folk, pop

Alexandra Ușurelu: Emoții solare în Gerar

Alexandra Ușurelu a concertat pe 18 ianuarie în Sala Mare a Teatrului Național din București în fața a peste 900 de prieteni ai muzicii ei pline de trăire. Câteva impresii găsiți în recenzia de mai jos.

Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Seara a fost deschisă de grupul vocal Blue Noise în formula: Bogdan Tudor, Denis Bolborea, Mihail Grigore, Veronica Prodan și Zoe Flavia. A fost o încălzire scurtă, binevenită, pentru a te rupe de gerul și gheața de afară. Cei cinci au revenit pe scenă pentru a interpreta împreună cu Alexandra Ușurelu piesa ei "Când zâmbești".

Blue Noise în deschiderea concertului #PUR al Alexandrei Ușurelu, pe 18 ianuarie 2016

Blue Noise în deschiderea concertului #PUR al Alexandrei Ușurelu, pe 18 ianuarie 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Concertul a început cu introducerea recitativă a lui Flaviu Crișan, care a surprins audiența ce frământa în așteptarea ridicării cortinei. Actorul a apărut într-o lojă de pe cel mai ridicat nivel, introducând spectatorii într-o atmosferă poetică, pregătindu-i pentru ce avea să urmeze. De altfel, el a revenit vocal pentru a îmbrăca și lega anumite momente. A fost și cazul desfacerii plicurilor  puse pe scaune. Spectatorii au primit alături de versurile unei piese nelansate încă invitația de a se abona la recepționarea în avans a viitoarelor melodii ale Alexandrei Ușurelu. "Lasă-mă să fiu eu casa ta" este chemarea ei, abonarea propriu zisă luând forma unei căsuțe de carton. Am văzut că foarte mulți spectatori și-au lăsat datele de contact la finalul serii.

Actorul Flaviu Crișan în deschiderea concertului Alexandrei Ușurelu

Actorul Flaviu Crișan în deschiderea concertului Alexandrei Ușurelu │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Cortina s-a ridicat dezvăluind o scenă plină, dar aerisită și echilibrată, de unde nu au lipsit câteva elemente de decor: o barcă de lemn (în care Alexandra a urcat și a cântat) și un copac înflorit. Avantajul adâncimii scenei de teatru s-a transmis vizual publicului. În spatele cântăreței s-a desfășurat o orchestră simfonică dirijată de Viorel Sârbu, un pian și tobe. Muse Orchestra este o extensie cu alți instrumentiști a cvartetului de corzi Muse Quartet (Alina Horez și Nicoleta Petre la vioară, Maria Colțatu la violă și Corina Ciuplea la violoncel). Oricât de mult ai aprecia o audiție acustică, un concert simfonic este cu totul altceva. Instrumentalul îți dă senzația că te înconjoară, preia rima versului, muzica se leagă într-un tot captivant, iar orice percepție a vreunui instrument în particular îți dezvoltă experiența live.

Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016

Alexandra Ușurelu în concertul simfonic #PUR de pe 18 ianuarie 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

A fost cel de-al doilea concert simfonic susținut de Alexandra Ușurelu, iar în cadrul serii am avut parte de alți doi invitați în afară de Blue Noise: Mircea Vintilă și Dan Byron. Cu acesta din urmă, Alexandra a interpretat "Două povești" și "Melancolic", în amintirea prietenului lor dispărut, chitaristul Costin Oprea, fost membru al formației byron și colaborator al solistei.

Dan Byron alături de Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016

Dan Byron alături de Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Mircea Vintilă a urcat pe scenă pentru interpretarea duetului lor "Ceva se întâmplă cu noi". Au continuat cu "Toți într-o barcă", numai bine ca folkistul sexagenar să treacă peste încălzirea de voce. Rareori mă interesează aspectul vestimentar al vreunui cântăreț pe scenă, dar nu am putut să nu observ discrepanța vestimentară dintre cei doi. Firescul o fi ceva pur, dar nu pur și simplu.

Mircea Vintilă alături de Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016

Mircea Vintilă alături de Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

De ce o iubesc oamenii pe Alexandra Ușurelu? Publicul se vrea "îmbătat" de extensii melodioase și poetice ale dragostei și ale experiențelor din cotidian, evadarea într-o poveste muzicală având nevoie de un povestitor credibil. Dincolo de vocea ei caldă, Alexandra Ușurelu transmite emoție și prin felul de a fi, natural, feminin, emotiv. Adăugăm o atenție constantă la detalii și munca firească de a alimenta mereu comunicarea cu prietenii săi ascultători, în ton cu așteptările lor. Sunt oameni educați, care iubesc, care apreciază poezia, muzica folk sau jazz, cu capul pe umeri, dar obișnuit să tresară.

Nu mai intrasem în Sala Mare de la TNB de la un concert aniversar Bere Gratis din 2012 și mă număram probabil printre cei curioși să descopere interiorul renovat. De-a lungul concertului am cutreierat fiecare inel de loje, am privit spectacolul din ambele laterale, din față și din spate, de multe ori prin obiectivul aparatului. Spre deosebire de o sală tradițională de concerte, interiorul unui teatru imprimă mai multă căldură sau intimitate, scena fiind mai apropiată de spectatori, iar panta rândurilor mai abruptă. Am avut astfel ocazia să descopăr spectacolul Alexandrei Ușurelu din unghiuri variate, de la diverse distanțe, de la colțul scenei până la punctul diametral opus acesteia. De oriunde priveam, simțeam aceeași emisie de căldură sufletească, iar spectatorii din jur trădau și ei aceeași empatie.

Variat ca vârste, dar cu un miez pe care îl estimez a fi între 25 și 40 de ani, publicul din seara de 18 ianuarie a fost prietenul Alexandrei. Oameni calmi, cu răbdare și toleranță la orice  inconvenient ce le-ar fi putut perturba vizionarea (vreun aparat de fotografiat, vreun glas de copil), spectatorii au ales cel mai probabil, din obișnuință, să trăiască spectacolul #PUR, lăsându-se purtați de cuvinte ticluite într-o muzicalitate familiară. Iar dacă cineva ar fi considerat mult prea dese mișcările de camere video pe scenă, un rezultat pozitiv stă să apară: live-ul va fi transpus pe DVD/Blu-Ray. Pe de altă parte, concertul de pe 18 ianuarie a dat startul unui turneu național #PUR.

Ascultătorii din provincie o vor putea asculta live în principalele orașe din țară, alături de Muse Quartet:  Brașov (29.01), Buzău (13.02), Iași (14.02), Constanța (19.02), Cluj-Napoca (23.02), Orade (27.02) și Timișoara (28.02).

Am descoperit mai multe discuții despre locul Alexandrei Ușurelu în piața muzicală autohtonă, câteva idei conturându-se de fiecare dată: o nișă fără prea multă activitate sau vizibilitate, o artistă ghidată de propria percepție emotivă a actului muzical, o simbioză reușită între o voce - Alexandra - și un producător/compozitor - Bobby Stoica, o poveste de succes a unui proiect independent fără aportul vreunei case de discuri importante sau trust media.

Urmărind-o live pe Alexandra Ușurelu, nu pot să nu mă gândesc la Paula Seling și la perioada ei de debut, cu folk și jazz, iar melodia "Ceva se întâmplă cu noi" m-a dus cu gândul la "Ploaie in luna lui Marte". Într-un fel ciudat, găsesc similare comparațiile dintre Mircea Vintilă și Nicu Alifantis pe de o parte și Alexandra Ușurelu și Paula Seling pe de altă parte. Personal, mi-a plăcut concertul Alexandrei mai mult decât cel al Indilei, de pildă, și m-am bucurat - chiar dacă diferit - ca la o audiție cu Aylin. Fiecare apreciază în mod subiectiv, cel mai important aspect fiind acela că spectatorii au părăsit Sala Mare a Teatrului Național cu fețele vesele trădând o împlinire sufletească, mulți grăbindu-se să asiste la întâlnirea de după, din foaier, pentru fotografii, discuții și autografe. La capătul lumii ei interioare, Alexandra își va găsi mereu ascultătorii.

Alexandra Ușurelu are la activ un album produs împreună cu partenerul ei de viață, Bobby Stoica (ex-Voltaj). Discul "La capătul lumii" a fost lansat în decembrie 2014, iar de pe acesta multe cântece au beneficiat de videoclipuri ("Prețul corect", "Mai bine în doi", "La capătul lumii", "Ceva se întâmplă cu noi", "Doi străini"). Un nou album este așteptat spre lansare, o primă melodie ("Suflet, rămâi pur") fiind dezvăluită cu prilejul concertului #PUR.

SETLIST concert #PUR, 18.01.2016

1. Uvertura
  2. Acesta-i sufletul meu
  3. Balada pentru o minune
  4. Mai bine în doi
  5. Suflet, rămâi pur (melodie nouă)
  6. De-ai iubi mai mult, ai fi mai puternic
  7. Ție
  8. Două povești (cu Dan Byron)
  9. Melancolic (cu Dan Byron)
  10. Fuga Pământului
  11. Când zâmbești (cu Blue Noise)
  12. Prețul Corect
  13. Ceva se întâmplă cu noi (cu Mircea Vintilă)
  14. Toți într-o barcă (cu Mircea Vintilă)
  15. La capătul lumii

UPDATE: Textele recitate de Flaviu Crișan au fost: "Furtuna" (de Flaviu Crișan), "Oarece (cupletul cu plic)" și "Cu mâna pe inimă" (de Florin Dumitrescu) și "Picătura și paharul" (de Flaviu Crișan).

Fotografii din concertul Alexandrei Ușurelu

• Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016

• Dan Byron alături de Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016

Pentru mai multe fotografii, deschideți galeria concertului.

Mircea Vintilă spune povestea piesei "Hanul lui Manuc" în emisiunea "Femei de 10 bărbați de 10"

Mircea Vintilă a povestit cum a luat naștere piesa "Hanul lui Manuc" în emisiunea "Femei de 10 bărbați de 10", de pe TVR 1. Pentru muzician, care în acea vreme era student la Facultatea de construcții, melodia "Hanul lui Manuc" a însemnat debutul pe micul ecran.

Mircea Vintilă și Marina Almășan
Mircea Vintilă și Marina Almășan │ FOTO: TVR

De Hanul lui Manuc din București a auzit toată lumea și, mai mult ca sigur, cei mai mulți au și vizitat locul încărcat de istorie din Centrul vechi. În urmă cu două secole, hanul găzduia oamenii politici ai vremii, iar acum este singurul han tradițional din Europa. El denumește și una dintre cele frumoase melodii folk românești, lansate cu peste patru decenii în urmă, de Mircea Vintilă.

"Hanul lui Manuc" a fost scrisă chiar la...  Hanul lui Manuc

Invitat în emisiunea "Femei de 10 bărbați de 10", realizată de Marina Almășan, Mircea Vintilă a dezvăluit că melodia sa de 10, pe versurile poetului Adrian Păunescu, a fost scrisă chiar la o masă din localul "Hanul lui Manuc". După un concert, alături de câțiva prieteni, artistul s-a oprit să servească cina. Comandase clătite flambate, iar clădirea veche i-a fost sursă de inspirație. Tot atunci, interpretul a mai scris și o altă piesă celebră din repertoriul său, "Un' te duci tu, mielule?".

Pentru Mircea Vintilă, care în acea vreme era student la Facultatea de construcții, melodia "Hanul lui Manuc" a însemnat debutul pe micul ecran. Amintirile nu s-au oprit aici, iar invitatul Marinei Almășan a mai vorbit cu umor și nostalgie despre tânăra care i-a fost muză a unei alte celebre melodii, "Miruna".

Cum l-a cunoscut Marina Almășan pe Mircea Vintilă

"Într-una dintre primele mele emisiuni, prin anii ‘90 (aveam douăzeci și ceva de ani și eram soldat in oastea lui Tatulici), șeful meu îl invitase la "Veniți cu noi pe programul 2" pe Mircea Vintilă. Emisiunea se transmitea de la Hanul lui Manuc, deci artistul a apărut în debutul ei și a interpretat nemuritorul său cântec, "Hanul lui Manuc". Eram în primul meu an de TVR și ….mi s-a părut atât de Wow! să-l văd de aproape pe artist, ba chiar să-i pun și o întrebare - n-o mai țin minte! - în direct! De atunci l-am avut invitat, pe "Cioculeț", de câteva zeci de ori, în emisiuni și, ori de câte ori am putut, l-am rugat să-mi cânte "Hanul lui Manuc". A rămas pentru mine una dintre "amprentele" începuturilor mele în TVR", a mărturisit Marina Almășan.

Emisiunea "Femei de 10 bărbați de 10" poate fi urmărită pe TVR 1, sâmbătă, 16 octombrie, de la ora 15:00. Printre invitații Marinei Almășan se mai numără inventatorul Dan Sobol, care a studiat, inventat si înregistrat la OSIM mai multe de soluții tehnice. Acesta va prezenta cea mai ușoară bicicletă ecologica din lemn, de numai 2.924 g. Invitată în emisiune va fi și Elena Moșuc, desemnată recent "Cea mai bună soprană a lumii". Aceasta va cânta în duet cu Fuego.

Guitar Meeting 2021 reunește chitariștii la Muzeul Astra; Bucovina, Cargo, Mircea Vintilă și Trooper, printre artiștii care se alătură festivalului

Ediția din 2021 a Guitar Meeting se va desfășura în weekend-ul 17 - 19 septembrie, la Muzeul Astra din Dumbrava Sibiului. La eveniment vor participa Bucovina, Cargo, Mircea Vintilă, dar și trupe tinere și sute de chitariști, dornici să se facă auziți la Concertul Manifest.

Guitar Meeting 2021
Guitar Meeting 2021 │ FOTO: Guitar Meeting

La finalul săptămânii, în perioada 17 - 19 septembrie 2021, Sibiul va deveni din nou orașul chitariștilor. Guitar Meeting ajunge la cea de-a șaptea ediție într-o locație nouă, aflată în mijlocul naturii - Muzeul Astra din Dumbrava Sibiului. Sute de chitariști vor cânta în același timp la Concertul Manifest, iar publicul se poate bucura de concerte live susținute de Bucovina, Cargo și trupe tinere, dar și de un program bogat de activități ce pun în centru spiritul rock.

Guitar Meeting - o experiență culturală

În acest an, prin tema ediției "Experience", organizatorii încurajează chitariștii să iasă din mulțime și să se facă auziți prin sunetele de chitară, în cadrul Concertului Manifest - cel mai spectaculos și emoționant moment al întregului festival, atât pentru participanți, cât și pentru publicul larg. Evenimentul are loc sâmbătă, 18 septembrie 2021, începând cu ora 17:00, în spațiul autentic și nostalgic al Muzeului Astra din Sibiu.

În cadrul marelui concert, sute de chitariști vor cânta în același timp un playlist format din 17 piese folk-rock, românești și internaționale, multe dintre ele fiind interpretate chiar împreună cu autorii acestora.

Bucovina cântă în premieră la Guitar Meeting

Pentru prima dată la Guitar Meeting, membrii trupei Bucovina vor urca pe scenă pentru a cânta bine-cunoscutele piese "Straja" și "Spune tu vânt" alături de participanți, iar trupa Cargo va da tonul unor momente muzicale cu adevărat speciale, dedicate pieselor "Românie te strig" și "Zi de Zi". Și-au mai anunțat prezența la eveniment membrii Trooper, foarte iubiți de publicul rock din Sibiu și cunoscutul artist Mircea Vintilă, cu toții impresionați de amploarea și emoția transmisă de edițiile trecute ale Concertului Manifest.

Adrian Moldovan participă la Guitar Meeting 2021

Alături de ei, vor mai participa o serie de artiști locali, prieteni ai festivalului, printre care Sofia Murăruș, Adrian "Moldo" Moldovan, Florin Thomits și Cătălin Onețiu la voce, respectiv band-ul format din Ilie „Manole” Vlad - chitară, Dragoș Zaplitnei - bass, Tinel Mureșan - tobă, Haris Mureșan - tobă. Cu toții vor pune în scenă alte piese cunoscute din playlist-ul ediției: instrumentalul Game of Thrones, "Another brick in the wall" de Pink Floyd, "Let it be" / "Hey Jude" semnate The Beatles sau colajul "I want to break free" / "We will rock you" din repetoriul Queen.

Pentru cele 2 ore de spectacol, chitariștii au început repetițiile acum câteva câteva luni, imediat după ce a fost anunțat playlist-ul oficial al evenimentului. De altfel, aceștia participă cu interes la toate activitățile programului "Pune Mâna pe Chitară", care îi pregătesc gradual pentru maratonul muzical de la Sibiu.

Lecții de chitară pe canalul de YouTube "Pune Mâna pe Chitară"

Fiecare piesă din playlist-ul evenimentului este însoțită de câte un tutorial video dedicat, în care Ilie "Manole" Vlad, chitarist al trupei Antract și mentor al programului, prezintă o lecție deschisă pentru ca procesul de învățare să fie mai ușor. Toate aceste tutoriale sunt publicate pe canalul de YouTube "Pune Mâna pe Chitară"și pot fi urmărite gratuit. De asemenea, chitariștilor le este pus la dispoziție un Kit de chitară, ce include tabulaturile cântecelor și alte informații relevante.

În plus, toate noutățile și resursele necesare participanților pot fi găsite pe site-ul www.punemanapechitara.ro și pe aplicația mobilă "Pune Mâna pe Chitară".

Dincolo de momentul muzical unic, pentru care chitariștii participanți s-au pregătit un an întreg, experiența culturală oferită la festival va fi una complexă. Organizatorii au pregătit un program dens, construit în jurul spiritului rock, de care se poate bucura inclusiv publicul larg din Sibiu și împrejurimi. Vor avea loc concerte, proiecție de film, lansare de carte, ateliere și masterclass-uri de chitară și voce.

Concerte live în aer liber cu Bucovina, Cargo și 5 trupe tinere, printre care sibienii de la Revolver

Vineri, 17 septembrie, de la ora 17:00, Guitar Meeting propune seara Young Revolution - o serie de concerte susținute de artiști tineri din toată țara, care vor acapara scena din Muzeul Astra și vor experimenta noi sound-uri rock. Din lineup fac parte sibienii de la Revolver (care își vor lansa, cu această ocazie, albumul de debut - “Revolter”), chitaristul Alex Petrenchi și trupele Dark Rose, Transilvanian Frost și Flaming Skies.

După concertele susținute de artiștii din noul val urmează show-ul live al trupei Bucovina, care cântă pentru prima dată la Guitar Meeting. Sound-ul lor unic în stil folk metal cu influențe tradiționale se va auzi în locația Muzeului Astra, începând cu ora 21:00.

Un alt moment mult așteptat de public este revenirea trupei Cargo în Sibiu, după mulți ani de la ultimul concert susținut aici. Sâmbătă, 18 septembrie, artiștii aduc rock-ul autentic în aer liber, la Muzeul Astra, începând cu ora 21:00.

Accesul la Guitar Meeting 2021

Accesul la toate evenimentele din cadrul Guitar Meeting se face prin achiziționarea unui bilet la Muzeul Astra de la intrarea în locație sau online (de pe site-ul Muzeului Astra) și este permis, conform reglementărilor în vigoare: exclusiv persoanelor care fac dovada vaccinării complete, prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR / antigen rapid sau se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu SARS-CoV-2. Minorii până la 16 ani sunt exceptați de la prezentarea dovezilor medicale necesare participării la eveniment și de la verificarea în registrul electronic de vaccinare.

Guitar Meeting este un eveniment organizat de Asociația Culturală Play și co-finanțat de Primăria Municipiului Sibiu, Consiliul Judetean Sibiu și AFCN.

Brașov Folk Festival 2021 - Lineup-ul primei ediții și programul pe zile

În ultimul weekend din august are loc prima ediție Brașov Folk Festival. Evenimentul se va desfășura la Bastionul Țesătorilor, iar din lineup fac parte artiști precum Mircea Vintilă și Emeric Imre.

Mircea Vintilă în podcastul lui Andi Moisescu
Mircea Vintilă în podcastul lui Andi Moisescu │ FOTO: YouTube

Un nou festival își face debutul în pandemie. Prima ediție Brașov Folk Festival va avea loc în weekend-ul 28 - 29 august, la Bastionul Țesătorilor.

Pe scenă vor urca artiști îndrăgiți din muzica folk, precum Victor Socaciu și Mircea Vintilă. Programul pe zile este disponibil mai jos.

Brașov Folk Festival 2021 - Program

Sâmbătă, 28 august:

• Mircea Vintilă
  • Ocru
  • Victor Socaciu

Duminică, 29 august:

• Fără Zahăr
  • Emeric Imre
  • Ducu Bertzi

Cu această ocazie, organizatorii vor premia câteva personalități importante din peisajul cultural, persoane care au susținut și promovat fenomenul muzical din România.

Bilete la Brașov Folk Festival 2021:

Biletele de o zi costă 55 de lei,  iar abonamentele 100 lei. Pentru mai multe detalii, accesați Agenda InfoMusic.

Accesul la Brașov Folk Festival 2021:

Accesul persoanelor în zona de festival se va face respectând toate măsurile impuse de autorități pentru perioada evenimentului:

• Certificat de vaccinare împotriva SARS-CoV-2 – persoanele vaccinate pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare
  • Test RT-PCR pentru infecția cu virusul SARSCoV-2 cu rezultat negativ a cărui valabilitate să nu depășească 72 de ore de la momentul testării
  • Test antigen rapid cu rezultat negativ efectuat cu maximum 24 de ore înaintea venirii la evenimentul Brașov Folk Festival (sunt valide doar testele prelucrate de către laboratoare de analize medicale acreditate)
  • un buletin/ carte de identitate prin care să poată fi dovedită apartenența dovezii de vaccinare/ testului.
  • Participanții cu vârste cuprinse între 5 – 18 ani împliniți pot intra la eveniment fără a fi nevoie de vreo dovadă medicală (vaccinare, testare, anticorpi), dar sunt obligați să poarte mască, potrivit prevederilor Ordinului nr. 3.245/1.805/2020 completat la 20.05.2021

Accesul copiilor:

* Copiii cu vârsta până în 7 ani au acces gratuit – cu însoțitor posesor de bilet/abonament valabil.
* Copiii cu vârsta peste 7 ani și până în 16 ani au nevoie de bilet/abonament la preț întreg și de însoțitor.