clasica

Ara Malikian - Concertul ca un film

Violonistul Ara Malikian s-a aflat din nou în vizită în România, aducând energia lui debordantă la Sala Palatului din București, în seara de 7 noiembrie 2017. Concertul-film a durat în jur de trei ore, captivându-ne în fiecare secundă a lui.

Concert Ara Malikian la Sala Palatului pe 7 noiembrie 2017 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Muzica orientală capătă din ce în ce mai multă popularitate pe teritoriul României, iar artiști din țările arabe sunt bineveniți să reîmprospăteze feelingul muzical autohton. Astfel, violonistul de origine mixtă armeno-libaneză Ara Malikian este chemat din nou la București, alături de muzicienii care îl însoțesc în turnee, și promite să revină ori de câte ori i se oferă ocazia.

Concertul a fost o adevărată încântare, dezvăluindu-se în fața publicului treptat, așa cum se dezvăluie un film, pas cu pas. Ne-am simțit în repetate rânduri ca și cum am fi spectatori la cinema, mai degrabă, decât într-o sală de concerte, în special datorită modului narativ și comic în care Ara și-a expus viața în fața noastră, la fiecare pauză între piese.

Încă de la apariția artiștilor pe scenă privirile ne-au fost captivate, costumele lor aducându-ne în imaginație o familie de personaje pe jumătate gotice, pe jumătate burlești. Comunicarea între Ara și instrumentiștii săi , privirile, coregrafia violoniștilor si entuziasmul citit pe fețele tuturor au contribuit în mare parte la spectacolul cinematografic la care ne-a fost dat să fim martori.

Prezența scenică a lui Ara Malikian este una de excepție, dansul său dinamic și liber aducând o energie constantă de curgere, de bucurie și conectare la emoții. Chipul și părul său excentric în lumina reflectoarelor sunt de asemenea imagini de neuitat.

Concert Ara Malikian la Sala Palatului pe 8 noiembrie 2017 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Filmul vieții violonistului s-a derulat în paralel cu muzica, în fiecare pauză dintre piese, Ara povestind cu lux de detalii, cu umor și cu un debit verbal greu de contenit, tot felul de întâmplări amuzante care l-au adus în punctul vieții în care se află acum. Merită menționat episodul în care violonistul a fost nevoit sa învețe să cânte muzică evreiască de petrecere, ajungând să spună "da" invitației de a cânta la o nuntă, fără ca el să ște limba ebraică și pentru ce își dă acceptul, dorind doar să aducă bucurie pe chipurile acelor oameni. De asemenea, un episod care a stârnit hohote de râs a fost acela când el, fiind înconjurat de violoniști cu viori făurite de nume faimoase precum Stradivadius, iar el având o simplă vioară dăruită de bunicul său, s-a simțit nevoit să inventeze un nume nou de manufacturier italian de viori, venit spontan, Alfredo Ravioli, doar pentru a fi în rândul celorlalți și pentru a le servi o poveste demnă de respect.

Din punct de vedere muzical, am fost bucuroși să ascultăm piese compuse de Ara, bucăți ale compozitorilor clasici, cât și câteva coveruri spectaculoase după Radiohead, Led Zeppelin și David Bowie. Instrumentiștii din trupa lui Ara ne-au onorat, de asemenea cu solo-uri de spectacol, în special în zona de percuție.

Din punct de vedere al dimensiunii temporale, am trăit un sentiment care rareori este prezent la concerte, și anume acela de nesfârșire, de loop atemporal. După aproximativ o oră și jumatate, Ara Malikian a prezentat instrumentiștii și ne-a anunțat că deși în mod normal asta se face la finalul concertului, atunci ne aflam de abia la jumătate. Și chiar așa a fost, concertul-film a durat în jur de trei ore, captivându-ne în fiecare secundă a lui și încheiându-se apoteotic cu interpretarea de spectacol a piesei "Ciocârlia", la care Ara a adăugat cu umilință speranța că a fost o interpretare corectă și onorifică pentru noi.

Recomandare: Vezi galeria de poze de la concertul Ara Malikian

• Concert Ara Malikian la Sala Palatului pe 7 noiembrie 2017

Deși Sala Palatului nu a fost plină, recompensele din partea publicului prezent au fost pe măsură, iar promisiunea artistului că va reveni a rămas răsunând în urechile noastre. Mulțumiri pentru această demonstrație neobosită de spectacol muzicalo-cinematografic, Ara Malikian & co!