rock, pop

RECENZIE: În căutarea elixirului tinereţii cu Vama - POZE

Trupa Vama a concertat pe 17 decembrie la Sala Palatului în cadrul unui eveniment important în cariera trupei, lansarea primului DVD.

VAMA în concert la Sala Palatului (17 decembrie 2013)

Despre Vama şi implicit Tudor Chirilă se scriu multe de ani de zile, cumva firesc având în vedere profesionalismul şi doza de nonconformism pe care trupa o degajă. De fiecare dată când am fost la un concert susţinut de această formaţie, am rămas surprinsă de firescul şi implicarea emoţională a artiştilor pentru a creiona momente care trec proba timpului. Acum un an, îi cunoşteam în cadrul unei emisiuni radiofonice şi am înţeles că naturaleţea este de fapt o caracteristică şi în afara reflectoarelor şi a publicului.

În seara de 17 decembrie, am ajuns la Sala Palatului, întrebându-mă dacă o trupă de calibrul Vama se poate autodepăşi pentru a ieşi dintr-o zonă de confort în care toate piesele de pe tabla de şah sunt la locul perfect. În jurul orei 20.20, s-a declanşat alarma şi numeroşi dansatori îmbrăcaţi în asistenţi medicali şi-au făcut apariţia printre spectatori, pentru ca mai apoi solistul să dea tonul cu o "Epidemie de iubire."

Oameni de toate vârstele, de la persoane publice pe care le-am identificat (Emilia Popescu,Valentin Teodosiu, Luminiţa Erga, Silvia Dumitrescu, Alexandru Darie, Paul Ipate) până la copiii cu vârste fragede, aşteptau un spectacol total. Acest lucru s-a petrecut faţa unei audienţe care părea că duce dorul unui concert în care întoarcerea la copilărie şi adolescenţă pare un suprem lait-motiv.

După "Regatul meu pe un vis", am trecut în registrul menţionat mai sus prin "18 ani", pe scenă făcându-şi apariţia un grup de tineri alături de un copil care au dansat, spre deliciul unei părţi a publicului care s-a ridicat în picioare. Multipla personalitate a lui Tudor, nuanţată de solo-urile de chitară ameţitoare ale lui Eugen Caminschi mi-au confirmat ideea că personajul principal din epopeea Vama este iremedibial un artist cu suflet tânăr, benefiicind însă şi de o imensă capacitate de a se transforma în ton cu profesia sa de actor.

Momentul "Cântec de găsit" a fost asezonat cu rugămintea solistului de a cânta lumea la unison, pentru ca mai apoi să urmeze una din cele mai emoţionate creaţii din repertoriul trupei, Tudor Chirilă ţinând să precizeze:

Urmează un cântec mai puţin frecventat de publicul nostru şi poate necunoscut unei părţi a publicului. Este una din piesele care ne defineşte de pe discul 2012 şi care împlineşte sonor această formaţie. Noi căutăm din greu o identitate sonoră într-o lume cu foarte multe genuri, sunete şi sound-design. Versurile sunt inspirate dintr-o idee uşor psihanalitică conform căreia de multe ori când crezi că ai terminat cu trecutul, n-a terminat trecutul cu tine. De foarte multe ori trebuie să recurgi la o întoarcere în trecut pentru a-ţi putea rezolva nişte probleme din prezent.

"Între cer şi trecut", melodia care pare să evoce relaţia dintre Tudor şi tatăl său, Ioan Chirilă, a fost un punct culminant ce a declanşat probabil numeroase întrebări în rândul celor care au simţit cu adevărat mesajul răvăşitor.

Pentru "Zile fericite" a fost proiectat clipul melancolic, iar Guess Who a oferit o notă de prospeţime cu partea sa vocală, Tudor menţionând că prezentul este de fapt tot ceea ce avem. Cu o secţie ritmică ideală care îi reuneşte pe artistul cu valenţe sportive Dan Opriş (Prepe) la bass şi Lucian Sorin Cioargă la tobe, absolvent al Academiei Naţionale de Educaţie Fizică şi Sport, sound-ul a debordat de o energie fantastică, pasiunea cu care aceştia interpretau fiecare partitură în parte fiind la cote maxime. Piesa-cult "Vama Veche" a reprezentat un nou moment intim, Caminschi suprinzându-mă din nou cu improvizaţiile subtile, de factură formidabilă.

Am aflat că melodia preferată a membrilor Vama este "Post Iubire", Tudor afirmând despre aceasta:

Este o altă semnătură sonoră, fiecare dintre noi regăsindu-se în piesă. Când ieşi dintr-o relaţie, este ca un fel de mahmureală, te doare capul o vreme, după trece beţia şi îţi spui că nu vei mai bea. Oamenii uită, pentru că uitarea este legea vieţii şi apre o altă gambă perfect conturată într-un pantof cu toc şi s-a dus amintirea mahmurelii şi o iei de la inceput. Faptul că Dumnezeu e bun nu depinde de noi şi iarăşi iubirea nedepinzând de noi este un lucru care merge.

Privirile fixe ale solistului adeseori precum o chemare din altă dimensiune m-au făcut pe timpul concertului să îl văd într-o lumină nouă, semănând uşor cu Ian Curtis. "Copilul care aleargă către mare" l-a avut din nou ca punct de atracţie principal pe fiul clăparului, Matei Ionescu, setul de tobe electronice alături de cele fizice întregind sound-ul.

A urmat o pauză extinsă (40 de minute) din cauza unor probleme tehnice la o parte din setul de lumini, pentru ca manifestul "Declar pierdută ţară" să fie absolut formidabil ca scenografie, coregrafie semnată de Ioana Macarie, cumul de trăiri.

Noi nu mai avem ţară. Este posibil să fie şi ultima oară când cântăm în acest loc pentru că el ţine de Guvernul României, dar totuşi este încă democraţie şi poţi să spui ce gândeşti. - Tudor Chirilă

Continuarea a fost întregită prin "Departe". Solistul a menţionat că traficul din oraşe transformă fiinţele umane şi le atribuie acestora numeroase defecte şi tare de comportament, rezultând o alienare şi o lipsă a comunicării adevărate între oameni care poate fi fatală pentru desăvârşire. Începutul melodiei m-a captivat şi dus în altă lume, sunetul de toacă urmat de un set semnat de patru toboşari în ritmuri asiatice fiind unul din deliciile serii. "Fata în boxeri şi tricoul alb" a punctat din nou la capitolul sensibilitate, pentru ca mai apoi DJ Undoo să îşi intre în rol pentru a da o notă mai sacadată creaţiei "Nu am chef azi".

"Ultimul Om" l-a adus pe scenă pe solistul Zob, componenţii purtând haine de puşcăriaşi, iar apoi a fost pus în scenă (dar nu cea de teatru) un moment de cabaret ieftin, neadecvat minorilor aflaţi în număr destul de mare în sală. "Perfect fără tine", hit-ul reggae şi minciuna supremă privind strict lirica a animat din nou audienta, care a explodat pe parcursul derulării piesei.

"Să dansăm", "Vara asta", "Undeva în Vama" şi "Epilog" au reprezentat ultimele piese din setlist. Mulţumirile solistului s-au îndreptat către cei 120 de oameni care au pus în scenă producţia, terapeutului său de voce care l-a ajutat să cânte în ciuda răcelii puternice, dar mai ales publicului, rămas fidel şi iubitor. De asemenea, nu a uitat să mulţumească foştilor colegi din Vama Veche pentru 10 ani minunaţi, concluzionând faptul că pentru ei, ca şi artişti, muzica este singura lor armă şi formă de expresie.

A fost un spectacol reuşit privind ansamblul de trăiri experimentate şi de Vama şi de public. Un show complet, însă uşor previzibil, nerecomandat minorilor, cu multe mesaje puternice din diferite aspecte ale vieţii. Tudor nu a uitat să specifice tristeţea de a pleca de pe scenă şi a ajunge singur într-o cameră, punctând exact aceea stare melancolică care îi înconjoară pe artişti, dar care inspiră şi duce la compoziţii minunate adeseori.

Vama, un nume care oferă totul pe scenă de fiecare dată, cu oameni care doresc şi cred că auto-depăşirea este cea mai puternică caracteristică pentru a se menţine în artă.

Vezi galeria completă de poze cu Vama la Sala Palatului, 17 decembrie 2013

Setlist concert Vama, Sala Palatului, 17 decembrie 2013

1. Intro
  2. Epidemie de iubire
  3. Regatul meu pe un vis
  4. 18 ani
  5. Cântec de găsit
  6. Intermezzo
  7. Între cer și trecut
  8. Zile fericite
  9. Vama Veche
  10. Intermezzo
  11. Post iubire
  12. Copilul care aleargă spre mare
  13. Declar pierdută țara
  14. Departe
  15. Fata în boxeri și în tricoul alb
  16. Intermezzo + DJ Undoo
  17. Nu am chef azi
  18. Să facem sex
  19. Intro Ultimul om
  20. Ultimul om + extro
  21. Perfect fără tine
  22. Să dansăm
  23. Vara asta

BIS:

1. Undeva în Vamă
  2. Epilog

Electric Castle 2024 a anunțat un nou val de artiști; Paolo Nutini, Sevdaliza, Sean Paul fac parte din lineup

Festivalul Electric Castle își desăvârșește lineup-ul ediției din acest an. Organizatorii au anunțat o serie proaspătă de artiști care vor urca pe scenă cu cele mai tari show-uri. Te invităm să afli mai multe detalii.

Paolo Nutini, Fall in Love (Mogosoaia), 4 septembrie 2022 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Electric Castle revine anul acesta cu cea de-a zecea ediție, una aniversară, care va promite concerte de neratat și o atmosferă electrizantă. Evenimentul va avea loc în perioada 17-21 iulie. Organizatorii au completat lineup-ul cu noi artiști, astfel:

• Sean Paul
  • Paolo Nutini
  • Sevdaliza
  • Kungs
  • L'entourloop
  • Apashe with Brass Orchestra
  • Hernan Cattaneo B2B Sasha
  • Honeyluv
  • Vama
  • Șuie Paparude
  • CTC
  • Delia
  • Andy Purnell
  • BAO G
  • Mel Woods
  • Aris & Edi
  • Azteka
  • Palaye Royale

Aceștia li se adaugă muzicienilor deja anunțați la sfârșitul anului trecut, printre care Massive Attack, Bring Me the Horizon, Queens of the Stone Age și Chase & Status.

Sean Paul este unul dintre cei mai importanți pionieri ai muzicii dancehall. Piesele "Get Busy/Like Glue," "Temperature", "Baby Boy" împreună cu Beyonce, "Rockabye" cu Clean Bandit sau "Cheap Thrills" cu Sia sunt hit-uri de neuitat. În 2004 a câștigat premiul Grammy pentru "Best Reggae Album", în 2005 la American Music Award a câștigat "Best Pop/Rock Male Artist", iar în 2009 a câștigat "Best Reggae Artist" la Soul Train Award. Sean a avut și alte nominalizări la unele dintre cele mai prestigioase gale de premii din muzică.

De-a lungul carierei sale, Sean Paul s-a făcut remarcat drept un artist cu o abordare muzicală unică. Capacitatea sa de a arăta puterea și unitatea în muzică prin diverse colaborări, în mai multe genuri, i-a catapultat cariera în diferite topuri, aducându-i, în același timp, numeroase premii, dar și un fanbase uriaș.

Paolo Nutini este un cântăreț, compozitor și muzician scoțian. Albumul său de debut, "These Streets" (2006), a ajuns pe locul trei în UK Albums Chart. Următorul său disc, "Sunny Side Up" (2009), a debutat pe primul loc în UK Albums Chart. Cinci ani mai târziu, Nutini a lansat al treilea album de studio, "Caustic Love", în aprilie 2014. Materialul a primit recenzii pozitive din partea criticilor muzicali și a debutat pe primul loc în topurile albumelor din Marea Britanie. Cel mai recent album al artistului este "Last Night in the Bittersweet".

Paolo Nutini a concertat pentru prima dată în România în 2022, în cadrul festivalului Fall in Love.

Sevdaliza, pe numele real Sevda Alizadeh, este cântăreață, compozitoare, producătoare și regizoare irano-olandeză. A devenit activă pe scena muzicală în 2014, iar un an mai târziu a lansat două EP-uri, "The Suspended Kid" și "Children of Silk". Primul său album de studio, "ISON", a fost publicat pe 26 aprilie 2017 prin casa ei de discuri, Twisted Elegance. În 2018, a lansat un al treilea EP, "The Calling", urmat de al doilea album de studio, "Shabrang", în 2020.

Mai multe despre muzica Electric Castle 2024:

Electric Castle înseamnă 5 zile de party non-stop, întreținut, anul acesta, de regina muzicii techno, Nina Kravitz, Hernan Cattaneo, un nume important în progressive house, DJ Shadow, maestru în arta de sampling, Kungs, Todd Terje, și mulți alți DJi în premieră în festival. Revin la castel Sasha și Bonobo, producători descoperiți de fanii festivalului la primele ediții și mereu foarte bine primiți aici.

Pentru cei care își iau energia din rock, aventura muzicală va trece prin metal alături de frații Max și Igor Cavalera, fondatorii Sepultura, ce au reînregistrat două dintre albumele "clasice" ale trupei și le vor prezenta live, într-o formulă nouă, Sleaford Mods, probabil cea mai punk trupă din UK la ora actuală, sau garage rock cu Iguana Death Cult și She Wants Revenge. Palaye Royale adaugă un strop de eleganță în line up, cu stilul lor unic, autodefinit ca fashionart-rock.

Ritmuri latino, africane sau orientale își găsesc spațiu pe cele 10 scene ale festivalului și la ediția a 10-a. Fie că vor cânta în spaniolă, precum iLe, câștigătoare a Latin Grammys pentru cel mai bun album urban, în turcă, așa cum o fac Derya Yildirim & Group Șimșek, sau pe ritmuri congoleze, o premieră prin concertul Fulu Miziki, artiștii aduc o importantă contribuție la misiunea festivalului de a promova muzică de calitate din întreaga lume.

Artiștii români rămân în centrul atenției și la ediția a 10-a a festivalului: Subcarpați, Vița de Vie, Coma, Vama, Irina Rimes, Byron, Delia, Șuie Paparude, CTC și alte zeci de nume sunt confirmate de către organizatori.

Prețuri bilete Electric Castle 2024

Abonamentele pentru ediția 2024 a festivalului sunt disponibile online, la prețuri ce pornesc de la 493,02 lei. Pentru mai multe detalii despre bilete și modalitatea de achiziționare, accesează agenda InfoMusic.

Ei sunt invitații speciali care urcă pe scena concertului "Sufrageria Irinei"

Pe 13 martie, Sala Palatului va vibra sub acordurile magice ale concertului Sufrageria Irinei. Irina Rimes va fi înconjurată de o pleiadă de invitați speciali, cu piese deja cunoscute, dar și cu muzică nouă.

"Sufrageria Irinei" la Sala Palatului
"Sufrageria Irinei" la Sala Palatului │ FOTO: Artwork de Alina Cotișel

Printre invitați se numără câțiva dintre cei mai iubiți și talentați artiști din România: Andra, cu farmecul său inconfundabil și hituri care au cucerit inimile publicului, Tudor Chirilă, cu versurile sale ce ating corzile sensibile ale sufletului, Damian Drăghici, maestrul muzicii lăutărești și nu numai, legendarul Mircea Baniciu, Dora Gaitanovici și Vlad Musta, proaspete talente ale industriei muzicale. Mai mult decât atât, Irina a promis și un invitat foarte special, dar care va rămâne surpriză.

Alături de Irina, vor urca pe scenă: Andrei Comaroni - chitară, Cristi Comaroni - chitară, Bubu Cernea - tobe, Radu Taca - bass, Tudor Amarandei - clape, Șerban Ilicevici - sunet.

Se anunță o seară în care muzica va uni suflete și va crea amintiri de neuitat. Cu siguranță, acești artiști talentați vor aduce o energie aparte și vor completa atmosfera deja incendiară creată de Irina Rimes. Este un eveniment pe care fanii muzicii românești nu îl vor uita prea curând și care promite să fie o adevărată petrecere muzicală.

Irina Rimes este unul dintre artiştii emblematici ai industriei muzicale actuale din România, care şi-a pus amprenta asupra publicului, topurilor radio şi TV prin stilul unic de interpretare, piese statement, peste 340 de show-uri live intense şi pline de emoţie și peste 450 de milioane de vizualizări pe YouTube.

Tudor Chirilă este musafir în "Sufrageria Irinei", un concept muzical pe care Irina Rimes îl aduce la Sala Palatului

Pe 13 martie, Irina Rimes va susține un concert de neratat, unde fanii săi, și nu numai, sunt invitați să asculte cele mai apreciate piese din repertoriul său. "Sufrageria Irinei" se va bucura și de prezența unor invitați speciali, cum este Tudor Chirilă.

Tudor Chirilă și Irina Rimes
Tudor Chirilă și Irina Rimes │ FOTO: capturi YouTube

Mai sunt doar câteva zile până la "Sufrageria Irinei", concertul pe care artista îl va susține la Sala Palatului din București. Irina a păstrat legătura cu fanii săi legat de acest eveniment, cel mai recent demers în acest sens fiind un clip video în care oferea indicii despre un invitat special.

"E înalt. Are ** ani și poartă tricou alb. Suntem în beef (n.r. ciondăneală) constant. Îi plac femeile în tricou alb și n-are chef mereu."

Prin această "ghicitoare", Irina Rimes a făcut trimitere la câteva piese din repertoriul lui Chirilă / Vama Veche - "18 ani", "Fata în boxeri și tricoul alb" și "Nu am chef azi". Fanii și-au dat imediat seama despre ce artist este vorba și au înștiințat-o pe Irina în comentarii.

După câteva ore, cântăreața a confirmat prezența lui Tudor Chirilă în concertul de la Sala Palatului cu un clip din culisele evenimentului, de la repetiții.

Mai mult, începând cu 28 martie, Irina Rimes va transforma România în scena și locul ei de joacă. Muzica emoționantă, atmosfera plină de bucurie și profunzimea versurilor artistei vor fi prezente în fiecare colț, deoarece artista va pleca într-un turneu oficial "Sufrageria Irinei".

"Despre el", "Cosmos", "Pastila" și "ACASĂ" sunt cele patru albume compuse de Irina care includ hituri precum "Visele", "Ce s-a întâmplat cu noi", "Iubirea noastră mută", "Bandana", "Bolnavi amândoi", "Nu ştii tu să fii bărbat", iar colaborările cu artişti precum Guess Who, Carla's Dreams, The Motans, INNA, Grasu XXL, Bruja sau Cris Cab, dar şi piesele compuse pentru Andra, Antonia, Nicole Cherry, confirmă versatilitatea sa.

În 2023, Irina și-a încântat audiența cu piese precum "Neiubita ta", "Flori de mai", "Changer", "Gelos", dar și colaborarea cu Theo Rose pentru "Stinge Luminile", extrasă de pe soundtrack-ul filmului "Miami Bici 2".