Afinităţi muzicale complexe byron - "Eternal Return"

Trupa byron revine cu cel de-al şaselea disc de studio, acesta fiind intitulat "Eternal Return". Lansarea online a albumului de pe 6 noiembrie 2015 va fi urmată de un concert în Berăria H din București pe 29 noiembrie. Citeşte recenzia noastră în continuare.

Coperta albumului byron - Eternal Return

Muzica byron a purtat de la apariţie o amprentă clară, un semn anume care o face să se diferenţieze instant de orice altă trupă din peisajul actual românesc. De fapt, este mult mai asemănătoare cu una din America, poate datorită unui solist cu o dicţie impecabilă cumulat cu o profunzime stilistică aparte. Instrumental, avem în faţă patru muzicieni care jonglează perfect cu multe genuri muzicale, lucru care se simte şi transpare în fiecare creaţie.

Materialul, compus pe parcursul unui an, a fost înregistrat în High Resolution Sound (24 bit/96 kHz) la Windmill Lane Recording Studios, renumitele "studiouri U2" din Dublin, Irlanda. Masterul a fost realizat la studioul Abbey Road din Londra de către cunoscutul Frank Arkwright (Joy Division, Blur, Arcade Fire, Belle and Sebastian, New Order etc.).

Prima piesă de pe acest disc, "Settling Down", are un intro misterios, cu câteva lătraturi de câine şi te face ca ascultător să aştepţi nerăbdător să cadă cortina. Vei sesiza apoi ştiri în limba franceză dublate de un scurt moment de cor al unor copiii pentru ca apoi chitara să pătrundă intens în difuzoare, accentuând sentimentul de revoltă. Piesa este construită în manieră crescendo, pentru ca după cel de-al patrulea minut, să regăsim o tonalitate mai aşezată, propice introspecţiei, iar versurile reuşesc să ne ducă cu gândul la sentimentul de apartenenţă care vine uneori cu renunţarea la egosim, omul drag având rol de salvator. ("My trip came to a close / I am as happy as I can be / I do anything to keep / Whatever we got here that makes us feel complete.../ You smoothly laid down my pride / Devoured my selfishness / I'd kill to know you're fine / I'd die for you, questionless.") Se readuce piesa în crescendo pentru outro, muzicalitatea dintre clapă, chitară şi secţia ritmică fiind completă.

Rămânem în aceeaşi notă dramatică alături de "Most Inexplicable Plague", care conturează de fapt întreaga linie teatrală a materialului. Piesa aceasta alături de încă unele pot fi incluse cu succes în backgroundul unei variaţiuni sau scenete tragice sau chiar unui film cu răsturnări de situaţie. Vocea lui  Dan este în penumbră, iar distorsul aplicat pe refren este obositor, însă imediat liniile de bass se conturează discret cu aceleaşi ciripituri de păsări de la început. Solistul în gamă urcă, 6fingers coboară pe partitură şi imediat începe cea de-a treia piesă cu un telefon care sună. Ideea continuităţii pieselor se aplică cu succes pentru a releva strânsa legatură dintre fiecare poveste expusă în parte.

Pentru "A Walking Piece of Art", regăsim printre note şi accente muzicale, o voce feminină care îşi caută iubirea. Solistul reapare şi povesteşte în manieră piano întâmplări din relaţia cu aceasta. Refren puternic, strigăt în gol dublat de polifonia obsedantă a clapelor şi solo-ului de chitară. Piesa se întrerupe brusc, lăsând sunetul ploii şi un receptor închis să continue povestea în ritm alert cu "The Sea". Dan povesteşte alte frânturi din istoria unui cuplu zbuciumat. ("We're two crabs involved in a parallel dance / On a deserted beach at the end of the word / We didn't attend a single ballet class / But we try pas de deux right here, in the dirt.") Apare momentul de flaut pentru ca mai apoi temele muzicale să se amestece într-un dans spectral puternic. Pe refrenul final, am simţit nevoia de o voce feminină care să atenueze puţin jocul de lumini şi umbre.

Sunetul unei cutiuţe muzicale...zâmbesc, titlul este sugestiv ("History as a Child"), însă povestea conţine mult mai mult decât aparente amintiri din copilărie. O avem în prim-plan pe Cleopatra, regina Egiptului, cea care l-a sedus pe Caesar şi deopotrivă a contribuit la pierirea sa. Refrenul constituie îndemnul perfect pentru orice persoană aflată la un moment de cotitură în viaţă. Durata este redusă, de aici apare şi instinctul firesc de a apăsa replay. ( "I suggest you carefully choose your friends / At times lions can be mistaken for lambs / Once you turn your back, you're under attack, boy / Open your eyes!")

Cum sună oare noţiunea atât de abstractă de "Peace"? Trebuie să fie asezonată cu o linie de bass uşor de ţinut minte şi un mesaj social. Byron ştie bine cum să mânuiască jocul de cuvinte cu armoniile şi notele muzicale. Ritm rapid, versuri recitate şi un solo instrumental de final care încheie o compoziţie fără un refren clar definit.

"City on Fire" este o creaţie la care m-am întors de zeci de ori, devenind şi favorita mea de pe album. Este de o tristeţe profundă, cred ca va deveni chiar un memento etern al tragediei din club Colectiv în care ne-am pierdut cu toţii prieteni, artişti, colaboratori...în definitiv, oameni frumoşi care au plătit cu viaţa un sistem găunos. Dan a scris piesa înaintea acestui dezastru, cu gândul la drama din SUA produsă la 11 septembrie 2001, însă a punctat bine lipsa de umanitate şi greselile cu care ne confruntăm în zilele agitate pe care cu toţii le întâmpinăm. ("The city's burning to remind us all / We are completely out of control / A milestone of horror on this anxious earth / The day we lost our soul.")

Mers cu trenul...Da, oriunde, dar împreună. Plecăm pe "Wall of Shame". Cu acorduri de pian similare Queens of the Stone Age / Muse şi cu gândul la maxima latină "Carpe Diem!", ne întâlnim la punctul final cu ambiţii frânte şi cu aceleaşi vicii. Dacă ne vom opri / cădea, ne vom ridica de jos şi îi vom face pe toţi să ne admire talentul de a trăi din nou, în ciuda calamităţilor sufleteşti care ne-au încolţit şi vom reîncerca apoi orice tratament pentru a le da uitării. Piesa rămâne fidelă polifoniei şi accentelor grave care subliniază esenţa mesajului.

Ne revenim cu greu din tumultul muzical pentru o creaţie creionată acustic, "Little by Little". Vocea solistului, mai light, dar fără să îşi piardă din greutate, ne prezintă în tonuri sumbre imnul existenţei care pare scris în jurul citatului: "Povestea unei vieţi, oricare ar fi ea, este povestea unui eşec". (Jean-Paul Sartre) Doar un riff the chitară pus pe repeat dublat de câteva game la pian evidenţiază, din nou, starea de tragedie a fiinţei umane.

Muzica byron are această coordonată. Nu găsim cei patru artişti în roluri de contre-emploi, ci unicitatea este conferită exact de cadenţa şi măiestria cu care teme umane sunt reliefate în cuvinte şi tonalităţi naturale.

Din nou mister pentru "One Day a Year". Cu aceeaşi melancolie şi joc al umbrelor, partitura îţi dă fiori. Cred că este cea mai complexă creaţie de pe întreg materialul şi se simte tare bine printre rânduri şi game influenţa Queen. Singurul minus sesizat este acela că pe refren vocea este acoperită de tumultul muzical.

Ultimele două compoziţii "In Between" şi "Gone Fishing" închid povestea de dragostea dintre cei doi protagonişti. Prima din ele aduce în prim plan eternele certuri în genul rock progresiv şi decizia unuia din parteneri de a pleca şi a porni la un nou drum fără iubirea sa. Cea de-a doua este o partitură în care scenografia este sărăcă , la fel ca sufletele răvăşite ale celor doi. Muzical, 6fingers îl dublează pe Dan Byron la voce, iar accentele la toba premier par a fi părţi din zbuciumul sufletesc resimţit în momentul de adio. Eliberarea de sub o rutină destul de urâtă duce şi la eliberarea sufletelor. ("The icy claws are ripping me apart / Ah, astounding / The shock of this coldness is making my heart / Beat again.")

Noul disc byron este cu siguranţă unul care se va face remarcat nu doar pe plan intern. Curat şi profund, în acelaşi timp complex şi retrospectiv, reprezintă un material care nu poate trece neobservat, indiferent de genul muzical care te caracterizează. Lansarea oficială de pe 6 noiembrie 2015 (via Universal Music Romania) va fi însoțită de un concert în Berăria H pe 29 noiembrie 2015.

Piesele se pot asculta pe deezer, itunes și zonga. Discul poate fi cumpărat și în format CD de aici.

Începe sezonul Alternative Brunch: 4 trupe românești, 3 orașe, 12 concerte

Seria de concerte "Alternative Brunch" continuă anul acesta cu 12 show-uri. The Mono Jacks, Robin and the Backstabbers, Grimus și byron concertează la Iași, Bacău și Chișinău.

Doru Trăscău (The Mono Jacks)
Doru Trăscău (The Mono Jacks) │ FOTO: Livia Văduva

În perioada 23 iulie - 26 septembrie se va desfășura seria de concerte "Alternative Brunch", dedicată tuturor celor a căror poftă de muzică nu ține cont de oră. Sezonul din acest an înseamnă 12 concerte, susținute de patru trupe, în trei orașe din Republica Moldova și România: Iași, Bacău și Chișinău.

Trupele care vor urca pe scena "Alternative Brunch" sunt The Mono Jacks, Robin and the Backstabbers, Grimus și byron, iar concertele vor avea loc în aer liber, în grădinile locațiilor partenere, la ora brunch-ului. Pe lângă muzica live, participanții se vor putea bucura și de mâncare bună și doza cuvenită de distracție.

"Alternative Brunch e un combo între ceva bun de mâncat și ceva mișto de ascultat. Ne-am dorit niște concerte live, condimentate cu mâncare bună, la care poți să mergi cu întreaga familie fără să-ți faci griji că e prea târziu pentru cel mic sau că nu ai energie pentru o seară de club. În Europa, genul acesta de concerte este o normalitate și vrem să dezvoltăm și în România și Republica Moldova acest concept, pentru că poftă și cerere există. Iar susținerea Comisiei Europene o să ne ajute în acest demers", a declarat Codruț Dumitrescu, manager de proiect al seriei de concerte Alternative Brunch.

Calendarul concertelor "Alternative Brunch":

The Mono Jacks

• 23 iulie - Chișinău, Artcor
  • 24 iulie - Bacău, Valhalla
  • 25 iulie - Iași, Nish

RATB

• 06 august - Chișinău, Artcor
  • 07 august - Bacău, Valhalla
  • 08 august - Iași, Nish

Grimus

• 10 septembrie - Chișinău, Artcor
  • 11 septembrie - Bacău, Valhalla
  • 12 septembrie - Iași, Nish

byron

• 24 septembrie - Chișinău, Artcor
  • 25 septembrie - Bacău, Valhalla
  • 26 septembrie - Iași, Nish

Proiectul Alternative Brunch este fondat de Overground Music și co-finanțat de Comisia Europeană prin proiectul Music Moves Europe.

Living Rock 2021, singurul festival de alternativ de la mare, are loc în august, pe plaja Tuzla

Muzica alternativă se aude vara aceasta la festivalul Living Rock. În weekendul 20 - 22 august, pe plaja Tuzla vor susține show-uri live trupe ca Vița de Vie, byron și The Mono Jacks.

Doru Trăscău (The Mono Jacks)

Pe parcursul celor trei zile ale festivalului Living Rock 2021 vor fi organizate activități în aer liber, pentru toate vârstele: de la acțiuni de ecologizare, tururi prin împrejurimi alături de ghizi și sesiuni de birdwatching pentru iubitorii de păsări, până la zonă de produse handmade, tatuaje, dreaduri și multe alte surprize.

Pe scenă vor urca trupe îndrăgite de rock alternativ precum Vița de Vie, byron, The Mono Jacks, Robin and the Backstabbers și Grimus, iar lista de artiști din line-up urmând să fie completată și alte nume.

"Deși încă ne obișnuim cu noul normal, care ba e utopic, ba distopic, este totuși un moment bun să luăm o pauză binemeritată și să re-experimentăm cum e să fii în primul rând la un concert. Trupele sunt nerăbdătoare să urce pe scenă, publicul abia așteaptă să le asculte, cu toții căutăm alternative pentru vacanța de vară, așa că un festival de alternativ la mare ar fi cea mai bună alegere.

Pe lângă line-up-ul complet alternativ și din scena underground a muzicii românești, Living Rock va fi un altfel de eveniment la mare. Vrem un festival atent cu oamenii din zonă, dar mai ales atent cu locul. Vrem să trăim rock, dar alternativ, așa încât, la plecare, plaja Tuzla să rămână la fel de sălbatică, apa să fie la fel de turcoaz și nisipul la fel de fin", a declarat Ilinca Ghișoiu, reprezentantul Maitreya Events, organizator al festivalului Living Rock.

Acces la festival & camping

Accesul la festival se va face pe bază de abonament pe trei zile, alături de certificatul de vaccinare sau test negativ de Covid, mască și distanțare. Biletele și abonamentele achiziționate anul trecut pentru ediția 2020 rămân valabile pentru ediția 2021.

Persoanele nevaccinate vor primi gratuit un test de Covid la intrare.

Prețuri abonamente la Living Rock:

• 250 lei (acces pentru 3 zile la toate concertele și activitățile festivalului din perioada 20 - 22 august)
  • 125 lei (oferă access pentru 3 zile la toate concertele și activitățile festivalului din perioada 20 - 22 august persoanelor vaccinate)

Despre Living Rock

Festivalul Living Rock, singurul festival de alternativ de la mare, are ca scop promovarea scenei underground din România și sprijinirea artiștilor din zona de rock alternativ. Construit pe conceptul unic de combinare a rock-ului alternativ cu frumusețea Mării Negre, evenimentul are loc în aer liber, pe plaja Tuzla.

<< oct. 2021 >>
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10