pop, jazz

Luiza Zan și Dan Byron @ Clubul Țăranului – prietenie, umor și încântare muzicală

În seara de 1 martie, Luiza Zan și Dan Byron au făcut cadou celor de la Clubul Țăranului din București un mărțișor inedit, un concert de coveruri cald și prietenos, garnisit cu interpretări spectaculoase și voci complementare.

Dan Byron și Luiza Zan
Dan Byron și Luiza Zan

Concertele pot fi împărțite în zeci de categorii diferite, în funcție de o multitudine de factori precum locația, genul muzical, atmosfera, relația cu publicul, mesajul care se dorește transmis, scenografia, relația dintre muzicieni, scopul concertului și multe multe altele. Ei bine, concertele duetului Luiza Zan & Dan Byron se înscriu într-o categorie deosebită a concertelor intime, familiale, pline de căldură și umor, destinate să încânte publicul cu interpretări unice ale unor piese populare din repertoriul internațional.

În primul rând, ceea ce rămâne puternic întipărit în mintea celor care îi văd pe cei doi în concert este prietenia, deschiderea față de public și căldura exprimată prin interacțiunea lor, dar mai ales prin dialogul extrem de simpatic pe care Luiza îl menține viu pe tot parcursul concertului. Există o completare interesantă între personalitățile celor doi, Luiza fiind cea plină de energie și extrem de vorbăreața, care face glume și mai ales haz de propriul necaz (duminică seară era răcită), iar Dan fiind cel temperat și calm, tăcut, care invită mereu la mai multă muzică și mai puțină vorbă. Completarea dintre calitatea muzicii, vocile unice, suprizele în interpretările coverurilor și această căldură și deschidere față de public aduc cu siguranță un rezultat încântător în sufletul celor care iau parte la concertele Luizei și ale lui Dan Byron.

Apoi, când vine vorba de muzică și de interpretari vocale, simbioza dintre cei doi cântăreți este cu siguranță una ieșită din comun. Tonul unic al lui Dan Byron și momentele de genialitate vocală ale Luizei Zan pun cap la cap o experiență auditivă emoționantă și cutremurătoare în anumite momente. Referitor la colaborarea celor doi, Luiza a povestit cu umor felul în care răspunde la întrebările care pun la îndoială alăturarea muzicală a doi oameni care sunt lead vocals, și anume că nici unul dintre cei doi nu este backing vocals pentru celălalt. Instrumentele folosite de cei doi pe parcursul concertului au fost chitarele (Luiza s-a încumetat să cânte și ea la chitară o piesă compoziție proprie) și diverse instrumente de percuție, ale căror sunete au completat în mod armonios vocile celor doi.

În ceea ce privește atmosfera din Clubul Țăranului, primul lucru pe care ni-l amintim este că sala era neîncăpătoare, unii oameni fiind nevoiți să stea în picioare pe marginea sălii. De asemenea, sonorizarea nu a fost dintre cele mai fericite, neoferind parcă cinstea care li se cuvenea celor doi interpreți. Dar lăsând la o parte aceste aspecte, cei care s-au aflat duminică seară la MȚR au fost cu siguranță încântați de ceea ce au ascultat și bineînțeles, de felul în care au fost tratați de Luiza și Dan. Publicul a cântat alături de cei doi, le-a ținut ritmul, a râs copios și i-a aplaudat până a obosit. Printre trupele cărora Luiza Zan și Dan Byron le-au adus cinste prin interpretările lor se numără Queen, Sting, Radiohead, Jeff Buckley sau Peter Gabriel.

Următorul concert al duetului Luiza Zan & Dan Byron are loc chiar azi, pentru fanii din Brașov, iar șirul cu siguranță nu se va opri aici.

Cu mulțumiri sincere pentru tot ce ne-au făcut să simțim în seara de duminică, așteptăm cu interes noi proiecte ale celor doi.

Începe The Jazz Cave Festival 2022; Vezi programul evenimentului

Weekendul 1 - 3 iulie este rezervat iubitorilor de jazz și drumeții montane la cea de-a doua ediție The Jazz Cave Festival. Peștera Ialomiței din Bucegi, reprezentând primul spațiu creativ al omenirii, va găzdui unele dintre cele mai noi forme ale muzicii compuse instantaneu.

The Jazz Cafe Festival
The Jazz Cafe Festival │ FOTO: Mihai Benea

Cei care doresc să petreacă trei zile departe de temperaturile caniculare sunt așteptați să se adăpostească la răcoarea peșterii unde temperatura este constantă tot timpul anului. Fiecare concert va fi însoțit de un spectacol de lumini ce va pune în valoare relieful jurasic al Peșterii Ialomiței. Programul Festivalului a fost conceput pentru a dărui ascultătorilor cât mai multe experiențe acustice ale diferitelor stiluri de jazz, în vogă atât în Europa, cât și peste Ocean.

Lineup-ul și programul The Jazz Cave Festival 2022

Vineri, 1 iulie

Scena Peștera Ialomiței

• 15.00 – Cătălin Milea și Gabriel Bălașa
  • 17.00 – Sorin Zlat Quartet

Scena Hotel Peștera

• 20.30 – Degustare de vin și concert de improvizație jazz

Sâmbătă, 2 iulie

Scena Peștera Ialomiței

• 11.00 – Sorina Rotaru & Alexandru Olteanu
  • 13.00 – Stesso Mare Trio (Albania/ Italia)
  • 15.00 – Freddie Bryant’s KALEIDOSCOPE TRIO (SUA / Olanda)
  • 17.00 – Blue Noise

Scena Hotel Peștera

• 20.30 – Concert de improvizație jazz

Duminică, 3 iulie

Scena Peștera Ialomiței

• 11.00 – AC Leonte, Alexandru Arcuș – saxofon, Andrei Cozlac – video mapping
  • 13.00 – Isabella Fabbri (Italia)
  • 15.00 – Luiza Zan și Gyarfas Istvan (Ungaria)
  • 17.00 – Ineffable

În pauzele dintre concerte spectatorii vor putea vizita atât încăperile Peșterii, cât și o expoziție de fotografie istorică prezentată în premieră: „Cabana Peștera din Padina Crucii", realizată în parteneriat cu Muzeul Județean de Istorie Brașov, curatorul expoziției fiind istoricul Nicolae Pepene. Expoziția va reuni secvențe importante despre începuturile turismului montan în Munții Bucegi, cu o atenție specială pentru Cabana Peștera din Padina Crucii, imaginile fiind surprinse de fotografi celebri din secolul al XIX-lea.

Bilete la The Jazz Cave Festival 2022

• Biletele pot fi cumpărate atât online, cât și la intrarea la eveniment, și cuprind vizitarea gratuită a Peșterii Ialomiței pe cuprinsul Festivalului. În prețul biletului este inclus și paharul de vin bio oferit de Domeniul Bogdan celor care doresc și care au împlinit vârsta legală minimă.

The Jazz Cave Festival este organizat de Asociația "UCIMR" - Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România în parteneriat cu Exces Music.

Grimus lansează noul album "Abandonic" la Quantic; Dan Byron și Doru Trăscău sunt invitați speciali

Vineri seară, pe 27 mai, clujenii de la Grimus revin la București pentru un nou concert, în cadrul căruia vor prezenta albumul "Abandonic". Evenimentul de lansare va avea loc în Quantic, iar în deschidere vor cânta Dan Byron și Doru Trăscău în formula Live Acoustic Duo.

Grimus
Grimus │ FOTO: Sebi Câmpean

""Abandonic" s-a născut în anul 2020 în lockdown, în incertitudine și izolare, la distanță de tot ceea ce a însemnat normal până în acel moment. Majoritatea ideilor au fost compuse acustic, trimise colegilor de trupă și construite fără să ne întâlnim propriu-zis. Le-am păstrat în stadiul de machete până în punctul în care am reușit să ne întâlnim în studio și să le înregistrăm.

Numele albumului se referă la teama de a fi abandonat și surprinde cumva atmosfera generală din piese, sunetul singurătății, neliniștii dar și al unei așteptări încremenite, o furie surdă. Unele versuri sunt repetate obsesiv, la fel cum rutina zilelor se reflecta în mod obsesiv în gânduri. Abandonic s-a definitivat în timp ce lumea pe care o știm a trecut de la pandemie la război, e o oglindă a nesiguranței noastre în fața unor evenimente pe care nu le putem controla. E speranța noastră la o lume mai vie, mai sinceră și mai puțin suferindă." – Grimus

"Abandonic" este primul album Grimus cu piese în totalitate în limba română. Acesta este deja disponibil pentru streaming și download digital pe rețelele de specialitate. Biletele pentru concertul de lansare de pe 27 mai se găsesc online la prețul de 65 de lei.

Grimus activează din 2005, definitivându-și poziția pe scena rock-ului alternativ românesc printr-un stil aparte și o abordare foarte matură. "Grimus" este anagrama (aproximativă) a cuvântului "simurgh", ce reprezintă o pasăre gigantică din mitologia persană. Este, de asemenea, titlul primului roman al scriitorului Salman Rushdie, cel care a făcut anagramarea.

Cu mai bine de 16 ani de activitate, clujenii au lansat până acum patru albume de studio, cel mai recent – "Unmanageable Species" – în primăvara anului 2018, și au avut concerte în deschiderea unor mari artiști internaționali precum Queen, Red Hot Chili Peppers, Placebo, Kasabian, Moby. Grimus au cântat în toate colțurile țării, dar și în UK, India, Olanda, Bulgaria, Serbia, Polonia, Cehia sau Republica Moldova.

Jazz in the Park revine în 2022 cu un lineup vibrant; The Comet is Coming se numără printre confirmări

Jazz in the Park ajunge în 2022 la cea de-a X-a ediție. Festivalul va avea loc în luna septembrie, artiști precum The Comet is Coming și Asaf Avidan fiind confirmați în lineup.

The Comet is Coming
The Comet is Coming │ FOTO: PR

Cea de-a X-a ediție a festivalului Jazz in the Park va avea loc în perioada 1 - 4 septembrie, în Parcul Etnografic "Romulus Vuia" din Cluj-Napoca, cel mai vechi muzeu în aer liber din România. După doi ani în care s-a desfășurat în variante restrânse, condiționat fiind de restricțiile pandemice, Jazz in the Park aduce din nou în fața publicului un lineup vibrant, eclectic și bogat, dorind să confirme încă o dată numele de Europe’s Best Small Festival.

Pe lista primilor artiști confirmați la Jazz in the Park 2022 se regăsesc:

• The Comet is Coming (UK), Dhafer Youssef (TN), Asaf Avidan (IL), Amadou et Mariam (ML), Yussef Dayes (UK), Erik Truffaz Quartet (CH), Teodora Enache-Brody (RO), London Afrobeat Collective (UK), Trigon (MD), Luiza Zan (RO), Blazzaj (RO), Jazzbois (HU) și Marta Popovici (RO).

Alin Vaida, directorul executiv al Jazz in the Park: "Vrem să sfidăm ultimii ani cu naivitatea că un festival poate schimba în bine lumea în care trăim"

Mai mult de atât, începând din acest an, Jazz in the Park alege să comunice conform unui gând care a fost, de altfel, prezent într-un fel sau altul în toate edițiile de până acum. Odată cu aniversarea, festivalul își rostește identitatea explicit, asumat și entuziast: Jazz in the Park. Sounds personal.

"Mi se ridică părul pe mână când mă gândesc că facem Jazz in the Park de 10 ani. O călătorie excelentă, care nu a încetat să ne surprindă. La fel ca-n fiecare an, facem tot ce ne stă în putere să livrăm cea mai bună ediție de până acum. Avem un lineup din care nu trebuie ratat niciun concert. Avem un loc de eveniment care va eleva experiența publicului. Avem un entuziasm pe care sperăm să vi-l transmitem tuturor până în septembrie. Nu vrem să fim nici cel mai tare festival, nici cel mai mare. Vrem doar să trăim împreună clipa și să ne creăm amintiri frumoase. Vrem să sfidăm ultimii ani cu naivitatea că un festival poate schimba în bine lumea în care trăim", a spus Alin Vaida, directorul executiv al Jazz in the Park.

Trupa The Comet is Coming va susține primul concert în România

Pentru prima dată pe o scenă din România, The Comet is Coming, trupa britanică formată din King Shabaka (saxofon), Danalogue (clape) și Betamax (tobe), este genul de trio instrumental care are darul de a scoate publicul din zona de confort și a-l duce pe un tărâm muzical pe care nu l-a explorat până acum. Muzica lor este atât de puternică și plină de ardoare de parcă ar fi posedată de spirite. "Cometele" aterizează pe scena principală a Parcului Etnografic pregătite fiind să distrugă iluziile, să invoce focul și să ofere publicului toată puterea și energia lor vitală.

Tot din Marea Britanie va veni la Jazz in the Park și Yussef Dayes, un maestru al jam sessionurilor. Energie în formă pură, Yussef Dayes este acel tip de artist care-i pune pe oameni în situația de a se descifra și descoperi pe ei înșiși atunci când îl ascultă. Tehnica lui impecabilă de mânuire a tobelor și a percuției în general transformă orice concert într-un spectacol și asigură o întreagă călătorie printr-o grămadă de stiluri muzicale, de la beaturi funky la hip-hop, broken beat, modern jazz sau drum&bass.

Tom Misch & Yussef Dayes - Nightrider (feat. Freddie Gibbs)

Erik Truffaz Quartet va dovedi pe scena festivalului clujean că jazzul nu are granițe și că fuziunea acestuia cu muzica electronică și rockul îi conferă o nouă dimensiune. Cunoscut pentru lejeritatea cu care depășește barierele muzicale și cu care încorporează diferite stiluri în muzica sa, francezul Erik Truffaz este considerat unul dintre cei mai faimoși trompetiști europeni din toate timpurile. Asemeni fenomenului astronomic al cărui nume îl poartă, "Lune Rouge / Luna roșie", ultimul album lansat de Erik Truffaz Quartet în octombrie 2019, este rezultatul unor alinieri perfecte între materialul de bază compus de tobarul Arthur Hnatek și sunetele construite laolaltă și separat de restul membrilor cvartetului. Albumul conferă o senzație de suspendare a timpului, cu piese încă în gestație controlată, plutind în gravitație zero, despre care nu știi dacă vin dintr-un trecut străvechi cu sunete analogice sau dintr-un viitor foarte îndepărtat.

Erik Truffaz Quartet "Trippin’ The Lovelight Fantastic" @Jazz_in_Marciac 2018

O premieră în România va fi și concertul artiștilor Amadou et Mariam din Mali. Când drumurile lui Mariam Doumbia (voce) și Amadou Bagayoko (chitară și voce) s-au încrucișat la Institutul pentru tineri nevăzători din Bamako, cei doi împărtășeau nu doar o condiție medicală, ci și dragostea pentru muzică. Povestea inspiratoare a acestui cuplu de nevăzători a trecut dincolo de propria lor țară. De la lansarea albumului lor de debut "Sou Ni Tilé", Amadou et Mariam au făcut turnee peste tot în lume, au lucrat cu artiști de calibru precum Manu Chao, U2, Stevie Wonder, Blur sau Coldplay, ajungând să fie nominalizați inclusiv la Grammy cu albumul "Welcome to Mali". Combinând mesajul social al versurilor lor cu muzica Africii de Vest, elemente de electro-pop, art rock și hip hop, Amadou et Mariam oferă o ilustrare impresionantă a puterii unificatoare a muzicii.

Amadou & Mariam - Je pense à toi

Cel care a eliberat instrumentul indian oud de rolul său tradițional și l-a adus în jazz, cântărețul tunisian Dhafer Youssef vine pentru a doua oară la Jazz in the Park. De data aceasta, cu cel mai nou proiect al său: Digital Africa. Compozițiile lui Dhafer Youssef pentru acest proiect sunt influențate de muzica africană pe care o asculta când era mai tânăr, dar și de modul original de a cânta la kora al lui Ballaké Sissoko, care se conectează impecabil la stilul ritmic și tiparele oudului. Deasupra acestora, tonurile electrice ale chitarei lui Eivind Aarset dau întregul sens titlului proiectului.

Dhafer Youssef - Soupir Eternel

Ediția aniversară Jazz in the Park îl va aduce pe scenele din Etnografic și pe muzicianul israelian Asaf Avidan, unul dintre cei mai reprezentativi artiști ai noului val, care va susține un concert în cadrul turneului de promovare al ultimului său album - "Anagnorisis". Iubitorii jazzului îi vor putea asculta și pe London Afrobeat Collective, colectivul de nouă artiști din Anglia, Italia, Franța, Congo, Argentina și Noua Zeelandă, Jazzbois, trei muzicieni din Budapesta care combină jazzul cu hip hopul, și pe Trigon, o trupă din Moldova de peste Prut, pregătită să ofere o adevărată experiență culturală de jazz cu influențe moldovenești, mioritice.

BILETE la Jazz in the Park 2022:

Accesul la festival se face pe baza biletelor și abonamentelor puse în vânzare online. În perioada 13 aprilie - 15 mai, prețul abonamentelor pentru cele patru zile de festival este de 350 lei. Pentru ca publicul să se poată bucura la maximum de experiența Jazz in the Park așa cum și-o doresc organizatorii, capacitatea Parcului Etnografic a fost limitată la 8.000 persoane.

Copiii sub 7 ani pot intra gratuit, dar trebuie să fie însoțiți de minimum un adult posesor al unui bilet individual sau al unui abonament valabil pentru ziua respectivă. Accesul copiilor între 7 și 14 ani este permis în baza unui bilet valabil și doar dacă sunt însoțiți de un adult. Mai multe informații despre bilete se găsesc aici.