a stat însă în încrederea echipei de la Teatrul Mic în <<Deșteptarea Primăverii>>", ne-a povestit Rocca.

"Deșteptarea primăverii" este o dramă satirică centrată pe conflictul dintre generații și contradicțiile interioare specifice vârstei adolescentine. Piesa a fost scrisă în 1891 de Frank Wedekind și s-a impus în dramaturgia germană prin temele, motivele și personajele complexe. Mai mult, s-a întipărit și în mintea membrilor FiRMA, făcându-i pe aceștia să vină cu idei muzicale ingenioase.

"Muzica și versurile s-au născut la repetiții, unde am avut acces la procesul de creație a personajelor, a relaționării dintre ele. Textul lui Frank Wedekind, bogat în semnificații și astăzi, a dat direcția lirică. Multă emoție, emoție pură, cu rol terapeutic și pentru public, și pentru cei de pe scenă".

Universul "Deșteptarea Primăverii" concentrează teatrul și muzica, un melanj atipic și nonconformist. Jocul actoricesc este acompaniat de interpretarea live a trupei FiRMA, cântecele fiind compuse special de Rocca pentru această piesă de teatru. "Deșteptarea Primăverii" a fost o "deșteptare" creativă pentru fiecare membru implicat în acest proiect:

"A dat trupei, regizorului, actorilor tineri și celor consacrați libertatea de a crea acest mélange de poezie, teatru & rock'n'roll, pe care Gelu Colceag, managerul Teatrului Mic, l-a denumit <<Poem Teatral Rock>>".

Spre deosebire de numeroase aspecte ale vieții, arta nu este definită de îngrădiri și limitări. Este fluidă și într-o continuă metamorfoză. Este emoție pură și trăire, așa că nu este greu de conceput că "Deșteptarea Primăverii" a reușit să modifice ușor rolurile participanților:

"FiRMA a devenit actor în acest spectacol. Fiecare membru al trupei relaționează cu actorii, preluând emoție pentru ca apoi să o returneze amplificat. Și viceversa...a game of give & take, neîntinat de dorința cuiva de a se impune.

În ceea ce mă privește, sunt recunoscător pentru accesul la emoția crudă, adolescentină, atât de fertilă artistic și creativ, emoție pe care nu am mai trăit-o de la albumul <<La Orbire>>. Și pentru că nu-mi aparține, ci izvorăște din textul lui Frank Wedekind, am putut lucra cu ea la rece, fără a-mi pierde coordonatele", a mărturisit Rocca.

Continuând pe aceeași direcție a fluidității artei, "Deșteptarea Primăverii" mai bifează o reușită în acest sens. Coloana sonoră a piesei de teatru a fost transpusă într-un album de studio, astfel încât, și cei care nu pot trăi emoția de la Teatrul Mic se pot totuși bucura de cele nouă piese originale. Menționăm dintre acestea "Prietene Imaginar", "Piele de Catifea", "Mângâierea Lumii", "Regina Nopții" sau "Lumea mea", melodii ce au fost cântate live la evenimentul de lansare a albumului.

Demn de menționat este că întreaga direcție creativă a piesei de teatru "Deșteptarea Primăverii" a fost menținută de concertul de la ARCUB. Pe scenă nu au urcat doar membrii trupei FiRMA, într-un recital electric, ci și câțiva dintre actorii piesei de teatru, printre care Liliana Pană, Petre Moraru, George Albert Costea, Răzvan Krem Alexe sau Andreea Alexandrescu.

Cu toți aceștia, dar și cu alți membri ai distribuției, publicul se va întâlni pe 18, 19 și 26 iunie la Teatrul Mic. "Deșteptarea Primăverii" va beneficia de trei reprezentații de neratat pentru iubitorii teatrului și ai trupei FiRMA.

AUDIO: FiRMA - "Deșteptarea Primăverii"