Cele mai așteptate concerte în România și recomandări2018: Cele mai importante concerte în România Smiley: "Sunt pasionat și pasional. Cred că sunt și competitiv" - VIDEO INTERVIU INFO CONCERT:
Massive Attack
INFO CONCERT:
Summer Well Festival 2018
INFO CONCERT:
UNTOLD Festival 2018
INFO CONCERT:
Stone Sour
INFO CONCERT:
Foreigner


Tim de la Arcade Fire: "Ne luăm energia din lucruri noi, ascultăm mereu muzică nouă, citim cărți noi, ne uităm la filme noi"

Arcade Fire este acea trupă care îți stârnește dorința de a asculta mai mult. Cu fiecare nouă piesă, descoperi ceva diferit despre acești muzicieni ce se exprimă mereu creativ într-un mod atât de natural. Înaintea primului concert Arcade Fire în România, am stat de vorbă la telefon cu Tim Kingsbury, basistul, chitaristul și ocazional clăparul formației. Ne-a povestit despre ultimul album Arcade Fire, iubire, bani, evoluția muzicii și limitele generate de tehnologie.
Arcade Fire

Arcade Fire

În cadrul interviului am discutat și despre primul său LP solo, ”Yeah You, and I”, dar și despre concertul pe care trupa canadiană îl va susține la București pe 20 iunie. Tim ne-a mărturisit că este foarte entuziasmat să vină pentru prima oară în România, sentiment pe care îl împărtășim și noi.

InfoMusic: Vara trecută ați lansat ”Everything Now”, albumul pe care îl veți promova în acest turneu. Care este conceptul din spatele lui, cum au luat naștere piesele?

Sunt probabil două răspunsuri diferite la aceste întrebări. Presupun că am început să lucrăm la acest album așa cum o facem de obicei, așa cum am procedat cu majoritatea discurilor noastre. Cântăm împreună și încep să apară idei, iar pe măsură ce ele se dezvoltă, devin tot mai concrete. Win, solistul trupei, el scrie versurile, în general, și cred că o mare parte dintre idei au fost generate de anumite lucruri la care el se gândea atunci.

Cred că, la modul general, conceptul face referire la multe lucruri, un aspect important fiind acesta al conștientizării faptului că este interesant că, în acest moment din istorie, avem acces aproape nelimitat la tot felul de lucruri. Prin intermediul internetului și a felului în care sunt comercializate lucrurile, niciodată nu a mai fost atât de ușor să achiziționezi o grămadă de lucruri și să obții orice îți dorești instantaneu. Dacă ai nevoie de o informație, sau vrei pur și simplu să-ți comanzi o pizaa, e mult mai ușor decât era în urmă cu câțiva ani. În anumite părți ale lumii, nu a mai fost niciodată atât de ușor să faci asta. Iar noi observăm lucrurile așa cum sunt ele, ideea de bază a fenomenului, analizând cumva totul.

InfoMusic: În ultimul vostru videoclip vorbiți despre iubire și bani. Crezi că iubirea ne poate salva de lăcomia din noi?

Da, cu siguranță. Cred că atunci când te iubești pe tine, te poți salva. Dacă înveți să te vezi pe tine ca pe o entitate ce are valoarea sa pe această lume, și te tratezi cu respect, și înveți să îi tratezi și pe ceilalți cu respect, și îți înveți locul în univers, acesta este cel mai sănătos mod de a-ți trăi viața, aș spune eu.

InfoMusic: Dacă ar trebui să cântați pentru un public ce nu v-a descoperit încă, ce piesă ați alege să cântați? Și de ce?

Hmm. Asta e o întrebare bună. Mai sunt și alte detalii despre acest public pe care ar trebui să le știu? Sau te referi la un public oarecare?

InfoMusic: La un public oarecare mă refer.

Hmm. În perioada primelor noastre turnee, începeam mereu concertele cu "Wake up". E o piesă mai veche. Dar atunci când o cântăm live, se transformă totul într-un mare spectacol, cântăm cu toții din toți rărunchii, deci a fost cu siguranță un bun cârlig pentru captarea atenției publicului. Deci asta este mereu o bună opțiune.

Cred că începerea concertelor cu "Everything Now" este, probabil, o altă opțiune bună, pentru că e foarte ușor să te conectezi la ea, îți dă o stare bună și e o piesă destul de accesibilă. Ne-am început concertele cu ea turneul ăsta și a mers bine. Deci aș merge, poate, pe una din aceste piese.

InfoMusic: David Bowie a fost un mare fan al muzicii voastre. În 2005, la doar un an de la lansarea albumului vostru de debut, v-a acompanit pe scenă și ați cântat împreună piesa "Wake Up”. Cum ai perceput atunci această experiență?

A fost destul de ireal. Nu mă așteptam neapărat ca acest lucru să se întâmple. A fost foarte emoționant. Suntem cu toții fani destul de mari ai lui Bowie. A scris atât de multe piese grozave și avea o prezență atât de bună pe scenă. A fost o experiență extraordinară.

InfoMusic: Ai cumva o piesă preferată de-a lui David Bowie?

O piesă Bowie preferată...hmm..Îmi plac atât de multe, nici nu pot să aleg. Poate spun asta pentru că e printre primele piese ale lui care mi-au plăcut când eram mai tânăr, dar am iubit mereu melodia "Starman". Este o alegere destul de evidentă, din anumite puncte de vedere, dar îmi place mult felul în care se deschide această piesă și cum mă face să mă simt atunci când o ascult.

InfoMusic: Vă place să experimentați mult ca trupă și păreți să mergeți mereu în direcția în care vă ghidează muzica. Este acesta modul vostru natural de a face lucrurile, sau căutați cumva subconștient următorul capitol din muzica rock?

Cred că ne luăm cu toții energia din lucruri noi, ascultăm mereu muzică nouă, citim cărți noi, ne uităm la filme noi, cred că acesta este felul nostru natural în care evoluăm. Nu știu dacă este ceva conștient, sau pur și simplu așa suntem noi ca oameni. Nu aș descrie asta ca pe ceva foarte conștient.

”...cred că muzica evoluează mereu și așa s-a întâmplat în ultimii 10.000 de ani. (...) Nu cred că are niciun fel de limite.”

InfoMusic: Are muzica limitări, în ce privește dezvoltarea ei spre noi sound-uri? 

Nu, nu cred că are. Cred că este destul de nelimitată. Poate atunci când vorbim de muzica pop, trebuie să faci lucrurile într-un anume mod, să respecți anumite valori ritmice, deci există numite limitări la care ar trebui probabil să renunți la un moment dat. Dar cred că muzica evoluează mereu și așa s-a întâmplat în ultimii 10.000 de ani. Și va continua să evolueze. Cu siguranță. Nu cred că are niciun fel de limite.

InfoMusic: De ce crezi că muzica din zilele noastre sună cam la fel? Nu mă refer la muzica voastră, voi sunteți una dintre excepții. Mă refer la muzică în general, în special ceea ce auzim la radio: s-au lenevit artiștii sau și-au pierdut poate scopul în alergătura astea nebunească după hituri?

Cred că o mare parte din aceea ce se întâmplă în muzică se datorează poate tehnologiei, în acest moment, și a felului în care oamenii se raportează la ea. E interesant, pentru că niciodată nu a fost mai ușor pentru cineva să scrie și să înregistreze o piesă pe propriul PC. Dar cred că dacă faci asta fără să înveți anumite lucruri...Vreau să spun că există anumite modalități prin care poți crea și scrie o piesă fără a învăța nimic despre multitudinea de opțiuni sonice pe care le ai la dispoziție.

În anii '60 se făcea altfel de muzică...muzica pop, de exemplu, în anii '60, a devenit foarte plictisitoare, totul suna la fel pentru că totul era înregistrat în același studio, cu aceiași muziciani și aceeași estetică. Cred că ceva similar se întâmplă și acum, doar că acum vorbim despre aceeași tehnologie, oamenii folosesc aceleași softuri digitale. Cred și sper că asta va evolua mult mai mult, în timp, pe măsură ce oamenii vor învăța să încorporeze în muzica lor o mai mare varietate de sound-uri.

”Ce se difuzează la radio nu este probabil, de obicei, general vorbind, cel mai bun indicator al celei mai bune muzici care există acum în lume.”

Dacă e să vorbim despre muzica comercială, o parte din ea e doar despre a face totul cât mai ieftin, pentru a scoate apoi cât mai mulți bani. S-ar putea să nu fie cel mai bun loc în care să-ți găsești inspirația. E ca și cum te-ai duce într-un magazin cu felicitări pentru zile de naștere pentru a căuta obiecte de artă. Probabil că nu este cel mai bun loc pentru a căuta așa ceva. Ce se difuzează la radio nu este probabil, de obicei, general vorbind, cel mai bun indicator al celei mai bune muzici care există acum în lume.

InfoMusic: Ai lansat de curând albumul tău solo de debut  - ”Yeah You, and I”. Ce aduce nou, comparativ cu muzica pe care o faci cu Arcade Fire?

L-am înregistrat mai mult pentru mine. A fost un fel de experiment pentru mine (râde), pentru că scriu piese de când eram mic. Știi, atunci când lucrez cu Arcade Fire, suntem mereu un grup, suntem cel puțin șase oameni într-o cameră, aruncând idei unul către celălalt, e un proces bazat pe colaborare, totul se face la comun, e o provocare în sine. Așa că am încercat, pe cât de mult posibil, să fac totul singur pe acest album. Eu am luat toate deciziile, eu am făcut totul, mi-am oferit spațiul și libertatea de a face asta, și a fost grozav, pentru că am învățat cât de greu este să faci asta. Compuneam o piesă într-o seară, îmi venea pur și simplu o idee într-o noapte, mă culcam spunându-mi <<Sună destul de bine. Sună grozav!>>, și apoi mă trezeam a doua zi de dimineață și reacția mea era: <<E oribil! E cel mai prost lucru pe care l-am făcut vreodată>>. Trebuie să-ți acorzi șansa să simți asta, să simți întregul proces. Atunci când sunt cu trupa, sunt atât de multe voci. Începem să cântăm ceva și reacțiile apar imediat: <<O, e extraordinar!>> sau, <<E oribil!>>. E un proces foarte diferit, comparativ cu situația în care ești doar tu cel implicat.

”Albumul acesta (solo) mi-a dat motivația de care aveam nevoie pentru a termina niște piese.”

Și un alt lucru suplimentar adus de acest proiect solo este că am învățat mult mai mult despre partea de înregistrare, inginerie de sunet și lucru la studio. Așa că a fost un bun experiment. Și m-a ajutat și pe partea de compoziție - mereu mă străduiesc să devin un compozitor tot mai bun. Albumul acesta mi-a dat motivația de care aveam nevoie pentru a termina niște piese.

InfoMusic: În iunie vei susține cu Arcade Fire primul concert în România. V-ați gândit cumva la vreun setlist special, considerând că este primul vostru concert aici?

”Sunt foarte entuziasmat să vin în România ! Va fi extraordinar!”

Nu am ajuns încă în punctul în care lucrăm la setlistul pentru turneu. Trebuie să începem întâi următorul turneu, dar sunt sigur că vom pregăti ceva special. Sunt foarte entuziasmat să vin în România ! Va fi extraordinar!

InfoMusic: Și noi suntem entuziasmați ! Îți multumesc mult pentru acest interviu și ne vedem în București!

Mulțumesc, mi-a făcut plăcere să vorbim. Pa!

(English Version)

Tim from Arcade Fire: "We're all driven by new things, we're always listening to new music, or reading new books, or watching new films"

Tim Kingsbury de la Arcade Fire

Tim Kingsbury de la Arcade Fire (Foto: Emma Swann / DIY)

InfoMusic: Last summer you released ”Everything Now”, the album you'll be promoting on this tour. What's the concept behind it, how did the songs come to life?

There are probably two different answers to those questions. I guess that we started this record the same way we start most of the records. We just kinda' play, and you know, ideas kinda' come out, and as they start growing, they become more present. Win, the singer of the band, he writes the lyrics, generally, so I think a lot of the ideas came from stuff that he was thinking about. But I think the general concept ties on a lot of things, but the big thing is how interesting it is, at this point in history, to have so much access to things, with the internet and just commercially, it's never been easier to acquire lots of stuff and to have whatever you want instantly. If you wanna' look up some information, if you wanna' order a pizza, it's easier. In a lot of parts of the world, it's never been easier. And we're kind of looking at that for what it is, the premise with that, and kind of examining that.

” If you learn to see yourself in the world as a valuable entity, and treat yourself with respect, and learn to treat others with respect, and learn your place in the world, that is the most healthy way to live, I would say.”

InfoMusic: You talk about love and money in your last video. Do you think love can save us from our greed?

Yeah, for sure. I think loving yourself can. If you learn to see yourself in the world as a valuable entity, and treat yourself with respect, and learn to treat others with respect, and learn your place in the world, that is the most healthy way to live, I would say.

InfoMusic: If you had to introduce yourself to a new audience, what song would you choose to play, and why?

Hmm. That's a good question. Do I know anything about this audience? Or just a random one?

InfoMusic: Just a random audience.

Hmm. When we started touring, we would always play "Wake up" first. Which is an older song. And when we perform it live, it's kind of a big spectacle, we're all shouting at the top of our lungs, our mouth are wide open, it definitely was a good attention grabber. So that's always a strong one. I think starting with "Everything Now" it's probably good too, just 'cause it's pretty easy to get into, got that outlet feel to it so it's a pretty accessible song. We've been starting our shows with that this tour and it goes well. So maybe one of those songs.

InfoMusic: David Bowie was a big fan of your music. Back in 2005, a year after releasing your debut album, he joined you onstage and you sang together "Wake Up”. How did you perceive the whole experience?

It was pretty surreal. I wasn't necessarily expecting that to happen. It was very exciting. We are all kind of big fans. I mean, you know, he has written so many amazing songs, he's just such a great performer. So yeah, it was really amazing.

”I always loved the song "Starman" (by David Bowie) (...) I really like the way that song unfolds and how I feel when I listen to it.”

InfoMusic: Do you have a favorite Bowie song?

A favorite Bowie song..hmm..I like so many of his songs, I don't even know. Maybe it's just 'cause it's one of the first ones that I got into when I was younger, but I always loved the song "Starman". It's a pretty obvious choice in some ways, but I really like the way that song unfolds and how I feel when I listen to it.

InfoMusic: You are a band who likes to experiment a lot, you always seem to go where the music takes you. Is this your natural way of doing things, or are you subconsciously looking for the next chapter in rock music?

I think that we're all driven by new things, we're always listening to new music, or reading new books, or watching new films, I think we're just drown to evolving like that. I don't know if that's conscious or it's just how we are as people. I wouldn't describe it as overly conscious.

" ... music is pretty much always evolving, and it has been for the last 10.000 years. (...) I don't think there's any limitations to it."

InfoMusic: Does music have limitations in terms of finding new sounds, from your perspective?

No, I don't think so. I think it's pretty limitless. I mean, maybe with pop music, doing things a certain way, having always a four on the floor beat, there's certain limitations that you might have to let go of at some point. But I think music is pretty much always evolving, and it has been for the last 10.000 years. And it will keep evolving. Yeah, for sure. I don't think there's any limitations to it.

InfoMusic: Why do you think music nowadays sounds so similar? I m not talking about your music, you are one of the exceptions. But talking about music in general, especially what we hear on the radio: did artists get lazy, or have they lost their purpose in this crazy race for hit songs?

I actually think a big part of it might be just technology, at this point, and how people are relating to it. It's interesting, 'cause it's never been more easy for someone to write and record a song on their own computer. But I do think that if you do that, without learning some aspects...I mean there's certain streamline easier ways to create and write a song and put it out without even learning about the full array of options in terms of what you can do sonically. I mean in the 60's there was a different kind of music...like pop music, in the 60's, got pretty boring, after a while everything sounded the same, because everything was recorded in the same studio, with the same musicians and the same aesthetic. I think that's kind of happening now, except now it's all the same technology, people are using the same electronic digital software instruments. I think that's gonna' evolve a lot more, hopefully, over time, as people learn to incorporate a wider variety of things into it.

"I think the stuff that's on the radio, is generally, usually, probably not the best indicator of what the best music is in the world."

But I mean, I don't know, commercial music it is part where it's just about what's cheapest and what's gonna' make the most money. That may not be the best place to look for inspiration. It's like going through a birthday card store trying to find good art. It's probably not a good place to go looking for good art. You'd better search a little harder and see what else is out there.

I think the stuff that's on the radio, is generally, usually, probably not the best indicator of what the best music is in the world.

InfoMusic: You recently released your debut solo album - ”Yeah You, and I”. What does it bring new to the table, compared to the music you are making with Arcade Fire ?

I kind of made it mostly for myself. It was an experiment for me (he laughs), 'cause I've been writing songs ever since I was young. You know, in my work with Arcade Fire, it's always a group, it's always at least six of us in the room, kinda' all throwing ideas at each other, it's a very collaborative process, a very communal process, it's its own challenge. So for this record I decided to just do everything myself as much as possible. I made all the decisions, I did everything, just to give myself the space and the freedom to do that, which was really great 'cause I learned how hard it is to do that. I would write a song one night early, I'll come up with something one night, and I would go to bed and I would be like: <<This is pretty good. This is great!>>, and then I would wake up the next morning and be like: <<This is horrible! This is the worse thing I've ever done>>. You have to give yourself a chance to feel that, the whole process. When I'm with the band, there are so many voices. We'll be playing something and immediately it would go like: <<Oh, this is amazing!>> or, <<This is horrible!>>. It's a very different process to work compared to when I'm alone.

"I'm always trying to become a better songwriter."

And another thing is that I taught myself a lot more about recording, engineering and working in the studio. So that was a really good experiment. And also, the songwriting - I'm always trying to become a better songwriter. This gave me a lot of motivation to finish some songs.

InfoMusic: In June you will be playing your first concert in Romania. Will there be a special set list for us, considering it's your first time here? 

We haven't actually got to the point where we're working on the setlist for the tour yet. We gotta' get to our next tour, first. But I'm sure we will. I'm so excited to come to Romania! It's gonna' be amazing!

InfoMusic: Yeah, we are excited too! Thank you so much for this interview and see you in Bucharest!

Thank you, it was a pleasure talking to you. Bye!

Obține informații suplimentare despre eveniment:

Citește mai multe despre Arcade Fire
Raluca Chirilă este Editor la InfoMusic.ro.
Citește și alte articole ale autorului.
CLOSE
CLOSE