folk, pop

Alexandra Ușurelu: Emoții solare în Gerar

Alexandra Ușurelu a concertat pe 18 ianuarie în Sala Mare a Teatrului Național din București în fața a peste 900 de prieteni ai muzicii ei pline de trăire. Câteva impresii găsiți în recenzia de mai jos.

Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Seara a fost deschisă de grupul vocal Blue Noise în formula: Bogdan Tudor, Denis Bolborea, Mihail Grigore, Veronica Prodan și Zoe Flavia. A fost o încălzire scurtă, binevenită, pentru a te rupe de gerul și gheața de afară. Cei cinci au revenit pe scenă pentru a interpreta împreună cu Alexandra Ușurelu piesa ei "Când zâmbești".

Blue Noise în deschiderea concertului #PUR al Alexandrei Ușurelu, pe 18 ianuarie 2016

Blue Noise în deschiderea concertului #PUR al Alexandrei Ușurelu, pe 18 ianuarie 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Concertul a început cu introducerea recitativă a lui Flaviu Crișan, care a surprins audiența ce frământa în așteptarea ridicării cortinei. Actorul a apărut într-o lojă de pe cel mai ridicat nivel, introducând spectatorii într-o atmosferă poetică, pregătindu-i pentru ce avea să urmeze. De altfel, el a revenit vocal pentru a îmbrăca și lega anumite momente. A fost și cazul desfacerii plicurilor  puse pe scaune. Spectatorii au primit alături de versurile unei piese nelansate încă invitația de a se abona la recepționarea în avans a viitoarelor melodii ale Alexandrei Ușurelu. "Lasă-mă să fiu eu casa ta" este chemarea ei, abonarea propriu zisă luând forma unei căsuțe de carton. Am văzut că foarte mulți spectatori și-au lăsat datele de contact la finalul serii.

Actorul Flaviu Crișan în deschiderea concertului Alexandrei Ușurelu

Actorul Flaviu Crișan în deschiderea concertului Alexandrei Ușurelu │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Cortina s-a ridicat dezvăluind o scenă plină, dar aerisită și echilibrată, de unde nu au lipsit câteva elemente de decor: o barcă de lemn (în care Alexandra a urcat și a cântat) și un copac înflorit. Avantajul adâncimii scenei de teatru s-a transmis vizual publicului. În spatele cântăreței s-a desfășurat o orchestră simfonică dirijată de Viorel Sârbu, un pian și tobe. Muse Orchestra este o extensie cu alți instrumentiști a cvartetului de corzi Muse Quartet (Alina Horez și Nicoleta Petre la vioară, Maria Colțatu la violă și Corina Ciuplea la violoncel). Oricât de mult ai aprecia o audiție acustică, un concert simfonic este cu totul altceva. Instrumentalul îți dă senzația că te înconjoară, preia rima versului, muzica se leagă într-un tot captivant, iar orice percepție a vreunui instrument în particular îți dezvoltă experiența live.

Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016

Alexandra Ușurelu în concertul simfonic #PUR de pe 18 ianuarie 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

A fost cel de-al doilea concert simfonic susținut de Alexandra Ușurelu, iar în cadrul serii am avut parte de alți doi invitați în afară de Blue Noise: Mircea Vintilă și Dan Byron. Cu acesta din urmă, Alexandra a interpretat "Două povești" și "Melancolic", în amintirea prietenului lor dispărut, chitaristul Costin Oprea, fost membru al formației byron și colaborator al solistei.

Dan Byron alături de Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016

Dan Byron alături de Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Mircea Vintilă a urcat pe scenă pentru interpretarea duetului lor "Ceva se întâmplă cu noi". Au continuat cu "Toți într-o barcă", numai bine ca folkistul sexagenar să treacă peste încălzirea de voce. Rareori mă interesează aspectul vestimentar al vreunui cântăreț pe scenă, dar nu am putut să nu observ discrepanța vestimentară dintre cei doi. Firescul o fi ceva pur, dar nu pur și simplu.

Mircea Vintilă alături de Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016

Mircea Vintilă alături de Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

De ce o iubesc oamenii pe Alexandra Ușurelu? Publicul se vrea "îmbătat" de extensii melodioase și poetice ale dragostei și ale experiențelor din cotidian, evadarea într-o poveste muzicală având nevoie de un povestitor credibil. Dincolo de vocea ei caldă, Alexandra Ușurelu transmite emoție și prin felul de a fi, natural, feminin, emotiv. Adăugăm o atenție constantă la detalii și munca firească de a alimenta mereu comunicarea cu prietenii săi ascultători, în ton cu așteptările lor. Sunt oameni educați, care iubesc, care apreciază poezia, muzica folk sau jazz, cu capul pe umeri, dar obișnuit să tresară.

Nu mai intrasem în Sala Mare de la TNB de la un concert aniversar Bere Gratis din 2012 și mă număram probabil printre cei curioși să descopere interiorul renovat. De-a lungul concertului am cutreierat fiecare inel de loje, am privit spectacolul din ambele laterale, din față și din spate, de multe ori prin obiectivul aparatului. Spre deosebire de o sală tradițională de concerte, interiorul unui teatru imprimă mai multă căldură sau intimitate, scena fiind mai apropiată de spectatori, iar panta rândurilor mai abruptă. Am avut astfel ocazia să descopăr spectacolul Alexandrei Ușurelu din unghiuri variate, de la diverse distanțe, de la colțul scenei până la punctul diametral opus acesteia. De oriunde priveam, simțeam aceeași emisie de căldură sufletească, iar spectatorii din jur trădau și ei aceeași empatie.

Variat ca vârste, dar cu un miez pe care îl estimez a fi între 25 și 40 de ani, publicul din seara de 18 ianuarie a fost prietenul Alexandrei. Oameni calmi, cu răbdare și toleranță la orice  inconvenient ce le-ar fi putut perturba vizionarea (vreun aparat de fotografiat, vreun glas de copil), spectatorii au ales cel mai probabil, din obișnuință, să trăiască spectacolul #PUR, lăsându-se purtați de cuvinte ticluite într-o muzicalitate familiară. Iar dacă cineva ar fi considerat mult prea dese mișcările de camere video pe scenă, un rezultat pozitiv stă să apară: live-ul va fi transpus pe DVD/Blu-Ray. Pe de altă parte, concertul de pe 18 ianuarie a dat startul unui turneu național #PUR.

Ascultătorii din provincie o vor putea asculta live în principalele orașe din țară, alături de Muse Quartet:  Brașov (29.01), Buzău (13.02), Iași (14.02), Constanța (19.02), Cluj-Napoca (23.02), Orade (27.02) și Timișoara (28.02).

Am descoperit mai multe discuții despre locul Alexandrei Ușurelu în piața muzicală autohtonă, câteva idei conturându-se de fiecare dată: o nișă fără prea multă activitate sau vizibilitate, o artistă ghidată de propria percepție emotivă a actului muzical, o simbioză reușită între o voce - Alexandra - și un producător/compozitor - Bobby Stoica, o poveste de succes a unui proiect independent fără aportul vreunei case de discuri importante sau trust media.

Urmărind-o live pe Alexandra Ușurelu, nu pot să nu mă gândesc la Paula Seling și la perioada ei de debut, cu folk și jazz, iar melodia "Ceva se întâmplă cu noi" m-a dus cu gândul la "Ploaie in luna lui Marte". Într-un fel ciudat, găsesc similare comparațiile dintre Mircea Vintilă și Nicu Alifantis pe de o parte și Alexandra Ușurelu și Paula Seling pe de altă parte. Personal, mi-a plăcut concertul Alexandrei mai mult decât cel al Indilei, de pildă, și m-am bucurat - chiar dacă diferit - ca la o audiție cu Aylin. Fiecare apreciază în mod subiectiv, cel mai important aspect fiind acela că spectatorii au părăsit Sala Mare a Teatrului Național cu fețele vesele trădând o împlinire sufletească, mulți grăbindu-se să asiste la întâlnirea de după, din foaier, pentru fotografii, discuții și autografe. La capătul lumii ei interioare, Alexandra își va găsi mereu ascultătorii.

Alexandra Ușurelu are la activ un album produs împreună cu partenerul ei de viață, Bobby Stoica (ex-Voltaj). Discul "La capătul lumii" a fost lansat în decembrie 2014, iar de pe acesta multe cântece au beneficiat de videoclipuri ("Prețul corect", "Mai bine în doi", "La capătul lumii", "Ceva se întâmplă cu noi", "Doi străini"). Un nou album este așteptat spre lansare, o primă melodie ("Suflet, rămâi pur") fiind dezvăluită cu prilejul concertului #PUR.

SETLIST concert #PUR, 18.01.2016

1. Uvertura
  2. Acesta-i sufletul meu
  3. Balada pentru o minune
  4. Mai bine în doi
  5. Suflet, rămâi pur (melodie nouă)
  6. De-ai iubi mai mult, ai fi mai puternic
  7. Ție
  8. Două povești (cu Dan Byron)
  9. Melancolic (cu Dan Byron)
  10. Fuga Pământului
  11. Când zâmbești (cu Blue Noise)
  12. Prețul Corect
  13. Ceva se întâmplă cu noi (cu Mircea Vintilă)
  14. Toți într-o barcă (cu Mircea Vintilă)
  15. La capătul lumii

UPDATE: Textele recitate de Flaviu Crișan au fost: "Furtuna" (de Flaviu Crișan), "Oarece (cupletul cu plic)" și "Cu mâna pe inimă" (de Florin Dumitrescu) și "Picătura și paharul" (de Flaviu Crișan).

Fotografii din concertul Alexandrei Ușurelu

• Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016

• Dan Byron alături de Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016

Pentru mai multe fotografii, deschideți galeria concertului.

Sibiu Guitar Meeting revine cu o nouă ediție; Vița de Vie și Mircea Vintilă se numără printre invitați

Începând din 9 septembrie, Sibiul găzduiește timp de trei zile cel mai mare eveniment din România dedicat chitariștilor - Guitar Meeting. Găsești mai multe detalii în articol.

Sibiu Guitar Meeting
Sibiu Guitar Meeting │ FOTO: PR

Sibiu Guitar Meeting a ajuns la cea de-a VIII-a ediție. Evenimentul cuprinde mai multe activități, printre care Concertul Manifest, la care sunt așteptați aproximativ 500 de chitariști care vor cânta în același timp 20 de piese folk-rock, concerte live în aer liber susținute de Vița de Vie, Trooper, Semnal M, Antract, Mircea Vintilă și Emeric Imre & Marius Roje, seria de concerte Young Revolution ce aduce în atenție trupe tinere, ateliere, activități pentru copii și zone de relaxare.

În premieră, două zone ale festivalului - una în "sat", alta în oraș

Guitar Meeting 2022 debutează cu seria de concerte ce aduce în atenție tineri artiști din toată țara, Young Revolution Warm-Up, în Muzeul Astra. Evenimentul găzduiește trupe care au debutat în cadrul edițiilor anterioare Guitar Meeting și care au evoluat odată cu festivalul. Începând cu ora 17:00, publicul se va delecta cu folk-ul autentic și noi direcții ale sound-ului rock propuse de Revolver, Archvile, Generația Folk, Transilvanian Frost și Mark Fülop. Seara se încheie cu două concerte live susținute de trupele Trooper și Semnal M, de la ora 20:00.

Concertul Manifest și invitați surpriză

Sâmbătă, 10 septembrie, festivalul continuă tot în Muzeul Astra cu marele Concert Manifest - cel mai spectaculos și emoționant moment al evenimentului, începând cu ora 17:00. Sute de chitariști veniți din peste 30 de orașe vor fi vedetele unui adevărat show de 3 ore. Aceștia s-au pregătit un an întreg pentru a cânta în același timp un playlist format din 20 de piese folk-rock românești și internaționale, acompaniați de mari artiști invitați pe scenă: Adrian Despot de la Vița de Vie va cânta "Praf de stele", Emeric Imre aduce "Nebun de alb", Mircea Vintilă - "Vinovații fără vină" de Pasărea Colibri, Ștefan Boldijar de la Semnal M va evoca nostalgia prin piesele "La fereastra ta" și "Primăvara Românească", iar Paul Radu îi va acompania pe chitariști pe cele două piese Antract - "Trebuie să crezi" și "Iubirea".

Tot sâmbătă, 10 septembrie, Guitar Meeting invită sibienii la o serie de concerte live în Muzeul Astra. La Scena de la Târgul de țară, artiștii folk Mircea Vintilă și Emeric Imre & Marius Roje au pregătit două concerte de zi, de la ora 14:00. Tot aici îi vom mai asculta pe artiștii de la Band of brothers and sisters și pe tinerii Jenifer Mohebbi și Tudor Miron. Seara, imediat după show-ul chitariștilor, ne mutăm la "Scena de pe lac" pentru un mult-așteptat concert live Vița de Vie, de la ora 20:00.

Concerte Piața Mică din Sibiu

Duminică, Guitar Meeting se mută în centrul orașului, mai exact în Piața Mică din Sibiu. Aici vor avea loc concertele Young Revolution, dedicate trupelor tinere și foarte tinere. Cele mai multe dintre ele vor cânta în premieră la Guitar Meeting, fiind formate din chitariști participanți la edițiile anterioare. Din lineup fac parte sibienii de la Vârfu Omu și trupele Overbeat, Azimut, Dollface și The Howlers. În încheierea festivalului, trupa Antract va marca un concert live, de la ora 21:00. Toate concertele programate în Piața Mică sunt cu intrare liberă.

Alte activități Guitar meeting 2022:

Vineri și sâmbătă, publicul și chitariștii se pot bucura în Muzeul Astra de tot ce are festivalul de oferit: Guitar Afterlife Expo, Guitar Art Craft, Painted Sounds, Book Corner, zone de relaxare și Food Court, cât și standuri Manufactura de print și Creative Wardrobe. Sâmbătă, de la ora 12:00, este programat Masterclass-ul Indiero On Tour, un workshop gratuit despre industria muzicală, la care o serie de profesioniști în domeniu vor prezenta informații utile legate de prezență și promovare online: Anca Lupeș, Cosmin Sipoș și Cosmin Ionescu.

Totodată, va fi organizat un spațiu dedicat atelierelor și activitătilor pentru copii, zona "Born to Play". Aceasta va găzdui ateliere de muzică, îndemânare și creație: Atelier de testare instrumente, Clasa 0 de Chitară la Școala Veche din Ticera, Ateliere de creație, Workshop percuție, Audiții muzicale, Vânătoare de comori, Playground.

Accesul la Guitar Meeting 2021

Accesul în zona de festival din Muzeul Astra se face prin achiziționarea în ziua evenimentului a unui bilet de acces în muzeu sau prin prezentarea unui abonament. Biletele pot fi achiziționate online de pe site-ul Muzeului Astra și fizic de la casieria principală a Muzeului în aer liber din Dumbrava Sibiului, poarta I, Pavilion Muzeal Multicultural.

Începe The Jazz Cave Festival 2022; Vezi programul evenimentului

Weekendul 1 - 3 iulie este rezervat iubitorilor de jazz și drumeții montane la cea de-a doua ediție The Jazz Cave Festival. Peștera Ialomiței din Bucegi, reprezentând primul spațiu creativ al omenirii, va găzdui unele dintre cele mai noi forme ale muzicii compuse instantaneu.

The Jazz Cafe Festival
The Jazz Cafe Festival │ FOTO: Mihai Benea

Cei care doresc să petreacă trei zile departe de temperaturile caniculare sunt așteptați să se adăpostească la răcoarea peșterii unde temperatura este constantă tot timpul anului. Fiecare concert va fi însoțit de un spectacol de lumini ce va pune în valoare relieful jurasic al Peșterii Ialomiței. Programul Festivalului a fost conceput pentru a dărui ascultătorilor cât mai multe experiențe acustice ale diferitelor stiluri de jazz, în vogă atât în Europa, cât și peste Ocean.

Lineup-ul și programul The Jazz Cave Festival 2022

Vineri, 1 iulie

Scena Peștera Ialomiței

• 15.00 – Cătălin Milea și Gabriel Bălașa
  • 17.00 – Sorin Zlat Quartet

Scena Hotel Peștera

• 20.30 – Degustare de vin și concert de improvizație jazz

Sâmbătă, 2 iulie

Scena Peștera Ialomiței

• 11.00 – Sorina Rotaru & Alexandru Olteanu
  • 13.00 – Stesso Mare Trio (Albania/ Italia)
  • 15.00 – Freddie Bryant’s KALEIDOSCOPE TRIO (SUA / Olanda)
  • 17.00 – Blue Noise

Scena Hotel Peștera

• 20.30 – Concert de improvizație jazz

Duminică, 3 iulie

Scena Peștera Ialomiței

• 11.00 – AC Leonte, Alexandru Arcuș – saxofon, Andrei Cozlac – video mapping
  • 13.00 – Isabella Fabbri (Italia)
  • 15.00 – Luiza Zan și Gyarfas Istvan (Ungaria)
  • 17.00 – Ineffable

În pauzele dintre concerte spectatorii vor putea vizita atât încăperile Peșterii, cât și o expoziție de fotografie istorică prezentată în premieră: „Cabana Peștera din Padina Crucii", realizată în parteneriat cu Muzeul Județean de Istorie Brașov, curatorul expoziției fiind istoricul Nicolae Pepene. Expoziția va reuni secvențe importante despre începuturile turismului montan în Munții Bucegi, cu o atenție specială pentru Cabana Peștera din Padina Crucii, imaginile fiind surprinse de fotografi celebri din secolul al XIX-lea.

Bilete la The Jazz Cave Festival 2022

• Biletele pot fi cumpărate atât online, cât și la intrarea la eveniment, și cuprind vizitarea gratuită a Peșterii Ialomiței pe cuprinsul Festivalului. În prețul biletului este inclus și paharul de vin bio oferit de Domeniul Bogdan celor care doresc și care au împlinit vârsta legală minimă.

The Jazz Cave Festival este organizat de Asociația "UCIMR" - Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România în parteneriat cu Exces Music.

Grimus lansează noul album "Abandonic" la Quantic; Dan Byron și Doru Trăscău sunt invitați speciali

Vineri seară, pe 27 mai, clujenii de la Grimus revin la București pentru un nou concert, în cadrul căruia vor prezenta albumul "Abandonic". Evenimentul de lansare va avea loc în Quantic, iar în deschidere vor cânta Dan Byron și Doru Trăscău în formula Live Acoustic Duo.

Grimus
Grimus │ FOTO: Sebi Câmpean

""Abandonic" s-a născut în anul 2020 în lockdown, în incertitudine și izolare, la distanță de tot ceea ce a însemnat normal până în acel moment. Majoritatea ideilor au fost compuse acustic, trimise colegilor de trupă și construite fără să ne întâlnim propriu-zis. Le-am păstrat în stadiul de machete până în punctul în care am reușit să ne întâlnim în studio și să le înregistrăm.

Numele albumului se referă la teama de a fi abandonat și surprinde cumva atmosfera generală din piese, sunetul singurătății, neliniștii dar și al unei așteptări încremenite, o furie surdă. Unele versuri sunt repetate obsesiv, la fel cum rutina zilelor se reflecta în mod obsesiv în gânduri. Abandonic s-a definitivat în timp ce lumea pe care o știm a trecut de la pandemie la război, e o oglindă a nesiguranței noastre în fața unor evenimente pe care nu le putem controla. E speranța noastră la o lume mai vie, mai sinceră și mai puțin suferindă." – Grimus

"Abandonic" este primul album Grimus cu piese în totalitate în limba română. Acesta este deja disponibil pentru streaming și download digital pe rețelele de specialitate. Biletele pentru concertul de lansare de pe 27 mai se găsesc online la prețul de 65 de lei.

Grimus activează din 2005, definitivându-și poziția pe scena rock-ului alternativ românesc printr-un stil aparte și o abordare foarte matură. "Grimus" este anagrama (aproximativă) a cuvântului "simurgh", ce reprezintă o pasăre gigantică din mitologia persană. Este, de asemenea, titlul primului roman al scriitorului Salman Rushdie, cel care a făcut anagramarea.

Cu mai bine de 16 ani de activitate, clujenii au lansat până acum patru albume de studio, cel mai recent – "Unmanageable Species" – în primăvara anului 2018, și au avut concerte în deschiderea unor mari artiști internaționali precum Queen, Red Hot Chili Peppers, Placebo, Kasabian, Moby. Grimus au cântat în toate colțurile țării, dar și în UK, India, Olanda, Bulgaria, Serbia, Polonia, Cehia sau Republica Moldova.