Regăsire sufletească alături de Travka - FOTO

Recenzia concertului TRAVKA din Club Control de pe 18 aprilie 2013. Parcă nu au fost aproape două ore de muzică, ci câteva secunde care au trecut cu o viteză a sunetelor amețitoare.

George Gâdei în concertul TRAVKA din Club Control pe 18 aprilie 2013

În seara de 18 aprilie m-am lăsat purtată la un nou concert Travka, acesta având loc în sala Berlin din Club Control. Am ajuns după ora 22:00, la intrare existând încă o coadă considerabilă. Mi-am adus aminte că de fapt așa se întâmplă la toate reprezentațiile susținute de această formație și am zâmbit când am intrat văzând mulțimea de suflete adunate pentru a savura clipele live. Pentru că de fapt, parcă nu au fost aproape două ore de muzică, ci câteva secunde care au trecut cu o viteză a sunetelor amețitoare. Știam la ce să mă aștept, credeam că ghicisem în timp toate semnificațiile muzicii semnate Travka, însă am fost din nou surprinsă și impresionată de acuratețea şi măreţia pe care fiecare membru a conferit-o spectacolului.

În acea seară, soarele a răsărit, din plin, cel puțin pentru primele piese, când formația a fost învăluită în lumini puternice, pentru ca mai apoi solistul să ceară o intensitate mai scăzută a acestora. Cumva firesc, având în vedere că partiturile Travka poartă un parfum al unei senzualități întunecate, unde agonia și pasiunea sunt caracteristici de bază.

De data aceasta, am stat mai aproape de publicul spectator, am vrut să îi simt, să îi descopăr, să-i înțeleg. Realist vorbind, la concertele Travka vii ca să uiți și să îți aduci aminte de tine, de extremele din viața ta, de cele mai multe ori închizând ochii și transpunându-te în alte dimensiuni, cu un parfum și o vibrație pe care existența ta de zi cu zi nu le dețin.

Nu ai ce să le reproșezi din punct de vedere muzical, fiecare executându-și partea cu precizia unui metronom de cea mai înaltă precizie. George Gâdei a fost într-o formă pe care aș dori ca toți soliștii să o dețină. Timid și în același timp puternic, impetuos și în același timp rezervat cu fanii săi, George este unul dintre cei mai interesanți vocali din România. Este un lucru știut că la bază este actor, dar cred că de fapt talentul, privirile, măiestria pe care acesta le arată în timpul concertelor nu pot fi studiate, ele sunt calități native care îi oferă un plus în fața altor lideri de trupă. Aseară, scena a fost prea mică pentru el, a reușit să se autodepășească, a pășit fără teamă pe aceasta și i-a privit pe cei prezenți în ochi, fără să comunice verbal prea mult. A plecat și s-a reîntors de câteva ori, parcă dorind să vadă cât este de aclamat.

Misha Gâlcă în concertul TRAVKA din Club Control pe 18 aprilie 2013

Astfel, audienta a fost subjugată de la primele piesele, aerul hipnotic-psihedelic instalându-se repede. Mi-am dorit mult să reascult live piese de pe albumul "OKEAN" și au fost toate în setlistul de acea seară, cumva natural și perfect. Au fost alese melodii și de pe cele două materiale anterioare și cumva mi-au lipsit câteva: "Venus", "Nimic de pe frontul de est", "Zâmbetul tău" sau "Relaxați-vă", dar nu le-am dus dorul atât de mult, realizând după ce concertul era terminat că ele nu au fost. Pe moment m-am bucurat enorm de ce am ascultat, poate că în mod special de piesa cea nouă "Cine te minte", care m-a făcut să înteleg de ce versurile sunt atât de actuale, deși cu aceea nuanță de tristețe clar definită:"Cine te minte/ Uită-te-n în jur."

Sorin Erhan în concertul TRAVKA din Club Control pe 18 aprilie 2013

A fost a treia oară când i-am ascultat în formula nouă și mărturisesc că acum sunetele sunt mult mai închegate. Sorin Erhan, modest și timid, reușește să confere o gravitate aparte pieselor, și-a pus amprenta distinctivă pe partiturile de bass și am sesizat că majoritatea pieselor le-a cântat cu ochii închiși și cu zâmbet pe chip. În fapt, artiștii au mecanismele lor de apărare - protecție împotriva emoțiilor, în luna februarie la un alt concert solistul cântând o parte a pieselor legat la ochi. De fapt, bariera aceasta a fost ieri depășită sau cel puțin eu așa am simțit, publicul dezlănțuindu-se, preluând modelul celor din fața lor.

Polifonia pieselor "Iubire", "Cum te simți", "Ceva mi s-a rupt" mi se pare că a creat în timp o dependență, ironia este că aceste creații nu sună niciodată la fel live. Parcă la fiecare concert, descoperi noi nuanțe ale notelor muzicale, noi abordări, respirații, declarații, trecerea de la "Cum te simți" la "Vremea Ocheadelor" fiind executată acum fără pauză, deci cumva natural. Momentul "Cum te simți" mi-a plăcut extrem de tare, iar la "Vreau să simt Praga" am simțit că de fapt Travka înseamnă într-adevar "vis în vis"...

Cristian Chirodea în concertul TRAVKA din Club Control pe 18 aprilie 2013

Cristian Chirodea rămâne unul dintre cei mai expresivi toboșari din punct de vedere muzical, care a conferit putere și patimă fiecarei melodii în parte. Momentele de chitară ale lui Misha Gâlcă au punctat stilistic de fiecare dată în mod armonios expresia muzicală, iar Alexei Ţurcan a fost poate la fel de dinamic ca solistul, responsabil cu ritmurile electronice și dozând în mod infailibil toate elemente care au compus discursol sonor, fiind și backing-vocals.

Nu a lipsit momentul de bis, iar finalul mi s-a părut ales atent, piesa "OKEAN" fiind parcă o sinteză de sensibilitate și echilibru, două dintre caracteristicile acestei trupe.

Publicul rămâne unul dintre cele mai expresive pe care le-am întâlnit până acum, oamenii prezenți fiind în totalitate cunoscători ai fenomenului Travka, astfel că toți au cântat la unison, vers cu vers, suflet lângă suflet.

Cred cu tărie că Travka a depășit de ceva timp standardul concertelor care se țin în România, fiind de admirat că este o trupă care rămâne credincioasă unor anumite crezuri, principalul fiind acela că până acum nu au compus în altă limbă în afară de cea română. Probabil vor apărea surprize in viitor, așa cum îi stă bine unei formații care vrea să se desăvârșească. Primul pas a fost făcut deja la MTV Unplugged, astfel că vă sfătuiesc să le urmăriți reprezentațiile acustice care vor urma în acest an și în special concertul de aniversare, de la finalul lunii mai, când Travka va celebra 11 ani de activitate.

Setlist TRAVKA - 18 aprilie 2013:

• Soare răsare
  • Aici sunt eu