folk, pop

Alexandra Ușurelu: Emoții solare în Gerar

Alexandra Ușurelu a concertat pe 18 ianuarie în Sala Mare a Teatrului Național din București în fața a peste 900 de prieteni ai muzicii ei pline de trăire. Câteva impresii găsiți în recenzia de mai jos.

Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Seara a fost deschisă de grupul vocal Blue Noise în formula: Bogdan Tudor, Denis Bolborea, Mihail Grigore, Veronica Prodan și Zoe Flavia. A fost o încălzire scurtă, binevenită, pentru a te rupe de gerul și gheața de afară. Cei cinci au revenit pe scenă pentru a interpreta împreună cu Alexandra Ușurelu piesa ei "Când zâmbești".

Blue Noise în deschiderea concertului #PUR al Alexandrei Ușurelu, pe 18 ianuarie 2016

Blue Noise în deschiderea concertului #PUR al Alexandrei Ușurelu, pe 18 ianuarie 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Concertul a început cu introducerea recitativă a lui Flaviu Crișan, care a surprins audiența ce frământa în așteptarea ridicării cortinei. Actorul a apărut într-o lojă de pe cel mai ridicat nivel, introducând spectatorii într-o atmosferă poetică, pregătindu-i pentru ce avea să urmeze. De altfel, el a revenit vocal pentru a îmbrăca și lega anumite momente. A fost și cazul desfacerii plicurilor  puse pe scaune. Spectatorii au primit alături de versurile unei piese nelansate încă invitația de a se abona la recepționarea în avans a viitoarelor melodii ale Alexandrei Ușurelu. "Lasă-mă să fiu eu casa ta" este chemarea ei, abonarea propriu zisă luând forma unei căsuțe de carton. Am văzut că foarte mulți spectatori și-au lăsat datele de contact la finalul serii.

Actorul Flaviu Crișan în deschiderea concertului Alexandrei Ușurelu

Actorul Flaviu Crișan în deschiderea concertului Alexandrei Ușurelu │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Cortina s-a ridicat dezvăluind o scenă plină, dar aerisită și echilibrată, de unde nu au lipsit câteva elemente de decor: o barcă de lemn (în care Alexandra a urcat și a cântat) și un copac înflorit. Avantajul adâncimii scenei de teatru s-a transmis vizual publicului. În spatele cântăreței s-a desfășurat o orchestră simfonică dirijată de Viorel Sârbu, un pian și tobe. Muse Orchestra este o extensie cu alți instrumentiști a cvartetului de corzi Muse Quartet (Alina Horez și Nicoleta Petre la vioară, Maria Colțatu la violă și Corina Ciuplea la violoncel). Oricât de mult ai aprecia o audiție acustică, un concert simfonic este cu totul altceva. Instrumentalul îți dă senzația că te înconjoară, preia rima versului, muzica se leagă într-un tot captivant, iar orice percepție a vreunui instrument în particular îți dezvoltă experiența live.

Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016

Alexandra Ușurelu în concertul simfonic #PUR de pe 18 ianuarie 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

A fost cel de-al doilea concert simfonic susținut de Alexandra Ușurelu, iar în cadrul serii am avut parte de alți doi invitați în afară de Blue Noise: Mircea Vintilă și Dan Byron. Cu acesta din urmă, Alexandra a interpretat "Două povești" și "Melancolic", în amintirea prietenului lor dispărut, chitaristul Costin Oprea, fost membru al formației byron și colaborator al solistei.

Dan Byron alături de Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016

Dan Byron alături de Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Mircea Vintilă a urcat pe scenă pentru interpretarea duetului lor "Ceva se întâmplă cu noi". Au continuat cu "Toți într-o barcă", numai bine ca folkistul sexagenar să treacă peste încălzirea de voce. Rareori mă interesează aspectul vestimentar al vreunui cântăreț pe scenă, dar nu am putut să nu observ discrepanța vestimentară dintre cei doi. Firescul o fi ceva pur, dar nu pur și simplu.

Mircea Vintilă alături de Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016

Mircea Vintilă alături de Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

De ce o iubesc oamenii pe Alexandra Ușurelu? Publicul se vrea "îmbătat" de extensii melodioase și poetice ale dragostei și ale experiențelor din cotidian, evadarea într-o poveste muzicală având nevoie de un povestitor credibil. Dincolo de vocea ei caldă, Alexandra Ușurelu transmite emoție și prin felul de a fi, natural, feminin, emotiv. Adăugăm o atenție constantă la detalii și munca firească de a alimenta mereu comunicarea cu prietenii săi ascultători, în ton cu așteptările lor. Sunt oameni educați, care iubesc, care apreciază poezia, muzica folk sau jazz, cu capul pe umeri, dar obișnuit să tresară.

Nu mai intrasem în Sala Mare de la TNB de la un concert aniversar Bere Gratis din 2012 și mă număram probabil printre cei curioși să descopere interiorul renovat. De-a lungul concertului am cutreierat fiecare inel de loje, am privit spectacolul din ambele laterale, din față și din spate, de multe ori prin obiectivul aparatului. Spre deosebire de o sală tradițională de concerte, interiorul unui teatru imprimă mai multă căldură sau intimitate, scena fiind mai apropiată de spectatori, iar panta rândurilor mai abruptă. Am avut astfel ocazia să descopăr spectacolul Alexandrei Ușurelu din unghiuri variate, de la diverse distanțe, de la colțul scenei până la punctul diametral opus acesteia. De oriunde priveam, simțeam aceeași emisie de căldură sufletească, iar spectatorii din jur trădau și ei aceeași empatie.

Variat ca vârste, dar cu un miez pe care îl estimez a fi între 25 și 40 de ani, publicul din seara de 18 ianuarie a fost prietenul Alexandrei. Oameni calmi, cu răbdare și toleranță la orice  inconvenient ce le-ar fi putut perturba vizionarea (vreun aparat de fotografiat, vreun glas de copil), spectatorii au ales cel mai probabil, din obișnuință, să trăiască spectacolul #PUR, lăsându-se purtați de cuvinte ticluite într-o muzicalitate familiară. Iar dacă cineva ar fi considerat mult prea dese mișcările de camere video pe scenă, un rezultat pozitiv stă să apară: live-ul va fi transpus pe DVD/Blu-Ray. Pe de altă parte, concertul de pe 18 ianuarie a dat startul unui turneu național #PUR.

Ascultătorii din provincie o vor putea asculta live în principalele orașe din țară, alături de Muse Quartet:  Brașov (29.01), Buzău (13.02), Iași (14.02), Constanța (19.02), Cluj-Napoca (23.02), Orade (27.02) și Timișoara (28.02).

Am descoperit mai multe discuții despre locul Alexandrei Ușurelu în piața muzicală autohtonă, câteva idei conturându-se de fiecare dată: o nișă fără prea multă activitate sau vizibilitate, o artistă ghidată de propria percepție emotivă a actului muzical, o simbioză reușită între o voce - Alexandra - și un producător/compozitor - Bobby Stoica, o poveste de succes a unui proiect independent fără aportul vreunei case de discuri importante sau trust media.

Urmărind-o live pe Alexandra Ușurelu, nu pot să nu mă gândesc la Paula Seling și la perioada ei de debut, cu folk și jazz, iar melodia "Ceva se întâmplă cu noi" m-a dus cu gândul la "Ploaie in luna lui Marte". Într-un fel ciudat, găsesc similare comparațiile dintre Mircea Vintilă și Nicu Alifantis pe de o parte și Alexandra Ușurelu și Paula Seling pe de altă parte. Personal, mi-a plăcut concertul Alexandrei mai mult decât cel al Indilei, de pildă, și m-am bucurat - chiar dacă diferit - ca la o audiție cu Aylin. Fiecare apreciază în mod subiectiv, cel mai important aspect fiind acela că spectatorii au părăsit Sala Mare a Teatrului Național cu fețele vesele trădând o împlinire sufletească, mulți grăbindu-se să asiste la întâlnirea de după, din foaier, pentru fotografii, discuții și autografe. La capătul lumii ei interioare, Alexandra își va găsi mereu ascultătorii.

Alexandra Ușurelu are la activ un album produs împreună cu partenerul ei de viață, Bobby Stoica (ex-Voltaj). Discul "La capătul lumii" a fost lansat în decembrie 2014, iar de pe acesta multe cântece au beneficiat de videoclipuri ("Prețul corect", "Mai bine în doi", "La capătul lumii", "Ceva se întâmplă cu noi", "Doi străini"). Un nou album este așteptat spre lansare, o primă melodie ("Suflet, rămâi pur") fiind dezvăluită cu prilejul concertului #PUR.

SETLIST concert #PUR, 18.01.2016

1. Uvertura
  2. Acesta-i sufletul meu
  3. Balada pentru o minune
  4. Mai bine în doi
  5. Suflet, rămâi pur (melodie nouă)
  6. De-ai iubi mai mult, ai fi mai puternic
  7. Ție
  8. Două povești (cu Dan Byron)
  9. Melancolic (cu Dan Byron)
  10. Fuga Pământului
  11. Când zâmbești (cu Blue Noise)
  12. Prețul Corect
  13. Ceva se întâmplă cu noi (cu Mircea Vintilă)
  14. Toți într-o barcă (cu Mircea Vintilă)
  15. La capătul lumii

UPDATE: Textele recitate de Flaviu Crișan au fost: "Furtuna" (de Flaviu Crișan), "Oarece (cupletul cu plic)" și "Cu mâna pe inimă" (de Florin Dumitrescu) și "Picătura și paharul" (de Flaviu Crișan).

Fotografii din concertul Alexandrei Ușurelu

• Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016

• Dan Byron alături de Alexandra Ușurelu în concertul #PUR de pe 18 ianuarie 2016

Pentru mai multe fotografii, deschideți galeria concertului.

La 10 ani de "Perfect", după un 2020 defect, Dan Byron ne recomandă "Songul pușcăriașului": "E piesa care se potrivește în aproape orice situație"

2020 nu ne-a "ferit de intemperii", dar nici la geneza piesei ce dă titlul albumului "Perfect" n-au stat ani prea roz, așa că ne păstrăm simțul umorului și în 2021. E, până la urmă, un an aniversar pentru formația byron, iar cei 10 ani de "Perfect" merită sărbătoriți. Chiar dacă e pandemie, de un concert online tot ne vom bucura. Așa cum se cade la o aniversare, vom reasculta toate piesele de pe acest album de cover-uri alese parcă pentru un documentar al muzicii folk/rock românești, melodii care, ne-a mărturisit Dan Byron, au devenit treptat parte din el.

Dan Byron în Silver Church, la concertul de lansare a albumului ”Perfect”, 17 februarie 2011
Dan Byron în Silver Church, la concertul de lansare a albumului ”Perfect”, 17 februarie 2011 │ FOTO: Alexandru Trifan

Luna aceasta se împlinesc 10 ani de când trupa byron lansa un album cu piese "una și una", o selecție de melodii cu însemnătate, despre cine am fost, dar și despre cine suntem. Atent reorchestrate, piesele și-au păstrat prospețimea, iar albumul rămâne "Perfect" și la 10 de la apariția sa.

Cei care își doresc să reasculte piese ca "Granița-n raniță", "Dacă vrei" sau "Ploaie în luna lui Marte", sunt invitați la show-ul byron de pe 17 februarie 2021, transmis online pe Streamerse.net. Biletele se vând în sistem "pay what you want", dând fanilor oportunitatea de a-și susține formația.

Dan Byron așteaptă cu nerăbdare să cânte toate melodiile de pe albumul "Perfect", mărturisindu-ne că nici nu mai e nevoie să pună discul pentru a le asculta, ele devenind treptat parte din el. Toate aceste piese, ne-a mai spus Dan, ar merita a fi menționate cu prisosință într-un documentar al muzicii folk/rock românești, la fel cum trupe ca Nava Mamă, Pinholes sau Fluturi pe Asfalt ar descrie foarte bine actualul curent underground. Am vorbit și despre musical-ul lui Nae Caranfil, care nu s-a mai făcut, despre structura unui cover și reinterpretări după piese byron, iar la final l-am rugat să ne facă o recomandare pentru un 2021 mai bun. Așa am ajuns la "Songul pușcăriașului".

De vorbă cu Dan Byron, la 10 ani de "Perfect"

InfoMusic: Albumul "Perfect" apărea în 2011, un an în care Adele domina topurile generaliste cu "Rolling in the Deep", iar scena rock se bucura de noi albume de la Foo Fighters, Red Hot Chili Peppers, Coldplay, The Black Keys și Korn, printre alții. Dacă ar fi să relansați albumul "Perfect" într-o ediție aniversară și să adăugați în tracklist un cover după o piesă memorabilă din 2011, care ar fi aceea și cum ți-ar plăcea să o reorchestrezi?

Dan Byron: "Perfect" chiar apare anul ăsta într-o ediție aniversară, dar nu i-am mai adăugat nicio piesă. Credem că e perfect așa cum e . Dar dacă ar fi fost să-i adăugăm, probabil am fi ales o piesă de la Alternativ Quartet și am fi făcut-o folk-jazz sau electro minimalist.

"Mă distrează cum mă chinuiam să cânt în română după atâția ani de cântat în engleză"

InfoMusic: Ce a însemnat pentru tine lansarea albumului "Perfect" în 2011 și cum e să-l reasculți acum?

Dan Byron: Am muncit mult la albumul ăsta și au fost niște momente în care m-am îndoit că o să-l putem duce la capăt. Lansarea a fost foarte mișto, turneul de după a fost însă un calvar. Am lucrat cu cinci toboșari diferiți pe parcusul lui, pentru că al nostru avea alte priorități (de care noi știam de la bun început). Prin urmare pe tot parcursul turneului am făcut repetiții. Când s-a terminat eram cu toții praf de oboseală. Cum e să-l reascult acum? Ca o întoarcere în timp. Mă distrează cum mă chinuiam să cânt în română după atâția ani de cântat în engleză. Dar altfel e parte din mine, îl pot asculta și fără să pun discul.

InfoMusic: Cât de departe poți să mergi cu un cover atunci când reinterpretezi o piesă? De ce anume ar trebui să ții cont?

Dan Byron: Cred că poți să mergi oricât de departe, cu condiția să fie încă recognoscibilă. Cred că atunci când începi să modifici și versurile deja calci pe un teritoriu mai delicat. Dar până și asta poți face dacă nu exagerezi.

InfoMusic: Tracklistul "Perfect" cuprinde cover-uri după melodii românești, dar și două piese nelansate ale regizorului Nae Caranfil, care ar fi trebuit să apară într-un musical. Cum se numea acel musical și de ce nu a mai fost produs?

Dan Byron: Se numea "De cealaltă parte a zidului" și din câte îmi amintesc în primă fază n-a trecut de cenzură. Erau totuși anii ’80, iar Nae era cel puțin îndrăzneț. După aia nu știu exact ce s-a întâmplat, cel mai probabil a fost prea ocupat cu filmele (respectivul musical fiind gândit pentru teatru). Eu tot sper că într-o bună zi îl va scoate. Din câte știu și el își dorește. Probabil e complicat cu finanțările, dar vorba americanului - "where there’s a will, there’s a way".

InfoMusic: Pe soundtrack-ul cărui film simți că s-ar potrivi piesele de pe albumul "Perfect"?

Dan Byron: Pe soundtrack-ul unui film românesc ne-depresiv.

"Trebuie să fii un pic mai babalâc ca să facă cineva un întreg album de cover-uri după muzica ta"

InfoMusic: Dacă s-ar face un documentar despre istoria muzicii folk și rock din România, care dintre piesele de pe albumul "Perfect" ar merita a fi menționate? Și dacă tot am deschis acest subiect, ce alte piese / trupe nu ar trebui să lipsească din documentar?

Dan Byron: Cam toate piesele de pe "Perfect" merită menționate. Nefiind ale noastre, îmi pot asuma lipsa de modestie. Alte trupe? Pfff, păi sunt o grămadă. E drept că unele cântă sau au cântat doar în engleză, dar tot românești sunt. Spre exemplu n-ai cum să faci un asemenea documentar fără să vorbești despre Implant Pentru Refuz, Firma, Travka, OCS, The Mono Jacks, Grimus, Vița de Vie, Robin & the Backstabbers, White Walls, Goodbye to Gravity, ș.a.m.d.

Eu aș face și un capitol despre actualul curent underground, cu Nava Mamă, Pinholes, Fluturi pe Asfalt și alții ca ei. Sau cu curentul indie de acum 10-15 ani, cu The Amsterdams, The MOod sau mai puțin cunoscuții Sophisticated Lemons.

InfoMusic: Ce artist sau trupă ți-ai dori să facă un album de cover-uri byron?

Dan Byron: Cineva din viitor. Trebuie să fii un pic mai babalâc ca să facă cineva un întreg album de coveruri după muzica ta.

6fingers (Sergiu Mitrofan) în Silver Church, la concertul de lansare a albumului ”Perfect”, 17 februarie 2011

6fingers (Sergiu Mitrofan) în Silver Church, la concertul de lansare a albumului ”Perfect”, 17 februarie 2011 │ FOTO: Alexandru Trifan

InfoMusic: Pe 17 februarie veți cânta din nou piesele de pe albumul "Perfect". Concertul va fi online, devenind astfel accesibil și fanilor din afara țării. Ce ți-ai dori să știe despre acest show aniversar cei care vă vor urmări de acasă?

Dan Byron: Că ne-am fi dorit din suflet să putem să-l facem față în față, dar în contextul actual varianta online este cea mai safe. Platforma Streamerse.net, pe care se va face transmisa live, are o secțiune de comentarii similară cu cea de la Facebook, iar la finalul concertului vom mai rămâne puțin de vorbă și le vom răspunde la întrebări celor care ne vor urmări de acasă. Un fel de meet & greet virtual.

InfoMusic: 2020 a fost oricum, numai nu perfect. Dacă l-am putea face, totuși, mai bun ascultând pe repeat o piesă de pe albumul "Perfect", pe care ne-ai recomanda-o.

Dan Byron: "Songul pușcăriașului", evident. E piesa care se potrivește în aproape orice situație.

Industria muzicala

Schema de ajutor de stat pentru sectorul cultural stârnește nemulțumirile artiștilor, "cele 15 runde de negocieri au fost aruncate la gunoi de Ministerul Culturii"

Reprezentanții sectorului cultural și-au exprimat nemulțumirea față de schema de ajutor de stat recent publicată de Ministerul Culturii. Negocierile din ultimele luni au fost complet ignorate, sunt de părere membrii grupului de lucru, care au observat că ajutorul este oferit exclusiv organizatorilor de evenimente. Artiștii ar urma să fie plătiți de către "un intermediar privat".

Alexandra Usurelu in concert la TNB pe 29 ianuarie 2018 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

După aproape un an de pandemie, în care concertele s-au putut desfășura doar în aer liber, iar festivalurile au fost amânate, sectorul cultural rămâne în continuare afectat de măsurile de restricție. O schemă de ajutor de stat, publicată recent de Ministerul Culturii, ar urma să vină în sprijinul tuturor celor care activează în domeniul artistic, însă potrivit reprezentanților acestui sector, realitatea este diferită de ceea ce se promovează. Schema de ajutor se adresează în special organizatorilor de evenimente, artiștii rămânând fără siguranța unui sprijin financiar în lunile următoare de pandemie.

Această concluzie a fost trasă în urma unei conferințe de presă desfășurate astăzi, 28 ianuarie. La ea au participat reprezentanți ai sectorului cultural și membri ai grupului de lucru implicați în negocierile schemei de ajutor de stat.

"Asistăm la o campanie de PR prin care Ministerul Culturii încearcă să cosmetizeze eșecul unui ajutor de stat pentru toți cei afectați de închiderea sectorului"

"În ultima săptămână asistăm la o campanie de PR prin care Ministerul Culturii încearcă să cosmetizeze eșecul unui ajutor de stat pentru toți cei afectați de închiderea sectorului. Este prezentată triumfalist această schemă de ajutor ca fiind rezolvarea problemelor tuturor celor afectați. Informațiile sunt deformate sau uneori false. Ministrul declară că după 15 runde de negocieri a fost finalizată schema de ajutor. Adevărul este că cele 15 runde de negocieri au fost aruncate la gunoi de Ministerul Culturii din moment ce din toate concluziile grupului de lucru nici una nu se regăsește într-un plan al Ministerului, în schimb reprezentanții Ministerului au decis să meargă mai departe cu schema de ajutor inițială, cea care a dus la proteste și ulterior la formarea grupului de lucru", se arată într-un comunicat de presă transmis de membrii grupului de lucru.

Schema de ajutor de stat actuală oferă sprijin organizatorilor de evenimente, "în urma evaluării unor proiecte de către o comisie", iar artiștii ar urma să fie plătiți de "un intermediar privat" al Ministerului.

"Ministerul Culturii ar trebui să știe că cel care livrează produsul cultural direct către public este artistul, nu organizatorul"

"În nota de fundamentare a acestei scheme de așa zis ajutor, Ministerul Culturii susține că <<Având în vedere constrângerile bugetare existente, ajutorul financiar poate fi acordat direct doar operatorilor culturali aflați pe ultimul nivel al ecosistemului cultural, cei care prin natura activității lor livrează produsul cultural direct către public>>, adică organizatorului de spectacol.

Ministerul Culturii ar trebui să știe că cel care livrează produsul cultural direct către public este artistul, nu organizatorul. Iar faptul că schema finanțează organizatorii de spectacole este exact esența problemei. În repartizarea așa-zisului ajutor, Ministerul introduce un intermediar privat care va angaja și va plăti artiști, lucrători și firme după bunul plac. Mai mult, organizatorii vor primi aceste finanțări în urma evaluării unor proiecte de către o comisie, deci și această verigă va fi finanțată selectiv.

De aceea noi considerăm că singura varianta de ajutor a acestui sector este plata unor compensații directe, imediate și echitabile, nu folosirea ca intermediar a unor entități private. Este ca și cum Ministerul Culturii s-ar fi privatizat. De asemenea nu poate fi considerat un ajutor o plată pentru niște servicii prestate", se mai arată în comunicat.

La conferința de presă au participat reprezentanți ai Asociației MUZE - Asociația pentru Teatru, Film, Muzică și Dans, ALIS - Asociația Lucrătorilor în Industria Spectacolului, Patronatul Producătorilor, Organizatorilor de Spectacole și Impresarilor Artistici din România, Reprezentanți ai Firmelor de scenotehnică și Reprezentanți ai managerilor și organizatorilor de spectacole. Artiștii au fost reprezentați de Marius Manole, Tudor Chirilă, Dan Byron și Doru Trăscău.

<< iun. 2021 >>
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13