Brian May și Kerry Ellis - Lecţia de muzică

Chitaristul Brian May a concertat pentru prima oară în România pe 14 martie 2016, în cadrul seriei de concerte "One Voice - The Tour", alături de interpreta Kerry Ellis. Evenimentul s-a desfășurat la Sala Palatului din București, fiind organizat de Emagic. În rândurile următoare vom detalia această primă întâlnire, îndelung așteptată.

Brian May și Kerry Ellis în concert la București pe 14 martie 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Anunțat drept unul dintre principalele evenimentele muzicale ale anului, reprezentația susținută de Brian May a avut un impact special, cu iz nostalgic, dar deosebit de actual. Când ne referim la chitaristul Queen, ne amintim în mod inevitabil și de Freddie Mercury, de prietenia lor atât de specială, din care au rezultat atâtea capodopere muzicale. S-a scris şi se va scrie în continuare despre fenomenul Queen, despre patru muzicieni care au făcut istorie și au știut cum să transmită mai departe orele de studiu și compus într-o manieră în care milioane de suflete să rezoneze și să păstreze intact fiorul pe care îl resimt doar apăsând play.

Am pornit spre Sala Palatului, fericită că unul din acei eroi - care par cumva din altă galaxie - vine aici să ofere o lecție de umanitate și artă la nivelul considerat etalon. Pe acorduri de muzică clasică, am aşteptat alături de persoane de toate vârstele, clipa 0. Deşi poate părea un clişeu, să vezi copiii de 6-7 ani în sală, îţi aduci inevitabil aminte de propria copilărie, una norocoasă, în care "A Night At The Opera" sau "Innuendo" erau discurile de vinil pe care le toceai la rândul tău, fiind vrăjit de sonorități pe care nu le cunoșteai după nume, dar îți plăceau în modul repeat, zile în șir. Persoane din zona artistică autohtonă (balerina Monica Petrică, chitariştii Eugen Caminschi, Mihnea Ferezan, soliștii Virgil Ianţu și Gabriel Cotabiță), din presă (Radu Paraschivescu), politică, sau din alte domenii au constituit așa cum cei de pe scenă au dorit, o voce. Sentimentul acesta al comunităţii, al universalităţii devine unul deosebit de pregnant în cazul fenomenelor care se propagă cu fiecare notă muzicală.

Brian May și Kerry Ellis în concert la București pe 14 martie 2016

Puțin după ora 20.00, și-au făcut apariția pe scenă Brian May, Kerry Ellis și mai apoi pianistul Jeff Leach. Secundele de aplauze s-au succedat prelungit, emoția devenise evidentă de ambele părți, iar Brian a mărturisit că se bucură să fie în sfârșit aici, rostind câteva cuvinte în limba română. Seara a început în această notă cu una din cele mai profunde partituri și des interpretate, "I Who Have Nothing", preluată cândva și de Aurelian Andreescu. A urmat un nou moment de sensibilitate - piesa Queen scrisă alături de Paul Rodgers în care perioada când acesta susținea turnee alături de Queen: "I Loved a Butterfly".

"Să nu uităm că suntem toţi doar atât: praf în vânt". Rostind aceste cuvinte, Brian dădea startul uneia dintre melodiile de referinţă ale trupei americane de progressive-rock, Kansas. Astfel, mesajul "Dust in the Wind", a sunat firesc, deosebit de bine pus în valoare de vocea melodramatică a lui Kerry Ellis.

Kerry Ellis în concert la București pe 14 martie 2016

Kerry Ellis în concert la București pe 14 martie 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

"Brian şi cu mine împărtăşim dragostea pentru animale şi ne place să le oferim o voce. Amândoi am lucrat pentru fundaţia Born Free Foundation condusă de actriţa Virginia McKenna. Am înregistrat piesa de faţă acum doi ani şi sperăm să vă placă", a punctat solista în debutul piesei "Born Free". Mai precis, melodia este o readaptare, varianta iniţială fiind făcută celebră de Matt Monro şi având un premiu Oscar pentru cea mai buna piesă originală aflată în filmul cu același nume. Pe ecranul din spate au fost derulate imagini privind leii ameninţaţi în fiecare moment de potențialul distructiv pe care omul ține să îl concretizeze. Chitaristul este la rândul său vicepreședintele Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals (RSPCA) şi se implică în mod activ în ocrotirea speciilor aflate în pericol.

Întrebând apoi publicul dacă ar dori să continue cu o piesă Queen și primind instant răspunsul așteptat, Brian a început să cânte vocal "Somebody to Love". După doar primele versuri, s-au auzit ropote de aplauze, căci nostalgia unei melodii cult începea să se desfăşoare în aer. Surprinzător sau nu, vocea sa sună la fel de extraordinar ca în concertele şi discurile în care îl dubla pe Freddie. Oamenii au cântat la unison partitura, rezultând un moment asemeni unei rugăciuni colective. La o nouă chitară acustică făcută de el, de data aceasta Mini May (la vedere se aflau şapte din cele mai cunoscute din lume), a dat startul unei piese tot de factură melancolică, cu care Elvis Presley cucerea audiențe. Exact ca și primele compoziții alese, momentul a fost intim, având o deosebită acuratețe stilistică. Nici nu ar putea fi altfel. Acest duo dintre vocea soft a interpretei de musical şi accentele de la instrumentele unicat în lume ale unui chitarist care a ştiut cum să scrie istorie este unul câștigător.

Pentru a păstra linia, a fost aleasă o altă melodie la fel de sentimentală, de data aceasta cea care scria istoria dintr-un film romantic și totuși atât de actual, "The Way We Were". Imaginele cu cei doi artiști pe când erau copii ne-au purtat la rândul nostru în vremurile demult apuse, acolo unde ne place să ne ascundem în clipele când lupta cu prezentul ne răpește bucuria de a fi pur și simplu aici.

Brian a mărturisit încă o dată cât de mult iubeşte muzica The Beatles şi acea comunicare reuşită dintre Lennon şi McCartney, astfel că au existat două momente de remember. Primul dintre ele, în nuanțe jucăușe, a fost reprezentat de "Tell Me What You See", iar mai apoi de compoziţia clasică deja scrisă de George Harrison, "Something". Cea din urmă a reușit să ne transpună în peisajul firesc al inocenței, iar galopul unor cai și a unui râu de munte în slow-motion parcă îndemnau ascultătorul să uite de toate neroziile care îi acaparează sufletul și mintea.

"One Voice", piesa scrisă de o trupă folk din Canada, a constituit un nou moment așezat în care ne-am închipuit lipsa agresivității din societate și efectele care ar rezulta în mod firesc.

"Avem în repertoriul nostru piese din trecut, ale unor oameni care le-au scris şi nu se mai află printre noi. Acest fapt ne poate întrista, dar putem alege să ne bucurăm de moștenirea minunată pe care au putut să ne-o lase. Nu este o excepţie nici dragul nostru prieten Freddie Mercury, aşa că vom cânta una din compoziţiile sale". Rostind acest cuvinte, vizibil emoţionat, May a dat startul piesei "Life Is Real". Tot acustic, momentul a fost închinat celui pe care mulți îl pot imita, dar care rămâne unic și irepetabil: Freddie Mercury.

Brian a părăsit scena după acest single Queen, iar Kerry a continuat cu una din piesele reorchestrate şi produse de chitarist, aflate pe primul ei album de studio. Piesa vorbește despre alegerile pe care suntem nevoiți uneori să le facem, dar și despre plăcerea care rezultă din eliminarea persoanelor în profund dezacord cu ritmul nostru sufletesc. ("Every so often we long to steal/To the land of what might have been/ But that doesn't soften the ache we feel / When reality sets back in/ Don't wish, don't start / Wishing only wounds the heart /I wasn't born for the rose and the pearl / There's a girl I know / He loves her so / I'm not that girl.")

"Last Horizon" sau momentul în care Brian a luat în mâinile sale magice chitara electrică și preț de mai bine de 10 minute a desfășurat un solo amețitor, complex din punct de vedere tehnic, de studiat și admirat, fiind savurat de oamenii vrăjiți parcă de acele sunete marca Brian May. Aici este şi una din cheile care fac din Queen un fenomen fără moarte. Felul în care compozitorul și astrofizicianul May a jonglat cu sonorități, nu s-a temut să experimenteze și să varieze la fiecare material discografic, este amprenta care oferă personalitate unor melodii de care te bucuri la nesfârșit.

Îndemnând persoanele să perceapă concertul ca unul desfășurat în sufrageria fiecăruia, a dat startul din nou cu vocea unei alte piese imn, "Love of My Life". Frumoasa și de curând fericita mamă a unui al doilea copil, Kerry i s-a alăturat apoi, într-o rochie neagră de efect. Melodrama nu a lipsit, fiind completată de "Who Wants To Live Forever". Timpul alocat spectacolului trecuse aproape în totalitate, concertul întărind ideea că muzica de calitate este eternă. Rămâne la latitudinea oamenilor cum se vor raporta la aceasta în timpul care le este destinat aici.

Toată sala a vibrat pe "We Will Rock You", bătând consecvent ritmul, iar momentul de encore a venit rapid cu alte două piese clasice Queen. Cea din urmă m-a determinat să merg mai aproape de scenă și privindu-l pe Brian, admirându-i lejeritatea, modestia aceea care transpare în chipul său bonom, am înțeles din nou că sinceritatea rămâne cea mai frumoasă cale de a rămâne în conștiința unui om. May, cel care nu a vrut niciodată să renunțe la muzică sau la draga sa chitară Red Special, proiectată la 16 ani din lemnul unui șemineu, rămâne un vizionar într-o lume care a început să își piardă optica sănătoasă și creativă. Un asemenea om nu mai are nevoie de recunoaștere, premii, bunuri materiale. Atunci când știi cum să oferi și altora părți din tine și totuși să nu te pierzi, să rămâi conectat la sinele tău și  în armonie cu orice făptură, în mod cert ai învățat cum să trăiești forever.

Setlist concert Brian May și Kerry Ellis, București, 14 martie 2016:

• I Who Have Nothing (Ben E. King cover)
  • I Loved a Butterfly (Queen + Paul Rodgers cover)
  • Dust in the Wind (Kansas cover)
  • Born Free (Matt Monro cover)
  • Somebody to Love (Queen cover)
  • Can't Help Falling in Love (Elvis Presley cover)
  • Tell Me What You See (The Beatles cover)
  • The Way We Were (Barbra Streisand cover)
  • Something (The Beatles cover)
  • One Voice (The Wailin' Jennys cover)
  • Life Is Real (Queen cover)
  • I'm Not That Girl (Stephen Schwartz cover)
  • Last Horizon / Guitar solo (Brian May cover)
  • Love of My Life (Queen cover)
  • Who Wants to Live Forever (Queen cover)
  • Surprise Folk Song
  • '39 (Queen cover)
  • Roll with You
  • We Will Rock You (Queen cover)

Bis

• No-One but You (Only the Good Die Young)(Queen cover)
  • Crazy Little Thing Called Love (Queen cover)

Queen a lucrat la muzică nouă alături de Adam Lambert, conform lui Brian May

Brian May, reputatul chitarist al formaţiei Queen a dezvăluit într-un interviu recent că Queen a intrat în studio şi a lucrat la muzică nouă. Rezultatele se lasă totuşi aşteptate, pentru că sesiunile nu au produs încă track-uri viabile pentru o lansare. Alte detalii aflaţi în articol.

Concert Queen + Adam Lambert │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

În acest moment Queen există în componenţa Brian May şi Roger Taylor, plus Adam Lambert, care s-a alăturat grupului ca solist cu puţin peste un deceniu în urmă. May a declarat că toţi cei 3 artişti au încercat să creeze câteva piese în studio, dar lucrurile nu au mers conform planului. Brian May a oferit toate aceste detalii în cadrul unui interviu cu revista Guitar Player, în ediţia din această lună. Iată spusele muzicianului:

Întotdeauna spun "nu ştiu". Ar trebui să fie un moment foarte spontan. De fapt Adam, Roger şi cu mine am fost în studio încercând câteva lucruri, pentru că am avut ocazia. Dar până acum nu a simţit că vreun material realizat este potrivit. Nu am închis acel capitol, doar că nu s-a întâmplat încă.

Şi ca să fiu sincer, viaţa a luat o turnură acum într-un mod în care este foarte greu să explorezi o astfel de cale. Lucrurile se pot schimba, dar nu cred că se vor schimba prea rapid.

În martie Brian May a colaborat cu Kerry Ellis pentru un nou track solo, "Panic Attack 2021 (It's Gonna be All Right"). Cei doi au mai lucrat împreună de multe ori, inclusiv la albumul colaborativ din 2017, "Golden Days". În 2020 am avut ocazia să ascultăm o versiune nouă a piesei "We Are the Champions", refăcută de Queen în versiunea "You Are the Champions", dedicată celor care se luptă cu pandemia în prima linie.

La începutul anului 2021 May mai oferise un indiciu că a încercat să scoată o piesă cu Lambert, doar că nu s-au putut adapta la "melodia care venise de la un prieten". Trebuie spus că formaţia Queen nu a mai lansat nici un album după cel din 1995, "Made In Heaven". El venea la 4 ani de la moartea lui Freddie Mercury şi includea înregistrări de pian şi voce lăsate în urmă de legendarul solist.

Cel mai nou proiect Queen din ultima vreme a fost lansarea unui joc pentru mobil, Queen Rock Tour, un soi de Guitar Hero care te purta prin arene iconice şi îţi dădea şansa să retrăieşti concerte legendare. Este un joc de ritm în care trebuie să nimereşti tempo-ul corect al instrumentelor, cu pictograme colorate care "curg" pe ecran.

Brian May lansează un parfum cu miros de bursuc

Vegan și mare iubitor de animale, Brian May se implică în diverse inițiative pentru protejarea faunei. Cea mai recentă este reprezentată de lansarea unui parfum, ce are ca scop protejarea animalelor sălbatice. Mai multe detalii în articol.

De mai bine de un deceniu, chitaristul Queen luptă pentru a proteja bursucii. Animalele sunt adesea sacrificate în Marea Britanie pentru a reduce răspândirea tuberculozei bovine. Pentru cea mai recentă campanie de salvare a bursucilor, May a lansat o linie de parfumuri care nu doar că este dedicată micuților blănoși, dar și miroase ca ei.

Produsul se numește "Save Me", după piesa din 1980 a trupei Queen. Parfumul a fost creat împreună cu Sergio Momo, fondatorul brandului italian Xerjoff. Printre notele parfumului "Save Me" se numără piper roz, iasomie, lemn de santal, mosc, dar și o combinație de tonuri de pământ ce te duce cu gândul la izul blănii de bursuc.

Cei interesați pot achiziționa parfumul "Save Me" la prețul de 235 de euro. Există și o variantă cu autograf, semnat atât de Brian May, cât și de Sergio Momo, la prețul de 500 de euro. Veniturile provenite din vânzări se vor duce la Save Me Trust, o organizație pentru bunăstarea animalelor fondată de May în 2010.

De mai mulți ani, Brian May este un activist pentru drepturile animalelor. Într-un interviu din 2012, el a spus că ar prefera să fie ținut minte pentru salvarea animalelor decât pentru cariera muzicală de succes, iar în ultimele luni a susținut importanța veganismului în contextul pandemiei de coronavirus.

26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16