Brian May și Kerry Ellis - Lecţia de muzică

Chitaristul Brian May a concertat pentru prima oară în România pe 14 martie 2016, în cadrul seriei de concerte "One Voice - The Tour", alături de interpreta Kerry Ellis. Evenimentul s-a desfășurat la Sala Palatului din București, fiind organizat de Emagic. În rândurile următoare vom detalia această primă întâlnire, îndelung așteptată.

Brian May și Kerry Ellis în concert la București pe 14 martie 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Anunțat drept unul dintre principalele evenimentele muzicale ale anului, reprezentația susținută de Brian May a avut un impact special, cu iz nostalgic, dar deosebit de actual. Când ne referim la chitaristul Queen, ne amintim în mod inevitabil și de Freddie Mercury, de prietenia lor atât de specială, din care au rezultat atâtea capodopere muzicale. S-a scris şi se va scrie în continuare despre fenomenul Queen, despre patru muzicieni care au făcut istorie și au știut cum să transmită mai departe orele de studiu și compus într-o manieră în care milioane de suflete să rezoneze și să păstreze intact fiorul pe care îl resimt doar apăsând play.

Am pornit spre Sala Palatului, fericită că unul din acei eroi - care par cumva din altă galaxie - vine aici să ofere o lecție de umanitate și artă la nivelul considerat etalon. Pe acorduri de muzică clasică, am aşteptat alături de persoane de toate vârstele, clipa 0. Deşi poate părea un clişeu, să vezi copiii de 6-7 ani în sală, îţi aduci inevitabil aminte de propria copilărie, una norocoasă, în care "A Night At The Opera" sau "Innuendo" erau discurile de vinil pe care le toceai la rândul tău, fiind vrăjit de sonorități pe care nu le cunoșteai după nume, dar îți plăceau în modul repeat, zile în șir. Persoane din zona artistică autohtonă (balerina Monica Petrică, chitariştii Eugen Caminschi, Mihnea Ferezan, soliștii Virgil Ianţu și Gabriel Cotabiță), din presă (Radu Paraschivescu), politică, sau din alte domenii au constituit așa cum cei de pe scenă au dorit, o voce. Sentimentul acesta al comunităţii, al universalităţii devine unul deosebit de pregnant în cazul fenomenelor care se propagă cu fiecare notă muzicală.

Brian May și Kerry Ellis în concert la București pe 14 martie 2016

Puțin după ora 20.00, și-au făcut apariția pe scenă Brian May, Kerry Ellis și mai apoi pianistul Jeff Leach. Secundele de aplauze s-au succedat prelungit, emoția devenise evidentă de ambele părți, iar Brian a mărturisit că se bucură să fie în sfârșit aici, rostind câteva cuvinte în limba română. Seara a început în această notă cu una din cele mai profunde partituri și des interpretate, "I Who Have Nothing", preluată cândva și de Aurelian Andreescu. A urmat un nou moment de sensibilitate - piesa Queen scrisă alături de Paul Rodgers în care perioada când acesta susținea turnee alături de Queen: "I Loved a Butterfly".

"Să nu uităm că suntem toţi doar atât: praf în vânt". Rostind aceste cuvinte, Brian dădea startul uneia dintre melodiile de referinţă ale trupei americane de progressive-rock, Kansas. Astfel, mesajul "Dust in the Wind", a sunat firesc, deosebit de bine pus în valoare de vocea melodramatică a lui Kerry Ellis.

Kerry Ellis în concert la București pe 14 martie 2016

Kerry Ellis în concert la București pe 14 martie 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

"Brian şi cu mine împărtăşim dragostea pentru animale şi ne place să le oferim o voce. Amândoi am lucrat pentru fundaţia Born Free Foundation condusă de actriţa Virginia McKenna. Am înregistrat piesa de faţă acum doi ani şi sperăm să vă placă", a punctat solista în debutul piesei "Born Free". Mai precis, melodia este o readaptare, varianta iniţială fiind făcută celebră de Matt Monro şi având un premiu Oscar pentru cea mai buna piesă originală aflată în filmul cu același nume. Pe ecranul din spate au fost derulate imagini privind leii ameninţaţi în fiecare moment de potențialul distructiv pe care omul ține să îl concretizeze. Chitaristul este la rândul său vicepreședintele Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals (RSPCA) şi se implică în mod activ în ocrotirea speciilor aflate în pericol.

Întrebând apoi publicul dacă ar dori să continue cu o piesă Queen și primind instant răspunsul așteptat, Brian a început să cânte vocal "Somebody to Love". După doar primele versuri, s-au auzit ropote de aplauze, căci nostalgia unei melodii cult începea să se desfăşoare în aer. Surprinzător sau nu, vocea sa sună la fel de extraordinar ca în concertele şi discurile în care îl dubla pe Freddie. Oamenii au cântat la unison partitura, rezultând un moment asemeni unei rugăciuni colective. La o nouă chitară acustică făcută de el, de data aceasta Mini May (la vedere se aflau şapte din cele mai cunoscute din lume), a dat startul unei piese tot de factură melancolică, cu care Elvis Presley cucerea audiențe. Exact ca și primele compoziții alese, momentul a fost intim, având o deosebită acuratețe stilistică. Nici nu ar putea fi altfel. Acest duo dintre vocea soft a interpretei de musical şi accentele de la instrumentele unicat în lume ale unui chitarist care a ştiut cum să scrie istorie este unul câștigător.

Pentru a păstra linia, a fost aleasă o altă melodie la fel de sentimentală, de data aceasta cea care scria istoria dintr-un film romantic și totuși atât de actual, "The Way We Were". Imaginele cu cei doi artiști pe când erau copii ne-au purtat la rândul nostru în vremurile demult apuse, acolo unde ne place să ne ascundem în clipele când lupta cu prezentul ne răpește bucuria de a fi pur și simplu aici.

Brian a mărturisit încă o dată cât de mult iubeşte muzica The Beatles şi acea comunicare reuşită dintre Lennon şi McCartney, astfel că au existat două momente de remember. Primul dintre ele, în nuanțe jucăușe, a fost reprezentat de "Tell Me What You See", iar mai apoi de compoziţia clasică deja scrisă de George Harrison, "Something". Cea din urmă a reușit să ne transpună în peisajul firesc al inocenței, iar galopul unor cai și a unui râu de munte în slow-motion parcă îndemnau ascultătorul să uite de toate neroziile care îi acaparează sufletul și mintea.

"One Voice", piesa scrisă de o trupă folk din Canada, a constituit un nou moment așezat în care ne-am închipuit lipsa agresivității din societate și efectele care ar rezulta în mod firesc.

"Avem în repertoriul nostru piese din trecut, ale unor oameni care le-au scris şi nu se mai află printre noi. Acest fapt ne poate întrista, dar putem alege să ne bucurăm de moștenirea minunată pe care au putut să ne-o lase. Nu este o excepţie nici dragul nostru prieten Freddie Mercury, aşa că vom cânta una din compoziţiile sale". Rostind acest cuvinte, vizibil emoţionat, May a dat startul piesei "Life Is Real". Tot acustic, momentul a fost închinat celui pe care mulți îl pot imita, dar care rămâne unic și irepetabil: Freddie Mercury.

Brian a părăsit scena după acest single Queen, iar Kerry a continuat cu una din piesele reorchestrate şi produse de chitarist, aflate pe primul ei album de studio. Piesa vorbește despre alegerile pe care suntem nevoiți uneori să le facem, dar și despre plăcerea care rezultă din eliminarea persoanelor în profund dezacord cu ritmul nostru sufletesc. ("Every so often we long to steal/To the land of what might have been/ But that doesn't soften the ache we feel / When reality sets back in/ Don't wish, don't start / Wishing only wounds the heart /I wasn't born for the rose and the pearl / There's a girl I know / He loves her so / I'm not that girl.")

"Last Horizon" sau momentul în care Brian a luat în mâinile sale magice chitara electrică și preț de mai bine de 10 minute a desfășurat un solo amețitor, complex din punct de vedere tehnic, de studiat și admirat, fiind savurat de oamenii vrăjiți parcă de acele sunete marca Brian May. Aici este şi una din cheile care fac din Queen un fenomen fără moarte. Felul în care compozitorul și astrofizicianul May a jonglat cu sonorități, nu s-a temut să experimenteze și să varieze la fiecare material discografic, este amprenta care oferă personalitate unor melodii de care te bucuri la nesfârșit.

Îndemnând persoanele să perceapă concertul ca unul desfășurat în sufrageria fiecăruia, a dat startul din nou cu vocea unei alte piese imn, "Love of My Life". Frumoasa și de curând fericita mamă a unui al doilea copil, Kerry i s-a alăturat apoi, într-o rochie neagră de efect. Melodrama nu a lipsit, fiind completată de "Who Wants To Live Forever". Timpul alocat spectacolului trecuse aproape în totalitate, concertul întărind ideea că muzica de calitate este eternă. Rămâne la latitudinea oamenilor cum se vor raporta la aceasta în timpul care le este destinat aici.

Toată sala a vibrat pe "We Will Rock You", bătând consecvent ritmul, iar momentul de encore a venit rapid cu alte două piese clasice Queen. Cea din urmă m-a determinat să merg mai aproape de scenă și privindu-l pe Brian, admirându-i lejeritatea, modestia aceea care transpare în chipul său bonom, am înțeles din nou că sinceritatea rămâne cea mai frumoasă cale de a rămâne în conștiința unui om. May, cel care nu a vrut niciodată să renunțe la muzică sau la draga sa chitară Red Special, proiectată la 16 ani din lemnul unui șemineu, rămâne un vizionar într-o lume care a început să își piardă optica sănătoasă și creativă. Un asemenea om nu mai are nevoie de recunoaștere, premii, bunuri materiale. Atunci când știi cum să oferi și altora părți din tine și totuși să nu te pierzi, să rămâi conectat la sinele tău și  în armonie cu orice făptură, în mod cert ai învățat cum să trăiești forever.

Setlist concert Brian May și Kerry Ellis, București, 14 martie 2016:

• I Who Have Nothing (Ben E. King cover)
  • I Loved a Butterfly (Queen + Paul Rodgers cover)
  • Dust in the Wind (Kansas cover)
  • Born Free (Matt Monro cover)
  • Somebody to Love (Queen cover)
  • Can't Help Falling in Love (Elvis Presley cover)
  • Tell Me What You See (The Beatles cover)
  • The Way We Were (Barbra Streisand cover)
  • Something (The Beatles cover)
  • One Voice (The Wailin' Jennys cover)
  • Life Is Real (Queen cover)
  • I'm Not That Girl (Stephen Schwartz cover)
  • Last Horizon / Guitar solo (Brian May cover)
  • Love of My Life (Queen cover)
  • Who Wants to Live Forever (Queen cover)
  • Surprise Folk Song
  • '39 (Queen cover)
  • Roll with You
  • We Will Rock You (Queen cover)

Bis

• No-One but You (Only the Good Die Young)(Queen cover)
  • Crazy Little Thing Called Love (Queen cover)

Industria muzicala

Legendarii chitariști Brian May (Queen) și Tony Iommi (Black Sabbath) și-au unit forțele pentru un scurt moment muzical. Cei doi au interpretat cunoscutul riff din piesa "Paranoid", ca parte a unui episod din seria documentară "Greatest Guitar Riffs". Detalii și video în articol.

Brian May și Tony Iommi
Brian May și Tony Iommi │ FOTO: captură YouTube / Guitar World

Brian May și Tony Iommi au stat la povești muzicale în cadrul unui episod din seria "Greatest Guitar Riffs". Proiectul, compus din trei părți, analizează unele dintre cele mai faimoase riff-uri din istoria muzicii. Mai mult, telespectatorii sunt acompaniați în această călătorie de trei chitariști legendari - Tony Iommi de la Black Sabbath, Andy Summers de la The Police și Nancy Wilson de la Heart.

În episodul care îl are ca protagonist pe Iommi, apare și Brian May. Cei doi își amintesc cu nostalgie de trecut, de prima lor întâlnire de la începutul anilor '70, Iommi declarând că au fost "cei mai buni prieteni de atunci".

Când May îl întreabă pe Iommi de unde vin toate riff-urile sale grozave, muzicianul îi răspunde:

"Cred că din interior. În mod normal, ne vedeam de treabă și cântam ceva, iar Ozzy [Osbourne] spunea: <<Ce dracu e asta?>>. Dar pur și simplu se simțea firesc."

Apoi, artiștii intră într-o discuție despre "Paranoid" și Tony Iommi povestește modul în care cântecul a fost o adăugare de ultimă oră la cel de-al doilea album al trupei, care a ajuns să fie intitulat "Paranoid". În cele din urmă, Iommi începe să cânte cunoscutul riff al piesei, iar May i se alătură. La final, acesta spune în glumă:

"Este un riff bun! Va ajunge departe!"

Tony Iommi a dezvăluit recent că lucrează la muzică nouă, probabil pentru un viitor album solo. Între timp, Brian May are o serie de concerte în Japonia programate pentru luna februarie alături de Queen + Adam Lambert.