Urmărește-ne în Social Media
Horia Brenciu - My Way (Crăciunul începe cu mine)

rock

Metalhead Meeting 2018: mosh pit pe pâine pentru toată lumea

După ce ne-am răsfăţat cu rock alternativ la Stone Sour la final de iunie, trecem la metale cu adevărat grele. Metalhead Meeting a avut ediţia de vară pe 6 şi 7 iulie 2018 şi ca de obicei totul a avut loc la Arenele Romane. Capete de afiş au fost Soulfly şi Children of Bodom, dar nici numele din deschidere nu au fost rele deloc, precum Sonata Arctica, Kataklysm sau Epica. Dacă mai e loc de metale în România în 2018 aflaţi în articol.

Publicat

pe

Pentru că suntem într-o vară foarte ploioasă nu au lipsit torentele de vară de la Metalhead Meeting 2018, ceva mai modeste totuşi decât la Stone Sour. Pelerinele erau totuşi la posturi, la un jeton bucata, doar că rockerii badass nici nu le-au băgat în seamă. Balul a fost deschis de Siska, Phenomy şi The Colony în ziua de vineri 6 iulie. Au urmat şi cei de la InSammer şi apoi Dirty Shirt, primii pe care i-am prins în acea zi, pe motiv de Cupă Mondială care mi-a furat privirea în alte părţi.

Auzisem de Dirty Shirt, le şi ascultasem piesele în varianta de studio, dar live e cu totul altă mâncare de peşte. Oamenii fac ceva total deosebit şi dacă la prima vedere i-ai asocia cu Zdob şi Zdub, eu îi asociez mai degrabă cu Diablo Swing Orchestra. Ansamblul (căci sunt ceva mai mult decât o formaţie) ia piese tradiţionale româneşti şi ungureşti şi le adaugă o tentă metalică.

"Ciocârlia", "Maramu'" sau "Săracă Inima Mea" au primit vocalize geniale de la solist, un om nu mare de stat, dar incredibil de versatil, urcând până la octave feminine şi coborând cum trebuie la growl. Muzicienii au declanşat şi o horă în public şi au promis un album nou în 2019. Dirty Shirt au fost însoţiţi şi de un ansamblu de 4 fete cu viori, care au amplificat orchestraţia trupei. Un act muzical ardelenesc judecând după accentul soliştilor şi care merită toată atenţia şi susţinerea pe viitor.

După un cidru Strongbow Golden şi un burger Switch Eat au început şi pregătirile pentru Sonata Arctica. E amuzant să vezi acum rockeri hardcore mâncând burgeri şi nachos la concert, când la început de mileniu era practica foarte comună să nu cumperi nici bere de la festival ci să strecori o "Săniuţă". Lumea creşte, se maturizează, are şi copii şi îi aduce la metal. Pot respecta asta.

Deloc răi burgerii în cazul în care vă întrebaţi şi preţurile nu au fost chiar exagerate (cam 3 jetoane - 24 lei un burger). Dar suntem aici pentru muzică nu pentru potol, iar Sonata Arctica a intrat pe scenă cu entuziasm. Power metaliştii finlandezi au în spate 23 de ani de carieră şi dacă la nivel de instrumental au fost impecabili, din păcate vocea lui Tony Kakko a cam scârţâit.

Ce e drept vocile în general s-au auzit ciudat la acest festival, fie că vorbim despre Alexi Laiho sau Max Cavalera, deci poate e vina sonorizării. Problema cu Tony e că ţipa foarte mult în microfon şi insista pe note care nu îl avantajau. "Losing My Insanity" a avut prea multe repetiţii şi înălţări bruşte de voce care nu au ieşit la fix.

Am putut asculta şi piese cu mesaj precum "I Have a Right", în care clapele au făcut senzaţie, ducându-ne puţin spre Europe, spre glam şi spre anii '80. S-a auzit şi piesa "Life", care s-a lăsat cu fredonat intens din partea publicului, deşi a avut ruperi dese de ritm. Aş putea spune şi că Sonata Arctica a avut cele mai multe bis-uri dintre trupele prezente, undeva pe la 3-4 piese.

A urmat şi partea mai puţin plăcută a serii şi anume aşteptarea celor de la Children of Bodom. Aceştia au întârziat peste 40 de minute, din cauza unor probleme tehnice, cu sonorizarea. Au fost făcute zeci de probe, simulări, teste, tentative şi la final tot au fost necazuri. Basistului nu i se auzea microfonul, iar clapele nu se auzeau deloc. De fapt clăparul a fost one man show şi motiv de antren, delectând publicul prin felul în care dădea shot sticle de Corona, cântând la clape cu o mână, oarecum plictisit şi amuzat de situaţie.

Alexi Laiho a fost on point, ca un maestru al chitarei ce este, atingând toate notele perfect, dar vocea sa nu s-a auzit prea clar. A fost amuzantă şi atitudinea sa de "surfer dude" şi un stil american de comportament inedit pentru un finlandez. De la Children of Bodom au strălucit "Needled 24/7" şi "Hate Crew Deathroll", dar şi "I Worship Chaos", pe care s-a lăsat cu mosh pit.

De multiple ori Alexi ne-a numit "parte din Hatecrew", deci am trecut examenul de heavy în ochii săi. Un moment mai puţin plăcut a fost când lumea a început să scandeze lozinci politice şi Alexi and co au rămas perplecşi. Concluzia lor? "Nu ştiu ce strigaţi, dar probabil înseamnă că suntem loseri, aşa că mai cântăm una şi plecăm". Şi asta fără vreun bis...

Cam aceasta a fost ziua întâi, iar în zoua doi a plouat serios peste Blood Oath, Rhemorha, An Theos şi Carach Angren. Au urmat cei de la Kataklysm, canadieni death metalişti activi din 1991. Pe ei parcă i-a ajutat mai mult sonorizarea în primă fază. Au avut breakdown-uri epice pe "Narcissist" şi un moment emoţionant de tribut petnru Vinnie Paul pe piesa "Outsider".

Lucrurile au devenit cu adevărat răguşite şi toba a trecut la o cifră octanică mai mare pe "Crippled and Broken", care vira chiar spre thrash puţin. Numărul s-a încheiat cu "The World Is a Dying Insect", cu mesaj social şi ecologic. Odată cu plecarea de pe scenă a celor de la Kataklysm s-a oprit ploaia şi au apărut cei de la Epica.

Formaţia olandeză de symphonic metal este activă din 2002 şi a lansat în acest an single-uri ca "Universal Love Squad" sau "Decoded Poetry". Au mers pe o temă anime la video în ultimul an, spunând o poveste celestiala şi cosmică, care combină science fiction şi magia. La Metalhead Meeting 2018 au deschis showul cu "Eidola", cu trompete înălţătoare şi o tobă de asalt al cetăţii de către orci.

A urmat "Edge of the Blade", care a crescut puţin pulsul participanţilor şi a dat şi naştere la headbanging serios. Chitaristul trupei a solicitat de multiple ori mosh pit, făcând un gest rotativ cu degetele. Lumea nu era chiar extaziată de acest lucru, preferând nachos sau hot dog în detrimentul moshelii. Se păstrau pentru Soulfly pesemne. Am mai puţin auzi "Sancta Terra", piesă din 2007 de pe albumul "The Divine Conspiracy", care a scos în evidenţă vocea solistei.

Totul s-a încheiat cu "Consign to Oblivion", de altfel numele celui de-al doilea album al olandezilor, o creaţie epică care aminteşte de Haggard şi poveştile lor medievale lungi cu nibelungi.

Dar pe cine păcălim? Toată lumea venise să îl vadă pe tătuca Max Cavalera, omul fără de care nu am avea Sepultura şi Soulfly. Este artistul care a brevetat "chitările răguşite" şi care a adus influenţele sud americane, flamenco, samba în heavy metal. Faţă de Children of Bodom, Soulfly nu a întârziat absolut deloc şi instrumentiştii au fost impecabili.

Într-un nor de fum albastru a intrat pe scenă Cavalera, cu o vestă imensă cu ţinte şi pus pe fapte mari cu "Frontlines". Până să putem respira de 2 ori a început "Prophecy", de departe cea mai cunoscută piesa a trupei. Parcă efectul acela înnebunitor de mixaj + pedală de chitară nu s-a auzit atât de tare pe cât ar fi trebuit. Am avut ocazia să ascultăm şi o piesă nouă Soulfly, "The Summoning" de pe un viitor LP care va veni în septembrie.

La 60% din piese a ieşit cu mosh pit, lucru apreciat de Max, care se încărca precum o baterie la fiecare zvâcnire a publicului. Din păcate vocea nu îl mai ţine şi anii lungi de turnee şi-au pus amprenta asupra sa. Pare a fi îmbătrânit 20 de ani de la ultimul concert în care l-am văzut, dar rămâne un monstru sacru, care inspiră respect doar prin prezenţă. Din păcate mai mult decât a se plimba pe scenă şi recita nervos versurile nu mai poate. E OK la chitară în schimb, plus percuţii cariocas.

Dar zeul chitarei a fost Marc Rizzo, care l-a pus în umbră şi pe respectatul Alexi Laiho. A strălucit prin 3 minute de flamenco la final de piesă "Mars" şi a avut un solo medley de Pantera, Metallica, Slayer pe la jumătatea concertului. Am putut asculta şi "Roots", la care a ieşit un mosh pit pe cinste, deşi sub cel de anul trecut de la Metalhead când Sepultura a cântat aceeaşi piesă.

Mi s-a părut bizar şi că am avut doar mosheală şi nici un pic de pogo sau wall of death. Iar cercul de mosh era mititel, cu maxim 40-50 de persoane implicate. Am văzut chiar şi fete la un moment dat în acţiune. Sub ce vedeam la Sepultura în 2003, când se intervenea cu jandarmi şi lacrimogene la Arenele Romane. Am avut ocazia să revenim la albume vechi, ascultând "Bleed", dar fără Fred Durst sau "Back To the Primitive".

"Downstroy" sau "Porrada" au fost şi ele pe setlist şi totul s-a încheiat în salturi cu detentă mare pe un medley de "Jumpdafuckup" cu "Eye for An Eye". Aş fi vrut să aud şi un "Babylon" sau "Innerspirit", dar poate data viitoare. Marc Rizzo a fost vedeta Soulfly pentru mine, iar Cavalera pare a fi îmbătrânit prea mult prea devreme pentru a livra energia necesară unui concert de gen. Părea totuşi încântat de public şi s-a afişat ceva vreme cu steagul nostru şi un tricou de fotbal local.

Cât despre public, a fost oarecum apatic la Children of Bodom, destul de activ la Soulfly şi surprinzător de adolescentin în zona din faţa scenei. Din păcate numerele nu au fost prea mari. Faţă de acum un an a fost mai puţină lume, a fost mai puţină şi decât la Stone Sour, iar faţă de concertul Placebo din vara trecută am fost cam pe la un 40% sau 30% de public. Ştiu, comparăm mere cu pere, dar e păcat să lăsăm perele heavy metal să fie pârguite aşa rar...

Cea mai bună veste a acestui concert e că am văzut mulţi liceeni savurând creaţii Laiho şi Cavalera... Organizare OK, fără cozi mari la intrare sau la bere, burgeri şi suc, dar sonorizarea şi setupul au durat mult şi au fost defectuoase la Children of Bodom. E o problemă cu microfoanele de voce în special. Vedetele au rămas chitarele şi toboşarii, care au fost impecabili.

Metalheazii au savurat din plin această întrunire dedicată lor, asta e tot ce contează până la urmă.

Albume noi

Soulfly lansează "Chama", un album incendiar inspirat de arte marțiale și rădăcinile tribale

Pe 24 octombrie 2025, veteranii metalului extrem, Soulfly, au lansat un nou album de studio, "Chama", care a debutat prin intermediul Nuclear Blast Records. Cel de-al 13-lea album al trupei, produs de Zyon Cavalera, aduce un tribut luptătorului UFC Alex Pereira și celebrează reîntoarcerea la esența spirituală a trupei.

Publicat

pe

Ascultam o o declarație de forță, o reîntoarcere la rădăcinile tribale și spirituale care au definit sunetul trupei încă de la începuturi. Inspirat de strigătul de luptă al faimosului luptător UFC Alex Pereira, titlul albumului, "Chama" (care în portugheză înseamnă "flacără"), simbolizează energia brută și pasiunea arzătoare ce definesc atât muzica Soulfly, cât și spiritul de luptă brazilian.

Albumul "Chama" se distinge printr-un concept profund, ce urmărește povestea unui tânăr dintr-o favela braziliană care își descoperă focul interior și spiritul autentic printre triburile din Amazon. Este o explorare a temelor tribale, a spiritualității și a culturii, o zonă în care Max Cavalera se simte ca acasă (ca la inceput de ani 2000), oferind ascultătorilor o experiență intensă și autentică. Max a declarat că "Chama este sunetul focului Soulfly! Abia aștept să cânt aceste piese live pentru «Tribe»!".

Producția albumului a fost o chestiune de familie, Zyon Cavalera (fiul lui Max și toboșarul trupei) împărțind rolul de producător cu Arthur Rizk, un colaborator frecvent al familiei Cavalera. Cei doi au reușit să capteze esența primitivă a trupei, adăugând totodată un suflu modern și o vitalitate proaspătă. Asta dovedește evoluția continuă a muzicienilor, alunga ideea de auto plagiere.

Zyon a mărturisit: "Cu fiecare album Soulfly la care am cântat, am simțit că evoluția mea se întâmplă în timp real. Pe acest disc, am preluat o mare parte din producție pentru prima dată. A fost o explozie să încerc să duc trupa în locuri unde nu a mai fost niciodată și abia aștept să lucrez și mai mult la producție în viitor!".

"Chama" beneficiază de o listă impresionantă de invitați, o tradiție în rândul albumelor Soulfly. Pe piesa "No Pain = No Power", își fac simțită prezența nume grele precum Dino Cazares (Fear Factory), Ben Cook (No Warning) și Gabe Franco (Unto Others). Chitaristul Michael Amott (Arch Enemy) contribuie cu un solo fulminant pe "Ghenna", în timp ce Todd Jones (Nails) preia rolul de vocalist pe piesa "Nihilist", un tribut emoționant adus regretatului vocal al trupei Entombed, L.G. Petrov. Linia de bază a trupei este asigurată de Igor Cavalera Jr., fiul lui Max, iar la chitară lead se află Mike DeLeon, completând astfel o formație de excepție.

Citește în continuare

Muzică nouă

Soulfly lansează „Nihilist”, colaborare cu Todd Jones de la Nails

Soulfly continuă să își construiască noul capitol muzical prin lansarea piesei „Nihilist”, în colaborare cu Todd Jones, solistul trupei Nails. Este a treia piesă de pe viitorul album Chama, care va apărea pe 24 octombrie 2025 prin Nuclear Blast.

Publicat

pe

Colaborarea readuce în prim-plan relația creativă dintre Max Cavalera și Jones, cei doi întâlnindu-se și în 2019, când solistul Soulfly a apărut pe piesa Endless Resistance de la Nails, dar și ulterior pe scenă, interpretând împreună un cover Sepultura.

Todd Jones este un muzician american cunoscut mai ales ca solist și chitarist al trupei hardcore/metal Nails, pe care a fondat-o în 2009 în California. Nails este o formație recunoscută pentru stilul extrem de intens și agresiv, la granița dintre hardcore punk, grindcore și death metal, cu piese scurte, rapide și foarte brutale.

"Nihilist" e o piesă thrash pură, că pe vremuri, scurtă, sub 3 minute şi animată de beat-urile bombastice ale lui Cavalera. Vocea sa tipa despre nihilismul societăţii. Beat-urile sunt mai masive decât de obicei, au ecoul unei reprezentaţii pe stadion. Susţin că şi la ultimul single că Max şi-a pus ceva filtre pe voce.

Albumul Chama promite o listă impresionantă de invitați. Pe lângă Todd Jones, vor fi prezenți Michael Amott (Arch Enemy), Dino Cazares (Fear Factory), Ben Cook (No Warning) și Gabe Franco (Unto Others). În plus, producția a fost realizată chiar de Zyon Cavalera, fiul lui Max, alături de Arthur Rizk (cunoscut pentru colaborările cu Cavalera și Blood Incantation). Până acum, Soulfly au lansat single-urile Storm The Gates și Nihilist, pregătind terenul pentru un material intens și variat, care va adăuga un nou strat la istoria trupei.

Publicul din România a avut parte deja de o experiență live recentă cu Soulfly, la Rockstadt Extreme Fest 2023, unde însă concertul din cort a fost afectat de probleme de sunet, lucru remarcat de mulți dintre spectatori. In iulie însă, fanii au ocazia să îi asculte într-un spațiu mai intim și cu un setlist mult mai amplu.

Trupa a concertat pe 9 iulie 2025, în Quantic Club din București, unde Max Cavalera și colegii săi au oferit un show cu piese clasice și favorite ale fanilor. Setlistul serii a inclus: Seek 'n' Strike, Prophecy, No Hope = No Fear, Downstroy, Bring It, Fire / Porrada, Back to the Primitive, Bumbklaatt, Bumba, Tribe, Superstition, Bleed, Boom și No, iar pentru bis au fost păstrate Pain și Eye for an Eye (cu intro-ul „Jumpdafuckup”).

Soulfly rămâne una dintre cele mai influente formații de groove metal din ultimele trei decenii. Fondată de Max Cavalera în 1997, după despărțirea de Sepultura, trupa a combinat elemente de thrash, groove și influențe tribale.

Citește în continuare

Concerte & turnee

30 de ani de Dirty Shirt, marcați în 2025 de două evenimente aniversare; Află detalii despre Dirty Fest

Dirty Shirt va aniversa în luna septembrie 30 de ani de activitate. Înglobate sub umbrela Dirty Fest, două evenimente vor marca aniversarea trupei pe 12 și 13 septembrie 2025.

Publicat

pe

Dirty Shirt
Dirty Shirt │ FOTO: P

Evenimentul principal al proiectului Dirty Fest este Concertul aniversar Dirty Shirt - 30 de ani, ce va avea loc în data de 12 septembrie, la Camping Colina – Cluj-Napoca, fiind singurul eveniment din acest an în care trupa Dirty Shirt va urca pe scenă alături de Ansamblul Folcloric Mărțișorul din Cluj-Napoca.

Invitați speciali sunt formațiile BESH O DROM (Gypsy-Folk-Rock, Ungaria, trupă alături de care Dirty Shirt vor cânta noua piesa Büntető), DIAMONDS ARE FOREVER (Metalcore, Cluj-Napoca), precum și OVERBURN (Metalcore, Cluj-Napoca) trupă aleasă prin concurs de către membrii formației Dirty Shirt. Evenimentul se va încheia cu un afterparty alături de doi dintre tehnicienii trupei Dirty Shirt: DJ EVGA & DJ VIO.

Prețurile biletelor la Concertul aniversar Dirty Shirt - 30 de ani:

  • Presale (12.09.25) - 99,00 lei
  • Acces - 120,00 lei

A doua zi va avea loc Dirty Family Day 2025, un concert special organizat la cererea fanilor după succesul ediției din 2024. Dirty Family Day va fi o întâlnire exclusivă cu fanii la Machines Venue, Cluj Napoca, în data de 13 septembrie – un concert intim, gustări și aperitive, povești din culisele trupei și, cel mai important, șansa unică de a urca pe scenă alături de Dirty Shirt (la voce sau la instrument). Setlistul va fi extins și ales chiar de către participanți. Locurile sunt limitate, iar ultimele bilete rămase după campania de crowdfunding "Dirty Shirt – 30 de ani" sunt disponibile online.

Prețuri bilete la Dirty Family Day 2025:

  • Acces - 150 lei

Dirty Shirt este una din cele mai originale și iubite formații de rock din România, cunoscută datorită măiestriei cu care combină elementele muzicale moderne din rock/metal cu influențe tradiționale din Europa de Est, dar și world music, funk, electro, etc.

Ascensiunea formației maramureșene în ultimii ani, atât în țară cât și în străinătate, este una remarcabilă. Odată cu lansările albumelor "Freak Show" în 2013 și "Dirtylicious" în 2015, aclamate în unanimitate de presă și public, au urmat turnee susținute în țară și în Europa, care s-au încununat cu locul 2 la finala internațională a celui mai mare concurs de muzică rock independentă din lume, Wacken Metal Battle, al premiului "Best Romanian Act Metal" la Maximum Rock Awards 2014, cât și al titlului de "Best Romanian Rock Ambassador" în cadrul Metalhead Awards 2014.

Citește în continuare
Horia Brenciu - My Way (Crăciunul începe cu mine)

CONCERTELE LUNII

Trending