Afinităţi muzicale complexe byron - "Eternal Return"

Trupa byron revine cu cel de-al şaselea disc de studio, acesta fiind intitulat "Eternal Return". Lansarea online a albumului de pe 6 noiembrie 2015 va fi urmată de un concert în Berăria H din București pe 29 noiembrie. Citeşte recenzia noastră în continuare.

Coperta albumului byron - Eternal Return

Muzica byron a purtat de la apariţie o amprentă clară, un semn anume care o face să se diferenţieze instant de orice altă trupă din peisajul actual românesc. De fapt, este mult mai asemănătoare cu una din America, poate datorită unui solist cu o dicţie impecabilă cumulat cu o profunzime stilistică aparte. Instrumental, avem în faţă patru muzicieni care jonglează perfect cu multe genuri muzicale, lucru care se simte şi transpare în fiecare creaţie.

Materialul, compus pe parcursul unui an, a fost înregistrat în High Resolution Sound (24 bit/96 kHz) la Windmill Lane Recording Studios, renumitele "studiouri U2" din Dublin, Irlanda. Masterul a fost realizat la studioul Abbey Road din Londra de către cunoscutul Frank Arkwright (Joy Division, Blur, Arcade Fire, Belle and Sebastian, New Order etc.).

Prima piesă de pe acest disc, "Settling Down", are un intro misterios, cu câteva lătraturi de câine şi te face ca ascultător să aştepţi nerăbdător să cadă cortina. Vei sesiza apoi ştiri în limba franceză dublate de un scurt moment de cor al unor copiii pentru ca apoi chitara să pătrundă intens în difuzoare, accentuând sentimentul de revoltă. Piesa este construită în manieră crescendo, pentru ca după cel de-al patrulea minut, să regăsim o tonalitate mai aşezată, propice introspecţiei, iar versurile reuşesc să ne ducă cu gândul la sentimentul de apartenenţă care vine uneori cu renunţarea la egosim, omul drag având rol de salvator. ("My trip came to a close / I am as happy as I can be / I do anything to keep / Whatever we got here that makes us feel complete.../ You smoothly laid down my pride / Devoured my selfishness / I'd kill to know you're fine / I'd die for you, questionless.") Se readuce piesa în crescendo pentru outro, muzicalitatea dintre clapă, chitară şi secţia ritmică fiind completă.

Rămânem în aceeaşi notă dramatică alături de "Most Inexplicable Plague", care conturează de fapt întreaga linie teatrală a materialului. Piesa aceasta alături de încă unele pot fi incluse cu succes în backgroundul unei variaţiuni sau scenete tragice sau chiar unui film cu răsturnări de situaţie. Vocea lui  Dan este în penumbră, iar distorsul aplicat pe refren este obositor, însă imediat liniile de bass se conturează discret cu aceleaşi ciripituri de păsări de la început. Solistul în gamă urcă, 6fingers coboară pe partitură şi imediat începe cea de-a treia piesă cu un telefon care sună. Ideea continuităţii pieselor se aplică cu succes pentru a releva strânsa legatură dintre fiecare poveste expusă în parte.

Pentru "A Walking Piece of Art", regăsim printre note şi accente muzicale, o voce feminină care îşi caută iubirea. Solistul reapare şi povesteşte în manieră piano întâmplări din relaţia cu aceasta. Refren puternic, strigăt în gol dublat de polifonia obsedantă a clapelor şi solo-ului de chitară. Piesa se întrerupe brusc, lăsând sunetul ploii şi un receptor închis să continue povestea în ritm alert cu "The Sea". Dan povesteşte alte frânturi din istoria unui cuplu zbuciumat. ("We're two crabs involved in a parallel dance / On a deserted beach at the end of the word / We didn't attend a single ballet class / But we try pas de deux right here, in the dirt.") Apare momentul de flaut pentru ca mai apoi temele muzicale să se amestece într-un dans spectral puternic. Pe refrenul final, am simţit nevoia de o voce feminină care să atenueze puţin jocul de lumini şi umbre.

Sunetul unei cutiuţe muzicale...zâmbesc, titlul este sugestiv ("History as a Child"), însă povestea conţine mult mai mult decât aparente amintiri din copilărie. O avem în prim-plan pe Cleopatra, regina Egiptului, cea care l-a sedus pe Caesar şi deopotrivă a contribuit la pierirea sa. Refrenul constituie îndemnul perfect pentru orice persoană aflată la un moment de cotitură în viaţă. Durata este redusă, de aici apare şi instinctul firesc de a apăsa replay. ( "I suggest you carefully choose your friends / At times lions can be mistaken for lambs / Once you turn your back, you're under attack, boy / Open your eyes!")

Cum sună oare noţiunea atât de abstractă de "Peace"? Trebuie să fie asezonată cu o linie de bass uşor de ţinut minte şi un mesaj social. Byron ştie bine cum să mânuiască jocul de cuvinte cu armoniile şi notele muzicale. Ritm rapid, versuri recitate şi un solo instrumental de final care încheie o compoziţie fără un refren clar definit.

"City on Fire" este o creaţie la care m-am întors de zeci de ori, devenind şi favorita mea de pe album. Este de o tristeţe profundă, cred ca va deveni chiar un memento etern al tragediei din club Colectiv în care ne-am pierdut cu toţii prieteni, artişti, colaboratori...în definitiv, oameni frumoşi care au plătit cu viaţa un sistem găunos. Dan a scris piesa înaintea acestui dezastru, cu gândul la drama din SUA produsă la 11 septembrie 2001, însă a punctat bine lipsa de umanitate şi greselile cu care ne confruntăm în zilele agitate pe care cu toţii le întâmpinăm. ("The city's burning to remind us all / We are completely out of control / A milestone of horror on this anxious earth / The day we lost our soul.")

Mers cu trenul...Da, oriunde, dar împreună. Plecăm pe "Wall of Shame". Cu acorduri de pian similare Queens of the Stone Age / Muse şi cu gândul la maxima latină "Carpe Diem!", ne întâlnim la punctul final cu ambiţii frânte şi cu aceleaşi vicii. Dacă ne vom opri / cădea, ne vom ridica de jos şi îi vom face pe toţi să ne admire talentul de a trăi din nou, în ciuda calamităţilor sufleteşti care ne-au încolţit şi vom reîncerca apoi orice tratament pentru a le da uitării. Piesa rămâne fidelă polifoniei şi accentelor grave care subliniază esenţa mesajului.

Ne revenim cu greu din tumultul muzical pentru o creaţie creionată acustic, "Little by Little". Vocea solistului, mai light, dar fără să îşi piardă din greutate, ne prezintă în tonuri sumbre imnul existenţei care pare scris în jurul citatului: "Povestea unei vieţi, oricare ar fi ea, este povestea unui eşec". (Jean-Paul Sartre) Doar un riff the chitară pus pe repeat dublat de câteva game la pian evidenţiază, din nou, starea de tragedie a fiinţei umane.

Muzica byron are această coordonată. Nu găsim cei patru artişti în roluri de contre-emploi, ci unicitatea este conferită exact de cadenţa şi măiestria cu care teme umane sunt reliefate în cuvinte şi tonalităţi naturale.

Din nou mister pentru "One Day a Year". Cu aceeaşi melancolie şi joc al umbrelor, partitura îţi dă fiori. Cred că este cea mai complexă creaţie de pe întreg materialul şi se simte tare bine printre rânduri şi game influenţa Queen. Singurul minus sesizat este acela că pe refren vocea este acoperită de tumultul muzical.

Ultimele două compoziţii "In Between" şi "Gone Fishing" închid povestea de dragostea dintre cei doi protagonişti. Prima din ele aduce în prim plan eternele certuri în genul rock progresiv şi decizia unuia din parteneri de a pleca şi a porni la un nou drum fără iubirea sa. Cea de-a doua este o partitură în care scenografia este sărăcă , la fel ca sufletele răvăşite ale celor doi. Muzical, 6fingers îl dublează pe Dan Byron la voce, iar accentele la toba premier par a fi părţi din zbuciumul sufletesc resimţit în momentul de adio. Eliberarea de sub o rutină destul de urâtă duce şi la eliberarea sufletelor. ("The icy claws are ripping me apart / Ah, astounding / The shock of this coldness is making my heart / Beat again.")

Noul disc byron este cu siguranţă unul care se va face remarcat nu doar pe plan intern. Curat şi profund, în acelaşi timp complex şi retrospectiv, reprezintă un material care nu poate trece neobservat, indiferent de genul muzical care te caracterizează. Lansarea oficială de pe 6 noiembrie 2015 (via Universal Music Romania) va fi însoțită de un concert în Berăria H pe 29 noiembrie 2015.

Piesele se pot asculta pe deezer, itunes și zonga. Discul poate fi cumpărat și în format CD de aici.

byron, The Mono Jacks, Șuie Paparude și Robin and the Backstabbers urcă vara aceasta pe scena Promenada Mall

Promenada Mall continuă distracția de vară cu seria de concerte SPOT the beats pe terasa centrului comercial. Până la începutul lui septembrie, vizitatorii vor putea asculta live melodiile unor trupe îndrăgite precum byron, The Mono Jacks, Șuie Paparude, Robin and the Backstabbers și mulți alții.

Dan Byron
Dan Byron │ FOTO: Anya Dimitrov

Seria de evenimente reunite sub conceptul SPOT the beats a fost creată pentru a aduce clienților Promenada Mall adevărate experiențe de petrecere a timpului liber, în compania prietenilor. Plasat într-un decor cu zone verzi și fântână arteziană, spațiul este o oază urbană. Accesul la evenimente este liber, în limita locurilor disponibile.

byron și Rana dau tonul concertelor de la Promenada Mall pe 21 iulie

Începând cu ora 19.30, byron își așteaptă fanii la o sesiune live pe terasa Promenada Mall de la nivelul 2, în zona fântânii. Trupa de rock s-a înființat în 2006 și a lansat 7 albume de studio și trei DVD-uri live. byron sunt obișnuiți să cânte atât pe scene mari de festival în fața a mii de spectatori, cât și wireless, neamplificat, pentru grupuri restrânse. De-a lungul timpului, ei au filmat un concert în Salina Turda (la 100 de metri adâncime) pentru că era o provocare de neratat și au compus coloana sonoră pentru un serial original HBO România. În 2022, byron a lansat două piese, "Memento" și "Monstrul de sub pat", fiecare într-o direcție muzicală complet diferită una față de cealaltă. Ambele melodii se vor regăsi pe viitorul album de studio care va fi lansat în toamna lui 2022.

În deschiderea byron va urca Rana, o formație de rock alternativ, care a luat naștere în 2016 și care a lansat trei single-uri – "Lumea lor", "Departe" și "Cer Chinezesc". Accesul la eveniment este liber, în limita locurilor disponibile.

SPOT the beats cu The Mono Jacks și Lunatic pe 11 august

Seria de concerte continuă pe 11 august cu The Mono Jacks, trupa de rock alternativ înființată în 2008 de către Doru Trăscău. The Mono Jacks sunt o poveste despre perseverență, dăruire și urmărirea până în pânzele albe a visurilor care te definesc. Muzica lor a răsunat până acum la mari festivaluri – Sziget, Exit Festival, Eurosonic Noorderslag, ARTmania, Electric Castle, cât și prin turnee în toată țara, vorbind despre gânduri și sentimente pe care le trăim cu toții. Un nou album The Mono Jacks este pregătit pentru toamna lui 2022, prefigurat de single-urile "Aici acum" și "Spune". În deschiderea The Mono Jacks va cânta Lunatic, formație cunoscută pentru piesele cu mesaje sociale. De la reggae la heavy metal, de la grunge la hip-hop, Lunatic înglobează toate aceste stiluri.

Șuie Paparude concertează pe 17 august

Una dintre cele mai iubite formații din România, Șuie Paparude va aduce ritmurile de muzică electronică pe terasa Promenada, pe 17 august. Cu o activitate de aproape 3 decenii, Șuie Paparude a scris istorie pe scena muzicală din România, în 2006 artiștii fiind chiar invitați să cânte pe Stadionul Național în deschiderea concertului Depeche Mode.

Concert Robin and the Backstabbers și Sayonara Blue Monday pe 1 septembrie

Robin and the Backstabbers urcă pe scena Promenada Mall la început de toamnă, pe 1 septembrie, cu un opening act susținut de Sayonara Blue Monday. Adunați în 2010 de către solistul și compozitorul Andrei Robin Proca după o călătorie solitară de o săptămână prin Munții Călimani, Robin and the Backstabbers își descriu muzica drept "pop melodramatic". Nu au ajuns o trupă de cover-uri după albumul "Graceland", al lui Paul Simon, așa cum își imaginau la început, dar au reușit să ia pe sus scena de muzică alternativă din România cu melanjul lor de rock eclectic și versuri moderniste, criptice.

Living Rock 2022: Lineup-ul complet a fost dezvăluit

Living Rock 2022 are stabilit lineup-ul final. Balthazar, Vița de Vie, The Mono Jacks, byron, Luna Amară și mulți alții vor urca pe scena festivalului, spre încântarea tuturor iubitorilor de mare și muzică alternativă.

Doru Trăscău (The Mono Jacks)
Doru Trăscău (The Mono Jacks) │ FOTO: Livia Văduva

Spre deosebire de edițiile anterioare, când cap de afiș au fost artiștii autohtoni, festivalul aduce anul acesta în line-up drept cap de afiș o trupă din străinătate; renumita formație belgiană Balthazar revine în România, unde are deja o comunitate numeroasă de fani. Pe lângă ei, pe plaja Tuzla vor mai concerta byron, The Mono Jacks, Robin and the Backstabbers, Vița de Vie, Coma, Luna Amară, Piqued Jacks (Italia), Silent Strike, Luiza Zan & Gyárfás István, Bogdan Simion & Lăutarii de Mătase, Amadeus, Dl. Goe, Oigăn + Doru, Toulouse Lautrec și E.M.I.L.

Living Rock 2022 | Lineup-ul complet

Până la festival, puteți trimite gratuit prietenilor voștri cărți poștale în care să-i chemați alături de voi pe plaja Tuzla! Pe site-ul Pink Post - pinkpost.ro/cartepostala/ - puteți alege una dintre imaginile surprinse de fotograful Cătălin Georgescu chiar pe plajă, în spațiul de festival, și s-o transformați într-o invitație inedită. Astfel veți obține o amintire marină, livrată în cutiile poștale de Pink Post, cel mai mare operator privat de servicii poștale din România.

La fel ca anul trecut, pe parcursul celor trei zile de festival (19 - 21 august) vor fi organizate acţiuni de ecologizare, tururi prin împrejurimi alături de ghizi şi sesiuni de birdwatching pentru iubitorii de păsări. Festivalierii se vor bucura de camping la umbra măslinilor sălbatici, zone de relaxare și de joacă pentru cei mici și cei mari și multe alte surprize.

Bilete pentru Living Rock 2022:

• Abonament - 250 lei
  • Bilet camping - 20 lei
  • Bilet rulotă (cei care vor sta în rulotă trebuie să achiziționeze separat bilet de acces în camping în valoare de 20 de lei pentru fiecare persoană în parte) - 50 lei

Despre Living Rock

Living Rock, singurul festival de alternativ de la mare, are ca scop promovarea scenei underground din România și sprijinirea artiștilor din zona de rock alternativ. Construit pe conceptul unic de combinare a rock-ului alternativ cu frumusețea Mării Negre, evenimentul are loc în aer liber, pe plaja Tuzla, una dintre cele mai frumoase plaje din România.

Programul pe zile al Electric Castle 2022 a fost dezvăluit

Prima ediție Electric Castle post-pandemie se anunță a fi una incendiară. În 2022, lineup-ul festivalului include nume precum Gorillaz, Disclosure, Twenty One Pilots, Mogwai și mulți alți artiști indie, pop, rock, electro și trap. Consultă programul pe zile al Electric Castle 2022.

Electric Castle Festival 2015 │ FOTO: Alex Vlad Covaci / InfoMusic.ro

Electric Castle revine în forță în 2022. Cea de-a 8-a ediție a festivalului va avea un lineup eclectic, fiecare zi aducând pe cele 10 scene ale evenimentului un cocktail de stiluri muzicale.

Programul pe zile - Electric Castle 2022

Miercuri, 13 iulie

• DJ Yoda
  • Layla Benitez
  • Eli Brown
  • Șuie Paparude
  • Ciupe
  • Raoul
  • Tomi Rzv
  • Volt
  • Bross
  • IV-IN
  • S-T-PHAN
  • Wax On Fridays
  • Puiu
  • Nipple's Delight
  • Low Freq
  • Ezirk

Joi, 14 iulie

• Moderat
  • Editors
  • Sofi Tukker DJ Set
  • Vitalic (Live)
  • Yves Tumor
  • Gusgus
  • Ben Bohmer (Live)
  • DJ Seinfeld
  • Acid Arab (Live)
  • Zdob Și Zdub
  • Kennyhoopla
  • Killa Fonic
  • Ivan And The Parazol
  • Byron
  • Joplyn
  • Bcuc
  • Shubostar
  • Simion Bogdan-mihai & Lăutarii De Mătase
  • Antonia Vai
  • Hét Hat Club
  • Bruja
  • DJ Sauce
  • Julian M
  • Vekt
  • Chlorys
  • Vlademir
  • Cocco Mio
  • Jaheyo
  • Maică-ta
  • Dubase
  • Karak

Vineri, 15 iulie

• Twenty One Pilots
  • Deftones
  • Peggy Gou
  • Sven Väth
  • Purple Disco Machine
  • Delia
  • Molchat Doma
  • Whomadewho (Live)
  • Nastia
  • Coma
  • Altin Gün
  • Nightmares On Wax
  • Sam Divine
  • David Penn
  • Azteca
  • Amuly
  • Alina Pash
  • Mihail
  • Ana Coman
  • A.A. Williams
  • Matt Black (Coldcut Dj-set)
  • Musspell
  • Jurjak
  • Christine Renée
  • Tussin
  • Xeno
  • Plus
  • Zo
  • Beatjunkz
  • Dodo
  • Digitalove
  • Missile
  • Blanilla
  • Carol
  • Burner Greene
  • Rapala
  • K-Lu
  • Nopame

Sâmbătă, 16 iulie

• Gorillaz
  • Disclosure
  • Caribou
  • Dub Pistols
  • Goldie
  • Camo And Krooked
  • London Elektricity
  • Sasha
  • Tinlicker
  • Vița de Vie
  • Gheist
  • Kruder & Dorfmeister
  • Whiney
  • Urbandawn
  • Nane
  • Dordeduh
  • Om la Lună
  • Macanache
  • Robin And The Backstabbers
  • Alexandrina
  • Nicola Conte & Spiritual Galaxy
  • Lola Marsh
  • Balming Tiger
  • Cătălina Cara
  • Balkan Taksim
  • Dimitri's Bats
  • Oigăn
  • Albert Nbn
  • Mobtrap
  • Mofo
  • Madliquid
  • Dwls
  • Andreea Veder
  • Mihai Popoviciu
  • Akos
  • Sugar
  • Musai
  • Slim Rocka
  • Wicked
  • Mezzin Live
  • Ufe
  • Bully

Duminică, 17 iulie

• Aurora
  • Mogwai
  • Subcarpați
  • Squid
  • Agents Of Time
  • Kid Francescoli
  • Gioli & Assia
  • Apashe
  • Bob Vylan
  • Irina Rimes
  • CTC
  • Luna Amară
  • Marú
  • Valeria Stoica
  • The Mono Jacks
  • Shiver
  • Mdou Moctar
  • DJ Andy Smith
  • A Place To Bury Strangers
  • Session Victim
  • Vels Trio
  • Söndörgő
  • Yvel & Tristan
  • Rava
  • Young G
  • LU-K Beats
  • PRNY
  • Cosmos Tone
  • Ugly Astronaut
  • Sonophone
  • Miu
  • Oktopus
  • Marwan
  • Aldaris
  • D'jhu
  • Văzduh
  • Nemo

Electric Castle 2022 va avea loc în perioada 13 - 17 iulie, la Castelul Banffy din Cluj-Napoca. Organizatorii promit un festival extins ca suprafață și experiențe noi pentru cei peste 30.000 de fani care au achiziționat deja abonamente.

Bilete Electric Castle Festival 2022

• Premium Pass - 1598,45 lei
  • Premium Pass + Camping - 1758,83 lei
  • General Access Pass - 743,09 lei
  • General Access Pass + Camping - 903,48 lei

Despre Electric Castle

Electric Castle este primul festival din România care a mutat muzica electronică și sunetele live ale concertelor pe scenele indoor sau în aer liber ale unui castel. Încă de la prima ediție, din 2013, festivalul a fost nominalizat în fiecare an în finala European Festival Awards la categoria “Cel mai bun festival de mărime medie”, alături de nume cu tradiție în Europa.