Concertul de Crăciun al corului Madrigal – Sinestezie, puritate și terapie muzicală

Experiența audiției unui cor de dimensiuni mari este puțin comparabilă cu alte experiențe concertistice pe care oamenii le au în mod recurent, prin faptul că vocile umane puse la unison alcătuiesc unul dintre cele mai incredibile instrumente existente pe Pământ.

Concertul de Craciun sustinut de Madrigal la Ateneu
Concertul de Craciun sustinut de Madrigal la Ateneu │ FOTO: www.facebook.com

Concertul de Crăciun al corului Madrigal a avut loc duminică, 14 decembrie, la Ateneul Român, un loc cum nu se poate mai indicat pentru un astfel de eveniment, datorită eleganței și fastului cu care se prezintă sala, a aerului său intim și a tavanului său impresionant.

Putem spune ca acest concert ne-a desfătat numeroase simțuri, nu numai auzul, alcătuind o sinestezie intre felul în care aratau soliștii, rochiile și costumele lor, și miscarile dirijoarei care ne duceau cu gandul la o zână care pune la cale ceva, unduindu-și bagheta magică prin aer. Simțul vizual a fost în mod special bucuros în cadrul acestui concert, datorită costumațiilor renascentiste ale domnișoarelor coriste, care s-au schimbat după pauză, punandu-și în evidență o frumusețe deosebită.

Sunetul cristalin al corului, pe tot parcursul concertului a dus cu gandul la o puritate, la o claritate, la un sentiment de eliberare și de usurare pe care cu toții ni-l dorim din când în când. Felul fascinant în care li se impleteau vocile la unison tuturor membrilor corului, alcătuind un sunet unitar, ne-a dus cu gândul la încercările de a ne concentra atenția pe câte un instrument în parte pe parcursul unor concerte, acest lucru nefiind posibil aici. Nu puteam scoate în evidență prin concentrare vocea vreunuia din membrii corului, decât daca acesta avea o bucata cu totul diferită de restul sau era solist.

Audiția colindelor atat de bine-cunoscute urechilor publicului românesc, precum Trei Păstori, O ce veste minunată, Steaua sus răsare și multe altele, au reprezentat un soi de terapie muzicală pentru o mare parte din public, datorită stării de relaxare indusă de frumusețea vocilor și a notelor muzicale produse de corul Madrigal, dar și datorită emoției cauzată de aceste colinde pe care le-am ascultat și cantat iar și iar pe parcursul vieții noastre.

Relația dintre dirijoarea Anna Ungureanu și corul său părea a fi una extrem de deosebită, ea arătând o grație, o măiestrie, o siguranță și în același timp o mândrie în dirijarea corului Madrigal. Toți ochii o urmăreau pe ea, toate vocile aveau nevoie de coordonarea ei ca să poată cânta la unison, iar ea avea grijă să le mulțumească grațios tuturor după fiecare cântec.

Concertul a fost împărțit în două părți, separate de o pauză de cincisprezece minute, care din păcate a rupt o bună parte din vraja primei părți, aducând o doză de monotonie și de neatenție în public.

După aproximativ două ore de colinde în română, engleză, franceză și germană, corul Madrigal a mulțumit publicului cu un bis, piesa „Jingle Bells”, și s-a retras în admirația și aplauzele tuturor.

Corul Madrigal lansează albumul pascal "Săptămâna Patimilor"

Corul Național de Cameră "Madrigal - Marin Constantin" lansează materialul discografic "Săptămâna Patimilor" - o emoționantă colecție de muzică de inspirație ortodoxă, dedicată sărbătorii pascale. Mai multe detalii în articol.

Copertă album "Săptămâna Patimilor"
Copertă album "Săptămâna Patimilor" │ FOTO: PR / Roton Music

Proiectul discografic "Săptămâna Patimilor" poartă celebra amprentă sonoră a Corului Național de Cameră "Madrigal – Marin Constantin", dirijat de Cezar-Mihail Verlan. Repertoriul include compoziții menite să redea simbolistica specifică Sărbătorilor Pascale și, în special, mesajul spiritual al săptămânii premergătoare Învierii.

"Suntem bucuroși că, alături de partenerii noștri de la Roton Music, putem oferi românilor un nou răgaz muzical și totodată spiritual pentru acest Paște, o sărbătoare însemnată în memoria muzicală de peste 58 de ani a corului nostru. După lansarea albumului <<Ave Maria>>, care a propus ascultătorilor capodopere ale muzicii de inspirație sacră occidentală, venim acum cu o nouă propunere discografică, ce cuprinde lucrări ale compozitorilor români, special selectate din filonul ortodox, momente sonore de mare emoție. Din perspectivă artistică am dorit să creăm o punte a speranței și renașterii prin alăturarea cele două generații de coriști din România, madrigaliștii și copiii din Cantus Mundi și, astfel, să primim împreună Învierea Mântuitorului, așa cum se cuvine, cu smerenie și încredere." - a declarat Emil Pantelimon, managerul Corului Național de Cameră "Madrigal – Marin Constantin".

Pe lângă lucrări binecunoscute din bibliografia muzicală de inspirație pascală, albumul "Săptămâna Patimilor" conține și o selecție de lucrări recent introduse în repertoriul Corului Național de Cameră "Madrigal – Marin Constantin".

"Selecția lucrărilor pentru albumul <<Săptămâna Patimilor>>,  care conține exclusiv muzică scrisă de compozitori români, a avut la bază firul cronologic al evenimentelor petrecute în perioada premergătoare Învierii Mântuitorului. Pornim în această călătorie din duminica Floriilor cu lucrarea <<Axion la Duminica Floriilor>> de Ioan D. Chirescu și încheiem cu imnul <<Hristos anesti! Hristos a înviat!>> de Gavriil Musicescu. Sperăm ca prin sonoritatea și sensibilitatea Corului Madrigal, împreună cu vocile copiilor din corurile Programului Național Cantus Mundi, să atingem sufletele ascultătorilor și să reușim să ne oprim împreună o clipă, pentru a reflecta asupra simbolului mântuirii."- a adăugat Cezar-Mihail Verlan, dirijorul secund al Corului.

Unul dintre cele mai profunde și emoționante momente muzicale surprinse pe acest album este cel al Prohodului - care se intonează în mod tradițional în Vinerea Mare și care este recreat simbolic prin îmbinarea sonorității Corului Național de Cameră "Madrigal – Marin Constantin" cu cea a vocilor copiilor din corurile înscrise în Programul Național Cantus Mundi, ca o legătură sonoră și afectivă peste generații. Albumul "Săptămâna Patimilor" este disponibil pentru comenzi pe site-ul Corului Madrigal.