jazz

Paolo Fresu și Ralph Towner, între contraste

Paolo Fresu și Ralph Towner au interpretat pentru publicul din România piese de pe cel mai nou album al lor, "Chiaroscuro", sâmbătă, 14 mai, la Sala Radio. Deschiderea a fost asigurată de grupul vocal românesc Jazzapella.

Concert Paolo Fresu și Ralph Towner pe 14 mai 2016

Concertul însuși s-ar putea încadra în descrierea oferită de titlul albumului: clarobscur, cuprinzând zone de umbră și lumină, aflate în contrast puternic. Momentul de început, în loc de a crea o atmosferă propice unui concert de jazz, s-a dovedit ușor haotic și deconcentrant. Printre fragmentele citite din comunicatul de presă de către prezentator și oamenii care se plimbau într-o confuzie generală pe scenă, aranjând microfoane, membrii trupei Jazzapella păreau stingheri și indeciși. Cu toate că nu au fost toți prezenți, aceștia au stârnit aplauzele publicului, iar vocile lor, a căror tehnică e incontestabilă, au creat “culori și forme în jur”, după cum anunța prezentatorul în deschidere.

În cele din urmă, pe scenă a urcat italianul Paolo Fresu, cunoscut în lumea jazz-ului pentru sunetul distinct al trompetei sale. Blugii, sacoul albastru ușor cambrat și bluza siclam trădau originea mediteraneană a artistului. Americanul Ralph Towner i s-a alăturat cu chitara în mână, îmbrăcat în negru din cap până în picioare.

Păreau doi prieteni vechi de-o viață, așezați la o masă imaginară, ce se pregătesc de o repetiție privată. Iar imaginea nu era departe de realitate pentru că cei doi muzicieni s-au cunoscut în urmă cu 15 ani la un festival din Sardinia. Concertul a început cu “Punta Giara”, piesa care a pornit de la un fragment compus de Ralph Towner în urmă cu 15 ani pentru Paolo Fresu, în cadrul aceluiași festival. Reflectoarele palide lasă umbrele muzicienilor pe pereții sălii, creând astfel o atmosferă intimă.

Ralph Towner este cel care a compus majoritatea pieselor de pe albumul "Chiaroscuro". Artistul american era complet absorbit de chitara sa cu 12 corzi, pe când Paolo Fresu îi urmărea cu atenție notele și mișcările, așezat pe jumătate de scaun. Singura compoziție care nu le aparține, “Blue in Green”, a lui Miles Davis și Bill Evans a fost interpretată de Paolo Fresu cu mult entuziasm. Printre piese precum “Wistful Thinking”, "Zephyr",  "The Sacred Place" cei doi muzicineni și-au etalat atât tehnica muzicală cât și respectul reciproc. Trompeta și chitara clasică s-au îmbinat astfel în nuanțele clarobscure ale albumului.

Concertul "Chiaroscuro", susținut de Paolo Fresu și Ralph Towner a avut loc în cadrul serilor oferite de Jazz Syndicate.