Pe 10 iulie, Arenele Romane din București vor răsuna de piesele emblematice ale lui Morrissey. Artistul a inclus România în itinerariul turneului său european din acest an, care va debuta pe 12 iunie în Spania.
Morrissey, pe numele său complet Steven Patrick Morrissey, a devenit cunoscut publicului larg datorită trupei The Smiths. A fost fondată în 1982 la Manchester, avându-l pe Morrissey la voce și pe Johnny Marr la chitară, alături de Andy Rourke (bass) și Mike Joyce (tobe). Formația a devenit rapid un fenomen al scenei indie rock din Marea Britanie, datorită versurilor poetice, adesea melancolice sau cinice, scrise de Morrissey, și riff-urilor lui Marr.
După despărțirea de trupă, Morrissey și-a început cariera solo cu albumul "Viva Hate" (1988), care a avut un succes enorm, datorită hiturilor "Suedehead" și "Everyday Is Like Sunday". De-a lungul anilor, a continuat să lanseze albume care i-au consolidat succesul muzical: "Your Arsenal" (1992), "Vauxhall and I" (1994), "You Are the Quarry" (2004).
A trimis o scrisoare acidă unei reviste muzicale la 17 ani
Înainte să devină celebru, Morrissey era deja chitit să își exprime părerile fără menajamente. În iulie 1976, când avea doar 17 ani, Morrissey și-a exprimat sentimentele față de trupa Ramones într-o scrisoare adresată publicației Melody Maker.
"Ramones e cea mai nouă și arogantă trupă de degenerați fără talent, a cărei cea mai mare realizare de până acum a fost să depășească granițele orașului New York, și asta doar datorită unei avalanșe de articole convingătoare care i-au prezentat ca fiind darul lui Dumnezeu pentru muzica rock", sună o parte din scrisoarea adolescentului Morrissey.
În mod ironic, 38 de ani mai târziu, a șlefuit albumul în ediție limitată "Morrissey Curates The Ramones". Este o compilație curatoriată de Morrissey, ce constă în principal din melodiile de pe primele patru albume ale trupei Ramones ("Ramones", "Leave Home", "Rocket to Russia" și "Road to Ruin").
Este fan Oscar Wilde
Nu e un secret că îl consideră pe Wilde o influență majoră. L-a menționat în scrierile sale, l-a citat în versuri și i-a împrumutat ironia cultivată și aura decadentă. Pasiunea pentru emblematicul scriitor irlandez a luat naștere în copilărie, alimentată de mama sa care era asistent bibliotecar. Morrissey a fost cucerit de la bun început de stilul lui Wilde, iar opera "Privighetoarea și trandafirul" i-a marcat copilăria. În adolescență, Oscar Wilde i-a devenit companion și i-a îndulcit viața nu prea socială pe care o ducea.
Este un fan declarat al filmelor vechi italiene și franceze
Păstrând aceeași direcție a admirației pentru alți artiși, Morrissey a vorbit adesea despre fascinația sa pentru cinematografia europeană clasică, în special pentru filmele lui Pier Paolo Pasolini și Jean Cocteau. Această influență se simte în multe dintre versurile lui, precum și în componenta vizuală folosită de-a lungul timpului (de exemplu, extrase din filmul "The Blood of a Poet").
A petrecut mai mulți ani în Italia
După ce a părăsit Marea Britanie la începutul anilor 2000, Morrissey a locuit o vreme în Roma, oraș pe care l-a numit deseori un adevărat refugiu. Această perioadă nu este foarte documentată deoarece artistul a fost extrem de discret cu privire la viața sa privată. Totuși, în anumite interviuri, el a făcut mai multe referiri la Italia ca locul în care a găsit liniște, inspirație și un sentiment de apartenență artistică.
În perioada în care a locuit în Roma, Morrissey a compus o parte din piesele care au apărut pe albumele "You Are the Quarry" (2004) și "Ringleader of the Tormentors" (2006). Acest din urmă disc a fost înregistrat chiar la Roma, în studiourile Forum Music Village (fondate de Armando Trovajoli, Ennio Morricone, Luis Bacalov and Piero Piccioni).
A refuzat constant reunirea The Smiths, indiferent de sumă
The Smiths are rolul său bine stabilit în istoria muzicii și în memoria colectivă a melomanilor. Nu este de mirare că întrebarea "se va reuni vreodată The Smiths?" a căpătat o valoare obsedantă în rândul fanilor muzicii alternative. Morrissey a fost mereu tranșant: refuzul său a fost categoric, indiferent de sumele propuse sau presiunea publicului.
Artistul a respins în mod constant orice tentativă de reunire, motivul cel mai des invocat fiind incompatibilitatea umană și artistică dintre el și chitaristul Johnny Marr.
A lansat o autobiografie sub egida Penguin Classics
Publicată în 2013, autobiografia lui Morrissey este o operă neconvențională și captivantă, exact ca autorul ei. Scrisă într-un stil dens, liric, adesea sarcastic și fără capitole, cartea explorează copilăria sa în Manchester, formarea trupei The Smiths, conflictul cu industria muzicală, momentele de glorie, dar și suferințele personale.
Volumul a atras controverse atât prin stil, cât și prin sinceritatea brutală cu care Morrissey atacă personaje reale (inclusiv foști colaboratori sau jurnaliști), dar și laude pentru dimensiunea literară, emoțională și încărcată de referințe culturale.
Este un vegetarian militant de peste 40 de ani
Morrissey este un vegetarian și vegan militant, poziție pe care a transformat-o într-un element central al identității sale publice. La concertele sale, cere adesea ca în spațiile de desfășurare să nu se vândă produse de origine animală, iar în interviuri a făcut declarații radicale, comparând abatoarele cu camerele de gazare.
Este un vechi susținător al organizației PETA, iar piesa "Meat Is Murder" (lansată în perioada The Smiths) a devenit un adevărat imn al mișcării vegane.
Trăiește o viață "izolată" și fuge de mainstream
Într-o lume ultra-conectată, Morrissey alege să trăiască… offline. Muzicianul este cunoscut pentru stilul său de viață retras, aproape ermetic. Refuză deseori interviuri, disprețuiește mass-media tradițională și a evitat întotdeauna convențiile industriei muzicale. Această izolare nu este doar fizică, ci și ideologică: Morrissey pare să refuze constant așteptările publicului larg și ale presei. A trăit în ultimii ani în Italia, Elveția, SUA, fără să se stabilească definitiv în vreun loc.
În multe privințe, această distanță autoimpusă este o formă de protest și protecție, dar și o parte esențială din mitologia sa - cea a outsiderului care refuză să se supună normelor și care continuă să își urmeze neabătut viziunea artistică.