Urmărește-ne în Social Media

Industria muzicala

Cum ia naștere o piesă?

În cadrul conferinței Mastering the Music Business, am auzit poveștile unor oameni de succes, cei care se află în spatele pieselor pe care le auzim la radio – producători sau ingineri de mastering. Vă invităm să aflați în articolul de mai jos ce înseamnă o melodie bună și care sunt etapele prin care trebuie să treacă o piesă pentru a ajunge la forma finală.

Publicat

pe

Concert Dream Theater la Arenele Romane pe 20 mai 2017 │ FOTO: Ionut Paraschiv / InfoMusic.ro

Până în momentul în care o piesă ajunge la forma finală este șlefuită de o echipă numeroasă de oameni. De la compozitori la producători și până la inginerii de mixaj și master, procesul de creație are mai mulți pași, iar fiecare artist își aduce aportul pentru a reuși să creeze cea mai bună variantă.

La panelul despre producție muzicală de la MMB 2018 au vorbit din experiența lor trei producători de succes – Alex Cotoi, din România, Matt Lawrence și James Lewis din Marea Britanie și inginerul de mastering Herman Van Der Veen (Olanda)

Matt Lawrence este un producător muzical câștigător de GRAMMY, inginer de sunet care a lucrat la unele dintre cele mai importante albume în ultimii 20 de ani, contribuind la vânzarea acestora în milioane de exemplare pe tot mapamondul. Printre artiștii cu care a colaborat se numără Adele, Amy Winehouse, Black Eyed Peas, George Michael, Beyonce, One Direction, Robbie Williams sau Lady Gaga.

James Lewis este producător muzical britanic, DJ și inginer de sunet – are un single number 1 și 3 albume aflate în top 10, colaborând cu Rudimental, Rae Morris, Sunset Sons, Zak Abel, Clean Cut Kid, D/C sau Lykke Li. Recent, James a terminat albumul de debut al Sunset Sons (prima lor lansare „Remember” s-a regăsit în playlist-ul BBC Radio 1 și a fost inclusă ulterior în lista pentru vot BBC Sound 2015), de asemenea, a lucrat cu Rudimental pentru producerea albumului numărul 1 „We the Generation” și a mixat single-ul „Good Thing”, colaborând cu John Newman.

Inginerul olandez de mastering audio și proprietar al unui studio, Herman van der Veen, și-a folosit experiența de peste 25 de ani în ingineria audio, broadcasting și servicii web pentru a crea primele studiouri exclusiviste de mastering analog din România. Fiind mai mult un tehnician decât un muzician, Herman se concentrează pe legătura dintre calitatea muzicii și multele platforme de distribuție disponibile în prezent.

Discutii pe tema productiei muzicale la MMB 2018 │ FOTO: Alex Vlad Covaci

Fiind un compozitor și producător „cameleonic”, Alex Cotoi a reușit să ajungă în fruntea topurilor de muzică pop, urban rock și dance, adunând peste 400 de milioane de vizualizări pe YouTube. Colaborarea cu Pitbull, Mohombi și Wisin pentru „Baddest girl în town” i-a adus un binemeritat Grammy pentru „Cel mai bun album de latin rock, urban alternative”. Alte colaborări de succes îi includ pe David Bisbal – ‘Fiebre’, Faydee – ‘Lullabay’ și ‘Legendary love’, Kana Nishino – ‘Holiday’, Alexandra Stan – ‘Thanks for leaving’, Carla’s Dreams și multe altele.

În cadrul conferinței, am aflat mai multe despre importanța producătorilor muzicali, care au și sarcina de a supraveghea buna desfășurare a sesiunii de lucru; pe de altă parte, textierul este cel care șlefuiește versurile, un fel de magician al cuvintelor și al liniei melodice.

Uneori producătorul poate fi diferit de beat maker, iar alteori sunt una și aceeași persoană. Cel care produce are practic rolul de lipi piesele de puzzle muzical, vocile trase în studio, chitara, pianul sau tobele. Cu cât sunt mai mulți oameni creativi implicați, cu atât mai bine.

Inginerul de mastering are rolul de cosmetiza piesa, livrând practic varianta finală; desigur, există mai multe variante de master – pentru radio, pentru rețelele de streaming sau pentru YouTube. În general, în România, producătorul este același cu inginerul de mastering – invitații de la conferință au declarat că în afară se lucrează altfel, susținând că este necesar ca inginerul de mastering să fie diferit de producător, pentru a fi obiectiv.

Fiecare producător muzical are o anumită nișă, spre exemplu o persoană care lucrează cu artiști pop este diferită de o persoană care lucrează cu artiști sau trupe rock. Este important ca melodia să aibă un refren bun, care în același timp să transmită prin intermediul versurilor și al liniei melodice bine alese. Desigur, fiecare producător are o anumită “listă” atunci când vine vorba despre rezultatul final al piesei, momentul în care când simte că este gata.


Alex Cotoi, Matt Lawrence, James Lewis și Herman Van Der Deen au fost de acord că cel mai important să îți placă ție, ca producător , rezultatul final al piesei, să fii deschis, autentic și pasionat, reușind în același timp să stabilești o conexiune cu artistul cu care lucrezi. Până la urmă, muzica este emoție, este o limbă universală, iar o atmosferă productivă în studio înseamnă să ai încredere în oamenii cu care lucrezi.

Trending