Firma - renaştere prin Descântece - RECENZIE

Seara de 16 octombrie a marcat revenirea discografică a unei trupe cult. După ani întregi de căutări şi regăsiri, Firma a apărut din nou mai puternică, mult mai bine închegată, cu forţă în mesaje, trăiri şi zbucium interior. Concertul a avut loc în clubul bucureștean The Silver Church.

Firma - concert de lansare album Descantece
Firma - concert de lansare album Descantece │ FOTO: Claudiu Petre / mahmur.info

Firma este una dintre puţinele formaţii care ard în mod puternic şi autentic pe scenă, punând deosebit de multă putere în mesaje. Publicul a avut răbdarea şi speranţa că va mai asculta (live) şi recunoaşte din nou acele trăiri greu de descris marca Rocca & Co.

Harlequin_Jack a fost trupa care a susţinut actul de deschidere. Prima dată când o asculți live, te bucură vocea solistului Narcis Axinte, un bariton care m-a dus cu gândul la Emil Luca din Aeon Blank. Cu frazări prelungite şi legări de piese, band-ul ştie să treacă de la piano la forte, să subjuge audienţa şi să marcheze auditoriul prin soundul plin asezonat cu distorsuri pe măsură. M-au încântat cu piese precum "Auguste", "Playful", "Bounce" sau "Investigate" şi prin mixul de rock, punk, electronic abordat. Solistul a amintit de onoarea de a cânta pe aceeaşi scenă cu Firma, următorul lor concert urmând să se desfăşoare pe 1 noiembrie în Underworld Club, unde invitaţii speciali vor fi cei din Crowd Control.

Sunt multe de spus despre ceea ce presupune un concert al trupei Firma. Clipele de vis pe care le experimentezi nu pot fi transpuse prea uşor în rânduri, ci merită savurate pentru o experiență ideală a sufletului. Pentru mine, formaţia Firma a însemnat un soi de revoluţie - o ieşire din tiparele atât de grotesc impuse în societate şi în mod particular în muzică. Cu două materiale excelente stilistic, "La orbire" şi "Exit", Firma şi-a asigurat un loc în elita muzicală, chiar dacă a existat o pauză prelungită. Pe parcursul concertului, mi-am dat seama cât de importante sunt clipele de respiro, când te retragi din tumultul vieții cotidiene pentru a crea și a reveni mai puternic ca niciodată. Aseară, în fața unui public fidel şi select, formaţia a lansat cel de-al treilea material intitulat "Descântece volumul 1", care poate fi deja ascultat şi descărcat aici.

Din primul rând şi zâmbind de drag îi aveam  în faţa mea pe Daniel Rocca (voce), Sorin Erhan (bass), Adrian Coman (chitară) şi John Ciurea (tobe), iar clipele s-au succedat cu viteză ameţitoare. Am savurat piese din trecut, din prezent şi din viitor, aşa cum bine amintea solistul. Totul sună mai bine live decât în variantele de studio. M-am întristat la "Nimeni", am zâmbit de dor la "Două Suflete", m-am lăsat vrăjită de subtile improvizaţii şi teme bogate stilistic în maniera "La Orbire", iar întrebările existențiale au revenit prin "Puterea" sau "Te paşte" (cu un intro seducător prin acordurile "Fever").

Daniel Rocca, solistul Firma - concert de lansare album Descantece

Daniel Rocca, solistul Firma - concert de lansare album Descantece │ FOTO: Claudiu Petre / mahmur.info

Cu teme actuale şi universale reliefate prin fiecare vers, cu un sound rock complex şi plin, Firma ştie cum să te ţină atent  şi să te facă parte unui spectacol al emoţiilor puternice, în urma unei renaşteri. Căci da, nu poţi să revii mai strălucitor şi plin de viaţă dacă nu laşi trecutul în spate şi nu încetezi să mai citeşti capitole ce păreau cele mai bune. Astfel, au lipsit piese precum "Baby Is Crying", "Last Night In Bucharest" sau "Sunt ceea ce sunt".

În schimb, am regăsit "Drumul Spre Paradis" prin sonorităţile psihedelice, momentele de distors absolut strălucitoare ale chitaristului şi secţia ritmică cu aceeaşi precizie de metronom. Războiul văzut şi nevăzut a fost evocat printr-o partitură intensă: "Prizonieri de război"("Închid ochii şi încerc să cioplesc în cuvinte imaginea ta înainte de asalt / Dar vântul sălbatic mă îmbrăţişează, plutesc în derivă pe râuri de asfalt.")

Sorin Erhan, basistul Firma - concert de lansare album Descantece

Sorin Erhan, basistul Firma - concert de lansare album Descantece │ FOTO: Claudiu Petre / mahmur.info

Sorin Erhan a dovedit încă o dată că e stâlp de măreţie şi în acelaşi timp de modestie. Basul pare o extensie a sufletului său frumos, dar fragil, conturul unei stele de la încheietura mâinii stângi fiind un marcaj discret al faptului că este la rândul său plămădit din praf de stele amestecat cu sclipire de geniu. Un geniu pios, care nu îşi ridică capul din pământ, dar care zâmbeşte discret, bucuros că spune poveşti prin liniile sale de bass în trupa lui de suflet.

Unul din momentele excelente a fost reprezentat de mixul dintre "Copiii Cerului" şi "Nu-mi dă pace", atunci când Rocca a început să cânte uşor acappella, a schimbat apoi gama şi tonalitatea, clipele în sine fiind absolute. Nici nu ai ce reproşa unei voci pe care o recunoşti imediat, unui timbru care nu trece neobservat şi care ştie să seducă, să rupă bariere, să te ţină în alertă, provocându-te.

Nu degeaba momentul de encore a readus în setlist două piese cântate parcă cu o mai mare gravitate: "Puterea" (tematica măştilor pe care uneori le purtăm de teama de a nu fi judecăţi) şi "Tot ce va fi este scris" (o piesă care probabil va face parte de pe "Descântece volumul 2" şi care abordează exact acele trăiri cu care toţi ne confruntăm atunci când căutam răspunsuri pentru ceea ce ni se întâmplă).

Trebuie să fii prezent la concertele Firma pentru a înţelege cu adevărat cum sună acele "Descântece" prin care priveşti cu nostalgie spre trecut, dar cu încredere spre viitor. Când te ridici şi priveşti spre Soare, afli că iubirea a fost, este şi rămâne acel motor care te face să mergi în sus, asemeni Omului frumos pe care îl ai în faţa ta pe scenă.

Setlist Firma, 16 octombrie 2014

1. Intro
  2. E cineva acolo
  3. Două suflete
  4. Nimeni
  5. Focul (cover Laura Stoica)
  6. Primul descântec
  7. Fever \ Te paște \ Dinți de lapte
  8. Prizonieri de război
  9. Am să uit
  10. Copiii Cerului \ Nu-mi dă pace
  11. Puterea
  12. La orbire
  13. Tot ce va fi este scris
  14. Important
  15. Jigodie
  16. Puterea (bis)
  17. Tot ce va fi este scris (bis)

FiRMA a lansat "Lumea Mea", un nou single de pe albumul "Deșteptarea Primăverii" - AUDIO

"Lumea Mea" este cel mai recent single extras de pe "Deșteptarea Primăverii”, material discografic ce va reuni toate piesele create special pentru a deveni coloana sonoră a spectacolului de teatru cu același nume, pus în scenă de regizorul Vlad Cristache, la Teatrul Mic.

Concert FiRMA în deschidere pentru MUSE la Rock The City 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

"Lumea Mea" este compusă de Daniel "Rocca" Stoicea și a fost înregistrată live la Teatrul Mic, același spațiu în care este pusă în scenă piesa de teatru "Deșteptarea Primăverii".

"Deșteptarea primăverii" este un poem teatral rock după piesa lui Frank Wedekind, cu muzică și versuri originale compuse de Daniel Rocca și live act, full electric, FiRMA. Spectacolul de teatru este o dramă satirică centrată pe conflictul dintre generații și contradicțiile interioare specifice vârstei adolescentine. În cadrul fiecărei reprezentații, trupa interpretează live coloana sonoră.

AUDIO: FiRMA - "Lumea Mea"

Piesa este regizată de Vlad Cristache, care semnează și scenografia. El s-a impus în teatrul românesc prin spectacole precum "Peer Gynt" după Henrik Ibsen (ce i-a adus nominalizarea la "Premiul UNITER pentru Debut") și "The History Boys” de Alan Bennett. Spectacolele montate de Vlad Cristache se regăsesc frecvent în programul festivalurilor importante din România, precum Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu sau Festivalul Național de Teatru.

Distribuție "Deșteptarea primăverii"

• Wendla Bergmann - Silvana Mihai/Alina Rotaru
  • Melchior Gabor - Alexandru Voicu/Ionuț Vișan
  • Moritz Stiefel - Rareş Florin Stoica/George Albert Costea
  • Ilse - Alina Petrică
  • Martha – Andreea Alexandrescu
  • Hanschen Rilow – Marian Olteanu/Cezar Grumăzescu
  • Ernst – Silviu Debu/Răzvan Krem Alexe
  • Otto – George Albert Costea/Rareş Florin Stoica
  • Thea – Alina Rotaru/Silvana Mihai
  • Robert – Cezar Grumăzescu/Marian Olteanu
  • Georg – Ionuț Vișan/Alexandru Voicu
  • Lammermeier – Răzvan Krem Alexe/Silviu Debu
  • Rectorul/Omul cu mască – Gelu Nițu
  • Domnul Gabor/Habebald – Gabi Costin
  • Doamna Gabor – Mihaela Rădescu
  • Doamna Bergmann – Liliana Pană
  • Profesorul Knuppeldick/Pastorul Kahlbauch – Moraru Petre
  • Profesorul Zungenschlag/ Domnul Stiefel – Avram Birău
  • Profesorul Fliegentod/ Doctorul Von Brausepulver – Ion Lupu

FiRMA și-a reconfirmat în toate contextele poziția printre cele mai importante și fascinante trupe de alternative din România, prin acordurile originale, lirica subtilă și printr-o poveste vizuală inovatoare, la baza căreia stă viziunea grafică și regizorală a solistului Daniel "Rocca" Stoicea. Trupa a îmbinat genuri muzicale precum rock, pop, synth, funk, blues & trip-hop, punând întotdeauna pasiune pentru sunetul de calitate şi compoziţia originală, de la începuturile lor ieşite din tipare din anii 2000, până la fervoarea maturităţii actuale.

FiRMA înseamnă Daniel "Rocca" Stoicea (voce, chitară), Sorin Erhan (bass, chitară acustică), Adrian Coman (chitară, chitară solo), Dani Radu (chitară), "Barbuță" Constantin Bărbășelu (tobe, percuție).

26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16