electronica

Atoms for Peace - Amok - RECENZIE

Amok distilează esența electronică a unor piese de pe King of Limbs. Este o rătăcire bezmetică a lui Thom Yorke pe tărâmul muzicii dance și electronice. Citește recenzia albumului Atoms for Peace - Amok.

Thom Yorke (Radiohead, Atoms for Peace)
Thom Yorke (Radiohead, Atoms for Peace) │ FOTO: TY www.facebook.com

Prin albumul "Amok", Yorke nu se îndepărtează prea mult de genul dance-electronic explorat în cel mai recent album Radiohead, numit "King of Limbs". Deși o comparație strictă între aceste două proiecte nu ar păstra simțul proporțiilor - în cazul "Amok" fiind vorba de un proiect personal al lui Yorke, fără imixtiunea unui alt membru Radiohead - poate fi o modalitate de a ne face o idee despre cât de mult cântărește cuvântul lui Yorke în Radiohead - și la o primă vedere, pare foarte mult.

Thom Yorke (Radiohead, Atoms for Peace)

Faptul că "Amok" este o continuare pe un anumit palier pentru "King of Limbs" este evident și din videoclipurile "Lotus Flower" (de pe "King of Limbs") și "Ingenue" (de pe "Amok"). În ambele, Yorke apare el însuși dansând, deși în decoruri diferite.

"Amok" distilează esența electronică a unor piese de pe "King of Limbs", cum ar fi "Bloom", "Feral", "Lotus Flower". Este o rătăcire bezmetică a lui Yorke pe tărâmul muzicii dance și electronice, cu influențe minimaliste din partea altor genuri muzicale. Pentru a pune punct unei comparații dusă deja prea departe, în ciuda a ceea ce ar putea sugera numele său, "Amok" (care s-ar putea traduce ca "bezmetic," "scăpat de sub control") - este mai omogen decât "King of Limbs", atât din punct de vedere a construcției pieselor, cât și ca instrumentație.

Artwork - Atoms for Peace - AMOK

Artwork - Atoms for Peace - AMOK

Pentru acest album, Yorke a lucrat cu nume mari ale scenei muzicale: Flea, basistul Red Hot Chili Peppers, Nigel Godrich, vechi producător și colaborator al Radiohead, Joey Waronker, toboșar în trupele Beck și REM, precum și Mauro Refosco, percuționist în Forro in the Dark.

Într-un interviu cu actorul Alec Baldwin, solistul Atoms for Peace a explicat că a fost un proces creativ diferit de felul în care se desfășoară lucrurile la Radiohead. Yorke a venit cu piesele deja schițate pe calculator, iar trupa a luat ființă în funcție de aceste cântece și de unde dorea el să ajungă cu ele. Însă, în ciuda acestor muzicieni renumiți, "Amok" este surprinzător de minimalist - a nu se înțelege simplist - și de multe ori pare că nu reușește să pună în evidență la maximum talentul celor implicați.

Thom Yorke

Thom Yorke

Totul era parte dintr-un plan, dacă ar fi să judecam după cuvintele lui Yorke: "one of the things we were most excited about was ending up with a record where you weren't quite sure where the human starts and the machine ends" ("Unul dintre lucrurile care ne entuziasmau cel mai tare era să sfârșim cu un album unde nu erai prea sigur unde începe omul și unde se sfârșește mașina").

Piese ca "Default", "Ingenue" sau "Judge Jury and Executioner" alcătuiesc structura de rezistență a albumului. "Default" este primul single de pe "Amok", și după cum ne-am obișnuit în cazul lui Yorke, versurile ambigue duc la formarea unor opinii diverse. Unii interpretează piesa ca vorbind despre o relație bolnăvicioasă, în timp ce alții consideră că face trimiteri la dependența de droguri.

Audio: Atoms for Peace - Default

Pentru "Ingenue", Atoms for Peace a filmat și un videoclip, care reia tema dansului pe care o întâlnim și în "Lotus Flower" ("King of Limbs"). Yorke apare dansând în ambele videoclipuri, deși în ipostaze diferite. Mai mult, clipul "Ingenue" a fost regizat de Garth Jennings, iar coregrafia videoclipului a fost semnată de Wayne McGregor, amândoi lucrând și cu Yorke pentru "Lotus Flower".

Videoclip: Atoms for Peace - Ingenue

"Judge Jury and Executioner" debutează pe acorduri de sintetizator și chitară acustică. Yorke vorbește despre persecuție în versuri ca "Just can't talk or reason with my executioner" sau "When darkness follows/And no tomorrows" și face o asociere între "judge and jury, executioner".

Audio: Atoms for Peace - Judge Jury and Executioner

"Amok" este un experiment electronic în mai multe straturi, în care ritmurile se frâng, fraze muzicale subversive preiau controlul și se erijează în tema principala a pieselor. Însă totul ar fi fost doar un exercițiu steril de instrumentație dacă peste toate acestea nu s-ar fi suprapus vocea lui Yorke. Timbrul său fragil și melancolic conferă căldură și sensibilitate, este partea umană a unui material destul de "tehnic". Poate singurul lucru care poate fi imputat acestui album este că nu "se pierde", că nu își dă frâu liber - sau mai bine spus, că nu lasă mai mult spațiu de manifestare "omului" și mai puțin "mașinii".

Radiohead va lansa un triplu album: "Kid A" şi "Amnesiac", plus piese nemaiauzite din arhivă

Radiohead e gata să aducă în 2021 albumele sale clasice şi a anunţat că va lansa un triplu album în noiembrie. Pe numele său "KID A MNESIA", acest triplu album va include variante remasterizate de "Kid A" şi "Amnesiac", plus încă un disc plin cu piese nemaiauzite până acum. Una se ascultă în articol.

Coperta album Radiohead Kid A Mnesia
Coperta album Radiohead Kid A Mnesia │ FOTO: Radiohead

"KID A MNESIA" a fost conceput ca un release aniversar, care sărbătoreşte 21 de ani de existenţă pentru "Kid A" şi "Amnesiac". Cele două albume au fost lansate în octombrie 2000, respectiv mai 2001 şi au primit un teaser video care se vede mai jos. În clip se aude prima piesă de pe "Amnesiac", "Packt Like Sardines In a Crushd Tin Box". Toate piesele se vor putea auzi pe 5 noiembrie, când Radiohead le va lansa prin casa de discuri XL Recordings.

Al treilea album se numeşte "Kid Amnesiae", o compilaţie de track-uri din arhivele trupei, care nu au mai văzut lumina zilei până acum. Au rezultat din sesiunile de înregistrat pentru LP-urile din 2000 şi 2001. Single-ul "If You Say the Word" poate fi ascultat mai jos şi face parte din acele melodii care nu au mai ajuns la public. Încă o înregistrare din studio numită "Follow Me Around" e gata de debut.

Iată şi un tracklist pentru discul cu noutăţi:

Side 1

• Like Spinning Plates (why Us? Version)
  • Untitled V1
  • Fog (Again Again Version)
  • If You Say The Word
  • Follow Me Around

Side 2

• Pulk/Pull (True Love Waits Version)
  • Untitled V2
  • The Morning Bell (In The Dark Version)
  • Pyramid Strings
  • Alt. Fast Track
  • Untitled V3
  • How To Disappear Into Strings

Sunt pregătite şi variante speciale ale noilor materiale, cu viniluri, cărţi cu artwork, viniluri roşii şi negre, casete audio, schiţe şi cărţi cu versuri. Două cărţi cu artwork realizate de Thom Yorke şi Stanley Donwood vor fi de asemenea lansate pe 4 noiembrie. "Kid A" mai primise o ediţie specială pentru colecţionari în 2009, iar în 2020 pentru a marca 20 ani de la debutul său am avut parte de o ediţie extinsă a piesei "Treefingers".

Au trecut 5 ani de la ultimul album nou Radiohead, "A Moon Shaped Pool", dar membrii Radiohead au avut multe proiecte între timp. Thom Yorke a compus coloana sonoră a filmului "Suspiria" al lui Luca Guadagnino din 2018. În 2019 a lansat albumul solo "Anima". Jonny Greenwood a creat coloana sonoră pentru filmul "Phantom Thread", ultimul din cariera lui Daniel Day Lewis şi a primit o nominalizare la Oscar pentru el.

Între timp a mai creat soundtrack-uri şi pentru filmul biografic despre viaţa prinţesei Diana, "Spencer", dar şi pentru "The Power of the Dog". Ed O'Brien a lansat albumul solo de debut, "Earth" în 2020. Radiohead a fost introdusă în Rock and Roll Hall of Fame în 2019.

Thom Yorke a remixat piesa "Creep" de la Radiohead, într-o variantă 2021

Thom Yorke pare a îşi trolla fanii prin lansarea unui remix pentru piesa "Creep" de la Radiohead. Melodia pe care artistul a declarat în repetate rânduri că o urăşte şi nu vrea să o mai audă primeşte un nou suflu, în cea mai ciudată versiune posibilă. Se ascultă în articol.

Radiohead Creep 2021 Remix Thom Yorke
Radiohead Creep 2021 Remix Thom Yorke │ FOTO: Jin Takahashi

"Creep" devine un track de 9 minute, serios încetinit şi cu extra sintetizatoare pe la minutul 3-4, care alienează complet ascultătorul. Pare o încercare a lui Thom Yorke de a îşi trolla fanii, iar ei răspund cu aceeaşi monedă, dacă judecăm după comentariile de pe YouTube. 30% din ele fac gluma cu "nu pot să cred că Thom Yorke a colaborat cu Radiohead", iar restul încearcă să explice ce e acela doomer wave şi cum se încadrează piesa în acest gen muzical.

Mulţi refuză să creadă că ascultă o versiune oficială a melodiei şi invocă tot soiul de variante live acustice auzite de-a lungul anilor şi prelucrate pentru a făuri acest remix. Teoriile abundă, dar un lucru e sigur: solistul Radiohead ştie să polarizeze Internetul. Noua versiune de "Creep" reuşeşte să inducă nu doar angoasă şi tristeţe, ci şi groază şi anxietate şi un gol în stomac prin acele sintetizatoare ameninţătoare.

"Creep" este single-ul de debut al formaţiei Radiohead, lansat pe 6 septembrie 1992. A apărut pe albumul de debut, "Pablo Honey" din 1993. Versurile sunt despre o atracţie sexuală obsesivă şi auto distructivă.

Cert e ca o astfel de piesă remixată ne arată ce poate trece prin mintea unui om afectat de izolarea din 2020 şi 2021, cam aceasta ar fi semnificaţia remixului. Track-ul a apărut pentru prima oară în defilarea de modă şi show-ul pus în scenă de designerul japonez Jin Takahashi pentru colecţia sa de toamnă. De altfel Takahashi s-a ocupat şi de artwork-ul pe care îl vedeţi în clip. "Creep" s-a mai viralizat recent pentru coverul pe care l-a primit de la Foo Fighters şi pe care a intrat spre surprinderea tuturor comediantul Dave Chapelle, care nu e chiar vreun virtuoz al muzicii, falsând serios.

Între timp Thom Yorke a înfiinţat o nouă trupă în 2021, pe numele său Smile şi cu care a lansat chiar piese noi. În grup se află şi Jonny Greenwood de la Radiohead şi toboşarul Tom Skinner de la Sons of Kemet.

<< oct. 2021 >>
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10