rock, pop

RECENZIE: În căutarea elixirului tinereţii cu Vama - POZE

Trupa Vama a concertat pe 17 decembrie la Sala Palatului în cadrul unui eveniment important în cariera trupei, lansarea primului DVD.

VAMA în concert la Sala Palatului (17 decembrie 2013)

Despre Vama şi implicit Tudor Chirilă se scriu multe de ani de zile, cumva firesc având în vedere profesionalismul şi doza de nonconformism pe care trupa o degajă. De fiecare dată când am fost la un concert susţinut de această formaţie, am rămas surprinsă de firescul şi implicarea emoţională a artiştilor pentru a creiona momente care trec proba timpului. Acum un an, îi cunoşteam în cadrul unei emisiuni radiofonice şi am înţeles că naturaleţea este de fapt o caracteristică şi în afara reflectoarelor şi a publicului.

În seara de 17 decembrie, am ajuns la Sala Palatului, întrebându-mă dacă o trupă de calibrul Vama se poate autodepăşi pentru a ieşi dintr-o zonă de confort în care toate piesele de pe tabla de şah sunt la locul perfect. În jurul orei 20.20, s-a declanşat alarma şi numeroşi dansatori îmbrăcaţi în asistenţi medicali şi-au făcut apariţia printre spectatori, pentru ca mai apoi solistul să dea tonul cu o "Epidemie de iubire."

Oameni de toate vârstele, de la persoane publice pe care le-am identificat (Emilia Popescu,Valentin Teodosiu, Luminiţa Erga, Silvia Dumitrescu, Alexandru Darie, Paul Ipate) până la copiii cu vârste fragede, aşteptau un spectacol total. Acest lucru s-a petrecut faţa unei audienţe care părea că duce dorul unui concert în care întoarcerea la copilărie şi adolescenţă pare un suprem lait-motiv.

După "Regatul meu pe un vis", am trecut în registrul menţionat mai sus prin "18 ani", pe scenă făcându-şi apariţia un grup de tineri alături de un copil care au dansat, spre deliciul unei părţi a publicului care s-a ridicat în picioare. Multipla personalitate a lui Tudor, nuanţată de solo-urile de chitară ameţitoare ale lui Eugen Caminschi mi-au confirmat ideea că personajul principal din epopeea Vama este iremedibial un artist cu suflet tânăr, benefiicind însă şi de o imensă capacitate de a se transforma în ton cu profesia sa de actor.

Momentul "Cântec de găsit" a fost asezonat cu rugămintea solistului de a cânta lumea la unison, pentru ca mai apoi să urmeze una din cele mai emoţionate creaţii din repertoriul trupei, Tudor Chirilă ţinând să precizeze:

Urmează un cântec mai puţin frecventat de publicul nostru şi poate necunoscut unei părţi a publicului. Este una din piesele care ne defineşte de pe discul 2012 şi care împlineşte sonor această formaţie. Noi căutăm din greu o identitate sonoră într-o lume cu foarte multe genuri, sunete şi sound-design. Versurile sunt inspirate dintr-o idee uşor psihanalitică conform căreia de multe ori când crezi că ai terminat cu trecutul, n-a terminat trecutul cu tine. De foarte multe ori trebuie să recurgi la o întoarcere în trecut pentru a-ţi putea rezolva nişte probleme din prezent.

"Între cer şi trecut", melodia care pare să evoce relaţia dintre Tudor şi tatăl său, Ioan Chirilă, a fost un punct culminant ce a declanşat probabil numeroase întrebări în rândul celor care au simţit cu adevărat mesajul răvăşitor.

Pentru "Zile fericite" a fost proiectat clipul melancolic, iar Guess Who a oferit o notă de prospeţime cu partea sa vocală, Tudor menţionând că prezentul este de fapt tot ceea ce avem. Cu o secţie ritmică ideală care îi reuneşte pe artistul cu valenţe sportive Dan Opriş (Prepe) la bass şi Lucian Sorin Cioargă la tobe, absolvent al Academiei Naţionale de Educaţie Fizică şi Sport, sound-ul a debordat de o energie fantastică, pasiunea cu care aceştia interpretau fiecare partitură în parte fiind la cote maxime. Piesa-cult "Vama Veche" a reprezentat un nou moment intim, Caminschi suprinzându-mă din nou cu improvizaţiile subtile, de factură formidabilă.

Am aflat că melodia preferată a membrilor Vama este "Post Iubire", Tudor afirmând despre aceasta:

Este o altă semnătură sonoră, fiecare dintre noi regăsindu-se în piesă. Când ieşi dintr-o relaţie, este ca un fel de mahmureală, te doare capul o vreme, după trece beţia şi îţi spui că nu vei mai bea. Oamenii uită, pentru că uitarea este legea vieţii şi apre o altă gambă perfect conturată într-un pantof cu toc şi s-a dus amintirea mahmurelii şi o iei de la inceput. Faptul că Dumnezeu e bun nu depinde de noi şi iarăşi iubirea nedepinzând de noi este un lucru care merge.

Privirile fixe ale solistului adeseori precum o chemare din altă dimensiune m-au făcut pe timpul concertului să îl văd într-o lumină nouă, semănând uşor cu Ian Curtis. "Copilul care aleargă către mare" l-a avut din nou ca punct de atracţie principal pe fiul clăparului, Matei Ionescu, setul de tobe electronice alături de cele fizice întregind sound-ul.

A urmat o pauză extinsă (40 de minute) din cauza unor probleme tehnice la o parte din setul de lumini, pentru ca manifestul "Declar pierdută ţară" să fie absolut formidabil ca scenografie, coregrafie semnată de Ioana Macarie, cumul de trăiri.

Noi nu mai avem ţară. Este posibil să fie şi ultima oară când cântăm în acest loc pentru că el ţine de Guvernul României, dar totuşi este încă democraţie şi poţi să spui ce gândeşti. - Tudor Chirilă

Continuarea a fost întregită prin "Departe". Solistul a menţionat că traficul din oraşe transformă fiinţele umane şi le atribuie acestora numeroase defecte şi tare de comportament, rezultând o alienare şi o lipsă a comunicării adevărate între oameni care poate fi fatală pentru desăvârşire. Începutul melodiei m-a captivat şi dus în altă lume, sunetul de toacă urmat de un set semnat de patru toboşari în ritmuri asiatice fiind unul din deliciile serii. "Fata în boxeri şi tricoul alb" a punctat din nou la capitolul sensibilitate, pentru ca mai apoi DJ Undoo să îşi intre în rol pentru a da o notă mai sacadată creaţiei "Nu am chef azi".

"Ultimul Om" l-a adus pe scenă pe solistul Zob, componenţii purtând haine de puşcăriaşi, iar apoi a fost pus în scenă (dar nu cea de teatru) un moment de cabaret ieftin, neadecvat minorilor aflaţi în număr destul de mare în sală. "Perfect fără tine", hit-ul reggae şi minciuna supremă privind strict lirica a animat din nou audienta, care a explodat pe parcursul derulării piesei.

"Să dansăm", "Vara asta", "Undeva în Vama" şi "Epilog" au reprezentat ultimele piese din setlist. Mulţumirile solistului s-au îndreptat către cei 120 de oameni care au pus în scenă producţia, terapeutului său de voce care l-a ajutat să cânte în ciuda răcelii puternice, dar mai ales publicului, rămas fidel şi iubitor. De asemenea, nu a uitat să mulţumească foştilor colegi din Vama Veche pentru 10 ani minunaţi, concluzionând faptul că pentru ei, ca şi artişti, muzica este singura lor armă şi formă de expresie.

A fost un spectacol reuşit privind ansamblul de trăiri experimentate şi de Vama şi de public. Un show complet, însă uşor previzibil, nerecomandat minorilor, cu multe mesaje puternice din diferite aspecte ale vieţii. Tudor nu a uitat să specifice tristeţea de a pleca de pe scenă şi a ajunge singur într-o cameră, punctând exact aceea stare melancolică care îi înconjoară pe artişti, dar care inspiră şi duce la compoziţii minunate adeseori.

Vama, un nume care oferă totul pe scenă de fiecare dată, cu oameni care doresc şi cred că auto-depăşirea este cea mai puternică caracteristică pentru a se menţine în artă.

Vezi galeria completă de poze cu Vama la Sala Palatului, 17 decembrie 2013

Setlist concert Vama, Sala Palatului, 17 decembrie 2013

1. Intro
  2. Epidemie de iubire
  3. Regatul meu pe un vis
  4. 18 ani
  5. Cântec de găsit
  6. Intermezzo
  7. Între cer și trecut
  8. Zile fericite
  9. Vama Veche
  10. Intermezzo
  11. Post iubire
  12. Copilul care aleargă spre mare
  13. Declar pierdută țara
  14. Departe
  15. Fata în boxeri și în tricoul alb
  16. Intermezzo + DJ Undoo
  17. Nu am chef azi
  18. Să facem sex
  19. Intro Ultimul om
  20. Ultimul om + extro
  21. Perfect fără tine
  22. Să dansăm
  23. Vara asta

BIS:

1. Undeva în Vamă
  2. Epilog

Turneul VAMA Neconvențional a adunat 10,000 de persoane, "un public frumos", care a mers cu trupa "până la capăt"

Peste 10.000 de participanți s-au bucurat de turneul VAMA Necovențional, cel mai mare turneu național al unei trupe în 2021. Formația își propune să repete experiența și anul viitor, Tudor Chirilă declarându-se deja nostalgic.

Vama pe scenă la Rupea, Brașov (Turneu Vama Neconvențional)
Vama pe scenă la Rupea, Brașov (Turneu Vama Neconvențional) │ FOTO: PR

VAMA Neconvențional s-a desfășurat între 31 iulie și 17 septembrie și a străbătut 10 orașe, în 10 spații inedite din țară precum: Castelul Corvinilor din Hunedoara, Cetatea din Oradea, Cetatea Medievală din Târgu Mureș, Cetatea Rupea din Brașov, Centrul de Echitație R&R din Craiova Podari, Faber Community din Timișoara, Parcul Muzeului Etnografic ,"Romulus Vuia" din Cluj-Napoca, Muzeul Astra din Sibiu, Zona de Agrement Ciric Senzoria din Iași și cota 1000 din Sinaia.

Trupa Vama a încheiat la înălțime turneul, pe platoul din Bucegi, la cota 1000, într-un peisaj frumos, sub o ploaie fină, în fața a sute de oameni. Aceștia s-au bucurat de muzică, de mâncare gustoasă, băuturi calde și de aerul curat de pe munte.

Comunități de o zi în jurul muzicii

Prin acest turneu, conceput ca un micro-festival, trupa Vama și-a propus să creeze comunități de o zi în jurul muzicii care ne leagă pe toți și a reușit. La fiecare eveniment au venit sute sau mii de oameni, care au cumpărat bilete pentru a pătrunde în lumi diferite, unde au trăit experiențe unice și au rămas cu amintiri frumoase.

Fanii s-au conectat cu trupa mai mult decât la un concert obișnuit și au participat la probele de sunet sau chiar au repetat pe scenă cu băieții, au cântat la chitară, și au aflat mărturii noi și secrete de la ei. În fiecare loc neconvențional s-a scris istorie, s-au născut idei și povești noi, s-au reluat prietenii și s-au legat prietenii noi. În fiecare spațiu în care a ajuns Vama, echipa a adus la un loc și artiști, designeri sau meșteșugari locali, iar tipurile lor de artă s-au îmbinat perfect cu arta muzicii.

Tudor Chirilă: " Pentru noi ăsta este probabil cel mai mare câștig - faptul că am realizat încă o dată că avem un public care merge cu noi până la capăt și care este alături de noi, un public frumos"

Tudor Chirilă își dorește să continue și anul viitor cu acest concept special, VAMA Neconvențional.

"Dacă cineva ne-ar fi spus în 2019 că vom organiza un turneu național de 10 orașe în locații nu foarte simple, neconvenționale, în care în general nu se cântă... cum ar fi la poalele cetății Rupea, i-am fi spus că este nebun. Adică nici prin cap nu ne-a trecut că o echipă atât de mică, dar foarte foarte inimioasă, va reuși să capaciteze resursele unui asemenea demers. Și sigur că asta nu ar fi fost posibil fără implicarea sponsorilor care au reușit să depășească barierele clasice de comunicare și să spună da foarte repede acestui turneu.

Apoi a venit surpriza turneului în sine, deoarece cu fiecare oraș am învățat lucruri și am dezvoltat acest concept de micro-festival de comunități de o zi, s-au întâmplat happening-uri ad-hoc, știu e un pleonasm, dar chiar așa a fost, că ne propusesem happening-uri și ele s-au întâmplat, câteodată luându-ne și pe noi pe nepregătite. Un exemplu e cum a fost la Hunedoara mini-concertul de chitară al celor doi puști de 14 ani, alt exemplu e atelierul de chitară de la Rupea, ș.a.m.d..

Pentru noi a fost o vară extraordinară și suntem poate una dintre puținele trupe din România, cred că suntem singura trupă din România care a reușit un turneu vara asta, iar pentru asta nu avem decât să fim recunoscători unui public absolut extraordinar, care a dat măsura fidelității lui la Sinaia, când a stat un concert întreg alături de noi, în ploaie, la baza telegondolei, unde am mutat totul de la cota 2000 din cauza condițiilor meteo nefavorabile.

Pentru noi asta este probabil cel mai mare câștig, faptul că am realizat încă o dată că avem un public care merge cu noi până la capăt și care este alături de noi, un public frumos, un public care în fiecare locație ne-a spus o altă poveste și probabil că și noi le-am spus lor o poveste diferită. Deja mă uit așa cu nostalgie la turneul ăsta și sper din tot sufletul să reușim să îl facem din nou și anul viitor. Gânduri bune pentru toată lumea – echipă, sponsori, public și, în general, muzica; ea nu unește pe toți", a declarat Tudor Chirilă.

Turneul VAMA Neconvențional a fost disponibil atât pentru fanii vaccinați, cât și pentru cei care au prezentat un buletin de testare rapidă efectuat în ziua evenimentului sau un test PCR cu rezultat negativ în ultimele 72 de ore sau au făcut dovada că au trecut prin boală. Astfel, fiecare concert a avut loc în cele mai bune și sigure condiții.

Trupa Vama este formată din Tudor Chirilă - voce, Eugen Caminschi - Chitară, Gelu Ionescu - claviaturi, Lucian Clopo - tobe, Dan Lucian – bas.

Irina Rimes și Tudor Chirilă au o colaborare în discuție

Irina Rimes și Tudor Chirilă au în plan înregistrarea unei piese în colaborare. Ideea a pornit de la întrebarea unui fan al Irinei, dornic să-i audă pe cei doi cântând împreună.

Irina Rimes / Tudor Chirilă
Irina Rimes / Tudor Chirilă │ FOTO: Colaj capturi YouTube

Anul trecut, Irina Rimes și Tudor Chirilă au susținut la "Vocea României - Reuniunea" un duet memorabil, ajuns unul dintre momentele de maximă audiență ale emisiunii. Succesul acestei colaborări a condus la o invitație din partea lui Tudor în cadrul concertului VamaFest, din noiembrie 2020, chimia dintre cei doi funcționând și de această dată.

Chiar dacă Vocea României a fost înlocuită de SuperStar, Irina și Tudor renunțând la scaunele de jurați, colaborarea lor din cadrul emisiunii a alimentat dorința publicului de a-i auzi cântând împreună și în alt context.

Întrebarea primită de Irina Rimes pe Instagram: "De ce nu scoți o piesă cu Tudor Chirilă?"

La aproape un an de la primul lor duet pe sticlă, Irina Rimes și Tudor Chirilă sunt pe punctul de a înregistra o primă piesă în colaborare. Înfiriparea ideii a pornit de la o întrebare a unui fan, care a dorit să știe de ce Irina nu scoate o piesă cu Tudor Chirilă, considerând cât de bine a sunat "Epilog" în duet (cu trimitere la momentul lor din cadrul VamaFest).

"Pentru că, în general, eu cred că nu noi alegem cu cine vrem să facem featuring, ci mai degrabă piesele ne aleg pe noi. Și încă n-a apărut piesa aia la Tudor, sau la mine, care să nască un duet", a răspuns Irina într-un Insta Story.

Răspunsul lui Tudor Chirilă a venit imediat, tot pe Instagram.

"Hai, lasă vrăjeala, și să facem o piesă :). S-ar putea să am una. Te sun când mă întorc?", i-a replicat Tudor.

Story-ul postat de Tudor Chirilă și repostat de Irina Rimes

Story-ul postat de Tudor Chirilă și repostat de Irina Rimes │ FOTO: Captură Instagram

Acest story a fost repostat de Irina, dând de înțeles publicului că va da curs invitației lui Tudor. Așadar, colaborarea sugerată de unul dintre fanii Irinei se va materializa. Rămâne doar ca piesa propusă de Tudor să li se potrivească.

Până apare această mult așteptată colaborare, vă invităm să urmăriți (revedeți) momentul lor de la Vocea României, ce a intrat în YouTube Trending la momentul lansării.

Vocea Reuniunea 20201: Irina Rimes și Tudor Chirilă

Vama pleacă într-un turneu neconvențional, în 10 locații "altfel" din România

După un an sărac în concerte, Vama se întoarce pe scenă și se reconectează cu fanii din țară. În luna iulie începe VAMA Neconvențional, un turneu național, ce va cuprinde zece locații "altfel".

VAMA în concertul About Us de la Arenele Romane pe 21 septembrie 2018 │ FOTO: Alexandru Drăgoi / InfoMusic.ro

Programat să debuteze pe 31 iulie, turneul Vama Neconvențional va însemna mai mult decât muzică. Formația va concerta în locuri mai puțin obișnuite, unde va crea un spațiu care să găzduiască până la ora concertului diverse activități recreative, cu implicarea comunităților locale.

Tudor Chirilă: "Ne-am zis să încercăm mai mult decât un turneu cu zece concerte, să oferim oamenilor muzica noastră în spații frumoase, unde se pot crea comunități de o zi"

Spațiile concertelor vor deveni locuri prietenoase unde fanii formației și nu numai vor putea să-și petreacă timpul de până la concert într-o atmosferă de vacanță pigmentată cu cafea de specialitate, mâncare gustoasă, cărți, târguri diverse, open sound-check Vama, discuții cu formația adresate celor care vor să înceapă o carieră în muzică sau expoziții diverse. Vama își propune astfel să creeze comunități de o zi în jurul muzicii care ne leagă pe toți.

"În ultima vreme oamenii vor să trăiască din plin și să amestece experiențele. Și e normal după atâtea restricții, să vrei să trăiești totul. Să vrei să fii în toate locurile și să experimentezi mai multe stări la un loc. Și noi simțim nevoia asta. Și atunci ne-am zis să încercăm mai mult decât un turneu cu zece concerte, să oferim oamenilor muzica noastră în spații frumoase unde se pot crea comunități de o zi. Spații în care oamenii să se întâlnească, să se răcorească, să vorbească, să cumpere o carte, să bea o cafea bună sau să se tolănească la umbră și să nu facă nimic până la concert.

Ne e dor să cântâm, dar mai mult decât asta, sau poate la fel de mult, ne e dor să vedem oamenii împreună bucurându-se de o zi cu diverse activități și să fim alături de ei. Așa că muzica noastră a devenit un pretext pentru VAMA NECONVENȚIONAL", a declarat Tudor Chirilă.

Probele de sunet vor fi deschise (deschidem bucătăria), publicul va avea acces la ele și după probe va putea să discute cu formația despre muzică în general, despre cum începi o carieră de muzician sau tot felul de tips&tricks care să te ajute să-ți faci din pasiune meserie.

Datele turneului Vama Neconvențional

Castelul Corvinilor din Hunedoara, Cetatea Rupea, Muzeul Astra din Sibiu, Cetatea din Oradea sau Cetatea Medievală din Târgu- Mureș sunt doar câteva dintre locurile neconvenționale în care se vor desfășura concertele din turneul național.

• Hunedoara, sâmbătă, 31 iulie, Castelul Corvinilor
  • Oradea, duminică, 1 august, Cetatea Din Oradea
  • Târgu-Mureș, vineri, 6 august, Cetatea Medievala
  • Rupea, sâmbătă, 7 august, Cetatea Rupea
  • Timișoara, sâmbătă, 14 August, Faber Community
  • Sibiu, sâmbătă, 21 August, Muzeul Astra
  • Iași, vineri, 27 August, Senzoria (Zona De Agrement Ciric)

Celelalte trei locații vor fi comunicate ulterior de către organizatorii turneului. Concertul de la Sibiu, din Muzeul Astra se va transmite live, pe PRO TV Plus si Voyo.

Tudor Chirilă: "România e o țară frumoasă și poate vă ajutăm să o vedeți prin ochii noștri, ai membrilor trupei Vama și prin acest turneu neconvențional"

Prin acest turneu, trupa VAMA își dorește să devină și un ambasador al turismului pentru România.

"România e o țară frumoasă și poate vă ajutăm să o vedeți prin ochii noștri, ai membrilor trupei Vama și prin acest turneu neconvențional care se va desfășura în locuri minunate din țara noastră, în locuri inedite, dar și în locuri încărcate de istorie", a mai declarat solistul trupei Vama, Tudor Chirilă.

Bilete la concertele Vama Neconvențional:

Biletele sunt disponibile online la următoarele prețuri:

• Early Bird (primele 300 bilete/locatie): 49 lei - Acces General
  • Sales: 79 lei - Acces General

În total vor fi puse în vânzare 2000 de bilete pentru fiecare din cele 10 locații ale turneului.

Acces la concertele Vama Neconvențional:

Conform normelor în vigoare date de autoritățile române, evenimentul este disponibil atât pentru fanii vaccinați, cât și pentru cei care pot prezenta un buletin de testare rapidă efectuat în ziua evenimentului, sau un test PCR cu rezultat negativ în ultimele 72 de ore. Aceștia trebuie să vină cu certificatele de vaccinare/testare printate. Eventualele modificări legislative vor fi comunicate ulterior de către organizatori.

Conform ORDINULUI nr. 3.245/1.805/2020 completat la 20.05.2021, minorii sunt exceptați de la prezentarea dovezilor medicale de orice fel. Trebuie doar să fie posesori ai unui bilet valabil și pot intra la concert.

Vama este una din trupele care s-a reinventat constant în timpul pandemiei și a produs conținut de top prin canalele de social media: Absolvirus - petrecerea online pentru absolvenții de liceu și facultate care nu au beneficiat de un banchet în 2020, VAMAFEST - primul festival digital al unei trupe din România, un maraton de muzică și educație care s-a întins pe două zile, și Vama deschide Vama - un dublu concert la apus și răsărit care s-a remarcat prin calitatea producției și direcția cinematografică, unic în peisajul muzical de streaming, cu 3200 de bilete vândute online.

Trupa Vama este formată din: Tudor Chirilă - voce, Eugen Caminschi - chitară, Gelu Ionescu - claviaturi, Lucian Clopo - tobe, Dan Lucian – bas.