clasica

Edvin Marton le-a reamintit românilor că muzica se ascultă cu inima - FOTO

Căldura viorii lui Edvin Marton și firescul bucuriei de a interpreta opere ce stau la fundamentul muzicii clasice au făcut posibilă tranziția din universul unor creații plurivalente în atmosfera unei unice valențe: empatia.

Edvin Marton & Vienna Strauss Orchestra in spectacolul Crăciun Vienez

Frumusețea muzicii nu se ascunde în complexitatea sa, ci din contră, în uimirea pe care o provoacă atunci când reușește să transmită emoții cu o ușurință ce denotă în aparență simplitate. Am simțit lucrul acesta nu doar ascultând Mozart, Strauss, Vivaldi, ci și în intermitența aplauzelor de la Sala Palatului. Căldura viorii lui Edvin Marton și firescul bucuriei de a interpreta opere ce stau la fundamentul muzicii clasice au făcut posibilă tranziția din universul unor creații plurivalente în atmosfera unei unice valențe: empatia. "Vă iubesc!”, acestea au fost singurele cuvinte rostite în limba română de Edvin Marton, care deși pline de emoție și sinceritate, nu au făcut decât să rezume ceea ce muzica sa a exprimat pe parcursul întregului repertoriu.

Crăciun Vienez – Edvin Marton & Vienna Strauss Orchestra

Vezi pozele de la concertul Crăciun Vienez cu Edvin Marton

Spectacolul a început cu doar câteva minute după ora 19. Cu o înclinare în fața publicului și a orchestrei, Edvin Marton a stârnit în sală aplauze controlate, ce anunțau o anume reținere în exprimarea entuziasmului. Simțind această reacție voit stăpânită, compozitorul ucrainean i-a invitat pe cei prezenți să se destindă,  încurajându-i să țină ritmul orchestrei prin aplauze. Respectul și rigoarea nu trebuie să constrângă bucuria de a simți muzica, părea să spună Edvin Marton. Primele două compoziții au fost interpretate dintr-o răsuflare, nerăbdarea ascultării primelor acorduri ale viorii Stradivarius accentuându-se treptat. Înainte de a-i da glas însă, Edvin Marton a dorit să salute publicul de la Sala Palatului.

Edvin Marton salutând publicul de la Sala Palatului

"Good evening ladies and gentlemen. It's an honour to play for you tonight. You know how much I love Bucharest. We're playing for you the most beautiful songs from Mozart, Strauss, Vivaldi." (Bună seara doamnelor și domnilor. Este o onoare să cânt pentru dumneavoastră în seara aceasta. Știți cât de mult iubesc Bucureștiul. Am pregătit pentru dumneavoastră cele mai frumoase compoziții din repertoriul lui Mozart, Strauss, Vivaldi.)

Iarna lui Vivaldi s-a auzit apoi în inimile tuturor celor prezenți. Pasiunea pentru muzica interpretată a făcut ca publicul să aibă același puls și să aplaude fără urmă de reținere. Cei mai dezinvolți, însă, au fost fără îndoială copiii. Ridicându-se de pe scaune imitau mișcările de dirijor chiar în fața scenei. Încântat de aceste „ieșiri din rutina spectacolului”, Edvin Marton a coborât de pe scenă și a strâns în brațe unul dintre copiii din primele rânduri, lăsându-se fotografiat de părinții acestuia.

Vienna Strauss Orchestra

Vienna Strauss Orchestra

Nunta lui Figaro, Vals Vienez, Dunărea Albastră, Polka franceză - recitalul a curs cu o unică întrerupere, de un sfert de oră, momentul de pauză permițând dezmorțirea picioarelor captive în spațiul îngust dintre rândurile de scaune. Concertul a fost presărat pe rând de momente în care Orchestra din Viena a fost acompaniată fie de o voce de tenor, fie de soprană, baletul invitând parcă oamenii să renunțe la orice inhibiții, să se ridice din scaune și să-și găsească loc printre rânduri pentru a dansa.

Seara s-a încheiat într-o notă emoțională cu urări de sărbători și colinde.

"Crăciun fericit alături de familiile voastre. Pentru încheiere am pregătit colinde frumoase pentru voi."

"O brad frumos" și "Noapte de vis" pe acordurile viorii Stradivarius au căpătat acea rezonanță capabilă să știrbească orice neajuns al sărbătorilor de iarnă, incluzând aici zilele de cumpărături în magazine aglomerate sau traficul infernal din ajunul Crăciunului. Edvin Marton le-a reamintit românilor în seara de 21 decembrie că muzica este prezentă în inimile tuturor și că Mozart, Strauss, Vivaldi nu se adresează burgheziei, ci emoției ce guvernează adeseori acțiunile umane.

VIDEO AMATOR: Edvin Marton la Sala Palatului pe 21 decembrie