Iron Maiden - o moștenire a heavy metal-ului

Nu este nevoie de o introducere pentru trupa care a încheiat cea de-a doua zi de festival Rock the City 2016. Legenda vie a heavy metal-ului, Iron Maiden, a urcat pe scena din Piața Constituției, în fața a mai bine de 18.000 de spectatori. InfoMusic a fost la acest concert. Iată câteva impresii.

Concert Iron Maiden la Rock The City 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

O scenă parcă desprinsă din jungla amazoniană, un altar mayaș cu torțe, trei chitariști virtuoși, un toboșar, un basist și un vocalist care și-a făcut apariția asemeni unui zeu, astfel au fost întâmpinați fanii Iron Maiden.

În jurul orei 20.45, când și soarele dădea să apună, ecranele de lângă podium derulau scene dintr-o junglă, iar apoi faimosul avion Ed Force One a fost făcut să zboare de către o mână gigantică. O deschidere am putea spune cu mult elan după pauza dintre concertul trupei The Raven Age și cel care avea să înceapă. Încă de la apariția lui Bruce Dickinson și auzul primelor acorduri, publicul a izbucnit în ropote de aplauze și urale. A fost asemeni unui început glorios, odată cu primele versuri ale piesei „If Eternity Should Fail”. Contactul cu spectatorii a fost realizat extrem de repede, solistul întrebând de starea lor de spirit din acel moment.

Concert Iron Maiden la Rock The City 2016

„Ce mai faceți voi, aici, în București? Am auzit că acesta ar fi ultimul concert aici (în Piața Constituției). Va trebui să găsim un alt loc unde să mergem atunci. Vom cânta câteva piese de pe Book of Souls, dar și câteva mai vechi. Văd aici mulți oameni bătrâni. De exemplu și eu sunt bătrân, dar nu voi folosi acest cuvânt pentru că în spatele meu se află și altcineva mai bătrân ca mine. Dar văd printre voi și alții mai tineri, foarte tineri. Aș putea să numesc acest lucru, moștenire”, declară solistul după cea de-a doua piesă.

Lucrurile încep să decurgă cu multă energie și pasiune. Am văzut o adevărată conexiune între trupă și public, asemeni unei legături mai puternice decât cea de sânge. Era o legătură prin muzică pe care foarte greu o puteai rupe. Se simțea în fiecare por, în fiecare riff de chitară, în comunicarea dintre cei șase membrii și toate acele persoane care îi ascultau cu sufletul la gură.

Nu erau doar români cei care se bucurau să vadă zeii heavy metal-ului. Însuși Dickinson a arătat publicului un steag grecesc al fanilor veniți tocmai din Grecia ca să-i vadă. Fani din Turcia, Serbia, Bulgaria, toți s-au alăturat românilor în această zi specială.

La „Red and the Black”, publicul a fost în extaz la auzul solo-urilor de chitare. Urale și ropote de aplauze s-au auzit la unison. I-a urmat un alt apogeu când primele acorduri ale piesei „The Trooper” au început. Dickinson, după ce a cântat îmbrăcat într-un hanorac negru și pantaloni crem ca un aventurier, a revenit pe scenă cu un sacou din uniforma englezească și, bineînțeles, fluturând steagul britanic. În spatele lui, faimoasa imagine cu Eddie în uniformă domina fundalul scenei.

Spiritul actoricesc nu l-a lăsat nici în această seară pe Dickinson. Acesta a purtat și o mască care îl făcea să arate ca un băștinaș, iar apoi o căciulă cu fața unei maimuțe. Eddie nu a fost uitat nicio secundă, aceasta apărând pe fundal în ipostaze deja cunoscute, ca băștinaș sau cu o inimă în mână.

„Ce seară excepțională. Câți oameni sunt aici! Sunt aici oameni din Grecia, din Bulgaria, asta înseamnă că sunt oameni și din România. Și ce istorie minunată ați avut voi, grecii, ce mitologie. Aici, cineva s-a gândit să contruiască o clădire hidoasă, dar a cărui eră a fost sfârșită. În spatele meu este o parte din civilizația mayașă, o civilizație magică și legendară. Însă, noi nu suntem aici să vorbim despre asta. Suntem aici pentru muzică, viață, dragoste, fericire și bere. Aceasta este povestea „Book of Souls,”, introduce vocalistul

În timpul interpretării, își face apariția pe scenă o persoană costumată în Eddie, care nu obosește să se dueleze cu membrii trupei. Într-un final, vocalistul îi scoate inima din piept și stropește publicul cu ea.

Dacă Dickinson ne-a uimit cu energia lui, nici chitariștii nu s-au lăsat mai prejos. Au avut o conexiune continuă, își vorbeau din acorduri, nu doar din priviri. Însuși Janick Gers în timpul piesei „Iron Maiden” învârte chitara în diverse moduri și ajunge să o arunce de mai bine de două ori în aer și de fiecare dată, să o prindă. Toboșarul, la rândul lui, ține pasul cu ei cu multă măiestrie, de parcă vârsta de 64 de ani, pe care Dickinson a menționat că o are, ar fi doar un număr. Poate că așa și este. Că legendele nu au vârstă.

Bis-ul, care nu s-a lăsat așteptat prea mult, a început cu piesa „Number of the Beast”. Pentru ca decorul să fie complet, în acest timp, apăruse pe scenă și bustul așa numitei „bestii” din adâncurile Iadului.

„Oamenii din fiecare colț al lumii ar trebui să trăiască în pace. Asta este pentru voi! Noi iubim muzica, iubim viața, iubim berea. Asta este pentru voi, frații noștri de sânge!”

Publicul a fost incredibil de entuziasmat pe tot parcursul concertului. Nu a fost piesă la care trupa și spectatorii să nu fi fuzionat și să nu fi devenit un tot unitar. Poate că lucrurile ar fi fost cu adevărat perfecte dacă pe tot parcursul concertului ar fi fost sonorizarea mai bună și nu ar mai fi fost problemele de la microfon, de altfel ușor de sesizat.

Cu toate astea, fanii au trăit muzica. La final, toboșarul a declarat cât de mult iubește acest public și că abia așteaptă să ne revedem.

În Piața Constituției, într-o zi călduroasă de iulie, 18.000 de suflete au scris alături de Iron Maiden un nou capitol în cartea de legendă.

Setlist Concert Iron Maiden

1. If Eternity Should Fail
  2. Speed of Light
  3. Children of the Damned
  4. Tears of a Clownâ
  5. The Red and the Black
  6. The Trooper
  7. Powerslave
  8. Death or Glory
  9. The Book of Souls
  10. Hallowed Be Thy Name
  11. Fear of the Dark
  12. Iron Maiden

1. The Number of the Beast
  2. Blood Brothers
  3. Wasted Years

Iron Maiden a lansat albumul "Senjutsu", 10 piese cu zvâc şi spirit heavy metal

Iron Maiden a revenit după 6 ani de pauză cu noul album "Senjutsu", lansat pe 3 septembrie 2021. Bruce Dickinson and co ne propun 1 oră şi 21 de minute de muzică, distribuite în 10 piese. LP-ul se poate asculta pe reţelele de streaming şi îşi trage inspiraţia din cultura japoneză, din schimbările societăţii din ultimii ani şi istoria care se repetă. Puteţi asculta câteva piese noi în articole.

Videoclip Iron Maiden Writing on the Wall
Videoclip Iron Maiden Writing on the Wall │ FOTO: Iron Maiden

Promovarea acestui LP a început din iulie, cu single-ul "The Writing on the Wall", care a primit un videoclip fabulos, realizat de oameni de la Pixar. În el mascota Iron Maiden Eddie se transformă în samurai şi îi pedepseşte pe oamenii dintr-o distopie despotică. Al doilea single a fost "Stratego", lansat în august 2021, o piesă ceva mai scurtă şi cu o chitară plină de energie.

"Senjutsu" este albumul Maiden cu numărul 17 şi succesorul lui "The Book of Souls" din 2015. O bună parte din acest material a fost compusă de basistul şi fondatorul formaţiei, Steve Harris. El a creat 4 piese, fiecare în lungime de peste 9 minute şi este creditat drept co-autor pentru 3 alte track-uri. Au contribuit şi chitaristul Janick Gers şi Adrian Smith.

Smith are la activ 3 piese pe acest LP, aceleaşi pe care şi Bruce Dickinson figurează drept creator: "The Writing on the Wall", "Days of Future Past" şi "The Darkest Hour".

Iată şi tracklist-ul noului album, cu durate de piese şi creatorii lor:

01." Senjutsu" (8:20) Smith/Harris
02. "Stratego" (4:59) Gers/Harris
03. "The Writing On The Wall" (6:13) Smith/Dickinson
04. "Lost În A Lost World" (9:31) Harris
05. "Days Of Future Past" (4:03) Smith/Dickinson
06. "The Time Machine" (7:09) Gers/Harris
07. "Darkest Hour" (7:20) Smith/Dickinson
08. "Death Of The Celts" (10:20) Harris
09. "The Parchment" (12:39) Harris
10. "Hell On Earth" (11:19) Harris

Pentru cei curioşi, cuvântul "Senjutsu" înseamnă "tactică şi strategie" conform site-ului Iron Maiden, dar şi "Arta Războiului, conform altor surse. Abordează teme precum curajul lui Wintson Churchill, apocalipsa în viziunea lui Bruce Dickinson, dar şi diviziunea socială din ultimii ani.

În cazul în care nu ştiaţi, "Senjutsu" are două părţi, discul 1 cu primele 6 piese şi discul 2 cu ultimele 4. Acest material heavy metal a fost înregistrat la început de an 2019 la studioul Guillaume Tell din Paris, iar Kevin Shirley şi-a pus din nou amprenta pe muzica Maiden. El lucrează cu formaţia britania de două decenii şi are în CV colaborări cu Joe Bonamassa, Journey, Dream Theater şi Led Zeppelin.

Iron Maiden se pregăteşte să fie introdusă în Rock and Roll Hall of Fame în toamna acestui an, alături de Foo Fighters şi Rage Against the Machine.

Iron Maiden a lansat piesa "Stratego", al doilea single de pe noul album - AUDIO

Iron Maiden continuă lansările de single-uri de pe noul său album, iar după "The Writing on the Wall", acum ascultăm "Stratego". Rămânem în lumea samurailor, a răzbunărilor şi strategiilor de lupte între shoguni. Noul track se poate asculta în articol.

Coperta single Iron Maiden Stratego
Coperta single Iron Maiden Stratego │ FOTO: Iron Maiden

"Stratego" este o piesă ceva mai scurtă decât primul single de pe noul album, "The Writing on the Wall". Ambele se vor găsi pe LP-ul "Senjutsu", care va sosi pe 3 septembrie, prin casa de discuri BMG. Noul single este compus de chitaristul Janick Gers şi fondatorul/basistrul formaţiei, Steve Harris. Odată cu noul disc, formaţia britanică condusă de Bruce Dickinson ajunge la 17 materiale discografice.

Acest LP Iron Maiden vine după o pauză de 6 ani şi a fost înregistrat la Paris alături de producătorul Kevin Shirley şi a fost co-produs de Steve Harris. Primul single a fost foarte apreciat de fani, ca şi videoclipul animat care ni-l prezintă pe Eddie, mascota scheletică a trupei într-o nouă poveste şi într-o variantă samurai. De acea animaţie s-au ocupat foşti angajaţi Pixar, cu o măiestrie deosebită.

Înainte să vină aceste piese şi clipuri Iron Maiden a aprins imaginaţia fanilor cu teasere şi o vânătoare globală de comori. "Senjutsu" se traduce prin "tactică şi strategie" şi are artwork cu tematică japoneză, cu samurai şi celebrele uniforme de război ale japonezilor de acum sute de ani. "Stratego" are acel ritm frenetic şi "galop" resimţit prin bas şi percuţie, completate de o chitară ameninţătoare care a moştenit tenebrele creatorilor metal-ului precum Black Sabbath.

Vocea lui Dickinson e dată destul de încet la început de piesă, fiind cam timidă şi nu mai tună ca altă dată. De abia spre final auzim o voce ceva mai puternică, fix înainte să intre în acţiune solo-urile. "Senjutsu" are 10 piese, unele surprinzător de lungi, precum "The Parchment", care are 12 minute şi 39 de secunde sau "Hell on Earth" la 11 minute.

Iron Maiden nu a mai lansat muzică nouă de la albumul "The Book of Souls" din 2015, înregistrat la final de 2014 tot în Paris, alături de Shirley. În perioada de lansare a acestui disc Bruce Dickinson a aflat că are cancer la gât şi a urmat un tratament eficient, dar care i-a afectat totuşi corzile vocale. Cu o săptămână în urma Bruce Dickinson a anunţat că are Covid-19.

Bruce Dickinson (Iron Maiden) are COVID-19

Bruce Dickinson a fost testat pozitiv pentru COVID-19, amânându-și, în consecință, viitoarele concerte în UK. Inițial, vocalistul Iron Maiden fusese alertat de vestea că cineva din familia sa se îmbolnăvise, ulterior aflând că și el contractase virusul.

Bruce Dickinson - Iron Maiden in concert in Piata Constitutiei din Bucuresti pe 24 iulie 2013

Muzicianul a hotărât să se testeze în urma unor simptome pe care le-a asociat inițial cu o răceală, constatând apoi că are COVID-19. Muzicianul era complet vaccinat, declarând că ar fi dezvoltat, cel mai probabil, o formă mai gravă a bolii dacă nu ar fi fost imunizat.

Bruce Dickinson: "Nu am nicio îndoială că, dacă nu m-aș fi vaccinat, aș fi putut fi într-un real pericol"

"Începusem să strănut puțin. Pentru câteva zile, m-am simțit puțin slăbit, așa cum te simți când ești răcit, și cam asta a fost. Și am 63 de ani. Nu am nicio îndoială că, dacă nu m-aș fi vaccinat, aș fi putut fi într-un real pericol", a declarat Bruce.

Vocalistul Iron Maiden și-a exprimat părerea și cu privire la vaccinare în contextul concertelor, considerând că este "o alegere personală" a fiecăruia, dar că speră, totuși, ca oamenii să aleagă varianta vaccinării.

"Personal, cred că oamenii sunt foarte prost sfătuiți, dacă nu se duc să se vacineze cu schema completă cât de repede posibil, nu neapărat pentru a merge la concerte, ci pentru propria lor sănătate.

Continuând pe aceeași idee, dacă ești vaccinat, tot poți să te îmbolnăvești de COVID-19, deci tot poți să transmiți virusul altor persoane care nu sunt vaccinate și care pot face o formă gravă a bolii și chiar muri. Nu poți reglementa ceva doar pentru a împiedica creșterea mortalității.

Sunt multe lucruri pe lumea asta care omoară oameni, dar care nu sunt ilegale, deși sunt regretabile. Cancerul omoară o mulțime de oameni. Atacurile de cord omoară o mulțime de oameni. Obezitatea la fel. Malaria omoară extraordinar de mulți oameni în fiecare an...Așa că, la un moment dat, trebuie pur și simplu să realizăm: <<Va trebui, probabil, să trăim cu virusul ăsta. Și dacă trebuie să trăim cu el, atunci putem apela la vaccin>>", a concluzionat Bruce.

O părere similară cu a lui Bruce are și Corey Taylor, acesta declarând într-un interviu recent că teoriile conspirației sunt, din păcate, mai vizibile decât informațiile comunicate de specialiști în domeniul medical.

Revenind la Bruce Dickinson, Iron Maiden va lansa toamna aceasta un nou album, intitulat "Senjutsu". Discul este programat să apară pe 3 septembrie, primul single, "The Writing On The Wall", fiind lansat cu videoclip.