Firma - renaştere prin Descântece - RECENZIE

Seara de 16 octombrie a marcat revenirea discografică a unei trupe cult. După ani întregi de căutări şi regăsiri, Firma a apărut din nou mai puternică, mult mai bine închegată, cu forţă în mesaje, trăiri şi zbucium interior. Concertul a avut loc în clubul bucureștean The Silver Church.

Firma - concert de lansare album Descantece
Firma - concert de lansare album Descantece │ FOTO: Claudiu Petre / mahmur.info

Firma este una dintre puţinele formaţii care ard în mod puternic şi autentic pe scenă, punând deosebit de multă putere în mesaje. Publicul a avut răbdarea şi speranţa că va mai asculta (live) şi recunoaşte din nou acele trăiri greu de descris marca Rocca & Co.

Harlequin_Jack a fost trupa care a susţinut actul de deschidere. Prima dată când o asculți live, te bucură vocea solistului Narcis Axinte, un bariton care m-a dus cu gândul la Emil Luca din Aeon Blank. Cu frazări prelungite şi legări de piese, band-ul ştie să treacă de la piano la forte, să subjuge audienţa şi să marcheze auditoriul prin soundul plin asezonat cu distorsuri pe măsură. M-au încântat cu piese precum "Auguste", "Playful", "Bounce" sau "Investigate" şi prin mixul de rock, punk, electronic abordat. Solistul a amintit de onoarea de a cânta pe aceeaşi scenă cu Firma, următorul lor concert urmând să se desfăşoare pe 1 noiembrie în Underworld Club, unde invitaţii speciali vor fi cei din Crowd Control.

Sunt multe de spus despre ceea ce presupune un concert al trupei Firma. Clipele de vis pe care le experimentezi nu pot fi transpuse prea uşor în rânduri, ci merită savurate pentru o experiență ideală a sufletului. Pentru mine, formaţia Firma a însemnat un soi de revoluţie - o ieşire din tiparele atât de grotesc impuse în societate şi în mod particular în muzică. Cu două materiale excelente stilistic, "La orbire" şi "Exit", Firma şi-a asigurat un loc în elita muzicală, chiar dacă a existat o pauză prelungită. Pe parcursul concertului, mi-am dat seama cât de importante sunt clipele de respiro, când te retragi din tumultul vieții cotidiene pentru a crea și a reveni mai puternic ca niciodată. Aseară, în fața unui public fidel şi select, formaţia a lansat cel de-al treilea material intitulat "Descântece volumul 1", care poate fi deja ascultat şi descărcat aici.

Din primul rând şi zâmbind de drag îi aveam  în faţa mea pe Daniel Rocca (voce), Sorin Erhan (bass), Adrian Coman (chitară) şi John Ciurea (tobe), iar clipele s-au succedat cu viteză ameţitoare. Am savurat piese din trecut, din prezent şi din viitor, aşa cum bine amintea solistul. Totul sună mai bine live decât în variantele de studio. M-am întristat la "Nimeni", am zâmbit de dor la "Două Suflete", m-am lăsat vrăjită de subtile improvizaţii şi teme bogate stilistic în maniera "La Orbire", iar întrebările existențiale au revenit prin "Puterea" sau "Te paşte" (cu un intro seducător prin acordurile "Fever").

Daniel Rocca, solistul Firma - concert de lansare album Descantece

Daniel Rocca, solistul Firma - concert de lansare album Descantece │ FOTO: Claudiu Petre / mahmur.info

Cu teme actuale şi universale reliefate prin fiecare vers, cu un sound rock complex şi plin, Firma ştie cum să te ţină atent  şi să te facă parte unui spectacol al emoţiilor puternice, în urma unei renaşteri. Căci da, nu poţi să revii mai strălucitor şi plin de viaţă dacă nu laşi trecutul în spate şi nu încetezi să mai citeşti capitole ce păreau cele mai bune. Astfel, au lipsit piese precum "Baby Is Crying", "Last Night In Bucharest" sau "Sunt ceea ce sunt".

În schimb, am regăsit "Drumul Spre Paradis" prin sonorităţile psihedelice, momentele de distors absolut strălucitoare ale chitaristului şi secţia ritmică cu aceeaşi precizie de metronom. Războiul văzut şi nevăzut a fost evocat printr-o partitură intensă: "Prizonieri de război"("Închid ochii şi încerc să cioplesc în cuvinte imaginea ta înainte de asalt / Dar vântul sălbatic mă îmbrăţişează, plutesc în derivă pe râuri de asfalt.")

Sorin Erhan, basistul Firma - concert de lansare album Descantece

Sorin Erhan, basistul Firma - concert de lansare album Descantece │ FOTO: Claudiu Petre / mahmur.info

Sorin Erhan a dovedit încă o dată că e stâlp de măreţie şi în acelaşi timp de modestie. Basul pare o extensie a sufletului său frumos, dar fragil, conturul unei stele de la încheietura mâinii stângi fiind un marcaj discret al faptului că este la rândul său plămădit din praf de stele amestecat cu sclipire de geniu. Un geniu pios, care nu îşi ridică capul din pământ, dar care zâmbeşte discret, bucuros că spune poveşti prin liniile sale de bass în trupa lui de suflet.

Unul din momentele excelente a fost reprezentat de mixul dintre "Copiii Cerului" şi "Nu-mi dă pace", atunci când Rocca a început să cânte uşor acappella, a schimbat apoi gama şi tonalitatea, clipele în sine fiind absolute. Nici nu ai ce reproşa unei voci pe care o recunoşti imediat, unui timbru care nu trece neobservat şi care ştie să seducă, să rupă bariere, să te ţină în alertă, provocându-te.

Nu degeaba momentul de encore a readus în setlist două piese cântate parcă cu o mai mare gravitate: "Puterea" (tematica măştilor pe care uneori le purtăm de teama de a nu fi judecăţi) şi "Tot ce va fi este scris" (o piesă care probabil va face parte de pe "Descântece volumul 2" şi care abordează exact acele trăiri cu care toţi ne confruntăm atunci când căutam răspunsuri pentru ceea ce ni se întâmplă).

Trebuie să fii prezent la concertele Firma pentru a înţelege cu adevărat cum sună acele "Descântece" prin care priveşti cu nostalgie spre trecut, dar cu încredere spre viitor. Când te ridici şi priveşti spre Soare, afli că iubirea a fost, este şi rămâne acel motor care te face să mergi în sus, asemeni Omului frumos pe care îl ai în faţa ta pe scenă.

Setlist Firma, 16 octombrie 2014

1. Intro
  2. E cineva acolo
  3. Două suflete
  4. Nimeni
  5. Focul (cover Laura Stoica)
  6. Primul descântec
  7. Fever \ Te paște \ Dinți de lapte
  8. Prizonieri de război
  9. Am să uit
  10. Copiii Cerului \ Nu-mi dă pace
  11. Puterea
  12. La orbire
  13. Tot ce va fi este scris
  14. Important
  15. Jigodie
  16. Puterea (bis)
  17. Tot ce va fi este scris (bis)

FiRMA ne transpune în "Deșteptarea Primăverii", un univers în care teatrul se împletește cu muzica - AUDIO

"Deșteptarea Primăverii" revine pe scenă nu doar sub forma captivantă a teatrului, ci și ca album. Trupa FiRMA a desăvârșit un nou capitol muzical odată cu lansarea discului "Deșteptarea Primăverii". Materialul a fost prezentat în cadrul unui concert ce a avut loc la ARCUB, pe 1 iunie. Te invităm să îl asculți în articol și să afli ce a avut de spus Rocca, solistul trupei, despre acest proiect.

FiRMA - concert lansare album "Deșteptarea Primăverii"
FiRMA - concert lansare album "Deșteptarea Primăverii" │ FOTO: Bianca Dejanu

Lansarea unui album muzical reprezintă un capitol plin de însemnătate din cariera unei trupe. Pentru muzicieni poate fi un mijloc de a scoate la lumină surse de inspirație, de a spune povești care până atunci ardeau mocnit sau de a se juca cu note muzicale în feluri care mai de care mai complexe. Pentru ascultători, un nou material discografic poate fi un "spațiu" confortabil, unde pot plânge sau râde, unde pot dansa sau cânta. Un album poate fi ca o îmbrățișare caldă, care te primește în brațele sale întotdeauna, fără judecată. Dar, într-o mare de "poate", un lucru este cert: muzica e mereu un prilej de încântare, conexiune și iubire.

FiRMA - concert lansare album "Deșteptarea Primăverii" │ FOTO: Diana Matei

Dar albumul "Deșteptarea Primăverii" nu este doar o suită de melodii. Este un material ce completează povestea tulburătoare a piesei de teatru cu același nume. Este un material atipic, ce vine ca o pecete peste o mișcătoare interpretare actoricească, peste o scenografie minuțioasă și, nu în ultimul rând, peste o regie inteligentă, cârmuită de Vlad Cristache. Regizorul, precum și echipa de la Teatrul Mic, acolo unde este pusă în scenă "Deșteptarea Primăverii", au alimentat ideea de a îmbina teatrul cu muzica.

"Totul a plecat de la o conversație cu Vlad Cristache, regizorul piesei, în care ne-am mărturisit dragostea pentru artă și rock'n'roll în special. A crescut cu albumul <<La Orbire>> și i-a simțit emoția integrată în acest efort contemporan.

Secretul reușitei a stat însă în încrederea echipei de la Teatrul Mic în <<Deșteptarea Primăverii>>", ne-a povestit Rocca.

"Deșteptarea primăverii" este o dramă satirică centrată pe conflictul dintre generații și contradicțiile interioare specifice vârstei adolescentine. Piesa a fost scrisă în 1891 de Frank Wedekind și s-a impus în dramaturgia germană prin temele, motivele și personajele complexe. Mai mult, s-a întipărit și în mintea membrilor FiRMA, făcându-i pe aceștia să vină cu idei muzicale ingenioase.

"Muzica și versurile s-au născut la repetiții, unde am avut acces la procesul de creație a personajelor, a relaționării dintre ele. Textul lui Frank Wedekind, bogat în semnificații și astăzi, a dat direcția lirică. Multă emoție, emoție pură, cu rol terapeutic și pentru public, și pentru cei de pe scenă".

Universul "Deșteptarea Primăverii" concentrează teatrul și muzica, un melanj atipic și nonconformist. Jocul actoricesc este acompaniat de interpretarea live a trupei FiRMA, cântecele fiind compuse special de Rocca pentru această piesă de teatru. "Deșteptarea Primăverii" a fost o "deșteptare" creativă pentru fiecare membru implicat în acest proiect:

"A dat trupei, regizorului, actorilor tineri și celor consacrați libertatea de a crea acest mélange de poezie, teatru & rock'n'roll, pe care Gelu Colceag, managerul Teatrului Mic, l-a denumit <<Poem Teatral Rock>>".

Spre deosebire de numeroase aspecte ale vieții, arta nu este definită de îngrădiri și limitări. Este fluidă și într-o continuă metamorfoză. Este emoție pură și trăire, așa că nu este greu de conceput că "Deșteptarea Primăverii" a reușit să modifice ușor rolurile participanților:

"FiRMA a devenit actor în acest spectacol. Fiecare membru al trupei relaționează cu actorii, preluând emoție pentru ca apoi să o returneze amplificat. Și viceversa...a game of give & take, neîntinat de dorința cuiva de a se impune.

În ceea ce mă privește, sunt recunoscător pentru accesul la emoția crudă, adolescentină, atât de fertilă artistic și creativ, emoție pe care nu am mai trăit-o de la albumul <<La Orbire>>. Și pentru că nu-mi aparține, ci izvorăște din textul lui Frank Wedekind, am putut lucra cu ea la rece, fără a-mi pierde coordonatele", a mărturisit Rocca.

Continuând pe aceeași direcție a fluidității artei, "Deșteptarea Primăverii" mai bifează o reușită în acest sens. Coloana sonoră a piesei de teatru a fost transpusă într-un album de studio, astfel încât, și cei care nu pot trăi emoția de la Teatrul Mic se pot totuși bucura de cele nouă piese originale. Menționăm dintre acestea "Prietene Imaginar", "Piele de Catifea", "Mângâierea Lumii", "Regina Nopții" sau "Lumea mea", melodii ce au fost cântate live la evenimentul de lansare a albumului.

Demn de menționat este că întreaga direcție creativă a piesei de teatru "Deșteptarea Primăverii" a fost menținută de concertul de la ARCUB. Pe scenă nu au urcat doar membrii trupei FiRMA, într-un recital electric, ci și câțiva dintre actorii piesei de teatru, printre care Liliana Pană, Petre Moraru, George Albert Costea, Răzvan Krem Alexe sau Andreea Alexandrescu.

Cu toți aceștia, dar și cu alți membri ai distribuției, publicul se va întâlni pe 18, 19 și 26 iunie la Teatrul Mic. "Deșteptarea Primăverii" va beneficia de trei reprezentații de neratat pentru iubitorii teatrului și ai trupei FiRMA.

AUDIO: FiRMA - "Deșteptarea Primăverii"

FiRMA se întoarce la "Origini", cu un eveniment caritabil de muzică și poezie

A trecut o perioadă poate prea îndelungată de când evenimentele artistice au intrat într-un con de umbră. Cum arta, însă, este eternă, ea reușește întotdeauna să iasă la suprafață în forme care mai de care mai speciale. Un bun exemplu în acest sens este concertul "Origini", ce urmează să fie susținut de trupa FiRMA pe 15 martie. Găsești mai multe detalii în articol.

Concert FiRMA în deschidere pentru MUSE la Rock The City 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

FiRMA revine live după o pauză pandemică de aproape doi ani cu un eveniment special, ce va avea loc la ARCUB pe 15 martie. "FiRMA - Origini" este primul concert dintr-o serie extinsă de confesiuni electro-acustice în stil rock'n'roll, ce vor descrie dragostea trupei pentru muzică, poezie, teatru și artele frumoase în general. Evenimentul este acompaniat de o acțiune caritabilă: toate încasările provenite din vânzarea biletelor sunt redirecționate către Crucea Roșie Română, pentru persoanele afectate de războiul din Ucraina.

Daniel 'Rocca' Stoicea și Sorin Erhan, cei doi membri fondatori ai trupei FiRMA, promit o călătorie în trecut, prezent și viitor, precum și o incursiune în muzică și poezie încununată de prezența a trei invitați speciali: poeta Ana Blandiana - ce va bucura publicul cu un recital în limba română, actrița Andreea Alexandrescu și muzicianul Dominic Csergő.

Despre invitații concertului FiRMA - Origini:

Prezența Anei Blandiana în cadrul evenimentului "Origini" este cu atât mai captivantă cu cât poeta deja a marcat o colaborare cu trupa FiRMA. În 2018 se lansa "Dacă ne-am ucide unul pe altul", o piesă ce are la bază vocea înregistrată a poetei, lecturând poezia în studiourile Radio România. Pornind de la aceste versuri, 'Rocca' a creat o structură muzicală ce îmbrățișează armonios poezia Anei Blandiana. "Dacă ne-am ucide unul pe altul" este extrasă de pe albumul "Poezii Alese Vol I".

O altă relație marcată de frumusețea artei a luat naștere între actrița Andreea Alexandrescu și FiRMA, datorită spectacolului de teatru "Deșteptarea primăverii". Regizat de Vlad Cristache, "Deșteptarea primăverii" este un poem teatral rock după piesa lui Frank Wedekind, cu muzică și versuri originale compuse de Daniel 'Rocca' și live act, full electric, FiRMA. Andreea Alexandrescu face parte din distribuție și o interpretează pe Martha.

În ceea ce îl privește pe Dominic Csergő, acesta a început o colaborare fructuoasă cu trupa FiRMA odată cu albumul "La Orbire". Csergő a contribuit la material prin interpretarea la tobe.

Program concert FiRMA - Origini

• Open Doors - 18:00
  • Closed Doors - 18:55
  • Live Concert - 19:00
  • Sesiune autografe - 20:15

Bilete și alte informații despre concertul FiRMA - Origini:

Biletele au putut fi achiziționate la prețurile de 150 lei și 50 lei (student/elev). Biletele s-au epuizat rapid, însă cei care nu au apucat să cumpere se pot bucura de transmisiunea live pe Radio România Cultural sau online - pe paginile de facebook Radio România Cultural și/sau trupa FiRMA.