Cu ritm de electrocobză prins de călcâie, Zdob și Zdub a încins hora frăției - FOTO

Recenzia concertului Zdob și Zdub de la Hard Rock Cafe de pe 12 aprilie 2013. Galerie de fotografii, setlist și impresii despre formatia Cuibul, din deschidere.

Concert lansare Zdob si Zdub la Hard Rock Cafe

Muzica transmite emoții printr-un limbaj universal. Mai mult ca niciodată am simțit acest lucru la concertul Zdob și Zdub de la Hard Rock Cafe din seara zilei de 12 aprilie. Cu un cimpoi românesc, o chitară în chip de "electrocobză", o trompetă, un trombon, bas, tobe, fluier și alte instrumente populare de suflat a luat ființă acea comuniune între om și om și între om și natură despre care am tot auzit în școli că ar vorbi "Miorița". Zdob și Zdub e despre întoarcerea la rădăcini, e despre spiritul dezgolit de straiele orășenești, ce încă-și simte aproape legătura de glie. În esență rămâne bucuria care te furnică din tălpi până în palme și hardcore-ul moldovinesc ce-a reușit să îmbrace într-o formă bizar de firească folclorul uitat de mulți în casele bunicilor. "Basta Mafia!", Zdob și Zdub ne cântă.

Nu a existat niciun moment de plictiseală la concertul Zdob și Zdub ce-a dat de veste că albumul "Basta Mafia!" a ajuns și în România. O prezență neanunțată, dar plăcută, ce și-a asumat rolul de a-i intriga pe cei așezați sporadic la mese, a fost formația Cuibul din Republica Moldova. Urcând pe scenă în jurul orei 10 fără 20, o tânără artistă însoțită de 4 gentlemani cu etate au început să gâdile corzi vocale, de chitară și bass, ritmul dictat fiind unul de blues. Căutând în arhivele acestei trupe am descoperit că și-a întemeiat "cuibul" de ceva ani buni, istoria ei începând în 1990. Stillul și componența s-au schimbat de-a lungul timpului, cel mai proaspăt membru fiind solista, Lidia Scarlat. Bazele formației Cuibul au fost puse de Igor Dînga, cel care, printre altele, este și directorul trupei Zdob și Zdub.

concert-cuibul-hard-rock-cafe-014

Vezi galeria de poze cu formația Cuibul de la concertul Zdob și Zdub, 12 aprilie 2013

Prestația de la concertul de aseară a fost plină de dezinvoltură, în ciuda unor aplauze destul de timide din partea publicului. Reacția celor din sală nu cred însă că a venit ca o dezaprobare a muzicii de pe scenă, ci mai degrabă a fost cauzată de surprinderea pe care o ai la vederea unui act artistic spontan. Drept dovadă, pe măsură ce piesele curgeau, aplauzele deveneau mai hotărâte. Ca o pisică pe acoperișul fierbinte, Lidia Scarlat, ce personal mi-a amintit de Christie, solista de la Moonlight Breakfast, a flirtat cu publicul prin unduiri ale vocii și un dans ținut în frâu doar de scaunul de care a stat "lipită" de la începutul recitalului până la final. Aproape de scenă a fost prezentă și Alexandrina Hristov, ce a urmărit concertul celor de la Cuibul alături de solistul Zdob și Zdub, Roman Iagupov.

Roman Iagupov și Alexandrina Hristov, urmărind prestația formației Cuibul

După aproximativ 40 de minute de relaxare pe ritmurile Cuibului, oamenii au început să se strângă în jurul scenei ca un roi de albine la stupul cu miere. Imediat ce au început să apară elementele distinctive ale formației Zdub și Zdub (ștergarul cu broderie tradițională așezat pe toba mare), s-au auzit și primele chiote. Nebunia hardore-ului moldovinesc a cuprins Hard Rock Cafe odată cu prima piesă a serii, "Trece vremea omului". Extrasă de pe albumul "Basta Mafia!", a cărui lansare s-a celebrat în cadrul concertului, melodia a dat gustul țopăielilor de mai târziu, deși nu a părut foarte cunoscută majorității.

Vezi galeria completă de poze de la concertul Zdob și Zdob, 12 aprilie 2013

Salutul cu care Roman Iagupov a întâmpinat o sală plină ochi a fost "Bună seara, fraților!", căldura din acest bun venit fiind transmisă mai apoi prin discurs, băi de mulțime și hore ad-hoc în mijlocul publicului. Solistul Zdob și Zdub nu a așteptat mult până să-i prezinte pe colegii din formație, ale căror nume le-am auzit pe parcursul concertului de mai multe ori. I-am aplaudat astfel pe rând pe Mihai Gîncu, de la chitară bass, pe Sveatoslav Staruș, de la chitară electrică sau electrocobză, Andrei Cebotari de la tobe, Valeriu Mazîlu de la trompetă + cimpoi și Victor Dandeș, maestru de pupitru la trombon și alte instrumente populare.

După câteva piese ce au încins opincile imaginare ale celor prezenți, Roman Iagupov a ținut un scurt discurs de mulțumire.

"Am scris câteva cuvinte în backstage. Am să le citesc. (...) Aș vrea să mulțumesc celor care au participat la realizarea acestui album și care ne-au impulsionat. Formației Phoenix, formației Red Hot Chilli Peppers, (...) Media Pro Music pentru profesionalism, Hard Rock Cafe, Asphalt Tango Production și celor care au așteptat acest album și care cred în noi. (...) Trăiască strămoșii noștri moldoveni! Vă iubim!"

De aici înainte, dansul s-a ținut scai de fiecare melodie. "Moldovenii s-au născut", "Basta Mafia", "Hora Cosmică" și "Miorița" au fost cântate de aproape toți cei din sală, fiecare reușind cumva să-ți facă loc în mulțime pentru a se desfășura. Deși se simțea grija celor de lângă de a nu deranja prin mișcări de dans prea ample, această "bună purtare" nu a împiedicat "desfrâul general", care a căpătat amploare imediat ce solistul Zdob și Zdub a coborât de pe scenă pentru a fi cu frații lui din public.

Momentul bis-ului a fost plusat cu încă două piese: "Țiganii și OZN-ul" și "Moldovenii s-au născut". Dezbrăcat la bustul gol, Roman Iagupov a făcut un ultim tur al scenei, cățărându-se pe toba mare și pe boxe. Concertul, ce a vibrat de energie de la început până la sfârșit, s-a încheiat într-o notă emoțională. Trompetistul a ținut să mulțumească și el celor care au venit să-i asculte, la finalul scurtei cuvântări având ochii aproape înlăcrimați.

M-am despărțit de Zdob și Zdub cu inima încărcată de bucurie. Acea bucurie a copilului ce și-a regăsit zâmbetul în amintiri cu doine și haiduci.

Setlist concert Zdob și Zdub la Hard Rock Cafe, 12 aprilie 2013

1. Trece vremea omului