jazz

Față în față cu lupul la Gărâna Jazz Festival

Cum e să-i întâlnești pe Andersen, Wesseltoft și Luiza Zan în Poiana Lupului la Gărâna Jazz Festival. Impresii si poze de la editia 2013.

Gărâna Jazz Festival 2013
Gărâna Jazz Festival 2013

La șapte ore de București, șase de Cluj, cinci de Sibiu, patru de Arad, trei de Timișoara, Festivalul de Jazz de la Gărâna - ajuns la cea de-a 17-a ediție - nu este un loc accesibil pentru toată lumea. Cu toate acestea, Gărâna Jazz Festival a devenit un eveniment de referință care aduce în Poiana Lupului nume sonore ale jazz-ului din toate colțurile lumii. Anul acesta printre artiștii prezenți s-au numărat Charles Lloyd, John Surman, Peter Werthiemer, Bugge Wesseltroft, dar și artiști locali precum Luiza Zan și Irina Popa & The Sinners.

Gărâna Jazz Festival 2013

Gărâna Jazz Festival 2013

În Poiana Lupului se mănâncă și se vorbește ardelenește

Poiana Lupului se află pe un deal, lângă satul Gărâna, la poalele munților Semenic. Când praful de pe drumul forestier începe să se ridice și corturi colorate se ivesc pe de o parte și de alta, știi că ai ajuns. Îi recunoști ușor pe “profesioniști” (cei care vin la festival de ani de zile) după mașinile de teren care se desfac precum brațele lui Inspector Gadget și din care ies corturi suspendate, terase cu tot cu grătar și ceaun, mese, scaune și ici colo câte un hamac. Îi identifici și pe cei care vin pentru prima dată după corturile strâmbe puse prea aproape de pârâul ce acompaniază an de an festivalul cu clipocitul său neîntrerupt. Bătrâni, tineri, copii sau părinți - pe toți îi unește un fel de încăpățânare care îi determină să ducă o veritabilă bătălie cu natura pentru a asculta jazz de cea mai bună calitate.

Pe timpul festivalului, localnicii își deschid casele vizitatorilor, iar unii se mută chiar în Poiana Lupului pentru a servi mâncăruri tradiționale ardelenești dintre care nu lipsește gulașul, brânza de oaie sau păstrăvul prins pe un pârâu din apropiere, zic ei. Îți vorbesc în grai molcom asezonat din când în când de câte un “no biiine” și dacă ai timp îți vor spune povești din anii trecuți.

În fața scenei se întinde o mare de bușteni răsturnați dintre care se mai ridică câteva capete ciufulite ale celor care nu au mai ajuns la cort și au rămas peste noapte înfofoliți în saci de dormit sau chiar costume de ski. În partea stângă, scena este flancată de o ambulanță culturală ce oferă alinarea prin cărți și CD-uri. Câini și copii se aleargă în voie printre buturugi. Pe fundal se acordează un pian în timp ce un grup de prieteni își beau cafeaua cu ochii încă umflați de somn.

Conform programului sau organizate spontan, în timpul zilei au loc mici concerte pe scena festivalului sau în câteva locații din apropiere. Cei care au descoperit drumul spre Brebu, sâmbătă la prânz, au putut să-i asculte pe saxofonistul Nicolas Simon și chitaristul Sorin Romanescu în biserica din sat. Buni prieteni încă din 2009 când au înregistrat Transylvania Jazz, cei doi artiști au oferit un recital de 100 de minute ancorat parcă în sacralitatea locului.

Primele rânduri sunt rezervate

La lăsarea serii, oamenii se strâng pe băncile natuarale din fața scenei. Primele rânduri sunt rezervate dinainte cu pături cu modele românești sau izoprene plasate strategic. Locurile se ocupă precum liniile unui joc de tetris. Oameni de toate vârstele se amesteca. Mircea Toma nu mai este Mircea Toma, ci tatăl care își duce fiul pe umeri. Alexandru Andrieș stă de vorbă într-un colț cu un vechi prieten. Cătălin Ștefănescu e luat pe sus de un grup zgomotos și se pierde în ultimele rânduri. Concertul începe.

Florian Lungu deschide festivalul în fiecare seară cu puternicul său accent ardelenesc. Știe câte o poveste despre fiecare artist care urmează să urce pe scenă. Nu se poate abține și mai scapă câte o glumă sau un banc ce nu poate însă fi reprodus aici. Dar în mijlocul munților publicul chicotește și îl răsplătește cu aplauze.

Frigul de la Gărâna se simte tot mai tare odată cu lăsarea nopții

Mulți artiști provin din țări nordice – poate pentru a se adapta mai bine la frigul de la Gărâna care se simte tot mai tare odată cu lăsarea nopții. Ne vedem răsuflarea transformându-se în abur alb. Pe scenă, saxofonistul scoţian Tommy Smith își freaca mâinile pentru a se încălzi. Arild Andersen Trio format din Andersen, Paolo Vinaccia și Simth și considerat de unii cel mai consistem trio din jazz-ul contemporan au interpretat piese din viitorul lor proiect Mira – stea din constelația Cetus. Cu o tehnică extraordinară, cei trei instrumentiști se puneau cu modestie unul pe celălalt în valoare. Parcă invocate, la final cerul s-a umplut de stele.

A urmat Luiza Zan cu părul ei negru și lung strâns într-o coadă la spate. Mică de statură și parcă translucidă din cauza frigului, Luiza părea că tocmai ajunsese acolo din altă lume. Acompaniată de saxofonistul american Rick Condit, Gyarfas Istvan la chitară și Berkes Balazs la contrabass, Luiza a cântat un gen de flamenco și fado care, în mijlocul nopții te purta într-o cafenea din Brazilia, iar țigările aprinse din jur se transformau în trabucuri scumpe. Senzația s-a destrămat brusc însă când Luiza a anunțat la final că nu poate reveni la bis din caza lui John Surman care urma să urce pe scenă. Comentariul răutăcios făcut de artistă contrasta profund cu bucuria tuturor celorlalți de a fi și a cânta în Poiană.

Gărâna Jazz Festival 2013

Gărâna Jazz Festival 2013

În cea de-a treia seară, trupa In The Country - care la nici un an de la formare câștiga în 2004 premiul pentru “The Best Norweigian Young Jazz Artists” - a urcat pe scenă în jurul orei 3:00 dimineața. Poate tocmai pentru a le mulțumi celor care au rămas până la acea oră, recitalul lor a fost excepțional. Leaderul formației, pianistul Morten Qvenild are un stil aparte și astfel întregul grup se distinge prin influențele rock și lipsa standardelor clasice de jazz. La final publicul a aplaudat în picioare.

Ar fi multe de povestit despre fiecare artist în parte: extravaganța solistei Irina Popa care surprindea cu jobenul negru asortat unui costum de latex, sunetul inconfundabil al saxofonul lui John Surman, cuvintele românești rostite de Peter Wertheimer, energia polonezilor Pawel Kaczmarczyk Audiofeeling Band, universul creativ al lui Nicolas Simion, Eugen Gondi și Sorin Romanescu sau bucuria ce se citea pe fața celor de la Magnus Ostrom band.

Bugge Wesseltoft s-a aplecat asupra pianului și în loc să-l acordeze a început să cânte

Poate unul dintre cele mai surpinzătoare momente (pentru mine cel puțin) a fost solo-ul lui Bugge Wesseltoft. În cea de-a treia seară, un pic după miezul nopții a urcat pe scenă un bărbat trecut de 50 de ani, în jeans și hanorac. Mă gândeam că va acorda pianul, care, nu știu exact când, fusese înlocuit cu un instrument al cărui capac întruchipa un cal de lemn, ridicat în două picioare. Bugge s-a aplecat asupra pianului și în loc să-l acordeze a început să cânte. Murmurul din Poiană s-a oprit. Încovoiați de frig, înfășurați în pături groase sau saci de dormit, iubitorii de jazz ascultau cu evlavie sunetul pianului. Cerul era împânzit de stele, iar copii adormiseră în brațele părinților. Muzica se plimba în voie printre băncile de lemn, urca pe dealul din dreapta printre crucile cimitirului din Gărâna, printre brazi, traversa pârul rece de munte și se întorcea în Poiană. Când s-a oprit din cântat a fost un moment complet de liniște ce a durat mai bine de 10 secunde, urmat de aplauze frenetice.

Garâna Jazz Festival nu este un festival de bifat, ci este un festival de trăit, de urmărit an de an, de vizitat și revizitat.

Fotografii de Romina Stan.

Jazz in the Park are în 2022 un lineup aniversar; Vezi programul pe zile și ore

Ediția aniversară Jazz in the Park începe joi, 1 septembrie 2022, în Parcul Etnografic "Romulus Vuia" din Cluj-Napoca. Pe parcursul celor patru zile de festival, gospodăriile și colinele celui mai vechi muzeu în aer liber din România se vor transforma în scene de jazz și world music.

Concert Asaf Avidan la Full Moon Live Arenele Romane pe 16 septembrie 2016 │ FOTO: Andrei Zidaroiu / InfoMusic.ro

Lineup-ul eclectic al Jazz in the Park 2022 îi are drept capete de afiș pe The Comet is Coming, Asaf Avidan, Avishai Cohen Quartet, Dhafer Youssef: Digital Africa, Yussef Dayes și Roberto Fonseca Trio, cărora li se alătură Amadou&Mariam, Erik Truffaz Quartet, Skalpel, Teodora Enache-Brody, Mircea Tiberian Trio, Shay Hazan, Elena Mîndru Quartet, Luiza Zan Trio, London Afrobeat Collective, Anna Hauss, Mădălina Pavăl Orchestra și mulți alții.

Programul pe zile și ore al festivalului Jazz in the Park 2022

Festivalul își va deschide porțile pentru public joi, 1 septembrie, ora 17:00, concertele din prima zi urmând să înceapă de la ora 18:00. Vineri, 2 septembrie, se va putea intra în festival de la ora 16:00, iar sâmbătă, 3 septembrie, și duminică, 4 septembrie, de la ora 14:00.

În toate cele patru zile de festival, concertele se vor încheia la ora 23:00, publicul fiind rugat să părăsească apoi perimetrul Parcului Etnografic. Cei care vor dori să petreacă până mai târziu o vor putea face participând la jam sessions și concertele care vor avea loc pe Night Stage, scenă situată în exterior, în imediata apropiere a intrării laterale în Parc.

Joi, 1 septembrie:

Backyard Stage

• 18:00 - Bogdan Vaida
  • 19:00 - Trigon
  • 21:00 - Mircea Tiberian Trio

Church Stage

• 20:00 - Shay Hazan
  • 22:00 - The Comet is Coming

Young Stage

• 20:00 - Andrei Petrache Trio
  • 22:00 - Răzvan Cipca Trio

Vinyl Stage

• 18:00 - Dodo

Night Stage

• 22:00 - Ezirk & Iorga

Vineri, 2 septembrie:

Backyard Stage

• 16:30 - Marta Popovici
  • 19:00 - Erik Truffaz Quartet
  • 21:00 - Yussef Dayes

Church Stage

• 17:30 - Luiza Zan Duo
  • 19:30 - Jazzbois
  • 22:00 - Amadou & Mariam

Young Stage

• 17:30 - Sidewalk Troubadours
  • 19:30 - Purple Jam
  • 22:00 - Anna Hauss

Vinyl Stage

• 18:00 - The Electors

Night Stage

• 22:00 - Bully & GUTS

Sâmbătă, 3 septembrie:

Backyard Stage

• 14:30 - 7th Sense
  • 16:30 - Ganna
  • 18:30 - Skalpel
  • 20:30 - Avishai Cohen Quartet

Church Stage

• 17:30 - Apifera
  • 19:30 - Mădălina Pavăl Orchestra
  • 22:00 - Asaf Avidan

Young Stage

• 15:30 - Funk You!
  • 17:30 - Zaharenco
  • 19:30 - Alex Cos & Alex Munte Duo

Vinyl Stage

• 16:00 - Lazy Boys (Dubase & Rogvaiv)

Night Stage

• 22:00 - Ufe & Karak

Duminică, 4 septembrie

Backyard Stage

• 14:30 - Maria Șimandi
  • 16:30 - Elena Mândru Quartet
  • 18:30 - Teodora Enache-Brody
  • 20:30 - Roberto Fonseca Trio

Church Stage

• 17:30 - Blazzaj
  • 19:30 - London Afrobeat Collective
  • 22:00 - Dhafer Youssef

Young Stage

• 15:30 - Yesterdays
  • 17:30 - Edina & Friends
  • 19:30 - Koszika JazzFolk Duo

Vinyl Stage

• 16:00 - DJ Klaus EB
  • 20:00 - Andi Moisescu
  • 21:00 - DJ Klaus EB

Night Stage

• 22:00 - Puiu & Socol

Mijloace de transport

Deoarece Parcul Etnografic este situat într-o zonă cu trafic intens, participanții la festival sunt sfătuiți de organizatori să nu vină cu mașina proprie la eveniment, ci cu mijloacele de transport în comun. În acest sens, Compania de Transport Public Cluj-Napoca a suplimentat cursele pe linia 37, care are stație de oprire lângă Parcul Etnografic. Alte autobuze cu care se poate ajunge în apropierea Parcului Etnografic sunt 26, 27, 28, 30, 41 și 44.

Persoanele care vin totuși cu mașina proprie pot folosi folosi parcarea Parcului Industrial Tetarom, din vecinătatea Parcului Etnografic, care este gratuită, în limita locurilor disponibile. Pe durata festivalului, este permisă folosirea oricăror locuri de parcare, cu excepția celor expres marcate ca fiind rezervate. Organizatorii mai atrag atenția că aleea Parcului Etnografic va fi închisă traficului în perioada 1-4 septembrie, parcarea pe acea alee fiind interzisă.

Reguli de bună conviețuire

Ținând cont de faptul că Parcul Etnografic adăpostește monumente de patrimoniu din lemn, care poate lua foc foarte ușor, fumatul țigărilor convenționale este permis doar în două zone special amenajate și indicate pe harta festivalului. În afara acestor zone, participanții la festival pot utiliza doar dispozitive de vapare a tutunului.

De asemenea, în cadrul festivalului este permis accesul cu animale de companie, cu condiția ca acestea să fie ținute în lesă și să se păstreze curățenia spațiului în urma lor.

Bilete la Jazz in the Park 2022:

Accesul la festival se face pe baza biletelor și abonamentelor puse în vânzare online. Pentru ca publicul să se poată bucura la maximum de experiența Jazz in the Park așa cum și-o doresc organizatorii, capacitatea Parcului Etnografic a fost limitată la 8.000 persoane.

Copiii sub 7 ani pot intra gratuit, dar trebuie să fie însoțiți de minimum un adult posesor al unui bilet individual sau al unui abonament valabil pentru ziua respectivă. Accesul copiilor între 7 și 14 ani este permis în baza unui bilet valabil și doar dacă sunt însoțiți de un adult.

Bucharest Jazz Festival revine în septembrie cu o nouă ediție

Bucharest Jazz Festival revine între 16 şi 18 septembrie 2022 cu o nouă ediţie de concerte şi live sessions. În premieră pentru publicul de jazz, Bucharest Jazz Festival 2022 are loc la Combinatul Fondului Plastic, un spaţiu dedicat evenimentelor din zona de arte şi design. Găsești mai multe detalii în articol.

Bucharest Jazz Festival 2022
Bucharest Jazz Festival 2022 │ FOTO: PR

Ediţia din acest an vine cu un concept axat pe jazzul românesc şi este curatoriată de muzicologul şi jurnalistul Florian Lungu, nume important al scenei de jazz locale care a documentat, a experimentat şi a fost martor la multe evenimente care au scris istoria jazzului autohton.

Programul festivalului este împărțit în trei seri tematice:

Prima zi de festival este dedicată artiştilor din noua generaţie de jazzmani şi grupează patru concerte sub tema "Young Blood Jazz Musicians". Seara "Jazz Diaspora" prezintă concerte ale artiştilor români de jazz din afara ţării, iar ultima zi de festival este intitulată "Jazz Virtuoso" şi aduce pe scena de la Combinat nume consacrate ale jazzului autohton.

"După o pauză de doi ani, ne dorim să luăm pulsul muzicii de jazz de la noi din ţară. Cine sunt artiştii noului val, ce colaborări recente au apărut printre virtuozii jazzului românesc şi cum mai sună muzica jazzmanilor din diaspora? Sunt întrebări la care încercăm să răspundem la ediţia din acest an. Bucharest Jazz Festival #9 înseamnă trei zile de muzică bună într-o locaţie nouă pentru fanii festivalului, la Combinatul Fondului Plastic unde, în ultima vreme, se întâmplă atâtea lucruri importante", a declarat Mihaela Păun, director ARCUB

Din lineup-ul ediţiei fac parte ZMEI3, Sorin Zlat, Ion Ţunţu Baciu Jr., Trigon, Eva Maria Gârlea & Robert Cozma şi o colaborare între Luiza Zan şi Big Bandul Radio dirijat de Ionel Tudor. În afara concertelor sunt programate DJ Sessions, ateliere muzicale pentru copii şi o conferinţă pentru publicul de jazz.

Cea de-a noua ediţie Bucharest Jazz Festival este organizată de Primăria Capitalei, prin Direcția Cultură, Învățământ, Turism a Municipiului București alături de ARCUB, cu sprijinul The Institute, al Uniunii Artiştilor Plastici din România şi al Combinatului Fondului Plastic.

Despre Bucharest Jazz Festival

Festivalul care i-a adus la București pe Jan Garbarek, Dave Douglas, Carmen Lundy, Lee Konitz și Roy Hargrove, Bucharest Jazz Festival este cel mai important eveniment de jazz din Capitală. Debutează în Piața George Enescu în 2011, sub denumirea ARCUB Live Open Air – Jazz, Blues & More, iar în 2014 devine Bucharest Jazz Festival, un mix unic de concerte, expoziții și lansări de disc și carte. Festival membru al European Jazz Network, Bucharest Jazz Festival pune România în avangarda fenomenului jazz din Europa de Est cu nouă ediţii de concerte live și conferințe, expoziții de fotografie de jazz, proiecții de filme și documentare muzicale, masterclass-uri, ateliere, lansări de disc și carte de jazz.

Ce artiști cântă la Jazz in the Park 2022 - PROGRAM PE ZILE

52 de trupe din 14 țări vor concerta la cea de-a 10-a ediție Jazz in the Park, eveniment ce are loc în perioada 1-4 septembrie în Cluj-Napoca. Mai multe detalii în articol.

Shay Hazan / Avishai Cohen / The Comet is Coming
Shay Hazan / Avishai Cohen / The Comet is Coming │ FOTO: PR

Organizatorii au încheiat seria anunțurilor despre lineup-ul festivalului cu 26 de artiști noi, dublând astfel numărul trupelor prezente pe scenele din Parcul Etnografic Cluj. Cei care se alătură lineup-ului deja anunțat sunt Skalpel (PL), Shay Hazan (IL), Guts (FR), Andi Moisescu (RO), Anna Hauss (DE), Koszika Jazz Folk Duo (RO), Edina & Friends (RO), Alex Cos & Alex Munte Duo (RO), Purple Jam (RO), Sidewalk Troubadours (RO), Yesterdays (RO), Iulian Matei (RO), Bogdan Vaida (RO), Funk You! (RO), precum și artiștii VRTW: Ezirk, Iorga, Bully, UFe, Karak, Puiu, Socol, împreună cu Dodo, The Electors, Lazy Boys (Dubase & Rogvaiv) și DJ Klaus EB.

"Am ajuns la forma finală de festival și sunt foarte optimist de ce-a ieșit. Este probabil cel mai complex lineup pe care l-am realizat până acum. De asemenea, vom folosi în festival fiecare colțișor din Parcul Etnografic. Publicul să se aștepte la un eveniment simplu, frumos, îngrijit și relaxant. Îmi doresc foarte mult să iasă bine, cu atât mai mult cu cât toți din echipă vedem acest eveniment drept revenirea la normal. Sperăm să vină cât mai multă lume și abia așteptăm să vă fim gazde", a spus Alin Vaida, directorul festivalului.

Odată cu finalizarea lineup-ului, organizatorii Jazz in the Park prezintă publicului și programul pe zile.

Joi, 1 septembrie:

• The Comet is Coming
  • Mircea Tiberian Trio
  • Shay Hazan
  • Trigon
  • Bogdan Vaida
  • Răzvan Petrache Trio
  • Andrei Petrache Trio
  • Dodo
  • Ezrik
  • Iorga

Vineri, 2 septembrie:

• Yussef Dayes
  • Erik Truffaz Quartet
  • Amadou&Mariam
  • Luiza Zan Duo
  • Marta Popovici
  • Anna Hauss
  • Jazzbois
  • Purple Jam
  • Sidewalk Troubadours
  • Guts
  • The Electors
  • Bully

Sâmbătă, 3 septembrie:

• Asaf Avidan
  • Avishai Cohen Quartet
  • Skalpel
  • Apifera
  • Mădălina Pavăl Orchestra
  • Ganna
  • 7th Sense
  • Alex Cos & Alex Munte Duo
  • Zaharenco
  • Funk You!
  • Lazy Boys
  • UFe
  • Karak

Duminică, 4 septembrie:

• Dhafer Youssef
  • Roberto Fonseca Trio
  • Teodora Enache-Brody
  • Elena Mîndru Quartet
  • London Afrobeat Collective
  • Blazzaj
  • Koszika Jazz Folk Duo
  • Edina & Friends
  • Maria Șimandi
  • Andi Moisescu
  • Iulian Matei
  • DJ Klaus EB
  • Puiu
  • Socol

Scene și bilete

Toți acești artiști vor concerta pe cele cinci scene ale festivalului, dintre care patru - Church Stage, Backyard Stage, Young Stage și Vinyl Stage - se găsesc în perimetrul Parcului Etnografic, iar cea de-a cincea - Night Stage - se află în exterior, în imediata apropiere a intrării laterale în Parc. Această scenă este dedicată mai ales artiștilor DJ.

Accesul la festival se face pe baza biletelor și abonamentelor puse în vânzare online. Biletele de o zi și abonamentele acoperă participarea și la concertele de pe Night Stage, chiar dacă scena nu este în interiorul Parcului. Cei care doresc să participe doar la concertele de la această scenă o pot face pe baza unui bilet de o zi. Biletele se vor putea cumpăra și de la fața locului, însă pentru evitarea cozilor, organizatorii recomandă cumpărarea lor din timp.

Acces Jazz in the Park 2022

Pentru ca publicul să se poată bucura la maximum de experiența Jazz in the Park așa cum și-o doresc organizatorii, capacitatea Parcului Etnografic a fost limitată la 5.000 persoane. Copiii sub 14 ani pot intra gratuit, dar trebuie să fie însoțiți de minimum un adult posesor al unui abonament sau al unui bilet valabil pentru ziua respectivă.

Despre Jazz in the Park

Jazz in the Park este un festival de jazz contemporan fondat în 2013 și care a adus până acum la Cluj peste 300 de concerte de jazz cu artiști de pe aproape toate continentele, devenind foarte repede unul dintre cele mai importante festivaluri europene de gen. În 2019, Jazz in the Park a câștigat trofeul categoriei "Best Small European Festival" la cea de-a XI-a ediție a prestigioasei competiții European Festival Awards, devenind astfel primul festival de jazz din Europa (și implicit din România) care a obținut o distincție la acest eveniment.

<< sept. 2022 >>
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11