Firma şi Rapsodie - Descântece româneşti pentru francezi

Prima seară a festivalului româno-francez "Chants, sons sur scène", organizat de Institutul Francez i-a adus pe scena clubului Control pe Rapsodie și Firma, care au încălzit degrabă atmosfera printr-un mix cultural.

Daniel Rocca în concertul FIRMA din Club Control din Bucuresti pe 2 aprilie 2015
Daniel Rocca în concertul FIRMA din Club Control din Bucuresti pe 2 aprilie 2015 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

De la sonoritatea romantică și nobilă a limbii franceze, s-a trecut rapid la o serie de descântece pur românești, interpretate în maniera Rocca & Co.

Cei care au dat startul serii, au fost băieții de la Rapsodie, o trupă înființată în 2012, care îmbină rap-ul cu muzica clasică. Tinerii veniți din Franța au încercat să comunice cu publicul mai mult în limba maternă, întrebându-i deseori pe cei prezenți dacă înțeleg franceza. Pentru a fi siguri că totul ne va fi clar, cei de la Rapsodie au venit cu traducerea fiecărui vers, care a fost proiectată pe fundal. Cel care a dat culoare fiecărui moment, cu un look aparte și care m-a dus cu gândul la The Jackson 5, a fost basistul trupei - Manu, pe care îl veți putea vedea și în galeria foto.

Concert Rapsodie in Club Control din Bucuresti pe 2 aprilie 2015

Concert Rapsodie in Club Control din Bucuresti pe 2 aprilie 2015 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Recomandare: Vezi galeria foto de la concertul Rapsodie

Cel de-al doilea moment muzical a fost oferit de Firma, trupă care a revenit cu un chip nou și cu mai multă putere și concentrare, după o pauză destul de lungă. Ei au fost jumătatea românească a serii și au reușit să hipnotizeze publicul prin descântece și i-au făcut pe cei prezenți să-și lase sufletele purtate către o lume sobră și necunoscută. Și-au promovat cântecele de pe noul album lansat în 2014.

"Copiii cerului", încă tineri și visători, băieții de la Firma ne-au făcut spiritele înlănțuite să tresalte pe acordurile melodiei "Două suflete", videoclip al cărei piese a fost regizat de către Rocca și lansat în februarie în club Control. Trupa nu a dat pace publicului și a ținut morțis să arate tuturor "Puterea", care se ascunde în spatele unui artist. "Prizonieri de război" sau nu, băieții au demonstrat prin jocuri de cuvinte, cât de important e să ne lăsăm gândurile libere pentru a evada din lumea monotonă în care trăim.

John Ciurea în concertul FIRMA din Club Control din Bucuresti pe 2 aprilie 2015

John Ciurea în concertul FIRMA din Club Control din Bucuresti pe 2 aprilie 2015 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Și dacă tot a fost un concert româno-francez, cele două trupe ale primei seri de festival s-au gândit să ofere și o mică surpriză. Astfel, Daniel Rocca i-a invitat pe scenă pe doi dintre membrii Rapsodie, interpretând alături de aceștia o piesă în franceză în fața publicului. A fost un fel de jam session după o scurtă repetiție în cursul aceleiași zile.

„Sunt ceea ce sunt” ne-a spus Rocca prin muzica sa, dovadă că cel de pe scenă nu este doar artist, ci şi omul de zi cu zi, cel care se confruntă cu problemele de mâine, dar care îşi concentrează gândurile în artă.

Concert FIRMA in Club Control din Bucuresti pe 2 aprilie 2015

Concert FIRMA in Club Control din Bucuresti pe 2 aprilie 2015 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Concertul s-a terminat cu bisul cerut de publicul zgomotos, iar ultimele două piese au fost „Jigodie” şi „Tot ce va fi este scris”. Noi sperăm că destinul trupei va fi unul de lungă durată, aşternut pe hârtie, şi că doar descântecele vor fi cele care îl vor putea schimba.

Un concert Firma este mai mult o poveste, în care vocea profundă a lui Rocca seduce fiecare bătaie a inimii, se joacă cu fiecare gând şi hipnotizează fiecare privire a celor ce îl ascultă. Trupa reuşeşte să producă pe scenă un adevărat mix de emoţie, nostalgie, sobrietate şi strălucire, pe care doar cu inima deschisă l-ai putea descifra.

Firma înseamnă Daniel Rocca (chitară, voce), Sorin Erhan (bas), John Ciurea (tobe) și Adrian Coman (chitară). În perioada următoare, trupa va porni spre Moldova pentru a finaliza turneul național de promovare a noului material discografic. Își va petrecere sezonul estival în studio înregistrând piesele pentru volumul 2 al albumului „Descântece” și pe scenele unor festivaluri precum PADINA FEST 2015.

FiRMA ne transpune în "Deșteptarea Primăverii", un univers în care teatrul se împletește cu muzica - AUDIO

"Deșteptarea Primăverii" revine pe scenă nu doar sub forma captivantă a teatrului, ci și ca album. Trupa FiRMA a desăvârșit un nou capitol muzical odată cu lansarea discului "Deșteptarea Primăverii". Materialul a fost prezentat în cadrul unui concert ce a avut loc la ARCUB, pe 1 iunie. Te invităm să îl asculți în articol și să afli ce a avut de spus Rocca, solistul trupei, despre acest proiect.

FiRMA - concert lansare album "Deșteptarea Primăverii"
FiRMA - concert lansare album "Deșteptarea Primăverii" │ FOTO: Bianca Dejanu

Lansarea unui album muzical reprezintă un capitol plin de însemnătate din cariera unei trupe. Pentru muzicieni poate fi un mijloc de a scoate la lumină surse de inspirație, de a spune povești care până atunci ardeau mocnit sau de a se juca cu note muzicale în feluri care mai de care mai complexe. Pentru ascultători, un nou material discografic poate fi un "spațiu" confortabil, unde pot plânge sau râde, unde pot dansa sau cânta. Un album poate fi ca o îmbrățișare caldă, care te primește în brațele sale întotdeauna, fără judecată. Dar, într-o mare de "poate", un lucru este cert: muzica e mereu un prilej de încântare, conexiune și iubire.

FiRMA - concert lansare album "Deșteptarea Primăverii" │ FOTO: Diana Matei

Dar albumul "Deșteptarea Primăverii" nu este doar o suită de melodii. Este un material ce completează povestea tulburătoare a piesei de teatru cu același nume. Este un material atipic, ce vine ca o pecete peste o mișcătoare interpretare actoricească, peste o scenografie minuțioasă și, nu în ultimul rând, peste o regie inteligentă, cârmuită de Vlad Cristache. Regizorul, precum și echipa de la Teatrul Mic, acolo unde este pusă în scenă "Deșteptarea Primăverii", au alimentat ideea de a îmbina teatrul cu muzica.

"Totul a plecat de la o conversație cu Vlad Cristache, regizorul piesei, în care ne-am mărturisit dragostea pentru artă și rock'n'roll în special. A crescut cu albumul <<La Orbire>> și i-a simțit emoția integrată în acest efort contemporan.

Secretul reușitei a stat însă în încrederea echipei de la Teatrul Mic în <<Deșteptarea Primăverii>>", ne-a povestit Rocca.

"Deșteptarea primăverii" este o dramă satirică centrată pe conflictul dintre generații și contradicțiile interioare specifice vârstei adolescentine. Piesa a fost scrisă în 1891 de Frank Wedekind și s-a impus în dramaturgia germană prin temele, motivele și personajele complexe. Mai mult, s-a întipărit și în mintea membrilor FiRMA, făcându-i pe aceștia să vină cu idei muzicale ingenioase.

"Muzica și versurile s-au născut la repetiții, unde am avut acces la procesul de creație a personajelor, a relaționării dintre ele. Textul lui Frank Wedekind, bogat în semnificații și astăzi, a dat direcția lirică. Multă emoție, emoție pură, cu rol terapeutic și pentru public, și pentru cei de pe scenă".

Universul "Deșteptarea Primăverii" concentrează teatrul și muzica, un melanj atipic și nonconformist. Jocul actoricesc este acompaniat de interpretarea live a trupei FiRMA, cântecele fiind compuse special de Rocca pentru această piesă de teatru. "Deșteptarea Primăverii" a fost o "deșteptare" creativă pentru fiecare membru implicat în acest proiect:

"A dat trupei, regizorului, actorilor tineri și celor consacrați libertatea de a crea acest mélange de poezie, teatru & rock'n'roll, pe care Gelu Colceag, managerul Teatrului Mic, l-a denumit <<Poem Teatral Rock>>".

Spre deosebire de numeroase aspecte ale vieții, arta nu este definită de îngrădiri și limitări. Este fluidă și într-o continuă metamorfoză. Este emoție pură și trăire, așa că nu este greu de conceput că "Deșteptarea Primăverii" a reușit să modifice ușor rolurile participanților:

"FiRMA a devenit actor în acest spectacol. Fiecare membru al trupei relaționează cu actorii, preluând emoție pentru ca apoi să o returneze amplificat. Și viceversa...a game of give & take, neîntinat de dorința cuiva de a se impune.

În ceea ce mă privește, sunt recunoscător pentru accesul la emoția crudă, adolescentină, atât de fertilă artistic și creativ, emoție pe care nu am mai trăit-o de la albumul <<La Orbire>>. Și pentru că nu-mi aparține, ci izvorăște din textul lui Frank Wedekind, am putut lucra cu ea la rece, fără a-mi pierde coordonatele", a mărturisit Rocca.

Continuând pe aceeași direcție a fluidității artei, "Deșteptarea Primăverii" mai bifează o reușită în acest sens. Coloana sonoră a piesei de teatru a fost transpusă într-un album de studio, astfel încât, și cei care nu pot trăi emoția de la Teatrul Mic se pot totuși bucura de cele nouă piese originale. Menționăm dintre acestea "Prietene Imaginar", "Piele de Catifea", "Mângâierea Lumii", "Regina Nopții" sau "Lumea mea", melodii ce au fost cântate live la evenimentul de lansare a albumului.

Demn de menționat este că întreaga direcție creativă a piesei de teatru "Deșteptarea Primăverii" a fost menținută de concertul de la ARCUB. Pe scenă nu au urcat doar membrii trupei FiRMA, într-un recital electric, ci și câțiva dintre actorii piesei de teatru, printre care Liliana Pană, Petre Moraru, George Albert Costea, Răzvan Krem Alexe sau Andreea Alexandrescu.

Cu toți aceștia, dar și cu alți membri ai distribuției, publicul se va întâlni pe 18, 19 și 26 iunie la Teatrul Mic. "Deșteptarea Primăverii" va beneficia de trei reprezentații de neratat pentru iubitorii teatrului și ai trupei FiRMA.

AUDIO: FiRMA - "Deșteptarea Primăverii"

FiRMA se întoarce la "Origini", cu un eveniment caritabil de muzică și poezie

A trecut o perioadă poate prea îndelungată de când evenimentele artistice au intrat într-un con de umbră. Cum arta, însă, este eternă, ea reușește întotdeauna să iasă la suprafață în forme care mai de care mai speciale. Un bun exemplu în acest sens este concertul "Origini", ce urmează să fie susținut de trupa FiRMA pe 15 martie. Găsești mai multe detalii în articol.

Concert FiRMA în deschidere pentru MUSE la Rock The City 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

FiRMA revine live după o pauză pandemică de aproape doi ani cu un eveniment special, ce va avea loc la ARCUB pe 15 martie. "FiRMA - Origini" este primul concert dintr-o serie extinsă de confesiuni electro-acustice în stil rock'n'roll, ce vor descrie dragostea trupei pentru muzică, poezie, teatru și artele frumoase în general. Evenimentul este acompaniat de o acțiune caritabilă: toate încasările provenite din vânzarea biletelor sunt redirecționate către Crucea Roșie Română, pentru persoanele afectate de războiul din Ucraina.

Daniel 'Rocca' Stoicea și Sorin Erhan, cei doi membri fondatori ai trupei FiRMA, promit o călătorie în trecut, prezent și viitor, precum și o incursiune în muzică și poezie încununată de prezența a trei invitați speciali: poeta Ana Blandiana - ce va bucura publicul cu un recital în limba română, actrița Andreea Alexandrescu și muzicianul Dominic Csergő.

Despre invitații concertului FiRMA - Origini:

Prezența Anei Blandiana în cadrul evenimentului "Origini" este cu atât mai captivantă cu cât poeta deja a marcat o colaborare cu trupa FiRMA. În 2018 se lansa "Dacă ne-am ucide unul pe altul", o piesă ce are la bază vocea înregistrată a poetei, lecturând poezia în studiourile Radio România. Pornind de la aceste versuri, 'Rocca' a creat o structură muzicală ce îmbrățișează armonios poezia Anei Blandiana. "Dacă ne-am ucide unul pe altul" este extrasă de pe albumul "Poezii Alese Vol I".

O altă relație marcată de frumusețea artei a luat naștere între actrița Andreea Alexandrescu și FiRMA, datorită spectacolului de teatru "Deșteptarea primăverii". Regizat de Vlad Cristache, "Deșteptarea primăverii" este un poem teatral rock după piesa lui Frank Wedekind, cu muzică și versuri originale compuse de Daniel 'Rocca' și live act, full electric, FiRMA. Andreea Alexandrescu face parte din distribuție și o interpretează pe Martha.

În ceea ce îl privește pe Dominic Csergő, acesta a început o colaborare fructuoasă cu trupa FiRMA odată cu albumul "La Orbire". Csergő a contribuit la material prin interpretarea la tobe.

Program concert FiRMA - Origini

• Open Doors - 18:00
  • Closed Doors - 18:55
  • Live Concert - 19:00
  • Sesiune autografe - 20:15

Bilete și alte informații despre concertul FiRMA - Origini:

Biletele au putut fi achiziționate la prețurile de 150 lei și 50 lei (student/elev). Biletele s-au epuizat rapid, însă cei care nu au apucat să cumpere se pot bucura de transmisiunea live pe Radio România Cultural sau online - pe paginile de facebook Radio România Cultural și/sau trupa FiRMA.