rock, pop

RECENZIE: În căutarea elixirului tinereţii cu Vama - POZE

Trupa Vama a concertat pe 17 decembrie la Sala Palatului în cadrul unui eveniment important în cariera trupei, lansarea primului DVD.

VAMA în concert la Sala Palatului (17 decembrie 2013)

Despre Vama şi implicit Tudor Chirilă se scriu multe de ani de zile, cumva firesc având în vedere profesionalismul şi doza de nonconformism pe care trupa o degajă. De fiecare dată când am fost la un concert susţinut de această formaţie, am rămas surprinsă de firescul şi implicarea emoţională a artiştilor pentru a creiona momente care trec proba timpului. Acum un an, îi cunoşteam în cadrul unei emisiuni radiofonice şi am înţeles că naturaleţea este de fapt o caracteristică şi în afara reflectoarelor şi a publicului.

În seara de 17 decembrie, am ajuns la Sala Palatului, întrebându-mă dacă o trupă de calibrul Vama se poate autodepăşi pentru a ieşi dintr-o zonă de confort în care toate piesele de pe tabla de şah sunt la locul perfect. În jurul orei 20.20, s-a declanşat alarma şi numeroşi dansatori îmbrăcaţi în asistenţi medicali şi-au făcut apariţia printre spectatori, pentru ca mai apoi solistul să dea tonul cu o "Epidemie de iubire."

Oameni de toate vârstele, de la persoane publice pe care le-am identificat (Emilia Popescu,Valentin Teodosiu, Luminiţa Erga, Silvia Dumitrescu, Alexandru Darie, Paul Ipate) până la copiii cu vârste fragede, aşteptau un spectacol total. Acest lucru s-a petrecut faţa unei audienţe care părea că duce dorul unui concert în care întoarcerea la copilărie şi adolescenţă pare un suprem lait-motiv.

După "Regatul meu pe un vis", am trecut în registrul menţionat mai sus prin "18 ani", pe scenă făcându-şi apariţia un grup de tineri alături de un copil care au dansat, spre deliciul unei părţi a publicului care s-a ridicat în picioare. Multipla personalitate a lui Tudor, nuanţată de solo-urile de chitară ameţitoare ale lui Eugen Caminschi mi-au confirmat ideea că personajul principal din epopeea Vama este iremedibial un artist cu suflet tânăr, benefiicind însă şi de o imensă capacitate de a se transforma în ton cu profesia sa de actor.

Momentul "Cântec de găsit" a fost asezonat cu rugămintea solistului de a cânta lumea la unison, pentru ca mai apoi să urmeze una din cele mai emoţionate creaţii din repertoriul trupei, Tudor Chirilă ţinând să precizeze:

Urmează un cântec mai puţin frecventat de publicul nostru şi poate necunoscut unei părţi a publicului. Este una din piesele care ne defineşte de pe discul 2012 şi care împlineşte sonor această formaţie. Noi căutăm din greu o identitate sonoră într-o lume cu foarte multe genuri, sunete şi sound-design. Versurile sunt inspirate dintr-o idee uşor psihanalitică conform căreia de multe ori când crezi că ai terminat cu trecutul, n-a terminat trecutul cu tine. De foarte multe ori trebuie să recurgi la o întoarcere în trecut pentru a-ţi putea rezolva nişte probleme din prezent.

"Între cer şi trecut", melodia care pare să evoce relaţia dintre Tudor şi tatăl său, Ioan Chirilă, a fost un punct culminant ce a declanşat probabil numeroase întrebări în rândul celor care au simţit cu adevărat mesajul răvăşitor.

Pentru "Zile fericite" a fost proiectat clipul melancolic, iar Guess Who a oferit o notă de prospeţime cu partea sa vocală, Tudor menţionând că prezentul este de fapt tot ceea ce avem. Cu o secţie ritmică ideală care îi reuneşte pe artistul cu valenţe sportive Dan Opriş (Prepe) la bass şi Lucian Sorin Cioargă la tobe, absolvent al Academiei Naţionale de Educaţie Fizică şi Sport, sound-ul a debordat de o energie fantastică, pasiunea cu care aceştia interpretau fiecare partitură în parte fiind la cote maxime. Piesa-cult "Vama Veche" a reprezentat un nou moment intim, Caminschi suprinzându-mă din nou cu improvizaţiile subtile, de factură formidabilă.

Am aflat că melodia preferată a membrilor Vama este "Post Iubire", Tudor afirmând despre aceasta:

Este o altă semnătură sonoră, fiecare dintre noi regăsindu-se în piesă. Când ieşi dintr-o relaţie, este ca un fel de mahmureală, te doare capul o vreme, după trece beţia şi îţi spui că nu vei mai bea. Oamenii uită, pentru că uitarea este legea vieţii şi apre o altă gambă perfect conturată într-un pantof cu toc şi s-a dus amintirea mahmurelii şi o iei de la inceput. Faptul că Dumnezeu e bun nu depinde de noi şi iarăşi iubirea nedepinzând de noi este un lucru care merge.

Privirile fixe ale solistului adeseori precum o chemare din altă dimensiune m-au făcut pe timpul concertului să îl văd într-o lumină nouă, semănând uşor cu Ian Curtis. "Copilul care aleargă către mare" l-a avut din nou ca punct de atracţie principal pe fiul clăparului, Matei Ionescu, setul de tobe electronice alături de cele fizice întregind sound-ul.

A urmat o pauză extinsă (40 de minute) din cauza unor probleme tehnice la o parte din setul de lumini, pentru ca manifestul "Declar pierdută ţară" să fie absolut formidabil ca scenografie, coregrafie semnată de Ioana Macarie, cumul de trăiri.

Noi nu mai avem ţară. Este posibil să fie şi ultima oară când cântăm în acest loc pentru că el ţine de Guvernul României, dar totuşi este încă democraţie şi poţi să spui ce gândeşti. - Tudor Chirilă

Continuarea a fost întregită prin "Departe". Solistul a menţionat că traficul din oraşe transformă fiinţele umane şi le atribuie acestora numeroase defecte şi tare de comportament, rezultând o alienare şi o lipsă a comunicării adevărate între oameni care poate fi fatală pentru desăvârşire. Începutul melodiei m-a captivat şi dus în altă lume, sunetul de toacă urmat de un set semnat de patru toboşari în ritmuri asiatice fiind unul din deliciile serii. "Fata în boxeri şi tricoul alb" a punctat din nou la capitolul sensibilitate, pentru ca mai apoi DJ Undoo să îşi intre în rol pentru a da o notă mai sacadată creaţiei "Nu am chef azi".

"Ultimul Om" l-a adus pe scenă pe solistul Zob, componenţii purtând haine de puşcăriaşi, iar apoi a fost pus în scenă (dar nu cea de teatru) un moment de cabaret ieftin, neadecvat minorilor aflaţi în număr destul de mare în sală. "Perfect fără tine", hit-ul reggae şi minciuna supremă privind strict lirica a animat din nou audienta, care a explodat pe parcursul derulării piesei.

"Să dansăm", "Vara asta", "Undeva în Vama" şi "Epilog" au reprezentat ultimele piese din setlist. Mulţumirile solistului s-au îndreptat către cei 120 de oameni care au pus în scenă producţia, terapeutului său de voce care l-a ajutat să cânte în ciuda răcelii puternice, dar mai ales publicului, rămas fidel şi iubitor. De asemenea, nu a uitat să mulţumească foştilor colegi din Vama Veche pentru 10 ani minunaţi, concluzionând faptul că pentru ei, ca şi artişti, muzica este singura lor armă şi formă de expresie.

A fost un spectacol reuşit privind ansamblul de trăiri experimentate şi de Vama şi de public. Un show complet, însă uşor previzibil, nerecomandat minorilor, cu multe mesaje puternice din diferite aspecte ale vieţii. Tudor nu a uitat să specifice tristeţea de a pleca de pe scenă şi a ajunge singur într-o cameră, punctând exact aceea stare melancolică care îi înconjoară pe artişti, dar care inspiră şi duce la compoziţii minunate adeseori.

Vama, un nume care oferă totul pe scenă de fiecare dată, cu oameni care doresc şi cred că auto-depăşirea este cea mai puternică caracteristică pentru a se menţine în artă.

Vezi galeria completă de poze cu Vama la Sala Palatului, 17 decembrie 2013

Setlist concert Vama, Sala Palatului, 17 decembrie 2013

1. Intro
  2. Epidemie de iubire
  3. Regatul meu pe un vis
  4. 18 ani
  5. Cântec de găsit
  6. Intermezzo
  7. Între cer și trecut
  8. Zile fericite
  9. Vama Veche
  10. Intermezzo
  11. Post iubire
  12. Copilul care aleargă spre mare
  13. Declar pierdută țara
  14. Departe
  15. Fata în boxeri și în tricoul alb
  16. Intermezzo + DJ Undoo
  17. Nu am chef azi
  18. Să facem sex
  19. Intro Ultimul om
  20. Ultimul om + extro
  21. Perfect fără tine
  22. Să dansăm
  23. Vara asta

BIS:

1. Undeva în Vamă
  2. Epilog

Cum plănuiește Vama să deschidă Vama. Tudor Chirilă: "Ce facem și-am făcut tot anul ăsta din studiourile noastre, putem să facem și de pe plajă"

În luna aprilie, trupa Vama va susține primele două concerte ale anului 2021 pe plaja din Vamă. Intitulat sugestiv "Vama deschide Vama", concertul dublu se anunță a fi "cinematic", Tudor Chirilă promițând o experiență memorabilă, cu apus, răsărit și accente muzicale locale.

VAMA în concertul About Us de la Arenele Romane pe 21 septembrie 2018 │ FOTO: Alexandru Drăgoi / InfoMusic.ro

Pe 23 și 24 aprilie, trupa Vama va da tonul viitoarelor cântări din Vamă cu două concerte, unul la apus, și unul la răsărit. Pentru a se respecta restricțiile în vigoare, evenimentele se vor desfășura fără public pe plajă, show-urile urmând să fie transmise online.

Tudor Chirilă: "Doar echipa noastră de producție, într-un perimetru foarte clar, va transmite acest dublu-concert"

"Ne-a venit ideea asta că, ceea ce facem și-am făcut tot anul ăsta, chinuit, din studiourile noastre, putem să facem și de pe plajă, de ce nu, dacă respectăm tot ce înseamnă condiții epidemiologice și restricții în vigoare. Cum ar fi că doar echipa noastră de producție, într-un perimetru foarte clar, va transmite acest dublu-concert.

Și ne-am gândit la faza asta: să te duci în Vamă și să te duci să nu prinzi răsăritul, să n-auzi boleroul la Ovidiu și așa mai departe, ratezi tot, și-am zis: dacă tot suntem în Vamă, ne trezim. N-o să cânte bolero-ul la Ovidiu, poate-l cântăm noi, de pe scenă, dar să dăm și-o cântare de la 6 dimineața. Facem una la 8 seara, la apus, și una la răsărit. Soarele răsare la 6 și 19 minute dimineața, a doua zi, dacă avem mai mult noroc decât ăia de la Coldplay, poate și răsare. Am văzut cântarea lor de la răsărit, era cu nori, așa", a detaliat Tudor Chirilă într-un interviu la Kiss FM, făcând trimitere la concertul Coldplay din Iordania, filmat înainte de pandemie.

Tudor și-a exprimat și frustrarea față de lipsa de reacție a autorităților române cu privire la categoriile profesionale puternic afectate de pandemie.

"Ne aflăm în fața unui moment, a unui Guvern, care pare să nu aibă niciun fel de empatie socială vizavi de categoriile profesionale care, din cauza acestei pandemii, au fost restricționate. Nu s-a întâmplat, de fapt, nimic nici cu sectorul cultural, nici cu cei din HoReCa. Există indemnizație pentru artiști, aia pentru drepturile de autor, dar există și alte forme de fiscalizare. De exemplu, există SRL-uri cu un singur angajat, există PFA-uri care n-au benficiat de nicio măsură", a detaliat Tudor Chirilă.

Tudor Chirilă: "Cred că va fi un concert foarte cinematic"

Vocalistul Vama a explicat că persoanele cel mai puternic afectate de restricții sunt artiștii independenți, care cântau pentru un public restrâns, neavând prea multe difuzări pe radio, tehnicienii care asigură susținerea concertelor (sunetiști, luminiști), trupele de cover-uri, și în general, persoanele din spectrul cultural ce nu apar prea des în lumina reflectoarelor. Din această perspectivă, Tudor Chirilă nu se numără printre cei afectați, însă oamenii din echipa lui resimt lipsa evenimentelor, indicând că viitoarele show-uri din Vamă îi vor ajuta din punct de vedere financiar.

"Noi încercăm să supraviețuim, și, iată, facem un concert, fie și virtual, din Vamă. Cred că va fi un concert foarte cinematic", a declarat Tudor.

Biletele pentru concertele Vama din Vamă pot fi achiziționate online. Găsiți mai multe detalii în Agenda InfoMusic.

Vama lansează Fuli Bon Bon în cadrul unui eveniment online

Pe 25 martie, Vama lansează Fuli Bon Bon, o "cremă miraculoasă care schimbă fața, dar mai ales schimbă viața". Evenimentul de lansarea va putea fi urmărit online, pe pagina de Facebook a formației.

Tudor Chirilă prezintă Fuli Bon Bon
Tudor Chirilă prezintă Fuli Bon Bon │ FOTO: Captură Facebook

Vama pregătește o surpriză pentru public. Pe 25 martie, trupa lansează "crema care acționează în interior, acolo unde se naște inspirația". Intitulată Fuli Bon Bon, această "cremă miraculoasă" promite să ne schimbe viața, misterul ce-o învăluie urmând să fie disipat în cadrul unui show online. Fanii Vama sunt invitați să participe la evenimentul de lansare al Fuli Bon Bon de pe pagina de Facebook a trupei, aici urmând să descopere secretul unui "produs cu adevărat revoluționar".

UPDATE: Urmărește noul videoclip Vama - Fuli Bon Bon

Vama: "A venit timpul să vă prezentăm Fuli Bon Bon, pe care-l lăudăm deja de ceva vreme"

"Dragilor, cu mâinile pe pe inimi și cu toată nerăbdarea din dotare vă spunem că, în sfârșit, a venit timpul!

A venit timpul să vă prezentăm Fuli Bon Bon, pe care-l lăudăm deja de ceva vreme. A venit timpul să vă redescoperiți, să vă reinventați, să vă optimizați, să vedeți lucrurile și pe voi înșivă altfel. A venit timpul să credeți, poate pentru prima dată, într-un produs cu adevărat revoluționar testat și susținut de noi, prietenii voștri, deveniți influenceri și ambasadori datorită lui.

Haideți să ne vedem pe 25 martie la ora 18, pe pagina de Facebook Vama Music, cu emoții, surprize, distracție și minți deschise! Haideți să ne simțim cât se poate de apropiați, măcar virtual, aduși împreună de această cremă extraordinară", a transmis trupa Vama.

Pentru a accentua suspansul, formația a publicat și un testimonial, în care ne sunt prezentate proprietățile nemaipomenite ale Fuli Bon Bon. "Acționează, și nu doar la nivel superficial", "anihilează toate inhibițiile, toate îndoielile", "încheieturile mele se simt răsfățate", ne spun membrii Vama, ce au adoptat pentru acest clip o vestimentație stridentă, inspirată de moda anilor '80.

Deducem din această prezentare că trupa a pregătit, cel mai probabil, o piesă pamflet, în care sunt ironizați pretinșii influenceri, această idee fiind subliniată cu subtilitate prin hashtag-urile #influenkar, #influencers, #digitalmarketing, #ilovemylife, pe care Vama le-a folosit în postările recente de pe Facebook.

Industria muzicala

Schema de ajutor de stat pentru sectorul cultural stârnește nemulțumirile artiștilor, "cele 15 runde de negocieri au fost aruncate la gunoi de Ministerul Culturii"

Reprezentanții sectorului cultural și-au exprimat nemulțumirea față de schema de ajutor de stat recent publicată de Ministerul Culturii. Negocierile din ultimele luni au fost complet ignorate, sunt de părere membrii grupului de lucru, care au observat că ajutorul este oferit exclusiv organizatorilor de evenimente. Artiștii ar urma să fie plătiți de către "un intermediar privat".

Alexandra Usurelu in concert la TNB pe 29 ianuarie 2018 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

După aproape un an de pandemie, în care concertele s-au putut desfășura doar în aer liber, iar festivalurile au fost amânate, sectorul cultural rămâne în continuare afectat de măsurile de restricție. O schemă de ajutor de stat, publicată recent de Ministerul Culturii, ar urma să vină în sprijinul tuturor celor care activează în domeniul artistic, însă potrivit reprezentanților acestui sector, realitatea este diferită de ceea ce se promovează. Schema de ajutor se adresează în special organizatorilor de evenimente, artiștii rămânând fără siguranța unui sprijin financiar în lunile următoare de pandemie.

Această concluzie a fost trasă în urma unei conferințe de presă desfășurate astăzi, 28 ianuarie. La ea au participat reprezentanți ai sectorului cultural și membri ai grupului de lucru implicați în negocierile schemei de ajutor de stat.

"Asistăm la o campanie de PR prin care Ministerul Culturii încearcă să cosmetizeze eșecul unui ajutor de stat pentru toți cei afectați de închiderea sectorului"

"În ultima săptămână asistăm la o campanie de PR prin care Ministerul Culturii încearcă să cosmetizeze eșecul unui ajutor de stat pentru toți cei afectați de închiderea sectorului. Este prezentată triumfalist această schemă de ajutor ca fiind rezolvarea problemelor tuturor celor afectați. Informațiile sunt deformate sau uneori false. Ministrul declară că după 15 runde de negocieri a fost finalizată schema de ajutor. Adevărul este că cele 15 runde de negocieri au fost aruncate la gunoi de Ministerul Culturii din moment ce din toate concluziile grupului de lucru nici una nu se regăsește într-un plan al Ministerului, în schimb reprezentanții Ministerului au decis să meargă mai departe cu schema de ajutor inițială, cea care a dus la proteste și ulterior la formarea grupului de lucru", se arată într-un comunicat de presă transmis de membrii grupului de lucru.

Schema de ajutor de stat actuală oferă sprijin organizatorilor de evenimente, "în urma evaluării unor proiecte de către o comisie", iar artiștii ar urma să fie plătiți de "un intermediar privat" al Ministerului.

"Ministerul Culturii ar trebui să știe că cel care livrează produsul cultural direct către public este artistul, nu organizatorul"

"În nota de fundamentare a acestei scheme de așa zis ajutor, Ministerul Culturii susține că <<Având în vedere constrângerile bugetare existente, ajutorul financiar poate fi acordat direct doar operatorilor culturali aflați pe ultimul nivel al ecosistemului cultural, cei care prin natura activității lor livrează produsul cultural direct către public>>, adică organizatorului de spectacol.

Ministerul Culturii ar trebui să știe că cel care livrează produsul cultural direct către public este artistul, nu organizatorul. Iar faptul că schema finanțează organizatorii de spectacole este exact esența problemei. În repartizarea așa-zisului ajutor, Ministerul introduce un intermediar privat care va angaja și va plăti artiști, lucrători și firme după bunul plac. Mai mult, organizatorii vor primi aceste finanțări în urma evaluării unor proiecte de către o comisie, deci și această verigă va fi finanțată selectiv.

De aceea noi considerăm că singura varianta de ajutor a acestui sector este plata unor compensații directe, imediate și echitabile, nu folosirea ca intermediar a unor entități private. Este ca și cum Ministerul Culturii s-ar fi privatizat. De asemenea nu poate fi considerat un ajutor o plată pentru niște servicii prestate", se mai arată în comunicat.

La conferința de presă au participat reprezentanți ai Asociației MUZE - Asociația pentru Teatru, Film, Muzică și Dans, ALIS - Asociația Lucrătorilor în Industria Spectacolului, Patronatul Producătorilor, Organizatorilor de Spectacole și Impresarilor Artistici din România, Reprezentanți ai Firmelor de scenotehnică și Reprezentanți ai managerilor și organizatorilor de spectacole. Artiștii au fost reprezentați de Marius Manole, Tudor Chirilă, Dan Byron și Doru Trăscău.