Înregistrat în România #2: alternativ de calitate și dans în ploaie - RECENZIE

Cel de-al doilea eveniment marca “Înregistrat în România” ne-a reamintit vineri seară, 30 mai 2014, că alternativul trăiește intens pe plaiurile noastre. Pe scena Arenelor Romane au urcat Alternosfera, OCS, Luna Amară și Niște Băieți.

Rockul a învins ploaia la Înregistrat în Romania #2

O seară normală de vineri s-a transformat într-o amintire de neuitat pentru oricine a pășit pe 30 mai înăuntrul Arenelor Romane. O combinație inedită de ploaie și muzică bună, condimentată cu prieteni dragi, aceasta a fost rețeta pentru o nouă experiență ieșită din tipare. Înaintea concertelor Niște băieți, Luna Amară, Omul cu șobolani și Alternosfera, DJ Hefe a mixat întreținând atmosfera.

1. Niște băieți

Cei care au deschis seria de cântece în ploaie au fost Niște Băieți, care au delectat publicul cu niște punk-rock la rece. Este foarte ușor să-i identifici pe Niște Băieți, și nu doar ca stil muzical, ci și ca surse de inspirație. Ca să mulțumească pe toată lumea, băieții pun pe note de punk-rock cele mai cunoscute piese din muzica ușoară românească. S-au auzit melodii celebre, precum “Ioane, Ioane”, “Fată dragă”, “O lume minunată” sau “Cu mine de-a fi”. Sunt melodii pe care toată lumea le cunoaște, însă băieții reușesc să le accentueze frumusețea  în stilul propriu lor propriu, rebel și dezinhibat. Niște Băieți au luat naștere în 2006, iar albumul lor de cover-uri “Adunate din popor și cântate din topor” a avut foarte mare succes în rândul fanilor underground-ului românesc.

Plini de voie bună și umor, cum ne-au obișnuit la toate concertele lor, băieții au cântat destinși și au împărțit și publicului din buna lor dispoziție. I-au încărcat cu energie pe cei strânși într-un număr destul de mare - având în vedere ora timpurie la care a început concertul - pregătindu-i pentru “greul” pe care îl aveau de înfruntat în continuare.

2. Luna Amară - Vezi galeria foto

Peste foarte puțin timp, cuvântul “dizident” era strigat cu furie și convingere aproape de toată lumea din incinta Arenelor. Neavând prea multă nevoie de prezentare, Luna Amară a intrat în putere pe scenă.

Mihnea Blidariu (Luna Amară) în concert la Arenele Romane.

Muzica celor de la Luna Amară exprimă un amalgam de simțiri și gânduri. Un mozaic sentimental, care privit din afară pare paradoxal și absurd, pe când din interior este simțit ca ceva firesc și intim. Uimitor este faptul cum în decursul unei melodii, cei cinci oameni de pe scenă te pot face să treci prin atât de multe stări sufletești. Exaltare, ură, alinare, speranță, toate simțindu-se în aer pe melodii precum “Gri Dorian”, “Întunecare”, sau “În tine tu”. S-a făcut o călătorie în timp, publicul cântând la unison melodii pline de nostagie, ca “Somn” sau “Albastru” și melodii mai noi, încă proaspete în memorie, precum “Happiness provider”.

Luna Amară a scos ultimul material discografic în 2011, intitulat “Pietre în Alb”. Melodia care dă numele acestui album a creat un moment inedit înăuntrul Arenelor, fiind o melodie în care senimentele sunt grav accentuate.

Luna Amară în cocnert la Înregistrat în România pe 30 mai 2014

O trupă care și-a început călătoria în rock-ul alternativ românesc în 2000, Luna Amară au ieșit în evidență de la început prin exprimarea fără rețineri cu privire la scena politică românească. Considerați controversați, adesea cenzurați și opriți din cântat, Luna Amară și-au câștigat respectul fanilor prin atitudinea și luciditatea muzicii lor. Concertul lor de la Arene s-a terminat cu o melodie recunoscută pentru această atitudine împotriva sistemului, “Folclor”.

Setlist Luna Amară @ Înregistrat în România 2

1. Dizident
  2. Gri dorian
  3. Somn
  4. Albastru
  5. Roșu aprins
  6. Întunecare
  7. Pietre in alb
  8. Happiness provider
  9. În tine tu
  10. Folclor

3. Omul cu Șobolani - Vezi galeria foto

Solistul Dan Amariei in concert OCS la Arenele Romane.

1997 marchează anul care a schimbat total concepția despre muzică alternativă la noi în țară. Niște oameni altfel, razna și cu mult chef de viață se exprimau într-un mod cu mult diferit față de muzica cu care românii erau obișnuiți. Mulți dintre cei veniți vineri seara la Arenele Romane mai au pe acasă casete cu albumul de debut OCS, “Razna”, sau măcar cu unul din cele ce au urmat imediat după, precum “Ne punem în cap”, “Mâinile sus” sau “OCS TV”.

Un mic Dumnezeu pentru o mulțime considerabilă de fani, Dan Amariei îi dirijează pe cei din public, ca de fiecare dată după bunul plac. Deși mic ca statură, solistul OCS debordează de energie. Împreună cu colegii săi de trupă, Nicolae Amara, Radu Andrei și Mihnea Dobrotă, Amariei are puterea rară de a umple de energie sute de oameni. Deși ploua destul de urât, oamenii au încercat să vadă partea pozitivă și să se distreze cât mai mult.

Omul cu Șobolani în concert la Inregistrat in Romania, 30 mai 2014

A început totul cu un “Zbor” și nici măcar nu ne-am dat seama cum a trecut timpul până când toți strigau “Excelent” în timp ce dansau cu prietenii în ploaie. Un public extraordinar, care s-a bucurat la maxim de situația în care se afla. S-a sărit pe “Odă în piața romană” și s-a cântat cu zâmbetul pe buze “Antimiorița”.

Cum anul 2013 marchează lansarea ultimului album OCS, “Marea căutare”, în seara de 30 mai nu am uitat să căutăm și ne-am regăsit cântând referene din “Caută” sau “Pandora”. Ambele piese beneficiează și de câte un videoclip, primul din ele lansat anul trecut, iar al doilea este proaspăt publicat, lansat pe 3 aprilie în acest an.

Concertul nu se putea încheia mai bine decât cu melodia “Cine e de vină?”, căci îmbina atât faptul că petreceam într-o zi de vineri, cât și ploaia persistentă de afară.

Setlist OCS @ Înregistrat în România 2

1. Zbor
  2. Dezorientat
  3. Ridică-te și mergi în mâini
  4. Odă în piața romană
  5. Xcelent
  6. Caută
  7. Antimiorița
  8. Pandora
  9. Cine e de vină

4. Alternosfera - Vezi galeria foto

Marcel Bostan (Alternosfera) la Inregistrat in Romania pe 30 mai 2014

Petrecerea a continuat precipitat alături de prietenii moldoveni de la Alternosfera. Deși era târziu, vânt și ploaie, de la începutul până la sfârșitul prestației Alternosfera, s-a cântat și s-a dansat în continuu. Dedicați acestui concert nu au fost doar Marcel și colegii săi de trupă, cât și spectatorii. Am fost mințiți frumos că “Ploile nu vin”, s-a trecut cu zâmbetul pe buze prin “Wamintiri” și s-a strigat “Vreau să-mi dai” până la refuz.

Una din cele mai iubite trupe în România, Alternosfera se face plăcută prin sinceritatea muzicală. De fiecare dată, membrii trupei își deschid sufletul pe scenă pentru publicul lor. Combinația de ploaie și Alternosfera a avut un rezultat cu totul deosebit. Deși toate persoanele din public erau în același loc și cântau aceleași melodii, ploaia a făcut ca Arenele Romane să fie un loc intim. Toate acestea au avut ca efect o descătușare de inhibiții în rândul publicului.

Noul basist Alternosfera, Dima Scripnic

Noul basist Alternosfera, Dima Scripnic

Fanii au putut să-l vadă în acțiune și pe noul basist al trupei, Dima Scripnic. Printre melodiile mai vechi și știute pe din-afară de fani, precum “1500” sau “Femeia Nordică”, am ascultat și piese din ultimele materiale discografice semnate Alternosfera din 2012 și 2013. Spre deosebire de acum câteva luni, melodiile noi se pare că au fost receptate în totalitate de public, pentru că acum nu se mai putea diferenția între piesele recente și cele vechi. Erau toate la fel de cântate, la fel de iubite.

Alternosfera și-a început drumul în alternativ prin 1998, iar albumul lor de debut, “Orașul 511” încă mai este de actualitate. Deși componența trupei s-a mai schimbat pe parcurs, muzica a rămas la fel de vie și de expresivă. Alternosfera pun în antiteză fericirea și tristețea, într-un fel propriu care îi face pe cei ce îi ascultă să nu le fie teamă de ce au în suflet.

Poze cu publicul venit la Înregistrat în România #2

• Poze din public la Înregistrat în România pe 30 mai 2014

• Rockul a învins ploaia la Înregistrat în Romania #2

Înregistrat în România ne-a demonstrat prin a doua sa ediție că rock-ul alternativ trăiești din plin în țara noastră și avem cu ce să ne mândrim. Au urcat pe scenă patru trupe, toate foarte diferite între ele, dar fiecare având elemente inedite prin care ies în evidență. Evenimentul ce a avut loc la Arenele Romane a strâns oameni pasionați de rock, care au arătat, în pofida vremii sfidătoare, că distracția și muzica bună merg mână în mână.

Marcel Bostan i-a povestit lui Despot despre viitorul album Alternosfera, mixat de un inginer de sunet premiat cu două Grammy-uri

Alternosfera lucrează la un nou album cu un inginer de sunet dublu premiat cu Grammy, ce a colaborat anterior cu Muse, Foo Fighters, U2 și Placebo, printre alții. Vocalistul Marcel Bostan s-a declarat extrem de bucuros că acesta a acceptat să lucreze cu ei, detaliindu-i lui Adrian Despot în ce stadiu se află noile piese.

Alternosfera în concert aniversar la 15 ani în Club Colectiv pe 13 decembrie 2013

Intervievat de Adrian Despot în cadrul seriei de discuții Backstage Pass, by Electric Castle, Marcel Bostan a povestit despre lunile petrecute în pandemie, începuturile sale în muzică și planurile de viitor. Vocalistul a dezvăluit că trupa lucrează la un nou album, care va ridica ștacheta și mai sus, în linie cu așteptările fanilor.

"Nu o facem doar pentru noi, dar o facem pentru ei (fani), și înțelegem foarte bine care sunt așteptările"

"Am avut marea fericire să ne găsim publicul și acum știm pentru cine facem muzică, până la urmă. Nu o facem doar pentru noi, dar o facem pentru ei, și înțelegem foarte bine care sunt așteptările. De fiecare dată încercăm să facem ceva nou și mai ales, pe aceast cale, aș vrea să comunic că noi acum lucrăm la un album nou, care e diferit, hai să spunem, și din punct de vedere al echipamentului, care ne permite să generăm structuri noi, dar am mers și mai departe - mixăm în străinătate. Avem deja primele premixuri și sper că până la sfârșitul anului o să avem tot materialul", a declarat Marcel Bostan.

Întrebat în ce direcție se îndreaptă noile compoziții, din punct de vedere stilistic, Marcel a explicat care este filosofia după care se ghidează atunci când scrie muzică.

"Piesele care sunt bune sunt piesele care nu țin de un stil anume"

"Foarte divers (sună piesele). Cum să îți spun. Noi avem o formulă, care stă la baza fiecărei piese, și dacă-ți dau un exercițiu, pe care eu foarte des l-am utilizat, în multe discuții, ai să înțelegi ce stă la baza deciziilor, care este grăuntele la orice piesă.

De exemplu: care este cea mai vestită piesă de la trupa Beatles? Statistic vorbind, "Yesterday" e cea mai vestită piesă, care este în rotație și în prezent, masiv. Dacă analizăm, stilistic vorbind, Beatles, care sunt rock'n'roll, "Yesterday" nu este o piesă rock'n'roll, înțelegi? Dacă analizăm cea mai vestită piesă, cea mai populară piesă de la Metallica, care nu o cunosc doar domnii care ascultă metale, avem "Nothing Else Matters", corect? Care nu este un trash. (...) Piesele care sunt bune sunt piesele care nu țin de un stil anume. Deci din punctul ăsta de vedere, așa pornim noi. Când facem o piesă, noi nu o gândim: uite, facem una mai grea, facem una mai ușurică. Noi facem piesa și orice piesă care se compune în Alternosfera se compune inițial la pian sau la chitară."

Marcel a dezvăluit că mixajul e realizat de un reputat inginer de sunet, pe nume Adrian Bushby. Acesta are în palmares două premii Grammy: unul pentru albumul "The Resistance", al trupei Muse, și încă unul pentru discul "Echoes, Silence, Patience & Grace", al formației Foo Fighters.

"Cu materialul ăsta, noi am ajuns la concluzia că nu mai putem să mixăm în Chișinău (...). Acum mixăm cu un domn, Adrian Bushby. Domnul este unul mega respectabil: are două Grammy-uri - unul pentru Muse - "The Resistance" și unul e pentru Foo Fighters, din 2007, nu mai țin minte exact cum se numește albumul. A lucrat cu nume foarte mari, gen U2, Placebo și tot așa. Are acolo așa o listă, noi ne-am speriat când am citit-o. Și am dat materialul, avem premixurile făcute, sună absolut diferit. Ca să înțelegi, am tradus textul și în engleză, am povestit care-i istoria. A fost așa o surpriză pentru noi că am fost acceptați de el pentru o colaborare și lucrăm înainte, sperăm să fie bine", a povestit Marcel.

În august, Tușnad Gastro Rock Fest 2021 readuce live-ul în fața publicului - Programul festivalului

Muzica live va reveni în offline la final de august, când prima ediție a Tușnad Gastro Rock Fest va aduce pe scenă formații românești emblematice și trupe din noul val al muzicii rock. Evenimentul promite să împletească armonios muzica și gastronomia, în cele trei zile de festival publicul putând participa inclusiv la degustări de vinuri.

Cristi Minculescu alături de IRIS în concertul ROCKOLINDE de pe 22 decembrie 2015 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

După luni în care online-ul a compensat pentru lipsa concertelor cu public, vara anului 2021 promite să aducă o revenire la normal. În weekendul 27 - 29 august, la Băile Tușnad, va avea loc prima ediție a Tușnad Gastro Rock Fest, un eveniment cultural organizat sub brandul TUȘNAD GASTRO FEST - #ecofriendlyfestivals (festivaluri prietenoase cu mediul).

Festivalul propune trei zile de concerte dedicate atât noului val din muzica rock, într-un mix de alternativ-rock, industrial-rock, jazz-rock și fusion-rock, cât și nostalgicilor, prin prezența unor trupe emblemă, precum Timpuri Noi, Compact și Iris. Din lineup-ul deja stabilit fac parte și artiști și trupe debutante, cu potențial de dezvoltare, ce vor deschide fiecare seară de festival.

Programul Tușnad Gastro Rock Fest 2021:

Vineri, 27 august 2021

• 18:00 Ramm-Brand(t)
  • 19:00 Jurjak
  • 20:15 Robin And The Backstabbers
  • 21:30 Luna Amară

Sâmbătă, 28 august 2021

• 18:00 Teddy Queen
  • 19:00 FusionCore
  • 20:15 Toulouse Lautrec
  • 21:30 Byron

Duminică, 29 august 2021

• 18:00 Riff
  • 19:00 Timpuri Noi
  • 20:15 COMPACT - Paul Ciuci
  • 21:30 IRIS - Cristi Minculescu, Valter & Boro

Sesiuni de gastronomie și degustare de vinuri la Tușnad Gastro Rock Fest 2021

Festivalul își propune să devină destinația perfecta pentru toți gurmanzii iubitori de rock și natură. Astfel, în zilele de sâmbătă și duminică vor fi organizate câte două sesiuni de gastronomie cu degustare de vineuri pe zi, în intervalele 12:30 – 14:00 și 15:00 – 16:30, în cadrul cărora vor fi prezentate atât preparatele pregătite de maeștrii bucătari locali, cât și diverse sortimente de vin potrivite fiecărui preparat în parte, recomandate de somelierul Robert-Claudiu Bentea.

Bilete la Tușnad Gastro Rock Fest 2021

Prețul unui abonament este 225 lei, iar biletele pentru sesiunile Gastro se achiziționează separat, nefiind incluse în abonamentul/biletele de festival. Prețul unui bilet Gastro + abonament festival este de 260 lei. Biletele sunt disponibile online.

Biletele de o zi vor putea fi achiziționate în apropierea festivalului, în limita locurilor disponibile și în funcție de capacitatea maximă permisă de autorități în contextul pandemiei COVID-19.

Lansări de carte

Nick Făgădar (Luna Amară) lansează prima sa carte de poezie

Muzica și poezia merg mână în mână, iar Nick Făgădar a făcut primul pas pe un nou drum creativ. Solistul trupei Luna Amară lansează prima sa carte de poezie - "Cineva mult mai rău decât tine va supraviețui".

Luna Amară - Aproape
Luna Amară - Aproape

Fanii trupei Luna Amară, dar și cei care i-au urmărit cariera solo a lui Nick (albumul "Autumn Hotel", de exemplu) au putut observa că versurile pieselor sale au un mesaj profund și o melodicitate poetică. Da, instrumentalul are un rol semnificativ și influențează versurile, însă ele au o forță de sine stătătoare, acesta fiind și unul dintre motivele pentru care discografia trupei ocupă un loc aparte în industria muzicii românești.

"Am avut ocazia să duc în brațe multe cutii cu CD-uri în 20 de ani cu Luna amară dar aseară, am cărat, pentru prima oară, o cutie plină de cărți. Cărțile mele. <<Cineva mult mai rău decât tine va supraviețui>> e debutul meu în poezie", a scris Nick Făgădar pe pagina sa de Facebook.

O scriere lipsită de partitura muzicală poate părea înfricoșătoare. Este "dezbrăcată" în fața cititorului și, în cazul acesta, a ascultătorului. Însă, tocmai acest demers creativ le va permite oamenilor să intre într-o nouă lume creată de Nick Făgădar, o lume în care fiecare dintre noi poate contribui cu una, două sau nenumărate interpretări. În ceea ce privește tematica abordată de Nick Făgădar, aceasta a fost sintetizată de Moni Stănilă și Ștefan Manasia pe coperta volumului.

"Poezia lui Nick Făgădar surprinde prin tristețea asumată, deloc ridicolă sau patetică, a modului în care dialogul, alteritatea, relaționarea sunt trunchiate de nesiguranță și/sau de tehnologie", este de părere Moni Stănilă.

Cartea de poezie scrisă de Nick Făgădar

Cartea de poezie scrisă de Nick Făgădar │ FOTO: Nick Făgădar (facebook.com/nick.fagadar)

Cartea va ajunge în mâinile doritorilor în curând, muzicianul și poetul debutant urmând să își țină la curent fanii pe paginile sale de socializare.

De 20 de ani, Nick Făgădar face parte din Luna Amară, trupă care a combinat armonios forța mesajelor sociale, cu sensibilitatea lirică ce descrie iubirea și stări de spirit dintre cele mai complexe și abisale. Trademark-ul sound-ului Luna Amară s-a consolidat pe baza solo-urilor de trompetă, riffurilor specifice de chitară și îmbinarea contrastantă a duetului de voci.

<< iun. 2021 >>
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13