pop, jazz

Luiza Zan și Dan Byron @ Clubul Țăranului – prietenie, umor și încântare muzicală

În seara de 1 martie, Luiza Zan și Dan Byron au făcut cadou celor de la Clubul Țăranului din București un mărțișor inedit, un concert de coveruri cald și prietenos, garnisit cu interpretări spectaculoase și voci complementare.

Dan Byron și Luiza Zan
Dan Byron și Luiza Zan

Concertele pot fi împărțite în zeci de categorii diferite, în funcție de o multitudine de factori precum locația, genul muzical, atmosfera, relația cu publicul, mesajul care se dorește transmis, scenografia, relația dintre muzicieni, scopul concertului și multe multe altele. Ei bine, concertele duetului Luiza Zan & Dan Byron se înscriu într-o categorie deosebită a concertelor intime, familiale, pline de căldură și umor, destinate să încânte publicul cu interpretări unice ale unor piese populare din repertoriul internațional.

În primul rând, ceea ce rămâne puternic întipărit în mintea celor care îi văd pe cei doi în concert este prietenia, deschiderea față de public și căldura exprimată prin interacțiunea lor, dar mai ales prin dialogul extrem de simpatic pe care Luiza îl menține viu pe tot parcursul concertului. Există o completare interesantă între personalitățile celor doi, Luiza fiind cea plină de energie și extrem de vorbăreața, care face glume și mai ales haz de propriul necaz (duminică seară era răcită), iar Dan fiind cel temperat și calm, tăcut, care invită mereu la mai multă muzică și mai puțină vorbă. Completarea dintre calitatea muzicii, vocile unice, suprizele în interpretările coverurilor și această căldură și deschidere față de public aduc cu siguranță un rezultat încântător în sufletul celor care iau parte la concertele Luizei și ale lui Dan Byron.

Apoi, când vine vorba de muzică și de interpretari vocale, simbioza dintre cei doi cântăreți este cu siguranță una ieșită din comun. Tonul unic al lui Dan Byron și momentele de genialitate vocală ale Luizei Zan pun cap la cap o experiență auditivă emoționantă și cutremurătoare în anumite momente. Referitor la colaborarea celor doi, Luiza a povestit cu umor felul în care răspunde la întrebările care pun la îndoială alăturarea muzicală a doi oameni care sunt lead vocals, și anume că nici unul dintre cei doi nu este backing vocals pentru celălalt. Instrumentele folosite de cei doi pe parcursul concertului au fost chitarele (Luiza s-a încumetat să cânte și ea la chitară o piesă compoziție proprie) și diverse instrumente de percuție, ale căror sunete au completat în mod armonios vocile celor doi.

În ceea ce privește atmosfera din Clubul Țăranului, primul lucru pe care ni-l amintim este că sala era neîncăpătoare, unii oameni fiind nevoiți să stea în picioare pe marginea sălii. De asemenea, sonorizarea nu a fost dintre cele mai fericite, neoferind parcă cinstea care li se cuvenea celor doi interpreți. Dar lăsând la o parte aceste aspecte, cei care s-au aflat duminică seară la MȚR au fost cu siguranță încântați de ceea ce au ascultat și bineînțeles, de felul în care au fost tratați de Luiza și Dan. Publicul a cântat alături de cei doi, le-a ținut ritmul, a râs copios și i-a aplaudat până a obosit. Printre trupele cărora Luiza Zan și Dan Byron le-au adus cinste prin interpretările lor se numără Queen, Sting, Radiohead, Jeff Buckley sau Peter Gabriel.

Următorul concert al duetului Luiza Zan & Dan Byron are loc chiar azi, pentru fanii din Brașov, iar șirul cu siguranță nu se va opri aici.

Cu mulțumiri sincere pentru tot ce ne-au făcut să simțim în seara de duminică, așteptăm cu interes noi proiecte ale celor doi.

La 10 ani de "Perfect", după un 2020 defect, Dan Byron ne recomandă "Songul pușcăriașului": "E piesa care se potrivește în aproape orice situație"

2020 nu ne-a "ferit de intemperii", dar nici la geneza piesei ce dă titlul albumului "Perfect" n-au stat ani prea roz, așa că ne păstrăm simțul umorului și în 2021. E, până la urmă, un an aniversar pentru formația byron, iar cei 10 ani de "Perfect" merită sărbătoriți. Chiar dacă e pandemie, de un concert online tot ne vom bucura. Așa cum se cade la o aniversare, vom reasculta toate piesele de pe acest album de cover-uri alese parcă pentru un documentar al muzicii folk/rock românești, melodii care, ne-a mărturisit Dan Byron, au devenit treptat parte din el.

Dan Byron în Silver Church, la concertul de lansare a albumului ”Perfect”, 17 februarie 2011
Dan Byron în Silver Church, la concertul de lansare a albumului ”Perfect”, 17 februarie 2011 │ FOTO: Alexandru Trifan

Luna aceasta se împlinesc 10 ani de când trupa byron lansa un album cu piese "una și una", o selecție de melodii cu însemnătate, despre cine am fost, dar și despre cine suntem. Atent reorchestrate, piesele și-au păstrat prospețimea, iar albumul rămâne "Perfect" și la 10 de la apariția sa.

Cei care își doresc să reasculte piese ca "Granița-n raniță", "Dacă vrei" sau "Ploaie în luna lui Marte", sunt invitați la show-ul byron de pe 17 februarie 2021, transmis online pe Streamerse.net. Biletele se vând în sistem "pay what you want", dând fanilor oportunitatea de a-și susține formația.

Dan Byron așteaptă cu nerăbdare să cânte toate melodiile de pe albumul "Perfect", mărturisindu-ne că nici nu mai e nevoie să pună discul pentru a le asculta, ele devenind treptat parte din el. Toate aceste piese, ne-a mai spus Dan, ar merita a fi menționate cu prisosință într-un documentar al muzicii folk/rock românești, la fel cum trupe ca Nava Mamă, Pinholes sau Fluturi pe Asfalt ar descrie foarte bine actualul curent underground. Am vorbit și despre musical-ul lui Nae Caranfil, care nu s-a mai făcut, despre structura unui cover și reinterpretări după piese byron, iar la final l-am rugat să ne facă o recomandare pentru un 2021 mai bun. Așa am ajuns la "Songul pușcăriașului".

De vorbă cu Dan Byron, la 10 ani de "Perfect"

InfoMusic: Albumul "Perfect" apărea în 2011, un an în care Adele domina topurile generaliste cu "Rolling in the Deep", iar scena rock se bucura de noi albume de la Foo Fighters, Red Hot Chili Peppers, Coldplay, The Black Keys și Korn, printre alții. Dacă ar fi să relansați albumul "Perfect" într-o ediție aniversară și să adăugați în tracklist un cover după o piesă memorabilă din 2011, care ar fi aceea și cum ți-ar plăcea să o reorchestrezi?

Dan Byron: "Perfect" chiar apare anul ăsta într-o ediție aniversară, dar nu i-am mai adăugat nicio piesă. Credem că e perfect așa cum e . Dar dacă ar fi fost să-i adăugăm, probabil am fi ales o piesă de la Alternativ Quartet și am fi făcut-o folk-jazz sau electro minimalist.

"Mă distrează cum mă chinuiam să cânt în română după atâția ani de cântat în engleză"

InfoMusic: Ce a însemnat pentru tine lansarea albumului "Perfect" în 2011 și cum e să-l reasculți acum?

Dan Byron: Am muncit mult la albumul ăsta și au fost niște momente în care m-am îndoit că o să-l putem duce la capăt. Lansarea a fost foarte mișto, turneul de după a fost însă un calvar. Am lucrat cu cinci toboșari diferiți pe parcusul lui, pentru că al nostru avea alte priorități (de care noi știam de la bun început). Prin urmare pe tot parcursul turneului am făcut repetiții. Când s-a terminat eram cu toții praf de oboseală. Cum e să-l reascult acum? Ca o întoarcere în timp. Mă distrează cum mă chinuiam să cânt în română după atâția ani de cântat în engleză. Dar altfel e parte din mine, îl pot asculta și fără să pun discul.

InfoMusic: Cât de departe poți să mergi cu un cover atunci când reinterpretezi o piesă? De ce anume ar trebui să ții cont?

Dan Byron: Cred că poți să mergi oricât de departe, cu condiția să fie încă recognoscibilă. Cred că atunci când începi să modifici și versurile deja calci pe un teritoriu mai delicat. Dar până și asta poți face dacă nu exagerezi.

InfoMusic: Tracklistul "Perfect" cuprinde cover-uri după melodii românești, dar și două piese nelansate ale regizorului Nae Caranfil, care ar fi trebuit să apară într-un musical. Cum se numea acel musical și de ce nu a mai fost produs?

Dan Byron: Se numea "De cealaltă parte a zidului" și din câte îmi amintesc în primă fază n-a trecut de cenzură. Erau totuși anii ’80, iar Nae era cel puțin îndrăzneț. După aia nu știu exact ce s-a întâmplat, cel mai probabil a fost prea ocupat cu filmele (respectivul musical fiind gândit pentru teatru). Eu tot sper că într-o bună zi îl va scoate. Din câte știu și el își dorește. Probabil e complicat cu finanțările, dar vorba americanului - "where there’s a will, there’s a way".

InfoMusic: Pe soundtrack-ul cărui film simți că s-ar potrivi piesele de pe albumul "Perfect"?

Dan Byron: Pe soundtrack-ul unui film românesc ne-depresiv.

"Trebuie să fii un pic mai babalâc ca să facă cineva un întreg album de cover-uri după muzica ta"

InfoMusic: Dacă s-ar face un documentar despre istoria muzicii folk și rock din România, care dintre piesele de pe albumul "Perfect" ar merita a fi menționate? Și dacă tot am deschis acest subiect, ce alte piese / trupe nu ar trebui să lipsească din documentar?

Dan Byron: Cam toate piesele de pe "Perfect" merită menționate. Nefiind ale noastre, îmi pot asuma lipsa de modestie. Alte trupe? Pfff, păi sunt o grămadă. E drept că unele cântă sau au cântat doar în engleză, dar tot românești sunt. Spre exemplu n-ai cum să faci un asemenea documentar fără să vorbești despre Implant Pentru Refuz, Firma, Travka, OCS, The Mono Jacks, Grimus, Vița de Vie, Robin & the Backstabbers, White Walls, Goodbye to Gravity, ș.a.m.d.

Eu aș face și un capitol despre actualul curent underground, cu Nava Mamă, Pinholes, Fluturi pe Asfalt și alții ca ei. Sau cu curentul indie de acum 10-15 ani, cu The Amsterdams, The MOod sau mai puțin cunoscuții Sophisticated Lemons.

InfoMusic: Ce artist sau trupă ți-ai dori să facă un album de cover-uri byron?

Dan Byron: Cineva din viitor. Trebuie să fii un pic mai babalâc ca să facă cineva un întreg album de coveruri după muzica ta.

6fingers (Sergiu Mitrofan) în Silver Church, la concertul de lansare a albumului ”Perfect”, 17 februarie 2011

6fingers (Sergiu Mitrofan) în Silver Church, la concertul de lansare a albumului ”Perfect”, 17 februarie 2011 │ FOTO: Alexandru Trifan

InfoMusic: Pe 17 februarie veți cânta din nou piesele de pe albumul "Perfect". Concertul va fi online, devenind astfel accesibil și fanilor din afara țării. Ce ți-ai dori să știe despre acest show aniversar cei care vă vor urmări de acasă?

Dan Byron: Că ne-am fi dorit din suflet să putem să-l facem față în față, dar în contextul actual varianta online este cea mai safe. Platforma Streamerse.net, pe care se va face transmisa live, are o secțiune de comentarii similară cu cea de la Facebook, iar la finalul concertului vom mai rămâne puțin de vorbă și le vom răspunde la întrebări celor care ne vor urmări de acasă. Un fel de meet & greet virtual.

InfoMusic: 2020 a fost oricum, numai nu perfect. Dacă l-am putea face, totuși, mai bun ascultând pe repeat o piesă de pe albumul "Perfect", pe care ne-ai recomanda-o.

Dan Byron: "Songul pușcăriașului", evident. E piesa care se potrivește în aproape orice situație.

Industria muzicala

Schema de ajutor de stat pentru sectorul cultural stârnește nemulțumirile artiștilor, "cele 15 runde de negocieri au fost aruncate la gunoi de Ministerul Culturii"

Reprezentanții sectorului cultural și-au exprimat nemulțumirea față de schema de ajutor de stat recent publicată de Ministerul Culturii. Negocierile din ultimele luni au fost complet ignorate, sunt de părere membrii grupului de lucru, care au observat că ajutorul este oferit exclusiv organizatorilor de evenimente. Artiștii ar urma să fie plătiți de către "un intermediar privat".

Alexandra Usurelu in concert la TNB pe 29 ianuarie 2018 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

După aproape un an de pandemie, în care concertele s-au putut desfășura doar în aer liber, iar festivalurile au fost amânate, sectorul cultural rămâne în continuare afectat de măsurile de restricție. O schemă de ajutor de stat, publicată recent de Ministerul Culturii, ar urma să vină în sprijinul tuturor celor care activează în domeniul artistic, însă potrivit reprezentanților acestui sector, realitatea este diferită de ceea ce se promovează. Schema de ajutor se adresează în special organizatorilor de evenimente, artiștii rămânând fără siguranța unui sprijin financiar în lunile următoare de pandemie.

Această concluzie a fost trasă în urma unei conferințe de presă desfășurate astăzi, 28 ianuarie. La ea au participat reprezentanți ai sectorului cultural și membri ai grupului de lucru implicați în negocierile schemei de ajutor de stat.

"Asistăm la o campanie de PR prin care Ministerul Culturii încearcă să cosmetizeze eșecul unui ajutor de stat pentru toți cei afectați de închiderea sectorului"

"În ultima săptămână asistăm la o campanie de PR prin care Ministerul Culturii încearcă să cosmetizeze eșecul unui ajutor de stat pentru toți cei afectați de închiderea sectorului. Este prezentată triumfalist această schemă de ajutor ca fiind rezolvarea problemelor tuturor celor afectați. Informațiile sunt deformate sau uneori false. Ministrul declară că după 15 runde de negocieri a fost finalizată schema de ajutor. Adevărul este că cele 15 runde de negocieri au fost aruncate la gunoi de Ministerul Culturii din moment ce din toate concluziile grupului de lucru nici una nu se regăsește într-un plan al Ministerului, în schimb reprezentanții Ministerului au decis să meargă mai departe cu schema de ajutor inițială, cea care a dus la proteste și ulterior la formarea grupului de lucru", se arată într-un comunicat de presă transmis de membrii grupului de lucru.

Schema de ajutor de stat actuală oferă sprijin organizatorilor de evenimente, "în urma evaluării unor proiecte de către o comisie", iar artiștii ar urma să fie plătiți de "un intermediar privat" al Ministerului.

"Ministerul Culturii ar trebui să știe că cel care livrează produsul cultural direct către public este artistul, nu organizatorul"

"În nota de fundamentare a acestei scheme de așa zis ajutor, Ministerul Culturii susține că <<Având în vedere constrângerile bugetare existente, ajutorul financiar poate fi acordat direct doar operatorilor culturali aflați pe ultimul nivel al ecosistemului cultural, cei care prin natura activității lor livrează produsul cultural direct către public>>, adică organizatorului de spectacol.

Ministerul Culturii ar trebui să știe că cel care livrează produsul cultural direct către public este artistul, nu organizatorul. Iar faptul că schema finanțează organizatorii de spectacole este exact esența problemei. În repartizarea așa-zisului ajutor, Ministerul introduce un intermediar privat care va angaja și va plăti artiști, lucrători și firme după bunul plac. Mai mult, organizatorii vor primi aceste finanțări în urma evaluării unor proiecte de către o comisie, deci și această verigă va fi finanțată selectiv.

De aceea noi considerăm că singura varianta de ajutor a acestui sector este plata unor compensații directe, imediate și echitabile, nu folosirea ca intermediar a unor entități private. Este ca și cum Ministerul Culturii s-ar fi privatizat. De asemenea nu poate fi considerat un ajutor o plată pentru niște servicii prestate", se mai arată în comunicat.

La conferința de presă au participat reprezentanți ai Asociației MUZE - Asociația pentru Teatru, Film, Muzică și Dans, ALIS - Asociația Lucrătorilor în Industria Spectacolului, Patronatul Producătorilor, Organizatorilor de Spectacole și Impresarilor Artistici din România, Reprezentanți ai Firmelor de scenotehnică și Reprezentanți ai managerilor și organizatorilor de spectacole. Artiștii au fost reprezentați de Marius Manole, Tudor Chirilă, Dan Byron și Doru Trăscău.

Dan Byron: "Casa mea obișnuia să fie locul în care mă întorceam din turnee. Acum e locul în care stau"

Unde e casa unui artist pe timp de pandemie? Iar înainte unde era? "Home Sweet Home" e locul pe care cu toții îl căutăm, iar unii dintre noi l-au și găsit, fie el și cu un sens adaptat vremurilor actuale. Normalitatea e dată de propria percepție, așa că în ultimele nouă luni, Dan Byron și-a continuat treaba acceptând noul context. A scos piese de la sertar ce-și căutau locul de ani buni, le-a șlefuit și le-a oferit o casă în 2020. "Long Story Short", a apărut un nou EP, chiar cu titlul ăsta, pentru că în cele patru piese ce-l compun sunt comprimate teme ce ar putea fi dezbătute în romane întregi.

Dan Byron
Dan Byron │ FOTO: Cristian Șuțu

"Long Story Short" conține piese ce stau în arhiva lui Dan Byron de multă vreme. Își așteptau ieșirea la matcă, iar pandemia le-a suflat aer în pânze. "Memorial of Indifference", spre exemplu, e compusă în 2010, găsindu-și completarea într-un discurs al Gretei Thunberg. Single-ul "Home Sweet Home", lansat cu un videoclip editat de Dan, a fost rescris de curând, pentru a reflecta realitățile actuale, iar "Little Prince" conține imboldul unor căutări mai vechi ale lui Bryon, ce și-au găsit mai multe răspunsuri în pandemie. Tot pe acest EP se găsește și piesa "Playing Strangers", ce tratează în versuri problema rasismului.

Cele patru melodii mai sus amintite au fost înregistrate în ultimele luni chiar în dormitorul lui Dan Byron. Tot el s-a ocupat și de mixaj, mastering-ul fiind realizat de Dan Georgescu la UNDA Recording. Pe 17 noiembrie, EP-ul a văzut lumina zilei, iar acum se poate achiziționa de pe Bandcamp (download la calitate înaltă) sau de pe platformele de streaming.

Publicul se va putea bucura și de experiența unui concert de lansare, care chiar dacă se va ține online, cu siguranță va avea o intimitate aparte, pentru că va fi transmis live de la el din sufragerie. Pe 21 noiembrie, de la 20:30, Dan Byron ne așteaptă pe pagina de facebook a formației sau pe pagina sa de artist să închinăm un pahar de ceva bun și să dăm ascultare noului său EP, în cel mai informal cadru de până acum. Virtualul va compensa, astfel, pentru lipsa apropierii fizice.

Cât despre "Long Story Short", puteți afla mai multe din interviul pe care Dan Byron ni l-a acordat. Am vorbit despre geneza pieselor, meditație, gânduri și emoții în pandemie. Am primit de la el și o recomandare, pe care o găsiți la final.

"Nu știu în ce măsură a ajutat pandemia la reconectare, dar în mod sigur ne-a schimbat un pic punctul de vedere. Nu e prea sexy să bei bere cu prietenii pe Zoom"

InfoMusic: "Long Story Short", au trecut vreo 9 luni de pandemie în România, iar rezultatul este un nou copil muzical: un EP. Piesele n-au fost compuse acum, ci se pare că pentru acum, fără să știi, la momentul concepției, cât de bine se vor potrivi cu anul 2020. Am putea spune că grație pandemiei ascultăm acum aceste melodii și că, astfel, există și o parte bună a perioadei inconfortabile pe care o traversăm?

Dan Byron: Mai mult ca sigur n-aș fi scos cântecele astea din sertar dacă nu m-aș fi găsit în postura de a sta acasă o lungă perioadă fără concerte, deși fiecare dintre ele m-a tot bântuit de-a lungul ultimilor zece ani. Bineînțeles că atunci când le-am scris nu m-am gândit că într-o bună zi vor fi mai relevante. Sper totuși să nu ajungem să trăim situația din "Memorial of indifference".

InfoMusic: În piesa "Home Sweet Home" vorbești despre o distanțare socială, înainte ca ea să ni se impună. Mai corect spus, am simțit că vorbești despre lipsa unei conexiuni reale între noi, a unei conexiuni umane, emoționale. Crezi că a ajutat în vreun fel pandemia la o reconectare, prin conștientizarea acută a acestei realități, sau, din contră, a adâncit hăul dintre noi?

Dan Byron: Versurile de la "Home Sweet Home" sunt refăcute, de altfel și mare parte din piesă, așa că am putut să fac niște conexiuni între distanțarea de dinainte, cea neimpusă, și cea de acum. Nu știu în ce măsură a ajutat pandemia la reconectare, dar în mod sigur ne-a schimbat un pic punctul de vedere. Nu e prea sexy să bei bere cu prietenii pe Zoom.

InfoMusic: "Home Sweet Home" este despre apartenența noastră la un anume loc, o anume cultură, o anume societate, un anume confort, cu plusurile și minusurile sale. Pentru tine unde este această casă, dulce casă? E diferită ea acum de cea care era la momentul compunerii piesei?

Dan Byron: Casa mea obișnuia să fie locul în care mă întorceam din turnee. Acum e locul în care stau.

"De ceva vreme m-am apucat să meditez, așa cum unii dintre prietenii mei s-au dus la terapie, și am început să înțeleg mai multe despre conceptele orientale privind transcedența"

InfoMusic: Mi-a atras atenția piesa "Little Prince", pentru că în versurile acestei compoziții vorbești despre "abiding self", un concept prezent în învățăturile budiste. Cât de mult ai aprofundat acest concept înainte de a compune piesa?

Dan Byron: Cred că ești prima care se prinde de asta. Bineînțeles că titlul te face să te gândești la cu totul altceva, dar e normal, de cele mai multe ori ne uităm la deget în loc să îi urmărim direcția. De ceva vreme m-am apucat să meditez, așa cum unii dintre prietenii mei s-au dus la terapie, și am început să înțeleg mai multe despre conceptele orientale privind transcedența. Culmea e că atunci când am scris piesa nu aveam mare legătură cu asta, deși cochetam cu ideea încă din liceu, dar m-a inspirat o biografie a lui Buddha pe care tocmai o citisem și una din cărțile mele preferate, Siddhartha a lui Herman Hesse.

"Cei mai mulți dintre noi au impresia că natura poate rezolva orice și specia umană va dăinui pe vecie, dar lucrurile nu stau chiar așa"

InfoMusic: În piesa "Memorial of Indifference" ai inclus un fragment dintr-un faimos discurs al Gretei Thunberg. Discursul a fost cel care a declanșat compunerea piesei, sau aveai deja ideea creionată și ai adăugat ulterior fragmentul? Și pentru că tot am amintit de Greta, ce impact crezi că a avut acel discurs la nivel macro? E posibil ca pandemia să fi adăugat greutate vorbelor Gretei?

Dan Byron: Piesa e scrisă prin 2010, după un ce am văzut un serial documentar, "The power of the planet", și am avut un schimb de mailuri cu Shara Worden de la My Brightest Diamond, care îmi povestea despre insula de gunoi aflată în Oceanul Atlantic. Cei mai mulți dintre noi au impresia că natura poate rezolva orice și specia umană va dăinui pe vecie, dar lucrurile nu stau chiar așa. Bineînțeles că anul ăsta, când am înregistrat-o, m-a dus imediat cu gândul la discursul Gretei Thunberg. Mă bucur că n-am lansat piesa mai devreme, că ar fi fost incompletă fără bucățica respectivă. Și da, pandemia a adăugat greutate vorbelor ei, pentru că ne-am uitat la presupusa eternitate a speciei umane cu alți ochi.

Fragmentul din discursul Gretei Thunberg, inclus în piesa "Memorial of Indifference": "People are suffering. People are dying. Entire ecosystems are collapsing. We are in the beginning of a mass extinction, and all you can talk about is money and fairy tales of eternal economic growth. How dare you!" (Greta Thunberg at the U.N. Climate Action Summit, New York, 2019)

"Am văzut o grămadă de oglindiri ale pragurilor psihologice de care ne tot lovim. Unii dintre noi le depășesc, mai drepți, mai aplecați, mai târâș-grăpiș, alții nici măcar nu încearcă"

InfoMusic: "Long Story Short" este, mă gândesc, cea mai bună reprezentare a emoțiilor și gândurilor pe care pandemia ți le-a scos la iveală. Ce alte gânduri și emoții ai observat la cei din jurul tău, în aceste ultime 9 luni?

Dan Byron: Am văzut o grămadă de oglindiri ale pragurilor psihologice de care ne tot lovim. Unii dintre noi le depășesc, mai drepți, mai aplecați, mai târâș-grăpiș, alții nici măcar nu încearcă. Iar teoria conspirației în perioada asta a atins noi valori. Îți dai seama că sunt unii care sunt convinși că virusul ăsta e modul lui Iohannis de a face pe dictatorul?

"Partea nasoală e că media românească face eforturi disperate să ne sperie, fiecare titlu trebuie să aibă ceva nasol, dacă nu conține cuvinte ca negru, dezastru sau tragedie nu e bun"

InfoMusic: Suntem mai înțelepți, sau mai temători și mai anxioși decât eram la început?

Dan Byron: Să zicem că suntem mai informați, cel puțin unii dintre noi. Iar informația înseamnă putere. Dacă ar fi să mă compar cu cel care eram la începutul stării de urgență, aș râde un pic. Acum sunt mult mai relaxat, am toate informațiile de care am nevoie, știu cam care e probabilitatea să mă infectez în fiecare situație și acționez ca atare. Și oricât aș fi de informat, nu exclud posibilitatea de a mă trezi într-o bună zi bolnav fără măcar să știu când am călcat strâmb, și știu că șansele mele de a depăși situația sunt necunoscute, dar m-am obișnuit cu ideea.

Partea nasoală e că media românească face eforturi disperate să ne sperie, fiecare titlu trebuie să aibă ceva nasol, dacă nu conține cuvinte ca negru, dezastru sau tragedie nu e bun, iar majoritatea dintre noi se infectează cu anxietăți și atacuri de panică urmărind-o. Din fericire m-am prins de acum niște ani de schema asta stupidă și fac tot posibilul să-mi iau informația din alte surse. Senzaționalul nu mă excită nici măcar un pic.

InfoMusic: Tu ți-ai găsit refugiul în artă, în muzică. Ce altceva le-ai recomanda să facă celor care se simt apăsați în perioada aceasta?

Dan Byron: Să încerce să se comporte normal. Să țină cont de reguli, că trebuie, dar să se comporte normal. M-am săturat de plângăcioșii pe care îi sufocă masca și care se cred cazuri speciale. Pe toți ne enervează și masca, și distanțarea, și declarația de la miezul nopții, dar nu ne comportăm ca niște copii răsfățați. Știm că e un rău necesar și că o să treacă.