Călători prin muzică alături de Mr. Tambourine Man

Compozitorul, scriitorul și muzicianul american Bob Dylan, care și-a pus amprenta în muzica și cultura populară a ultimelor cinci decenii, a concertat pentru a doua oară în București, pe 25 iunie la Sala Palatului, în fața a peste 3000 de spectatori.

Bob Dylan
Bob Dylan │ FOTO: noliesradio.org

"Nu te aștepta să recunoști toate melodiile. Le zăpăcește, le schimbă într-o mie de feluri și ajung de nerecunoscut", mi-a spus un fan vechi al artistului înainte de a intra în sala de concert. Și a avut dreptate. Primele acorduri ale "Blowin’ In The Wind", piesa emblematică cu care Dylan a închis concertul, m-au luat pe nepregătite. Versurile sunau foarte familiar, dar melodia și instrumentația erau cu totul diferite față de versiunea “oficială”. La fel s-a întâmplat și în cazul "Tangled Up In Blue", o melodie de pe albumul" Blood on the Tracks" din 1975.

După cum aveam să aflu după concert, nu am fost singura care a experimentat acest lucru. La ieșire, aveam să aud pe coridor: “Abia la sfarșit mi-am dat seama că era vorba de Blowin’ In The Wind!

La opt jumăte fix, Bob Dylan, cu o pălărie crem, pantaloni negri cu dungă și cizme de cowboy, și-a făcut apariția pe scenă însoțit de trupa de instrumentiști. A început concertul cu "Things Have Changed", o piesă de pe coloana sonoră a filmului "Wonder Boys", pentru care Dylan a câștigat un Oscar și un Golden Globe pentru cel mai bun cântec original.

People are crazy and times are strange/I'm locked in tight, I'm outta range/I used to care, but things have changed” au fost versurile cu care vocea aspră și răgușită a artistului a deschis concertul de la București, acompaniindu-se la chitară.

Din tinerețe, vocea lui Dylan s-a schimbat radical și ne poartă, după cum afirma criticul Christophe Lebold, “printr-un peisaj al unei lumi frânte și căzute.”

Pe toată durata concertului, muzicienii se vedeau doar ca niște siluete în semi-obscuritate. Doar câteva reflectoare au rămas aprinse, iar figura lui Dylan se putea distinge cu greu.

A fost un concert mai reușit decât cel de data trecută, mai intim și mai cald” au fost impresiile pe care le-am primit de la fani după concert, în ciuda faptului ca Dylan nu a adresat nici un cuvânt publicului. După cum aveam să aflu, acest lucru nu îi este caracteristic și nici la concertul precedent nu a făcut-o.

Acompaniat instrumentiști aleși pe sprânceană, Dylan a trect de la folk, la blues, la rock, cu interludii jazz, și iar la folk. “Omul ăsta este un univers, poate să îti cânte o piesă într-o mie de feluri” îmi spunea fanul cu care am avut o conversație înainte de concert.

Unul din cele mai frumoase momente ale serii a fost interpretarea piesei "Forgetful Heart" de pe "Together Through Life", cel de-al 33-lea album al artistului (da, ați citit bine!), care a ieșit în 2009. Un cântec dezbrăcat de orice instrumentație complexă. Cu versuri ca “Forgetful heart/Like a walking shadow in my brain/All night long/I lay awake and listen to the sound of pain/The door has closed forevermore/If indeed there ever was a door” și numai un acord simplu de chitară, o muzicuță și un violoncel care se completau în contratimp, acest cântec al maturității artistice și spirituale a dovedit încă o dată, dacă mai era nevoie, de ce Dylan a avut un impact enorm asupra muzicii universale.

Coincidență sau nu, Joan Baez, fosta iubită a lui Dylan, care a jucat un rol pivotal în promovarea carierei artistului, a cântat pe aceeași scenă la Sala Palatului în 2004. I-a luat lui Dylan 44 de ani să își ceară scuze pentru modul în care a încheiat relația dintre ei, și probabil lumea nu îi va mai vedea cântând împreună niciodată. Au concertat alături de atât de multe ori în anii ‘60, într-o perioadă socială turbulentă când muzica era folosită pentru a îmbrăca și susține opinii politice și sociale puternice, care aveau să schimbe lumea.

Concertul a fost fără cusur, însă mulți spectatori au fost nepunctuali și zgomotoși. Pe parcursul primelor cinci melodii, în sală a fost o foială continuă, în care unii încercau să își găsească locul în semi-obscuritate, în timp ce alții făceau selfie-uri pentru a le posta pe Facebook, ignorând omul din fața lor, care a început să facă muzică cu decenii înainte ca mulți dintre ei să se fi născut. Evident, în sală au fost și ceilalți, conștienți că au pe scenă o veritabilă instituție muzicală, savurând concertul și marcând o bifă importantă în lista marilor artiști de văzut live într-o viață.

Setlist Bob Dylan, 25 iunie 2014

1. Things Have Changed
  2. She Belongs To Me