world music

Goran Bregovic la Sala Palatului: Libertate şi pasiune pe ritmuri ancestrale

Goran Bregovic a susţinut un spectacol plin de culoare şi naturaleţe la Bucureşti, acesta fiind inclus în turneul de promovare al celui mai recent material semnat de artist.

Goran Bregovici în concert la Sala Palatului

Am aşteptat câțiva ani pentru a-l revedea pe Goran Bregovic. Prima dată când am mers la un concert susţinut de el şi orchestra sa am fost plăcut impresionată de valenţele pe care fiecare piesă o deţinea în maniera live. Timpul parcă nu a trecut peste el, astfel că l-am regăsit în seara de 6 martie la Sala Palatului într-o nouă reprezentaţie, devenită controversată de la început. Venit să promoveze noul său material "Champagne for gypsies", pentru care a înregistrat numeroase colaborări inedite, Goran a ţinut să puncteze încă din momentul începutului un anumit tip de moştenire muzicală.

Startul spectacolului a fost dat de către Florin Salam şi band-ul său, iar preţ de 45 de minute Bregovic a privit de pe scaun în partea stângă a scenei recitalul acestuia. Cei doi au colaborat pentru cel mai recent album al artistului din Bosnia și Herțegovina, care aduce un omagiu "unui popor izgonit din aproape toate țările din Europa", aşa cum a declarat Bregovic în variate rânduri. Atunci când a apărut pe scenă cu orchestra sa în varianta restrânsă, ropote de aplauze l-au învăluit, semn că a fost într-adevăr dorit de spectatori. Alături de Florin Salam a interpretat piesele "Omule" și "Hopa cupa", pentru ca imediat după să înceapă recitalul propriu-zis.

Goran Bregovici alături de Florin Salam la Sala Palatului

Click să vezi toată galeria de poze de la concert

Primul moment al spectacolului său a fost unul de tip omagiu pentru prietena sa, Cesária Évora, astfel că melodia "Ausência" ne-a adus aminte inevitabil de abordarea pe care iubita solistă a imprimat-o acestei creaţii.

Am păşit în lumea unde tristeţea nu îşi are rostul, prin melodii de pe noul album ("Presidente", "Balkaneros"), dar şi prin partiturile pe care Goran le-a făcut celebre în toată lumea cu ajutorul filmelor regizate de Emir Kusturica. Permanent cu zâmbetul pe buze, Goran mi-a părut asemeni unui copil care se bucură neîncetat, respirând o muzică atât de universală. Cântând la chitară şi adesea cu vocea, artistul îşi dirija cei opt membri din Wedding and Funeral Orchestra cu graţie, precis, ştiind că spiritul său pătimaş a devenit o constantă bucurie de care oameni din întreaga lume se lasă captivaţi.

Goran nu aparţine de fapt doar spaţiului din Balcani, ci este un creator universal care a ştiut să folosească emoţiile mai presus de limba în care piesele sunt abordate, astfel că e imposibil să nu fii atins de acel fior emoţionant şi unic. Te regăseşti cumva la umbra "Maki Maki" pentru ca apoi să ajungi "On the back-seat of my car" cu mintea şi sufletul deschise. Meritul lui Bregovic este exact acesta: ştie să dezlănţuie simţurile omului din prejudecăţi, făcându-l să se simtă măcar pentru o seară liber. Asemeni unui acrobat, Goran a jonglat de-a lungul anilor cu anumite teme muzicale simple, cărora a intuit cum să le adauge conţinut şi părţi din sufletul său.

Prin muzică, nu trebuie să reprezint pe altcineva în afară de mine pentru că eu vorbesc prima limbă a acestei lumi pe care fiecare om o înţelege: muzica.

Este un lucru cert că nu te poţi dezice de muzica de aceasta factură şi să nu te bucuri când în faţa ta este adus un peisaj autentic. Efervescent, asemeni unui vin alb spumant franţuzesc (Parisul fiind locul unde muzicianul a ales să trăiască împreuna cu familia sa), Goran a ştiut să pună în valoare fiecare membru al orchestrei sale. În momentul "Ederlezi", Daniela Radkova-Aleksandrova, bulgăroiaca aflată în backing-vocals şi purtând port tradiţional asemeni colegei sale, a strălucit şi a oferit aceea gravitate specifică unei melodii folk celebre din spaţiul geografic.

Parte din orchestra lui Goran Bregovic

Parte din orchestra lui Goran Bregovic

Din clipa "Duj Sandale", creaţie inclusă în filmul "Black Cat White Cat", aproape toţi cei prezenţi s-au ridicat şi au început să aplaude frenetic. Artistul nu a comunicat mult, însă a ştiut cum să îşi apropie oamenii, mai ales din momentul când a solicitat plecarea forţelor de pază din faţa scenei. "Mesecina", "Gas, gas" au întregit un peisaj magic, pentru ca "In the death car" să aştearnă liniştea pentru a evidenţia mai bine caracterul senzual şi trist în acelaşi timp al unei piese-cult înregistrată cu Iggy Pop.

Cum era de aşteptat, a existat un bis, iar solistul a ţinut să puncteze în manieră comică faptul că orchestra sa este mai scumpă la înmormântări, aşadar ar fi bine să nu avem nevoie de aceasta decât în momente fericite. Văzând persoane care au plecat cu zâmbetul pe buze, am avut confirmarea că evenimentul s-a dovedit un real succes şi o incursiune în care valorile primordiale ale vieţii sunt celebrate pe ritmuri ancestrale.

Poze de la concertul lui Goran Bregovic

• Goran Bregovici și Florin Salam în concert la Sala Palatului (6 martie 2014)

Goran Bregovici și Florin Salam în concert la Sala Palatului (6 martie 2014)

Goran Bregovic revine la Sala Palatului - Program și reguli de acces

Goran Bregovic & Wedding and Funeral Band revin la Sala Palatului cu un concert programat pentru 25 septembrie 2022. În deschidere vor cânta Mihai Mărgineanu și trupa sa. Află programul și regulile de acces la eveniment.

Concert Goran Bregovic la Arenele Romane pe 29 septembrie 2018 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Goran Bregović este unul dintre cei mai cunoscuți și iubiți artiști balcanici, legătura sa cu România fiind foarte strânsă. Cu o carieră de peste 45 de ani, a cucerit cu muzica sa toți ascultătorii de pe întreg mapamondul, colaborând cu artiști ca Iggy Pop, Eugene Hutz (Gogol Bordello) sau Cesaria Evora, compunând chiar pentru filme celebre precum Time of the Gypsies, Arizona Dream și Underground, toate sub regia lui Emir Kusturica. Artistul revine în România cu un concert la Sala Palatului pe 25 septembrie. Pentru o desfășurare cât mai optimă a evenimentului, organizatorii au oferit câteva informații utile.

Program concert Goran Bregovic:

• 19:00 - Acces
  • 19:30 - 20:30 - concert Mihai Mărgineanu
  • 21:00 - concert Goran Bregovic

Acces concert Goran Bregovic:

Accesul publicului este permis începând cu ora 19:00, iar spectacolul începe la ora 19:30, astfel sunteți rugați să alocați timp suficient pentru drum, parcare, acces, lăsarea hainelor la garderobă, și orice alte activități ce premerg participarea la spectacol.

Accesul în perimetrul evenimentului este permis pe bază de bilet valid. Accesul publicului după ora de începere a spectacolului, așa cum apare tipărită pe bilet, nu este permis. Ușile de acces în sală se vor închide la ora începerii spectacolului, adică 19:30.

Deținătorii de bilete pot fi controlați la intrarea în locație pentru a se asigura respectarea regulilor anunțate. Spectatorii sunt rugați să păstreze permanent biletele asupra lor. După ce s-a făcut accesul, spectatorii nu mai pot părăsi incinta pentru a se reîntoarce, decât dacă își achiziționează din nou bilet, însă nu după ora de începere a spectacolului, adică 20:00.

Neprezentarea la timp în scopul intrării în sala de spectacole, nu dă dreptul la rambursarea biletului sau la utilizarea sa la o reprezentație ulterioară.

Accesul copiilor la concertul Goran Bregovic

• Accesul copiilor cu vârste peste 2 ani este permis pe baza de bilet și doar daca aceștia sunt însoțiți de unul dintre părinți, posesor al unui bilet valid.
  • Copiii sub 2 ani beneficiază de acces gratuit, dar trebuie să fie însoțiți de cel puțin un părinte, posesor al unui bilet valid. De asemenea, organizatorii recomandă, pentru a înlătura orice dubii, prezentarea la intrare a unui act doveditor al vârstei copilului (copie).
  • Organizatorii recomandă să aduceți căști speciale pentru protecția auzului copilului. Volumul puternic poate afecta auzul celor mici. De asemenea, sunteți rugați ca pe toată durata spectacolului să îi țineți pe cei mici în brațe.

Este INTERZIS accesul cu:

• sticle, conserve;
  • mâncare sau băuturi de orice fel;