Jane Birkin, în dulcele stil casual (foto)

Concert Jane Birkin (Bucuresti, 13.11.2011, foto: Alex Barbulescu)

Cântăreața și muza lui Serge Gainsbourg, Jane Birkin a cântat pe 13 noiembrie la Sala Palatului din București. La aproape 65 de ani, artista se află în turneul “Serge Gainsbourg and Jane via Japan”, susținând recitaluri alături de 4 instrumentiși japonezi pentru a ajuta niponii afectați de tsunami prin intermediul organizației Crucea Roșie.

Jane Birkin a reînviat amintirea lui Serge Gainsbourg, omul care i-a fost mentor și iubit. La 20 de ani de la moartea compozitorului francez, cântăreața a scos la lumină compoziții mai puțin cunoscute. Cine a mers la concert pentru hitul internațional "Je T'Aime...Moi Non Plus", s-a înșelat. Iubitorii muzicii franțuzești și-au regăsit o stare aparte, primind căldura unor cântece transmise cu emoție, aproape de-o lacrimă. Jane Birkin a alternat melancolia cu jovialitatea, vocea ei subțire aducând ba romantism, ba veselie.

Interpreta a vorbit mai tot timpul cu publicul, căruia i-a mulțumit pentru curiozitatea de o vedea pe ea sau pe niște “japonezi necunoscuți”, de a asculta “muzica unui om demult dispărut” și pentru prezența în sală în ciuda serii friguroase. A povestit despre istoria melodiilor și despre personalitatea lui Serge Gainsbourg. Concertul de aproape 2 ore a fost deschis de “Requiem pour un con”, cântecul scris de francez pentru filmul “Le Pacha”, în care Serge și-a jucat propriul rol. Diva a mai cântat “Di Doo Dah”, “Ballade de Johnny Jane”, “Baby Alone in Babylone”, iar la bis “La Chanson de Prevert”, “L’aquoiboniste” și “La gadoue”.

Jane Birkin a fost acompaniată de tinerii instrumentiști japonezi Nobuyuki Nakajima (pian), Ichiro Onoe (tobe), Hoshiko Yamane (vioară) și Takuma Sakamoto (trompetă). I-a prezentat și acântat alături de fiecare.

Pianistul Nobuyuki este și compozitor, studiind în acest sens la Tokyo și Paris. El s-a fost implicat alături de Jane Birkin în concertul „Together for Japan” din aprilie 2011, ajutând-o cu entuziasm să pună la cale turneul alături de cvartet.

Toboșarul Ichiro a zâmbit în permanență, iar tânărul Takuma și-a ascuns tinerețea în spatele virtuozității de a cânta la trompetă.

Violonista Hoshiko s-a remarcat printr-o permanentă trăire a muzicii. Ea a surprins publicul cântând din sală într-un duet cu Jane iar sunetele sale stridente au avut în mod paradoxal, un efect plăcut. Hoshiko este născută în Osaka și trăiește în prezent în Berlin, unde printre alte activități, activează într-un grup de muzică electronică "Tangerine Dream" și o trupă experimentală "KiSeki".

Jane Birkin a transmis eleganță feminină și căldură. Îmbrăcată simplu, de cele mai multe ori cu mâna stângă în buzunarul pantalonilor, vorbind cu o aparentă timiditate, și-a apropiat publicul prin dialog, prezența printre spectatori, complimentele transmise și interesul arătat pentru România. Englezoaica naturalizată în Franța în urma succesului dobândit cu ajutorul lui Serge Gainsbourg a vorbit în franceză, strecurând uneori și pasaje în engleză.

La plecarea din România, Jane Birkin i-a declarat organizatorului Emagic că timpul petrecut în "Micul Paris" a fost peste așteptări și că își dorește să revină pentru un nou concert.

Jane Birkin și Gainsbourg au fost căsătoriți aproape 10 ani. Fata lor Charlotte Gainsbourg este de asemenea cântăreață. Charlotte a apărut pe albumul “Music” lansat de Madonna, mai exact a cântat în melodia “What It Feels Like For A Girl”. Alături de tatăl ei, Charlotte a înregistrat „Lemon Incest, un single ce a iscat controverse în 1986.

Fotografii de la concertul Jane Birkin